Sortowanie
Źródło opisu
Książki
(415)
ebookpoint BIBLIO
(192)
Forma i typ
Książki
(414)
E-booki
(192)
Publikacje fachowe
(152)
Publikacje dydaktyczne
(41)
Poradniki i przewodniki
(24)
Publikacje naukowe
(7)
Publikacje popularnonaukowe
(4)
Audiobooki
(2)
Dostępność
dostępne
(356)
tylko na miejscu
(111)
wypożyczone
(9)
Placówka
Wypożyczalnia
(365)
Czytelnia
(111)
Autor
Walczak Tomasz
(33)
Górczyński Robert
(31)
Watrak Andrzej
(21)
Meryk Radosław
(19)
Cieślak Piotr
(16)
Pilch Piotr
(13)
Zatorska Joanna
(13)
Lachowski Lech
(12)
Mizerska Anna
(12)
Waśko Zbigniew
(11)
Piwko Łukasz
(10)
Gutowski Maksymilian
(9)
Moch Wojciech
(9)
Rajca Piotr
(9)
Sawka Krzysztof
(9)
Bąbol Krzysztof
(8)
Sałbut Bartosz
(8)
Szczepaniak Mikołaj
(8)
Grażyński Andrzej
(7)
Kowalczyk Grzegorz
(7)
Rajca Piotr (1970- )
(7)
Bogusławska Katarzyna
(6)
Lipa Michał
(6)
Martin Robert C
(6)
Sagalara Leszek
(6)
Dobrzański Jarosław
(5)
Freeman Adam (1972- )
(5)
Gonera Paweł
(5)
Matuk Konrad
(5)
Danowski Bartosz
(4)
Grębosz Jerzy
(4)
Górczyńska Agnieszka
(4)
Jońca Rafał
(4)
Józefiok Adam
(4)
Kamiński Filip
(4)
Kanclerz Anna
(4)
Krzemień-Rusche Joanna
(4)
Lipiec-Szafarczyk Monika
(4)
Rzychoń Tomasz
(4)
Szeremiota Przemysław
(4)
Alexander Michael
(3)
Borówka Ewa
(3)
Dejnaka Agnieszka
(3)
Hadnagy Christopher
(3)
Janusz Jacek
(3)
Kaczmarek Daniel
(3)
Korbecki Marek
(3)
Koronkiewicz Paweł (1973- )
(3)
Kuczyńska-Szymala Daria
(3)
Podsiadlik Aleksandra
(3)
Sochacki Tomasz
(3)
Strzelecka Magdalena
(3)
Sugiero Joanna
(3)
Thomson Laura
(3)
Welling Luke
(3)
Witkowska Magda
(3)
Wróblewski Piotr
(3)
Zimek Roland
(3)
Appelo Jurgen
(2)
Bacon Jono
(2)
Berkley Holly
(2)
Borkowski Paweł
(2)
Brikman Yevgeniy
(2)
Brown Lawrie
(2)
Cook David
(2)
Dadan Michał
(2)
Danch-Wierzchowska Marta
(2)
Deckler Greg
(2)
Dehghani Zhamak
(2)
Deitel Harvey M. (1945- )
(2)
Deitel Paul J
(2)
Duka Mariusz
(2)
Dutko Maciej
(2)
Dzieniszewski Sławomir
(2)
Ford Neal
(2)
Garbacz Bartłomiej
(2)
Grzesiak Mateusz (1980- )
(2)
Gut Jerzy (1955- )
(2)
Górnicka Gabriela
(2)
Haman Wojciech (1954- )
(2)
Haman Wojciech Psychologia szefa
(2)
Holwek Jarosław
(2)
Horstmann Cay S. (1959- )
(2)
Hubisz Jakub
(2)
Jakóbik Ireneusz
(2)
Karbowski Marcin
(2)
Kelby Scott
(2)
Knight Devin
(2)
Kordecki Wojciech
(2)
Kowalczyk Grzegorz (informatyka)
(2)
Kubiak Mirosław J
(2)
Kusleika Dick
(2)
Kyciak Wojciech
(2)
Malcherek Monika
(2)
Mancuso Sandro
(2)
Marzec Krzysztof
(2)
Masłowski Krzysztof
(2)
McDonald Malcolm
(2)
Nielsen Jakob
(2)
Norvig Peter
(2)
Rok wydania
2020 - 2024
(295)
2010 - 2019
(121)
2000 - 2009
(191)
Okres powstania dzieła
2001-
(181)
1901-2000
(2)
1989-2000
(1)
Kraj wydania
Polska
(607)
Język
polski
(607)
Odbiorca
Szkoły średnie
(1)
Temat
Programowanie (informatyka)
(68)
Języki programowania
(40)
Internet
(33)
Strony WWW
(31)
Sieć komputerowa
(28)
Python (język programowania)
(27)
Programy komputerowe
(21)
Zarządzanie projektami
(20)
Systemy informatyczne
(18)
Przedsiębiorstwo
(15)
Baza danych
(14)
Handel elektroniczny
(14)
Marketing elektroniczny
(14)
Aplikacja internetowa
(13)
Marketing
(12)
Bezpieczeństwo teleinformatyczne
(11)
Programy graficzne
(11)
Reklama internetowa
(11)
Baza danych relacyjna
(10)
Java (język programowania)
(10)
Programowanie zwinne
(10)
Reklama
(10)
Komputery
(9)
Mentoring
(9)
MySQL
(9)
PHP
(9)
Praca zespołowa
(9)
Systemy operacyjne
(9)
C++ (język programowania)
(8)
Photoshop
(8)
Algorytmy
(7)
Fotografia cyfrowa
(7)
HTML
(7)
Haking
(7)
JavaScript
(7)
Linux
(7)
Marketing cyfrowy
(7)
Menedżerowie
(7)
Uczenie się maszyn
(7)
C (język programowania)
(6)
Coaching
(6)
Firmowa witryna internetowa
(6)
Komunikacja interpersonalna
(6)
Marketing strategiczny
(6)
Perswazja
(6)
Projektowanie
(6)
Projektowanie stron WWW
(6)
Przetwarzanie w chmurze
(6)
Public relations
(6)
SQL (język zapytań)
(6)
Zarządzanie
(6)
Zarządzanie zasobami ludzkimi (HRM)
(6)
Administracja systemem
(5)
Bezpieczeństwo informacyjne
(5)
Bezpieczeństwo systemów
(5)
Excel
(5)
Obsługa i eksploatacja
(5)
Programowanie obiektowe
(5)
Przestępstwo komputerowe
(5)
Przetwarzanie obrazów
(5)
Stosunki interpersonalne
(5)
Usługi elektroniczne
(5)
Wirusy komputerowe
(5)
Zatrudnienie
(5)
C# (język programowania)
(4)
Edytorstwo
(4)
Elektronika
(4)
Google
(4)
Grafika komputerowa
(4)
Informatyka
(4)
Innowacje
(4)
Kaskadowe arkusze stylów
(4)
Kontener (struktura danych)
(4)
Kubernetes (program komputerowy)
(4)
Negocjacje
(4)
Obsługa klienta
(4)
Oprogramowanie open source
(4)
Organizacja
(4)
Praca
(4)
Przywództwo
(4)
Relacje międzyludzkie
(4)
Rynek
(4)
Sieci komputerowe
(4)
Socjotechnika
(4)
Sztuczna inteligencja
(4)
User experience (UX)
(4)
Windykacja
(4)
XHTML
(4)
Znaki towarowe
(4)
Zwinne zarządzanie
(4)
Access
(3)
Aukcja internetowa
(3)
Automatyzacja
(3)
CCNA
(3)
DevOps (informatyka)
(3)
Dług
(3)
Fotografia
(3)
Gospodarka elektroniczna
(3)
Interfejs użytkownika
(3)
Kadry
(3)
Temat: czas
2001-
(5)
Temat: miejsce
Polska
(2)
Gatunek
Podręcznik
(138)
Poradnik
(66)
Opracowanie
(13)
Ćwiczenia i zadania
(3)
Kompendia i repetytoria
(2)
Podręczniki
(2)
Publikacja bogato ilustrowana
(2)
Monografia
(1)
Praca zbiorowa
(1)
Programy komputerowe
(1)
Wywiady
(1)
Wzory dokumentów
(1)
Dziedzina i ujęcie
Informatyka i technologie informacyjne
(177)
Zarządzanie i marketing
(41)
Psychologia
(13)
Inżynieria i technika
(10)
Gospodarka, ekonomia, finanse
(9)
Edukacja i pedagogika
(4)
Matematyka
(4)
Media i komunikacja społeczna
(4)
Kultura i sztuka
(2)
Bibliotekarstwo, archiwistyka, muzealnictwo
(1)
Prawo i wymiar sprawiedliwości
(1)
Socjologia i społeczeństwo
(1)
607 wyników Filtruj
Brak okładki
Książka
W koszyku
1. Władza - wprowadzenie. 2. Osiem filarów władzy. 3. Pokaż swoją władzę. 4. Kilka przestróg dotyczących władzy. 5. Uwagi końcowe - minusy władzy. 6. Pieniądze - wprowadzenie. 7. Pieniądze na pokaz. 8. Pieniądze dla samozadowolenia. 9. Pieniądze na zaspokajanie miłości do przedmiotów. 10. Ciułanie. 11. Pieniądze za władzę lub sławę. 12. Uwaga końcowa - minusy związane z posiadaniem pieniędzy. 13. Sława - wprowadzenie. 14. Sława. Jak ją zdobyć? 15. Odgrywanie sławnej znakomitości. 16. Sława - źródło jeszcze większej sławy, władzy, pieniędzy i seksu. 17. Uwaga końcowa - minusy bycia sławnym. 18. Seks - wprowadzenie. 19. Dla mężczyzn - jak zrobić użytek z seksu? 20. Dla kobiet - jak zrobić użytek z seksu? 21. Małżeństwo - permanentny związek seksualny. 22. Erotyka władzy, pieniędzy i sławy. 23. Seksploatacja. 24. Uwaga końcowa - poseksualna chandra.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 316 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Wprowadzenie. 1. Tworzenie aplikacji internetowych w WordPressie. Czym jest witryna internetowa? Czym jest aplikacja? Czym jest aplikacja internetowa? Dlaczego WordPress? Kiedy nie używać WordPressa? WordPress jako framework aplikacji. Anatomia aplikacji internetowej WordPressa. 2. Podstawy WordPressa. Struktura katalogu WordPressa. Struktura bazy danych WordPressa. Zaczepy - akcje i filtry. Środowiska programistyczne i hostingowe. Rozszerzanie WordPressa. 3. Stosowanie wtyczek WordPressa. Licencja GPLv2. Instalowanie wtyczek WordPressa. Utworzenie własnej wtyczki. Struktura plików we wtyczce. Dodatki dla istniejących wtyczek. Przypadki użycia i przykłady. Wtyczki bezpłatne. Wtyczki premium. Wtyczki społecznościowe. 4. Motywy. Motyw kontra wtyczka. Hierarchia szablonu. Szablony strony. Funkcje WordPressa powiązane z motywem. Plik style.css. Plik functions.php. Motywy i niestandardowe typy postów. Popularne frameworki motywów. Tworzenie motywu potomnego dla Memberlite. Wykorzystanie frameworka Bootstrap w motywie aplikacji. Menu. Responsywny układ strony. 5. Niestandardowe typy postów, metadane postów i taksonomie. Domyślne i niestandardowe typy postów. Definiowanie i rejestrowanie niestandardowych typów postów. Co to jest taksonomia i jak należy z niej korzystać? Tworzenie niestandardowych taksonomii. Stosowanie niestandardowych typów postów i taksonomii we własnych motywach i wtyczkach. Metadane w niestandardowych typach postów. Opakowania klas dla niestandardowych typów postów. 6. Użytkownicy, role i uprawnienia. Pobieranie danych użytkownika. Dodawanie, uaktualnianie i usuwanie użytkowników. Zaczepy i filtry. Czym są role i uprawnienia? Rozszerzanie klasy WP_User. Dodanie właściwości rejestracji i profilu. Dostosowanie do własnych potrzeb tabeli użytkowników w panelu głównym. Wtyczki. 7. Praca z API WordPressa, obiektami i funkcjami pomocniczymi. API skrótów. API widżetów. API widżetów w panelu głównym WordPressa. API ustawień. API przepisywania adresów URL. WP-Cron. WP Mail. API nagłówka pliku. API Heartbeat. 8. Bezpieczny WordPress. Dlaczego bezpieczeństwo jest ważne? Podstawy zapewnienia bezpieczeństwa. Zabezpieczenie WordPressa. Certyfikaty SSL i HTTPS. Twórz kopię zapasową całości! Skanuj, skanuj i skanuj! Użyteczne wtyczki zapewnienia bezpieczeństwa. Tworzenie bezpiecznego kodu. 9. Frameworki JavaScript. Co to jest ECMAScript. jQuery i WordPress. Wywołania AJAX za pomocą WordPressa i jQuery. Zarządzanie wieloma żądaniami AJAX. API Heartbeat. Ograniczenia WordPressa związane z przetwarzaniem asynchronicznym. Frameworki JavaScript. 10. API REST WordPressa. Czym jest API REST? Dlaczego warto używać API REST WordPressa. Używanie wersji drugiej API REST WordPressa. Dodawanie własnych tras i punktów końcowych. Popularne wtyczki używające API REST WordPressa. 11. Projekt Gutenberg, bloki i niestandardowe typy postów. Edytor WordPressa. Wtyczka Classic Editor. Używanie bloków podczas tworzenia treści i projektu. Używanie bloków do tworzenia funkcjonalności. Tworzenie własnego bloku. Używanie bloków niestandardowych do tworzenia aplikacji. Podpowiedzi. 12. Sieć witryn internetowych WordPressa. Dlaczego sieć witryn internetowych. Dlaczego nie należy korzystać z sieci witryn. Alternatywy dla sieci witryn. Przygotowanie sieci witryn. Zarządzanie siecią witryn WordPressa. Struktura bazy danych sieci witryn. Mapowanie domeny. Wtyczki użyteczne w sieci witryn internetowych. Podstawowa funkcjonalność sieci witryn WordPressa. 13. Lokalizacja aplikacji WordPressa. Czy w ogóle zachodzi potrzeba lokalizacji aplikacji. Jak lokalizacja jest przeprowadzana w WordPressie. Definiowanie lokalizacji w WordPressie. Domeny tekstu. Przygotowanie ciągów tekstowych za pomocą funkcji tłumaczeń. Tworzenie i wczytywanie plików tłumaczeń. GlotPress. 14. Optymalizacja i skalowanie WordPressa. Terminologia. Źródło kontra krawędź. Testowanie. W3 Total Cache. Hosting. Buforowanie selektywne. Używanie JavaScriptu do poprawy wydajności działania. Tabele niestandardowe. Pominięcie WordPressa. 15. E-commerce. Wybór wtyczki. Bramki płatności. Konto sprzedawcy. Konfigurowanie modelu Saas przy użyciu wtyczki Paid Memberships Pro. Model SaaS. 16. Aplikacje mobilne na bazie WordPressa. Przypadki użycia aplikacji mobilnych. Natywne i hybrydowe aplikacje mobilne. 17. Biblioteki PHP, integracje usług sieciowych, migracje platform. Biblioteki PHP. Zewnętrzne API i usługi sieciowe. Migracje. 18. Przyszłość. Jak to było wcześniej. API REST. Projekt Gutenberg. Udział WordPressa w rynku będzie się zmieniał. WordPress stanie się znacznie popularniejszą platformą do tworzenia aplikacji mobilnych. WordPress wciąż będzie użyteczny podczas tworzenia różnych aplikacji internetowych.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 004 (2 egz.)
E-book
W koszyku

Zatrudnij WordPressa na pełny etat!

  • Opracuj najprostszą stronę w kwadrans...
  • ...a bardziej zaawansowaną w kilka godzin
  • Utwórz i edytuj wpisy oraz strony serwisu
  • Dostosuj wygląd strony
  • Rozbuduj serwis o dodatkowe funkcjonalności dzięki wtyczkom

Marzysz o własnej stronie internetowej, ale brakuje Ci umiejętności informatycznych? WordPress to popularne narzędzie, które umożliwi Ci zaistnienie w sieci! Przeznaczone pierwotnie do obsługi blogów, aktualnie jest używane przez miliony użytkowników do prowadzenia prostych stron internetowych, a przez korporacje do promocji oraz sprzedaży usług i produktów. WordPress nieustannie ewoluuje, a jego najnowsza wersja, rozbudowana o nowy edytor treści - Gutenberg, pomoże Ci w kilku krokach stworzyć nowoczesną stronę. Niezależnie od tego, czy marzysz o karierze profesjonalnego administratora serwisów internetowych, czy po prostu chcesz zaprezentować swoją firmę, twórczość lub własny projekt w internecie, z pewnością warto bliżej poznać ten CMS.

Książka WordPress 5 dla początkujących pokaże Ci, jak szybko rozpocząć przygodę z tym systemem. Dowiesz się, od czego zacząć tworzenie strony, jak sprawnie tworzyć i formatować wpisy, dodawać do stron materiały graficzne, filmowe i dźwiękowe, tworzyć strukturę serwisu i definiować elementy nawigacyjne. Dzięki lekturze poznasz sposoby zarządzania komentarzami i użytkownikami oraz nauczysz się zmieniać ustawienia i aktualizować system, a także dodawać motywy i wtyczki. Dowiesz się nawet, jak pozycjonować i optymalizować stronę oraz sprawić, aby była przyjazna dla osób niepełnosprawnych. Uzupełnieniem książki jest przygotowany z myślą o początkujących administratorach stron zestaw ćwiczeń, które pomogą poznać WordPressa w praktyce.

W książce między innymi:

  • Szybka instalacja WordPressa i uruchamianie pierwszego serwisu
  • Tworzenie, edycja i formatowanie treści tekstowych
  • Osadzanie zdjęć i treści multimedialnych
  • Motywy, wygląd i hierarchia stron serwisu
  • Dodawanie i konfiguracja elementów nawigacyjnych
  • Zarządzanie użytkownikami i tworzenie stron posiadających wielu autorów
  • Rozbudowa strony o dodatkowe funkcjonalności - instalacja i konfiguracja wtyczek
  • Aktualizacje, dbanie o bezpieczeństwo systemu i ochrona przed spamem
  • Integracja strony z portalami społecznościowymi
  • Podstawy CSS i HTML
  • Zasady dostępności dla osób niepełnosprawnych
  • Pozycjonowanie i optymalizacja stron

Serwis internetowy? Tylko z WordPressem 5!

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku
Forma i typ

Twój samodzielnie zbudowany e-sklep. Od A do Z

Książka, którą trzymasz w ręku, to rzecz na wskroś praktyczna. Dowiesz się z niej, jak w prosty i szybki sposób uruchomić własny sklep internetowy na CMS WordPress z użyciem wtyczki WooCommerce. Na systemie zarządzania treścią WordPress bazuje blisko 40 procent istniejących stron internetowych, a twórcy tego CMS-a mają większe ambicje. Przekroczenie magicznych 51 procent udziału w rynku może im się udać właśnie dzięki wtyczce WooCommerce.

WooCommerce pozwala nadać stronie internetowej cechy e-sklepu. By zrobić to bezbłędnie, nie trzeba być programistą ― sklep można postawić samodzielnie. Ważne, by opanować najważniejsze funkcjonalności WordPressa i oczywiście wtyczki WooCommerce. Najlepiej krok po kroku i od A jak „adres” (wybór odpowiedniej nazwy domeny jest kluczowy w e-commerce!) do Z jak „zarabianie” (w końcu sklep stawia się po to, by zarabiał!).

Jeśli chcesz dobrze rozpocząć działalność w sieci, zacznij z WooCommerce!

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
Książka
W koszyku
1. WPROWADZENIE. 1.1. Czym jest programowanie? 1.2. Anatomia komputera. 1.3. Kod maszynowy i języki programowania. 1.4. Zapoznanie się ze środowiskiem programowania. 1.5. Analiza pierwszego programu. 1.6. Błędy. 1.7. Rozwiązywanie problemów: projektowanie algorytmów. Podsumowanie rozdziału. 2. PODSTAWOWE TYPY DANYCH. 2.1. Zmienne. 2.2. Arytmetyka. 2.3. Wejście i wyjście. 2.4. Rozwiązywanie problemów: najpierw zrób to ręcznie. 2.5. Ciągi. Podsumowanie rozdziału. 3. DECYZJE. 3.1. Instrukcja if. 3.2. Porównywanie liczb oraz znaków. 3.3. Wiele wariantów. 3.4. Zagnieżdżone gałęzie. 3.5. Rozwiązywanie problemów: schematy blokowe. 3.6. Rozwiązywanie problemów: przypadki testowe. 3.7. Zmienne i operatory logiczne. 3.8. Zastosowanie: weryfikacja danych wejściowych. Podsumowanie rozdziału. 4. PĘTLE. 4.1. Pętla while. 4.2. Rozwiązywanie problemów: ręczne śledzenie kodu. 4.3. Pętla for. 4.4. Pętla do. 4.5. Przetwarzanie danych wejściowych. 4.6. Rozwiązywanie problemów: scenopis. 4.7. Typowe algorytmy pętli. 4.8. Zagnieżdżone pętle. 4.9. Rozwiązywanie problemów: najpierw rozwiąż prostszy problem. 4.10. Liczby losowe i symulacje. Podsumowanie rozdziału. 5. FUNKCJE. 5.1. Funkcje jako czarne skrzynki. 5.2. Implementowanie funkcji. 5.3. Przekazywanie parametrów. 5.4. Wartości zwracane. 5.5. Funkcje bez wartości zwracanych. 5.6. Rozwiązywanie problemów: funkcje do ponownego wykorzystania. 5.7. Rozwiązywanie problemów: uściślanie stopniowe. 5.8. Zakres zmiennej i zmienne globalne. 5.9. Parametry referencyjne. 5.10. Funkcje rekurencyjne (opcjonalnie). Podsumowanie rozdziału. 6. TABLICE I WEKTORY. 6.1. Tablice. 6.2. Typowe algorytmy tablicowe. 6.3. Tablice a funkcje. 6.4. Rozwiązywanie problemów: dostosowywanie algorytmów. 6.5. Rozwiązywanie problemów: odkrywanie algorytmów przez manipulację obiektami fizycznymi. 6.6. Tablice dwuwymiarowe. 6.7. Wektory. Podsumowanie rozdziału. 7. WSKAŹNIKI I STRUKTURY. 7.1. Definiowanie i używanie wskaźników. 7.2. Tablice i wskaźniki. 7.3. Ciągi w językach C i C++. 7.4. Dynamiczna alokacja pamięci. 7.5. Tablice i wektory wskaźników. 7.6. Rozwiązywanie problemów: rysowanie schematu. 7.7. Struktury. 7.8. Wskaźniki a struktury. Podsumowanie rozdziału. 8. STRUMIENIE. 8.1. Odczytywanie i zapisywanie plików tekstowych. 8.2. Odczyt tekstowych danych wejściowych. 8.3. Zapisywanie tekstowych danych wyjściowych. 8.4. Analizowanie i formatowanie ciągów. 8.5. Argumenty wiersza poleceń. 8.6. Dostęp swobodny i pliki binarne. Podsumowanie rozdziału. 9. KLASY. 9.1. Programowanie obiektowe. 9.2. Implementowanie prostej klasy. 9.3. Określanie interfejsu publicznego klasy. 9.4. Projektowanie reprezentacji danych. 9.5. Funkcje składowe. 9.6. Konstruktory. 9.7. Rozwiązywanie problemów: śledzenie obiektów. 9.8. Rozwiązywanie problemów: znajdowanie klas. 9.9. Osobna kompilacja. 9.10. Wskaźniki do obiektów. 9.11. Rozwiązywanie problemów: wzorce danych obiektu. Podsumowanie rozdziału. 10. DZIEDZICZENIE. 10.1. Hierarchie dziedziczenia. 10.2. Implementowanie klas pochodnych. 10.3. Przesłanianie funkcji składowych. 10.4. Funkcje wirtualne i polimorfizm. Podsumowanie rozdziału. 11. REKURENCJA. 11.1. Liczby trójkątne. 11.2. Rekurencyjne funkcje pomocnicze. 11.3. Wydajność rekurencji. 11.4. Permutacje. 11.5. Rekurencja wzajemna. 11.6. Poszukiwanie z nawrotami. Podsumowanie rozdziału. 12. SORTOWANIE I WYSZUKIWANIE. 12.1. Sortowanie przez wybieranie. 12.2. Profilowanie algorytmu sortowania przez wybieranie. 12.3. Analiza wydajności algorytmu sortowania przez wybieranie. 12.4. Sortowanie przez scalanie. 12.5. Analiza algorytmu sortowania przez scalanie. 12.6. Wyszukiwanie. 12.7. Rozwiązywanie problemów: szacowanie czasu wykonania algorytmu. Podsumowanie rozdziału. 13. ZAAWANSOWANE CECHY JĘZYKA C++. 13.1. Przeciążanie operatorów. 13.2. Automatyczne zarządzanie pamięcią. 13.3. Szablony. Podsumowanie rozdziału. 14. LISTY POWIĄZANE, STOSY I KOLEJKI. 14.1. Używanie list powiązanych. 14.2. Implementowanie list powiązanych. 14.3. Wydajność operacji na listach, tablicach i wektorach. 14.4. Stosy i kolejki. 14.5. Implementowanie stosów i kolejek. 14.6. Zastosowania stosów i kolejek. Podsumowanie rozdziału. 15. ZBIORY, MAPY I TABLICE MIESZAJĄCE. 15.1. Zbiory. 15.2. Mapy. 15.3. Implementowanie tablicy mieszającej. Podsumowanie rozdziału. 16. STRUKTURY DRZEW. 16.1. Podstawowe koncepcje dotyczące drzew. 16.2. Drzewa binarne. 16.3. Binarne drzewa poszukiwań. 16.4. Przeglądanie drzewa. 16.5. Drzewa czerwono-czarne. Podsumowanie rozdziału. 17. KOLEJKI PRIORYTETOWE I KOPCE. 17.1. Kolejki priorytetowe. 17.2. Kopce. 17.3. Algorytm sortowania przez kopcowanie. Podsumowanie rozdziału. A. Zestawienie słów zastrzeżonych. B. Zestawienie operatorów. C. Kody znaków. D. Przegląd biblioteki c++. E. Wytyczne dotyczące programowania w języku c++. F. Systemy liczbowe. Słowniczek. Źródła ilustracji. Ściągawka.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 004 (2 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Rozdział 1. Wprowadzenie do komputerów, programów i Javy. 1.1. Wprowadzenie. 1.2. Czym jest komputer? 1.3. Języki programowania. 1.4. Systemy operacyjne. 1.5. Java, sieć WWW i inne zagadnienia. 1.6. Specyfikacja Javy, API, JDK, JRE i IDE. 1.7. Prosty program w Javie. 1.8. Tworzenie, kompilowanie i wykonywanie programu w Javie. 1.9. Styl programowania i dokumentacja. 1.10. Błędy w programach. 1.11. Tworzenie programów za pomocą środowiska NetBeans. 1.12. Tworzenie programów w Javie z użyciem środowiska Eclipse. Rozdział 2. Podstawy programowania. 2.1. Wprowadzenie. 2.2. Pisanie prostego programu. 2.3. Wczytywanie danych wejściowych z konsoli. 2.4. Identyfikatory. 2.5. Zmienne. 2.6. Instrukcje przypisania i wyrażenia przypisania. 2.7. Stałe nazwane. 2.8. Konwencje nazewnicze. 2.9. Liczbowe typy danych i operacje na nich. 2.10. Literały liczbowe. 2.11. Narzędzie JShell. 2.12. Obliczanie wyrażeń i priorytety operatorów. 2.13. Studium przypadku: wyświetlanie aktualnego czasu. 2.14. Złożone operatory przypisania. 2.15. Operatory inkrementacji i dekrementacji. 2.16. Konwersje typów liczbowych. 2.17. Proces rozwoju oprogramowania. 2.18. Studium przypadku: przeliczanie kwot pieniędzy na mniejsze nominały. 2.19. Często występujące błędy i pułapki. Rozdział 3. Instrukcje sterujące. 3.1. Wprowadzenie. 3.2. Typ danych boolean oraz wartości i wyrażenia logiczne. 3.3. Instrukcje if. 3.4. Instrukcje if-else z dwiema ścieżkami. 3.5. Zagnieżdżone instrukcje if i instrukcje if-else z wieloma ścieżkami. 3.6. Typowe błędy i pułapki. 3.7. Generowanie liczb losowych. 3.8. Studium przypadku: obliczanie wskaźnika BMI. 3.9. Studium przypadku: obliczanie podatków. 3.10. Operatory logiczne. 3.11. Studium przypadku: wykrywanie roku przestępnego. 3.12. Studium przypadku: loteria. 3.13. Instrukcje switch. 3.14. Operatory warunkowe. 3.15. Priorytety i łączność operatorów. 3.16. Debugowanie. Rozdział 4. Funkcje matematyczne, znaki i łańcuchy znaków. 4.1. Wprowadzenie. 4.2. Standardowe funkcje matematyczne. 4.3. Typ danych char i jego operacje. 4.4. Typ String. 4.5. Studia przypadku. 4.6. Formatowanie danych wyjściowych w konsoli. Rozdział 5. Pętle. 5.1. Wprowadzenie. 5.2. Pętla while. 5.3. Studium przypadku: zgadywanie liczb. 5.4. Strategie projektowania pętli. 5.5. Sterowanie pętlą na podstawie potwierdzenia od użytkownika lub wartości wartownika. 5.6. Pętla do-while. 5.7. Pętla for. 5.8. Której pętli użyć? 5.9. Pętle zagnieżdżone. 5.10. Minimalizowanie błędów numerycznych. 5.11. Studia przypadków. 5.12. Słowa kluczowe break i continue. 5.13. Studium przypadku: wykrywanie palindromów. 5.14. Studium przypadku: wyświetlanie liczb pierwszych. Rozdział 6. Metody. 6.1. Wprowadzenie. 6.2. Definiowanie metody. 6.3. Wywoływanie metody. 6.4. Metody void i metody zwracające wartość. 6.5. Przekazywanie argumentów przez wartość. 6.6. Pisanie modułowego kodu. 6.7. Studium przypadku: przekształcanie liczb szesnastkowych na dziesiętne. 6.8. Przeciążanie metod. 6.9. Zasięg zmiennych. 6.10. Studium przypadku: generowanie losowych znaków. 6.11. Abstrakcja w postaci metody i stopniowe uszczegóławianie kodu. Rozdział 7. Tablice jednowymiarowe. 7.1. Wprowadzenie. 7.2. Podstawowe informacje o tablicach. 7.3. Studium przypadku: analizowanie liczb. 7.4. Studium przypadku: talia kart. 7.5. Kopiowanie tablic. 7.6. Przekazywanie tablic do metod. 7.7. Zwracanie tablicy przez metodę. 7.8. Studium przypadku: zliczanie wystąpień każdej litery. 7.9. Listy argumentów o zmiennej długości. 7.10. Wyszukiwanie w tablicach. 7.11. Sortowanie tablic. 7.12. Klasa Arrays. 7.13. Argumenty wiersza poleceń. Rozdział 8. Tablice wielowymiarowe. 8.1. Wprowadzenie. 8.2. Podstawy tablic dwuwymiarowych. 8.3. Przetwarzanie tablic dwuwymiarowych. 8.4. Przekazywanie tablic dwuwymiarowych do metod. 8.5. Studium przypadku: ocena testu wielokrotnego wyboru. 8.6. Studium przypadku: znajdowanie pary najbliższych punktów. 8.7. Studium przypadku: sudoku. 8.8. Tablice wielowymiarowe. Rozdział 9. Obiekty i klasy. 9.1. Wprowadzenie. 9.2. Definiowanie klas służących do tworzenia obiektów. 9.3. Przykład: definiowanie klas i tworzenie obiektów. 9.4. Tworzenie obiektów z użyciem konstruktorów. 9.5. Używanie obiektów za pomocą zmiennych referencyjnych. 9.6. Używanie klas z biblioteki Javy. 9.7. Zmienne, stałe i metody statyczne. 9.8. Modyfikatory widoczności. 9.9. Hermetyzacja pól. 9.10. Przekazywanie obiektów do metod. 9.11. Tablica obiektów. 9.12. Niemodyfikowalne obiekty i klasy. 9.13. Zasięg zmiennych. 9.14. Referencja this. Rozdział 10. Myślenie obiektowe. 10.1. Wprowadzenie. 10.2. Abstrakcja w postaci klasy i hermetyzacja. 10.3. Myślenie w sposób obiektowy. 10.4. Relacje między klasami. 10.5. Studium przypadku: projektowanie klasy Course. 10.6. Studium przypadku: projektowanie klasy reprezentującej stos. 10.7. Przetwarzanie wartości typów podstawowych jako obiektów. 10.8. Automatyczna konwersja między typami podstawowymi a typami nakładkowymi. 10.9. Klasy BigInteger i BigDecimal. 10.10. Klasa String. 10.11. Klasy StringBuilder i StringBuffer. Rozdział 11. Dziedziczenie i polimorfizm. 11.1. Wprowadzenie. 11.2. Nadklasy i podklasy. 11.3. Używanie słowa kluczowego super. 11.4. Przesłanianie metod. 11.5. Przesłanianie a przeciążanie. 11.6. Klasa Object i metoda toString(). 11.7. Polimorfizm. 11.8. Wiązanie dynamiczne. 11.9. Rzutowanie obiektów i operator instanceof. 11.10. Metoda equals z klasy Object. 11.11. Klasa ArrayList. 11.12. Przydatne metody dotyczące list. 11.13. Studium przypadku: niestandardowa klasa reprezentująca stos. 11.14. Dane i metody z modyfikatorem protected. 11.15. Zapobieganie rozszerzaniu klas i przesłanianiu metod. Rozdział 12. Obsługa wyjątków i tekstowe operacje wejścia – wyjścia. 12.1. Wprowadzenie. 12.2. Omówienie obsługi wyjątków. 12.3. Typy wyjątków. 12.4. Deklarowanie, zgłaszanie i przechwytywanie wyjątków. 12.5. Klauzula finally. 12.6. Kiedy stosować wyjątki? 12.7. Ponowne zgłaszanie wyjątków. 12.8. Łańcuch wyjątków. 12.9. Definiowanie niestandardowych klas wyjątków. 12.10. Klasa File. 12.11. Plikowe operacje wejścia – wyjścia. 12.12. Wczytywanie danych z internetu. 12.13. Studium przypadku: robot internetowy. Rozdział 13. Klasy abstrakcyjne i interfejsy. 13.1. Wprowadzenie. 13.2. Klasy abstrakcyjne. 13.3. Studium przypadku: klasa abstrakcyjna Number. 13.4. Studium przypadku: Calendar i GregorianCalendar. 13.5. Interfejsy. 13.6. Interfejs Comparable. 13.7. Interfejs Cloneable. 13.8. Interfejsy a klasy abstrakcyjne. 13.9. Studium przypadku: klasa Rational. 13.10. Wskazówki dotyczące projektowania klas. Rozdział 14. Podstawy platformy JavaFX. 14.1. Wprowadzenie. 14.2. JavaFX a Swing i AWT. 14.3. Podstawowa struktura programu używającego JavaFX. 14.4. Panele, grupy, kontrolki interfejsu użytkownika i kształty. 14.5. Wiązanie właściwości. 14.6. Wspólne właściwości i metody węzłów. 14.7. Klasa Color. 14.8. Klasa Font. 14.9. Klasy Image i ImageView. 14.10. Panele i grupy. 14.11. Kształty. 14.12. Studium przypadku: klasa ClockPane. Rozdział 15. Programowanie sterowane zdarzeniami i animacje. 15.1. Wprowadzenie. 15.2. Zdarzenia i źródła zdarzeń. 15.3. Rejestrowanie obiektów obsługi zdarzeń i obsługa zdarzeń. 15.4. Klasy wewnętrzne. 15.5. Anonimowe wewnętrzne klasy obsługi zdarzeń. 15.6. Upraszczanie obsługi zdarzeń z użyciem wyrażeń lambda. 15.7. Studium przypadku: kalkulator kredytowy. 15.8. Zdarzenia związane z myszą. 15.9. Zdarzenia związane z klawiszami. 15.10. Odbiorniki dla obiektów obserwowalnych. 15.11. Animacje. 15.12. Studium przypadku: odbijająca się kulka. 15.13. Studium przypadku: mapa Stanów Zjednoczonych. Rozdział 16. Kontrolki i multimedia JavaFX. 16.1. Wprowadzenie. 16.2. Labeled i Label. 16.3. Button. 16.4. CheckBox. 16.5. RadioButton. 16.6. TextField. 16.7. TextArea. 16.8. ComboBox. 16.9. ListView. 16.10. ScrollBar. 16.11. Slider. 16.12. Studium przypadku: tworzenie gry w kółko i krzyżyk. 16.13. Wideo i dźwięk. 16.14. Studium przypadku: flagi i hymny narodowe. Rozdział 17. Binarne operacje wejścia – wyjścia. 17.1. Wprowadzenie. 17.2. Jak tekstowe operacje wejścia - wyjścia są obsługiwane w Javie? 17.3. Tekstowe a binarne operacje I/O. 17.4. Klasy binarnych operacji I/O. 17.5. Studium przypadku: kopiowanie plików. 17.6. Zapis i odczyt obiektów. 17.7. Pliki o dostępie swobodnym. Rozdział 18. Rekurencja. 18.1. Wprowadzenie. 18.2. Studium przypadku: obliczanie silni. 18.3. Studium przypadku: obliczanie liczb Fibonacciego. 18.4. Rozwiązywanie problemów z użyciem rekurencji. 18.5. Rekurencyjne metody pomocnicze. 18.6. Studium przypadku: obliczanie wielkości katalogu. 18.7. Studium przypadku: wieże Hanoi. 18.8. Studium przypadku: fraktale. 18.9. Rozwiązania rekurencyjne i iteracyjne. 18.10. Rekurencja ogonowa. Rozdział 19. Typy generyczne. 19.1. Wprowadzenie. 19.2. Powody i zalety stosowania typów generycznych. 19.3. Definiowanie klas i interfejsów generycznych. 19.4. Metody generyczne. 19.5. Studium przypadku: sortowanie tablicy obiektów. 19.6. Typy surowe i zgodność wstecz. 19.7. Typy generyczne z wyrażeniami wieloznacznymi. 19.8. Wymazywanie typów i zastrzeżenia dotyczące typów generycznych. 19.9. Studium przypadku: generyczna klasa reprezentująca macierze. Rozdział 20. Listy, stosy, kolejki i kolejki priorytetowe. 20.1. Wprowadzenie. 20.2. Kolekcje. 20.3. Iteratory. 20.4. Używanie metody forEach. 20.5. Listy. 20.6. Interfejs Comparator. 20.7. Statyczne metody list i kolekcji. 20.8. Studium przypadku: odbijające się kulki. 20.9. Klasy Vector i Stack. 20.10. Kolejki i kolejki priorytetowe. 20.11. Studium przypadku: przetwarzanie wyrażeń. Rozdział 21. Zbiory i odwzorowania. 21.1. Wprowadzenie. 21.2. Zbiory. 21.3. Porównywanie wydajności zbiorów i list. 21.4. Studium przypadku: zliczanie słów kluczowych. 21.5. Odwzorowania. 21.6. Studium przypadku: wystąpienia słów. 21.7. Jednoelementowe i niemodyfikowalne kolekcje i odwzorowania. Rozdział 22. Pisanie wydajnych algorytmów. 22.1. Wprowadzenie. 22.2. Pomiar wydajności algorytmów za pomocą notacji dużego O. 22.3. Przykłady: wyznaczanie dużego O. 22.4. Analizowanie złożoności czasowej algorytmów. 22.5. Wyznaczanie liczb Fibonacciego z wykorzystaniem programowania dynamicznego. 22.6. Znajdowanie największych wspólnych dzielników za pomocą algorytmu Euklidesa. 22.7. Wydajne algorytmy do znajdowania liczb pierwszych. 22.8. Znajdowanie pary najbliższych punktów metodą dziel i rządź. 22.9. Rozwiązywanie problemu ośmiu hetmanów za pomocą algorytmu z nawrotami. 22.10. Geometria obliczeniowa: znajdowanie otoczki wypukłej. 22.11. Dopasowywanie łańcuchów znaków. Rozdział 23. Sortowanie. 23.1. Wprowadzenie. 23.2. Sortowanie przez wstawianie. 23.3. Sortowanie bąbelkowe. 23.4. Sortowanie przez scalanie. 23.5. Sortowanie szybkie. 23.6. Sortowanie przez kopcowanie. 23.7. Sortowanie kubełkowe i pozycyjne. 23.8. Sortowanie zewnętrzne. Rozdział 24. Implementowanie list, stosów, kolejek i kolejek priorytetowych. 24.1. Wprowadzenie. 24.2. Standardowe operacje na listach. 24.3. Listy tablicowe. 24.4. Listy powiązane. 24.5. Stosy i kolejki. 24.6. Kolejki priorytetowe. Rozdział 25. Binarne drzewa poszukiwań. 25.1. Wprowadzenie. 25.2. Podstawy binarnych drzew poszukiwań. 25.3. Reprezentowanie drzew BST. 25.4. Wyszukiwanie elementu. 25.5. Wstawianie elementu do drzewa BST. 25.6. Przechodzenie drzewa. 25.7. Klasa BST. 25.8. Usuwanie elementów z drzewa BST. 25.9. Wizualizowanie drzew i architektura MVC. 25.10. Iteratory. 25.11. Studium przypadku: kompresja danych. Rozdział 26. Drzewa AVL. 26.1. Wprowadzenie. 26.2. Wyważanie drzew. 26.3. Projektowanie klas dla drzew AVL. 26.4. Przesłanianie metody insert. 26.5. Implementowanie rotacji. 26.6. Implementowanie metody delete. 26.7. Klasa AVLTree. 26.8. Testowanie klasy AVLTree. 26.9. Analiza złożoności czasowej operacji w drzewach AVL. Rozdział 27. Haszowanie. 27.1. Wprowadzenie. 27.2. Czym jest haszowanie? 27.3. Funkcje haszujące i skróty. 27.4. Zarządzanie kolizjami z użyciem otwartego adresowania. 27.5. Zarządzanie kolizjami metodą łańcuchową. 27.6. Współczynnik wypełnienia i ponowne haszowanie. 27.7. Implementowanie odwzorowania z użyciem haszowania. 27.8. Implementowanie zbioru z użyciem haszowania. Rozdział 28. Grafy i ich zastosowania. 28.1. Wprowadzenie. 28.2. Podstawowa terminologia z obszaru grafów. 28.3. Reprezentowanie grafów. 28.4. Modelowanie grafów. 28.5. Wizualizowanie grafów. 28.6. Przechodzenie grafu. 28.7. Przeszukiwanie w głąb. 28.8. Studium przypadku: problem połączonych kół. 28.9. Przeszukiwanie wszerz. 28.10. Studium przypadku: problem dziewięciu monet. Rozdział 29. Grafy ważone i ich zastosowania. 29.1. Wprowadzenie. 29.2. Reprezentowanie grafów ważonych. 29.3. Klasa WeightedGraph. 29.4. Minimalne drzewa rozpinające. 29.5. Znajdowanie najkrótszych ścieżek. 29.6. Studium przypadku: problem dziewięciu monet z wagami. Rozdział 30. Operacje agregujące dla strumieni do przetwarzania kolekcji. 30.1. Wprowadzenie. 30.2. Potoki. 30.3. IntStream, LongStream i DoubleStream. 30.4. Równoległe strumienie. 30.5. Redukcja strumienia z użyciem metody reduce. 30.6. Redukcja strumieni za pomocą metody collect. 30.7. Grupowanie elementów za pomocą kolektora groupingBy. 30.8. Studium przypadku. Rozdziały 31 - 37 są dostępne online pod adresem https://ftp.helion.pl/przyklady/wpja12.zip Rozdział 31. Zaawansowane zagadnienia z obszaru JavaFX i FXML. 31.1. Wprowadzenie. 31.2. Style CSS z JavaFX. 31.3. Klasy QuadCurve, CubicCurve i Path. 31.4. Modyfikowanie współrzędnych. 31.5. Pędzle. 31.6. Menu. 31.7. Menu kontekstowe. 31.8. Panele SplitPane. 31.9. Panele TabPane. 31.10. TableView. 31.11. Pisanie programów dla architektury JavaFX za pomocą języka FXML. Rozdział 32. Wielowątkowość i programowanie równoległe. 32.1. Wprowadzenie. 32.2. Zagadnienia związane z wątkami. 32.3. Tworzenie zadań i wątków. 32.4. Klasa Thread. 32.5. Animacja z użyciem wątków i metody Platform.runLater. 32.6. Pule wątków. 32.7. Synchronizacja wątków. 32.8. Synchronizacja z użyciem blokad. 32.9. Współdziałanie między wątkami. 32.10. Studium przypadku: wzorzec producent/konsument. 32.11. Kolejki z blokowaniem. 32.12. Semafory. 32.13. Unikanie zakleszczenia. 32.14. Stany wątków. 32.15. Synchronizowane kolekcje. 32.16. Programowanie równoległe. Rozdział 33. Sieci. 33.1. Wprowadzenie. 33.2. Model klient-serwer. 33.3. Klasa InetAddress. 33.4. Obsługa wielu klientów. 33.5. Wysyłanie i przyjmowanie obiektów. 33.6. Studium przypadku: kółko i krzyżyk w środowisku rozproszonym. Rozdział 34. Umiędzynarodowienie. 34.1. Wprowadzenie. 34.2. Klasa Locale. 34.3. Wyświetlanie daty i czasu. 34.4. Formatowanie liczb. 34.5. Pakiety zasobów. 34.6. Kodowanie znaków. Rozdział 35. Drzewa 2-3-4 i B-drzewa. 35.1. Wprowadzenie. 35.2. Projektowanie klas na potrzeby drzew 2-3-4. 35.3. Wyszukiwanie elementu. 35.4. Wstawianie elementu w drzewie 2-3-4. 35.5. Usuwanie elementów z drzewa 2-3-4. 35.6. Odwiedzanie elementów w drzewie 2-3-4. 35.7. Implementowanie klasy Tree24. 35.8. Testowanie klasy Tree24. 35.9. Analiza złożoności czasowej. 35.10. B-drzewo. Rozdział 36. Drzewa czerwono-czarne. 36.1. Wprowadzenie. 36.2. Konwersja między drzewami czerwono-czarnymi a drzewami 2-3-4. 36.3. Projektowanie klas drzew czerwono-czarnych. 36.4. Przesłanianie metody insert. 36.5. Przesłanianie metody delete. 36.6. Implementowanie klasy RBTree. 36.7. Testowanie klasy RBTree. 36.8. Wydajność klasy RBTree. Rozdział 37. Testy z użyciem JUnit. 37.1. Wprowadzenie. 37.2. Podstawy JUnit. 37.3. Używanie JUnit w NetBeans. 37.4. Używanie JUnit w Eclipse. Dodatek A Słowa kluczowe i zarezerwowane w Javie. Dodatek B Zestaw znaków ASCII. Dodatek C Tabela priorytetów operatorów. Dodatek D Modyfikatory w Javie. Dodatek E Specjalne wartości zmiennoprzecinkowe. Dodatek F Systemy liczbowe. Dodatek G Operacje bitowe. Dodatek H Wyrażenia regularne. Dodatek I Typy wyliczeniowe. Dodatek J Notacje dużego O, dużego omega i dużego theta.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 004 (2 egz.)
Książka
W koszyku
Wprowadzenie. CZĘŚĆ I PODSTAWY SYSTEMU SZKIELETOWEGO SPRING. Rozdział 1. Pierwsza aplikacja Spring. Wymagania wstępne. Podsumowanie. Rozdział 2. Klasy i zależności. Aplikacja Spring: Moje dokumenty. Praca z systemem Spring. System szkieletowy Spring a wstrzykiwanie zależności. Podsumowanie. Rozdział 3. Stosowanie różnych konfiguracji. Konfiguracja XML programu Moje dokumenty. Używanie adnotacji Spring. Stereotypy Spring. Konfiguracja w postaci klasy ziarna Java. Użycie klasy GroovyBeanDefinitionReader. Który rodzaj konfiguracji wybrać. Podsumowanie. Rozdział 4. Zakresy ziaren. Zakresy. Zakresy ziaren w klasie GroovyBeanDefinitionReader. Podsumowanie. Rozdział 5. Kolekcje i typy własne. Listy, słowniki i własności. Kolekcje w konfiguracji XML. Scalanie kolekcji. Podsumowanie. Rozdział 6. Pliki zasobów. Pliki własności. Używanie innego języka - czy mówisz po hiszpańsku? Podsumowanie. Rozdział 7. Testowanie aplikacji Spring. Testowanie przy użyciu adnotacji. Profile. Inne adnotacje testowe. Podsumowanie. CZĘŚĆ II SYSTEM SZKIELETOWY SPRING. Rozdział 8. Rady dla aplikacji Spring. Rady dla aplikacji Moje dokumenty. Na ratunek programowanie aspektowe. Zastosowanie technik AOP z adnotacjami. Podsumowanie. Rozdział 9. Przechowywanie danych aplikacji Spring. Dodawanie mechanizmu przechowywania danych. Osadzanie bazy danych. Nowa metoda gromadzenia danych - JdbcTemplate i RowMapper. Podsumowanie. Rozdział 10. Publikowanie aplikacji Spring w internecie. Warstwa przechowywania danych. Wzorzec MVC w systemie Spring. Internacjonalizacja. Podsumowanie. Rozdział 11. Integracja aplikacji Spring z systemami zewnętrznymi. Java Message Service. Spring JMS. RabbitMQ i Spring Rabbit. Podsumowanie. Rozdział 12. Udostępnianie API typu REST. Interfejs API typu RESTful. Podsumowanie. Rozdział 13. Zadania e-mail i planowanie zadań. Wysyłanie wiadomości e-mail. Zadania asynchroniczne. Planowanie zadań. Podsumowanie. CZĘŚĆ III ZAAWANSOWANE TECHNIKI PROGRAMOWANIA PRZY UŻYCIU SYSTEMU SZKIELETOWEGO SPRING. Rozdział 14. Używanie dynamicznych języków programowania. Bądź dynamiczny. Zastosowanie języka Groovy. Zastosowanie języków JRuby i BeanShell. Podsumowanie. Rozdział 15. Dane Spring w aplikacjach Spring. Bazy danych NoSQL. Implementacja klasy DocumentDAO. Testowanie MongoDB. Kompletny test DocumentDAO. Podsumowanie. Rozdział 16. Przesyłanie wiadomości w aplikacji Spring. Zastosowanie programu RabbitMQ. Testowanie. Podsumowanie. Rozdział 17. Media społecznościowe i mobilne. Moduł Spring Social. Spring Social Twitter. Podsumowanie. CZĘŚĆ IV NOWY SYSTEM WEJŚCIA-WYJŚCIA SPRING. Rozdział 18. Spring i Groovy. Napiszmy coś w języku Groovy. Testowanie kodu w języku Groovy. Składnia języka DSL. Podsumowanie. Rozdział 19. Upraszczanie wszystkiego przy użyciu Spring Boot. Spring Boot. Wdrażanie aplikacji. Spring Boot i Groovy. Podsumowanie. Rozdział 20. Pierwsza aplikacja Spring XD. Instalowanie modułu Spring XD. Spring XD. Zastosowanie Spring XD w aplikacji Moje dokumenty. Podsumowanie. DODATKI. Dodatek A Instalacja narzędzi. Instalacja Javy. Narzędzia dla systemu Mac OS X. Instalacja Gradle. Instalacja interpretera języka Groovy. Instalacja MongoDB. Instalacja brokera Apache Active MQ. Instalacja programu RabbitMQ. Instalacja systemu Spring Boot. Instalacja Spring XD. Podsumowanie. Skorowidz.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 004 (2 egz.)
Książka
W koszyku
Rozdział 1. Krótkie wprowadzenie. Wprowadzenie do baz danych. Co to jest SQL? Co to jest MySQL? Nie tylko relacyjne bazy danych. Co się znajduje w magazynie danych? Rozdział 2. Tworzenie bazy danych i wstawianie informacji. Tworzenie bazy danych MySQL. Stosowanie narzędzia powłoki mysql. Typy danych MySQL. Dane znakowe. Dane liczbowe. Dane dotyczące daty i godziny. Tworzenie tabeli. Wstawianie danych do tabel i modyfikowanie tabel. Wstawianie danych. Uaktualnianie danych. Usuwanie danych. Gdy poprawne składniowo zapytanie nie zostanie prawidłowo wykonane. Baza danych Sakila. Rozdział 3. Krótkie wprowadzenie do zapytań pobierających dane. Zapytanie pobierające dane. Klauzule zapytania. Klauzula SELECT. Klauzula FROM. Tabele. Łączenie tabel. Definiowanie aliasu tabeli. Klauzula WHERE. Klauzule GROUP BY i HAVING. Klauzula ORDER BY. Rozdział 4. Filtrowanie. Sprawdzanie warunku. Definiowanie warunku. Typy warunków. Warunki zakresu. Warunki elementów składowych. Warunki dopasowania. Rozdział 5. Wykonywanie zapytań do wielu tabel. Co to jest złączenie? Złączanie co najmniej trzech tabel. Samozłączenie. Sprawdź się! Rozdział 6. Praca ze zbiorami danych. Wprowadzenie do teorii zbiorów. Teoria zbiorów danych w praktyce. Operatory zbioru. Reguły dotyczące działania operatorów zbiorów. Sortowanie wyników zapytań złożonych. Pierwszeństwo operatorów zbiorów. Rozdział 7. Generowanie danych i ich konwersja. Praca z ciągami tekstowymi. Generowanie ciągów tekstowych. Operacje na ciągach tekstowych. Praca z danymi liczbowymi. Praca z danymi dotyczącymi daty i godziny. Strefy czasowe. Generowanie danych dotyczących daty i godziny. Przeprowadzanie operacji na danych dotyczących daty i godziny. Funkcje konwersji. Rozdział 8. Grupowanie i agregacja. Koncepcje grupowania. Funkcje agregacji. Generowanie grup. Warunek filtrowania grupy. Rozdział 9. Podzapytania. Co to jest podzapytanie? Typy podzapytań. Podzapytania niepowiązane. Podzapytania powiązane. Kiedy używać podzapytań? Podzapytanie jako źródło danych. Podzapytanie jako generator wyrażeń. Podsumowanie dotyczące podzapytań. Sprawdź się! Rozdział 10. Złączenia raz jeszcze. Złączenia zewnętrzne. Złączenia krzyżowe. Złączenia naturalne. Sprawdź się. Rozdział 11. Logika warunkowa. Co to jest logika warunkowa? Wyrażenie CASE. Przykłady wyrażeń CASE. Rozdział 12. Transakcje. Wielodostępne bazy danych. Co to jest transakcja? Sprawdź się. Rozdział 13. Indeksy i ograniczenia. Indeks. Tworzenie indeksu. Typy indeksów. Sposoby użycia indeksów. Wady indeksu. Ograniczenia. Rozdział 14. Widoki. Co to jest widok? Do czego można wykorzystać widok? Widok możliwy do uaktualniania. Rozdział 15. Metadane. Dane dotyczące danych. Baza danych information_schema. Praca z metadanymi. Rozdział 16. Funkcje analityczne. Koncepcje funkcji analitycznych. Ranking. Funkcje raportujące. Rozdział 17. Praca z ogromnymi bazami danych. Partycjonowanie. Klastrowanie. Sharding. Big data. Podsumowanie. Rozdział 18. SQL i big data. Wprowadzenie do narzędzia Apache Drill. Stosowanie narzędzia Apache Drill podczas wykonywania zapytań do plików. Wykonywanie zapytań do MySQL za pomocą narzędzia Apache Drill. Wykonywanie zapytań do MongoDB za pomocą narzędzia Apache Drill. Apache Drill i wiele źródeł danych. Przyszłość języka SQL. Dodatek A Diagram związków encji przykładowej bazy danych. Dodatek B Odpowiedzi do zadań.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 004 (2 egz.)
Książka
W koszyku
Wprowadzenie do systemów baz danych / Elmasri, Navathe ; tłum.Tomasz Walczak. - Gliwice : Helion S.A. , cop. 2019. - 1341, [3] s. : rys., wykresy ; 25 cm.
I Wprowadzenie do baz danych. 1. Bazy danych i ich użytkownicy. 1.1. Wprowadzenie. 1.2. Przykład. 1.3. Właściwości rozwiązań opartych na bazach danych. 1.4. Aktorzy na scenie. 1.5. Pracownicy poza sceną. 1.6. Zalety stosowania rozwiązań opartych na systemach zarządzania bazami danych. 1.7. Krótka historia praktycznych zastosowań baz danych. 1.8. Kiedy nie należy używać systemów zarządzania bazami danych. 1.9. Podsumowanie. 2. Architektura systemów baz danych i związane z nimi pojęcia. 2.1. Modele danych, schematy i egzemplarze. 2.2. Trójwarstwowa architektura i niezależność danych. 2.3. Języki i interfejsy baz danych. 2.4. Środowisko systemu bazy danych. 2.5. Architektury systemów zarządzania bazami danych scentralizowane i typu klient-serwer. 2.6. Klasyfikacja systemów zarządzania bazami danych. 2.7. Podsumowanie. II Koncepcyjne modelowanie danych i projektowanie baz danych. 3. Modelowanie danych zgodnie z modelem związków encji. 3.1. Stosowanie wysokopoziomowych, koncepcyjnych modelów danych podczas projektowania bazy danych. 3.2. Przykładowa aplikacja bazy danych. 3.3. Typy encji, zbiory encji, atrybuty i klucze. 3.4. Typy związków, zbiory związków, role i ograniczenia strukturalne. 3.5. Słabe typy encji. 3.6. Udoskonalanie projektu ER dla bazy danych FIRMA. 3.7. Diagramy ER, konwencje nazewnictwa oraz zagadnienia związane z projektowaniem. 3.8. Przykładowa inna notacja: diagramy klas UML. 3.9. Typy związków stopnia wyższego niż drugi. 3.10. Inny przykład baza danych UNIWERSYTET. 3.11. Podsumowanie. 4. Rozszerzony model związków encji. 4.1. Podklasy, nadklasy i dziedziczenie. 4.2. Specjalizacja i generalizacja. 4.3. Ograniczenia i właściwości hierarchii specjalizacji i generalizacji. 4.4. Modelowanie typów UNII w oparciu o kategorie. 4.5. Przykład schematu EER dla bazy danych UNIWERSYTET oraz formalne definicje dla modelu EER. 4.6. Przykładowa inna notacja: reprezentowanie specjalizacji-generalizacji na diagramach klas języka UML. 4.7. Abstrakcja danych, reprezentacja wiedzy oraz zagadnienia związane z ontologią. 4.8. Podsumowanie. III Relacyjny model danych i SQL. 5. Relacyjny model danych i ograniczenia relacyjnych baz danych. 5.1. Pojęcia z modelu relacyjnego. 5.2. Ograniczenia modelu relacyjnego i schematy relacyjnych baz danych. 5.3. Operacje aktualizacji, transakcje i obsługa naruszeń więzów integralności. 5.4. Podsumowanie. 6. Podstawy języka SQL. 6.1. Definicje danych i typy danych języka SQL. 6.2. Określanie ograniczeń w języku SQL. 6.3. Podstawowe zapytania języka SQL. 6.4. Dostępne w języku SQL polecenia INSERT, DELETE i UPDATE. 6.5. Dodatkowe własności języka SQL. 6.6. Podsumowanie. 7. Jeszcze o języku SQL złożone zapytania, wyzwalacze, perspektywy i modyfikowanie schematów. 7.1. Bardziej skomplikowane zapytania języka SQL pobierające dane. 7.2. Definiowanie ograniczeń w postaci asercji i działań w postaci wyzwalaczy. 7.3. Perspektywy (tabele wirtualne) w języku SQL. 7.4. Dostępne w języku SQL polecenia zmiany schematu. 7.5. Podsumowanie. 8. Algebra relacyjna i rachunek relacji. 8.1. Relacyjne operacje unarne: selekcja i projekcja. 8.2. Operacje algebry relacyjnej pochodzące z teorii zbiorów. 8.3. Binarne operacje na relacjach: złączenie i dzielenie. 8.4. Dodatkowe operacje relacyjne. 8.5. Przykłady zapytań w algebrze relacyjnej. 8.6. Relacyjny rachunek krotek. 8.7. Relacyjny rachunek dziedzin. 8.8. Podsumowanie. 9. Projektowanie relacyjnych baz danych przez odwzorowywanie modelu ER i EER w model relacyjny. 9.1. Projektowanie relacyjnych baz danych w oparciu o odwzorowywanie modelu ER w model relacyjny. 9.2. Odwzorowania konstrukcji modelu EER w relacje. 9.3. Podsumowanie. IV Techniki programowania baz danych. 10. Wprowadzenie do technik programowania w języku SQL. 10.1. Przegląd technik i zagadnień z obszaru programowania baz danych. 10.2. Osadzony język SQL, dynamiczny język SQL oraz język SQLJ. 10.3. Programowanie baz danych z wywołaniami funkcji i bibliotekami klas: SQL/CLI oraz JDBC. 10.5. Porównanie trzech opisanych podejść. 10.6. Podsumowanie. 11. Programowanie internetowych baz danych z użyciem języka PHP. 11.1. Prosty przykład zastosowania PHP. 11.2. Przegląd podstawowych mechanizmów języka PHP. 11.3. Przegląd programowania baz danych za pomocą PHP. 11.4. Krótki przegląd technologii programowania internetowych baz danych w Javie. 11.5. Podsumowanie. V Podejścia obiektowe, obiektowo-relacyjne i XML: zagadnienia, modele, języki i standardy 12. Bazy obiektowe i obiektowo-relacyjne. 12.1. Przegląd pojęć obiektowych. 12.2. Rozszerzenia obiektowe w standardzie SQL. 12.3. Model obiektowy ODMG i język definiowania obiektów ODL. 12.4. Projektowanie koncepcyjne obiektowej bazy danych. 12.5. Obiektowy język zapytań OQL. 12.6. Przegląd wiązania z językiem C++ w standardzie ODMG. 12.7. Podsumowanie. 13. XML rozszerzalny język znaczników. 13.1. Dane strukturalne, półstrukturalne i niestrukturalne. 13.2. Hierarchiczny (drzewiasty) model danych w dokumentach XML. 13.3. Dokumenty XML, DTD i schematy. 13.4. Zapisywanie dokumentów XML w bazach i ich pobieranie. 13.5. Języki związane ze standardem XML. 13.6. Pobieranie dokumentów XML z relacyjnych baz danych. 13.7. XML/SQL: funkcje języka SQL generujące dane w formacie XML. 13.8. Podsumowanie. VI Teoria projektowania baz danych i normalizacja. 14. Podstawy zależności funkcyjnych i normalizacji w relacyjnych bazach danych. 14.1. Nieformalne wskazówki dotyczące projektowania schematów relacji. 14.2. Zależności funkcyjne. 14.3. Postaci normalne oparte na kluczach głównych. 14.4. Definicje ogólne drugiej i trzeciej postaci normalnej. 14.5. Postać normalna Boycea-Codda. 14.6. Zależności wielowartościowe i czwarta postać normalna. 14.7. Zależności złączeniowe i piąta postać normalna. 14.8. Podsumowanie. 15. Algorytmy projektowania relacyjnych baz danych i dodatkowe zależności. 15.1. Inne zagadnienia z obszaru zależności funkcyjnych: reguły wnioskowania, równoważności i pokrycie minimalne. 15.2. Właściwości dekompozycji relacyjnych. 15.3. Algorytmy projektowania schematów relacyjnych baz danych. 15.4. Problemy związane z wartościami pustymi i krotkami zawieszonymi oraz inne projekty relacyjne. 15.5. Dalsze omówienie zależności wielowartościowych i 4NF. 15.6. Inne zależności i postaci normalne. 15.7. Podsumowanie. VII Struktury plikowe, funkcje mieszające, indeksowanie i projekty fizyczne baz danych. 16. Składowanie danych na dysku, podstawowe struktury plikowe, funkcje mieszające i nowoczesne struktury składowania. 16.1. Wprowadzenie. 16.2. Drugorzędne urządzenia pamięciowe. 16.3. Buforowanie bloków. 16.4. Rozmieszczanie rekordów plików na dysku. 16.5. Operacje wykonywane na plikach. 16.6. Pliki nieuporządkowanych rekordów (pliki stertowe). 16.7. Pliki uporządkowanych rekordów (pliki posortowane). 16.8. Techniki mieszania. 16.9. Inne podstawowe metody organizacji plików. 16.10. Zapewnianie równoległego dostępu do dysku przy użyciu architektury RAID. 16.11. Nowoczesne architektury składowania danych. 16.12. Podsumowanie. 17. Struktury indeksowe dla plików i fizyczne projekty baz danych. 17.1. Rodzaje jednopoziomowych indeksów uporządkowanych. 17.2. Indeksy wielopoziomowe. 17.3. Dynamiczne indeksy wielopoziomowe z użyciem B-drzew i B+-drzew. 17.4. Indeksy na wielu kluczach. 17.5. Inne rodzaje indeksów. 17.6. Ogólne zagadnienia związane z indeksami. 17.7. Fizyczne projektowanie baz danych w przypadku baz relacyjnych. 17.8. Podsumowanie. VIII Przetwarzanie i optymalizacja zapytań. 18. Strategie przetwarzania zapytań[1]. 18.1. Translacja zapytań języka SQL do postaci wyrażeń algebry relacji i innych operacji. 18.2. Algorytmy sortowania zewnętrznego. 18.3. Algorytmy operacji selekcji. 18.4. Implementacja operacji JOIN. 18.5. Algorytmy operacji projekcji i teoriomnogościowych. 18.6. Implementacja operacji agregujących oraz złączeń różnego rodzaju. 18.7. Łączenie operacji poprzez mechanizm potokowy. 18.8. Algorytmy równoległego przetwarzania zapytań. 18.9. Podsumowanie. 19. Optymalizacja zapytań. 19.1. Drzewa zapytań i heurystyki optymalizacji zapytań. 19.2. Wybór planów wykonania zapytań. 19.3. Wykorzystanie selektywności w optymalizacji kosztowej. 19.4. Funkcje kosztu dla operacji SELECT. 19.5. Przykłady funkcji kosztu dla operacji JOIN. 19.6. Przykład ilustrujący kosztową optymalizację zapytań. 19.7. Dodatkowe zagadnienia związane z optymalizacją zapytań. 19.8. Przykład optymalizacji zapytań w hurtowniach danych. 19.9. Optymalizacja zapytań w bazach Oracle[18]. 19.10. Semantyczna optymalizacji zapytań. 19.11. Podsumowanie. IX Przetwarzanie transakcji, sterowanie współbieżne i odtwarzanie baz danych. 20. Wprowadzenie do problematyki i teorii przetwarzania transakcji. 20.1. Wprowadzenie do problematyki przetwarzania transakcji. 20.2. Pojęcia dotyczące transakcji i systemu. 20.3. Pożądane właściwości transakcji. 20.4. Charakteryzowanie harmonogramów na podstawie możliwości odtwarzania. 20.5. Charakterystyka harmonogramów według ich szeregowalności. 20.6. Obsługa transakcji w języku SQL. 20.7. Podsumowanie. 21. Techniki sterowania współbieżnego. 21.1. Techniki blokowania dwufazowego dla celów sterowania współbieżnego. 21.2. Sterowanie współbieżne w oparciu o uporządkowanie według znaczników czasu. 21.3. Techniki wielowersyjnego sterowania współbieżnego. 21.4. Sterowanie współbieżne z użyciem technik walidacyjnych (optymistycznych) i izolacji snapshotów. 21.5. Ziarnistość elementów danych i blokowanie z wieloma poziomami ziarnistości. 21.6. Użycie blokad dla celów sterowania współbieżnego w przypadku indeksów. 21.7. Inne kwestie związane ze sterowaniem współbieżnym. 21.8. Podsumowanie. 22. Techniki odtwarzania baz danych. 22.1. Pojęcia związane z odtwarzaniem. 22.2. Techniki odtwarzania NO-UNDO/REDO oparte na aktualizacjach odroczonych. 22.3. Techniki odtwarzania oparte na aktualizacjach natychmiastowych. 22.4. Stronicowanie z przesłanianiem. 22.5. Algorytm odtwarzania ARIES. 22.6. Odtwarzanie w systemach wielu baz danych. 22.7. Tworzenie kopii bezpieczeństwa bazy danych i odtwarzanie po awariach katastroficznych. 22.8. Podsumowanie. X Rozproszone bazy danych, systemy NOSQL i big data. 23. Zagadnienia z obszaru rozproszonych baz danych. 23.1. Zagadnienia z obszaru rozproszonych baz danych. 23.2. Techniki fragmentacji, replikacji i alokacji danych w projekcie rozproszonej bazy danych. 23.3. Techniki sterowania współbieżnego i odtwarzania danych w rozproszonych bazach danych. 23.4. Przegląd zarządzania transakcjami w rozproszonych bazach danych. 23.5. Przetwarzanie zapytań i optymalizacja w rozproszonych bazach danych. 23.6. Rodzaje rozproszonych systemów baz danych. 23.7. Architektury rozproszonych baz danych. 23.8. Zarządzanie rozproszonym katalogiem. 23.9. Podsumowanie. 24. Bazy danych NOSQL i systemy składowania big data. 24.1. Wprowadzenie do systemów NOSQL. 24.2. Twierdzenie CAP. 24.3. Dokumentowe systemy NOSQL i baza MongoDB. 24.4. Magazyny NOSQL z parami klucz-wartość. 24.5. Kolumnowe systemy NOSQL. 24.6. Grafowe bazy NOSQL i system Neo4j. 24.7. Podsumowanie. 25. Technologie z obszaru big data oparte na modelu MapReduce i systemie Hadoop[1]. 25.1. Czym jest big data? 25.2. Wprowadzenie do technologii MapReduce i Hadoop. 25.3. System HDFS. 25.4. Model MapReduce: dodatkowe szczegóły. 25.5. Hadoop 2 (nazywany też YARN). 25.6. Ogólne omówienie. 25.7. Podsumowanie. XI Zaawansowane modele, systemy i zastosowania baz danych. 26. Rozszerzone modele danych: wprowadzenie do aktywnych, czasowych, przestrzennych, multimedialnych i dedukcyjnych baz danych. 26.1. Wyzwalacze i inne pojęcia związane z aktywnymi bazami danych. 26.2. Koncepcja czasowych baz danych. 26.3. Zagadnienia z obszaru przestrzennych baz danych[24]. 26.4. Zagadnienia z obszaru multimedialnych baz danych. 26.5. Wprowadzenie do dedukcyjnych baz danych. 26.6. Podsumowanie. 27. Wprowadzenie do wyszukiwania informacji i danych w internecie. 27.1. Zagadnienia z obszaru wyszukiwania informacji (WI). 27.2. Modele wyszukiwania. 27.3. Typy zapytań w systemach WI. 27.4. Wstępne przetwarzanie tekstu. 27.5. Indeksy odwrócone. 27.6. Miary oceny adekwatności wyników wyszukiwania. 27.7. Wyszukiwanie i analizy w sieci WWW[25]. 27.8. Trendy w wyszukiwaniu informacji. 27.9. Podsumowanie. 28. Elementy eksploracji danych. 28.1. Przegląd technologii eksploracji danych. 28.2. Reguły asocjacyjne. 28.3. Klasyfikacja. 28.4. Grupowanie. 28.5. Strategie rozwiązywania pozostałych problemów związanych z eksploracją danych. 28.6. Zastosowania technik eksploracji danych. 28.7. Komercyjne narzędzia eksploracji danych. 28.8. Podsumowanie. 29. Przegląd hurtowni danych i rozwiązań OLAP. 29.1. Wprowadzenie, definicje i terminologia. 29.2. Właściwości hurtowni danych. 29.3. Modelowanie danych dla hurtowni danych. 29.4. Budowanie hurtowni danych. 29.5. Typowe funkcje hurtowni danych. 29.6. Hurtownie danych kontra perspektywy. 29.7. Trudności z implementowaniem hurtowni danych. 29.8. Podsumowanie. XII Dodatkowe zagadnienia z obszaru baz danych: bezpieczeństwo. 30. Bezpieczeństwo w bazach danych. 30.1. Wprowadzenie do bezpieczeństwa baz danych[1]. 30.2. Dyspozycyjna kontrola dostępu polegająca na nadawaniu i odbieraniu uprawnień. 30.3. Realizacja zabezpieczeń wielopoziomowych za pomocą obowiązkowej kontroli dostępu i zabezpieczeń opartych na rolach. 30.4. Wstrzykiwanie kodu w języku SQL. 30.5. Wprowadzenie do bezpieczeństwa statystycznych baz danych. 30.6. Wprowadzenie do kontroli przepływu. 30.7. Szyfrowanie i infrastruktura klucza publicznego. 30.8. Problemy z prywatnością i jej zachowywanie. 30.9. Wyzwania związane z utrzymaniem bezpieczeństwa baz danych. 30.10. Zabezpieczenia oparte na etykietach w bazach Oracle. 30.11. Podsumowanie. Dodatki. Dodatek A Alternatywne notacje modeli związków encji. Dodatek B Parametry dysków. Dodatek C Omówienie języka QBE. Dodatek D Bibliografia.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 004 (2 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Część I: Tworzenie wartości za pomocą operacji i łańcuchów dostaw. 1. Wprowadzenie do zarządzania operacjami oraz łańcuchami dostaw. 2. Strategie związane z operacjami i łańcuchami dostaw. 3. Procesy biznesowe. 4. Zarządzanie jakością. Część II: Tworzenie środowiska operacyjnego. 5. Zarządzanie projektami. 6. Rozwój produktów i usług. 7. Wybór procesu oraz decyzje dotyczące organizacji produkcji i usług. 8. Zarządzanie mocą produkcyjną. Część III: Tworzenie powiązań w ramach łańcucha dostaw. 9. Prognozowanie. 10. Decyzje dotyczące pozyskiwania produktów i usług oraz proces zaopatrzenia. 11. Logistyka. Część IV: Planowanie oraz kontrola operacji i łańcuchów dostaw. 12. Planowanie sprzedaży i operacji (planowanie zagregowane). 13. Zarządzanie zapasami w ramach łańcucha dostaw. 14. Zarządzanie produkcją w ramach łańcucha dostaw. 15. Just-in-time - produkcja odchudzona. 16. Zarządzanie technologiami informatycznymi w ramach łańcucha dostaw.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 658.1/.5 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1. Ogólne informacje o projektach 2. Na początku zawsze jest potrzeba 3. Budżetowanie i określenie efektywności projektu 4. Harmonogramowanie projektu - narzędzia kierownika projektu wspomagające zarządzanie przedsięwzięciami 5. Zarys metodyk stosowanych od zarządzania przedsięwzięciami informatycznymi
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 658.1/.5 (1 egz.)
E-book
W koszyku
Forma i typ

Zbiór zadań inny niż wszystkie!

  • Matematyka jest nudna?
  • Zadania matematyczne to koszmar?
  • Myślisz, że nigdy się tego nie nauczysz?

Przekonaj się, że nie musi tak być!

Tym, co system edukacji wpoił nam chyba najskuteczniej, jest niechęć do matematyki i niesłuszne przekonanie, że to trudna, nudna i do niczego niepotrzebna dziedzina. Zmiana tego nastawienia nie należy do prostych wyzwań - jak się jednak okazuje, nie jest sprawą beznadziejną. Potrzeba tylko odrobiny praktyki, odpowiedniej metody i... właściwej książki.

Oto ona! Zbiór zadań, który pomoże Ci opanować szeroki zakres materiału w sposób, o którym Ci się nawet nie śniło. Bez zbędnych komplikacji, bez długich, nudnych treści, ba! - bez konieczności korzystania z kalkulatora czy choćby kartki i długopisu, a przy użyciu wyłącznie własnej głowy. Rozwiń umiejętności matematyczne i przekonaj się, że rozwiązywanie zadań może być świetną zabawą umysłową!

Zbiór zadań jest przeznaczony przede wszystkim dla uczniów, kandydatów na studia i studentów, ale z powodzeniem skorzysta z niego każdy, kto pragnie poszerzyć swoją wiedzę matematyczną i rozwinąć zdolności analityczne lub przypomnieć sobie podstawy analizy matematycznej, algebry i równań różniczkowych. Bez problemów i prosto do celu!

  • Liczby i funkcje
  • Wielomiany
  • Trygonometria
  • Potęgi i logarytmy
  • Ciągi i granice
  • Pochodne i całki
  • Liczby zespolone
  • Macierze i układy równań
  • Rachunek różniczkowy

Rozwiązuj zadania szybko, bezbłędnie - i z przyjemnością!

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
Brak okładki
Książka
W koszyku
Wprowadzenie. 1. Środowisko programistyczne. Edytor tekstu. Terminal. Narzędzia powłoki i menedżer Homebrew (tylko w systemie macOS). Node.js i menedżer pakietów npm. MongoDB. Git. Expo. Prettier. ESLint. Ładny wygląd kodu w edytorze. Podsumowanie. 2. Wprowadzenie do API. Co będziemy budować? Jak zbudujemy nasze API? Rozpoczęcie pracy. Podsumowanie. 3. Aplikacja internetowa utworzona za pomocą Node.js i frameworka Express. Witaj, świecie! nodemon. Rozszerzone opcje portu. Podsumowanie. 4. Pierwsze API GraphQL. Zmiana serwera na API (mniej więcej). Podstawy GraphQL. Dostosowanie API do naszych potrzeb. Podsumowanie. 5. Baza danych. Rozpoczęcie pracy z MongoDB. Połączenie MongoDB z aplikacją. Odczytywanie i zapisywanie danych przez aplikację. Podsumowanie. 6. Operacje CRUD. Rozdzielenie schematu GraphQL i funkcji resolverów. Tworzenie schematu CRUD GraphQL. Funkcje resolverów CRUD. Data i godzina. Podsumowanie. 7. Konta użytkownika i uwierzytelnianie. Uwierzytelnianie w aplikacji. Szyfrowanie i tokeny. Integracja uwierzytelniania z naszym API. Dodawanie użytkownika do kontekstu funkcji resolvera. Podsumowanie. 8. Akcje użytkownika. Zanim zaczniesz. Dodawanie użytkownika do nowej notatki. Uprawnienia użytkownika w zakresie uaktualniania i usuwania notatek. Zapytania użytkownika. Oznaczanie notatki jako ulubionej. Zapytania zagnieżdżone. Podsumowanie. 9. Istotne szczegóły. Najlepsze praktyki podczas tworzenia aplikacji internetowej i aplikacji opartej na Express.js. Stronicowanie. Ograniczenia danych. Pozostałe aspekty tworzenia naszej aplikacji. Podsumowanie. 10. Wdrożenie naszego API. Hosting bazy danych. Wdrożenie aplikacji. Podsumowanie. 11. Interfejsy użytkownika i React. JavaScript i interfejs użytkownika. Interfejsy deklaratywne tworzone za pomocą JavaScriptu. Minimalna znajomość biblioteki React. Podsumowanie. 12. Budowa klienta internetowego za pomocą React. Co będziemy budować? Jak będziemy budować naszą aplikację? Rozpoczęcie pracy. Budowa aplikacji. Routing. Komponenty UI. Podsumowanie. 13. Nadawanie stylu aplikacji. Tworzenie komponentu układu. CSS. Podsumowanie. 14. Praca z klientem Apollo. Konfiguracja klienta Apollo. Wykonywanie zapytań do API. Zapytania dynamiczne. Stronicowanie. Podsumowanie. 15. Uwierzytelnianie i informacje o stanie. Utworzenie formularza rejestracyjnego. Przekierowania. Dołączanie nagłówków do żądania. Zarządzanie lokalnymi informacjami o stanie. Wylogowanie. Utworzenie formularza logowania. Trasy chronione. Podsumowanie. 16. Operacje tworzenia, odczytywania, uaktualniania i usuwania. Tworzenie nowych notatek. Odczytywanie notatek użytkownika. Uaktualnianie notatek. Usunięcie notatki. Zmiana ulubionych. Podsumowanie. 17. Wdrożenie aplikacji internetowej. Statyczna witryna internetowa. Procedura wdrożenia. Podsumowanie. 18. Aplikacje utworzone za pomocą frameworka Electron. Co zbudujemy? Jak utworzymy aplikację? Rozpoczęcie pracy. Nasza pierwsza aplikacja Electron. Szczegóły związane z oknem aplikacji w systemie macOS. Narzędzia programistyczne. API frameworka Electron. Podsumowanie. 19. Integracja istniejącej aplikacji internetowej z frameworkiem Electron. Integracja aplikacji internetowej. Konfiguracja. Polityka CSP. Podsumowanie. 20. Wdrożenie aplikacji frameworka Electron. Electron Builder. Kompilacja dla bieżącej platformy. Ikony aplikacji. Kompilacja aplikacji dla różnych platform. Podpisywanie kodu. Podsumowanie. 21. Tworzenie aplikacji mobilnych za pomocą React Native. Co będziemy tworzyć? W jaki sposób utworzymy aplikację? Rozpoczęcie pracy. Podsumowanie. 22. Tworzenie aplikacji mobilnej. Elementy konstrukcyjne React Native. Style i biblioteka Styled Components. Routing. Ikony. Podsumowanie. 23. GraphQL i React Native. Utworzenie widoków listy i przewijanej treści. GraphQL i klient Apollo. Dodanie paska postępu wczytywania danych. Podsumowanie. 24. Uwierzytelnianie w aplikacji mobilnej. Mechanizm uwierzytelniania. Utworzenie formularza logowania. Uwierzytelnienie za pomocą mutacji GraphQL. Uwierzytelnione zapytania GraphQL. Dodanie formularza rejestracji. Podsumowanie. 25. Dystrybucja aplikacji mobilnej. Konfiguracja pliku app.json. Ikony i ekrany wczytywania aplikacji. Publikowanie aplikacji za pomocą Expo. Tworzenie kompilacji natywnych. Dystrybucja aplikacji w sklepach Apple'a i Google'a. Podsumowanie. Zakończenie. A. Lokalne uruchomienie API. B. Lokalne uruchomienie aplikacji internetowej.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 004 (2 egz.)
Książka
W koszyku
1. Skąd się biorą dzieci odnoszące sukcesy?; 2. Sukces a "idealny obraz"; 3. Mocne i słabe strony rodzicielstwa; 4. Podejmowanie decyzji; 5. Umiejętności organizacyjne; 6. Rodzinne finanse; 7. Inteligencja emocjonalna; 8. Samokontrola i samodyscyplina; 9. Moralność i wartości; 10. Tworzenie przydatnych narzędzi wychowawczych; 11. Modelowanie; 12. Narzędzia komunikacji; 13. Dyscyplina; 14. Chronienie zaradnego dziecka; 15. Rozwiązywanie problemów; 16. Rodzinne tradycje; 17. Zajęcia pozaszkolne; 18. Cechy zaradnych dzieci; 19. Wysoka samoocena i poczucie własnej wartości; 20. Chęć do nauki; 21. Zdolność do miłości; 22. Dobry charakter; 23. Odporność; 24. Najlepsze zostaw na koniec
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 159.9 (1 egz.)
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 159.9 (1 egz.)
E-book
W koszyku

Efektywny MySQL

To książka skierowana do programistów, którzy znają podstawy MySQL, choć niekoniecznie na zaawansowanym poziomie, i chcą zgłębić wiedzę na temat tej technologii, aby móc z niej korzystać w maksymalnie wydajny sposób. Stawia na naukę efektywności pracy - pokazuje i objaśnia rozwiązania pozwalające na szybkie i proste posługiwanie się relacyjnymi bazami danych. Co ważne, treść została zilustrowana wieloma przykładami dotyczącymi różnych elementów i mechanizmów MySQL, których zastosowanie umożliwia wysyłanie do bazy danych zoptymalizowanych zapytań.

Daniel Nichter prezentuje dobre praktyki, po które warto sięgać, aby tworzyć wydajny kod. Korzystając z wieloletniego doświadczenia w pracy z relacyjnymi bazami danych, podaje gotowe rozwiązania wraz z wyjaśnieniami umożliwiającymi wysyłanie nawet skomplikowanych zapytań przy minimalnym obciążeniu serwera. To cenne źródło wiedzy niezbędnej do szybkiej nauki praktycznego zastosowania MySQL.

W książce między innymi:

  • przykłady kodu i jego zastosowania
  • porady dotyczące tworzenia szybkich zapytań generujących jak najmniejsze obciążenie serwera
  • opisy narzędzi i mechanizmów do diagnostyki i optymalizacji działania baz danych MySQL
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku

Mimo że dysponujemy coraz szybszym i wydajniejszym sprzętem, oprogramowaniu wciąż stawia się wyśrubowane wymagania: musi działać błyskawicznie i niezawodnie. Nieraz od jakości pracy systemu zależy bardzo dużo, nawet bezpieczeństwo i życie człowieka. Eliminacja źródłowych przyczyn problemów wydajnościowych jest jednak niezwykle trudnym zadaniem. Wymaga wiedzy o działaniu sprzętu, interakcjach między komponentami systemu, a także wysokiej klasy umiejętności programistycznych.

Ta książka jest przeznaczona dla programistów i osób zaawansowanych w nauce programowania. Dzięki niej nauczysz się uwzględniać w projektach narzędzia do obserwacji pracy kodu i analizować uzyskane dzięki nim dane o wydajności. Dowiesz się też, jak na podstawie takiego wnioskowania uzyskiwać znaczną poprawę w szybkości przetwarzania powolnych operacji. Prezentowane treści zilustrowano przykładami i ćwiczeniami w języku C lub C++ w systemie Linux. Materiał zawarty w książce to trzy główne zagadnienia: pomiary, obserwacje, a także wnioskowanie i nanoszenie poprawek w kodzie. Wartościową częścią książki jest omówienie procesu budowy niskokosztowego narzędzia do obserwacji KUtrace i jego zastosowania we wdrażaniu wyrafinowanych rozwiązań programistycznych. W ten sposób można u źródła usuwać przyczyny problemów z wydajnością kodu.

Najciekawsze zagadnienia:

  • problemy sprzętowe: procesory, pamięci, dyski twarde, nośniki SSD i sieci
  • korygowanie kodu wolno działającego programu
  • przydatne mechanizmy monitorowania pracy kodu
  • analiza danych dotyczących wydajności
  • identyfikacja problemów, takich jak wykonywanie zbyt wielu instrukcji, powolne wykonywanie instrukcji, oczekiwanie na zasoby i blokady programowe

Kod eksperta: tu każdy bit ma znaczenie!

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
Brak okładki
Książka
W koszyku
1. Informatyka: mechanizacja abstrakcji, 2. Iteracja, indukcja i rekurencja, 3. Czas działania programów, 4. Kombinatoryka i prawdopodobieństwo, 5. Model danych oparty na drzewach, 6.Model danych oparty na listach, 7.Model danych oparty na zbiorach, 8.Relacyjny model danych, 9. Grafowy model danych, 10.Wzorzec, automaty i wyrażenia regularne, 11. Rekurencyjny opis wzorców, 12.Logika zdań, 13.Wykorzystanie logiki do projektowania komponentów komputerów, 14.Logika predykatów
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 004 (1 egz.)
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 004 (1 egz.)
E-book
W koszyku

Wyrażenia regularne (RegEx) służą do dopasowywania ciągów znaków i manipulowania tekstem. Umożliwiają proste rozwiązywanie wielu złożonych problemów programistycznych. Szczególnie często są wykorzystywane przez twórców aplikacji. Nie istnieje jakiś specjalny język do obsługiwania wyrażeń regularnych, jednak znakomita większość języków programowania wspiera ich stosowanie. Wyrażenia regularne uchodzą za niezrozumiałe i trudne w implementacji, a ich składnia bywa określana jako zawiła i nieintuicyjna. Tymczasem największą barierą okazuje się jasne zrozumienie zagadnienia oraz prawidłowe określenie sposobu wykorzystania wyrażeń regularnych w praktyce.

Ta książka jest znakomitym podręcznikiem, dzięki któremu zaczniesz szybko i poprawnie stosować wyrażenia regularne w praktyce. W przystępny sposób wyjaśniono tu, czym są RegEx i jakie problemy mogą rozwiązać, a także jak należy (i jak nie należy) się nimi posługiwać. Przedstawiono wyrażenia regularne, które faktycznie należy znać, począwszy od prostych porównań tekstu, przez bardziej złożone tematy, takie jak stosowanie referencji wstecznych, oceny warunkowej i procesów przewidywania. Poszczególne zagadnienia wyłożono w metodyczny i prosty sposób, bogato ilustrując materiał praktycznymi, gotowymi do wykorzystania przykładami zaprezentowanymi w różnych językach programowania.

Dzięki tej książce nauczysz się:

  • rozumieć wyrażenia regularne
  • stosować tekst i metaznaki do budowania potężnych wzorców
  • przeprowadzać złożone operacje typu znajdź-i-zamień
  • dodawać wyrafinowane formuły i ciągi tekstowe do aplikacji WWW
  • korzystać z wyrażeń regularnych w kilku językach programowania, takich jak JavaScript, Java, PHP, Python, Microsoft .NET i C# oraz w DBMS, w tym MySQL i Oracle
  • pracować z numerami telefonów, kodami pocztowymi, numerami ubezpieczeń i kart kredytowych, adresami IP i e-mail oraz URL

RegEx: zrozum i używaj do woli!

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku

MySQL od lat jest najbardziej znaną i lubianą bazą danych typu open source. Wciąż spełnia oczekiwania użytkowników, staje się bowiem coraz bardziej zaawansowanym rozwiązaniem bazodanowym. Równocześnie rośnie złożoność tego oprogramowania, pojawiają się nowe funkcje i narzędzia. Ewoluuje też rola administratora bazy danych, podobnie jak zmienia się podejście do pracy zespołowej. Efektem tych zmian powinno być dostarczenie aplikacji o wysokiej wartości biznesowej, takiej, która będzie się skalowała wraz z organizacją. Warunkiem osiągnięcia tego celu jest jednak gruntowna znajomość MySQL.

Ten starannie zaktualizowany przewodnik pozwoli Ci poznać zaawansowane techniki pracy z serwerem MySQL: począwszy od tworzenia obiektów, poprzez projektowanie schematów, indeksów i zapytań, skończywszy na optymalizacji serwera, sprzętu i systemu operacyjnego. Opisano tu bezpieczne i praktyczne sposoby skalowania aplikacji za pomocą replikacji. Pokazano, jak można zapewnić równoważenie obciążenia i sprawić, że aplikacja będzie działała nawet w razie awarii. Omówiono najnowsze trendy pracy z serwerami MySQL (w tym bazy pracujące w chmurze), a także nowe funkcje i narzędzia. Nie zabrakło najlepszych praktyk w zakresie zapewniania bezpieczeństwa bazy, jej wydajności i stabilności. Dzięki temu przewodnikowi zdobędziesz pełną wiedzę o tym, jak nowoczesne firmy używają MySQL na dużą skalę.

W książce między innymi:

  • architektura MySQL i silniki pamięci masowej
  • konfiguracja serwera a sprzęt
  • replikacja MySQL i zapewnienie wysokiej dostępności aplikacji
  • serwery MySQL w środowiskach zarządzanej chmury
  • zaawansowane techniki optymalizacji MySQL
  • automatyzacja zarządzania bazą danych

MySQL: skalowalne rozwiązanie do nowoczesnych zastosowań!

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
Brak okładki
Książka
W koszyku
Rozdział 1. Wprowadzenie. 1.1. Czym jest wzorzec projektowy? 1.2. Wzorce projektowe w architekturze MVC w języku Smalltalk. 1.3. Opisywanie wzorców projektowych. 1.4. Katalog wzorców projektowych. 1.5. Struktura katalogu. 1.6. Jak wzorce pomagają rozwiązać problemy projektowe? Znajdowanie odpowiednich obiektów. Określanie poziomu szczegółowości obiektu. Określanie interfejsów obiektów. Określanie implementacji obiektów. Zastosowanie mechanizmów powtórnego wykorzystania rozwiązania. Związki między strukturami czasu wykonywania programu i strukturami czasu kompilacji. Projektowanie pod kątem zmian. 1.7. Jak wybrać wzorzec projektowy? 1.8. Jak stosować wzorce projektowe? Rozdział 2. Studium przypadku projektowanie edytora dokumentów. 2.1. Problemy projektowe. 2.2. Struktura dokumentu. 2.3. Formatowanie. 2.4. Ozdabianie interfejsu użytkownika. 2.5. Obsługa wielu standardów wyglądu i działania. 2.6. Obsługa wielu systemów okienkowych. Czy można zastosować Fabrykę abstrakcyjną? Kapsułkowanie zależności implementacyjnych. Klasy Window i WindowImp. Wzorzec Most. 2.7. Działania użytkowników. 2.8. Sprawdzanie pisowni i podział słów. 2.9. Podsumowanie. Rozdział 3. Wzorce konstrukcyjne. BUDOWNICZY (builder). FABRYKA ABSTRAKCYJNA (abstract factory). METODA WYTWÓRCZA (Factory Method). PROTOTYP (prototype). SINGLETON (singleton). Omówienie wzorców konstrukcyjnych. Rozdział 4. Wzorce strukturalne. ADAPTER (adapter). DEKORATOR (decorator). FASADA (facade). KOMPOZYT (composite). MOST (bridge). PEŁNOMOCNIK (proxy). PYŁEK (flyweight). Omówienie wzorców strukturalnych. Kompozyt, Dekorator i Pełnomocnik. Rozdział 5. Wzorce operacyjne. INTERPRETER (interpreter). ITERATOR (iterator). ŁAŃCUCH ZOBOWIĄZAŃ (chain of responsibility). MEDIATOR (mediator). METODA SZABLONOWA (template method). OBSERWATOR (observer). ODWIEDZAJĄCY (visitor). PAMIĄTKA (memento). POLECENIE (command). STAN (state). STRATEGIA (strategy). Rozdział 6. Podsumowanie. 6.1. Czego można oczekiwać od wzorców projektowych? 6.2. Krótka historia. 6.3. Społeczność związana ze wzorcami. 6.4. Zaproszenie. 6.5. Słowo na zakończenie. Dodatek A Słowniczek. Dodatek B Przewodnik po notacji. B.1. Diagram klas. B.2. Diagram obiektów. B.3. Diagram interakcji. Dodatek C Klasy podstawowe. C.1. List. C.2. Iterator. C.3. ListIterator. C.4. Point. C.5. Rect.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 004 (2 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej