1.Kierunki doskonalenia jakości w bankach, 2.Zarządzanie jakością w zakładzie ubezpieczeń, 3.Przygotowanie i realizacja systemu zarządzania jakością w bankach i zakładach ubezpieczeń, 4.Nieparametryczne metody mierzenia wpływu jakości usług na efektywność - doświadczenia światowe w sektorze bankowym, 5.Zmiany poziomu jakości usług ubezpieczeniowych w Polsce w latach 1999-2003 w opinii menedżerów i klientów zakładów ubezpieczeń, 6.Informacja o kliencie - główny czynnik kształtownia jakości usług ubezpieczeniowych, 7.Jakość usług ubezpieczeniowych w świetle skarg skierowanych do Rzecznika Ubezpieczonych, 8.Ocena poziomu jakości usług w firmach ubezpieczeniowych na życie w Polce, 9.Zarządzanie jakością usług na rynku otwartych funduszy emerytalnych, 10.Jakość usług funduszy inwestycyjnych w Polsce, 11.Wybrane metodyczne aspekty oceny jakości usług (na przykłądzie usług telekomunikacyjnych)
Wstęp; 1. Pojęcia podstawowe w zarządzaniu jakością; 2. Koszty jakości; 3. Jakość i dochód; 4. Marketing jakości; 5. Problematyka zapewnienia jakości w procesach wytwarzania; 6. Uregulowania normatywne w zakresie zarządzania jakością; 7. System zarządzania jakością w przedsiębiorstwie; 8. Wdrażanie, certyfikacja i doskonalenie systemu jakości; 9. Zakończenie.
Wstęp; 1. Jakość życia a jakość wyrobów i usług; 2. Jakość wyrobów i usług w świetle norm ISO 9000; 3. Podstawy prawne systemu badań i certyfikacji w Polsce; 4. Koszty jakości; 5. Dokumentacja systemu jakości; 6. Narzędzia, metody i techniki zarządzania jakością; 7. Wprowadzenie do SPC (Statistical Process Control); 8. Komputerowe wspomaganie w systemie zapewniania jakości; 9. Audit jakości.
1. Postrzeganie i ocena jakości, 2. koncepcje i zasady zarządzania jakością, 3. Systemy zarządzania jakością, bezpieczeństwem i środowiskiem, 4. Zarządzanie jakścią w cyklu życia produktu, 5. Narzędzia wspomagające zarządzanie jakością, 6. Metody wspomagające zarządzanie jakością, 7. Koszty jakości
1. Postrzeganie i ocena jakości, 2. Koncepcje i zasady zarządzania jakością, 3. Systemy zarządzania jakością, 4. Narzędzia wspomagające zarządzanie jakością, 5. Metody wspomagające zarządzanie jakością, 6. Koszty jakości
1. Postrzeganie i ocena jakości, 2. Koncepcje i zasady zarządzania jakością, 3. Systemy zarządzania jakością, bezpieczeństwem i środowiskiem, 4. Zarządzanie jakścią w cyklu życia produktu, 5. Narzędzia wspomagające zarządzanie jakością, 6. Metody wspomagające zarządzanie jakością, 7. Koszty jakości
1. Podstawy terminologii i klasyfikacji wyrobów w zarządzaniu jakością. 2. Ochrona konsumenta a jakość wyrobów. 3. System ochrony zgodności wyrobów. 4. Kształtowanie jakości w cyklu życia wyrobu. 5. Opakowania i ich funkcje w ochronie jakości towarów. 6. Transport i jednostki ładunkowe w ochronie jakości towarów. 7. Zachowanie jakości towarów w magazynowaniu.
Wstęp; Koncepcja działalności marketingowej; Zorientowanie na rynek planowanie strategiczne; Rynek konsumeta i zachowanie nabywcy; System informacji marketingowej, badania marketingowe; Segmentacja rynku; Produkt; Polityka cenowa; Dystrybucja; Promocja; Organizacja i kontrola marketingu; Marketing usług; Rozwój technologii informacyjnych stosowanych w marketingu.
1. Zarządzanie przez jakość i jego związki z innymi koncepcjami zarządzania; 2. Koncepcja klienta wewnętrznego w TQM; 3. Zarządzanie zasobami ludzkimi a zarządzanie zasobami ludzkimi a zarządzanie jakością; 4. Znaczenie i rola wartości w zarządzaniu jakością; 5. Specyficzne problemy społeczne w zarządzaniu przez jakość.
Monografia nie tylko przedstawia jedno z wielu podejść do zarządzania produktem w łańcuchu dostaw, eksponujące kluczowe aspekty związane z tą tematyką, ale także osadza ją w kontekście zmieniającego się otoczenia i warunków funkcjonowania łańcuchów dostaw - mianowicie transformacji cyfrowej oraz tworzenia więzi międzyorganizacyjnych w wymiarach strukturalnym i relacyjnym. W książce omówiono podstawy teoretyczne rozwoju koncepcji łańcucha dostaw, podjęto próbę zdefiniowania modelu cyfrowego łańcucha dostaw, a także opisano uwarunkowania rozwoju koncepcji zarządzania produktem w dobie transformacji cyfrowej łańcucha dostaw. Na podstawie zaprezentowanego studium przypadku oraz rezultatów ilościowego badania empirycznego w triadach autorka podała rekomendacje oraz zidentyfikowała przyszłe kierunki rozwoju dotyczące procesu zarządzania produktem w łańcuchu dostaw w dobie transformacji cyfrowej. Monografia jest skierowana do pracowników naukowo-dydaktycznych uczelni wyższych, studentów, menedżerów produktów oraz zarządzających łańcuchami dostaw.
Jak stworzyć udany produkt na podstawie luźnych pomysłów biznesowych
Skuteczność w innowacyjności jest dziś warunkiem sukcesu w biznesie. Wygra ta firma, która sprawniej i elastyczniej zareaguje na napływające informacje zwrotne, zgrabniej wybierze najlepsze pomysły i trafniej odpowie na wymagania klienta, by dostarczyć mu najbardziej odpowiednich wrażeń. Menedżer produktu odgrywa wyjątkowo niewdzięczną rolę w tym procesie: musi nieustannie doskonalić przyjęte strategie i wciąż dążyć do najlepszego wykorzystania pojawiających się możliwości. W świecie agile trzeba pozostać lean, aby sprawnie reagować na dynamiczne zmiany rynku.
Ta książka jest wartościowym przewodnikiem dla każdego, kto tworzy nowe produkty i chce realizować strategię skutecznego oddziaływania na klienta. Przedstawiono tu koncepcję inwestowania w najważniejsze rezultaty biznesowe jako fundament wyznaczania obiektywnych kryteriów selekcji pomysłów i działań do realizacji. Omówiono sposoby angażowania interesariuszy i uwzględniania zewnętrznych informacji zwrotnych, które pozwalają wypracować kompleksowe doświadczenie produktu. Pokazano techniki analizy kosztów produktu oraz zaproponowano mierniki postępu prac nad projektem. Sporo miejsca poświęcono czynnikom utrudniającym osiąganie wyznaczonych celów oraz sposobom eliminacji przejawów marnotrawstwa.
W tej książce:
techniki wyboru istotnych pomysłów spośród tych mniej udanych
określanie właściwych wskaźników sukcesu
planowanie prac z nastawieniem na sukces produktu
formułowanie wniosków dotyczących produktu i ich wykorzystywanie
ocena produktu pod kątem określonych celów biznesowych
optymalizacja procesu tworzenia innowacyjnych produktów
Metodologia lean: przekuje ideę w najlepszy produkt!
Definicja projektu, Koncepcje zarządzania projektem innowacyjnym, Strategie innowacji produktu, Proces tworzenia portfela projektów nowego produktu, Strategiczne zarządzanie projektowaniem i rozwojem, Strategie wprowadzania nowego produktu na rynek, Procesy zarządzania operacyjnego projektem innowacyjnym.
1. Zarys koncepcji zarządzania wiedzą w organizacji, 2. Proces innowacji produktu, 3. Koncepcja zarządzania wiedzą w procesie innowacji produktu, 4. Badania organizacji amerykańskich pod względem zarządzania wiedzą w procesie innowacji produktu, 5. Badania organizacji polskich pod względem zarządzania wiedzą w procesie innowacji produktu, 6. Dalsze kierunki rozwoju zarządzania wiedzą w procesie innowacji produktu
W kolejnym, 33. numerze „Zeszytów Naukowych Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie” publikujemy prace autorów wywodzących się z różnych ośrodków naukowych i praktyki gospodarczej, a w szczególności Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Uniwersytetu Łódzkiego, Uniwersytetu Rzeszowskiego, Politechniki Poznańskiej, Politechniki Gdańskiej oraz Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie. Wprawdzie problematyka artykułów jest dość zróżnicowana, niemniej jednak w większości z nich przyjęto założenie, że to właśnie dobra organizacja zarządzania i organizacja pracy przedsiębiorstwa czy instytucji w wymiarze operacyjnym warunkują wzrost produktywności i innowacyjności organizacji, a w ostatecznym rozrachunku osiągnięcie nakreślonych celów strategicznych, ekonomicznych i społecznych. W przedłożonych pracach dominowało podejście diagnostyczne i decyzyjne, ograniczone w swym zakresie do wybranych obszarów działalności przedsiębiorstwa lub instytucji. W treści publikacji można wyróżnić kilka nurtów i wątków badawczych, a mianowicie: ewaluacja efektywności kontraktów menedżerskich w sektorze przedsiębiorstw komunalnych; zarządzanie wiedzą i kooperacja zewnętrznych aliansów wiedzy w stymulowaniu innowacji w przedsiębiorstwie; kształtowanie nowych form pracy w kontekście zarządzania zasobami ludzkimi; wpływ regulacji prawnych i audytu środowiskowego na poprawę jakości produktów; ocena efektywności działalności administracji podatkowej w Polsce i prowadzonej przez nią polityki podatkowej w ostatnich miesiącach.(...)
Zeszyt jest dziełem pracowników naukowo-dydaktycznych naszej Uczelni oraz pracowników z innych szkół wyższych i ośrodków naukowych w kraju, tj. Wyższej Szkoły Logistyki w Poznaniu, Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie, Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach, Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych oraz Centralnego Instytutu Ochrony Pracy – Państwowego Instytutu Badawczego w Warszawie. Artykuły, będące efektem prac naukowych prowadzonych w ramach badań podstawowych i wdrożeniowych, prezentują wiele interesujących poznawczo oraz aplikacyjnie informacji. Problematyka tekstów składających się na niniejszy Zeszyt koncentruje się głównie wokół zagadnień zarządzania zasobami pracy, kultury bezpieczeństwa pracy, efektywności procesu nauczania studentów w szkolnictwie wyższym, skuteczności mechanizmów zarządzania aktywami organizacji i nadzoru właścicielskiego oraz postrzegania marki jako czynnika procesu nabywczego na rynku dóbr konsumpcyjnych, wykorzystania e-learningu w procesie zarządzania wiedzą i innowacjami w przedsiębiorstwach nowoczesnej gospodarki.(...)
Problematyka artykułów składających się na niniejszy Zeszyt koncentruje się głównie wokół zagadnień ochrony i humanizacji pracy oraz implementacji ergonomicznych warunków pracy w przedsiębiorstwie. W szczególności poruszone zostały kwestie kształtowania fizycznych cech pracy, zarządzania czasem dojazdów do pracy i zmęczeniem pracowników, rozwojem świadomości ergonomicznej pracowników i pracodawców, kultury bezpieczeństwa pracy w przedsiębiorstwie. Przedstawiono również interesujące modele zarządzania ergonomicznymi czynnikami ryzyka, koncepcję systemu zarządzania absencją w przedsiębiorstwie czy metodę oceny koincydencji zadań wywołujących efekt synergii negatywnej w obszarze bezpieczeństwa pracy. Zawartość Zeszytu obejmuje także tematy ogólniejszej natury, jakimi są: badanie wzrostu gospodarczego regionu oraz doskonalenie procesu obsługi klienta w kontekście rozwoju marki i jakości wyrobu. Problematyka ta jest niezwykle istotna od strony teorii ekonomii i zarządzania oraz realizacji procesu restrukturyzacji gospodarki polskiej. Zidentyfikowane czynniki stanowiące źródło stresu pracowników oraz coraz większa skala tego zjawiska są przykładem, jak słabość teorii i praktyki zarządzania (jak również teorii ekonomii) nie pozwala zapobiegać destrukcyjnym działaniom. Skutkiem takiego stanu rzeczy jest marnowanie siły roboczej, a więc głównego czynnika sprawczego postępu i korzystnych zmian. Podstawą uczciwej, stabilnej finansowo gospodarki przedsiębiorstwa pozostaje zgodność warunków pracy ze standardami ergonomii, której jednak brakuje w odniesieniu do zarówno tradycyjnych, jak i nowoczesnych form organizacji pracy i zarządzania nią.(...)
Niniejszy numer jest ukierunkowany na problematykę innowacji w jej poszczególnych obszarach tematycznych z uwzględnieniem uwarunkowań i determinant zarówno wewnętrznych, jak i zewnętrznych. Celem jest prezentacja poglądów i badań specjalistów zajmujących się teorią i praktyką szeroko rozumianych innowacji, reprezentujących różne dyscypliny naukowe, instytucje i doświadczenie zawodowe, jak też inspirowanie dalszych analiz i działań. W treści publikacji wyróżniono kilka nurtów, w których pomieszczono artykuły omawiające wybrane problemy innowacji. Pierwszy nurt obejmuje rozważania na temat innowacji w zarządzaniu przedsiębiorstwem, z uwzględnieniem otoczenia instytucjonalnego. Wątki badawcze poruszane w prezentowanych tekstach dotyczą szerokiego spektrum innowacji w procesie zarządzania, a mianowicie kontekstu nadzoru właścicielskiego, strategii zarządzania, modeli biznesowych, negocjacji, sposobu finansowania działalności innowacyjnej czy przedsiębiorczości. W ramach tego nurtu przedstawiono również genezę polityki innowacyjnej krajów rozwijających się na przykładzie Indii. Nurt drugi został zawężony do problematyki innowacji w zarządzaniu organizacjami należącymi do sektora usług turystycznych. Innowacyjność organizacji działających w obszarze turystyki jest przedmiotem coraz większego zainteresowania zarówno badaczy, jak i praktyków gospodarki turystycznej. Wynika to z poszukiwania innowacyjnych rozwiązań przez firmy specjalizujące się w turystyce, ale też ze wzrostu oczekiwań klientów. Kolejny nurt oscyluje wokół problematyki zarządzania wiedzą w kontekście metodologii zarządzania rozwojem przedsiębiorstwa ukierunkowanego na generowanie postępu naukowego, technicznego, ekonomicznego i organizacyjnego. Obejmuje on także kwestie zarządzania wiedzą w obszarach zarządzania jakością, polityki informacyjnej czy analizy instrumentów wspomagających zarządzanie wiedzą w urzędach administracji samorządowej. Interesującym ujęciem zagadnienia innowacji w organizacjach jest wątek badawczy dotyczący dydaktyki kognitywnej w kontekście nowatorskich metod badawczych, w dziedzinie metodyki prowadzenia prac badawczych. Niniejsza publikacja powinna być inspiracją do dalszych badań i rozważań na temat potencjału innowacyjnego, zdolności innowacyjnej, działalności innowacyjnej czy innowacji.