1. W kręgu socjologii i psychologii społecznej. 2. Sytuacje społeczne, interakcje i więzi społeczne. 3. Kultura i społeczeństwo. 4. Struktury społeczne. 5. Procesy społeczne. 6. Instytucje społeczne. 7. Społeczności lokalne. 8. Komunikacja społeczna. 9. Osobowość i postawy. 10. Współdziałanie i konflikt społeczny. 11 Stereotypy i uprzedzenia społeczne. 12. Patologie społeczne. 13. Stres i radzenie sobie ze stresem.
Zawiera: Rekonstrukcja pamięci - patriotyzm polskiej młodzieży po 25 latach niepodległości 1989-2014; Płynne bezpieczeństwo jako parametr ponowoczesności; Współczesne migracje Polaków; Mediatyzacja jako element socjalizacji politycznej; Media w Polsce propagatorem idei integracji europejskiej w okresie okołoakcesyjnym; Rola organizacji pozarządowych w tworzeniu bezpieczeństwa społecznego; Ochrona praw człowieka w świetle wybranych skarg indywidualnych do Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w Strasburgu; Problematyka i umiejscowienie stanów nadzwyczajnych w polskim systemie prawnym; Społeczne następstwa transformacji na przykładzie reformy emerytalnej. Kontekst europejski; Rodzina w okresie transformacji. Uwarunkowania, kierunki i konsekwencje przemian modelu rodziny w Polsce; Badania nad kulturą polską we Francji i polsko-francuskimi związkami kulturowymi po 1989 roku; Propagowanie wartości kulturowych współczesnych Polaków na emigracji.
1.Tradycja kultury europejskiej a doktryna demokracji, liberalizmu i społeczeństwa obywatelskiego, 2.Doktryna i myśl polityczna demokracji w czasie globalizacji, 3.Demokracja, liberalizm, społeczeństwo obywatelskie a kultura polska i współczesne przeobrażenia w Polsce
Część I: Wczoraj. 1. Rozwój nauk społecznych. Geneza i rozwój socjologii. 2. Początki nauki socjologii. 3. Koncepcje definicyjne socjologii. Część II: Dzisiaj. 4. Formy społeczne. 5. Godność człowieka. 6. Deprecjacja człowieka. 7. Konflikt społeczny. 8. Patologia społeczna. 9. Mobbing - terror psychiczny w miejscu pracy. 10. Manipulacja człowiekiem. 11. Rodzina jako naturalne środowisko człowieka. 12. Grupa społeczna. 13. Społeczeństwo. 14. Socjalizacja. 15. Komunikacja interpersonalna. 16. Pojęcie kultury w socjologii. 17. Naród. 18. Państwo. 19. Sposób rozumienia świata: ideologia. 20. Struktury społeczne. Część III: Jutro. 21. Komunikowanie w społeczeństwie informacyjnym. 22. Obywatel społeczeństwa informacyjnego. 23. Komunikacja interpersonalna w społeczeństwie informacyjnym. 24. Wiek XXI stuleciem alienacji człowieka.
Zawiera: Wstęp; Nauka o zwyczajach; Różnorodność kultur; Integracja kultury; Indianie Pueblo z Nowego Meksyku; Dobu; Północno - zachodnie wybrzeże Ameryki; Istota społeczeństwa; Jednostka i wzór kultury.
1. Krystalizacja średniowiecznej Europy. 2. Fundamenty średniowiecza. 3. Przywództwo Kościoła na Zachodzie. 4. Królestwa i narody na Zachodzie. 5. Nowe kraje chrześcijańskie na wschodzie i północy Europy. 6. Elementy kultury średniowiecznej.
1. Ewolucja koncepcji funkcjonowania uczelni wyższych; 2. Zmiany w mediach i zmiany kulturowe; 3. Oblicze nowych mediów; 4. Instrumentarium mediów społecznościowych; 5. Komunikacja jako podstawa kształtowania wizerunku uczelni i tworzenia relacji z otoczeniem; 6. Wykorzystanie mediów społecznościowych w komunikacji na uczelniach w świetle badań.
1.Postkartezjański model szkolnictwa wyższego, 2.Edukacja w obliczu przemian. Edukacja a zmiany polityczno-ekonomiczne i technologiczne we współczesnym świecie, 3.Zaangażowanie niepaństwowych uczelni wyższych w rozwój loklany i regionalny w latach transformacji, 4.Cele i metoda Programu Rozwoju Małych Miast - edukacja jako czynnik rozwoju społeczności loklanych, 5.Program Rozowju Małych Miast we Fromborku, 6.Program Rozowju Małych Miast w Bieczu, 7.Interwencja społecno-edukacyjna w środowisku loklanym: doświadczenia dotychczasowe
Wstęp; Słowo od organizatorów IV i V Assises Franco-Polonaises du droit; Program IV Assises Franco-Polonaises du droit. La communaute de travail. L’exemple de la pologne et de la France; Program V Assises Franco-Polonaises du droit. L’interet collectif; Zbiorowa wspólnota. Kilka refleksji na temat „wspólnot prawa”; Czy środowisko jest czynnikiem transformacji zbiorowego interesu w prawie pracy?; O niektórych konsekwencjach aksjologicznego uwarunkowania prawa administracyjnego kategorią dobra wspólnego; Interes kolektywny w prawie administracyjnym; Zbiorowy interes terytorialny – nowy paradygmat terytorialnych działań publicznych?; Interes kolektywny i uniwersalizm norm Międzynarodowej Organizacji Pracy; Kultura, język i konstrukcja społeczna; Interes ekologiczny: od zbiorowego interesu środowiskowego do interesu dóbr wspólnych. W kierunku konstytucjonalizacji interesu ekologicznego?; O dwóch koncepcjach dobra wspólnego. Dylematy konstytucyjne i możliwe fundamenty prawa pracy; Gdzie leżał interes wspólnotowy na Uniwersytecie Poznańskim po drugiej wojnie światowej?; Uwagi o doświadczeniu demokracji w najnowszych dziejach Europy; Interes publiczny jako fundamentalne pojęcie prawnicze – próba komparatystycznego spojrzenia; Interes zbiorowy w przedsiębiorstwach spółdzielczych: podejście socjologiczne; Populizm terapeutyczny i pastoralizm w epoce endemicznego fatalizmu; Zbiorowy interes pracowników w prawie Unii Europejskiej.
Inspiracją do powstania książki była potrzeba podzielenia się z Czytelnikiem obserwacjami oraz naukową refleksją nad współczesną wielokulturową rzeczywistością społeczną i współtworzącym ją człowiekiem. Autorka łączy prezentowaną problematykę z postulatem naprawy relacji międzyludzkich i międzykulturowych poprzez zgodę na powszechną realizację idei zrównoważonego rozwoju, którą postrzega jako niezbędny dziś cel aktywności społeczności globalnej. Sugeruje wykorzystanie edukacji międzykulturowej, dostrzegając w niej najbardziej uzasadnione narzędzie wychowawcze, aby wielokulturowa społeczność globu dokonała zmiany swoich postaw i wybrała odbudowę podstawowych środowisk życia ludzi (przyrodniczego, kulturowego, społecznego i gospodarczego) na zasadach harmonii i współbycia, z odrzuceniem narracji zysku, rabunkowej gospodarki, przymusu rywalizacji oraz niechęci wobec drugiego człowieka. Znaczącym i nowatorskim spojrzeniem na wyzwania zrównoważonego rozwoju jest odwołanie się do obszaru kultury, który jest jednym z głównych, a zarazem najczęściej pomijanych filarów koncepcji zrównoważenia.
Inspiracją do powstania książki była potrzeba podzielenia się z Czytelnikiem obserwacjami oraz naukową refleksją nad współczesną wielokulturową rzeczywistością społeczną i współtworzącym ją człowiekiem. Autorka łączy prezentowaną problematykę z postulatem naprawy relacji międzyludzkich i międzykulturowych poprzez zgodę na powszechną realizację idei zrównoważonego rozwoju, którą postrzega jako niezbędny dziś cel aktywności społeczności globalnej. Sugeruje wykorzystanie edukacji międzykulturowej, dostrzegając w niej najbardziej uzasadnione narzędzie wychowawcze, aby wielokulturowa społeczność globu dokonała zmiany swoich postaw i wybrała odbudowę podstawowych środowisk życia ludzi (przyrodniczego, kulturowego, społecznego i gospodarczego) na zasadach harmonii i współbycia, z odrzuceniem narracji zysku, rabunkowej gospodarki, przymusu rywalizacji oraz niechęci wobec drugiego człowieka. Znaczącym i nowatorskim spojrzeniem na wyzwania zrównoważonego rozwoju jest odwołanie się do obszaru kultury, który jest jednym z głównych, a zarazem najczęściej pomijanych filarów koncepcji zrównoważenia.
Niniejszy tom stanowi rezultat interdyscyplinarnej konferencji naukowej OMIS, organizowanej corocznie przez Instytut Językoznawstwa Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Dzięki różnorodnej tematyce oraz przystępnemu językowi publikacja stanowi doskonałe źródło wiedzy, nie tylko dla specjalistów. Opublikowane teksty poświęcone są językowi, kulturze, społeczeństwu czy sytuacji politycznej wielu krajów Azji, m.in. Japonii, Chin, Indii i Arabii Saudyjskiej.
Niniejszy tom stanowi rezultat interdyscyplinarnej konferencji naukowej OMIS, organizowanej corocznie przez Instytut Językoznawstwa Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Dzięki różnorodnej tematyce oraz przystępnemu językowi publikacja stanowi doskonałe źródło wiedzy, nie tylko dla specjalistów. Opublikowane teksty poświęcone są językowi, kulturze, społeczeństwu czy sytuacji politycznej wielu krajów Azji, m.in. Japonii, Chin, Indii i Arabii Saudyjskiej.
Wstęp; Rozdział I Cyfrowe pokolenie w refleksji pedagogicznej i badawczych doniesieniach; Młode pokolenie pod cyfrową egidą – różne oblicza fenomenu; Cyfrowy potencjał współczesnych uczniów w perspektywie polskich raportów z badań; Muzyka w i-mózgu – muzyczne kompetencje percepcyjne cyfrowych tubylców; Edukacja muzyczna w perspektywie technologiczno-medialnej – założenia, wizje i praktyka; Wiedza osobista dziecka w młodszym wieku szkolnym w perspektywie mediatyzacji przestrzeni życia i edukacji; Obraz szkoły w e-kulturze dziecięcej. Analiza komunikacji internetowej dzieci w wybranych miejscach sieciowych; Трансформация механизмов социализации подростков средствами интернет; Rozdział II Ucyfrowienie przestrzeni edukacji – propozycje i zapytania; Współpraca nauczyciela i rodziców w przygotowaniu dziecka do bezpiecznego korzystania z cyberprzestrzeni; Urządzenia mobilne jako wsparcie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; Wykorzystanie technik cyfrowych w działaniach promujących studia polonistyczne; Współczesne wykorzystanie zasady poglądowości w edukacji matematycznej; Technologie informacyjno-komunikacyjne a efektywna edukacja w szkole podstawowej; Dydaktyk szkolny wobec potrzeby rozwijania umiejętności uczenia się uczniów; Realizacja innowacji pedagogicznej a konwergentne kompetencje medialne, informacyjne i cyfrowe dzieci; Młody nauczyciel kontra komputer – o problemach nabywania kompetencji z zakresu wykorzystywania TIK w edukacji; Bibliografia; Noty o autorach.
Półrocznik o profilu kulturoznawczym poświęcony Europie Środkowo-Wschodniej. Redaktorem naczelnym jest prof. Jan Koźbiał, kierownik Katedry Studiów Interkulturowych Europy Środkowo-Wschodniej Uniwersytetu Warszawskiego. W działach: Historia i społeczeństwo, Język i literatura, Kultura i sztuka oraz Varia publikowane są artykuły przedstawicieli różnych środowisk uniwersyteckich z Polski i innych państw Europy Środkowo-Wschodniej.
I. Zagadnienia prawnomiędzynarodowe: 1. Aktualne regulacje prawa międzynarodowego i unijnego dotyczące eksploatacji bezzałogowych statków powietrznych; 2. Cyberprzestępczość – krótka historia, współczesne oblicza i trudna do przewidzenia przyszłość; 3. Przedstawicielstwa polskich regionów w Brukseli ze szczególnym uwzględnieniem regionów Polski północnej. Status prawny i funkcjonowanie. II. Zagadnienia prawa publicznego: 1. Władztwo organizacyjne w gminie; 2. Przetwarzanie danych osobowych przez członków wspólnoty religijnej Świadków Jehowy; 3. Odstąpienie od wymierzenia kary pieniężnej przewoźnikowi na gruncie art. 24. 3 ustawy o SENT. III. Szczególne rozwiązania w dobie COVID-19: 1. Nałożenie obowiązku kwarantanny na podstawie art. 33 ust. 1 o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi; 2. Status prawny Funduszu Przeciwdziałania COVID-19 – nowe instrumentarium w polityce finansowej. IV. Zagadnienia proceduralne: 1. Przegląd wybranych rozwiązań k.p.a. – uwagi na tle art. 128 k.p.a.; 2. Wpływ zmiany trybu rozpoznawania zarzutu w sprawie egzekucji administracyjnej na pozycję procesową wierzyciela i zobowiązanego; 3. Odpowiedzialność dyscyplinarna sędziów Trybunału Konstytucyjnego w polskim porządku prawnym – część I. V. Z problematyki prawa prywatnego: 1. Podstawy prawne umiejscowienia instalacji i urządzeń przedsiębiorstw sieciowych na obcych gruntach; 2. Projektowane skrócenie tygodniowej normy czasu pracy; 3. Aspekty prawne ochrony pracowników przed zjawiskiem mobbingu. VI. Glosy, opinie i komentarze: 1. Sprawa astronauty Hala Bregga. Recenzje: 1. Literatura kryminalna – gatunek, historia, konteksty. Sprawozdania: 1. Sprawozdanie z konferencji naukowej „Prawo jako projekt przyszłości”, Warszawa, 17-18.09.2022 r.; 2. Sprawozdanie z ogólnopolskiej konferencji naukowej: „Władza wykonawcza w demokratycznym państwie prawnym” połączonej z Jubileuszem 55-lecia pracy naukowej Profesora Mariana Grzybowskiego, Częstochowa, 29-30.09.2022 r.; 3. Sprawozdanie z XIII seminarium naukowego Stowarzyszenia Badań nad Źródłami i Funkcjami Prawa „Fontes” Oddział w Sosnowcu.
Zawiera: TEORETYCZNE UJĘCIA PROBLEMÓW PEDAGOGICZNYCH - DYSKUSJE I POLEMIKI: Współtworzenie wiedzy między ewolucją a rewolucją epistemologii pedagogicznej; Towarzystwa naukowe w przestrzeni edukacji całożyciowej; Samoobrona powszechna społeczeństwa Rzeczypospolitej Polskiej; Teraźniejszość i przyszłość edukacji dla bezpieczeństwa; Jakość kształcenia w Akademii Sztuki Wojennej - uwarunkowania i wyzwania; Szkolenia obronne w administracji publicznej jako istotny element edukacji dla bezpieczeństwa w RP; Ikonosfera w komunikacji a prywatność współczesnej młodzieży; Bezpieczeństwo w rodzinie - osamotniona starość; Magia literatury i teatru - zapomniane pojęcia w terapii i wspieraniu dziecka zdrowego i dotkniętego chorobą; Wybrane psychologiczne koncepcje mądrości z perspektywy badań nad uczeniem się w okresie późnej dorosłości. PRAKTYCZNE ZASTOSOWANIE EFEKTÓW BADAŃ PEDAGOGICZNYCH: E-meryt, czyli blogujący senior - raport z badań; Wolontariat jako forma aktywności prospołecznej młodzieży studenckiej; Wybrane motywy aktywności ruchowej w środowisku wodnym w świetle wartości; Aktywność fizyczna w czasie wolnym na przykładzie uczniów w środowisku wiejskim; W stronę przyrody: o norweskich praktykach edukacji na zewnątrz; Wpływ informacji graficznej oraz negatywnego afektu na ocenę ryzyka zachowań seksualnych. WSPÓŁCZESNE PROBLEMY BADAŃ PEDAGOGICZNYCH W WYMIARZE MIĘDZYNARODOWYM: Pedagogical reflection on the usefulness of popular proverbs in a hermeneutic exploration of the world; An employee of generation Y in the face of changes in the global labour market; Characteristics of total institution based on the example of educational care; Motor skills assessment of youth aged 13-14; Eating habits of primary and middle school students; Vulnerability in Family and Creativity Support by Living-Learning Workshops; Parents’ psychological absence in upbringing children: causes, consequences, pedagogical implications; Феликс Францевич Мовчановский - основатель Александровского училища-хутора глухонемых; Духовно-моральний розвиток особистості у педагогічній спадщині Івана Огієнка.
Zawiera: I. Teoretyczne podstawy problemów pedagogicznych - dyskusje i polemiki: Człowiek w zwierciadle przemian kultury - wyzwania dla ludzi zatrwożonych; Nauczyciel - system - badania naukowe; Praca domowa ucznia - konieczność versus zbędność; Kształtowanie tożsamość w epoce nowoczesnych technologii informacyjnych; Dydaktyka szkoły wyższej wobec zmiany cywilizacyjnej - nowa formuła wykładu; Kompetencje medialne wyznacznikiem konstruktywnego seniora w przestrzeni medialnej; Rola uniwersytetów trzeciego wieku w kształtowaniu jakości życia seniorów i zarządzaniu czasem; Jakość kształcenia w uczelni wojskowej - szanse i dylematy; Szkoła branżowa w opałach. Rzecz o kondycji szkolnictwa zawodowego w kontekście wyborów edukacyjnych młodzieży; Niepowodzenia szkolne z matematyki pedagogicznym wyzwaniem dla edukacji. II. Praktyczne zastosowanie efektów badań pedagogicznych: Agresja wśród uczniów edukacji wczesnoszkolnej w opinii nauczycieli i rodziców - problem czy syndrom czasu?; Profilaktyka systemowa zachowań ryzykownych młodzieży. Raport z badań efektywności programu profilaktycznego „Mówimy nie uzależnieniom”; Mediacje jako narzędzia rozwiązywania konfliktów szkolnych i rodzinnych z perspektywy młodzieży studenckiej; Good behawior game - alternatywa dla tradycyjnych metod zarządzania klasą. III. Współczesne problemy badań pedagogicznych w wymiarze międzynarodowym: Factors impacting the improvement of hermeneuatic competences during academic education preparing for social professions; The role of new media in medical students’ acquisition of cognitive and social skills. An introduction to some fundamental considerations; Expectations of parents towards school in the context of responsibility for the upbringing and eduactional achievements of the child; Evaluation of the eduaction-related achievements of primary school pupils - between supporting and exclusion; A kindergarten teacher in students’ creative motor expression development; Positive and negative parental attitudes facing of child’s distability; Two perspectives on modern art. Education - between marginalization and globalization; The role of shared historical memory in Israeli and Polish education systems. Issues and trends; Determinants and dilemmas impacting the cooperation of family and school in conveying community values from the perspective of the literary output of Teresa Śliwińska, a teacher from Poznań. Bibliogaphical research; In the circle of the social and pedagogical significance of folk tradition and culture. The cult of saint roch - a patron saint of plague victims.
OD REDAKCJI "Zaczęła się wprawdzie przed 30 laty, ale wiek XXI przynosi jej wyraźną intensyfikację i konkretyzację. Chodzi o debatę na temat znaczenia wiedzy dla gospodarki i życia społecznego. Debata jest tym bardziej potrzebna, że problem nie jest jednoznaczny, a rozmaite perspektywy badawcze i praktyczne, niekiedy bardzo różniące się między sobą, wzbogacają argumentację. Niniejszy zeszyt „Przeglądu Socjologicznego” poświęcamy zagadnieniu „społeczeństwa wiedzy” (knowledge-based society) w zróżnicowanym interdyscyplinarnie i analitycznie ujęciu".(fragment)