Młyny sprawiedliwości mielą powoli – prawdopodobnie każdy zna to powiedzenie dotyczące sposobu działania prawa. Szczególnie ciekawe jest w nim jednak nie to, co przysłowie wprost stwierdza, ale co milcząco zakłada. Przyjmuje ono, że sprawiedliwość można porównać do młyna wykonującego kołowy, zdałoby się jałowy, ruch, w wyniku którego powstaje jednak treść nowa jak mąka sypiąca się spod młyńskich żaren, czyli rozstrzygnięcie prawnego zagadnienia.
Książka jest próbą uchwycenia tego, jak kołowy ruch prawa może być rozumiany. Jej przedmiotem jest pojęcie refleksyjności prawa, a obszarem poszukiwań – teoria społeczna. Badając kolejne koncepcje z tej dziedziny, autor odsłania przy okazji, na czym polegają związki między teorią a praktyką prawną. Jak się okazuje, również one mają charakter refleksyjny, rodząc potrzebę nieustannej wędrówki od teorii do praktyki i z powrotem.
Zawiera: Cz. I: OGÓLNE WIADOMOŚCI O PAŃSTWIE I PRAWIE (Człowiek a społeczeństwo, Państwo i inne struktury społeczne, Prawo, Niektóre formy współpracy międzynarodowej, Współczesne doktryny i ideologie polityczne Cz. II: ELEMENTARNE WIADOMOŚCI O PRAWIE OBOWIĄZUJĄCYM W RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ (Elementarne wiadomości o prawie karnym, Elementarne wiadomości o prawie cywilnym, Elementarne wiadomości o prawie rodzinnym, Elementarne wiadomości o prawie pracy, Elementarne wiadomości o administracji, samorządzie terytorialnym i prawie administracyjnym, Elementarne wiadomości o finansach publicznych.
Zawiera: Cz. I: OGÓLNE WIADOMOŚCI O PAŃSTWIE I PRAWIE (Człowiek a społeczeństwo, Państwo i inne struktury społeczne, Prawo, Niektóre formy współpracy międzynarodowej, Współczesne doktryny i ideologie polityczne Cz. II: ELEMENTARNE WIADOMOŚCI O PRAWIE OBOWIĄZUJĄCYM W RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ (Elementarne wiadomości o prawie karnym, Elementarne wiadomości o prawie cywilnym, Elementarne wiadomości o prawie rodzinnym, Elementarne wiadomości o prawie pracy, Elementarne wiadomości o administracji, samorządzie terytorialnym i prawie administracyjnym, Elementarne wiadomości o finansach publicznych.
Część I Inspirująca teoria socjologiczna: Klasyczna teoria charyzmy Maxa Webera. Kilka problemów z empirycznym zastosowaniem; Jurgena Habernasa koncepcja państwa i prawa; Problemy habermasowskiej rekonstrukcji pojęcia działania strategicznego; Emocje jako przedmiot refleksji socjologicznej. Poglądowy zarys problematyki. Część II Krajobraz po transformacji: Początki- końce - trwanie; Podziały społeczno-polityczne we współczesnej Polsce. Analiza dyskursu polityki na przykładzie wybranych partyjnych programów wyborczych z lat 2001 i 2005; Polski konserwatyzm potransformacyjny. Od konserwatyzmu klasycznego do neoklasycznego; Współczesna inteligencja polska - czy zbyteczna warstwa społeczna? Część III Stare i nowe nierówności. Starzy i nowi wykluczeni: Struktura społeczna Polski w programach partyjnych w 2005 roku; Polska bieda w zwierciadle "Gazety Wyborczej". W kierunku analizy języka nierówności w polskim dyskursie publicznym; Nowe aspekty dookreślania kategorii marginalizacji; Sytuacja kobiet na rynku pracy w Unii Europejskiej w krajach Europy Środkowo- Wschodniej; Stosunki społeczne w przedsiębiorstwie; Współczesny ruch pracowniczy w Polsce - od realengo socjalizmu do realnego kapitalizmu. Część IV Zaufanie-Nieufność- Sprawstwo-Bezradność: Umowa jako instytucja społeczna; Przejawy i uwarunkowania niepewności jednostkowej i społecznej; Socjologia zaprzeczania jako obiecująca optyka ujmowania jawnego wymiaru zakulisowych aspektów życia społecznego; Koncepcje akceptacji tego, co nieuchronne. Część V. Cielesność-Zdrowie-Władza: Socjologia ciała. Nowe spojrzenie na stare problemy badawcze; Promocja zdrowia - prozdrowotny styl życia - płeć biologiczna i kulturowa; Zastosowanie nowych technik medycznych a podstawowe prawa człowieka. CZęść VI Mobilne społeczeństwo: Kontynuacje i kierunki badań nad najnowszą falą emigracji z Polski; Tożsamość w warunkach migracji; Kontakt a konflikt w warunkach pogranicza etnicznego - konieczność czy możliwość?; Turystyka źle zorganizowana. Część VII. Społeczeństwo obywatelskie - próba rekonceptualizacji i wprowadzenie do operacjonalizacji inspirowanie socjologią działania Jurgena Habernasa; Jak badać ruchy społeczne?; Rozwój lokalny w Wielkopolsce - trzecie przejście rozwojowe. Część VIII. Nowe strategie badania rzeczywistości społecznej: Tożsamość socjologii rodziny - utrata czy tworzenie nowych podstaw badawczych. Kondycja polskiej socjologii rodziny w ostatnim piętnastoleciu; Postawy kobiet wobec wartości w świetle wyników badań socjologicznych. Nowe trendy w badaniu systemów wartości; Czego nie widzimy, a co można zobaczyć, uważnie się przyglądając [zdjęciom]?
I. Podstawowe pojęcia i modele : 1. Komunikowanie społeczne ; 2. Środki i formy komunikowania ; 3. Modele procesu komunikowania II. Początki i rozwój badań : 4. Prekursorzy ; 5. Aktualne tendencje ; 6. Media a struktura społeczna : wzajemne relacje ; 7. Media w perspektywie kulturoznawczej III. Analiza funkcjonowania mediów masowych : 8. Działanie i organizacja mediów 9. Przekazy masowe a wartości społeczne 10. Odbiorcy i publiczność 11. Oddziaływanie środków komunikowania masowego IV. Komunikowanie masowe a system społeczny : 12. Media a rozwój społeczno-gospodarczy 13. Społeczeństwo informacyjne
Specyfika amerykańskiego systemu medialnego; 1. Pojęcie rynku medialnego 2. Cechy amerykańskiego systemu medialnego 3. System telewizyjny w Stanach Zjednoczonych; Fenomen MTV 1. Narodziny muzycznej telewizji 2. Udział MTV w rewolucji medialnej 3. "Inna MTV" w ujęciu A. Goodwina; MTV a problemy społeczne 1. Etapy funkcjonowania "Innej MTV" 2. Kampanie społeczne MTV 3. Videoclip jako nośnik prospołecznych idei; Analiza zawartości prezentowanych przez MTV POLSKA prospołecznych treści w okresie styczeń-grudzień 2005
1. Forma i wzór, 2. Emocje, 3. Społeczeństwo i komunikacja, 4. Rozsądny konstruktywizm, 5. Wszystko jest komunikacją, 6. Problem dualizmu i jego możliwe rozwiązanie, 7. Koncepcje trzeciej rzeczywistości, 8. Obraz świata, 9. Normatywika, 10. Definicje, 11. Aneks
1. Społeczeństwo polskie i jego protagoniści, 2. Oblicza polskich regionów - obywatelskie egzemplifikacje, 3. Społeczności lokalne - odczytywanie socjologicznych znaczeń, 4. Piotr Buczkowski - szkic portretu naukowego i trzy wspomnienia
Część I Edukacja i pedagogika w warunkach zmiany kulturowej: 1. Wytwarzanie wiedzy pedagogicznej i studiowanie pedagogiki w społeczeństwie opartym na wiedzy, 2. Instytucjonalizacja i dyscyplinaryzacja pedagogiki, 3. "Uczenie się" jako centralna kategoria pojęciowa współczesnej praktyki edukacyjnej. Część II Pedagogika ogólna. Społeczna praktyka edukacyjna jako przedmiot badań pedagogicznych (w perspektywie poznawczej współczesnej pedagogiki ogólnej): 4. Miejsce edukacji w kontekście przemian cywilizacyjnych przelomu wieków, 5. Związek teorii naukowych z praktyką edukacyjną, 6. Język wspólczesnej pedagogiki, 7. Naukoznawcze i metodologiczne przesłanki konstytuujące współczesne myślenie o wytwarzaniu wiedzy pedagogicznej. Część III ewolucja myslenia oraz reguł i zasad związanych z wytwarzaniem wiedzy o edukacji: 8. Problemy, antynomie, dylematy i kontrowersje związne z wytwarzaniem wiedzy o edukacji w ramach filozofii, 9. Ewolucja tożsamości pedagogiki.
Zawiera: TEORETYCZNE UJĘCIA PROBLEMÓW PEDAGOGICZNYCH - DYSKUSJE I POLEMIKI: Współtworzenie wiedzy między ewolucją a rewolucją epistemologii pedagogicznej; Towarzystwa naukowe w przestrzeni edukacji całożyciowej; Samoobrona powszechna społeczeństwa Rzeczypospolitej Polskiej; Teraźniejszość i przyszłość edukacji dla bezpieczeństwa; Jakość kształcenia w Akademii Sztuki Wojennej - uwarunkowania i wyzwania; Szkolenia obronne w administracji publicznej jako istotny element edukacji dla bezpieczeństwa w RP; Ikonosfera w komunikacji a prywatność współczesnej młodzieży; Bezpieczeństwo w rodzinie - osamotniona starość; Magia literatury i teatru - zapomniane pojęcia w terapii i wspieraniu dziecka zdrowego i dotkniętego chorobą; Wybrane psychologiczne koncepcje mądrości z perspektywy badań nad uczeniem się w okresie późnej dorosłości. PRAKTYCZNE ZASTOSOWANIE EFEKTÓW BADAŃ PEDAGOGICZNYCH: E-meryt, czyli blogujący senior - raport z badań; Wolontariat jako forma aktywności prospołecznej młodzieży studenckiej; Wybrane motywy aktywności ruchowej w środowisku wodnym w świetle wartości; Aktywność fizyczna w czasie wolnym na przykładzie uczniów w środowisku wiejskim; W stronę przyrody: o norweskich praktykach edukacji na zewnątrz; Wpływ informacji graficznej oraz negatywnego afektu na ocenę ryzyka zachowań seksualnych. WSPÓŁCZESNE PROBLEMY BADAŃ PEDAGOGICZNYCH W WYMIARZE MIĘDZYNARODOWYM: Pedagogical reflection on the usefulness of popular proverbs in a hermeneutic exploration of the world; An employee of generation Y in the face of changes in the global labour market; Characteristics of total institution based on the example of educational care; Motor skills assessment of youth aged 13-14; Eating habits of primary and middle school students; Vulnerability in Family and Creativity Support by Living-Learning Workshops; Parents’ psychological absence in upbringing children: causes, consequences, pedagogical implications; Феликс Францевич Мовчановский - основатель Александровского училища-хутора глухонемых; Духовно-моральний розвиток особистості у педагогічній спадщині Івана Огієнка.
1. Socjologia jako nauka, 2. Wybrane orienatacje socjologiczne, 3. Struktury społeczne, 4. Świadomość i kultura w społeczeństwie, 5. Socjologiczna koncepcja osobowości, 6. Zmiany i procesy społeczne, 7. Metody badań socjologii
1. Prawoznawstwo jako nauka, 2. Człowiek i jego środowisko przyrodnicze, 3. Środowisko społeczne człowieka, 4. Natura człowieka i jego odpowiedzialność prawne, 5. Władza i polityka, 6. Sprawowanie władzy publicznej, 7. Prawo jako zjawisko społeczne, 8. Język prawa, 9. Zagadnienie stosunku prawnego, 10. Źródła prawa, 11. System prawa w RP, 12. Realny wymiar prawa, 13. Ochrona praw człowieka w RP, 14. Europejski system ochrony praw człowieka, 15. Praca zawodowa prawnika
Niniejszy tom „Przeglądu Socjologicznego” prezentuje rozważania i wyniki analiz dotyczące zastosowań różnych, zarówno ilościowych jak i jakościowych technik w badaniach społecznych. Przedstawiamy teksty zgrupowane w trzech modułach tematycznych. Pierwszy omawia zagadnienia statusu metodologicznego różnego rodzaju technik badawczych, poczynając od propozycji klasyfikacji sondażowych technik otrzymywania materiałów, poprzez refleksje nad badaniami na małych próbach celowych, do analiz dotyczących badań ewaluacyjnych, panelu badawczego, sondażu perswazyjnego, wywiadów eksperckich i delfickich oraz wywiadu grupowego. W drugiej części przedstawiono teksty omawiające metodologiczne aspekty badania zjawisk społecznych na przykładzie postaw wobec bezrobocia oraz środowiska osób świadczących usługi seksualne. Trzeci moduł prezentuje artykuły poświęcone nowym technologiom w badaniach społecznych – głównie programom komputerowym do analizy danych jakościowych i badaniom internetowym.
Tom poświęcony jest problematyce podziałów społecznych, ich przeobrażeń, uwarunkowań i konsekwencji. Główne wątki analiz prezentowane w tomie odnoszą się do przemian, jakim podlegają struktury współczesnych społeczeństw w pierwszej dekadzie XXI wieku, poddane oddziaływaniu procesów globalizacyjnych i transformacyjnych. Większość artykułów zamieszczonych w tomie charakteryzuje klasyczne podejście do analiz struktury społecznej oparte na próbach dobranych metodą losową. Analizy te dokumentują, iż współczesne społeczeństwa nadal mają strukturę warstwową, a teorie klasowe wciąż pozwalają nam wyjaśnić sposób, w jaki nierówności związane z produkcją i rynkiem, dostępem do edukacji i zasobów organizacyjnych, utrwalają stare i nowe nierówności w czasie. Procesy klasowe nie są jednak jedynymi czynnikami przyczyniającymi się do utrzymania i reprodukcji nierówności. Stąd badanie strukturalnych nierówności społecznych pozostaje wyzwaniem i jednym z głównych celów socjologicznych eksploracji. Teksty zamieszczone w tomie ilustrują różne podejścia stosowane przez badaczy dla wyjaśniania strukturalnych nierówności społecznych wraz z towarzyszącymi im wzorami przekonań i działań.
Wprowadzenie; R.1 Kryzys czy zmiana - o kłopotach z opisem współczesnej rzeczywistości polskiej; R.2 Czym jest społeczeństwo?; R.3 Mechanizmy uspołecznienia; R.4 Przemiany więzi społecznych; R.5 Społeczeństwo jako proces; R.6 Przemiany rodziny; R.7 Przemiany pracy; R.8 Przemiany w sferze publicznej; R.9 W stronę społeczeństwa ponowoczesnego.
1. O procesie socjalizacji z perspektywy poznawczej pedagogiki społecznej, 2. O typologii społecznego uczestnictwa i jej egzemplifikacji w społeczeństwie doświadczającym zmiany cywilizacyjnej, 3. O biograficznym wymiarze procesu socjalizacji, 4. O istocie i przejawach społecznego problemu dziecięcego i potrzebie jego przezwyciężania, 5. O młodości zależnej, kreatywnej, przedwcześnie usamodzielnionej i społecznie degradowanej, 6. O dorosłości ustabilizowanej, awansującej, degradującej się i marginalizowanej, 7. O starości społecznie koniecznej, tolerowanej i izolowanej, 8. O pedagogicznych modelach pomocy jako kulturowo wzorowanych formach socjalizacyjnej reakcji społecznej na sytuacje zagrażające standardowemu uczestnictwu społecznemu, 9. O pedagogice angażującej się w kształtowaniu obrazu społecznego uczestnictwa jednostek i ich kategorii wiekowych w zmieniających się środowiskach ich życia
1. O procesie socjalizacji z perspektywy poznawczej pedagogiki społecznej, 2. O typologii społecznego uczestnictwa i jej egzemplifikacji w społeczeństwie doświadczającym zmiany cywilizacyjnej, 3. O biograficznym wymiarze procesu socjalizacji, 4. O istocie i przejawach społecznego problemu dziecięcego i potrzebie jego przezwyciężania, 5. O młodości zależnej, kreatywnej, przedwcześnie usamodzielnionej i społecznie degradowanej, 6. O dorosłości ustabilizowanej, awansującej, degradującej się i marginalizowanej, 7. O starości społecznie koniecznej, tolerowanej i izolowanej, 8. O pedagogicznych modelach pomocy jako kulturowo wzorowanych formach socjalizacyjnej reakcji społecznej na sytuacje zagrażające standardowemu uczestnictwu społecznemu, 9. O pedagogice angażującej się w kształtowaniu obrazu społecznego uczestnictwa jednostek i ich kategorii wiekowych w zmieniających się środowiskach ich życia
R.1 Przedmiot i zakres socjologii; R.2 Podstawowe uwarunkowania i normy życia społecznego; R.3 Zbiory i zbiorowości społeczne; R.4 Tłumy jako zbiory społeczne R.5 Grupy społeczne; R.6 Klasy i warstwy społeczne; R.7 Rodzina a społeczeństwo; R.8 Naród i struktura etniczna; R.9 Terytorialne struktury społeczne; R.10 Instytucje polityczne społeczeństwa; R.11 Kultura i procesy kulturowe; R.12 Socjologiczna koncepcja osobowości; R.13 Konflikty osobowościowe i społeczne; R.14 Rozwój społeczny; R.15 Ruchliwość społeczna; R.16 Opinia publiczna; R.17 Zjawiska patologii społecznej; R.18 Procesy demograficzne i struktura demograficzna społeczeństwa.