Wstęp; Wyjątkowe cechy książki; Szczególne cechy trzeciego wydania; Szczególne cechy każdego rozdziału; Podziękowania; Część I. Podstawy komunikacji. Rozdział 1. Wprowadzenie do komunikacji 1. Czym jest komunikacja?; 2. Modele komunikacji; 3. Założenia dotyczące komunikacji; 4. Znaczenie komunikacji; Rozdział 2. Model kompetencji komunikacyjnej 1. Czym jest kompetencja komunikacyjna?; 2. Składniki modelu kompetencji komunikacyjnej; 3. Procesualny model kompetencji komunikacyjnej; Rozdział 3. Percepcja, kultura i Ja 1. Czym jest spostrzeganie?; 2. Wpływ kultury na spostrzeganie; 3. Rozwijanie struktury Ja; 4. Ujawnianie Ja innym; 5. Sprostanie wyzwaniom dla spostrzegania. Rozdział 4. Kompetencja językowa 1. Czym jest język?’ 2. Funkcje języka; 3. Pokonywanie wyzwań dla kompetencji językowej. Rozdział 5. Kompetencje w komunikacji niewerbalnej 1. Czym jest komunikacja niewerbalna?; 2. Funkcje komunikacji niewerbalnej; 3. Typy przekazów niewerbalnych; 4. Sprostanie wyzwaniom dla komunikacji niewerbalnej. Rozdział 6. Kompetencje w słuchaniu 1. Czym jest słuchanie?; 2. Rodzaje słuchania; 3. Pokonywanie wyzwań dla kompetencji w słuchaniu. Część II. Komunikacja interpersonalna. Rozdział 7. Komunikacja interpersonalna: wiedza 1. Czym jest komunikacja interpersonalna?; 2. Wiedza deklaratywna a komunikacja interpersonalna; 3. Pokonywanie trudności w relacjach interpersonalnych. Rozdział 8. Komunikacja interpersonalna: umiejętności 1. Istota umiejętności interpersonalnych; 2. Pokonywanie trudności związanych z umiejętnościami komunikacji interpersonalnej. Część III. Komunikacja w małej grupie i przywództwo. Rozdział 9. Małe grupy i podejmowanie decyzji. Wiedza i umiejętności 1. Czym jest mała grupa?; 2. Podejmowanie decyzji przez grupę; 3. Umiejętności zadaniowe w procesie decyzyjnym; 4. Przezwyciężanie trudności związanych z podejmowaniem decyzji. Rozdział 10. Przywództwo w małych grupach. Wiedza i umiejętności 1. Co to jest przywództwo?; 2. Radzenie sobie z trudnościami związanymi z kompetentnym przywództwem. Część IV. Wystąpienia publiczne. Rozdział 11. Przygotowanie wystąpienia publicznego. Rozwijanie wiedzy 1. Retoryka i historia wystąpień publicznych; 2. Czym jest wystąpienie publiczne?; 3. Analiza publiczności i sytuacji; 4. Wybór i zawężenie tematu; 5. Określenie celu i sformułowania tezy wystąpienia; 6. Zebranie materiałów pomocniczych; 7. Organizacja i przygotowanie planu wystąpienia. Rozdział 12. Prezentacja wystąpienia. Rozwijanie umiejętności 1. Kompetentna i wiarygodna prezentacja; 2. Użycie słów; 3. Użycie głosu; 4. Poprawne i właściwe mówienie; 5. Komunikacja niewerbalna w wystąpieniach publicznych; 6. Zastosowanie pomocy wizualnych; 7. Przezwyciężanie trudności związanych z kompetentnym prezentowaniem wystąpień publicznych. Rozdział 13. Wystąpienia informacyjne 1. Zrozumienie istoty wystąpień informacyjnych; 2. Organizacja i przygotowanie planu wystąpienia informacyjnego; 3. Materiały pomocnicze w wystąpieniu informacyjnym; 4. Etyka a wystąpienia informacyjne; 5. Radzenie sobie z trudnościami dotyczącymi wystąpień informacyjnych. Rozdział 14. Wystąpienia perswazyjne 1. Zrozumienie istoty wystąpień perswazyjnych; 2. Organizacja i przygotowanie planu wystąpienia perswazyjnych; 3. Wzmocnienie perswazyjności argumentacji; 4. Wystąpienia perswazyjne a etyka; 5. Radzenie sobie z wyzwaniami dla wystąpień perswazyjnych. Część V. Komunikacja XXI wieku Rozdział 15. Komunikacja masowa i konwergencja mediów 1. Media i komunikacja masowa: od modelu jeden-do-jednego do modelu jeden-do-wielu; 2. Konwergencja mediów: od modelu jeden-do-wielu do modelu jeden-do-kogokolwiek; 3. Kompetencje w zakresie komunikacji za pośrednictwem komputera; 4. Przezwyciężanie trudności w komunikowaniu się za pośrednictwem komputera. Słowniczek; Indeks nazwisk; Indeks rzeczowy.
Wstęp; Cz. I podstawy komunikacji: 1. Wprowadzenie do komunikacji, 2. Model kompetencji komunikacyjnej, 3. Spostrzeganie, 4. Język, 5. Komunikacja niewerbalna, 6. Słuchanie, 7. Kompetencja w komunikacji internetowej, Cz.II Komunikacja interpersonalna: 8. Wprowadzenie do komunikacji interpersonalnej, 9. Związki międzyludzkie a wiedza, 10. Związki międzyludzkie a umiejętności. Cz. III Komunikacja w małej grupie, 11. Komunikacja w małej grupie a motywacja, 12. Podejmowanie decyzji, 13. Przywództwo, czyli zarządzanie relacjami w grupie. Cz. IV przemawianie publiczne, 14. Wprowadzenie do przemawiania publicznego, 15. Przygotowanie wystąpienia publicznego, 16. Prezentacja wystąpienia, 17. Wystąpienia informacyjne, 18. Wystąpienia perswazyjne. Dodatek: Kompetentne prowadzenie wywiadów.
Cz. I Wejście. Kontekst wewnętrzny i zewnętrzny: 1. Środowisko społeczno-polityczne: Zaufanie podstawą relacji społecznych, Normy etyczne a normy sprawnościowe w zarządzaniu, biznesie i gospodarce, Ewolucja państwa opiekuńczego, Sprawiedliwość społeczna w Polsce lat dziewięćdziesiątych. O kontekście problematyki i realizacji zasady równości szans, Stosunki pracy w Polsce: od społecznego partnerstwa do oświeconego paternalizmu, 2. Środowisko ekonomiczno-konkurencyjne: Jaki kapitalizm? Modelowe trendy i kierunki polityki, Modelowe trendy i kierunki polityki kapitalizmu. Cz. II Transformacja: 1. Menedżer: Fenomen przywództwa, Przywództwo: między Scyllą potrzeb a Charybdą możliwości, Błogosławiony zmierzch przywództwa, Kultura menedżerska, 2. Decyzje: Konsulting menedżerski dla przyszłości, Konsulting menedżerski dla przyszłości: przemysł i tworzenie wiedzy, Społeczno-kulturowe uwarunkowania eksternalizacji funkcji organizacyjnych, Przedsiębiorczość intelektualna, Możliwości rozwoju przedsiębiorczości intelektualnej w Polsce, Ewolucja myślenia o strategii organizacyjnej, Sens i nonsens w wypowiedziach na temat ryzyka. Cz. III Aplikacje: Nadzór korporacyjny - perspektywy badawcze, Transformacja administracji publicznej (1990-1999) w świetle teorii organizacji i zarządzania
1. Zrozumieć kulturę, 2. Kultura przedsiębiorstwa, 3. Przywództwo w organizacji a kultura narodowa, 4. Kultura arabska, 6.Kultura chińska, 7. Kultura japońska, 8. Kultura skandynawska, 9. Analiza porównawcza i interpretacja, 10. Lider biznesu zorientowany na kulturę
1. Kultura organizacyjna - istota zjawiska, 2. Kultura organizacyjna w zarządzaniu strategicznym, 3. Polityka personalna w systemie organizacji, 4. Komunikacja wewnątrz firmy, 5. Przywództwo, 6. Proces motywowania, 7. Budowanie zespołów, 8. Public relations i współpraca z mediami, 9. Zarządzanie w sytuacji bez zmian
Ogólnopolski kwartalnik ukazujący się od 1956 roku. Prezentowane są w nim artykuły teoretyczne z zakresu szeroko pojętej pedagogiki oraz omówienia wyników badań, obejmujących funkcjonowanie jednostki w społeczeństwie. Publikowane materiały dotyczą różnych subdyscyplin pedagogiki, m.in. pedeutologii, andragogiki, historii wychowania, pedagogiki społecznej, dydaktyki, psychologii edukacji, filozofii edukacji, a także wychowania estetycznego. Autorami tekstów pisanych w języku polskim lub angielskim są wybitni polscy i zagraniczni specjaliści.
Celem monografii jest prezentacja aspektów, czynników i komponentów kształtujących zarządzanie talentami w organizacji. Obecna sytuacja, zdeterminowana dynamicznie zachodzącymi zmianami, okazała się względnie stabilna do czasu pojawienia się i rozwoju epidemii koronawirusa oraz ukształtowania się nowej rzeczywistości geopolitycznej od początku wojny w Ukrainie. W tej rzeczywistości zagadnienia opisane w opracowaniu nabierają zupełnie nowego znaczenia. Publikacja jest skierowana do osób zainteresowanych problematyką zarządzania talentami i kompetencjami, przywództwa i szeroko rozumianego rozwoju pracowników w organizacji - badaczy i praktyków - oraz wszystkich tych, którzy zainspirowani nią chcieliby pogłębić swoją wiedzę w danej dziedzinie.
Cz. I Kierowanie organizacją przyszłości. Nowy język organizacji i jego znaczenie dla liderów. Kierowanie organizacją odchudzoną. Przywództwo oddolne. Tworzenie organizacji o wielu przywódcach. Kierowanie organizacjami uczącymi się. Przywództwo a kultura organizacji. Kierowanie zróżnicowaną kadrą pracowniczą. Stawianie piramidy organizacyjnej do góry nogami. Cz. II Liderzy przyszłości działaniu. Liderzy światowej klasy. Potęga partnerskieg o wsółdziałania... Cz.III Zdobywanie wiedzy na przyszłość. Cz.IV Praktycy na temat przyszłości przywództwa.
Oddajemy w Państwa ręce kolejny numer czasopisma „Man-agement Forum”. Jak zawsze proponowana problematyka jest zróżnicowana – podejmuje zagadnienia dotyczące zarządzania w ujęciu teoretycznym, a także przedstawia wyniki badań empirycznych. Innowacyjność przedsiębiorstw w dzisiejszym świecie ma kluczowe znaczenie dla rozwoju ich samych, ale także gospodarki. W pierwszym artykule zaprezentowano wyniki badań przeprowadzonych w przedsiębiorstwach high-tech, które po¬kazały, że im bardziej zróżnicowany podmiotowo jest ich potencjał relacyjny oraz im bardziej korzystne są poszczególne relacje, tym silniej firmy współpracują z podmiotami zewnętrznymi w zakresie tworzenia nowych technologii oraz tym większa jest ich zdolność do tworzenia, wdrażania i komercjalizacji innowacji. Tematem kolejnego opracowania jest zmienność modelu biznesowego. Przedstawiono w nim propozycję – będącą efektem badań empirycznych – czynników ilościowych i jakościowych umożliwiających określenie zmienności modelu. Zaprezentowana w artykule koncepcja powinna ułatwić planowanie i wdrażanie zmian w modelu biznesowym innowacyjności.
Budowanie marki przywództwa; Cel kreowania marki przywództwa; Opracowanie deklaracji marki przywództwa; Ocena liderów w odniesieniu do wymagań związanych z marką; Inwestowanie w markę przywództwa; Mierzenie zwrotu z inwestycji w markę przywództwa; Budowanie świadomości marki przywództwa; Utrwalanie ,marki przywództwa; Osobista marka przywództwa; Kryteria dla marki firmy; Firmy mające markowe przywództwo
Wprowadzenie; Rozdział 1. Antropologiczne i psychologiczne aspekty maski 1. Fenomen maski w mitach i tradycjach kultury 2. Rola i funkcje maski w tradycjach teatralnych 3. Fenomen maski w literaturze pięknej 4. Maski przywództwa w dziełach filmowych 5. Kluczowe pytania o rolę i funkcję maski 6. Persona jako maska osobowości człowieka 7. Demaskowanie iluzji jako klucz do poznania siebie 8. Diagnoza Gombrowicza: pustka ukryta za maską Rozdział 2. Maski przywódców dyktatorów 1. Adolf Hitler i jego maska przerażającej nicości 2. Błazeńska maska Benito Mussoliniego 3. Bestialska maska Józefa Stalina Rozdział 3. Maska przywódcy i psychologia zła 1. Efekt Lucyfera jako klucz do psychologii zła 2. Anonimowość, deindywiduacja i dehumanizacja 3. Maski zbrodniarzy i banalizacja zła Rozdział 4. Film propagandowy jako maska przywódcy 1. Zbiorowy triumf nazistowskiej woli 2. Zdemaskowanie nazistowskiego oszustwa propagandowego Rozdział 5. Maski przywódców świata biznesu 1. Groteskowa maska Elizabeth Holmes 2. Steve Bellmer w masce showmana 3. Liderzy wobec paradoksów autentyczności 4. Maska pośmiertna Steve’a Jobsa 5. Epitafium dla Alana Turinga Rozdział 6. Sztuczna inteligencja jako maska współczesnego człowieka 1. Maskowaty android jako partner i lider w świecie ludzi 2. Inteligentne roboty jako liderzy przyszłości? 3. Internet międzygalaktyczny i kolonizacja Marsa 4. Czy internet śni sam o sobie? 5. Możliwości inteligentnych robotów 6. Inteligentna broń jako lider na polu walki 7. Sztuczna inteligencja zagrożeniem dla ludzkości? 8. Roboty czy ludzie pokierują misją marsjańska? Rozdział 7. Fikcyjny szef jako maska współczesnego lidera 1. Szef wszystkich szefów jako maska 2. Maska szefa jako narzędzie przemocy w firmie 3. Demaskowanie fikcyjnego szefa firmy 4. Maska bohaterem tragifarsy firmowej 5. Szef szefa wszystkich szefów jako parodia lidera Rozdział 8. Maska lidera w badaniach własnych 1. Metoda i założenia badawcze 2. Istota i natura maski lidera 3. Funkcje maski lidera 4. Maska lidera w kulturze organizacji 5. Konsekwencje używania maski przez lidera 6. Maska a rozwój i edukacja liderów nowej generacji Rozdział 9. Maski przywództwa w czasie kryzysu pandemii COVID-19 1. Pandemia niekompetencji przywódców 2. Pandemiczna maska Donalda Trumpa 3. Przywódcy w pułapce pandemicznej maski 4. Groteskowe maski prezydentów w kryzysie pandemii 5. Przywódcy liberalnych demokracji wobec pandemii 6. Kryzys przywództwa i korekta demokracji 7. Dyskryminacja i stygmatyzacja osób z COVID-19 8. Skuteczni przywódcy, którzy pokonali pandemię Rozdział 10. Koncepcja przywództwa w działaniu jako alternatywa dla przywództwa w maskach 1. Kluczowe założenia koncepcji przywództwa w działaniu 2. Przywództwo przyszłości bez masek 3. Manifest liderów przyszłości; Bibliografia.
1. Przedsiębiorstwo jako organizacja społeczna, 2. Kultura przedsiębiorstwa - uwarunkowania jednostkowe i organizacyjne, 3. Warunki pracy - struktura i zagrozenia, 4. Menedżerowie, 5. Przywództwo, 6. Dezycje i ich psychospołeczne uwarunkowania, 7. Komunikacja w organizacji, 8. Negocjowanie, 9. Problemy motywacji w organizacji, 10. Proces kontroli w organizacji, 11. Zmiany
Zawiera: Wprowadzenie. 1. Jakich liderów i menedżerów potrzebują organizacje?: Rola menedżera i lidera; Potencjał zawodowy menedżera i lidera; Możliwości rozwoju. 2. Profile kompetencji liderów i menedżerów: Wybierane kompetencje; Wskazanie poziomu pożądanego kompetencji; Jak widzą to inni? 3. Ocena/diagnoza (własnych) kompetencji: Na czym polega ocena kompetencji?; Źródła oceny; Metody oceny kompetencji. 4. Rozwój kompetencji menedżera i lidera – wyniki badań: Analiza uzyskanych wyników; Porównanie wyników menedżerów i liderów; Podstawowe wnioski. 5. Jak rozwijać własne kompetencje?: Nowe zadania; Informacje zwrotne od współpracowników; Szkolenia i inne formy edukacyjne; Coaching i mentoring; Uczenie innych – dzielenie się własną wiedzą i doświadczeniami. 6. Kształtowanie własnej kariery: Jak warto myśleć o karierze?; Osobista mapa kariery. 7. Wskazówki rozwojowe dla określonych kompetencji: Planowanie i organizowanie; Delegowanie; Dzielenie się wiedzą i doświadczeniem; Zarządzanie sobą; Podejmowanie decyzji; Dążenie do rezultatów; Budowanie zespołów; Wywieranie wpływu; Innowacyjność i elastyczność. Polecana literatura.
Zawiera: Wstęp. CZĘŚĆ I STUDIUM TEORETYCZNE. Rozdział 1. PRZYWÓDZTWO Z PERSPEKTYWY DEFINICJI I POJĘĆ: 1.1. Menedżer vs przywódca - przegląd pojęć; 1.2. Spory i kontrowersje wokół badań nad przywództwem; 1.3. Zmieniające się problemy w zarządzaniu, czyli o tym, jak menedżer stawał się przywódcą. Rozdział 2. PRZYWÓDZTWO Z PERSPEKTYWY TEORII - WĄTKI HISTORYCZNE I WSPÓŁCZESNE: 2.1. Teorie cech; 2.1.1. Współczesne spojrzenie na cechy w zarządzaniu; 2.2. Teorie zachowań; 2.2.1. Badania na Uniwersytecie Ohio; 2.2.2. Badania na Uniwersytecie Michigan; 2.2.3. Siatka kierownicza; 2.3. Teorie sytuacyjne; 2.3.1. Teoria ścieżki i celu; 2.3.2. Teoria przywództwa sytuacyjnego Herseya i Blanchatda; 2.3.3. Teoria substytutów przywództwa; 2.3.4. Teoria decyzji normatywnej; 2.3.5. Sytuacyjna teoria przywództwa Fiedlera; 2.3.6. Teoria LMX; 2.3.7. Teoria zasobów poznawczych; 2.4. Przywództwo transformacyjne i charyzmatyczne; 2.4.1. Teoria charyzmatycznego przywództwa House‘a; 2.4.2. Teoria charyzmy Congera i Kanungo; 2.4.3. Teoria przywództwa transformacyjnego Burnsa; 2.4.4. Teoria przywództwa transformacyjnego Bassa; 2.5. Inne współczesne koncepcje przywództwa; 2.5.1. Przywództwo rozproszone; 2.5.2. Przywództwo autentyczne; 2.5.3. Teoria ograniczonego przywództwa Koźmińskiego. Rozdział 3. PRZYWÓDZTWO Z PERSPEKTYWY ROZWOJU W ORGANIZACJI: 3.1. Rodzaje szczebli menedżerskich w organizacji, typy autorytetów oraz rola doświadczenia zawodowego; 3.2. Rozwój menedżerski. Rozdział 4. PRZYWÓDZTWO Z PERSPEKTYWY SKUTECZNOŚCI DZIAŁANIA: 4.1. Skuteczne przywództwo - kryteria oceny; 4.2. Cechy i zachowania a skuteczne przywództwo; 4.3. Zachowania menedżera; 4.3.1. Związek zachowań i cech a skuteczność; 4.3.2. Zachowania lidera a teorie sytuacyjne. Rozdział 5. PRZYWÓDZTWO Z PERSPEKTYWY KOMPETENCJI LIDERSKICH I MENEDŻERSKICH: 5.1. Kompetencje - definicja pojęcia; 5.2. Ocena kompetencji w organizacji; 5.3. Kompetencje menedżera i lidera; 5.3.1. Kompetencje przywódcze wg Koźmińskiego. CZĘŚĆ II STUDIUM EMPIRYCZNE. BADANIA WŁASNE. Rozdział 6. WCZEŚNIEJSZE BADANIA AUTORKI. KOMPETENCJE MENEDŻERÓW A ZDOLNOŚCI I CECHY OSOBOWOŚCI: 6.1. Związek zdolności oraz kompetencji menedżerskich; 6.2. Związek cech osobowości i kompetencji menedżerskich oraz liderskich. Rozdział 7. BADANIE WŁAŚCIWE. KOMPETENCJE LIDERA I MENEDŻERA: 7.1. Metody i przebieg badania; 7.2. Wyniki. Rozdział 8. IMPLIKACJE TEORETYCZNE: 8.1. Wnioski z badań wcześniejszych; 8.2. Wnioski z badań właściwych. Rozdział 9. IMPLIKACJE PRAKTYCZNE. Rozdział 10. IMPLIKACJE DO DALSZYCH BADAŃ. Podziękowania. Bibliografia. Aneks 1. Aneks 2. Aneks 3. Aneks 4. Aneks 5. Aneks 6. Spis tabel i rysunków.
1. Manipulacja w kierowaniu ludźmi; 2. Szkolenia pracowników z wykorzystaniem outsourcingu; 3. Pragmatyczne przywództwo jako sposób budowania potencjału organizacji; 4. Pomiar cech i zachowań przywódczych w kontekście wartości kultury organizacyjnej; 5. Metody kształtowania kultury organizacyjnej; 6. Zarządzanie karierami pracowniczymi w organizacji: współczesne problemy i wyzwania; 7. Kształtowanie satysfakcji i zaangażowania pracowników; 8. Koncepcje, modele i metody zarządzania różnorodnością; 9. Metody i techniki zarządzania zasobami ludzkimi w kontekście wirtualizacji zarządzania; 10. Metody zarządzania zasobami ludzkimi oparte na kompetencjach; 11. Metody kształtowania wynagrodzeń w przedsiębiorstwie; 12. Jak zmierzyć to, co niemierzalne? Zasady konstruowania wskaźników syntetycznych w zarządzaniu zasobami ludzkimi.
1. Kwestie terminologiczne; 2. Implikacje warunków funkcjonowania organizacji publicznych; 3. Konsekwencje dla personelu; 4. Właściwie zmotywowany personel siłą organizacji; 5. Motywowanie a przywództwo.
Jednym z twierdzeń najczęściej powtarzanych przez teoretyków i praktyków zarządzania jest to mówiące, że ludzie są najważniejszym zasobem organizacji, warunkującym jej przetrwanie i rozwój. Jednocześnie jest to też bezsprzecznie jeden z najtrudniejszych dla menedżerów obszar zarządzania - z uwagi na nieprzewidywalność i ograniczoną sterowalność całego społecznego podsystemu organizacji. W obliczu tego wyzwania poszukiwane są skuteczne praktyki zarządzania zasobami ludzkimi. Menedżerowie pełnią w tym procesie bardzo ważną funkcję. Dążą do przywództwa, podejmują próby tworzenia skutecznych systemów motywowania oraz wykorzystują zróżnicowane narzędzia zarządzania kadrami, a wszystko to w imię budowania kapitału ludzkiego. Co ciekawe - te starania nie zawsze jednak przynoszą oczekiwane skutki. Ukształtowany z czasem charakter relacji przełożony – podwładny może okazać się bardziej lub mniej proefektywnościowy. Tworzenie skutecznych systemów motywowania i wspieranie zaangażowania pracowników w warunkach różnorodności postaw i nietrwałości struktur organizacyjnych wynikającej ze zmienności otoczenia są wciąż uznawane za największe wyzwania współczesnego zarządzania zasobami ludzkimi. Ludzie różnie interpretują te same bodźce, a zatem celowe działania skutkują wielością indeterministycznych, trudnych do przewidzenia zmian w całej organizacji. Ostatecznie pojawiające się paradygmaty nierzadko nie znajdują potwierdzenia w praktyce organizacyjnej, przepełnionej wieloma sprzecznościami. Należy pogodzić się chyba z faktem, że paradoksy są wpisane w rzeczywistość organizacyjną, której uczestnicy wciąż balansują pomiędzy dychotomicznymi wyborami, często wykluczającymi się, ale też w rezultacie uzupełniającymi istotę trwania i rozwoju. Niniejsza publikacja to zestawienie różnorodnych artykułów przygotowanych na potrzeby Szkoły Letniej Zarządzania 2016, zatytułowanej „W świecie paradoksów i paradygmatów zarządzania”. Opracowania są utrzymane w optyce postaw, zachowań i relacji pomiędzy ludźmi w organizacji, a główne perspektywy rozważań obejmują: 1) przywództwo i role menedżerskie, 2) kompetencje pracownicze, 3) kapitał ludzki oraz 4) wybrane praktyki zarządzania kadrami, głównie nakierowane na motywację i zaangażowanie pracowników. Żywimy nadzieję, że lektura po-może czytelnikom nieco lepiej odnaleźć się w świecie paradoksów i paradygmatów ludzkiej strony zarządzania. Ewa Głuszek, Sylwia Stańczyk