1. Wizje teorii socjologicznej. 2. Teorie zachowania i wymiany społecznej. 3. Teoria racjonalnego wyboru. 4. Socjobiologia i psychologia edukacyjna. 5. Strukturalizm lingwistyczny. 6. Interakcjonizm symboliczny i teorie interakcji. 7. Teorie systemu i funkcjonalizm. 8. Teorie konfliktu i teorie władzy. 9. Neoinstytucjonalizm.
10. Teoria strukturalistycznego konsruktywizmu i teoria strukturacji. 11. Teorie modernizacji i systemu światowego. 12. Neomarksizm i postmarksizm. 13. Socjologia fenomenologiczna. 14. Teoria działania komunikacyjnego systemu i świata przeżywanego. 15. Hermeneutyka i teoria dyskursu. 16. Socjologia historyczna. 17. Teorie tożsamości i różnicy. 18. Feminizm.
1. Podstawowe pojęcia; 2. Znaki; 3. Kompetencje komunikacyjne; 4. Media; 5. Rodzaje komunikacje między ludźmi; 6. Modele aktów i procesu komunikacji; 7. Typologia mediów masowych; 8. Funkcje komunikowania; 9. Główne orientacje w badaniach komunikacji publicznej; 10. Tradycje badań nad komunikowaniem masowym w Europie i USA; 11. Tradycje badań nad komunikowaniem masowym w Polsce; 12. Metody i techniki badawcze; 13. Skuteczność a skutki komunikacji; 14. Wyniki badań; 15. Wymiar globalny
Życie osobiste i społeczne: Fundament ludzkiego istnienia, Środowisko, Intelekt, Zdrowie i dobrobyt, Człowiek jako zwierzę społeczne; Życie polityczne i międzynarodowe: Druga polowa obecnego stulecia, Zbrojenia i wojna, Wybór systemu politycznego, Jeden świat Życie filozoficzne i religijne: Istota rzeczy, Funkcje religii, Dobro i zło.
1. Wprowadzenie 2. Socjologiczne koncepcje zdrowia i choroby 3. Zachowania w zdrowiu i chorobie 4. Kulturowe uwarunkowania zdrowia i choroby oraz zachowań w zdrowiu i chorobie 5. Poziom wiedzy medycznej ludności jako element zachowań w zdrowiu i chorobie 6. Socjomedyczne wskaźniki stanu zdrowia 7. Socjogenne uwarunkowania stanu zdrowia 8. Stres społeczny a stan zdrowia 9. Rola grupy rodzinnej w kształtowaniu zdrowia i choroby oraz zachowań zdrowotnych 10. Środowisko pracy 11. Środowisko zamieszkania 12. Pojęcie niepełnosprawności 13. Socjomedyczne problemy rehabilitacji 14. Postawy środowiska społecznego wobec osób chorych lub niepełnosprawnych 15. Pojęcie jakości życia w medycynie
Część I: Metodyka pracy wychowawczej. 1. Program edukacyjny "Płeć i rodzaj - role, stereotypy, tożsamość". 2. Ewaluacja programów edukacyjnych. Część II: Ćwiczenia i zadania. 3. Role i stereotypy. 4. Socjalizacja i tożsamość. 5. Dyskryminacja i seksizm. 6. Partnerstwo i samorealizacja. 7. Stereotypy a rzeczywistość.
Słowo wstępne; Ćwiczenia: Etyka a moralność; Starożytni Dalekiego Wschodu o życiu etycznym; Rozumienie cnoty u Sokratesa, Platona i Arystotelesa; Stoicyzm i Epikureizm remedium na życie szczęśliwe; Etyka średniowiecza; Etyka umową społeczną; Etyka okresu Oświecenia; Kant o pojęciu najwyższego dobra; Utylitaryzm; Zjawiska moralne w filozofii Max'a Scheler'a; Błąd naturalistyczny; Etyka katolicka; Etyka marksistowska; Wolność i odpowiedzialność; Etyka niezależna Tadeusza Kotarbińskiego; Etyka i doświadczenie drugiego człowieka
Zawiera: Wstęp; Nauka o zwyczajach; Różnorodność kultur; Integracja kultury; Indianie Pueblo z Nowego Meksyku; Dobu; Północno - zachodnie wybrzeże Ameryki; Istota społeczeństwa; Jednostka i wzór kultury.
W rozprawie zaproponowany jest dynamiczny model zdarzenia teatralnego, stanowiący autorską syntezę dotychczasowych, konkurujących ze sobą ujęć teatru jako sztuki, wehikułu, medium i widowiska, którego konceptualnym centrum jest poznający i działający człowiek w sytuacji spotkania z drugim człowiekiem. Bezpośredni kontekst teoretyczny stanowi estetyka fenomenologiczna i fenomenologia percepcji, a także najnowsze osiągnięcia neuronauk (ze szczególnym uwzględnieniem badań w zakresie nabywania, przetwarzania i dynamicznego kumulowania danych sensorycznych) i kognitywnych badań nad dramatem i teatrem. Dynamiczny model zdarzenia i doświadczenia teatralnego jest zinterpretowany w kontekście badań nad performansami kulturowymi i ich udziałem w kształtowaniu ponowoczesnej tożsamości - w tej części obszernie omówiona jest koncepcja tożsamości fraktalnej (pojmowanej w funkcjonalnej współzależności z nieustannie podejmowanymi poznawczymi aktami performatywnymi) i jej możliwe aplikacje do badań dramatyczno-teatralnych. Dla tak rozumianej problematyki zaproponowana została nazwa kognitywnej antropologii teatru.
1. O tym jak prowadziłem badania antropologiczne, 2. Antropologiczne badanie etniczności, 3. Migracyjny charakter grupy, 4. Mit i nowa rzeczywistość, 5. Język i symboliczne konstruowanie tożsamości etnicznej, 6. Religia Łemków, 7. "Lemko Rusyns of Poland", 8. Nowa rzeczywistość
Przedstawiona w tej książce antropografia jest propozycją atrakcyjną, chociaż – jako dzieło-tekst – nietypową. Autor kieruje ją, jak łatwo się domyślić, do czytelników chętnie poznających podejścia niestandardowe, przełamujące swojską badawczą „normalność”, podporządkowaną starym wspólnotowym paradygmatom. Takich odbiorców nie powinno odstraszyć złożone teoretyczne ugruntowanie antropografii, za to powinna zauroczyć tworzona w jej ramach opowieść o doświadczeniu i opisywaniu miasta, kontynuująca wcześniejsze „badawczo-pisarskie” próby Autora. Poszukiwanie antropografii to poszukiwanie czegoś, co właściwie w antropologii kulturowej i dziedzinach pokrewnych w istocie pod tą nazwą nie istniało.
Przy ścisłych i pełnych porównaniach, brak dla publikacji Krystiana Darmacha antropologicznej albo antropograficznej konkurencji – czy to w naukowej literaturze krajowej, czy zagranicznej.
Z recenzji prof. em. UŁ dr. hab. Andrzeja Pawła Wejlanda
I. Bycie sobą 1. Osoba i jej bycie sobą w perspektywie danych świadomości moralnej 2. Nieudzielalność 3. Podmiotowość 4. Podmiotowość i substancjalność II. Bycie sobą a transcedencja 5. Podmiotowość i przedmiotowość 6. Bycie sobą i transcendencja w relacji ich dobra 7. Moralne dobro i zło III. Bycie sobą a teonomia 8. Skończoność 9. Obraz Boga w osobie
1. Wprowadzanie do zarządzania w mediach; 2. Innowacyjność i zmiana jako rutynowa praktyka firm medialnych; 3. W poszukiwaniu panaceum; 4. Pracownicy mediów; 5. Podejmowanie decyzji; 6. Portfolio firm medialnych; 7. Finanse firm medialnych; 8. Marketing i komunikacja marketingowa; 9. Strategie i wizje; 10. Wyzwania przyszłości dla zarządzania w mediach.
1. Zażyłość kulturowa: pierwsze przybliżenie. 2. Nowe rozważania o geopolityce zażyłości kulturowej. 3. O definicjach i granicach. 4. Przekonujące podobieństwa. 5. Niebezpieczeństwa metafory: od wzburzonych wód do gorącej krwi. 6. Zażyłość kulturowa a znaczenie Europy. 7. Nostalgia strukturalna: czas i przysięga w górskich wsiach Krety. 8. Poetyka społeczna w teorii i praktyce. 9. Praktykowanie stereotypów. Posłowie: w kierunku wojującego stanowiska pośredniego?
Cz.I Narodowość i płeć w literaturze pięknej: Obrazy męskości i kobiecości w "Medei" Eurypidesa; Motyw Medei a tożsamość żydowska w opowiadaniu Gertrud Kolmar "Żydowska matka"; Dyskurs kobiecości jako dyskurs obcości. "Medea" Christy Wolf; Kobieta w kulturze literackiej niemieckiego baroku; Czy język niemiecki i język polski wykorzystują w równym stopniu systemowe możliwości referencji kobiet?; Czy istnieje punkt genologiczny? O gatunkach intymistycznych w twórczości pisarek serbskich na początku XX wieku; "Wenus Hotentocka" o wielu wcieleniach: Benigna, (Magda)Lena, Kaatje, Saartje, Krotoa. Konstrukcje kolorowej kobiety w prezentacjach południowoafrykańskich; "Trekkerswee" (1915) i "Martjie" (1911) - postaci kobiet burskich w okresie przeobrażeń społecznych w Afryce Południowej; "Ale dusza dziecka! Do którego należała narodu?" Gender i tożsamość narodowa w powieści Marie Eugenie delle Grazie "Dziecko Dunaju (Donaukind)"; Nacjonalistyczne konstrukcje płci. Przypadek polski; Fantazje postaci kobiecych w powieściach-fantazmatach Elizy Orzeszkowej; Incest w literaturze przełomu XIX i XX wieku; Odkryć w sobie wiedźmę - czyli droga do pełnej kobiecości. Motyw czarownicy we współczesnej prozie kobiecej; Przemiana bohatera kobiecego we współczesnej fantastyce. Cz.II Koncepcje płci oraz dowody na jej znaczenie w życiu codziennym: Mózg kobiecy - mózg męski. Diabeł tkwi w hormonach; Pojmowanie fenomenu płciowości w psychologii; Tożsamośc płciowa i czynniki ją warunkujące; Asymetria w kulturowej ewaluacji płci - podstawowe dychotomie: natura/kultura, sfera prywatna/publiczne, reprodukcja/produkcja; Doświadczanie braku pracy przez kobiety; Możliwości wpływania na dyskryminację ze względu na płeć w zatrudnieniu; Komunikacja genderowa jako komunikacja międzykulturowa; Wpływ płci osób tworzących diadę na styl komunikacyjny i poczucie komfortu z przeprowadzonej rozmowy. Cz.III Kobiety i mężczyźni w związkach i poza nimi: Więź i płciowość człowieka w obliczu dynamicznych zmian cywilizacyjnych oraz ewolucyjnych adaptacji; Uwarunkowania jakości relacji między kobietami i mężczyznami; Co rządzi naszymi oczekiwaniami wobec partnera?; czy kobiety, aby były zadowolone z małżeństwa, muszą być "szarymi myszkami", a mężczyźni "dominującymi samcami"?; Co jest istotne dla kobiet i mężczyzn w relacjach interpersonalnych? Cz.IV Stereotypy i różnice płciowe: Stereotypy płci i ich realizowanie w rolach życiowych w kontekście historycznym i kulturowym - szkic; Czy kobiety mogą pisać o fizyce?; Co zobaczą kobiety, a co dojrzą mężczyźni, kiedy patrzą na siebie?; Poczucie tożsamości płciowej młodych kobiet a funkcjonowanie ich rodziców; Być albo nie być szczupłąů Dylematy autoprezentacyjne młodych kobiet; Struktura i determinanty przeżyciowe wydolności psychicznych zasobów dopingowych u kobiet i mężczyzn (z perspektyw S. Epsteina koncepcji myślenia konstruktywnego); Płeć a uzależnienie od alkoholu; Nieśmiałość kobiet i mężczyzn a wsparcie społeczne i dobrostan psychiczny; Cz.V Identyfikacja płciowa i seksualność - przekraczanie barier płci: Mity seksualne w psychologii klinicznej; Problem wiarygodności badań populacji gejów i lesbijek; "Inaczej" mówiąc o płci. Przypadek feminizmu, genderów i querr studiem; Rola zjawiska transseksualizmu w procesie przekraczania barier płci; Dynamika transseksualizmu z perspektywy psychologii zorientowanej na proces; teatr płci, płeć w teatrze; Mit Androgyne - wzór łamania barier płci. Teoria querr wobec powieści Olgi Tokarczuk "Dom dzienny, dom nocny"; Wykorzystanie metody NLP w odkrywaniu znaczenia indywidualnych ról społecznych i zawodowych.
Cz. I.: Czas w perspektywie językowej, biologicznej i międzykulturowej: 1. Rozmowa o czasie w języku; 2. Biologiczne mechanizmy percepcji i transdukcji sygnałów czasowych (temporalnych) przez organizmy żywe; 3. Czas z pespektywy kulturowej: nie zawsze punktualność jest cnotą króla; Cz. II.: Czas w perspektywie psychologii poznawczej, różnic indywidualnych i neuropsychologii: 4. Bardzo krótka historia czasu reakcji; 5. Zegar biologiczny i światło - manipulowanie czasem biologicznym; 6. Różnice indywidualne w funkcjonowaniu ludzkiego zegara biologicznego: na przykładzie przebiegu dobowego rytmu snu i czuwania u osób o chronotypie porannym lub wieczorowym; 7. Czy mózg potrzebuje " zegara"? Mechanizmy przeżywania czasu podstawą naszej świadomości; 8. Rola mechanizmu temporalnej integracji w konstruowaniu czasu przyszłego; 9. Pamiętać, żeby pamiętać. Pamięć prospektywna z kontekstem czasowym; Cz. III.: Czas w perspektywie psychologii społecznej i osobowości: 10. Temporalne aspekty przetwarzania informacji o obiektach społecznych; 11. Czas składania prośby jako zmienna warunkująca skuteczność wpływu społecznego; 12. Twórczość i prawdopodobieństwo subiektywne osiągania celów życiowych a czas psychologiczny; Cz. IV.: Przeżywanie czasu w umyśle człowieka: ujęcia integracyjne: 13. Czy zegar mózgowy zawsze tyka w jednakowych rytmie: rola różnic indywidualnych w przeżywaniu czasu; 14. Czas w umyśle człowieka. Struktura przestrzeni temporalnej; 15. Dialogi temporalne: Ja - w trzech wymiarach czasu.
Seksualność w etiologii nerwic; Trzy rozprawy z teorii seksualnej; Moje poglądy na temat roli seksualności w etiologii nerwic; W kwestii oświecenia seksualnego dzieci; O dziecięcych teoriach seksualnych; Przyczynki do psychologii życia miłosnego; O szczególnym typie wyboru obiektu u mężczyzny; O najpowszechniejszym poniżeniu życia miłosnego; Tabu dziewictwa; Dwa kłamstwa dziecięce; Dziecięca organizacja genitalna; Upadek kompleksu Edypa; Kilka psychicznych skutków anatomicznej różnicy płci; O typach libidalnych; O seksualności kobiecej.