Analizy I prognozy zmian struktury zawodowej pracujących są niezwykle istotnym elementem badań nad rynkiem pracy. Dostarczają informacji na temat przyszłego popytu na pracę w określonych zawodach, dzięki czemu umożliwiają intensyfikację procesów dostosowawczych rynku pracy w zmieniającej się rzeczywistości społeczno-gospodarczej. Odpowiednie dopasowanie kwalifikacyjno-zawodowe osób poszukujących zatrudnienia oraz wolnych miejsc pracy prowadzi do bardziej efektywnego wykorzystania czynników produkcji, a w konsekwencji wzrostu ich produktywności. Jest ono również determinantą wzrostu płac, przy jednoczesnym zaspokojeniu aspiracji zawodowych osób pracujących. W perspektywie makroekonomicznej wpływa na rozwój gospodarczy, poziom bezrobocia oraz stan budżetu państwa.
W niniejszej monografii zaprezentowano podstawy teoretyczne przewidywania zmian struktury zawodowej rynku pracy oraz wyniki analiz i prognoz liczby pracujących w przekroju wielkich, dużych i średnich grup zawodów w Polsce. Analizy danych historycznych dotyczyły okresu 1995–2018, przy czym w ostatnim rozdziale rozszerzono je o lata 2019 i 2020. Natomiast wartości prognoz wyznaczono w horyzoncie krótkim do roku 2025 oraz długim, w pięcioletnich interwałach od 2025 do 2050. Podjęto również próbę wstępnej oceny wpływu pandemii COVID-19 na strukturę zawodową w Polsce. Zaprezentowane wyniki analiz i prognoz struktury zawodowej rynku pracy w Polsce umożliwiły przeprowadzenie kompleksowej analizy przewidywanych przekształceń rynku pracy. Wysoka prognozowana dynamika wzrostu popytu na specjalistów oraz spadku popytu na rolników wskazuje na kontynuację procesu przechodzenia gospodarki polskiej w kierunku gospodarki opartej na wiedzy w najbliższych latach.
Rynek pracy jest konglomeratem wielu subrynków, a jednym z kluczowych kryteriów podziału jest kryterium przestrzenne. Problematyka niniejszej monografii obejmuje szerokie spektrum zagadnień związanych z ilościową analizą rynku pracy w Polsce w ujęciu powiatowym. Badania przeprowadzone z zastosowaniem zróżnicowanych metod ilościowych (m.in. eksploracyjna analiza danych przestrzennych, metody wielokryterialnej klasyfikacji obiektów, niestrukturalne metody prognozowania) pozwoliły na identyfikację homogenicznych pod względem profilu gospodarczego klastrów powiatów oraz krótkookresową prognozę zatrudnienia w wyodrębnionych klastrach. Poszczególne działy gospodarki charakteryzują się odmiennymi prawidłowościami rozwojowymi i odmienną wrażliwością na zmiany koniunkturalne. Perspektywy rozwoju nie są jednakowe dla wszystkich rodzajów działalności gospodarczej, co determinuje sytuację na rynku pracy.
*
Monografia stanowi nowatorskie oraz rzetelne opracowanie dotyczące modelowania sytuacji na regionalnych rynkach pracy. […] Podjęta w pracy problematyka jest istotna nie tylko dla rozważań teoretycznych prowadzących do nowych rozwiązań dla funkcjonowania rynku pracy, ale przede wszystkim dla przestrzennych badań ekonomicznych.
Monografia stanowi próbę wszechstronnego omówienia sytuacji na wojewódzkich rynkach pracy w Polsce. Opracowanie naukowe oferuje przegląd istniejących badań, umiejscawiając wyniki pracy naukowej autorów w szerokim kontekście. Szczegółowe analizy przestrzenne i czasowe poziomu zatrudnienia, a także powiązanych zmiennych ekonomicznych opisują sytuację na wojewódzkich rynkach pracy. Głównym celem monografii jest jednak modelowanie liczby pracujących w województwach w latach 1995–2018. Zbudowano modele ekonometryczne badanego zjawiska: model panelowy oraz model o równaniach pozornie niezależnych. Pozwala to nie tylko na opis powiązań ekonomicznych pomiędzy analizowanymi zmiennymi, ale także opracowanie możliwych trajektorii kształtowania się poziomu zatrudnienia w województwach do roku 2050.
Ze względu na przeprowadzone badania na poziomie regionalnym publikacja wypada niezwykle atrakcyjnie na tle konkurencji. Dodatkowo publikacja ma bardzo wysoki poziom merytoryczny, co również wyróżnia ją pod względem monografii naukowych.
Cz.I Bezrobocie jako akceptowane fatum: 1. Bezrobocie jak nieunikniona konsekwencja gospodarcza, 2. Nieadekwatność solidarności i leseferyzmu, 3. Polityka aktywizacji na runku pracy, 4. zasadnicza rola popytu finalnego. Cz.II Społeczeństwo bez bezrobocia: wybór eryczny: 5. Zmiana paradygmatu, 6. Poszukiwanie treści etycznej. Cz.III Ekonomiczna realizacja społeczeństwa bez bezrobocia: 7. Układ zapewniający powrót do pracy, 8. Funkcjonowanie modelu ograniczonego popytu, 9. Zatrudnienie poza usługami sąsiedzkimi, 10. Ekonomiczna wykonalność a polityczne przeszkody
Zawiera: THE INSTITUTIONALIZATION OF COOPERATION IN THE TRANSATLANTIC AREA: USA-Asia Relations in the Time of Trump's Administration; Will the Atlantic Bridge Withstand Shocks?; Changes in the export competitiveness of the Visegrad Group and Germany in years 2004-2014 - Is there convergence?. LEGAL-ECONOMIC ASPECTS OF THE EU OPERATION: Brexit and its Potential Effects on Trade Between the European Union and Selected Countries; The European Union's and Great Britain's Trade Relations with Selected Developing Countries in the Context of Brexit; European Union - West Africa Trade Relations: with or without Economi Partnership Agreement (EPA); Debate on Issues Concerning the EU Citizens' Rights after Brexit; The economic position of the European Union in the contemporary world. The risk-based perspective; Poland in International Production Networks of Automotive Industry; Integration of Financial Markets in the European Union after 2018; The European Union in Globsl Research and Development. The balance and prospects; The Precautionary Principle as the Basis fo Legal Regulations in the Field of Nanotechnology. PUBLIC LAW ISSEUES: Effects of Involvement of Self-Government Employees in Local Election Campaigns; Selected Problems of Disciplinary Proceedings in the Case of Border Guard Officers in the Perspctive of Standards of Human Rights; Consent for Personal Data Processing in Digital Environment According to GDPR; The Characteristics of an Institution of a Police Community Support Officer (PCSO) in the Light of Legal and Political Changes; Statutory Regulations in the Field of Anti-terrorist Activities in Poland. Notes on the Special Use of Weapons. PRIVATE LAW ISSUES: The Right to Strike in Health Service; Candidate Internship in Cooperatives and Agricultural Cooperatives; Ways of Obtaining Information about the Debtor's Assets in Court Enforcement Proceedings; Liability for Prenatal Injuries in the Context of the Protection of the Rights of Conceived Children; Employment Security under Polish Law - Consderations Based on the Concept of Precariat by G. Standing. REPORTS: A Report on the "Legal Standards - Social and Cultural Standards. Case Studies" Conference in Cracow, 16-17 September 2017; A Report from the "Europe in the World: The Time of Breaktrough"Scientific Conference, Warsaw, 6 October, 2017; Report on the Internationa; Scientific Conference of the 2nd Central European Forum on Law and Administration "Judicial Protection of Individual Rights in Central European Countries - Current Experience and Trends". REVIEWS: Arkadiusz Bereza. The Supreme Court 1917-2017. Presidents, Judges, Prosecutors of the Supreme Court. Published by: The Supreme Court in Warsaw. Wasaw 2017, pp.671; Marcin Łysko. The Works on the Codification of the Substantive Misdemeanors Law in People's Poland (1960-1971), Wydawnictwo Temida2, Białystok 2016, pp.351. CHRONICLE: On the Activity of the Faculty of Administation and Law at Humanitas University.
Monografia Aspekty ekonomiczne zarządzania firmą odzieżową stanowi kompendium wiedzy na temat światowego, europejskiego oraz polskiego przemysłu odzieżowego. Jest to oryginalny materiał zawierający analizy oraz zestawienia informacji dotyczące potencjału, historii i oceny firm odzieżowych. Obserwacje poparto doskonale udokumentowanym i umiejętnie zaprezentowanym materiałem badawczym z wykorzystaniem programu SPSS IBM IMAGO PRO. Analiza ukierunkowana jest nie tylko na wyniki ekonomiczno-finansowe poszczególnych firm, ale dotyczy również szeroko rozumianego zarządzania w branży mody. Prezentowane wyniki i treść poszczególnych rozdziałów mieści się w dziedzinie nauk ekonomiczno-społecznych, a zastosowane metody statystyczne pozwalają na uogólnianie wiedzy na populację generalną polskich przedsiębiorstw odzieżowych i ocenę potencjału całej branży. Duży nacisk położony został na aspekty ekonomiczne oraz problematykę jakości wyrobów i usług. Dużo uwagi poświęcono zagadnieniu spełniania wymagań Unii Europejskiej przez firmy odzieżowe. Przemysł odzieżowy opisany jest w aspektach sytuacji makroekonomicznej, potencjału i zmian związanych z asortymentem oraz wolumenem produkcji, preferencjami zakupowymi klientów firm odzieżowych, działalnością innowacyjną, a także różnymi sposobami podejścia do zarządzania.
Monografia Aspekty ekonomiczne zarządzania firmą odzieżową stanowi kompendium wiedzy na temat światowego, europejskiego oraz polskiego przemysłu odzieżowego. Jest to oryginalny materiał zawierający analizy oraz zestawienia informacji dotyczące potencjału, historii i oceny firm odzieżowych. Obserwacje poparto doskonale udokumentowanym i umiejętnie zaprezentowanym materiałem badawczym z wykorzystaniem programu SPSS IBM IMAGO PRO.
Analiza ukierunkowana jest nie tylko na wyniki ekonomiczno-finansowe poszczególnych firm, ale dotyczy również szeroko rozumianego zarządzania w branży mody. Prezentowane wyniki i treść poszczególnych rozdziałów mieści się w dziedzinie nauk ekonomiczno-społecznych, a zastosowane metody statystyczne pozwalają na uogólnianie wiedzy na populację generalną polskich przedsiębiorstw odzieżowych i ocenę potencjału całej branży. Duży nacisk położony został na aspekty ekonomiczne oraz problematykę jakości wyrobów i usług.
Dużo uwagi poświęcono zagadnieniu spełniania wymagań Unii Europejskiej przez firmy odzieżowe. Przemysł odzieżowy opisany jest w aspektach sytuacji makroekonomicznej, potencjału i zmian związanych z asortymentem oraz wolumenem produkcji, preferencjami zakupowymi klientów firm odzieżowych, działalnością innowacyjną, a także różnymi sposobami podejścia do zarządzania.
1. Teoria regulacji a regulacja rynku finansowego, 2. Integracja rynku finansowego Unii Europejskiej, 3. Integracja rynku bankowego Unii Europejskiej - aspekty regulacyjno-prawne, 4. Integracja rynku kapitałowego Unii Europejskiej - aspekty regulacyjno-prawne
Zasób wiedzy podmiotów funkcjonujących na rynku jest niedoskonały i zróżnicowany. W książce przedstawiono możliwości działań niwelujących asymetrię wiedzy dotyczącej żywności, zarówno po stronie producenta, jak i konsumenta. Część empiryczna poświęcona została aktywności informacyjnej klienta, czyli poszukiwaniu i analizie informacji o produkcie na poszczególnych etapach procesu decyzyjnego oraz przekazywaniu takich informacji innym konsumentom. Celem pracy jest ustalenie zależności między poziomem wiedzy konsumentów a ich aktywnością informacyjną oraz związków tej zależności z asymetrią wiedzy między konsumentami a producentami żywności. Badania prowadzono od grudnia 2014 do kwietnia 2015 r. w Wielkopolsce. Zastosowano podejście interdyscyplinarne, ponieważ podjęta tematyka wywodzi się z zagadnień mikroekonomicznych (z ekonomiki informacji), w mniejszym stopniu analizowane kwestie odnoszą się do teorii ryzyka i niepewności, czerpią również z innych obszarów nauki: zarządzania czy ekonomii behawioralnej.
Zaletą publikacji jest usystematyzowana prezentacja funkcjonowania światowego rynku ropy naftowej oraz rynku paliw płynnych w Polsce, a także omówienie zagadnień związanych z modelowaniem zjawisk asymetrycznych. W książce przedstawiono ekonometryczną analizę efektu asymetrii w procesie kształtowania cen oleju napędowego i benzyny bezołowiowej 95 na europejskim i krajowym rynku hurtowym oraz rynku detalicznym. Wyniki przeprowadzonych badań znacznie poszerzają dotychczasową wiedzę na temat mechanizmów cenotwórczych zachodzących na rynku paliw i potwierdzają, że dostosowania cenowe na polskim rynku rafineryjnym mają w większości charakter asymetryczny. Monografia jest skierowana szczególnie do studentów i pracowników naukowych, a także do analityków procesów gospodarczych, zwłaszcza analityków cen i rynku paliw.
1. Jakościowe metody badań marketingowych. 2. Etnograficzne badana marketingowe. 3. Siedem pytań i odpowiedzi na temat technik projekcyjnych, czyli o ich stosowaniu w strategii marketingowej. 4. Badania jakościowe z udziałem dzieci. 5. Specyfika wybranych metod zbierania danych w badaniach ilościowych. 6. Badania trackingowe. 7. Metody doboru prób w badaniach marketingowych. 8. Eksperyment w badaniach marketingowych. 9. O badaniach reklamy, czyli jak na podstawie badań przewidzieć skuteczność reklamy i ocenić stuteczność przeprowadzonej kampanii. 10. Badania segmentacyjne. 11. Jakościowe badania elementów składowych marki. 12. Mystery Shopping - badanie jakości usług. 13. Stan obecny i kierunki rozwoju rynku badań marketingowych w Polsce i na świecie.
1. Czym są badania marketingowe? 2. Zastosowania 3. Planowanie badań marketingowych 4. Jak uzyskać informacje prawie za darmo 5. Badania jakościowe 6. Badania ilościowe 7. Próby 8. Projektowanie kwestionariusza 9. Metody zbierania danych 10. Testy produktu 11. Badania poziomu satysfakcji klientów 12. Analiza danych 13. Raport 14. Branża badań rynkowych
1.Badania marketingowe, 2.Marketingowy system informacyjny, 3.Marketingowy system badawczy, 4.Techniki zbierania danych marketingowych, 5.Obiekt badania marketingowego - wyznaczanie zbioru i jego dobór, 6.Opracowanie danych marketingowych, 7.Zastosowanie badania marketingowego, 8.Zarządzanie relacjami firmy z klientem
1. Pojęcie i zasady prowadzenia badań marketingowych. 2. Zakres badań marketingowych. 3. Informacje wtórne w badaniach marketingowych rynków zagranicznych. 4. Wykorzystanie metod pomiaru pierwotnych źródeł informacji marketingowych. 5. Badania strukturalne rynków zagranicznych. 6. Badanie elementów rynku. 7. Badanie elementów marketingu. 8. Organizowanie badań marketingowych w przedsiębiorstwie.
1. Podstawowe zagadnienia z zakresu teorii badań marketingowych: Istota i znaczenie badań marketingowych; Przygotowanie badania marketingowego; Gromadzenie danych pierwotnych; Budowanie instrumentu pomiarowego; Realizacja badania marketingowego i prezentacja jego wyników; Statystyka w badaniach marketingowych; Wykorzystanie internetowych badań marketingowych w zarządzaniu organizacją; Międzynarodowe badania marketingowe; 2. Wybrane obszary zastosowań badań marketingowych. Studia przypadków: Badanie i pomiar satysfakcji klienta; Badanie lojalności klienta; Badanie zachowań konsumentów; Badanie wizerunku i reputacji przedsiębiorstwa; Badanie nowego produktu; Badanie cen; Badanie standardów obsługi klienta w systemie dystrybucji; Badanie wybranych narzędzi promocji; Studia przypadków.
Każde przedsiębiorstwo funkcjonujące zgodnie z regułami wolnego rynku dąży do zdobycia przewagi konkurencyjnej, kreowania wizerunku własnej marki i oczywiście do zysku. Opra-cowanie strategii zapewniającej osiąganie takich celów nie byłoby możliwe, gdyby nie infor-macja, którą z jednej strony przedsiębiorstwo dzieli się z rynkiem (promocja) i którą z drugiej strony stara się zdobyć, gromadzi i analizuje. Takie „ssanie” informacji ujęto w systemie badań przedsiębiorstwa. Podstawowym zbiorem działań opartych na wykorzystaniu informacji są działania marketingowe. American Marketing Association określa marketing jako „planowa-nie, koordynację i kontrolę wszystkich aktywnych przedsiębiorstw działających na istniejącym i potencjalnym rynku, gdzie przez trwałe zaspokojenie potrzeb klientów powinny zostać zrea-lizowane cele przedsiębiorstwa”.
Wybrane zagadnienia programowania liniowego; Problemy transportowe i przydziału; Gry; Zagadnienie kolejek; Programowanie sieciowe; Nieliniowe zagadnienia optymalizacyjne; Elementy programowania dynamicznego; Wybrane modele zapasów; Zastosowanie badań operacyjnych w konstrukcji biznesplanu, Podejmowanie decyzji na rynku kapitałowym; Budowa rankingu obiektów w swietle ocen wielokryterialnych.
Wybrane zagadnienia programowania liniowego; Problemy transportowe i przydziału; Gry; Zagadnienie kolejek; Programowanie sieciowe; Nieliniowe zagadnienia optymalizacyjne; Elementy programowania dynamicznego; Wybrane modele zapasów; Zastosowanie badań operacyjnych w konstrukcji biznesplanu, Podejmowanie decyzji na rynku kapitałowym; Budowa rankingu obiektów w swietle ocen wielokryterialnych.
1. Badania rynkowe- podstawowe informacje; 2. Badania rynkowe i marketing; 3. Badania rynkowe z perspektywy produktowej; 4. Badania rynkowe z perspektywy sprzedażowej; 5. Badania rynkowe na etapie planowania i oceny komunikacji marketingowej; 6. Badania z perspektywy klienta i obywatela.