Dowiedz się, co zrobić, aby Twój projekt IT zakończył się sukcesem
Dlaczego tak wiele projektów IT kończy się porażką?
Co zrobić, aby Twoja inwestycja nie poszła na marne?
Jakie praktyki wdrożeniowe systemów IT pozwolą Ci osiągnąć sukces?
Gdzie warto i należy inwestować swój czas i uwagę, realizując projekt IT?
Poznaj odpowiedzi na te pytania i podejdź profesjonalnie do swojego projektu!
To nie jest typowy podręcznik do zarządzania projektami informatycznymi, zawężony do jednej konkretnej i uniwersalnej technologii. Autor wskazuje krok po kroku, jak w praktyce zdefiniować, zrealizować i wdrożyć z sukcesem nowy system informatyczny lub zaktualizować istniejący. Szczegółowo przedstawia proces przygotowania i odbioru projektu IT z perspektywy biznesowej. Publikacja odnosi się do rynku polskiego, polskich problemów i praktyk... negatywnych i pozytywnych.
Znajdziesz tu szablony konkretnych dokumentów i przydatnych procedur, takich jak procedura odbioru gotowej aplikacji. Książka ta omawia również kwestię inwestowania w dokumentację systemu - do jakiego stopnia i kiedy warto to robić, jakie są możliwe podejścia do testowania rozwiązań, jak wycenić planowane prace, jak zadbać o odpowiednie doświadczenie użytkownika (UX) i jak unikać pułapek związanych z uzależnieniem się od jednego dostawcy usług IT. Cały sporządzony materiał został stworzony na podstawie doświadczeń praktycznych, z uwzględnieniem paradygmatu efektywności kosztowej oraz koncentracji na osiągnięciu oczekiwanego rezultatu biznesowego. Wszystko to zostało opatrzone licznymi przykładami i ponad 100 rysunkami.
W tej książce znajdziesz:
Opis etapów poprzedzających uruchomienie projektu IT
Sposoby prowadzenia projektów informatycznych
Narzędzia i metody wykorzystywane w analizie biznesowej i systemowej
Definiowanie zakresu i sposobu zapewniania zgodności projektu z wymaganiami
Procedury odbioru projektu i testowanie aplikacji
Zapewnianie właściwego UX i metody wyceny projektów
Zobacz już dziś, jak prawidłowo przygotowywać i odbierać projekty informatyczne!
1. Wstęp; 2. Podstawy organizacji instytucji: Organizacja- zakres i treść pojęcia; Aspekty organizacji; Cele instytucji; Cykl działania zorganizowanego; Kompetencje/ funkcje cząstkowe; Podział i grupowanie działań; Model funkcjonalny instytucji; Rozpiętość kierowania; Komórki organizacyjne; Zależności organizacyjne; Struktury organizacyjne instytucji; Delegacja kompetencji; Projektowanie organizacyjne instytucji; 3. Organizacja projektowa: Projekty i ich znaczenie; Obszary problemowe zarządzania projektami; Instytucjonalne problemy zarządzania projektami; Uczestnicy organizacji projektowej; Typologia form organizacji projektowej; Organizacja projektu w strukturze liniowej; Organizacja projektu w strukturze liniowo-sztabowej; Projektowa organizacja macierzowa; "Czysta" organizacja projektowa; Spółka córka projektowa; Konsorcjalna organizacja projektu; Projektowa organizacja sieciowa; Porównywanie form organizacyjnych realizacji projektów; Dobór formy organizacji projektowej; 4. Dokumentacja organizacji projektowej: System dokumentacji organizacyjnej; Regulamin i podręcznik organizacyjny; Listy zadań; Schematy organizacyjne; Wykresy kompetencyjne; Opis stanowisk pracy; Schematy procesów
1. Istota i podstawowe cechy projektów logistycznych; 2. Miejsce projektu logistycznego w przedsiębiorstwie i organizacja prac zespołów projektowych;3. Inicjalizacja projektu; 4. Planowanie w projekcie; 5. Planowanie kosztów i budżetowanie projektu; 6. Planowanie ryzyka w projekcie logistycznym
1. Tworzenie projektu (faza formułowania): Jak się zabrać do realizacji projektu?; Dlaczego chcemy realizować nasz projekt?; Kto i jak będzie realizował projekt?; Ile to będzie trwało?; Ile to będzie kosztowało?; Skąd będziemy wiedzieć, że nam się udało?; Co nam może przeszkodzić?; 2. Weryfikacja projektu: Analiza interesariuszy; Analiza problemów; Analiza celów; Analiza strategii; Matryca logiczna; 3. Realizacja projektu: Dokonywanie zmian w projekcie; Zarządzanie finansowe projektem; Kontrola finansowa; Monitoring; Ewaluacja
1.Projekt publiczny: Pojęcia podstawowe, Atrybuty projektu publicznego, Rodzaje projektów publicznych, Funkcje projektu publicznego, Projekt a strategia rozwoju organizacji. 2. Kryteria oceny projektów publicznych: Koncepcje procesu oceny, Pojęcie i rodzaje oceny, Funkcje oceny projektów, Proces oceny a cykl życia projektu, Wpływ procesu oceny na projekt, Kryteria oceny projektu publicznego i relacje pomiędzy nimi, Współczesne uwarunkowania oceny projektów publicznych - wybrane zagadnienia. 3. Ocena projektu publicznego - kryterium efektywności finansowej, Proste metody oceny, Dyskontowe metody oceny, Uzupełniające metody oceny. 4. Ocena projektu publicznego - kryterium efektywności ekonomicznej: Efektywność ekonomiczna, ocena projektu z wykorzystaniem analizy kosztów i korzyści; Wybrane techniki szacowania do zapłaty na podstawie bada ankietowych, Analiza kosztów i korzyści z wagami dystrybucyjnymi. 5. Analizy kosztowe
Teoria i praktyka zarządzania; Kierowanie ludźmi; Konflikty w organizacji; Zarządzanie zasobami ludzkimi; Kultura organizacji; Podejmowanie decyzji w organizacji; Struktury działalności gospodarczej; Zarządzanie projektami; Techniki organizatorskie.
Teoria i praktyka zarządzania; Kierowanie ludźmi; Konflikty w organizacji; Zarządzanie zasobami ludzkimi; Kultura organizacji; Podejmowanie decyzji w organizacji; Struktury działalności gospodarczej; Zarządzanie projektami; Techniki organizatorskie.
Crisis management and the relation with project management; Zarządzanie kryzysami i jego relacja do project management - streszczenie artykułu; Doradztwo przed akcesyjne w Unii Europejskiej na przykładzie projektu o Ochronie Własności Intelektualnej; Regionalna strategia innowacji dla Dolnego Śląska - kryzys fazy inicjacji projektu; Ryzyko projektu organizacyjnego na przy kładzie reorganizacji zarządzania kadrami; Projekt "Wirtualna Szkoła", czyli wirtualne problemy - studium przypadku; Ubezpieczenia kontraktów jako sposób przenoszenia ryzyka w praktyce firmy PPH "Transsystem" S.A.; Urzędnicy jako źródło kryzysów; Project Management trampoliną do kariery; Zarządzanie zakresem w projektach ekstremalnych na przykładzie wdrożenia ERA Omnix dla PTC Sp. z o.o.; Alternatywne metody rozwiązywania konfliktów w dziedzinie technologii informacyjno-komunikacyjnych; Problem ze zmianą kierownictwa odbiorcy projektu - case study projektu ochrona środowiska; Audyt projektu - jak uniknąć kryzysu w projekcie; Zarządzanie zmianami w metodyce Prince2; Zastosowanie technik programowania z ograniczeniami do planowania przepływu produkcji w przedsiębiorstwie produkcyjnym; Rola kontaktu w realizacji projektu, narzędzie zapobiegania kryzysom; Kryzys w inwestycji budowlanej - studium przypadku.
Zawiera: 1.Jak przygotować projekt?: Metoda zarządzania cyklem projektu; Jakie są kluczowe fazy przygotowania projektu? 2.Jak dostosować metody wsparcia do potrzeb beneficjentów?: Jakich kompetencji potrzebują beneficjenci?; Jak rozwijać kompetencje? Przegląd metod wsparcia. 3.Jak zorganizować promocję?: Strategia i kampania promocyjna; Formy i narzędzia promocji w projekcie; Promocja poprzez jakość. 4.Jak zorganizować rekrutację?: definicja rekrutacji (naboru) i selekcji (wyboru); Rodzaje rekrutacji; Typy rekrutacji; Metody rekrutacji; Narzędzia rekrutacji zewnętrznej; strategie rekrutacji; Etapy naboru; Kadra zespołu projektowego zaangażowana w proces rekrutacji i selekcji; Koszty rekrutacji; kryteria naboru i selekcji; Listy rekrutacyjne; Przykłady przebiegu procesu rekrutacji i selekcji; Ewaluacja procesu rekrutacji. 5.Jak skutecznie wdrażać projekt?: Trzy fazy wdrażania projektu; Przygotowanie projektu do wdrożenia; realizacja i monitorowanie postępów w projekcie; Zamknięcie projektu. 6.Jak ocenić projekt?: Teoretyczne podstawy ewaluacji projektów i programów: Jak przygotować się do przeprowadzenia ewaluacji projektu?; Praktyka realizacji ewaluacji projektu; Wykorzystanie ewaluacji w planowaniu przyszłych projektów; Obowiązki projektodawcy w stosunku do ewaluacji. 7.Partnerstwo i współpraca ponadnarodowa: Dlaczego partnerstwo?; Co to jest partnerstwo?; Ustalanie zakresu działania i budowanie partnerstwa; Zarządzanie partnerstwem i realizacja zadań; Ocena i wprowadzanie korekt; Inwestowanie w trwałości efektów; Partnerstwo ponadnarodowe.
Przestrzeń we współczesnych realiach gospodarczych odgrywa bardzo istotną rolę. Z jednej strony wraz z rozwojem środków komunikacji uległa ona „skurczeniu” – wszystko jest blisko. Z drugiej strony dzięki rozwojowi tych elementów infra¬struktury komunikacyjnej poznajemy jej różnorodność. Okazuje się, że przestrzeń stanowią nie tylko elementy przyrody (ożywionej i nieożywionej), lecz także ludzie ze swoją kulturą, zarówno materialną, jak i duchową. Antropogenizacja przestrzeni jest faktem i trzeba się z tym pogodzić, jednak zmian należy dokonywać w sposób przemyślany. Ta współczesna przestrzeń staje się ważnym elementem w gospodarce. Nie jest już tylko statycznym tłem, miejscem, gdzie robimy interesy, ale staje się istotnym składnikiem procesów gospodarczych, w których bazuje się zwykle na materialnych, a coraz częściej także na niematerialnych zasobach danego miejsca. Te niematerialne zasoby tworzą ludzie w skomplikowanym procesie interakcji w skali lokalnej. To właśnie lokalne społeczności tworzą unikatowe zasoby tej przestrzeni, które stają się atutem w konkurowaniu poszczególnych gospodarek. Często zastanawiamy się, dlaczego – mimo podobnego stopnia rozwoju – w jednym miejscu żyje się nam lepiej, w innym gorzej, w jednym interesy gospodarcze przynoszą sukces, w innych niepowodzenie. Aby zrozumieć obecną gospodarkę, należy poznać współczesną przestrzeń, a szczególnie jej wymiar gospodarczy i społeczny. Równocześnie na tę przestrzeń oddziałuje polityka, co powoduje, że coraz częściej używa się po¬jęcia „geopolityka”. Musimy zdawać sobie sprawę, że zagospodarowanie danego miejsca w przestrzeni, warunki życia, jakie tam panują, relacje społeczne zostały ukształtowane w wyniku całego splotu wydarzeń o charakterze ekonomicznym, społecznym czy politycznym. Przedstawiamy Państwu publikację, która jest efektem międzynarodowej konferencji naukowej pt. Przestrzeń w nowych realiach gospodarczych IV, zorganizowanej przez Katedrę Gospodarki Przestrzennej i Administracji Samorządowej Wydziału Nauk Ekonomicznych Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu przy współudziale Katedry Finansów Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania Uni-wersytetu Szczecińskiego oraz Katedry Rozwoju Regionalnego i Administracji Publicznej Uniwersytetu Jana Ewangelisty Purkyně w Ústí nad Labem. Konferencja odbyła się w dniach 26–28 maja 2014 r. w Karpaczu. W niniejszej publikacji znajdą Państwo zbiór interesujących, a zarazem różnorodnych artykułów naukowych poruszających rozmaite zagadnienia i problemy towarzyszące współczesnej gospodarce i przestrzeni. Życząc miłej lektury, mamy nadzieję, że wyniki badań przedstawione w niniejszej publikacji będą stanowiły dla Państwa inspirację do dalszej dyskusji oraz kolejnych badań naukowych poświęconych gospodarce i przestrzeni. Składamy podziękowania wszystkim, którzy przyczynili się do powstania niniejszej publikacji. Jednocześnie żywimy nadzieję na dalszą partycypację Czytelników w konferencjach, które są cyklicznie organizowane przez Katedrę Gospodarki Przestrzennej i Administracji Samorządowej. Stanisław Korenik, Piotr Hajduga, Małgorzata Rogowska
Dostosowanie współczesnych organizacji do niespotykanej wcześniej złożoności i dynamiki otoczenia, a co za tym idzie − do nieprzewidywalności zachodzących w nim zjawisk, wymaga od funkcjonujących przedsiębiorstw ciągłej i szybkiej adaptacji stosowanych systemów zarządzania i modeli biznesowych. Jest to warunkiem koniecznym realizacji zamierzeń strategicznych i uzyskania przewagi konkurencyjnej. Przedstawione w niniejszym opracowaniu artykuły lokują się w następujących obszarach: modeli biznesowych, sieci międzyorganizacyjnych, systemów zarządzania, orientacji procesowej i zarządzania projektami. Rozważania autorów osadzone są w kontekście paradoksów i antynomii − wszechobecnych w nauce i praktyce zarządzania. Poszczególne artykuły są oparte na solidnych fundamentach: na szerokich studiach literatury, na interesujących wynikach badań empirycznych, a tym samym nie tylko ukazują wielowymiarową naturę współczesnych organizacji i złożoność problematyki zarządzania w erze paradoksów, ale również zachęcają do dyskusji. Autorzy wskazują na nowe kierunki badań i inspirują do ich podejmowania. Zaprezentowane wyniki badań i poglądy mają również wymiar aplikacyjny, ich lektura może bowiem ułatwić przedstawicielom praktyki sprawne poruszanie się w „dżungli teorii zarządzania”. Janusz Lichtarski, Witold Szumowski
Rola inwestycji w rozwoju społeczno-gospodarczym Proces inwestycyjny i jego przebieg, Polityka inwestycyjna i strategia inwestycyjna przedsiębiorstwa, Projekt inwestycyjny, cykl projektu typy studiów przedinwestycyjnych, Podstawowe aspekty studiów przedinwestycyjnych, Projekty restrukturyzacyjne i rozbudowy, Klasyfikacja projektów inwestycyjnych, Pojęcie ekonomicznej efektywności inwestycji, Ryzyko i niepewność przy projektowaniu inwestycji, szacunki nakładów i kosztów, Finansowanie projektów, Ocena finansowa projektów inwestycyjnych w warunkach niepewności, Przykładowe studium projektu inwestycyjnego.
1. Wprowadzenie. 2. Aspekty efektywności projektu. 3. Niedostateczna efektywność realizacji projektu. 4. Kompetencje kierownika projektu. Dodatek 4A: Programy dertyfikacyjne w dziedzinie zarządzania projektami. Dodatek 4B: Zadania na poszczególnych stanowiskach projektowych. Dodatek 4C: Zakres wiedzy i kompetencje wymagane na poszczególnych stanowiskach projektowych. 5. Modele dojrzałości. 6. Funkcje PMO. Dodatek 6A: Karta projektu. 7. Implementacja PMO. Dodatek 7A: Karta PMO. 8. PMO i odpowiedzialność zawodowa.
Zawiera: Opinie o książce; Przedmowa: O tym, jak przegadałem swoją drogę do świata designu; UX to wciąż młoda dziedzina; O czym jest ta książka?; Kto powinien przeczytać tę książkę?; Struktura książki; Dlaczego napisałem tę książkę?; Podziękowania; 1. Zdolny projektant umie rozmawiać: Ważne zebranie; Dobry design to kwestia gustu, ale nie do końca; Gdzie kucharek sześć; Każdy jest projektantem!; Interfejs to Twoje dzieło; Praca zespołowa nie tak znowu dobra; Twoja praca polega na komunikacji; Elokwencja to sukces; Bądź sprawnym projektantem; 2. Interesariusz też człowiek: Zrozum ich punkt widzenia; Wskazywanie wpływowych jednostek; Wartości interesariuszy; Historyjki interesariuszy; Nawiązuj korzystne relacje; 3. Spotkanie jako projekt: Określ kontekst; Optymalizuj z myślą o zapamiętywaniu; Pozbądź się zakłóceń; Przewiduj reakcje; Zbuduj sieć wsparcia; Próba generalna; 4. Wysłuchać znaczy zrozumieć: Czynności pasywne; Czynności aktywne; 5. Właściwy stan umysłu: Zrozum swoją rolę; Okiełznaj swoje ego; Bądź na tak; Rozwiń pozytywną personę; Zmień słownictwo; Przejście; 6. Sformułuj odpowiedź: Strategia udzielania odpowiedzi; Taktyka to działanie; 7. Określ przekaz: Biznes; Projekt; Badania; Ograniczenia; 8. Zabezpieczenie poparcia: Zdobycie poparcia; Zsumujmy wszystko; 9. Dalsze działania: Spotkanie po zebraniu; Przekaż sprawozdanie; Odfiltruj ważne informacje; Poszukaj sprzymierzeńców; Zrób cokolwiek choćby nie to, co trzeba; 10. Radzenie sobie ze zmianami: Chodzi o to, żeby coś zmienić prawda?; Co tu się rzeczywiście dzieje?; Nie ma tego złego; Bank Zaufania; Kiedy się mylisz; Zarządzanie oczekiwaniami; To już prawie koniec; 11. Jak decydenci mogą pomagać projektantom?: Ślepiec i król; Dziesięć wskazówek współpracy z projektantami; Przygotuj listę kontrolną projektu; Miejsce przy stole konferencyjnym; O autorze; Kolofon.
1. Struktury organizacyjne - podstawowe informacje, 2. Projektowanie i analiza struktur organizacyjnych, 3. Tradycyjne i współczesne konfiguracje strukturalne, 4. Wpływ struktur organizacyjnych na procesy decyzyjne i przetwarzania informacji
Zawiera: Współpraca samorządów lokalnych z sektorem nauki i biznesem instrumentem efektywnego wdrażania lokalnych programów i projektów rozwojowych; Aplikacje modelu triple helix w szwedzkich realiach zarządzania rozwojem lokalnym i regionalnym; Wielokryterialne wspomaganie decyzji w zarządzaniu portfelem projektów; Projekty badawcze - czy można i czy warto nimi zarządzać?; Współpraca samorządu lokalnego z otoczeniem gospodarczym w wymiarze przestrzennym; Rola i zadania samorządów wojewódzkich w działaniach na rzecz ochrony zdrowia; Techniki zarządzania ryzykiem w lokalnych projektach rozwojowych; Specjalne strefy ekonomiczne jako narzędzia wspierające rozwój gospodarczy; Projekty strategiczne w miastach - ocena w kategoriach efektywności i skuteczności.