1. Cyborgizacja ludzi a humanizacja komputerów, 2. Przemiany kultury słowa - internet jako sieć komunikacyjna, 3. Współczesne technologie teleinformatyczne w procesie kształcenia, 4. Modele współczesnej dydaktyki informatyki, 5. Aktualny stan przygotowania nauczycieli szkół różnych szczebli do wykorzystania informatyki w procesie nauczania na przykładzie województwa śląskiego, 6. Koncepcja informatycznego systemu optymalizacji wykorzystania symboli obrazkowych pcs przez osoby z poważnymi zaburzeniami mowy, 7. Proces weryfikacji edukacji programów komputerowych kierowanych do uczniów niepełnosprawnych intelektualnie, 8. Multimedialne aplikacje interaktywne w pedagogice specjalnej, 9. Komuniacja medialna w edukacji, 10. Przygotowanie nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej do realizacji celów kształcenia informatycznego a dostępność sprzętu technologii informatycznej w szkole, 11. Opinie nauczycieli zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej na temat komputerowego wspomagania procesu kształtowanych umijętności matematycznych uczniów klas początkowych, 12. Nauczyciel wobec wyzwań informatyzującej się edukacji, 13. Zastosowanie modelowania i symulacji komputerowej w procesie dydaktycznym, 14. Program power point jako podstawa opracowania statycznych multimedialnych programów dydaktycznych, 15. Konstruowanie struktury multimedialnych programów dydaktycznych (mpd), 16. Hipertekst - jako komponent multimedialnego programu dydaktycznego, 17. Koncepcja opracowania portalu edukacyjnego na bazie platformy nukephp, 18. Twórcza podstawa nauczyciela a plastyczna aktywność uczniów - wykorzystanie multimedialnych programów komputerowych, 19. Funkcje poznawcze i twórcze symulacji komputerowej w kształceniu zawodowym, 20. System przetwarzania testów egzaminacyjnych, 21. Zastosowanie generatora zadań w procesie dydaktycznym, 22. Wykorzystanie vb i vba w projektowaniu aplikacji bazdodanowych, 23. Techniki informatyczne wykorzystywane w nauczaniu przedmiotu "metody organizacji i zarządzania", 24. Bezpłatna alternatywa, 25. Formatowanie akapitów - tak banalne, ze nie ma o czym pisać?, 26. Metodyka tworzenia indeksów i spisów treściw programowanie ms word, 27. Arkusz kalkulacyjny - kompendium wiedzy
1. Wprowadzenie. Rekonfiguracja komunikacji społecznej; Uwagi o hipertekście; Chaos, baza danych i internetowe gatunki dziennikarskie; Spojrzenie historyka mediów na internet. 2. Gatunki. Gatunek w sieci; Blog jako gatunek dziennikarski - ewolucja i transgresja; Moda na blogowanie. Blog jako komentarz, element polityki redakcyjnej i narzędzie kreacji politycznej rzeczywistości; Wykorzystanie blogów politycznych w dziennikarstwie internetowym; Felieton w ujęciu tradycyjnym oraz w e-modyfikacjach. 3. Redagowanie. Deadline 24 godziny na dobę czyli o regionalnej gazecie, radiu i konwergencji; Radio w eterze i w internecie. Sposoby kontaktu ze słuchaczami; Dziennikarstwo społeczne jako nowy trend w kulturze; Zmiana kształtu przekazów dziennikarskich w internecie na przykładzie portali internetowy koncernu "Media Regionalne"; Detronizacja czwartej władzy? Relacje dziennikarze - użytkownicy na przykładzie internetowego forum gazeta.pl; Relacje międzygatunkowe w strukturze oficjalnego serwisu internetowego serialu "Ekipa" Agnieszki Holland; www.motel.wp.pl jako przykład konwergencji różnych form komunikacji; Telewizja internetowa czy telewizja w internecie? Nowe usługi medialne. 4. Konteksty. Granice wolności internetowych gatunków dziennikarskich; Zasady ochrony ogólnie dostępnego dorobku naukowego w internecie; Techniki manipulowania a specyfika warsztatowa ogólnoinformacyjnych portali internetowych; Internetowy komunikat dla mediów; E-film jako najnowszy sposób percepcji sztuki filmowej; RSS - cechy i ewolucja.
Zawiera: Wstęp; Rozdział 1. Specyfika i uwarunkowania kształcenia zdalnego 1.1. Istota i podstawowe formy kształcenia zdalnego 1.2. Rys historyczny procesów kształcenia zdalnego 1.3. Podstawowe technologie i narzędzia kształcenia zdalnego 1.4. Zalety i wady kształcenia zdalnego 1.5. Interesariusze procesów kształcenia zdalnego Rozdział 2. Rola oraz znaczenie nauczyciela i szkoleniowca w kształceniu zdalnym 2.1. Proces komunikowania się w zdalnym procesie dydaktycznym 2.2. Kompetencje nauczyciela i szkoleniowca w zdalnym procesie nauczania 2.3. Zarządzanie czasem i zwiększanie zaangażowania uczestników podczas zajęć on-line Rozdział 3. Zastosowanie oprogramowania Microsoft Office w kształceniu zdalnym 3.1. Podstawowe aplikacje i usługi pakietu Microsoft Office 3.2. Instalacja pakietu Microsoft Office 365 3.3. Korzystanie z Microsoft Office 365 w wersji on-line Rozdział 4. Funkcjonalność oprogramowania Microsoft Forms kształceniu zdalnym 4.1. Przygotowanie i zakładanie nowego testu lub ankiety 4.2. Tworzenie pytań w aplikacji MS Forms 4.3. Zarządzanie testami i ankietami Rozdział 5. Wsparcie procesów dydaktycznych z wykorzystaniem oprogramowania Microsoft Teams 5.1. Podstawowe funkcje Microsoft Teams 5.2. Instalowanie Microsoft Teams 5.3. Zespoły w Microsoft Teams 5.4. Tworzenie nowego spotkania 5.5. Inne sposoby uruchamiania aplikacji Microsoft Teams Rozdział 6. Platforma e-learningowa w nauczaniu zdalnym - przykład platformy Moodle 6.1. Tworzenie kursu na platformie Moodle 6.2. Administrowanie kursem na platformie Moodle; Zakończenie; Bibliografia; Wykaz rysunków; Wykaz tabel.
1. Wartości uniwersytetu w społeczeństwie uczącym się, 2. Proces i wyniki ksztacłenia uniwersyteckiego, 3. Uczestnicy procesu ksztacłenia uniwrsyteckiego, 4. Jakość ksztacłenia uniwersyteckiego - podstawy teoretyczne i pojęcie, 5. Uwarunkowania jakości ksztacłenia w uniwersytecie, 6. Ewaluacja efektów ksztacłenia i akredytacja, 7. Doskonalenie procesu dydaktycznego i podnoszenie jakości ksztacłenia uniwersyteckiego - propozycja
CZĘŚĆ I. JĘZYK JAVA. 1. Historia i ewolucja języka Java. Rodowód Javy. Powstanie języka Java. Jak Java wywarła wpływ na internet. Magia języka Java - kod bajtowy. Hasła języka Java. Ewolucja Javy. Kultura innowacji. 2. Podstawy języka Java. Programowanie obiektowe. Pierwszy przykładowy program. Drugi prosty program. Dwie instrukcje sterujące. Bloki kodu. Kwestie składniowe. Biblioteki klas Javy. 3. Typy danych, zmienne i tablice. Java to język ze ścisłą kontrolą typów. Typy proste. Typy całkowitoliczbowe. Typy zmiennoprzecinkowe. Typ znakowy. Typ logiczny. Bliższe spojrzenie na stałe. Zmienne. Konwersja typów i rzutowanie. Automatyczne rozszerzanie typów w wyrażeniach. Tablice. Wnioskowanie typów zmiennych lokalnych. Kilka słów o łańcuchach. 4. Operatory. Operatory arytmetyczne. Operatory bitowe. Operatory relacji. Operatory logiczne. Operator przypisania. Operator ? Kolejność wykonywania operatorów. Stosowanie nawiasów okrągłych. 5. Instrukcje sterujące. Instrukcje wyboru. Instrukcje iteracyjne. Instrukcje skoku. 6. Wprowadzenie do klas. Klasy. Deklarowanie obiektów. Przypisywanie zmiennych referencyjnych do obiektów. Wprowadzenie do metod. Konstruktor. Słowo kluczowe this. Mechanizm odzyskiwania pamięci. Klasa stosu. 7. Dokładniejsze omówienie metod i klas. Przeciążanie metod. Obiekty jako parametry. Dokładniejsze omówienie przekazywania argumentów. Zwracanie obiektów. Rekurencja. Wprowadzenie do kontroli dostępu. Składowe statyczne. Słowo kluczowe final. Powtórka z tablic. Klasy zagnieżdżone i klasy wewnętrzne. Omówienie klasy String. Wykorzystanie argumentów wiersza poleceń. Zmienna liczba argumentów. Stosowanie wnioskowania typów zmiennych lokalnych z typami referencyjnymi. 8. Dziedziczenie. Podstawy dziedziczenia. Słowo kluczowe super. Tworzenie hierarchii wielopoziomowej. Kiedy są wykonywane konstruktory? Przesłanianie metod. Dynamiczne przydzielanie metod. Klasy abstrakcyjne. Słowo kluczowe final i dziedziczenie. Wnioskowanie typów zmiennych lokalnych a dziedziczenie. Klasa Object. 9. Pakiety i interfejsy. Pakiety. Dostęp do pakietów i składowych. Import pakietów. Interfejsy. Metody domyślne. Metody statyczne w interfejsach. Stosowanie metod prywatnych w interfejsach. Ostatnie uwagi dotyczące pakietów i interfejsów. 10. Obsługa wyjątków. Podstawy obsługi wyjątków. Typy wyjątków. Nieprzechwycone wyjątki. Stosowanie instrukcji try i catch. Wiele klauzul catch. Zagnieżdżone instrukcje try. Instrukcja throw. Klauzula throws. Słowo kluczowe finally. Wyjątki wbudowane w język Java. Tworzenie własnej klasy pochodnej wyjątków. Łańcuch wyjątków. Trzy dodatkowe cechy wyjątków. Wykorzystanie wyjątków. 11. Programowanie wielowątkowe. Model wątków języka Java. Wątek główny. Tworzenie wątku. Tworzenie wielu wątków. Stosowanie metod isAlive() i join(). Priorytety wątków. Synchronizacja. Komunikacja międzywątkowa. Zawieszanie, wznawianie i zatrzymywanie wątków. Uzyskiwanie stanu wątku. Stosowanie metody wytwórczej do tworzenia i uruchamiania wątku. Korzystanie z wielowątkowości. 12. Wyliczenia, automatyczne opakowywanie typów prostych i adnotacje. Typy wyliczeniowe. Opakowania typów. Automatyczne opakowywanie typów prostych. Adnotacje. Adnotacje typów. Adnotacje powtarzalne. Ograniczenia. 13. Wejście-wyjście, instrukcja try z zasobami i inne tematy. Podstawowa obsługa wejścia i wyjścia. Odczyt danych z konsoli. Wyświetlanie informacji na konsoli. Klasa PrintWriter. Odczyt i zapis plików. Automatyczne zamykanie pliku. Modyfikatory transient i volatile. Operator instanceof. Modyfikator strictfp. Metody napisane w kodzie rdzennym. Stosowanie asercji. Import statyczny. Wywoływanie przeciążonych konstruktorów za pomocą this(). Kilka słów o kompaktowych profilach API. 14. Typy sparametryzowane. Czym są typy sparametryzowane? Prosty przykład zastosowania typów sparametryzowanych. Klasa sparametryzowana z dwoma parametrami typu. Ogólna postać klasy sparametryzowanej. Typy ograniczone. Zastosowanie argumentów wieloznacznych. Tworzenie metody sparametryzowanej. Interfejsy sparametryzowane. Typy surowe i starszy kod. Hierarchia klas sparametryzowanych. Wnioskowanie typów a typy sparametryzowane. Wnioskowanie typów zmiennych lokalnych a typy sparametryzowane. Znoszenie. Błędy niejednoznaczności. Pewne ograniczenia typów sparametryzowanych. 15. Wyrażenia lambda. Wprowadzenie do wyrażeń lambda. Blokowe wyrażenia lambda. Sparametryzowane interfejsy funkcyjne. Przekazywanie wyrażeń lambda jako argumentów. Wyrażenia lambda i wyjątki. Wyrażenia lambda i przechwytywanie zmiennych. Referencje do metod. Referencje do konstruktorów. Predefiniowane interfejsy funkcyjne. 16. Moduły. Podstawowe informacje o modułach. java.base i moduły platformy. Stary kod i moduł nienazwany. Eksportowanie do konkretnego modułu. Wymagania przechodnie. Stosowanie usług. Grafy modułów. Trzy wyspecjalizowane cechy modułów. Wprowadzenie do jlink i plików JAR modułów. Kilka słów o warstwach i modułach automatycznych. Końcowe uwagi dotyczące modułów. CZĘŚĆ II. BIBLIOTEKA JĘZYKA JAVA. 17. Obsługa łańcuchów. Konstruktory klasy String. Długość łańcucha. Specjalne operacje na łańcuchach. Wyodrębnianie znaków. Porównywanie łańcuchów. Przeszukiwanie łańcuchów. Modyfikowanie łańcucha. Konwersja danych za pomocą metody valueOf(). Zmiana wielkości liter w łańcuchu. Łączenie łańcuchów. Dodatkowe metody klasy String. Klasa StringBuffer. Klasa StringBuilder. 18. Pakiet java.lang. Opakowania typów prostych. Klasa Void. Klasa Process. Klasa Runtime. Runtime.Version. Klasa ProcessBuilder. Klasa System. Interfejs System.Logger i klasa System.LoggerFinder. Klasa Object. Wykorzystanie metody clone() i interfejsu Cloneable. Klasa Class. Klasa ClassLoader. Klasa Math. Klasa StrictMath. Klasa Compiler. Klasy Thread i ThreadGroup oraz interfejs Runnable. Klasy ThreadLocal i InheritableThreadLocal. Klasa Package. Klasa Module. Klasa ModuleLayer. Klasa RuntimePermission. Klasa Throwable. Klasa SecurityManager. Klasa StackTraceElement. Klasa StackWalker i interfejs StackWalker.StackFrame. Klasa Enum. Klasa ClassValue. Interfejs CharSequence. Interfejs Comparable. Interfejs Appendable. Interfejs Iterable. Interfejs Readable. Interfejs AutoCloseable. Interfejs Thread.UncaughtExceptionHandler. Podpakiety pakietu java.lang. 19. Pakiet java.util, część 1. – kolekcje. Wprowadzenie do kolekcji. Interfejsy kolekcji. Klasy kolekcji. Dostęp do kolekcji za pomocą iteratora. Spliteratory. Przechowywanie w kolekcjach własnych klas. Interfejs RandomAccess. Korzystanie z map. Komparatory. Algorytmy kolekcji. Klasa Arrays. Starsze klasy i interfejsy. Ostatnie uwagi na temat kolekcji. 20. Pakiet java.util, część 2. - pozostałe klasy użytkowe. Klasa StringTokenizer. Klasa BitSet. Klasy Optional, OptionalDouble, OptionalInt oraz OptionalLong. Klasa Date Klasa Calendar. Klasa GregorianCalendar. Klasa TimeZone. Klasa SimpleTimeZone. Klasa Locale. Klasa Random. Klasy Timer i TimerTask. Klasa Currency. Klasa Formatter. Klasa Scanner. Klasy ResourceBundle, ListResourceBundle i PropertyResourceBundle. Dodatkowe klasy i interfejsy użytkowe. Podpakiety pakietu java.util. 21. Operacje wejścia-wyjścia: analiza pakietu java.io. Klasy i interfejsy obsługujące operacje wejścia-wyjścia. Klasa File. Interfejsy AutoCloseable, Closeable i Flushable. Klasy strumieni. Strumienie bajtów. Strumienie znaków. Klasa Console. Serializacja. Korzyści wynikające ze stosowania strumieni. 22. System NIO. Klasy systemu NIO. Podstawy systemu NIO. Udoskonalenia dodane w systemie NIO.2. Stosowanie systemu NIO. 23. Obsługa sieci. Podstawy działania sieci. Klasy i interfejsy pakietu java.net obsługujące komunikację sieciową. Klasa InetAddress. Klasy Inet4Address oraz Inet6Address. Gniazda klientów TCP/IP. URL. Klasa URLConnection. Klasa HttpURLConnection. Klasa URI. Pliki cookie. Gniazda serwerów TCP/IP. Datagramy. Prezentacja pakietu java.net.http. 24. Obsługa zdarzeń. Dwa mechanizmy obsługi zdarzeń. Model obsługi zdarzeń oparty na ich delegowaniu. Klasy zdarzeń. Klasa KeyEvent. Źródła zdarzeń. Interfejsy nasłuchujące zdarzeń. Stosowanie modelu delegowania zdarzeń. Klasy adapterów. Klasy wewnętrzne. 25. Wprowadzenie do AWT: praca z oknami, grafiką i tekstem. Klasy AWT. Podstawy okien. Praca z oknami typu Frame. Wprowadzenie do stosowania grafiki. Praca z klasą Color. Praca z czcionkami. Zarządzanie tekstowymi danymi wyjściowymi z wykorzystaniem klasy FontMetrics. 26. Stosowanie kontrolek AWT, menedżerów układu graficznego oraz menu. Podstawy kontrolek AWT. Etykiety. Stosowanie przycisków. Stosowanie pól wyboru. Klasa CheckboxGroup. Kontrolki list rozwijanych. Stosowanie list. Zarządzanie paskami przewijania. Stosowanie kontrolek typu TextField. Stosowanie kontrolek typu TextArea. Wprowadzenie do menedżerów układu graficznego komponentów. Menu i paski menu. Okna dialogowe. Przesłanianie metody paint(). 27. Obrazy. Formaty plików. Podstawy przetwarzania obrazów: tworzenie, wczytywanie i wyświetlanie. Podwójne buforowanie. Interfejs ImageProducer. Interfejs ImageConsumer. Klasa ImageFilter. Dodatkowe klasy obsługujące obrazy. 28. Narzędzia współbieżności. Pakiety interfejsu Concurrent API. Korzystanie z obiektów służących do synchronizacji. Korzystanie z egzekutorów. Typ wyliczeniowy TimeUnit. Kolekcje współbieżne. Blokady. Operacje atomowe. Programowanie równoległe przy użyciu frameworku Fork/Join. Pakiet Concurrency Utilities a tradycyjne metody języka Java. 29. API strumieni. Podstawowe informacje o strumieniach. Operacje redukcji. Stosowanie strumieni równoległych. Odwzorowywanie. Tworzenie kolekcji. Iteratory i strumienie. Inne możliwości API strumieni. 30. Wyrażenia regularne i inne pakiety. Przetwarzanie wyrażeń regularnych. Refleksje. Zdalne wywoływanie metod (RMI). Formatowanie dat i czasu przy użyciu pakietu java.text. Interfejs API dat i czasu - java.time. CZĘŚĆ III. WPROWADZENIE DO PROGRAMOWANIA GUI PRZY UŻYCIU PAKIETU SWING. 31. Wprowadzenie do pakietu Swing. Geneza powstania biblioteki Swing. Bibliotekę Swing zbudowano na bazie zestawu narzędzi AWT. Podstawowe cechy biblioteki Swing. Podobieństwo do architektury MVC. Komponenty i kontenery. Pakiety biblioteki Swing. Prosta aplikacja na bazie biblioteki Swing. Obsługa zdarzeń. Rysowanie w bibliotece Swing. 32. Przewodnik po pakiecie Swing. Klasy JLabel i ImageIcon. Klasa JTextField. Przyciski biblioteki Swing. Klasa JTabbedPane. Klasa JScrollPane. Klasa JList. Klasa JComboBox. Drzewa. Klasa JTable. 33. Wprowadzenie do systemu menu pakietu Swing. Podstawy systemu menu. Przegląd klas JMenuBar, JMenu oraz JMenuItem. Tworzenie menu głównego. Dodawanie mnemonik i kombinacji klawiszy do opcji menu. Dodawanie obrazów i etykiet ekranowych do menu. Stosowanie klas JRadioButtonMenuItem i JCheckBoxMenuItem. Tworzenie menu podręcznych. Tworzenie paska narzędzi. Stosowanie akcji. Finalna postać programu MenuDemo. Dalsze poznawanie pakietu Swing. CZĘŚĆ IV. STOSOWANIE JAVY W PRAKTYCE. 34. Java Beans. Czym jest komponent typu Java Bean? Zalety komponentów Java Beans. Introspekcja. Właściwości ograniczone. Trwałość. Interfejs Customizer. Interfejs Java Beans API. Przykład komponentu Java Bean. 35. Serwlety. Podstawy. Cykl życia serwletu. Sposoby tworzenia serwletów. Korzystanie z serwera Tomcat. Przykład prostego serwletu. Interfejs Servlet API. Pakiet javax.servlet. Odczytywanie parametrów serwletu. Pakiet javax.servlet.http. Obsługa żądań i odpowiedzi http. Korzystanie ze znaczników kontekstu użytkownika. Śledzenie sesji. DODATKI A. Komentarze dokumentujące. Znaczniki narzędzia javadoc. Ogólna postać komentarzy dokumentacyjnych. Wynik działania narzędzia javadoc. Przykład korzystający z komentarzy dokumentacyjnych. B. Wprowadzenie do JShell. C. Kompilowanie i uruchamianie prostych programów w jednym kroku.
Część I: Edukacja techniczna w polskich szkołach ogólnokształcących. Diagnoza systemu. 1. Stan polskiej edukacji technicznej w szkołach ogólnokształcących. 2. Ocena dotychczasowego rozwoju powszechnej edukacji technicznej w Polsce. 3. Niektóre trudności edukacji technicznej. 4. Dysfunkcjonalność znanych rozwiązań modelowych systemu edukacji technicznej w szkołach ogólnoksztalcących. 5. Wnioski z analizy diagnostycznej. Część II: Technika zjawiskiem cywilizacyjnym. 1. Cywilizacja a technika. 2. Facylitacyjne funkcje techniki. Część III: Technika współczesna czynnikiem przemian cywilizacyjnych. 1. Ogólna charakterystyka przemian cywilizacyjnych. 2. Wyzwania globalne cywilizacji informacyjnej. 3. Zmiana funkcji techniki współczesnej. 4. Technologie informacyjne - technologiami kluczowymi. 5. Cena postępu i upowszechniania nowych technologii informacyjnych. 6. Problemy edukacji w okresie transformacji cywilizacyjnej. 7. Potrzeba i kierunki przebudowy systemu edukacji technicznej. Część IV: Poszukiwania idei dla projektowania powszechnej i obowiązkowej edukacji technicznej w szkołach ogólnokształcących. 1. Problematyka humanistycznych aspektów współczesnej edukacji technicznej. 2. Kryteria jakości życia człowieka wytycznymi teleologii kształcenia technicznego w szkołach ogólnokształcących. 3. Konieczność przebudowy modelu kształcenia ogólnego. Część V: Edukacja techniczna i informatyczna wobec wyzwań cywilizacyjnych. 1. Pilna potrzeba badań nad edukacją techniczną. 2. Podstawowe paradygmaty edukacji technicznej w szkołach ogólnokształcących. 3. W poszukiwaniu nowego modelu edukacji technicznej. Częśc VI: Jutro polskiej szkoły wyznacznikiem jutra edukacji technicznej. 1. Dobra szkoła. Eksplikacja pojęcia. 2. Szkoła na miarę cywilizacji wiedzy. 3. Postulaty raportów dotyczących globalnych procesów edukacji. 4. Przykłady rozwiązań problemu tzw. Szkoły przyszłości. 5. Przemiany na rynku pracy wyznacznikiem przemian szkołyu. 6. Warunki unowocześnienia systemu szkolnego 7. Prace nad przyszłą szkołą w Polsce. 8. Wnioski do modelowania polskiej edukacji technicznej. Część VII: Projektowanie modelu powszechnej i obowiązkowej edukacji technicznej w szkołach ogólnokształcących. 1. Założenia ogólne do projektowania modelu systemu edukacji technicznej. 2. Modelowanie horyzontalne edukacji technicznej w szkołach ogólnokształcących. 4. Założenia pedagogiczne do projektowania podstaw programowych.
Podjęta tematyka rozważań sytuuje się na styku dwóch dużych obszarów dociekań pedagogicznych. Z jednej strony obejmuje problem pedeutologiczny, dociekając, w jakie kompetencje powinien być wyposażony współczesny nauczyciel, z drugiej zaś – aktualne problemy teorii wychowania estetycznego przez zawężenie podmiotu badań do nauczycieli muzyki. W pierwszej rozdziale skoncentrowano się na roli technologii informacyjno-komunikacyjnej we współczesnej pedagogice, ze specjalnym uwzględnieniem edukacji estetycznej, co każe również zastanowić się nad obecnością nowych mediów w sztuce. Przedstawione są tu stanowiska zarówno pedagogów, jak i teoretyków sztuki (tu głównie Ryszarda W. Kluszczyńskiego) na temat udziału nowych mediów w obydwu rozpatrywanych obszarach. Drugi rozdział dotyczy pojęcia kompetencji informatycznych nauczyciela muzyki. Opisano w nim kompetencje oraz poddano analizie dokumenty określające postulowany stan kompetencji informatycznych nauczycieli muzyki, a także ich naturalne rozwinięcie, jakim są programy kształcenia kandydatów na nauczycieli muzyki w uczelniach regionu łódzkiego. W kolejnym rozdziale zawarto metodologię badań, zarówno ilościowych, jak i jakościowych. Oprócz przedmiotu badań, celów, metod, technik, narzędzi, omówiono również samą organizację badań.
1.Charakterystyka organizacji przyszłosći i jej wymogi w stosunku do pracownika przyszłości, 2. Pracownik przyszłości, 3. Absolwent przyszłości, 4. Współczesny absolwent w świetle badań
Wstęp; Rozdział I Cyfrowe pokolenie w refleksji pedagogicznej i badawczych doniesieniach; Młode pokolenie pod cyfrową egidą – różne oblicza fenomenu; Cyfrowy potencjał współczesnych uczniów w perspektywie polskich raportów z badań; Muzyka w i-mózgu – muzyczne kompetencje percepcyjne cyfrowych tubylców; Edukacja muzyczna w perspektywie technologiczno-medialnej – założenia, wizje i praktyka; Wiedza osobista dziecka w młodszym wieku szkolnym w perspektywie mediatyzacji przestrzeni życia i edukacji; Obraz szkoły w e-kulturze dziecięcej. Analiza komunikacji internetowej dzieci w wybranych miejscach sieciowych; Трансформация механизмов социализации подростков средствами интернет; Rozdział II Ucyfrowienie przestrzeni edukacji – propozycje i zapytania; Współpraca nauczyciela i rodziców w przygotowaniu dziecka do bezpiecznego korzystania z cyberprzestrzeni; Urządzenia mobilne jako wsparcie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; Wykorzystanie technik cyfrowych w działaniach promujących studia polonistyczne; Współczesne wykorzystanie zasady poglądowości w edukacji matematycznej; Technologie informacyjno-komunikacyjne a efektywna edukacja w szkole podstawowej; Dydaktyk szkolny wobec potrzeby rozwijania umiejętności uczenia się uczniów; Realizacja innowacji pedagogicznej a konwergentne kompetencje medialne, informacyjne i cyfrowe dzieci; Młody nauczyciel kontra komputer – o problemach nabywania kompetencji z zakresu wykorzystywania TIK w edukacji; Bibliografia; Noty o autorach.
Część Teoretyczna. 1. Jaka jest specyfika dydaktyki i nauczania-uczenia się? 2. Jak rozwijały i doskonaliły się media? 3. Czym są media i technologie informacyjne? 4. Najnowsze strategie oświatowo-informatyczne. 5. Jakie są informatyczne tendencje w kształceniu? 6. Czym charakteryzuje się kształcenie multimedialne? 7. Jak można scharakteryzować wybrane media i multimedia. Część praktyczna. 8. Jakie modyfikacje procesu dydaktycznego wynikają ze stosowania mediów? 9. Jak racjonalnie stosować media? 10. Czym jest edukacja informatyczna i czytelniczo-medialna? 11. Jak zmienia się działalność biblioteki? 12. Jakie jest zastosowanie mediów w edukacji specjalnej? 13. Czym charakteryzuje się edukacja na odległość? 14. Czym jest telefonia komórkowa i jakie są jej możliwości? 15. Jakie są wyzwania społeczeństwa informacyjnego i zagrożenia stwarzane przez najnowsze technologie? 16. Jakie przeobrażenia społeczne następują pod wpływem mediów? 17. Jakie są najnowsze rozwiązania w zakresie technologii informacyjnych?
Wstęp; Nauczanie na odległość - wyzwanie dla Uniwersytetu Gdańskiego; Dialog w kształceniu na odległość - jego znaczenie i struktura; Edukacja na odległość - moda czy szansa?; Edukacja na odległość metodyka i oprogramowanie; Media elektroniczne a edukacja nieformalna i pozainstytucjonalna dzieci i młodzieży; Current Trends in the Use of Technology for Improved teaching And Access to non - Traditional University Students in the United States; Od skryptu wprowadzającego do wirtualne go seminarium. Przegląd zastosowań telenauczania w dokształcaniu w Niemczech; Szwedzki model nauczania na odległość; Prospects for the study of macroeconomics by means of Distance learning; Internet jako wiodące narzędzie modelu Studiów na Odległość Politechniki Warszawskiej; Książki w Sieci; Nauczanie baz danych na odległość; Zdalne kształcenie administratorów sieci w Pomorskiej Akademii Regionalnej Cisco; Distance Education centre at Gdańsk University of Technology - International projects and courses on-line; Doświadczenia Youbg Digital Poland SA w dostarczaniu rozwiązań do edukacji na odległość; Platformy informatyczne w nauczaniu na odległość.
I. Teoretyczne podstawy problemów pedagogicznych - dyskusje i polemiki: Wybrane aspekty sytuacji szkolnej uczniów z zespołem Aspergera; Nauczyciel i uczeń wobec ery konwergencji medialnej; Kreatywne wykorzystanie potencjału wirtualnej rzeczywistości w dydaktyce; Resentyment a społeczna akceptacja rodzin wielodzietnych. II. Praktyczne zastosowanie efektów badań pedagogicznych: Obserwacja etnograficzna w kształceniu nauczycieli wczesnej edukacji; Po co jest szkoła? Funkcje szkoły z perspektywy kandydatów do zawodu nauczyciela; Rodzice w przestrzeni szkolnej; Dziecięce prace graficzne jako źródło informacji o rodzinie; Myśli i groźby samobójcze jako elementy zachowań presuicydalnych przejawiane u osób pozbawionych wolności. III. Współczesne problemy badań pedagogicznych w wymiarze międzynarodowym: The development paths of hermeneutic competences: the end of an alibi, the beginning of a “sunny adventure”; Information and communication technology in the life of university students - future pre-school and first grade of primary school teachers.
Zawiera: R. 1 Rola technologii informacyjno-komunikacyjnych w życiu osób z niepełnosprawnościami: Niepełnosprawność – modele i ich ewolucja; definiowanie niepełnosprawności a rola technologii; Nowe media i technologie informacyjno-komunikacyjne – wybrane implikacje pedagogiczne; Socjalizacja a nowe media – kontekst niepełnosprawności; Pedagogika medialna w cyfrowych czasach; Podsumowanie. R. 2 Pozytywne aspekty korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnych dla osób z niepełnosprawnością: Technooptymizm – Internet jako uniwersalne narzędzie przekraczania ograniczeń; Technologie informacyjno-komunikacyjne i Internet jako narzędzia wspomagające realizację celów pedagogiki specjalnej; Internet a tożsamość i autoprezentacja użytkowników z niepełnosprawnościami; Internet a upodmiotowienie i autonomia osób z niepełnosprawnościami; Podsumowanie. R. 3 Korzystanie z Internetu przez osoby z niepełnosprawnościami – ograniczenia, bariery, obszary ryzyka: Od cyfrowego podziału do cyfrowej nierówności; Poza niepełnosprawność – korzystanie z Internetu a znaczenie czynników społeczno-demograficznych; Dostosowanie jako warunki korzystania z narzędzi ery cyfrowej; Internet a niepełnosprawność – między technofobią i technoutopią; Internet a niepełnosprawność – obszary zaniedbane; Podsumowanie. R. 3 Charakterystyka niepełnosprawności intelektualnej: Niepełnosprawność intelektualna – kwestie definicyjne; Wybrane aspekty funkcjonowania osób z niepełnosprawnością intelektualną; Niepełnosprawność intelektualna a izolacja społeczna i stygmatyzacja; Czas wolny osób z niepełnosprawnością intelektualną; Podsumowanie. R. 5 Młodzi ludzie z niepełnosprawnością intelektualną a Internet – obszary szans i nadziei: Między edukacją i rehabilitacją – technologie informacyjno-komunikacyjne w uczeniu się i wspomaganiu rozwoju osób z niepełnosprawnością intelektualną; Tożsamość osób z niepełnosprawnością intelektualną a relacje z innymi w mediach społecznościowych; Wsparcie online osób z niepełnosprawnością intelektualną; Nowe media a upodmiotowienie osób z niepełnosprawnością intelektualną; Wzory korzystania z Internetu w czasie wolnym przez dzieci i młodzież z niepełnosprawnością intelektualną; Podsumowanie. R. 6 Młodzi ludzie z niepełnosprawnością intelektualna a Internet – kontekst barier i ryzyka: Internet a zachowania ryzykowne osób z niepełnosprawnością intelektualną – czynniki chroniące i czynniki ryzyka; Osoby z niepełnosprawnością intelektualną i ich podatność na stawanie się ofiarą krzywdzenia w Internecie; Młodzi ludzie z niepełnosprawnością intelektualną i ryzyko wykorzystywania w Internecie; Zaangażowanie uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w przemoc tradycyjną i cyberbullying; Podsumowanie. R. 7 Znaczący dorośli a korzystanie z Internetu przez osoby z niepełnosprawnością intelektualną: Rodzice a zarządzanie ryzykiem online dzieci z niepełnosprawnością intelektualną; profesjonaliści a cyfrowe kompetencje podopiecznych z niepełnosprawnością intelektualną; technologie informacyjno-komunikacyjne jako narzędzie wspierania rodziców dzieci z niepełnosprawnością intelektualną; Rodzice dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w poszukiwaniu wsparcia w Internecie; Podsumowanie. Podsumowanie i wnioski – w stronę edukacji medialnej ukierunkowanej na młodych ludzi z niepełnosprawnością intelektualną.
Zawiera: 1. Przemiany społeczno-kulturowe u progu XXI wieku: Schyłek kultury modernistycznej i potrzeba przeobrażeń świadomości współczesnego człowieka; Tożsamość podmiotowa, wolność i twórcza aktywność a osobowość człowieka XXI wieku; Społeczeństwo „jutra” jako konglomerat kultur; Dialektyka jedności świata w różnicach. 2. Społeczeństwo informacyjne jako nowa jakość egzystencji: Media jako nośniki informacji; Osłabienie znaczenia tradycyjnych środków; Edukacyjny wymiar mediów; Rola mediów w uaktywnianiu nowych obszarów w świadomości człowieka; Przemiany w stycznościach społecznych jako skutek oddziaływania mediów – „społeczeństwo informacyjne”. 3. Pedagogika medialna: Instytucjonalizacja i profesjonalizacja w naukach pedagogicznych; Pedagogika medialna – nowa subdyscyplina pedagogiczna; Warsztat naukowy i praktyczny pedagogiki medialnej; Perspektywy rozwoju pedagogiki medialnej. Zakończenie.
Myślenie komputacyjne jako imperatyw XXI wieku w kontekście nadmiaru łatwej do pozyskania informacji; Wybrane problemy algorytmiki; Podstawy wiedzy z zakresu psychologii rozwojowej dzieci w wieku wczesnoszkolnym - kompatybilność środków dydaktycznych z możliwościami dzieci; Metody wspomagania edukacji informatycznej w nauczaniu wczesnoszkolnym; O nowych oczekiwaniach MEN; EduMATRIX jako rozwiązanie spełniające oczekiwania dzisiejszej szkoły; Analiza podstawy programowej edukacji wczesnoszkolnej w aspekcie podatności na wspomaganie nauczania przez EduMATRIX; EduMX. Program komplementarny do rozwijania myślenia komputacyjnego ucznia I-go etapu edukacyjnego; Zbiór zadań.
Społeczeństwo informacyjne a edukacja medialna, Technologia kształcenia edukacji medialnej i informatycznej, Kształtowanie umiejętności w zakresie technologii informacyjnej, Zastosowania technologii informacyjnej w procesie kształcenia, Edukacja na odległość, Technologia informacyjna w samokształceniu
Zawiera: I. Edukacja jako przesteń społecznej aktywności człowieka: 1.1. Rozwijanie aktywności edukacyjnej mieszkańców jako wyzwanie polityki samorządowej w gminach wiejskich na przykładzie Kleszczewa; 1.2. Vzdelávanie detí a mládeže v Slovenskej republikę (Edukacja dzieci i młodzieży w Republice Słowackiej); 1.3. empiryczny obraz zjawiska; 1.4. Edukacja w społeczeństwie informacyjnym - nowe wyzwania; 1.5. Marketing v rámci baťovského školství v období 20. - 40. let 20. Století (Marketing within Bata Education in 20s-40s of the 20th century - Marketing w systemie kształcenia w szkole Baťa w latach 20. i 40. XX wieku).; 1.6. Elektronické testovanie ako nástroj merania výsledkov edukácie s podporou LMS Moodle (Elektroniczne testowanie jako narzędzie pomiaru efektów uczenia się z obsługą LMS Moodle). II. Praca zawodowa jako obszar społecznej aktywności człowieka: 2.1. Wokół kształtowania się profesjonalnych kompetencji psychologa - doniesienie z badań; 2.2. Sytuacja psychiczna pracowników instytucji penitencjarnych; 2.3. Nauczycielu - czy zagraża tobie wypalenie?; 2.4. Płeć rodzica a opinia o zawodzie nauczyciela przedszkola; 2.5. Výběr pracovníků a hodnocení pracovního výkonu ve školské praxi (Dobór personelu i ocena wyników pracy w praktyce szkolnej). III. Społeczne wymiary aktywności życiowej człowieka: 3.1. Aktywne radzenie sobie z trudnościami życiowymi a satysfakcja z życia i nastawienie lękowe u osób starszych; 3.2. Narzekanie - wielofunkcyjna aktywność społeczna Polaków; 3.3. Aktywność społeczna w cyberprzestrzeni a spełnianie marzeń; 3.4. Youtube w życiu młodych ludzi; 3.5. Aktywność zaradcza w obliczu stresujących wydarzeń życiowych u osób z zaburzeniami lękowymi oraz osób zdrowych; 3.6. Informačné a komunikačné technológie v živote vysokoškolákov - výsledky dotazníkového prieskumu (Technologie informacyjne i komunikacyjne w życiu studentów - wyniki badania ankietowego).
1. Zrozumieć Internet; 2. Zagrożenia online; 3. Porozumiewanie się, nauk i obserwacje; 4. Śledztwo; 5. Rozwiązania- zapobieganie i ochrona; Dodatki: 1. Porozumienie w sprawie korzystania z Internetu; 2. Przewodnik po potrzebnym Ci oprogramowaniu; 3. Skróty stosowane w pokojach rozmów; 4. Formularz do wypełnienia