1. Perspektywa teoretyczna, 2. Sport i sztuki walki w procesie globalizacji, 3. Turystyka i rekreacja a dialog kulturowy, 4. Turstyka sztuk walki, 5. Spotkanie i dialog kulturowy
1. Rodzaje migracji; 2. Globalizacja i transnacjonalizm; 3. Przygotowanie i cechy migranta; 4. Wyjazd i przyjazd; 5. Kryzys migracyjny; 6. Język i migracja; 7. Komunikacja niewerbalna; 8. Psychiatria kulturowa; 9. Psychoterapia z migrantami; 10. Dzieci trzeciej kultury; 11. Uchodźcy i zespół stresu pourazowego; 12. Powrót; 13. Charakter narodowy; 14. Samotność i nostalgia; 15. Życie ludzkie i migracja.
Zawiera: I. Coaching interkulturowy jako narzędzie wspierające rozwój kompetencji pracowniczych niezbędnych w otoczeniu międzynarodowym: 1. Kontekst kulturowy; 2. Coaching interkulturowy - zagadnienia terminologiczne: 2.1. Kompetencja interkulturowa; 2.2. Coaching interkulturowy: 2.2.1. Ujęcie znaczeniowe wąskie i szerokie; 2.2.2. Uwarunkowany kontekstualnie i kulturowo; 2.3. Coaching inter-, multi i transkulturowy. 3. Psychologia coachingu interkulturowego. 4. Propozycje narzędzi coachingu interkulturowego: 4.1. Malarstwo; 4.2. Literatura; 4.3. Model rozwoju wrażliwości międzykulturowej; 4.4. Siatka orientacji kulturowej; 4.5. Interkulturowa zmiana perspektywy. II. System komunikacji miejskiej w wybranych miastach aglomeracji śląskiej na przykładzie komunikacyjnego związku komunalnego górnośląskiego okręgu przemysłowego: 1. Specyfikacja obszarów miejskich pod kątem logistyki; 2. Komunikacyjny związek komunalny górnośląskiego okręgu przemysłowego; 3. Komunikacja miejska. III. Bezpieczeństwo obsługi klientów e-urzędu. Analiza potrzeb i propozycja rozwiązań na wybranych przykładach: 1. Inicjatywa bezpiecznego programowania komunikacji. 2. Bezpieczeństwo informatyczne w procesie komunikacji. 3. Efektywność komunikacji, a bezpieczeństwo. 4. Bezpieczeństwo danych w aspekcie ustawy o ochronie danych osobowych: 4.1. Postępowanie administracyjne; 4.2. Propozycja rozwiązań gwarantujących bezpieczeństwo obsługi klientów w badanym e-urzędzie; 4.3. Kształtowanie procesu komunikacji wewnętrznej; 4.4. Etymologia terminu komunikacja oraz modelowe ujęcia procesu komunikowania; 4.5. Informowanie a komunikowanie.
1. Kulturowe podłoże potrzeb i różnorodności sposobów ich zaspokajania, 2. Wzory kształtowania więzi grupowej i tożsamości kulturowej jednostek, 3. Profile kultury, 4. Postrzeganie innych i komunikacja międzykulturowa, 5. sSposoby definiowania innych, 6. Modele interpersonalnych stosunków międzykulturowych, 7. Wielokulturowość i pluralizm, 8. Komunikacjamiędzykulturowa w globalizującym się świecie
1. Zarys provblematyki, 2. Metodologiczne problemy podjętych badań, 3. Ogólna charakterystyka badanych, 4. Wyniki badań i analiz: postrzeganie środowiska dwujęzycznego przez dziecko z rodziny bilingwalnej - grupa A, 5. Wyniki badań i analiz: funkcjonowanie dziecka w dwujęzycznym środowisku w ocenie rodziców - grupa B.
I. Kierunki badań i zastosowania praktyczne we współczesnej glottodydaktyce, II. Kompetencja wielojęzyczna i kształcenie zawodowe, III. Glottodydaktyka ogólna a szczególna, IV. Kształtowanie kompetencji językowej, komunikacyjnej i interkulturowej, V. Nowe technologie w procesie nauczania i uczenia się, VI. Organizacja procesu dydaktycznego - propozycje nowych rozwiązań.
1. Gratulacja, przemyślenia, opinie: Jerzy Kopel o zniewolonej konsumpcji; Treści psychologiczne w pracach naukowych prof. dr. Jerzego Kopla; Motyw społecznego w pracach Profesora Jerzego Kopla; 2. Realia współczesnego społeczeństwa a teoria i praktyka dialogu: Kultura jako czynnik zrównoważonego rozwoju społeczeństwa informacyjnego; Ideologiczne tworzenie rzeczywistości społecznej; Homo consumens; Dealer i klient. O istocie dialogu; 3. Dialog w perspektywie człowieczeństwa- od narodzin do starości człowieka: Dialog a kształtowanie poczucia odpowiedzialności; Psychologia dialogu; Dialog w perspektywie osobowej; Dziecko jako podmiot dialogu w rodzinie; Tworzenie podstaw dla partycypacji osób starszych w życiu społecznym; W trosce o kulturę fizyczną młodego pokolenia polaków; O dialogach, sąsiedztwach literackich i życiowym poszukiwań Jana Pawła II i ks. Jana Twardowskiego; 4. Dialog jako podstawa skutecznej komunikacji: Dialogiczność relacji ze studentami a założenia grzeczności językowej; Swoboda i granice dialogu w Internecie; Dialog lektur a dialog pokoleń; 5. Dialog w dyskursach politycznych: O (nie)możliwości dialogu z komunistami u progu tzw. polski Ludowej- prawnika uwagi luźne; Lekcja Modzelewskiego; Kazimierz Ślęczka- Czy wolno emigrować? (Kilka słów o patriotyzmie); Autonomia terytorialna- płaszczyzna dialogu czy konfliktów?; Wprowadzenie do kapitalizmu państwowego; Dialog jako niezbędny element sprawnego (prawidłowego) funkcjonowania gminy; 6. Dialog w rozważaniach prawnych: Nie ma ugody bez dialogu; Work-life balance jako przestrzeń do dialogu pomiędzy pracownikiem a (odpowiedzialnym) pracodawcą; Dialog interpersonalny i dyskurs prawniczy w mediacji; inicjatywa ludowa jako instytucja dialogu społecznego; Z problematyki korupcji w administracji publicznej; 7. Reminiscencje dialogu w naukach społecznych i praktyce/codzienności współczesnego życia: Historia nauki z medycyną i edukacją w tle; Zastosowanie prostej regresji liniowej w badaniach w naukach społecznych; Kobiety w męskim świecie. Dialog warunkiem osiągnięcia prawdziwej równości płci; Analiza udziału systemów ratowniczych w zarządzaniu kryzysowym.
I. Tolerancja: między antropologią a polityką; Tolerancja w dyskursie antropologicznym; Negocjowanie tolerancji, czyli między groźbą konfliktu a dążeniem do współdziałania; Tolerancja a prawo w relacjach między etnicznych; Tolerancja a władza. O kształtowaniu tożsamości kulturowych w przestrzeni polityki; Tolerancja wobec wizji przeszłości i jej granice; II. Tolerancja: konteksty środkowoeuropejskie; Tolerancja - jej zakres, znaczenie i realizacja w nowych demokracjach Europy Środkowoeuropejskiej; Tolerancja czy akceptacja? Etniczne stosunki mniejszościowe w Polsce po 1989 roku; Nowi obcy w przestrzeni etnicznej; Światopogląd tradycjonalistyczny, modernistyczny i postmodernistyczny a współczesny dyskurs na temat tolerancji w sieci internetowej w Polsce; Praktyczny wymiar tolerancji; III. Tolerancja: perspektywa intekulturowa; Tolerancja wśród alzackich elit - trzy przypadki; Tolerancja racjonalna czy subiektywna? Europa wobec okaleczania narządów płciowych; Ideologizacja jako źródło nietolerancji na przykładzie Europy i Chin; Tolerancja ograniczona w polityce mniejszościowej Chin; "Zamorskie diabły, długie nosyů". Recepcja obcych ludów i narodów w języku Chińczyków Han; tolerancja i nacjonalizmy małych narodów. Dylematy pracy antropologa
1. Zarządzanie zasobami ludzkimi a kultura przedsiębiorstwa, 2. Rekrutacja, selekcja, ocena, 3. Uczenie menedżerów osiągania celów strategicznych, 4. W jaki sposób dział zasobów ludzkich może wyzwolić zdolność zespołów do rozwiązywania problemów?, 5. Budowa organizacji uczącej się - wyzwanie dla działu zasobów ludzkich, 6. Rozwijanie zdolności przywódczych w różnych kulturach, 7. Od diagnoz osobistych do ocen internetowych, 8. Etapy rozwiązywania dylematów, 9. Ośrodki oceny, 10. Szok kulturowy i jego odmiany
Zarządzanie zespołem wielokulturowym; Wielokulturowość a zarzadzanie; Metody zarządzania międzykulturowego; Interkulturowość prawa. Treści czynności prawnych; Aspekty kulturowe rachunkowości; Wybrane problemy zarządzania podmiotami leczniczymi w dobie przemian kulturowych na podstawie badań pilotażowych; Prawo pacjenta do informacji i autonomii decydowania o wymiarze wielokulturowości; Nauczyciel w szkole wielokulturowej; Kultura strategiczna - nowe podejście w zarządzaniu strategią; Reklama w perspektywie wielokulturowości; Zezwolenia na pracę cudzoziemców ze wschodu w Polsce; Nabywanie nieruchomości przez cudzoziemców ze wschodu; Obraz ciała kobiet w różnych kulturach - wybrane konteksty; Normatywne uwarunkowania ochrony zabytków sakralnych Tomaszowa Mazowieckiego.
1. Przestrzenie konfliktu i porozumienia w społecznościach wielokulturowych: Struktura narodowościowa i wyznaniowa społeczeństwa II Rzeczypospolitej. Konflikt czy porozumienie?; Mniejszość żydowska w II Rzeczypospolitej: obszary porozumienia i napięć; Konflikt a proces adaptacji społecznej i kulturowej na Dolnym Śląsku po II wojnie światowej w narracjach przesiedleńców z Kresów Południowo-Wschodnich; Konflikt a dialog na przykładzie kultury Wileńszczyzny; Łemkowie w zachodniej Polsce jako przykład międzykulturowego uczenia się społeczności; Dwujęzyczność a zagrożenia dla tożsamości. Raport z badań dotyczących dwujęzyczności rodzin pochodzenia białoruskiego ze wschodniej Polski; Polscy imigranci w przestrzeni New York City; Serbski nacjonalizm jako mechanizm dekonstrukcji dialogu międzykulturowego w Jugosławii przełomu lat 80. I 90. XX w.; 2. Na rzecz międzykulturowego dialogu: Konfliktorodność przestrzeni wielokulturowych wieku globalizmu; Młode pokolenie "międzyepoki" na przykładzie litewskiego pogranicza kulturowego; Akulturacja, asymilacja czy edukacja? Drogi do porozumienia w społeczeństwach wielokulturowych; Spotkanie z Innym, czyli o edukacyjnej wartości podróży; Uczenie się międzykulturowe jako szansa na przełamywanie stereotypów narodowych; Działalność regionalna jako przestrzeń przełamywania stereotypów narodowych; Działalność regionalna jako przestrzeń przełamywania stereotypów i budowania dialogu międzykulturowego; Przygotowanie nauczycieli do rozwiązywania konfliktów międzykulturowych; Problematyka wychowania wielokulturowego w kontekście nauczania historii w Republice Czeskiej; Szkolnictwo dla mniejszości narodowych w czeskim systemie oświaty; Edukacyjne implikacje konfliktu życia i śmierci w przestrzeniach międzykulturowych.
1.Czym jest kultura?, 2.CZym jest komunikowanie, 3.Tożsamość a komunikowanie, 4.Percepcja a komunikowanie, 4.Kultura a zachowanie, 6.Niechęć do innych/obcych, 7.Język a komunikowanie, 8.Komunikowanie niewerbalne, 9.Instytucje społeczne, 10.Kompetentne komunikowanie międzykulturowe
1. Wprowadzenie do komunikowania międzykulturowego. 2. Problemy polityczne neutralnej Szwajcarii. 3. Co oznacza wielokulturowość Szwajcarii? .4. Rynek prasowy w wielokulturowej Szwajcarii. 5. Znaczenie mediów elektronicznych w szwajcarskim społeczeństwie wielokulturowym. 6. Szwajcarzy - przykład wielojęzycznej publiczności europejskiej.
Wstęp; Rozdział 1. Podstawowe pojęcia 1.1. Kultura, kultura narodowa, tożsamość narodowa 1.1.1. Pojęcie kultury 1.1.2. Pojęcie kultury narodowej 1.1.3. Pojęcie tożsamości narodowej 1.2. Biznes międzynarodowy 1.2.1. Pojęcie biznesu międzynarodowego 1.2.2. Obszary biznesu międzynarodowego 1.2.3. Proces umiędzynarodowienia przedsiębiorstwa (etapy) 1.2.4. Formy orientacji międzynarodowej 1.2.5. Standaryzacja i dyferencjacja 1.3. Różnice rasowe i kulturowe 1.3.1. Rasa 1.3.2. Naród 1.3.3. Cywilizacja 1.3.4. Religia 1.3.5. Język 1.4. Pożytki z różnorodności kulturowej 1.5. Stereotypy i uprzedzenia jako bariery dla skutecznej i korzystnej komunikacji 1.5.1. Stereotypy 1.5.2. Uprzedzenia 1.6. Szok kulturowy i adaptacja kulturowa 1.6.1. Pojęcie szoku kulturowego 1.6.2. Przyczyny i okoliczności szoku kulturowego 1.6.3. Kategorie osób szczególnie narażonych na szok kulturowy 1.6.4. Proces adaptacji kulturowej 1.6.5. Uczenie się innych kultur Rozdział 2. Kultury narodowe: próba klasyfikacji 2.1. „Wielki podział" między kulturami świata biznesu 2.1.1. Kultury propartnerskie 2.1.2. Kultury protransakcyjne 2.2. Relacje jednostka-społeczeństwo 2.2.1. Kultury indywidualizmu 2.2.2. Kultury kolektywizmu 2.3. Pojmowanie władzy 2.3.1. Kultury hierarchiczne 2.3.2. Kultury demokratyczne 2.4. Status społeczny i okazywanie szacunku 2.4.1. Kultury ceremonialne 2.4.2. Kultury nieceremonialne 2.5. Sposób i styl wypowiadania się 2.5.1. Kultury wysokiego kontekstu (ogólnikowego sposobu wypowiedzi) 2.5.2. Kultury niskiego kontekstu (otwartego sposobu wypowiadania się) 2.6. Pojmowanie czasu 2.6.1. Czas linearny 2.6.2. Czas elastyczny 2.6.3. Czas cykliczny 2.7. Stosunek do czasu i harmonogramów 2.7.1. Kultury monochroniczne 2.7.2. Kultury polichroniczne 2.8. Niewerbalne sposoby zachowania 2.8.1. Kultury ekspresyjne 2.8.2. Kultury powściągliwe Rozdział 3. Komunikacja werbalna i niewerbalna w stosunkach międzykulturowych 3.1. Komunikowanie 3.1.1. Pojęcie komunikowania 3.1.2. Cechy procesu komunikowania 3.1.3. Funkcje komunikowania 3.1.4. Poziomy i etapy procesu komunikowania 3.1.5. Elementy komunikowania 3.1.6. Znaki i kody 3.2. Komunikacja werbalna 3.2.1. Pojęcie komunikacji werbalnej 3.2.2. Style komunikacji werbalnej 3.3. Komunikacja parawerbalna (paralangue) 3.4. Komunikacja niewerbalna 3.4.1. Pojęcie komunikacji niewerbalnej i jej znaczenie w kontaktach międzykulturowych 3.4.2. Rola i funkcje komunikacji niewerbalnej 3.4.3. Zasady interpretacji komunikatów niewerbalnych 3.4.4. Elementy i techniki komunikacji niewerbalnej Rozdział 4. Różnice kulturowe w procesie negocjacji 4.1. Kultury propartnerskie 4.1.1. Kultury propartnerskie, ceremonialne, polichroniczne i powściągliwe 4.1.2. Kultury propartnerskie, ceremonialne, monochroniczne i powściągliwe 4.1.3. Kultury propartnerskie, ceremonialne, polichroniczne i ekspresyjne 4.1.4. Kultury umiarkowanie propartnerskie, ceremonialne, polichroniczne, o niestałej ekspresyjności 4.2. Kultury protransakcyjne 4.2.1. Kultury umiarkowanie protransakcyjne, ceremonialne, o zróżnicowanym podejściu do czasu, ekspresyjne 4.2.2. Kultury umiarkowanie protransakcyjne, ceremonialne, dość monochroniczne, powściągliwe 4.2.3. Kultury protransakcyjne, umiarkowanie ceremonialne, monochromiczne, powściągliwe 4.2.4. Kultury protransakcyjne, nieceremonialne, monochromiczne, o zróżnicowanej ekspresyjności Rozdział 5. Inne zagadnienia 5.1. Protokół i etykieta w biznesie międzynarodowy 5.1.1. Ubiór 5.1.2. Tytułowanie 5.1.3. Wizytówki 5.1.4. Prezenty 5.1.5. Pisma (korespondencja) 5.1.6. Poczęstunki 5.2. Wartości i zwyczaje - ich znaczenie w komunikowaniu międzykulturowym 5.3. Religia i normy religijne 5.4. Stosunek do korupcji i łapownictwa 5.5. Kobiety w biznesie międzynarodowym; Bibliografia; Test sprawdzający; Klucz odpowiedzi; Spis rysunków; Spis tabel.
1. Modele biznesowe w gospodarce cyfrowej – wirtualizacja życia gospodarczego w warunkach Industry 4.0; 2. Wskaźnik Super Bowl – prognostyk zachowania światowych indeksów giełdowych? 3. Wpływ regulacji europejskich na niewypłacalność przedsiębiorstw; 4. Weryfikacja przeznaczenia firmowych nieruchomości w postępowaniu egzekucyjnym – istota i zagrożenia; 5. Znaczenie otwartych danych rządowych w kreowaniu innowacyjnych przedsiębiorstw; 6. Uwarunkowania kontroli celnej a konkurencyjność przedsiębiorstw uczestniczących w obrocie międzynarodowym; 7. Wpływ wprowadzenia obowiązku wysyłki Jednolitego Pliku Kontrolnego do organów podatkowych na funkcjonowanie przedsiębiorstw MŚP w Polsce; 8. Zwolnienie w drodze wypowiedzenia przez pracownika w Polsce w latach 2009-2018; 9. Mechanizm podzielonej płatności (split payment), jako forma e-obowiązku przedsiębiorcy w świetle ustawy o podatku od towarów i usług; 10. Bezpieczeństwo informacji w chmurze obliczeniowej; 11. Analityka Big data jako źródło przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw; 12. SAP S/4 HANA – innowacyjne podejście do zarządzania sprawdzonymi modelami biznesowymi; 13. Znajdowanie maksymalnych klik w sieci społecznościowej opartej na komunikacji e-mail z wykorzystaniem pakietu R; 14. Wpływ elektronicznych kampanii reklamowych na efektywność w pozyskiwaniu nowych klientów i na zajmowanie powierzchni w skrzynkach elektronicznych; 15. Rola elektronicznych kanałów dystrybucji w podnoszeniu obłożenia hotelu w niskim sezonie; 16. Komunikacjamiędzykulturowa. Analiza współpracy agencji tłumaczeniowych z lingwistami; 17. Era cyfryzacji na uczelni. Czy jesteśmy przygotowani do zarządzania uczelnią wspomaganego narzędziami cyfrowymi? 18. Świadomość studentów w zakresie konsekwencji Czwartej Rewolucji Przemysłowej w sektorze finansów.
Czego się Zachód nauczył od Wschodu w XX wieku?; Antywesternizm muzułmańskich fundamentalistów; Wojna Ramy z Allahem. Konflikt hindusko-muzułmański we współczesnych Indiach; Etos Indii Hausa a przejawy fanatyzmu religijnego w północnej Nigerii; Konformizm i bunt w kulturze i literaturze Iranu; Konfucjonizm jako podstawa moralności w Chinach; Polisystemowość i polisemizm w cywilizacji i kulturze japońskiej; Europejskie źródła współczesnej kultury hebrajskiej; Joga na Zachodzie czy zachodnia joga?
1. Teoretyczne podstawy międzynarodowego public relations, 2. Metody budowania wizerunku państwa na arenie międzynarodowej, 3. Wizerunek Polski w wybranych krajach Unii Europejskiej, 4. Praktyczne aspekty kreoawnaia wizerunku Polski
Zawiera: Legitymizacja przedsiębiorstwa a triada strategicznych działań w zakresie CSR: przedsiębiorczość – innowacyjność – jakość; Reengineering and Controlling in I.D.C. Holding; Motywowanie do pracy w opinii pracowników małych i średnich przedsiębiorstw; Recruitment and selection in the opinion of small and medium enterprises employees; Ocena współpracy międzypokoleniowej z perspektywy płci w polskich organizacjach w kontekście zarządzania wiekiem; Komunikaty wizualne – specyfika komunikacji marketingowej; Partycypacja menedżera w zarządzaniu przedsiębiorstwem na rynku gastronomicznym; Crowdfunding scheme in journalism; Persuasion strategies in Polish advertisements addressed to young people; Złożoność w zarządzaniu – refleksje nad pozycją badań nad złożonością w kontekście zarządzania ryzykiem; Innowacyjność środkiem do zwiększania konkurencyjności na rynku nieruchomości; Sprawozdawczość finansowa w organizacjach pozarządowych – prawodawstwo versus praktyka gospodarcza; Impacts of creation of safety stock on human resources management in manufacturing companies; Cykl giełdowy na GWP w Warszawie a poziom niedoszacowania IPO spółek zasilanych funduszami private equity w latach 2000-2013; Międzynarodowe public relations i komunikacja międzykulturowa.
Publikacja stanowi próbę szerszego spojrzenia na problematykę języków specjalistycznych. Wychodzi ona poza ramy badawcze wyznaczane tradycyjnie przez lingwistykę, glottodydaktykę czy translatorykę. W prezentowanym zbiorze przedmiotem refleksji oraz obiektem analizy jest użycie języka w różnych kontekstach komunikacyjnych, zwłaszcza instytucjonalnych, ukazywanych z perspektywy międzykulturowej. Rozdziały zostały przygotowane przez pracowników powstałej w 2018 roku Katedry Języków Specjalistycznych oraz Komunikacji Międzykulturowej Uniwersytetu Łódzkiego, a także przez zaproszonych specjalistów z wiodących ośrodków badawczych w Polsce. Wszystkie teksty mają charakter zdecydowanie autorski przy jednoczesnym obszernym przeglądzie najnowszej literatury – zarówno w języku polskim, jak i w językach obcych. '
Publikacja stanowi próbę szerszego spojrzenia na problematykę języków specjalistycznych. Wychodzi ona poza ramy badawcze wyznaczane tradycyjnie przez lingwistykę, glottodydaktykę czy translatorykę. W prezentowanym zbiorze przedmiotem refleksji oraz obiektem analizy jest użycie języka w różnych kontekstach komunikacyjnych, zwłaszcza instytucjonalnych, ukazywanych z perspektywy międzykulturowej.
Rozdziały zostały przygotowane przez pracowników powstałej w 2018 roku Katedry Języków Specjalistycznych oraz Komunikacji Międzykulturowej Uniwersytetu Łódzkiego, a także przez zaproszonych specjalistów z wiodących ośrodków badawczych w Polsce. Wszystkie teksty mają charakter zdecydowanie autorski przy jednoczesnym obszernym przeglądzie najnowszej literatury – zarówno w języku polskim, jak i w językach obcych.