1. Charakterystyka współczesnych zagrożeń, 2. Zagrożenia militarne - pojęcia, rodzaje i przycyzny powstawania, 3. Współczesne zagrożenia, 4. Organizacja i struktura systemu reagowania kryzysowego RP, 5. Obrona cywilna, cele i zadania
1. Miejsce informatyki w rozwoju społeczeństwa informacyjnego: Trandy i kierunki zmian w obszarze europejskiego szkolnictwa wyższego; Portale dydaktyczne w polsko-japońskiej szkole technik komputerowych; Systemy komputerowe wspomagające procesy dydaktyczne; Pracownia projektowa w nauczaniu informatyki w zakresie techniki cyfrowej; 2. Problemy nauczania na kierunku informatyka w dobie społeczeństwa informacyjnego: Droga do "świadomego społeczeństwa informacyjnego"; Doświadczenia i zalecenia metodologiczne z zakresu nauczania języków programowania komputerów; Przygotowanie administracji publicznej i samorządowej do funkcjonowania w warunkach społeczeństwa informacyjnego; Nauczanie systemów zarządzania jakością zgodnych z międzynarodowymi standardami na kierunku informatyka wyższych uczelni; Wybrane problemy projektowania systemów informatycznych. Projektowanie procesów; 3. Narzędzia i technologie wspomagające nauczanie na kierunku informatyka: Internetowy system testowania wiedzy jako element portalu uczelnianego; Program PSPICE w nauczaniu elektroniki; Wybrane zagadnienia dotyczące języków i narzędzi programowania oraz ich nauczania; Analiza funkcjonalna witryn internetowych niepublicznych uczelni wyższych o kierunkach informatyka.
1. Sytuacja społeczno-gospodarcza mieszkańców województwa śląskiego; 2. Kształcenie na kierunkach pedagogika oraz filologia angielska w województwie śląskim w kontekście regionalnych uwarunkowań gospodarczych i społecznych; 3. Wyniki badań empirycznych.
I. Kształcenie specjalistyczne dziennikarzy: 1. Specjalizacja jako standard profesjonalizmu w kształceniu dziennikarzy. Analiza na przykładzie dziennikarstwa sportowego; 2. Dziennikarstwo specjalistyczne czy multimedialne- kilka uwag na temat współczesnego kształcenia dziennikarzy; 3. Poszukiwanie złotego środka pomiędzy kreacją a warsztatem graficznym w nauczaniu projektowania graficznego na potrzeby mediów; 4. Metoda kształcenia na uczelniach artystycznych i możliwości jej zastosowania w procesie kształcenia dziennikarzy w zakresie fotografii; 5. Kształcenie grafików komputerowych na kierunkach dziennikarstwo i komunikacja społeczna; 6. Kształcenie dziennikarzy muzycznych w Polsce; II. Metodyka i treści kształcenia: 1. Mentoring- inspiracja, motywacja. Praktyczne aspekty kształcenia dziennikarzy- o niezbędnych kompetencjach i mapie kontekstów; 2. Filozofia jako przedmiot wykładowy na kierunkach dziennikarskich; 3. O nauczaniu prawa studentów dziennikarstwa i komunikacji społecznej; 4. Edukacja prawna dziennikarzy; 5. Błędy językowo-stylistyczne w pisemnych wypowiedziach studentów dziennikarstwa Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie; III. Studenci dziennikarstwa a wyzwania rynku pracy: 1. Różnorodne formy zatrudnienia dziennikarza; 2. Studenci i absolwenci dziennikarstwa WSIIZ w Rzeszowie wobec wyzwań rynku pracy; 3. System kształcenia dziennikarzy a media regionalne. Absolwent studiów dziennikarskich na rynku pracy; 4. Między dziennikarstwem a reklamą; IV. Kształcenie dziennikarzy- doświadczenia jednostek akademickich: 1. Od teologii środków masowego przekazu do dziennikarstwa i komunikacji społecznej. Studia dziennikarskie na UKSW w Warszawie- historia i teraźniejszość; 2. Kierunek dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Uniwersytecie Łódzkim (komunikat); 3. Specyfika edukacji dziennikarskiej w programie, doświadczeniu i praktyce Warszawskiej Wższej Szkoły Humanistycznej im. Bolesława Prusa.
Książka ta jest drugą częścią podręcznika dotyczącego dydaktyki matematyki. Przeznaczona jest dla studentów matematyki nauczycielskiej, ale też nauczycieli matematyki oraz innych osób, którym zależy na rozwijaniu umiejętności matematycznych. Może służyć jako podręcznik akademicki wykorzystywany podczas prowadzenia zajęć z dydaktyki matematyki. W książce omówiono zagadnienia szczegółowe związane z nauczaniem matematyki w szkole podstawowej w klasach IV-VIII, wyróżniając cztery główne działy: liczby, geometria, algebra oraz statystyka i rachunek prawdopodobieństwa. W każdym z nich przedstawiono także kwestię wykorzystania na lekcjach matematycznego oprogramowania, informacje o grach związanych z poruszaną tematyką czy o „gadżetach” matematycznych. Zaprezentowano również uwagi na temat ważnych, szczególnie na studiach i w pierwszych latach pracy w szkole, dokumentów, tzn. scenariusza i konspektu. Wybór tematów jest mocno związany z Podstawą Programową Matematyki (PPM) wytyczającą główne kierunki edukacji matematycznej w szkole. W każdym rozdziale zamieszczone są ćwiczenia dla studentów matematyki nauczycielskiej skonstruowane tak, że wymagają od studenta głębokiego przemyślenia, spojrzenia krytycznego, przyjrzenia się problemowi z różnych stron, uzasadniania, argumentowania – czyli wszystkich kluczowych umiejętności, które powinien mieć nauczyciel matematyki. Zamieszczono także „Zagadnienia do dyskusji”. Można je wykorzystać jako ćwiczenia podczas zajęć z dydaktyki matematyki. Wymagają od studentów połączenia wiedzy teoretycznej z przykładami z sytuacjami praktycznymi w szkole, fragmentami podręczników, zbiorów zadań konkursowych itp. Część 1 podręcznika dotyczy podstawowych zagadnień (cele, metody, zasady, teorie nauczania itp.), a część 3 będzie dotyczyła nauczania matematyki w szkole ponadpodstawowej.
Zainicjowanie badań nad wkładem instytucji wydawniczych w okresie dwudziestolecia międzywojennego, Polski Ludowej i III Rzeczypospolitej na rzecz oświaty i edukacji ma na celu przybliżenie, a niekiedy odkrycie edytorów zajmujących się tą problematyką, wyodrębnienie zarówno typów publikacji, jak i podejmowanej w nich szczegółowej tematyki oraz ukazanie miejsca tego typu wytworów w całokształcie prac firm edytorskich. Oficyny wydawnicze mają swój niekwestionowany udział w rozwijaniu szeroko pojmowanej kultury zarówno poprzez wymierny dorobek materialny w postaci liczby ogłaszanych drukiem książek z różnych dziedzin życia i wiedzy, jak i dorobek duchowy „budowany” za pomocą kontaktu czytelnika z tekstem. W przeszłości, jak również współcześnie aktywność wydawnictw zazwyczaj koncentruje się na wybranych rodzajach piśmiennictwa, m.in. literaturze pięknej, popularnej, specjalistycznej, dla dzieci i młodzieży, choć zdarza się, że przedmiotem zainteresowania edytorów stają się systematyczne poszerzanie i wzbogacanie dotychczasowej oferty. Podobne tendencje można zaobserwować w odniesieniu do książek adresowanych do pracowników systemu oświatowego, uczniów, rodziców i opiekunów. Wydawcy albo skupiają się na twórczości pedagogicznej, albo w większym lub mniejszym stopniu traktują ją jako dodatek do prowadzonej już działalności.
1. Główne tendencje edukacji dla społeczeństwa wiedzy: W poszukiwaniu modelu edukacji dla społeczeństwa wiedzy; W stronę uczącego się nauczyciela, szkoły, społeczeństwa; Uniwersytet w europejskim obszarze szkolnictwa wyższego; Konieczność zmiany struktury kształcenia w warunkach transformacji informatycznej; Edukacja zawodowa wobec wyzwań społeczeństwa wiedzy; Nowe media dydaktyczne sprzymierzeńcem w walce z niepowodzeniami edukacyjnymi; E-włączenie osób z niepełnosprawnością do społeczeństwa informacyjnego; Intelektualne dorastanie nakazem cywilizacji wiedzy; 2. Perspektywy rozwoju kształcenia akademickiego: Technologiczne wspomaganie procesu kształcenia w szkole wyższej w społeczeństwie wiedzy; Kształcenie wirtualne w uniwersytecie; Wykorzystanie mediów mediów szkole wyższej; Podręcznik multimedialny w społeczeństwie wiedzy; Edukacja matematyczna w społeczeństwie wiedzy; Kształtowanie zdolności myślenia systemowego podczas studiów wyższych; Ocenianie wyników w uczeniu się wspomaganym komputerowo; Od informacji do kompetencji informacyjnych ucznia i nauczyciela; Technologia informacyjna jako element kształcenia zawodowego nauczycieli; Kompetencje nauczyciela dla edukacji przyszłości- doskonalenie zawodowe
Wstęp. Część I. Obraz i wyzwania współczesnej edukacji. Rozdział 1. Zmiana społeczna a edukacja. Rozdział 2. Cele i zadania edukacji jutra – dyskurs interdyscyplinarny. Rozdział 3. Metody i formy aktywizacji edukacyjnej osób dorosłych. Część II. Kultura u podstaw edukacji. Rozdział 1. Wpływ edukacji kulturowej z pogranicza dziedzin na profilaktykę stresu i kierunki rozwoju edukacji jutra. Rozdział 2. „Piękno uspołecznione”. Poglądy Johna Ruskina na społeczeństwo i wychowanie. Rozdział 3. Nauczyciel kształcenia zintegrowanego jako przewodnik po kulturze – raport z badania. Rozdział 4. Założenia organizacyjno-metodyczne edukacji muzycznej dzieci młodszych a praktyka szkolna. Rozdział 5. Możliwości wykorzystania technik muzykoterapii w edukacji. Część III. Edukacja moralna i etyczna w rozwoju jednostki i instytucji. Rozdział 1. Wychowanie moralne i jego konsekwencje w poglądach i zachowaniach młodzieży. Rozdział 2. Wyobraźnia moralna dzieci w kontekście rozważań nad wychowaniem moralnym. Część IV. Patriotyzm i edukacja obronna w rozwiązywaniu problemów współczesnego świata. Rozdział 1. Wychowawca i działanie wychowawcze w wychowaniu patriotycznym. Rozdział 2. Tożsamość narodowa i patriotyzm uczniów klas wojskowych w Polsce i studentów wojskowej uczelni wyższej jako istotne elementy bezpieczeństwa narodowego. Rozdział 3. Treści szkolenia w Siłach Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej. Rozdział 4. Edukacja wojskowa w opinii uczniów pierwszej edycji programu certyfikowanych wojskowych klas mundurowych – porównanie. Rozdział 5. Selected problems of defence training in Poland. Część V. Przyszłość i przeszłość w edukacji zdrowotnej. Rozdział 1. Medycyna cyfrowa – nowe wyzwania społeczne. Rozdział 2. Czy edukacja zmienia świadomość żywieniową chorych na cukrzycę? Rozdział 3. Wiedza kobiet w wieku prokreacyjnym na temat zdrowego odżywania w ciąży. Rozdział 4. „Dach czy fundamenta?” – problematyka zdrowotna na łamach „Wychowania Fizycznego” z lat 1920-1939 w perspektywie przełomu dwoistości w pedagogice. Część VI. Rola wsparcia edukacyjnego w eliminowaniu zagrożeń społecznych. Rozdział 1. Społeczne uwarunkowania świadomości młodzieży Ochotniczych Hufców Pracy. Rozdział 2. Postawy rodzicielskie jako czynnik ryzyka wystąpienia depresji wśród młodzieży. Rozdział 3. Obraz nastoletniego samobójcy. Rozdział 4. Wsparcie rodzin z dzieckiem ze spektrum autyzmu we wczesnym wspomaganiu w teorii i praktyce. Rozdział 5. Znaczenie opieki wytchnieniowej dla rodziców osób o niepełnej sprawności jako formy wsparcia – rozważania wstępne. Rozdział 6. Przygotowanie uczniów z umiarkowana i znaczną niepełnosprawnością intelektualną do samodzielności.
1. Polityka edukacyjna jutra: Wyzwania i zadania polskiej edukacji w latach 2012-2025; Kultura polityczna ludności determinantą modernizacji pragmatyki sytemu edukacyjnego; Kompetencje społeczne, kulturowe i emocjonalne w Krajowych Ramach Kwalifikacji- istota i efekty kształcenia; Edukacja formalna i nieformalna- pomiędzy symetrią a dominacją; 2. Jakość kształcenia w szkole wyższej: Ku poprawie jakości uniwersyteckiej edukacji; Aksjologiczne aspekty poprawy jakości studiów pedagogicznych; Kompetencje dydaktyczne nauczycieli akademickich a jakość kształcenia w perspektywie KRK; Aktywność i samodzielność studentów w ocenie uczestników procesu kształcenia- wyniki badań; 3. Jakość kształcenia i związane z nią przeszkody: Uczeń zdolny w aspekcie kapitału indywidualnego i społecznego; Uniwersytet dziecięcy w rozwoju kapitału ludzkiego i społecznego; Uczeń zdolny a szkolne i pozaszkolne przestrzenie edukacyjne; Batalia o poprawę jakości kształcenia; 4. Kreatywność i estetyka w edukacji jutra: Wychowanie do piekna- niedoceniony (zapomniany) obszar szkolnej edukacji; Kreatywność jako istotna kategoria aksjologiczna we współczesnej edukacji; Edukacja kreatywna jako wyzwanie dla współczesnej polskiej koncepcji edukacji; Kompetencje kluczowe drogą twórczego rozwoju; 5. Aksjologiczne i teologiczne problemy edukacji jutra: Odpowiedzialność i podmiotowość w procesie edukacyjnym współczesnej młodzieży- implikacje zmian kulturowych; Aktywność samowychowawcza kandydatów do zawodu nauczyciela; Fenomen zainteresowań studentów pedagogiki studiowaniem oraz przyszłą pracą zawodową.
1. Jakość kształcenia, a wartości wynikające z idei uniwersytetu: Parametryzacja szkoły wyższej a efekty kształcenia; Niektóre problemy jakości kształcenia w edukacji jutra; Miejsce dydaktyki ogólnej w przygotowaniu pedagogicznym nauczycieli akademickich; 2. Opinie studentów o edukacji w aspekcie kreacji ich przyszłości: Wdrażanie Krajowych Ram Kwalifikacji w odbiorze studentów; Reformowanie szkolnictwa wyższego w opinii studentów studiów doktoranckich; Osobowość nauczycieli akademickich wobec wyzwań cywilizacyjnych; Wizje kariery zawodowej studentów kończących studia magisterskie a ich poziom optymizmu; Sylwetka absolwenta Akademii Górniczo-Hutniczej im. Stanisława Staszica w Krakowie jako przejaw kultury organizacyjnej; 3. Kształcenie zawodowe przyszłych nauczycieli: Kształcenie nauczycieli w nowej rzeczywistości edukacyjnej- oczekiwania i realia; Zmiany w kształceniu pedagogicznym- świadomość ich założeń i możliwych rezultatów; Potrzeba wartości a program kształcenia pedagogów w uczelni niepublicznej; 4. Doskonalenie zawodowe nauczycieli i nauczycieli akademickich: Kierunki zmian w doskonaleniu zawodowym nauczycieli; Aktywizacja edukacyjna współczesnego nauczyciela; Problem samooceny nauczycieli akademickich; 5. Kapitał ludzki a edukacja jutra. Aktualne i perspektywiczne problemy edukacji pro zawodowej i zawodowej: Droga satysfakcji "na własną rękę"; Edukacja do sukcesu narzędziem rozwoju kapitału ludzkiego; Niewydolność poradnictwa zawodowego i jego skutki. Zapomniane doświadczenia z okresu Polski Ludowej; Poziom wiedzy studentów fizjoterapii na temat ergonomii pracy; 6. Emigracja zarobkowa młodych Polaków i jej skutki: Plany emigracji zarobkowej młodzieży kończącej studia wyższe a ich nadzieja na sukces; Młodzi emigranci polscy o swoim zadowoleniu z życia; 7. Oświata w obliczu problemów osób starszych: Wpływ andragogiki Europy Zachodniej i Ameryki Północnej na rozwój teorii i praktyki kształcenia dorosłych w Galicji na przełomie XIX i XX wieku; Postawy osób starszych wobec własnej starości; Seniorzy w Polsce jako użytkownicy technologii informacyjno-komunikacyjnych; Edukacyjne oddziaływanie osób starszych na dzieci w wieku przedszkolnym- możliwości, zadania, formy działania.
1. Wyniki badań nad ośrodkami edukacji menedżerskiej w Polsce: Raport z badań. 2. Komentarze i refleksje: Tendencje rozwojowe edukacji menedżerskie w Polsce. Zadania i kierunki pomocy; Rozwój szkół biznesu w Polsce - próba oceny; Edukacja menedżerska a kształt przyszłej gospodarki; Akademicka edukacja menedżerska.
Geneza i główne orientacje metodologiczne w polskiej pedeutologii w początkach XX wieku; Nauczyciel w obliczu ponowoczesności (uwagi na marginesie pedagogii artystycznej); Proces twórczy sztuką dialogu i wartości w procesie edukacji artystycznej; Aksjologiczne konteksty edukacyjnej wspólnoty kształtowane przez muzykę w szkole wyższej; W poszukiwaniu wyznaczników rozważań o nauczycielu akademickim edukacji jutra; Refleksje nad skutecznością (efektywnością) kształcenia nauczycieli; Młodzież akademicka wobec mniejszości seksualnych; Samoograniczenia studentów w procesie dydaktycznym. Dwa spojrzenia; Nauczyciel pedagogicznych studiów zawodowych w opinii absolwentów; Młodziez akademicka wobec wyznawców innych religii; Obraz nauczyciela w percepcji młodzieży akademickiej; Poczucie satysfakcji z wykonywanego zawodu w grupie nauczycieli o różnym stażu pracy a ich poczucie sensu życia; Smak sukcesu w szkole publicznej a w szkole społecznej; Optymizm nauczyciela podstawą sukcesu jego uczniów - modelowa sylwetka wykładowcy UTW; Sukces lub porażka miarą kreatywności nauczyciela; Styl wyjaśniania zdarzeń nauczycieli; Optymizm czy pesymizm kandydatów na nauczycieli w sytuacji bezrobocia; Postawy i wartości - zarys problematyki; Hipotetyczne modele twórczej pracy nauczycieli i ich ogólna ch-ka (problem do dyskusji); Nauczyciel zawodu a tranzycja młodzieży ze świata edukacji do świata pracy; Współczesny model nauczyciela zawodu w kształceniu pielęgniarek; Oczekiwania studentów kierunku peięgniarstwa wobec nauczycieli zawodu; Perspektywy dla pracy socjalnej w szkole.
1. Drogowskazy edukacji pozalekcyjnej w pozaszkolnej zawarte w wartościach; 2. Ku pedagogice czasu i jego wartości; 3. W stronę czasu wolnego; 4. Aktywność krajoznawczo-turystyczna młodzieży szkolnej; 5. Podstawy edukacji pozalekcyjnej i pozaszkolnej oraz ich rola w wychowaniu młodzieży; 6. Wycieczki szkolne; 7. Zielone szkoły; 8. Obozy wędrowne; 9. Decydują nauczyciele kraju ojczystego
Część I: Portret nauczyciela wczesnej edukacji. 1. Portfolio jako technika monitorowania i autoprezentacji rozwoju profesjonalnego słuchaczy studiów podyplomowych edukacji zintegrowanej. 2. Kompetencje nauczyciela wczesnej edukacji do pracy z dziećmi leworęcznymi. 3. Kompetencje dydaktyczne nauczycieli wczesnej edukacji. 4. Permanentna reforma edukacji. 5. Nauczyciele i rodzice partnerami w trudnym okresie adaptacji dziecka w przedszkolu. Część II: Wybrane aspekty edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej. 1. Krytyczne czytanie sposobem aktywnego udziału uczniów w dialogu edukacyjnym. Amerykański projekt kształcenia krytycznego myślenia i czytania we współczesnej edukacji wczesnoszkolnej. 2. Aktywność werbalna dzieci w młodszym wieku szkolnym w świetle przezwisk uczniowskich. 3. Wpływ ćwiczeń słownikowo-frazeologicznych zawartych w podręczniku na proces rozwoju mowy dziecka. 4. Stymulowanie percepcji i ekspresji plastycznej dzieci pięcioletnich ilustracjami różnych twórców do wiersza J. Tuwima "Okulary" 5. Raz jeszcze - o metodzie czynnościowego nauczania matematyki w klasach I-III. 6. Tradycje muzykowania ludowego inspiracją w rozwoju kreatywności dzieci. 7. Regionalizm i ścieżka regionalna w rzeczywistości integracji kształcenia ogólnego z muzyką. 8. Zdrowie w szkole. 9. Inteligencja emocjonalna a wychowanie dziecka w wieku przedszkolnym.
1. Edukacja a gospodarka i oszczędności prywatne, 2. Podstawowe założenia koncepcji edukacyjnych kont osobistych: prymat innowacyjności brytyjskiej, 3. Omówienie wyników raportu badawczego DfES dotyczącego oceny działania brytyjskiego systemu EKO, 4. Eksperymentalny program EKO w Pensylwanii (USA)-1999 r., 5. Projekt EKO dla pracowników instytucji rządu federalnego w USA (1999-2001), 6. Projekt wprowadzenia EKO w Szwecji: raport komisarza rządu szwedzkiego z grudnia 2000 r., 7. Koncepcja edukacyjnych kont osobistych w świetle opinii polskich "interesariuszy" EKO
Struktury organizacyjne zachodnioeuropejskich instytucji akademickich; Struktury decyzyjne zachodnioeuropejskich instytucji akademickich; System finansowania szkolnictwa wyższego a efektywność funkcjonowania zachodnioeuropejskich instytucji akademickich; Wpływ struktury kadrowej instytucji akademickiej na efektywność jej funkcjonowania; Wpływ struktury informacyjnej instytucji akademickiej na efektywność jej funkcjonowania; Struktury kontrolne w zachodnioeuropejskich instytucjach akademickich - wpływ na efektywność i jakość kształcenia.
People and personalities; Food and drink; Houses and safety at home; Jobs and employment; Shopping, consumer affairs, advertising; Travel; Wildlife and the environment; Medicine and physical condition; Transport; The arts and leisure activities; The media; Formal and informal education; Taste, fashion and design; Legal systems, law enforcement, crime; Racism, ageism, right or wrong.
1. Doodles . 2. Money is the only home . 3. Shielding Brooke . 3. The good picnic guide . 5. Down and Out in Paris and London . 6. A family lunch in Beirut . 7. House for sale . 8. Burgled seven times . 9. Sissinghurst Castle . 10. 24 hours in the life of the City . 11. How to write a winning resume . 12. All Greek to me . 13. Shopping basket psychology . 14. Hr Hornby's casebook . 15. Commercial break . 16. This way for suite dreams. 17. Clearing customs . 18. Getting China cracked . 19. The capybara . 20. Save the jungle - save the world . 21. Beware the dirty seas . 22. The sword that can heal . 23. How to live to be a hundred . 24. How to help the hard of hearing . 25. Sorry sir, sorry sorry . 26. Go steady on the gas . 27. The Trans-Siberian Express . 28. On show . 29. Indiana Jones and the Temple of Doom . 30. An away win . 31. Should the Press be human ? 32. Pregnant Di still wants divorce . 33. How do you feel ? 34. Childhood : pathways of discovery . 35. Village voice . 36. Boys are teachers' pets . 37. Good taste, bad taste . 38. Shot ad dawn . 39. Absolute musts . 40. Trials and errors . 41. Arresting scenes in Bombay . 42. Streetwise 43. When a sense of nationhood goes off the rails . 44. Lucy Rowan's mother . 45. Looking on the bright side .