1. New forms of communication with the audience In theaters; 2. Cultural institutions in social media on the example of Polish public theatres; 3. Polish operas in social media - comparative analysis; 4. New media promotion of cultural institutions. Case study; 5. Game mechanisms in marketing activities of cultural institutions; 6. Exercise materials.
Zawiera: Teatry publiczne w województwie śląskim: Teatr w Polsce a teatr w województwie śląskim; Teatr Śląski im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach; Teatr Zagłębia w Sosnowcu; Teatr im. Adama Mickiewicza w Częstochowie; Teatr Nowy w Zabrzu; Teatr Polski w Bielsku-Białej; Teatr Mały w Tychach; Teatr Rozrywki w Chorzowie; Gliwicki Teatr Muzyczny; Bytomski Teatr Tańca i Ruchu „Rozbark”; Teatr Lalek Banialuka w Bielsku-Białej; Śląski Teatr Lalki i Aktora „Ateneum” w Katowicach; Teatr Dzieci Zagłębia im. Jana Dormana w Będzinie. Teatr publiczny w mediach społecznościowych: Przedstawiciel pokolenia sieci jako współczesny odbiorca – widz teatralny; Rola mediów społecznościowych w promowaniu oferty teatralnej i kształtowaniu wizerunku teatrów; Teatr publiczne w województwie śląskim w mediach społecznościowych; Teatry publiczne w blogosferze; Opera Śląska, Opera Narodowa, Opera Krakowska, Opera Wrocławska w social media. Analiza porównawcza. Studium przypadku. Analiza internetowych działań Gliwickiego Teatru Muzycznego: Wyszukiwarka Google jako instrument marketingu internetowego; Analiza ruchu stron www.teatr.gliwice.pl; Pozyskiwanie odbiorców dla strony www.teatr.gliwice.pl; Zachowanie odbiorców na stronie www.teatr.gliwice.pl; Strona internetowa Gliwickiego Teatru Muzycznego; Portale społecznościowe; Podsumowanie. Zakończenie. Zmiana dekoracji. Teatr publiczne w świecie zasad rynkowych i w świecie cyberkultury.
Zawiera: 1. Kultura muzyczna regionu: 1.1. Kultura muzyczna regionu jako podsystem kultury; 1.2. Tradycje muzyczne na Górnym Śląsku; 1.3. Tradycje muzyczne w Zagłębiu Dąbrowskim; 1.4. Instytucjonalny wymiar kultury muzycznej; 1.5. Teatr muzyczny w Polsce – geneza i współczesność. 2. Teatr w Gliwicach w panoramie instytucji kultury Górnego Śląska i Zagłębia Dąbrowskiego: 2.1. Początku Operetki Śląskiej; 2.2. Przekształcenie Operetki Śląskiej w Gliwicki Teatr Muzyczny; 2.3. Zmierzch GTM; 2.4. Dziedzictwo GTM. Udział artystów gliwickiej sceny w musicalu „Karol” o życiu Jana Pawła II. 3. Działalność artystyczna Gliwickiego Teatru Muzycznego: 3.1. Repertuar; 3.2. Zespół artystyczny; 3.3. Regionalne inicjatywy edukacyjne i popularyzatorskie GTM.
1. Pirat i mnich 2. Witraże i romanse 3. Nowe morza i nowe muzy. Poezja i proza renesansu 4. Tytan teatru i teatr dla wszystkich 5. Dzieła mowy nieswiązanej 6. Pióropusz i kadzielnica 7. Zwycięstwo krągłych łbów 8. Powrót koron i wieńców 9. Homer i peruka. Klasycyzm i oświecenie w Anglii 10. Głosy serca 11. Końcowa faza oświecenia 12. Mieszczanin czyta powieść 13. Szturm romantyzmu 14. Poddani Wiktorii i mówiące zwierciadła. Od sióstr Bronte do Lewisa Carrolla 15. Król Artur przy kominku. Poezja poromantyczna 16. Dżentelmeni krzyżują pióra. Proza niefabularna 17. Zmierzch stulcia 18. Pożegnanie z bezpieczną przystanią.Powieść wieku XX 19. Słabość i rozkwit sceny 20. Pegaz w wiek maszyn 21. Dzisiejsza powieść i jej odkształcenia 22. Drugi teatr Elżbietański? 23 Rewizja horyzontów. Literatura u schyłku wieku 24. Poszukiwania tożsamości. Uaktualnienia
Wokół zarządzanie kulturą: Uwarunkowania i odrębności w zarządzaniu podmiotami na rynku kultury; Skutki wejścia w życie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie dla organizacji pozarządowych w Krakowie w obszarze współpracy organizacji pozarządowych z samorządem gminnym; Łańcuch tworzenia w układzie rynkowym. Zarządzanie teatrem: Spektakl teatralny jako przedmiot zarządzania: konsekwencje teoretycznych sporów w interpretacji statusu ontologicznego postaci teatralnej i przedstawienia teatralnego dla konstrukcji modelu organizacyjnego teatru Giepa Hagoorta; Rola i specyfika polskich organizacji pozarządowych w sektorze teatru. Diagnoza sytuacji; Realizacja misji upowszechniania kultury na przykładzie kameralnej sceny Teatru "Bagatela" - Scena Sarego 7. Muzea, muzyka, kino, literatura: "Kto ty jesteś?". Wyimek z Nocy Muzeów Krakowskich AD 2008; Europejski kontekst finansowania cyfryzacji kin; Zarządzanie projektem - lekcja wyniesienia z doświadczeń Barbary Toruńczyk; inicjatorki i realizatorki przedsięwzięcia wydawniczego :Zeszyty Literackie"; Rynek usług ekonomicznych. Materiały: Polsko-niemiecka współpraca kulturalna, programy i instytucje. Sprawozdania i recenzje: "Informacja w polityce kulturalnej" - recenzja książki J. Marka Schustera; Synaxis Baltica, Tallin, Estonia 2007; Synaxis Baltica, Summer Academy Russia 2008; Sprawozdanie Forum Akademickich Ośrodków Kształcenia Animatorów i Menedżerów Kultury w Poznaniu
Początek (i koniec) w ujęciu szkoły tartusko-moskiewskiej; Pierwsze strony - pośród kontrastów i metatekstów; Konfiguracja gatunkowa charakterystyczna dla pierwszej strony gazety; Współczesny redesign - analiza pierwszych stron "Słowa Polskiego", "Gazety Wrocławskiej" oraz dziennika " Słowo Polskie Gazeta Wrocławska"; Etyka na pierwszych stronach. Między reklamą a public relations (o pewnej kampanii wizerunkowej); Miejsca centralne pierwszych stron "Rzeczpospolitej", "Trybuny" i "Gazety Wyborczej"; Kultura w stylu KISS. Pierwsze, czyli proste - Keep it simple, stupid!; Funkcja początku w kinie współczesnym; Semantyczne i strukturalne funkcje czołówek filmowych; Head-line, czyli psychomachia; Ad portas. Architektura informacji portali internetowych; Sygnały początku internetowcyh legend miejskich; Sport w produkcie medialnym jako sygnał początku "ery przełomu i dobrobytu"; Wybrane aspekty socjologicznych badań nad rytualizacją w perspektywie komunikacji społecznej; Rytuał w mediach. Rytualizacja dyskursu medialnego na przykładzie przesłuchań Marka Wagnera przed Sejmową Komisją Śledczą; Autorytet, ekspert, idol - kogo chcą słuchać współcześni; Elementy uniwersalności przekazu na pierwszych stronach międzynarodowych edycji magazynu "Men's Health"; Od dziś teatr nie będzie taki sam. Rytualizacja odbioru spektaklu Oczyszczeni w polskiej krytyce teatralnej; Czarna magia pierwszych stron? Obraz Polski w brytyjskich dziennikach w przededniu rozszerzenia Unii Europejskiej; Obraz Holandii w prasie polskiej lat 1953-1957
1. Publiczne instytucje kultury w procesie zmian; 2. Zmiany w zarządzaniu publicznym instytucjami kultury w świetle badań empirycznych; 3. Próba oceny zmian w zarządzaniu publicznymi instytucjami kultury w opinii dyrektorów teatrów i filharmonii; 4. Kierunki doskonalenia zarządzania publicznymi instytucjami kultury
Panie Kutz, jo bych chioł pana prosić. Prolog; Proadom z widokiem na hutę. Dzieciństwo; Lauba, nasz uniwersytet. Wojna; Skąd ten gówniarz tyle może wiedzieć. Gimnazjum; Plebeje wygrywają. Filmówka; Reżyser znosi kwadratowe jajo. Krzyż walecznych i nikt nie woła; Jak na Ślązaka strasznie lubiłem życie. Lata sześćdziesiąte; Sól ziemi czarnej, czyli jak wyrzygałem śląski drut kolczasty; Perła w koronie z gówna; My z pokoju Kutza. Lata siedemdziesiąte w Katowicach; W domach z betonu nie ma Śląska. Paciorki jednego różańca; To ja pisałem felietony. Aresztowanie; Trzymać pół Polski za pysk. Teatr telewizji; Nic straszniejszego w życiu nie przeżyłem. Śmierć jak kromka chleba; Żeby coś zburzyć i coś naprawić. Polityka; Śląsk nie będzie cielęciem prowadzonym na rzeź. Autonomista; Starość. Rozmowa na urodziny; Kalendarium Kazimierza Kutza
1. Program telewizyjny; 2. Audycja radiowa; 3. Konwencja snu; 4. Teatr w teatrze; 5. Spotkanie po latach; 6. Żywy pamiętnik; 7. Twórcza narada, czyli burza mózgów; 8. Goście w szkole; 9. Motyw podróży w czasie albo/i przestrzeni; 10. Wywiad sceniczny; 11. Magiczne pudełko; 12. Parodia utworu; 13. Prezentacja PowerPoint albo film; 14. Świeczornica
1. Wprowadzenie; 2. Kultura studencka: poszukiwanie alternatywy; 3. Globalizacja kontrkultury: (nie)cała władza wyobraźni; 4. Kultura trzech pokoleń; 5. Kwestia rodowodu; 6. Studencki, alternatywny, otwarty. Rzecz o teatrze; 7. Teatr alternatywny. Polska i świat; 8. W stronę teatru otwartego; 9. Wrocławskie Festiwale Teatru Otwartego; 10. Od tego się zaczęło, czyli jak powstał STS; 11. Teatr 107; 12. Wprowadzenie do inscenizacji "Makbeta"; 13. Myślę obrazami; 14. Pamięć; 15. Zamknięcie; 16. Na studenckiej estradzie (jazz- piosenka-kabaret); 17. Wariacje plastyczne. Sztuka pokolenia 68; 18. Studencki ruch literacki w latach 1956-1989; 19. Praca studencka w latach 1956-1981; 19. Prasa studencka lat 80. XX wieku- agonia czy przemiana; 20. Klub czyli hybryda; 21. Studenckie inicjatywy muzyczne; 22. Dwudziestolecie kultury studenckiej (1956-1976). Romans z mecenatem; 23. Kultura studencka- kontynuacje, modyfikacje, alternatywy; 24. Przekraczanie granic. Kalendarium kultury studenckiej 1950-1989l
O czekaniu; O pejzażu; O kwestii smaku; O cielesności; O tragedii dzieciństwa; O Gombrowiczu; O Nikiforze; O Iwaszkiewiczu; O życiu w kinie; O przekleństwie Makbeta; O Wyzwoleniu; O krytyce filmowej; O pokoleniach; O niespełnieniu; O poglądach; O weselach; O początkach; O spotkaniach; O paradoksach; O korzeniach; O ironii; O aktorstwie roślinnym; O cierpieniu; O zdjęciach; O muzyce filmowej; O scenariuszu; O adaptacjach.
Przestrzenie etyczne filmów Kazimierza Kutza; Ekspresje powszedniości. Wokół " Milczenia " Kazimierza Kutza; Szopienicka legenda. Rzecz o " Soli ziemi czarnej "; Solidarni zawróceni. Refleksy "polskiej szkoły filmowej" w filmach Kazimierza Kutza z lat dziewięćdziesiątych; Paciorki śląskiego różańca. Historyczno - kulturowe zaplecze śląskich filmów Kazimierza Kutza; Śląska tradycja ludowa w twórczości Kazimierza Kutza: widziane z Rosji; Śląska strona świata. Znaki, symbole, realia kulturowe w filmach Kazimierza Kutza; Między ekranem a sceną. W teatrze Kutza; " Prawda jest zawsze trudna". O sztuce teatru telewizji Kazimierza Kutza; Kadry z polityką w tle; W chwilę po przeczytaniu...
Pisane od lat felietony układają się w barwna autobiografie aktora, pełną anegdot z życia osobistego, z pracy w teatrze, filmie i telewizji. Autor wspomina dzieciństwo, wojenną młodość, czasy PRL, opowiada o modzie i sporcie, polityce i kobietach, o dawnej Warszawie.
1. Koncepcje zmiany systemowych ustroju kultury w Polsce, 2. Mass media i kultura w europejskiej współpracy transgranicznej, 3. Współczense procesy globalizacyjne, 4. Nauka i kultura w zmanipulowanej rzeczywistości, 5." Czynione słowami " czyli kilka uwag o funkcji performatywnej, 6. Poznanie mitu i symbolu w odniesieniu do wewnętrznego rozwoju człowieka, 7. O (nie)konieczności sacrum w teatrze, 8.Manipulacyjne aspekty reklamy, 9. Internet: czyżby nowe medium reklamy?, 10. Prawa fizyki w reklamie telewizyjnej, 11. Determinanty kształtowania poczucia tożsamości, 12. Gdy przytłacza "wielki błękit". Konsekwencje doświadczeń traumatycznych, 13."My dotykamy życia ludzi", czyli dziennikarze lokalni w autorefleksji
Zawiera: Głos kostiumu, czyli w co ubrać Hamleta. Kilka refleksji nad statusem i funkcją kostiumu w dramacie i teatrze; Wyobrażenia Polaków o języku francuskim; Hamlet i zemsta; Literackie fascynacje królowej Wiktorii; Językowo-kulturowy obraz rumuńskiej soboty. Przykład opisu etnolingwistycznego; Prince de Ligne - najweselszy człowiek swoich czasów?
Książka nie jest historycznym ujęciem anarchizmu, lecz ukazanie, jak literatura francuska ‒ zwłaszcza dramat ‒ odzwierciedlała czasy, w których anarchizm przeżywał swój największy rozkwit nad Sekwaną na przełomie XIX i XX w. Zawiera część spuścizny teatru sprzeciwu społecznego, który we Francji został odkryty dopiero pod koniec XX w. Ówcześni dramatopisarze sięgając po groteskę i konwencję gatunkową farsy, antycypując przy tym ekspresjonizm, teatr epicki i agitprop, ośmieszali przede wszystkim władzę ustawodawczą, wykonawczą i sądowniczą, kierujące się jedynie własnym interesem. Nie oszczędzali też dziennikarzy, wojskowych i duchowieństwa. Piszące wówczas kobiety zwalczają również władzę mężczyzn, kładąc podwaliny pod teatr feministyczny. Wybór utworów podyktowany był kryteriami atrakcyjności i aktualności, bo choć napisane zostały zgoła 100 lat temu i dzisiaj mogą, dzięki swojej uniwersalności, bawić, ale i straszyć. Lektura może również zainteresować historyka, który odnajdzie w nich atmosferę panującą w owych „gorących” czasach.