Wstęp; Praca zawodowa – między dobrostanem psychicznym a poczuciem samotności; Radzenie sobie ze stresem a wizualizacja, style myślenia i specyficzne zagrożenia w kontekście osobowości typu D w zawodach trudnych i niebezpiecznych; Działania przy zaginięciach i poszukiwaniach zaginionych – trudności prawne, psychologiczne oraz praktyczne; Zawód lekarza jako przykład zawodu trudnego – dylematy na tle wykładni medycznej oraz eugeniczno-teratologicznej przesłanki aborcyjnej; Psychologia w oddziale intensywnej terapii – doskonalenie kompetencji inter- i intrapersonalnych studentów medycyny UJ CM; Podobieństwa i różnice w zakresie sprawności poznawczej i psychomotorycznej kierowców przyjmujących i nieprzyjmujących leków; Obciążenie poznawcze w lotnictwie – koncepcje, pomiar i konsekwencje dla bezpieczeństwa pilota; Kompetencje społeczne instruktorów przygotowujących do zawodu kontrolera ruchu lotniczego Analogiczne środowiska ekstremalne – stacje polarne a misje kosmiczne; Czas pracy lekarzy. Wybrane aspekty prawne i praktyczne związane z ponadwymiarowym obciążeniem pracą; Znaczenie kryminalistycznego śladu językowego dla rekonstrukcji przebiegu zdarzenia. Czy istnieje „językowy odcisk palca”?; Adwokat – zawód trudny czy niebezpieczny.
R.1 Autoprezentacja w kontakcie z klientem: Pojęcie autoprezentacji; Elementy profesjonalnego wizerunku pracownika sprzedaży aktywnej; Sterowniki zachowania; Sposoby autoprezentacji a stany "ja" (wg Analizy Tran sakcyjnej); Techniki wywierania pozytywnego wrażenia. R.2 Komunikacja w kontakcie z klientem: Cele komunikacji; Znaczenie jasnej i precyzyjnej komunikacji dla przebiegu kontaktu z klientem; Komunikacja niewerbalna - cechy i właściwości; Rodzaje sygnałów niewerbalnych; Kreowanie własnego wizerunku za pomocą sygnałów niewerbalnych; Komunikacja werbalna i jej ch-ka; Metody ułatwiające komunikację; Bariery komunikacyjne; Różnice w komunikacji mężczyzn i kobiet. R.3 Sztuka rozmowy przez telefon: Pojęcie telemarketingu; Rola telemarketingu w pracy sprzedawcy bezpośredniego; Podstawowe reguły prowadzenia rozmowy telefonicznej; Modelowy przebieg rozmowy telefonicznej; Metody współdziałania z różnymi rodzajami klientów; Tekst sprawdzający umiejętność prowadzenia rozmowy telefonicznej z kilentem. R.4 Sztuka bezpośredniej rozmowy z klientem: Planowanie rozmowy w zależności od nastawienia klienta; Planowanie rozmowy w oparciu o osobiste cele; Etapy indywidualnego spotkania dot. sprzedaży produktu; Techniki wywierania wpływu; Sposoby radzenia sobie z różny mi reakcjami klienta; Radzenie sobie z metaprogramami (czyli ogólnymi wzorcami postępowania klientaL. R.5 Stres w życiu zawodowym: Pojęcie stresu; Sposoby identyfikacji stresu i jego źródeł we własnym życiu; Czynniki stresogenne w pracy sprzedawcy bezpośredniego Optymalny poziom stresu; Czynniki obniżające nadmierny stres; Metody obniżania nadmiernego stresu; Techniki zmniejszania niepokoju i zdenerwowania przed rozmową z klientem. Posłowie.
1. Kształcenie nauczycieli, 2. Droga do szkoły, 3. Lekcje, 4. Dyscyplina, 5. Prace administracyjne, 6. Rady pedagogiczne i konfrontacje, 7. Koledzy, 8. Rodzice, 9. Zdrowie psychiczne, 10. Plan czy improwizacja? Zasady pracy w domu, 11. Gabinet do pracy i wyposażenie, 12. Przygotowania do lekcji, 13. Klasówki i sprawdziany, 14. Wycieczki szkolne, 15. Dokształcanie się, 16. Podstawowe zasady gospodarowania czasem, 17. Najważniejsze zasady, 18. Komputer dla progresywnego nauczyciela
Wypalenie - w perspektywie wielowymiarowej; Wypalenie - w perspektywie egzystencjalnej; W poszukiwaniu teorii - przemyślenia na temat natury i etiologii wypalenia; Uwarunkowania i mechanizmy wypalenia zawodowego w modelu społecznej psychologii poznawczej; Przegląd metod pomiaru wypalenia zawodowego; Polska adaptacja kwestionariusza Maslach Burnout Inventory; Wypalenie zawodowe u nauczycieli. Uwarunkowania i możliwości zapobiegania; Wypalenie zawodowe wśród lekarzy ogólnych z perspektywy teorii równości; Przejawy, mechanizmy i przyczyny wypalania się pielęgniarek; Ocena skuteczności warsztatu radzenia sobie z wypaleniem dla pielęgniarek;
1. Praktyczne aspekty psychologii zarządzania. 2. Psychologiczne koncepcje osobowości. 3. Profil kwalifikacyjny współczesnego menedżera. 4. Determinanty zachowań ludzi w organizacji. 5. Manipulacje w biznesie i sposoby obrony przed nimi. 6. Ekspresja emocji i manipulowanie nimi. 7. Relacje interpersonalne utrudniające i wspierające wzajemne porozumiewanie się. 8. Teoria stresu psychologicznego i wypalenie zawodowe. 9. Dysfunkcje psychologiczne w zarządzaniu.
Cz.I Teoria i praktyka interwencji kryzysowej: 1. Zbiór pojęć interwencji kryzysowej, 2. Podstawowe umiejętności prowadzenia interwencji kryzysowej, 3. Postępowanie z osobą przeżywającą kryzys. Cz.II Postępowanie w konkretnych rodzajach kryzysów: udajemy się na front; 4. Zespół stresu pourazowego, 5. Kryzys zagrożenia życia, 6. Napaść seksualna, 7. Przemoc ze strony partnera, 8. Uzależnienie od substancji chemicznych: kryzys nałogu, 9. Strata osobista: żałoba i smutek po stracie. Cz.III Kryzys w siedzibie służ społecznych: 10. Przemoc na terenie instytucji, 11. Kryzysy w szkołach, 12. Kryzysy związanie z porwaniem zakładników, 13. Pracownicy służb społecznych w kryzysie: wypalenie. Cz.IV Nowe kierunki: 14. Zejść z kozetki i wyjść na ulicę
1. Uwarunkowania dobrego życia we współczesnej rodzinie: Jakość życia w kontekście niskiej dzietności; Wzór osobowy ojca w kształtowaniu tożsamości córki w okresie późnego dzieciństwa; Nadzieja i samoocena jako predyktatory radzenia sobie ze stresem u młodzieży szkół średnich; Poczucie jakości życia u młodzieży doświadczającej przemocy w rodzinie; Zagrożenia dobrostanu rodziny- rodzaje, formy i uwarunkowania przemocy domowej stosowanej przez kobiety- sprawczynie; (Nie)wystarczająco dobra matka. Analiza sytuacji pracujących kobiet będących matkami; Różnice w zakresie satysfakcji z życia kobiet będących matkami po leczeniu niepłodność a matkami adopcyjnymi; Styl radzenia sobie ze stresem z poziom satysfakcji małżeńskiej; 2. Dobrostan w zaburzeniach zdrowia psychicznego i fizycznego oraz możliwość terapii: O wstydliwych chorobach oraz reakcjach emocjonalnych wobec osób zarażających; Analiza związków między systemem przywiązania i rodzicielską zdolnością do mentalizacji a funkcjonowaniem psychospołecznym dziecka. Włączenie rodzica w proces terapii dziecka; Przywiązanie a zaburzenia w kształtowaniu się struktury osobowości u młodzieży- przyczyna i rozwiązanie; Relacja między pacjentem i psychoterapeutą a skuteczność psychoterapii. Wyniki badań kat amnestycznych; Internacja sądowo-psychiatryczna. Możliwość, nadzieja, perspektywy. Studium przypadku pacjenta z rozpoznaniem schizofrenii; 3. Opytmalne funkcjonowanie zawodowe- możliwości i ograniczenia: Twórcza przedsiębiorczość a poziom aspiracji w środowisku zawodowym; Satysfakcja z pracy jako pozytywne konsekwencja dobrego dopasowania do elastycznej formy zatrudnienia; Dobrostan psychiczny i poziom empatii u pielęgniarek i lekarzy; Bilans psychologiczny w pracy nauczyciela przedszkola; Czy pojęcie normy w psychologii stosowanej ma sens?
1. Wprowadzenie, 2. Podstawowe pojęcia psychologiczne: procesy poznawcze (spostrzeganie, uwaga, pamięć, myślenie, inteligencja), emocje i motywacja, 3. Wybrane teorie osobowości, 4. Świat jako system - o systemowym spojrzeniu na człowieka, 5. W drodze do zdrowia - koncepcja salutogenezy i poczucia koherencji Arrona Antonovsky'ego, 6. Tajemnica związku umysłu z ciałem - psychsomatyka w ujęciu historycznym i współczesnym, 7. Choroba w życiu człowieka, 8. Istota i funkcje bólu, 9. Psychologia kobiety, 10. Psychologiczne aspekty ciąży i macierzyństwa, 11. Komunikacja z pacjentem, 12. Stres i radzenie sobie ze stresem, 13. Wypalenie zawodowe, 14. Jak pomagać? - pomoc psychologiczna a psychoterapia, 15. Psychologia w służbie zdrowia - nowe wyzwania. Przykłady psychologicznych programów stosowanych w profilaktyce i leczeniu pacjentów
I. Wyzwania edukacji XXI wieku: 1. Uczenie się jako forma cywilizacyjnego istnienia człowieka, 2. Emocje wyzwaniem dla współczesnej edukacji, 3. Teoretyczne podstawy zawodowego rozwoju czlowieka, 4. Psychologia Gestalt a psychoterapia Gestalt.II. Edukacja wobec zagrożeń wspólczesnego świata: 5. Osobowościowe uwarunkowania zachowań agresywnych, 6. Walory gier i zabaw muzyczno - ruchowych w terapii zaburzeń zachowania u dzieci, 7. Stres w pracy nauczyciela, 8. Systuacja społeczno - kulturalna dzieci w rodzinach dotknietych biedą, 9. Hospicjum w słuzbie czlowiekowi (wybrane zagadnienia z tanatopedagogiki). III. Artykuły zagraniczna: Creativity and innovation in process of work,. IV Recenzje: Recenzja ksiązki: Milan Mikulastik, "Manazerska Psychologie"
Recenzowana książka jest przykładem znakomicie zaprogramowanych badań, które dotyczą bardzo istotnego problemu zróżnicowania form uwikłania w intensywną pracę. Badania te przynoszą bardzo ważną wiedzę o czynnikach warunkujących i współwystępujących z tym co określa się pracoholizmem. Warto dodać, że tematyka ta jest w świetle współczesnych problemów społecznych, związanych z relacją człowiek-praca, niezwykle istotna. Autorka stworzyła własny i bardzo ciekawy model teoretyczny, akcentujący zróżnicowania uwarunkowań i mechanizmów funkcjonowania oraz konsekwencji postępowania pracoholików i entuzjastycznych pracoholików. Model ten świadczy o znakomitym warsztacie analiz teoretycznych. Jeszcze cenniejsze dla nauki i prawdopodobnie praktyki postępowania z tymi grupami osób (pracowników) są badania empiryczne. (...) Badania przeprowadzone przez Autorkę są niewątpliwie istotnym postępem w dziedzinie rozwikłania złożonych problemów związanych z uzależnieniem od pracy. (...) Jest to tekst bardzo ważny i niezwykle interesujący – miejscami wręcz fascynujący. Fragmenty z recenzji prof. Heleny Sękowej
Niniejsza książka poświęcona jest zagadnieniu stresu w pracy, a w szczególności interwencjom antystresowym, zdefiniowanym jako zorganizowane działania, których celem jest niwelowanie negatywnych skutków stresu i polepszanie dobrostanu pracowników, a także poprawa wyników ekonomicznych organizacji poprzez redukowanie kosztów związanych ze stresem w pracy. W opracowaniu zastosowano podejście interdyscyplinarne łączące wiedzę z różnych dyscyplin naukowych, takich, jak: zarządzanie, psychologia, ekonomia i nauki o zdrowiu. Główny jednak nacisk położono na analizę procesu zarządzania interwencjami antystresowymi w organizacjach. Wskazano również na czynniki warunkujące skuteczność i efektywność implementacji owych interwencji, ukazując tym samym wymiar ekonomiczny zagadnienia stresu.
Ocena ryzyka zawodowego w aspekcie stresu nie jest zjawiskiem oczywistym. Wymaga indywidualnego podejścia, czasu i wysiłku. Niezaprzeczalna jest jednak potrzeba przeprowadzania takiego pomiaru, jak również wprowadzanie działań, które zmierzają do minimalizowania stresu w pracy. Wzrastają wówczas efekty wykonywanej pracy, co znowu przyczynia się do rozwoju organizacji. Niemal każdy pracownik doświadcza stresu w pracy. Wydaje się, że zagadnienie to jeszcze bardziej zyskuje na aktualności w ostatnich miesiącach. Sprawdź, jak dokonać oceny ryzyka zawodowego pod kątem czynników stresogennych. Dowiesz się m.in.: czym jest stres i jak przebiega; jakie są źródła stresu, a także konsekwencje działania czynników stresogennych; kto jest narażony na stres; jak zidentyfikować zagrożenia; jak oszacować ryzyko zawodowe pod kątem czynników stresogennych; jakie działania naprawcze i eliminujące elementy stresogenne można odjąć; jak wyglądają dobre praktyki w zakresie eliminowania czynników stresogennych;
Publikacja stanowi wieloaspektowe opracowanie z zakresu psychologii pracy oraz psychologii organizacji i zarządzania, dotyczące problematyki różnorodności pokoleniowej. Autorka omówiła podjęte zagadnienia z uwzględnieniem wymiaru indywidualnego i organizacyjnego, a także ukazała je z dwóch perspektyw - teoretycznej (zamieszczając definicje kluczowych terminów i charakterystykę istotnych zjawisk) i empirycznej (prezentując założenia i rezultaty projektu badawczego, zrealizowanego w obszarze różnic pokoleniowych). Książka jest adresowana do osób zainteresowanych tematyką współczesnego rynku pracy, naukami związanymi z organizacją i zarządzaniem oraz psychologią pracy. „Badaczka wykazała, że dobrze realizowana polityka wiekowa w organizacjach sprzyja satysfakcji z pracy i życia, co jest uznanym czynnikiem kształtującym dobrostan jednostek. Monografia wpisuje się w nurt badań aplikacyjnych, których nadrzędnym celem jest wypracowanie interwencji i polityk łagodzących konsekwencje kryzysu demograficznego w społeczeństwach rozwiniętych. [...] Przedmiot podjętych badań jest ważny, a postawione w pracy tezy - oryginalne. Nie przypominam sobie funkcjonującej na rynku wydawniczym publikacji, która analizowałaby w sposób tak wnikliwy i wielowymiarowy rolę różnic międzypokoleniowych w kształtowaniu indywidualnych doświadczeń zawodowych i percepcji różnych aspektów środowiska pracy.” Z recenzji prof. dr hab. Doroty Merecz-Kot (Instytut Medycyny Pracy)
Publikacja stanowi wieloaspektowe opracowanie z zakresu psychologii pracy oraz psychologii organizacji i zarządzania, dotyczące problematyki różnorodności pokoleniowej. Autorka omówiła podjęte zagadnienia z uwzględnieniem wymiaru indywidualnego i organizacyjnego, a także ukazała je z dwóch perspektyw - teoretycznej (zamieszczając definicje kluczowych terminów i charakterystykę istotnych zjawisk) i empirycznej (prezentując założenia i rezultaty projektu badawczego, zrealizowanego w obszarze różnic pokoleniowych).
Książka jest adresowana do osób zainteresowanych tematyką współczesnego rynku pracy, naukami związanymi z organizacją i zarządzaniem oraz psychologią pracy.
„Badaczka wykazała, że dobrze realizowana polityka wiekowa w organizacjach sprzyja satysfakcji z pracy i życia, co jest uznanym czynnikiem kształtującym dobrostan jednostek. Monografia wpisuje się w nurt badań aplikacyjnych, których nadrzędnym celem jest wypracowanie interwencji i polityk łagodzących konsekwencje kryzysu demograficznego w społeczeństwach rozwiniętych. [...] Przedmiot podjętych badań jest ważny, a postawione w pracy tezy - oryginalne. Nie przypominam sobie funkcjonującej na rynku wydawniczym publikacji, która analizowałaby w sposób tak wnikliwy i wielowymiarowy rolę różnic międzypokoleniowych w kształtowaniu indywidualnych doświadczeń zawodowych i percepcji różnych aspektów środowiska pracy.”
Z recenzji prof. dr hab. Doroty Merecz-Kot (Instytut Medycyny Pracy)
W dniach 20-21 września 2012 r. we Wrocławiu odbyła się Międzynarodowa Konferencja Naukowa QOL 2012 pt. „Quality of Life and Sustainable Development”. Konferencja jest organizowana cyklicznie od 1999 r. przez Katedrę Statystyki Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. Pomysłodawcą konferencji, która zyskała uznanie tak krajowych, jak i zagranicznych środowisk akademickich, jest wieloletni kierownik Katedry Statystyki prof. Walenty Ostasiewicz. Kolejna edycja była możliwa dzięki inspiracji i zaangażowaniu zarówno Profesora, jak i wszystkich pracowników katedry aktywnie uczestniczących w pracach związanych z organizacją tejże konferencji. Szczególne wyrazy uznania za jej przygotowanie i dbałość o jej sprawny przebieg należą się dr Edycie Mazurek, dr Beacie Zmyślonej, dr. Cyprianowi Kozyrze i mgr Aleksandrze Iwanickiej. Podczas konferencji wygłoszono 65 referatów, których tematyka obejmowała nie tylko tytułową problematykę zrównoważonego i trwałego rozwoju społecznego, ale również zagadnienia dotyczące sprawiedliwości społecznej, polaryzacji ekonomicznej i społecznej oraz sprawiedliwości w dostępie do opieki zdrowotnej, edukacji i dóbr kultury. Rozszerzone wersje prezentowanych referatów autorzy przygotowali w postaci artykułów naukowych. Artykuły, które uzyskały pozytywne recenzje, zostały zamieszczone w dwóch zeszytach naukowych. Niniejszy, zatytułowany Jakość życia a zrównoważony rozwój, zawiera artykuły przygotowane w języku polskim. Drugi zeszyt, zawierający artykuły przygotowane w języku angielskim, ukaże się pod tytułem: Quality of Life and Sustainable Development. Pragnę podziękować autorom za przygotowane artykuły, a wszystkim recenzentom za wnikliwe uwagi i sugestie, które przyczyniły się do utrzymania odpowiedniego poziomu naukowego tej publikacji. Dziękuję również dr Beacie Zmyślonej – współredaktorce tego zeszytu, oraz pani Janinie Rabórskiej, za aktywną pomoc w przygotowaniu tego opracowania. Słowa podziękowań kieruję również do pracowników Wydawnictwa za ich współpracę, okazywaną pomoc i uprzejmość. Zofia Rusnak
Role pedagogiki w rozwiązywaniu problemów współczesnego człowieka; I. Teoretyczne podstawy problemów pedagogicznych - dyskusje i polemiki: Edukacja dorosłych w kontekście globalnego i wielokulturowego społeczeństwa; Założenia logoteorii Viktora Emila Frankla a wychowanie człowieka; Szkoła jako przestrzeń wspomagania rozwoju; Możliwości wykorzystania arteterapii w edukacji zdrowotnej. II. Współczesne problemy badań pedagogicznych w wymiarze międzynarodowym: Pedagogical essay in academic teaching. Genesis, humanist values, and didactic expectations; Burnout syndrome of university teachers; Communication at school and its influence on the feeling of stress; Relationship to work and learning across three generations; Specifications of functioning in a close interpersonal relationship of women with the tendency of depression education in identifying the depressive tendency; Youth subcultures in the 2nd decade of the 21st century; Forms of musical education and their implementation in artistic and pedagogical systems; Pespective of postwar maternity in Poland (the example of "Moda i życie praktyczne" in the years 1946-1950); Functioning of families with children with autism and the role of non-profit institutions; Organization of educational process in schools with polish educating and the special school for deaf children in the conditions od independent Ukraine (1991-2010). Comparative aspects; Tworzenie i rozwój edukacji dla dzieci z zaburzeniami czucia na Ukrainie i w Polsce.
Wstęp. Część I. Organizacja pracy w szkole. Rozdział 1. Szkoła równych szans? (raport z badań wśród nauczycieli). Rozdział 2. Mediacje w szkole jako forma wsparcia w środowisku oświatowym – w opiniach młodzieży akademickiej. Rozdział 3. Siła czy wytrwałość? – Pytania o czynniki warunkujące poczucie sprawstwa. Rozważania w świetle wyników badań własnych. Rozdział 4. Tworzenie projektu edukacyjnego – współdziałanie czy zakamuflowana praca indywidualna? Rozważania w kontekście wyników badań własnych. Rozdział 5. Problemy kierowania szkołą na łamach „Nowej Szkoły” (1945-2017). Część II. Kompetencje i obszary pracy nauczyciela we współczesnej szkole. Rozdział 1. Znane i nieznane wymiary innowacji nauczycielskiej. Kontekst badawczy. Rozdział 2. Wspierające wymiary komunikacji językowej w praktyce edukacyjnej szkoły i w pracy dydaktyczno-wychowawczej nauczyciela. Rozdział 3. Pedagogiczne uwarunkowania relacji interpersonalnych rodziców i nauczycieli wybranych szkół podstawowych. Rozdział 4. Znaczenie dotyku w edukacji. Model węgierski. Część III. Potencjał edukacji przedszkolnej i zintegrowanej. Rozdział 1. Prawo dziecka do nauki w edukacji wczesnoszkolnej. Rozdział 2. „What we will learn in our youth…” – that it to say, to reasonably support the development of a child’s creative potential. Rozdział 3. Dyscyplina w przedszkolu – wspólne ustalanie zasad czy narzędzie do kierowania grupą? Rozdział 4. Wartości estetyczne przyrody w wytworach plastycznych uczniów kończących edukację wczesnoszkolną. Część IV. Edukacja medialna w instytucjach edukacyjnych. Rozdział 1. Edukacja w społeczeństwie technokratycznym i informacyjnym. Spojrzenie krytyczne i horyzontalne. Rozdział 2. Edukacja cyfrowa, czyli jaka? Rozdział 3. Emocjonalne funkcjonowanie „cyfrowych” uczniów we wczesnym wieku szkolnym. Rozdział 4. Profilaktyka i terapia fonoholizmu wśród uczniów szkół podstawowych. Rozdział 5. Poszukiwanie informacji przez studentów – raport z badań pilotażowych. Rozdział 6. Uczenie się nie musi być monochromatyczne. Kolor jako czynnik mogący wspomagać uczenie się. Część V. Młodzi dorośli jako podmiot oddziaływań edukacyjnych. Rozdział 1. Przeżycie – przebudzenie – przemiana. Inicjacyjne dynamizmy egzystencji ludzkiej w motywowaniu studentów pedagogiki i pracy socjalnej do (samo)doskonalenia kompetencji hermeneutycznych. Rozdział 2. Pojęcie wdzięczności w opinii osób u progu dorosłości. Rozdział 3. Inteligencja emocjonalna studentów – przyszłych nauczycieli. Rozdział 4. Wybrane problemy aktywności fizycznej studentów Uniwersytetu Mikołaja Kopernika – kontekst doświadczeń sportowych i wychowania rodzinnego. Rozdział 5. About the need of preparation of candidates for teachers for cooping with stress at school and supporting students in this range.
W numerze [Contents] Aleksandra Szymków, Michał Parzuchowski: Wspólnotowość ucieleśniona: wpływ aktywizacji cech wspólnotowych na odczuwanie temperatury [Communion embodied: The influence of communion priming on temperature estimates], s. 367–379; Ryszard Makarowski, Joanna Kasprowicz: Poczucie zagrożenia pracowników organizacji humanitarnych w Afganistanie [Feeling of threat among humanitarian aid organization workers in Afghanistan], s. 380–395; Joanna Różycka-Tran, Magdalena Żemojtel-Piotrowska, Truong Thi Khanh Ha: Wartości osobiste i kulturowe w ujęciu Shaloma Schwartza w kulturze polskiej i wietnamskiej [Schwartz’ personal and cultural values in Polish and Vietnamese cultures], s. 396–407; Sławomir Trusz, Magdalena Kwiecień: Społeczne piętno eurosieroctwa [Sławomir Trusz, Magdalena Kwiecień], s. 408–421; Łukasz Baka: Relacje społeczne w pracy jako moderator zależności: wymagania w pracy – zdrowie psychiczne i fizyczne nauczycieli [Social relations at work as a moderator of the effects of job demands on mental and physical health among teachers], s. 422–434; Maria Kaźmierczak: Postrzegana empatia partnera jako predyktor satysfakcji ze związku romantycznego [Perceived partner’s empathy as a determinant of satisfaction with a romantic relationship], s. 435–448; Maria Jarymowicz, Kamila Dobrenko, Natalia Michalak: Złożoność standardów Ja a efektywność rozpoznawania treści utajonych słów o różnych komponentach afektywnych [The Self standards’ complexity and recognition of subliminally exposed words with diverse affective components], s. 448–458; Agata Gąsiorowska: Skrócona wersja Skali postaw wobec pieniędzy (SPP-25). Dobór pozycji i walidacja narzędzia [Short version of Money Attitudes Questionnaire. Items selection and scale validation], s. 459–478.