Spis treści [Contents] Anna Kwiatkowska: Problemy metodologiczne w badaniach międzykulturowych i kulturowych [Methodological issues in cultural and cross-cultural research], doi 10.7366/189618002014280101, s. 8–27; Piotr Szarota: Przyjaźń pod mikroskopem. Problemy metodologiczne w badaniach nad funkcjonowaniem relacji przyjacielskich [Scrutinizing friendship. Methodological problems in investigation of friendship relationships], doi 10.7366/189618002014280102,s. 28–37; Karolina Mazurowska, Paweł Boski: Czynniki istotne w procesie rozwiązywania konfliktu w międzykulturowym środowisku pracy. Triangulacja w interpretacji danych [Significant factors in the processs of conflict solution in the multicultural work setting.Triangulation in data interpretation], doi 10.7366/189618002014280103, s. 38–53; Natasza Kosakowska-Berezecka, Karol Karasiewicz: Jestem unikalny, więc cenię Twoją unikalność? Wpływ aktywizacji tożsamości osobistej i społecznej na postrzeganie innych – porównanie międzykulturowe Polska–Indie [I am unique therefore I appreciate your uniqueness? Effects of personal and social identity priming on judgments of others: A cross-cultural comparison of Poland and India], doi 10.7366/189618002014280104, s. 54–67; Anna Kwiatkowska, Joanna Roszak, Renata Sikora, Ben C. H. Kuo, Konstantin Karpinskij, Tatiana Gushchina, Greta Gober: Kultura a strategie radzenia sobie ze stresem. Badania międzykulturowe [Culture, stress and coping strategies. Cross-cultural study], doi 10.7366/189618002014280105, s. 68–91; Joanna Różycka-Tran, Paweł Boski, Bogdan Wojciszke: Wiara w grę o sumie zerowej jako aksjomat społeczny: badanie w 37 krajach [Zero-sum game belief as a social axiom: A 37-nation study], doi 10.7366/189618002014280106, s. 92–109.
Psychologia Społeczna jest nowym periodykiem, organem Polskiego Stowarzyszenia Psychologii Społecznej. Profil kwartalnika obejmuje problematykę szeroko rozumianej psychologii społecznej: obok eksperymentalnej ps, publikuje prace z pogranicza różnych dyscyplin traktujących o człowieku w środowisku społecznym, poczynając od socjologii i innych nauk społecznych, a kończąc na biologii, neuronauce i psychologii poznawczej. Czasopismo jest otwarte na polemiczne debaty między przedstawicielami różnych orientacji teoretycznych i metodologicznych o miejscu człowieka w środowisku społecznym. W numerze: Janusz Reykowski: Procesy grupowe a rozwiązywanie antagonistycznych konfliktów: Czy idea demokracji deliberatywnej może mieć psychologiczny sens? [Group processesand solving antagonistic conflicts: Is the idea of deliberatrive democracy a psychologically feasible proposition?], s. 97–119; Krystyna Skarżyńska, Krzysztof Chmielewski : Potoczna percepcja sytuacji międzynarodowej. Poznawcze predyktory postaw wobec znaczących zdarzeń międzynarodowych [Social perception of international relations. Cognitive predictors of laymen’s attitudes towards international events], s. 120–131; Tomasz Kubik, Małgorzata Kossowska : Reprezentacje poznawcze terrorysty i ich indywidualne uwarunkowania [Cognitive representations of „a terrorist” and their psychological foundations], s. 132–143; Józef Maciuszek : Wpływ bezpośrednich i zaprzeczonych dyrektyw na ukierunkowanie uwagi [Influence of direct and negated directives on focusing of attention], s. 144–163; Mariola Łaguna, Kinga lachowicz-Tabaczek, Irena Dzwonkowska : Skala samooceny SES Morrisa Rosenberga – polska adaptacja metody [The Rosenberg Self-Esteem Scale: Polish adaptation of the scale], s. 164–180.
W numerze [Contents] Aleksandra Szymków: Był bystry i na pewno miał wąsy! Efekty zapamiętywania informacji związane z przetwarzaniem treści sprawczych i wspólnotowych [Memory effects of processing agentic and communal information], doi: 10.7366/1896180020163701, s. 124–135; Maria Baran, Paweł Boski: Czy „Inny” zawsze musi być obcy? Wpływ dystansu kulturowego na postawy etnicznych Polaków wobec osób czarnoskórych i ich kategoryzację [Does “the Other” always have to be an out-group? The influence of cultural distance on attitudes of ethnic Poles towards Blacks and their categorization], doi: 10.7366/1896180020163702, s. 136–159; Katarzyna Jabłońska, Monika Wróbel: Wpływ kontekstu na rozpoznawanie mimicznych ekspresji negatywnych emocji a płeć [The role of context in the recognition of facial expressions of negative emotions in relation to gender], doi: 10.7366/1896180020163703, s. 160–169; Monika Obrębska, Paweł Kleka: Wpływ aktywizacji schematu płci i potrzeby dostosowania interpersonalnego na wybory leksykalne kobiet i mężczyzn [Influence of gender schema activation and need for interpersonal accommodation on lexical choices of men and women], doi: 10.7366/1896180020163704, s. 170–182; Wojciech Kulesza: (Nie)świadomy kameleon. Analiza związku między stosowaniem niewerbalnej mimikry, uległością wobec tego procesu a (nie)świadomością [The (Un)aware Chameleon. The relationship between nonverbal mimicry, getting in by mimicry, and (un)awareness of the process], doi: 10.7366/1896180020163705, s. 183–195; Elżbieta Kluska, Piotr Łabuz, Aleksandra Mrugalska, Piotr Oleś: Kwestionariusz przełomu połowy życia (KPPŻ) – konstrukcja i charakterystyka psychometryczna [Mid-Life Transition Questionnaire (MTQ) – Design and psychometric properties], doi: 10.7366/1896180020163706, s. 196–210; Alan Mandal, Marcin Moroń: Skala przywiązania do miejsca – polska adaptacja The Measure of Place Attachment D. Williamsa i J. Vaske’a (2003) [Place Attachment Scale – Validation of the Polish adaptation of The Measure of Place Attachment by D. Williams and J. Vaske (2003)], doi: 10.7366/1896180020163707, s. 211–222.
Spis treści [Contents] Artykuły [Articles] Janusz Reykowski: Przemoc a realizacja celów grupowych: perspektywa makropsychologiczna [Violence as the recurring means of reaction in group conflicts: Societal perspective], doi 10.7366/1896180020174101, s. 112–129; Paulina Szostek: Zazdrość romantyczna: kluczowe koncepcje teoretyczne i narzędzia pomiaru [Romantic jealousy: Main theoretical conceptions and measurement instruments], doi 10.7366/1896180020174102, s. 130–141; Robert Balas, Joanna Sweklej: Rola procesów asocjacyjnych i formułowania sądów w nabywaniu i ekspresji postaw [The role of associative and propositional processes in attitude acquisition and expression], doi 10.7366/1896180020174103, s. 142–155; Andrzej Falkowski, Maria Sidoruk-Błach: Siła cech negatywnych w kształtowaniu się podobieństwa: implikacje dla budowania wizerunku marki miasta [The strength of negative features in shaping similarity: Implications for creating the brand image of a city], doi 10.7366/1896180020174104, s. 156–165; Aleksandra Pilarska, Anna Suchańska: Problem adaptacyjnej wartości empatii w kontekście jej związków z poziomem organizacji osobowości [The adaptive value of empathy in the context of its relation to the personality organization level], doi 10.7366/1896180020174105, s. 166–174; Nina Ogińska-Bulik, Magdalena Kobylarczyk: Rola zasobów osobistych i społecznych w kształtowaniu poczucia jakości życia u nastolatków – wychowanków domów dziecka [The role of personal and social resources in the development of a sense of the quality of life in adolescents-children’s homes], doi 10.7366/1896180020174106, s. 175–184. Metody [Methods] Alan Mandal, Marcin Moroń: Skala typów przywiązania do miejsca według typologii Davida M. Hummona (1992): ustrukturyzowana jakościowa metoda badania przywiązania do miejsca zamieszkania [Type of Place Attachment Scale based on Hummon’s (1992) typology: A structured qualitative method of place attachment measurement], doi 10.7366/1896180020174107, s. 185–204; Gabriela Czarnek, Piotr Dragon, Paulina Szwed, Bogdan Wojciszke: Kwestionariusz przekonań politycznych: własności psychometryczne [Political Beliefs Questionnaire: Psychometric properties], doi 10.7366/1896180020174108, s. 205–222; Anita Zbieg, Aleksandra Słowińska, Błażej Żak: Siła relacji interpersonalnej: wstępna weryfikacja koncepcji i metody pomiarowej [Strength of interpersonal relations: Introductory verification of the concept and measurement method], doi 10.7366/1896180020174109, s. 223–239.
Spis treści [Contents] Dorota Rutkowska, Krzysztof Przybyszewski: Efekt sformułowania (framing effect): zaangażowanie poznawczego wysiłku a wpływ kontekstualnych informacji o zysku lub stracie na podejmowanie decyzji [Framing effect: Cognitive effort and influence of contextual cues about gains and losses on decision making], doi: 10.7366/1896180020153401, s. 248–265; Oleg Gorbaniuk, Ewelina Włodarska: Markery Wielkiej Szóstki polskiego leksykonu osobowości w badaniach samoopisowych, [Adjective markers of Polish indigenous lexical personality factors: A self-rating study], doi: 10.7366/1896180020153402, s. 266–282; Tomasz Besta, Maria Kaźmierczak, Magdalena Błażek: Przynależność grupowa i poczucie osobistego sprawstwa: rola fuzji tożsamości i klarowności Ja, [Group adherence and personal agency: The role of identity fusion and self-concept clarity], doi: 10.7366/1896180020153403, s. 283–295; Andrzej Nowak, Karolina Ziembowicz, Agata Zabłocka-Bursa, Wiesław Bartkowski: Wpływ społeczny z perspektywy obiektu wpływu: teoria i modele symulacyjne [Social influence from the ‘object of impact’ perspective: Theory and a simulation model], doi: 10.7366/1896180020153404, s. 296–309; Anna Filip, Marta Białecka-Pikul: Rozumienie autoprezentacji przez dzieci: rola teorii umysłu i trafności wiedzy matek o myśleniu ich dzieci, [Understanding self-presentation by children: The role of theory of mind and accuracy of mothers’ knowledge about their children’s thinking], doi: 10.7366/1896180020153405, s. 310–323; Elżbieta Stojanowska: Wpływ rodzaju wzbudzonego Ja na efektywność autopromocji i ingracjacji osób o różnej płci psychologicznej [Influence of self – construal priming on effectiveness of self: Promotion and ingratiation in people differing in psychological gender], doi: 10.7366/1896180020153406, s. 324–334; Anita Zbieg, Aleksandra Słowińska, Błażej Żak: Siła relacji interpersonalnej: wstępna weryfikacja koncepcji i metody pomiarowej [Strength of interpersonal relationships: Initial test of the theory and method], doi: 10.7366/1896180020153407, s. 335–351.
Spis treści [Contents] Artykuły [Articles] Anna Jaklik, Mariola Łaguna: Zaufanie w organizacji. Analiza sposobów ujęcia i modeli teoretycznych [Organizational trust: An analysis of approaches and theoretical models], doi: 10.7366/ 1896180020153501, s. 369–382; Marzena Cypryańska, Aleksandra Jaskółowska: Humanizacja Ja – nowe ujęcie w kontekście analizy zniekształceń w bezpośrednich sądach porównawczych [Self-humanizing – A new view in the context of the biases in direct comparative judgments], doi: 10.7366/ 1896180020153502, s. 383–395; Ewa Gurba, Dorota Czyżowska, Arkadiusz Białek: Religijność młodych wchodzących w dorosłość a rozwój ich tożsamości i dobrostan psychiczny [The religiosity of young people entering adulthood, development of their identity and psychological well-being], doi: 10.7366/ 1896180020153503, s. 396–408; Katarzyna Adamczyk, Monika Wysota: An investigation of the predictive role of identity dimensions for young adults’ marital beliefs [Wymiary tożsamości jako predyktory przekonań młodych dorosłych na temat małżeństwa], doi: 10.7366/ 1896180020153504, s. 409–418; Łukasz Budzicz: Postscriptum do oszustwa Stapela: niepokojące dane, początek zmian? [Aftermath of the Stapel case: More alarming data, the beggining of change?], doi: 10.7366/ 1896180020153505, s. 419–434. Metody [Methods] Irena Pilch, Elżbieta Sanecka, Magdalena Hyla, Karina Atłas: Polska adaptacja skali TriPM do badania psychopatii w ujęciu triarchicznym [The Polish adaptation of the TriPM scale measuring psychopathy], doi: 10.7366/ 1896180020153506, s. 435–454; Eugenia Mandal, Marcin Moroń: Kwestionariusz sekwencyjnych technik wywierania wpływu w romantycznych związkach [Questionnaire of Sequential Influence Techniques in Romantic Relationships], doi: 10.7366/ 1896180020153507, s. 455–477; Katarzyna Adamczyk: Development and validation of the Polish-language version of the Dating Anxiety Scale in a sample of young adults [Opracowanie i walidacja polskiej wersji językowej kwestionariusza na próbie młodych dorosłych], doi: 10.7366/ 1896180020153508, s. 478–488.
Wstęp; Słowo od organizatorów IV i V Assises Franco-Polonaises du droit; Program IV Assises Franco-Polonaises du droit. La communaute de travail. L’exemple de la pologne et de la France; Program V Assises Franco-Polonaises du droit. L’interet collectif; Zbiorowa wspólnota. Kilka refleksji na temat „wspólnot prawa”; Czy środowisko jest czynnikiem transformacji zbiorowego interesu w prawie pracy?; O niektórych konsekwencjach aksjologicznego uwarunkowania prawa administracyjnego kategorią dobra wspólnego; Interes kolektywny w prawie administracyjnym; Zbiorowy interes terytorialny – nowy paradygmat terytorialnych działań publicznych?; Interes kolektywny i uniwersalizm norm Międzynarodowej Organizacji Pracy; Kultura, język i konstrukcja społeczna; Interes ekologiczny: od zbiorowego interesu środowiskowego do interesu dóbr wspólnych. W kierunku konstytucjonalizacji interesu ekologicznego?; O dwóch koncepcjach dobra wspólnego. Dylematy konstytucyjne i możliwe fundamenty prawa pracy; Gdzie leżał interes wspólnotowy na Uniwersytecie Poznańskim po drugiej wojnie światowej?; Uwagi o doświadczeniu demokracji w najnowszych dziejach Europy; Interes publiczny jako fundamentalne pojęcie prawnicze – próba komparatystycznego spojrzenia; Interes zbiorowy w przedsiębiorstwach spółdzielczych: podejście socjologiczne; Populizm terapeutyczny i pastoralizm w epoce endemicznego fatalizmu; Zbiorowy interes pracowników w prawie Unii Europejskiej.
Cz.I Role płciowe w cyklu życia: 1. W jaki sposób płeć może różnicować jakość życia w różnych stadiach rozwoju człowieka?, 2. Kobiety i mężczyźni wobec trudności i kryzysów, 3. Czym jest schemat płci w świetle poprzedzania kategorialnego?, 4. Ideał dziewczyny i chłopaka - rola stereotypów w młodzieńczych związkach uczuciowych, 5. Zmiany w obrazie siebie u osoby po operacji zmiany płci. Studium przypadku. Cz.II Socjalizacja a funkcjonowanie społeczne kobiet i mężczyzn: 1. Efekty socjalizacji rodzajowej dla rozwoju i twórczego funkcjonowania kobiet i mężczyzn, 2. Kobiecość i męskość w porządku pól społecznych. Polsko-francuskie studium porównawcze, 3. Perspektywy zawodowego funkcjonowania kobiet, 4. Socjalizacja rodzajowa a pozycja społeczno-zawodowa kobiet artystek, 5. Doświadczenia socjalizacyjne a tożsamość rodzajowa - raport z badań pilotażowych, 6. Płeć jako zmienna różnicująca orzeczenie stopnia demoralizacji nieletnich dziewcząt i chłopców, 7. Pleć jako czynnik odrzucenia społecznego. Zjawisko odrzucenia społecznego jako czynnik ryzyka w prawidłowym rozwoju psychicznym jednostki
W numerze [Contents] Przemysław Śleszyński: Warszawa jako ośrodek dojazdów pracowniczych [Warsaw as a commuting centre], s. 5–25; Adrian Lis, Anna Lis: Tożsamość struktur klastrowych – rozważania teoretyczne i praktyczne implikacje [Indentity of cluster structures. Theoretical considerations and practical implications], s. 16–44; Łukasz Lewkowicz: Europejskie ugrupowania współpracy terytorialnej – nowa jakość polsko-słowackiej współpracy transgranicznej? [European groupings of territorial cooperation – a new quality of the Polish-Slovak trans-frontier cooperation?], s. 45–70; Marek Furmankiewicz: Współrządzenie czy ukryta dominacja sektora publicznego? Koncepcja governance w praktyce lokalnych grup działania LEADER [Co-governance or hidden domination of the public sector? The concept of governance in the practice of ‘Leader’ Local Action Groups], s. 71–89; Katarzyna Zajda: Innowacja w wiejskiej przedsiębiorczości. Studium przypadku działalności gospodarczej z obszaru Doliny Pilicy [Innovation in rural entrepreneurship. Case study of economic activities in the Pilica River Valley (Dolina Pilicy)], s. 90–106; Marta Cobel-Tokarska: „A co tam kogo obchodziło, gdzie on szedł i co z niego robili”. Kamienie Suwalszczyzny [Rocks of the Suwałki region], s. 107–124; Recenzje [Book Reviews] Andrzej Miszczuk: Andrzej Raczyk, Sylwia Dołzbłasz, Małgorzata Leśniak-Johann, Relacje współpracy i konkurencji na pograniczu polsko-niemieckim, s. 125–126; Jerzy J. Parysek: Ryszard Domański, Ewolucyjna gospodarka przestrzenna, s. 127–130; Maciej J. Nowak: Alina Maciejewska (red.), Gospodarka przestrzenna w świetle wymagań strategii zrównoważonego rozwoju, s. 131–133.
Praca zbiorowa obejmuje badania empiryczne w następujących grupach zagadnień: – procesy integracji i dezintegracji społeczności lokalnych na różnych poziomach organizacji regionalnej osadnictwa, – tożsamość terytorialna mieszkańców regionu łódzkiego oraz kształtowanie się regionalnych i lokalnych więzi społecznych, a także terytorialnych, – percepcja procesu transformacji systemowej oraz jej konsekwencji społecznych, kulturowych i gospodarczych widocznych w krajobrazie kulturowym, – mechanizmy przemiany struktur społeczno-osadniczych na obszarach wiejskich i ich uwarunkowania systemowe, społeczno-kulturowe i lokalizacyjne, – procesy przemian społecznych oraz funkcjonalno-morfologicznych w przestrzeni wielkiego miasta (Łodzi), ze szczególnym uwzględnieniem ich efektów w postaci dysproporcji społecznych i gospodarczych widocznych w przestrzeni miejskiej, – zmiany funkcji i struktury funkcjonalnej osadnictwa pod wpływem transformacji systemowej i ich wpływ na morfologię miast i wsi, – procesy integracji i dezintegracji Obszaru Metropolitarnego Łodzi.
Praca zbiorowa obejmuje badania empiryczne w następujących grupach zagadnień: – procesy integracji i dezintegracji społeczności lokalnych na różnych poziomach organizacji regionalnej osadnictwa, – tożsamość terytorialna mieszkańców regionu łódzkiego oraz kształtowanie się regionalnych i lokalnych więzi społecznych, a także terytorialnych, – percepcja procesu transformacji systemowej oraz jej konsekwencji społecznych, kulturowych i gospodarczych widocznych w krajobrazie kulturowym, – mechanizmy przemiany struktur społeczno-osadniczych na obszarach wiejskich i ich uwarunkowania systemowe, społeczno-kulturowe i lokalizacyjne, – procesy przemian społecznych oraz funkcjonalno-morfologicznych w przestrzeni wielkiego miasta (Łodzi), ze szczególnym uwzględnieniem ich efektów w postaci dysproporcji społecznych i gospodarczych widocznych w przestrzeni miejskiej, – zmiany funkcji i struktury funkcjonalnej osadnictwa pod wpływem transformacji systemowej i ich wpływ na morfologię miast i wsi, – procesy integracji i dezintegracji Obszaru Metropolitarnego Łodzi.
Tom stanowi zbiór tekstów naukowych ofiarowanych w darze Profesor Irenie Bukowskiej-Floreńskiej z okazji 80. urodzin. Autorami są etnolodzy i antropolodzy kultury oraz przedstawiciele dyscyplin pokrewnych. Wspólnym rysem zamieszczonych artykułów jest próba uchwycenia oraz zinterpretowania wybranych problemów społeczno-kulturowych współczesnego świata, jak też wielowymiarowa analiza dynamicznych przemian, którym obecnie podlega kultura. Interdyscyplinarna refleksja, dając możliwość wieloaspektowych odniesień i porównań, pozwoliła naświetlić z różnorakich perspektyw zagadnienia związane z procesem kształtowania się tożsamości społeczno-kulturowej w wymiarze lokalnym, regionalnym i narodowym, ukazać zjawisko percepcji, wartościowania tudzież oswajania określonych fragmentów przestrzeni otaczającej człowieka, a także wskazać na funkcjonalne i symboliczne przeobrażenia życia religijnego. Publikacja powinna zainteresować w głównej mierze etnologów i antropologów kultury, kulturoznawców, socjologów, historyków kultury oraz wszystkich zaabsorbowanych kondycją współczesnej kultury.
Tom stanowi zbiór tekstów naukowych ofiarowanych w darze Profesor Irenie Bukowskiej-Floreńskiej z okazji 80. urodzin. Autorami są etnolodzy i antropolodzy kultury oraz przedstawiciele dyscyplin pokrewnych. Wspólnym rysem zamieszczonych artykułów jest próba uchwycenia oraz zinterpretowania wybranych problemów społeczno-kulturowych współczesnego świata, jak też wielowymiarowa analiza dynamicznych przemian, którym obecnie podlega kultura. Interdyscyplinarna refleksja, dając możliwość wieloaspektowych odniesień i porównań, pozwoliła naświetlić z różnorakich perspektyw zagadnienia związane z procesem kształtowania się tożsamości społeczno-kulturowej w wymiarze lokalnym, regionalnym i narodowym, ukazać zjawisko percepcji, wartościowania tudzież oswajania określonych fragmentów przestrzeni otaczającej człowieka, a także wskazać na funkcjonalne i symboliczne przeobrażenia życia religijnego. Publikacja powinna zainteresować w głównej mierze etnologów i antropologów kultury, kulturoznawców, socjologów, historyków kultury oraz wszystkich zaabsorbowanych kondycją współczesnej kultury.
Zawiera: Część 1. Założenia teoretyczne i metodologiczne badań własnych Rozdział 1. Tożsamość osobowa w perspektywie humanistyczno-społecznej: 1.1. Filozoficzne tropy myślenia o tożsamości człowieka; 1.1.1. Samoświadomość jako istota tożsamości osobowej; 1.1.2. Tożsamość osobowa w ujęciu procesualnym; 1.1.3. Aksjologiczno-etyczny wymiar tożsamości osobowej; 1.1.4. Określanie własnej tożsamości przez nawiązywanie relacji dialogicznej z innymi; 1.1.5. Twarze i maski; 1.1.6. Autorefleksja i sytuacje graniczne w budowaniu tożsamości osobowej; 1.2. Pojęcie, struktura, rodzaje i rozwój tożsamości osobowej w ujęciu psychologicznym; 1.2.1. Pojęcie tożsamości osobowej na tle kategorii bliskoznacznych; 1.2.2. Rodzaje tożsamości osobowej; 1.2.3. Struktura oraz procesy integracji tożsamości osobowej; 1.2.4. Wewnętrzne mechanizmy konstruowania własnej tożsamości; 1.2.5. Tożsamość osobowa w perspektywie rozwojowej; 1.2.6. Przebieg i uwarunkowania procesu zmian w tożsamości osobowej; 1.3. Społeczno-kulturowe uwarunkowania zmienności tożsamości osobowej; 1.3.1. Znaczenie kontekstu społeczno-kulturowego w socjologicznych modelach rozwoju tożsamości; 1.3.1.1. Rozwój tożsamości w poglądach przedstawicieli interakcjonizmu symbolicznego; 1.3.1.2. Kształtowanie się tożsamości według założeń modelu światopoglądowego; 1.3.1.3. Rozwój tożsamości w założeniach modeli eklektycznych; 1.3.2. Tworzenie własnej tożsamości w zmieniającym się społeczeństwie i kulturze ponowoczesnej; 1.3.2.1. Popkulturowe uwarunkowania kształtowania się tożsamości współczesnej młodzieży. Rozdział 2. Zmiana tożsamości dewiacyjnej jako cel oddziaływań resocjalizacyjnych: 2.1. Pojęcie i struktura tożsamości dewiacyjnej; 2.1.1. Poznawczy wymiar tożsamości dewiacyjnej; 2.1.2. Aksjologiczny wymiar tożsamości dewiacyjnej; 2.1.3. Afektywny i ewaluacyjny wymiar tożsamości dewiacyjnej; 2.1.4. Behawioralny wymiar tożsamości dewiacyjnej; 2.1.5. Wymiar rozwojowy tożsamości dewiacyjnej; 2.2. Powstawanie i rozwój tożsamości dewiacyjnej w toku nawiązywanych interakcji społecznych; 2.2.1. Tożsamość dewiacyjna jako efekt stygmatyzacji zewnętrznej i autostygmatyzacji; 2.2.2. Znaczenie odzwierciedlania ocen innych w procesie autostygmatyzacji; 2.3. Psychospołeczne konsekwencje posiadania tożsamości dewiacyjnej; 2.4. Pozytywne aspekty funkcjonowania kontroli społecznej; 2.5. Wywoływanie zmian w tożsamości dewiacyjnej w warunkach resocjalizacji instytucjonalnej; 2.5.1. Organizacja oraz funkcjonowanie młodzieżowych ośrodków wychowawczych i socjoterapeutycznych w systemie resocjalizacji nieletnich; 2.5.2. Klimat społeczny w instytucjach resocjalizujących młodzież niedostosowaną społecznie. Rozdział 3. Motywacja do zmiany tożsamości dewiacyjnej w procesie resocjalizacji nieletnich: 3.1. Podstawowe mechanizmy i typy motywacji do samodoskonalenia w okresie dorastania; 3.1.1. Pojęcie i funkcje motywacji w procesie samorozwoju człowieka; 3.1.2. Znaczenie emocji w motywacji zachowań; 3.1.3. Potrzeby jako motyw ludzkiego działania; 3.1.4. Oczekiwania związane z prawdopodobieństwem sukcesu i porażki; 3.1.5. Atrybucje sukcesów i niepowodzeń jako mechanizm motywujący do zmiany; 3.1.6. Siła motywacji a zaangażowanie w proces zmiany; 3.1.7. Typy motywacji w dążeniu do zmiany siebie; 3.2. Motywowanie do zmiany w wychowaniu resocjalizującym; 3.2.1. Znaczenie mechanizmów motywujących w procesie resocjalizacji; 3.2.2. Metody motywowania do zmiany tożsamości dewiacyjnej stosowane w resocjalizacji nieletnich; 3.2.2.1. Dialog motywujący w resocjalizacji nieletnich; 3.2.2.2. Motywowanie do zmiany metodą coachingu; 3.2.2.3. Mentoring jako sposób na rozwijanie wewnętrznej motywacji do zmiany; 3.2.2.4. Metody twórczej resocjalizacji jako katalizator zmian w tożsamości dewiacyjnej; 3.2.2.5. Motywowanie do zmiany zachowania za pomocą nagród i kar. Rozdział 4. Założenia metodologiczne badań własnych: 4.1. Przedmiot, cele, problematyka i hipotezy badawcze; 4.2. Charakterystyka zmiennych i wskaźników występujących w badaniu; 4.3. Zastosowane metody, techniki i narzędzia badawcze; 4.4. Teren i organizacja badań oraz charakterystyka grupy badawczej; 4.5. Zastosowane procedury i metody analizy danych. Część 2. Rezultaty badań własnych Rozdział 5. Komponenty strukturalne tożsamości dewiacyjnej wychowanków młodzieżowych ośrodków wychowawczych (MOW): 5.1. Procesy rozwoju tożsamości osobowej wychowanków; 5.2. Orientacje aksjologiczne i kryzys w wartościowaniu u wychowanków MOW; 5.2.1. Zróżnicowanie natężenia kryzysu w wartościowaniu u wychowanków MOW; 5.3. Wymiar ewaluacyjno-emocjonalny tożsamości dewiacyjnej nieletnich; 5.3.1. Poczucie winy i lęk przed karą; 5.4. Poznawcze i behawioralne aspekty tożsamości dewiacyjnej nieletnich; 5.5. Struktura komponentów tożsamości dewiacyjnej nieletnich; 5.6. Interpretacja i dyskusja nad wynikami dotyczącymi tożsamości dewiacyjnej nieletnich. Rozdział 6. Motywacja do zmiany tożsamości dewiacyjnej u nieletnich przebywających w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych: 6.1. Natężenie i powiązania między mechanizmami wyznaczającymi siłę motywacji do zmiany siebie; 6.2. Typ motywacji do zmiany i zaawansowanie w procesie zmian a płeć i wiek nieletnich oraz długość pobytu w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych; 6.3. Wzajemne powiązania i znaczenie komponentów strukturalnych w przyjętym modelu motywacji do zmiany siebie; 6.4. Interpretacja i dyskusja nad wynikami dotyczącymi motywacji nieletnich do zmiany. Rozdział 7. Wymiary tożsamości dewiacyjnej a motywacja do zmiany u wychowanków młodzieżowych ośrodków wychowawczych : 7.1. Wymiar rozwojowy tożsamości dewiacyjnej a motywacja do zmiany siebie; 7.1.1. Stopień rozwoju procesów tożsamościowych a zróżnicowanie siły motywacji do zmiany siebie; 7.1.2. Natężenie komponentów wymiaru rozwojowego tożsamości dewiacyjnej a typ motywacji do zmiany siebie; 7.1.3. Procesy rozwoju tożsamości osobowej a zaawansowanie w procesie zmiany siebie; 7.2. Wymiar aksjologiczny tożsamości dewiacyjnej a motywacja wychowanków do jej zmiany; 7.2.1. Natężenie komponentów w wymiarze aksjologicznym tożsamości dewiacyjnej nieletnich a zróżnicowanie siły motywacji do zmiany; 7.2.2. Natężenie komponentów w wymiarze aksjologicznym tożsamości dewiacyjnej nieletnich a typ motywacji do zmiany siebie; 7.2.3. Preferencje aksjologiczne a zaawansowanie w procesie zmiany siebie 7.3. Wymiar autoewaluacyjny tożsamości dewiacyjnej a motywacja do zmiany siebie; 7.3.1. Zróżnicowanie siły motywacji do zmiany i jej związki z poziomem samooceny nieletnich; 7.3.2. Poziom samooceny a typ motywacji do zmiany; 7.3.3. Poziom samooceny a zaawansowanie w procesie zmiany; 7.4. Poziom kryzysu w wartościowaniu oraz trudności z określeniem własnej tożsamości osobowej a motywacja do zmiany siebie; 7.4.1. Zróżnicowanie siły motywacji do zmiany ze względu na poziom kryzysu w wartościowaniu oraz natężenie eksploracji ruminacyjnej; 7.4.2. Natężenie komponentów kryzysu w wartościowaniu i kryzys poszukiwania własnej tożsamości a typ motywacji do zmiany; 7.4.3. Poziom kryzysu w wartościowaniu i natężenie eksploracji ruminacyjnej a zaawansowanie w procesie zmiany siebie; 7.5. Wymiar behawioralny tożsamości dewiacyjnej a motywacja do zmiany siebie; 7.5.1. Związki pomiędzy komponentami wymiaru behawioralnego tożsamości dewiacyjnej a siłą motywacji do jej zmiany; 7.5.2. Poziom dysfunkcjonalności społecznej a typ motywacji do zmiany tożsamości dewiacyjnej; 7.5.3. Natężenie komponentów w wymiarze behawioralnym tożsamości dewiacyjnej a zaawansowanie w procesie zmiany siebie; 7.6. Komponenty wymiaru poznawczo-afektywnego tożsamości dewiacyjnej a motywacja do zmiany siebie; 7.6.1. Zróżnicowanie siły motywacji do zmiany ze względu na natężenie komponentów w poznawczo-afektywnym wymiarze tożsamości dewiacyjnej; 7.6.2. Poziom natężenia komponentów w poznawczo-afektywnym wymiarze tożsamości dewiacyjnej a typ motywacji do zmiany siebie; 7.6.3. Natężenie komponentów poznawczych i afektywnych tożsamości dewiacyjnej a zaawansowanie w procesie zmiany siebie. Rozdział 8. Tożsamość dewiacyjna nieletnich a motywacja do zmiany w świetle uzyskanych rezultatów badawczych: 8.1. Stopień rozwoju tożsamości dewiacyjnej nieletnich a motywacja do zmiany – wyniki uogólnione; 8.2. Interpretacja i dyskusja nad wynikami przeprowadzonych badań; 8.3. Zalecenia do pracy pedagogicznej nad rozwijaniem motywacji do zmiany u nieletnich przebywających w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych. Zakończenie.
Tożsamość, kultura a proces globalizacji; Tożsamość a płeć; Wymiary tożsamości młodzieży - doświadczenia inspiracje; Szkoła jako miejsce kształtowania tożsamości; Konteksty metodologiczne w badaniach nad tożsamością.
1. Ciało, społeczeństwo i władza: Ciało jako miejsce wpisywania znaczeń; Ciało jako spektakl i powierzchnia wydarzeń; 2. Konstruowanie kobiecości i "męskie oko": Piękno, kobiecość i przemoc; Męskie spojrzenie jako metanarracja; Czarne kobiety i oko białego mężczyzny; Tyrania szczupłego ciała i jej konsekwencje; Chirurgia plastyczna, ciało i tożsamość; Kobiecość i konstelacje dyskursów mody; Konstruowanie kobiecości a problem emancypacji; 3. Społeczne rekonstrukcje tożsamości mężczyzn: Kontrowersje wokół feminizacji męskości; Męskość i niepokoje wokół heteroseksualizmu; Konstruowanie seksualnej nieadekwatności mężczyzn; Viagra, konsumpcja seksu i walka płci; Dyskursy męskości dominującej; Czarne męskie ciało i kryzys białej męskości; Męskość i seksturystyka; Rekonstrukcje męskości i paradoksy socjalizacji
Zawiera: Cz. 1 Między niepełnosprawnością a normalnością. Konceptualizacja badań własnych: Rozdział 1. Człowiek z niepełnosprawnością w nowoczesności: 1.1. Niepełnosprawność intelektualna na tle zmian paradygmatycznych; 1.2. Podmiotowość we współczesnych debatach naukowych a podmiotowość osoby z niepełnosprawnością; 1.3. Autonomia i samostanowienie osób z niepełnosprawnością w relacji dialogowej; 1.4. Kategoria „ja” a poczucie tożsamości osób z niepełnosprawnością. Rozdział 2. Osoby niepełnosprawne intelektualnie na drodze do normalności: 2.1. Teoria uznania i jej kluczowe kategorie; 2.2. Koncepcje Pierre’a Bourdieu – demaskowanie porządku świata; 2.3. Dorosłość osób z niepełnosprawnością intelektualną jako kategoria dyskusyjna w pedagogice specjalnej; 2.4. Prawa i wybory osób z niepełnosprawnością jako mechanizm sprawczości; 2.5. Normalizacja życia osób niepełnosprawnych czy przemoc symboliczna – implikacje dla integracji społecznej; 2.6. Stereotyp i uprzedzenie – przykład zniekształconej rzeczywistości społecznej. Rozdział 3. Założenia metodologiczne i procedura badawcza: 3.1. Przyjęta orientacja metodologiczna a fenomen niepełnosprawności; 3.2. Cel i problematyka badań; 3.3. Biograficzna perspektywa badawcza, czyli chcę bardziej (z)rozumieć, jak postrzegasz świat; 3.4. Codzienność i aktorzy życia społecznego – aktorzy (nie)jednej roli; 3.5. Proces analizy materiału badawczego – dane narracyjne w koncepcji Schützego. Cz. 2 Jednostkowe i społeczne doświadczanie (nie)uznanej dorosłości w różnych polach społecznego egzystowania: Rozdział 4. Retrospekcja doświadczeń biograficznych dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną: 4.1. Interpretowanie dorosłości; 4.2. Kapitał domu rodzinnego w zakresie uznania lub deficytu uznania dorosłości osób z niepełnosprawnością intelektualną a zdolność do partycypacji, zdobycia kompetencji społecznych, obywatelskich; 4.3. Uznanie dorosłości osób z niepełnosprawnością intelektualną przez innych warunkiem lepszej jakości życia; 4.4. (Nie)uznane płaszczyzny społecznego egzystowania dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz wynikające z nich role społeczne; 4.5. Implikacje odmowy uznania dorosłości osób z niepełnosprawnością intelektualną i podjęte działania w celu uzyskania aprobaty innych. Rozdział 5. Uznanie dorosłości osób z niepełnosprawnością intelektualną. Próba rekapitulacji: 5.1. Podsumowanie i wnioski z badań własnych; 5.2. Przestrzeń wynikowa w świetle teorii społecznych.
Część I: Metodyka pracy wychowawczej. 1. Program edukacyjny "Płeć i rodzaj - role, stereotypy, tożsamość". 2. Ewaluacja programów edukacyjnych. Część II: Ćwiczenia i zadania. 3. Role i stereotypy. 4. Socjalizacja i tożsamość. 5. Dyskryminacja i seksizm. 6. Partnerstwo i samorealizacja. 7. Stereotypy a rzeczywistość.
Cz.I Narodowość i płeć w literaturze pięknej: Obrazy męskości i kobiecości w "Medei" Eurypidesa; Motyw Medei a tożsamość żydowska w opowiadaniu Gertrud Kolmar "Żydowska matka"; Dyskurs kobiecości jako dyskurs obcości. "Medea" Christy Wolf; Kobieta w kulturze literackiej niemieckiego baroku; Czy język niemiecki i język polski wykorzystują w równym stopniu systemowe możliwości referencji kobiet?; Czy istnieje punkt genologiczny? O gatunkach intymistycznych w twórczości pisarek serbskich na początku XX wieku; "Wenus Hotentocka" o wielu wcieleniach: Benigna, (Magda)Lena, Kaatje, Saartje, Krotoa. Konstrukcje kolorowej kobiety w prezentacjach południowoafrykańskich; "Trekkerswee" (1915) i "Martjie" (1911) - postaci kobiet burskich w okresie przeobrażeń społecznych w Afryce Południowej; "Ale dusza dziecka! Do którego należała narodu?" Gender i tożsamość narodowa w powieści Marie Eugenie delle Grazie "Dziecko Dunaju (Donaukind)"; Nacjonalistyczne konstrukcje płci. Przypadek polski; Fantazje postaci kobiecych w powieściach-fantazmatach Elizy Orzeszkowej; Incest w literaturze przełomu XIX i XX wieku; Odkryć w sobie wiedźmę - czyli droga do pełnej kobiecości. Motyw czarownicy we współczesnej prozie kobiecej; Przemiana bohatera kobiecego we współczesnej fantastyce. Cz.II Koncepcje płci oraz dowody na jej znaczenie w życiu codziennym: Mózg kobiecy - mózg męski. Diabeł tkwi w hormonach; Pojmowanie fenomenu płciowości w psychologii; Tożsamośc płciowa i czynniki ją warunkujące; Asymetria w kulturowej ewaluacji płci - podstawowe dychotomie: natura/kultura, sfera prywatna/publiczne, reprodukcja/produkcja; Doświadczanie braku pracy przez kobiety; Możliwości wpływania na dyskryminację ze względu na płeć w zatrudnieniu; Komunikacja genderowa jako komunikacja międzykulturowa; Wpływ płci osób tworzących diadę na styl komunikacyjny i poczucie komfortu z przeprowadzonej rozmowy. Cz.III Kobiety i mężczyźni w związkach i poza nimi: Więź i płciowość człowieka w obliczu dynamicznych zmian cywilizacyjnych oraz ewolucyjnych adaptacji; Uwarunkowania jakości relacji między kobietami i mężczyznami; Co rządzi naszymi oczekiwaniami wobec partnera?; czy kobiety, aby były zadowolone z małżeństwa, muszą być "szarymi myszkami", a mężczyźni "dominującymi samcami"?; Co jest istotne dla kobiet i mężczyzn w relacjach interpersonalnych? Cz.IV Stereotypy i różnice płciowe: Stereotypy płci i ich realizowanie w rolach życiowych w kontekście historycznym i kulturowym - szkic; Czy kobiety mogą pisać o fizyce?; Co zobaczą kobiety, a co dojrzą mężczyźni, kiedy patrzą na siebie?; Poczucie tożsamości płciowej młodych kobiet a funkcjonowanie ich rodziców; Być albo nie być szczupłąů Dylematy autoprezentacyjne młodych kobiet; Struktura i determinanty przeżyciowe wydolności psychicznych zasobów dopingowych u kobiet i mężczyzn (z perspektyw S. Epsteina koncepcji myślenia konstruktywnego); Płeć a uzależnienie od alkoholu; Nieśmiałość kobiet i mężczyzn a wsparcie społeczne i dobrostan psychiczny; Cz.V Identyfikacja płciowa i seksualność - przekraczanie barier płci: Mity seksualne w psychologii klinicznej; Problem wiarygodności badań populacji gejów i lesbijek; "Inaczej" mówiąc o płci. Przypadek feminizmu, genderów i querr studiem; Rola zjawiska transseksualizmu w procesie przekraczania barier płci; Dynamika transseksualizmu z perspektywy psychologii zorientowanej na proces; teatr płci, płeć w teatrze; Mit Androgyne - wzór łamania barier płci. Teoria querr wobec powieści Olgi Tokarczuk "Dom dzienny, dom nocny"; Wykorzystanie metody NLP w odkrywaniu znaczenia indywidualnych ról społecznych i zawodowych.