1. Istota zachowań organizacyjnych, 2. Zachowania organizacyjne związane z czynnikami gospodarczymi, 3. Zachowania organizacyjne jednostkowe i grupowe, 4. Informacyjno-kulturowe czynniki zachowań organizacyjnych, 5. Zespołowość i indywidualizm w zachowaniach organizacyjnych, 6. Czynnik kontroli w zachowaniach organizacyjnych
Wprowadzenie; Cz.1 Wyzwanie dla menedżerów: Wykorzystać okazję; Biznes: Sukces a kontrola. Cz.2 System funkcjonowania firmy: Orientacja na klienta i najlepszy produkt; Usprawnienie funkcjonowania firmy i najważniejsze kompetencje; Minimalizowanie kosztów. Cz.3 Zwycięska firma: Potęga sprawności operacyjnej; Wyprzedzić konkurentów pod względem rozwoju. Cz.4 Zapewnić sukces: Doceniać ludzi; Strategiczne programowanie wyników.
Zarządzanie finansowe; Organizacyjno-prawne otoczenie działania menedżera finansowego; Rynki finansowe; Analiza i planowanie finansowe; Sprawozdania finansowe; Analiza finansowa; Prognozowanie sprawozdań finansowych; Dźwignia operacyjna, finansowa i całkowita; Podstawowe koncepcje zarządzania finansowego: wartość pieniądza w czasie, ryzyko i stopa zwrotu; Wartość pieniądza w czasie; Wycena akcji i obligacji; Ryzyko a stopa zwrotu.
Wprowadzenie; Ujęcie mechanistyczne bierze górę. Organizacje jako maszyny, Do akcji wkracza przyroda. Organizacje jako organizmy; W stronę samoorganizacji. Organizacje jako mózgi; Tworzenie rzeczywistości społecznej. Organizacje jako kultury; Interesy, konflikt i władza. Organizacje jako systemy polityczne; Badanie jaskini Platona. Organizacje jako psychiczne więzienia. Ujawniająca się logika zmian. Organizacja jako przepływ i transformacja; Groźne oblicze. Organizacje jako narzędzia dominacji; Doskonalenie sztuki analizowania organizacji. Używanie metafory do odczytywania i rozumienia organizacji; Myślenie obrazami. Przyszłość teorii organizacji.
Wstęp; Wybór publiczny; Klasyfikowanie reguł decyzyjnych; Modelowanie zachowań parlamentarnych-Sejm RP II kadencji; Indeksy siły; Prognozowanie wynikow wyborów; Przetarg; Tryb ustawodawczy; Rola komisji sejmowych w kształtowaniu treści ustaw (na tle prac komisji nadzwyczajnej sejmu II kadencji ds. kodyfikacji prawa karnego).
1. Wiedza o organizacji i zarządzaniu jako dyscyplina naukowa, 2. Ewolucja nauki o organizacji i zarządzaniu, 3. Prakseologiczna interpretacja zjawiska organizacyjnych, 5. Zarządzanie, 6. Władza organizacyjna, 7. Projektowanie i modelowanie organizacji, 8. Jednostka w organizacji, 9. Planowanie i kontrolowanie w organizacji, 10. Wybrane współczesne uwarunkowania i problemy funkcjonowania organizacji
Uwarunkowania prawne działalności reklamowej; Etapy tworzenia reklamy i wybór jej celów; Decyzje w zakre- sie grup docelowych, treści reklamy i budżetu; Spo- rządzania briefu reklamowego; Plan mediów-wybór śro- dków przekazu reklamowego; Zasady współpracy z agencją reklamową; Reklama prasowa; Reklama telewizyjna; Re- klama radiowa; Reklama zewnętrzna; Internet; Inne for- my reklamy.
Uwarunkowania prawne działalności reklamowej; Etapy tworzenia reklamy i wybór jej celów; Decyzje w zakre- sie grup docelowych, treści reklamy i budżetu; Spo- rządzania briefu reklamowego; Plan mediów-wybór śro- dków przekazu reklamowego; Zasady współpracy z agencją reklamową; Reklama prasowa; Reklama telewizyjna; Re- klama radiowa; Reklama zewnętrzna; Internet; Inne for- my reklamy.
Nie wystarczy wiedzieć, co należy zrobić, Kiedy mówienie zastępuje działanie, Kiedy pamięć zastępuje myślenie, Kiedy strach przeszkadza w wykorzystaniu wiedzy, Kiedy system pomiaru wyników utrudnia ich właściwą ocenę, Kiedy współzawodnictwo wewnątrz firmy zmienia przyjaciół we wrogów, Firmy, które radzą sobie
z problemem rozbiezności między wiedzą a jej zastosowaniem, Przekładanie wiedzy na działania.
1. Racjonalność w negocjacjach, 2. Strategie negocjacyjne, 3. Perswazja, 4. Techniki sprzedaży, 5. Kulturowa perspektywa analizy negocjacji - wyniki badań, 6. Techniki perswazyjne - wyniki badań, 7. Mity negocjacji, 8. Negocjacje z perspektywy kultury organizacyjnej
Przedmowa; Zarządzanie projektami (na przykładzie struktury organizacyjnej Techbud S.A.); Zarządzanie operacyjne (na przykł. FSE Zelpol S.A.); Ustalenie struktury sprzedaży i procedury ustalania cen i marż w przedsiębiorstwie wielozakładowym; Organizacja zarządzania marketingiem w firmie "Flores", Restrukturyzacja zakładowych zasobów mieszkaniowych Podkarpackich Zakładów Rafineryjnych w Jaśle; Identyfikacja i analiza sytuacji strategicznych jednostek biznesu w Krośnieńskich Hutach Szkła "Krosno" S.A.; Projekt kanałów dystrybucji dla firmy "Delta-bis"; "Mała czarna"; Analiza struktury organizacyjnej Przedsiębiorstwa Przetwórstwa Owoców i Warzyw "Ogród" i formułowanie kierunków jej usprawnienia.
Tom 1: 1. Wprowadzenie. Dziedzina i praktyka badań jakościowych . Cz. I. Obszar badań : ?. Reforma nauk społecznych i uniwersytetów przez badania interwencyjne , 3. Badania kompozycyjne w dwóch częściach . Teoria krytyczna i analiza społecznej (nie) sprawiedliwości , 4. Na grząskim gruncie . Badania tubylców w erze niepewności , 5. Kaupapa Maori . Przezwyciężyć neokolonializm w badaniach społecznych , 6. Etyka i polityka w badaniach jakościowych , ?. Komisje etyczne i konserwatyzm metodologiczny . wyzwania dla i ze strony paradygmatu fenomenologicznego , Cz. II. Rywalizujące paradygmaty i perspektywy : 8. Kontrowersje wokół paradygmatów , sprzeczności i wyłaniające się zbieżności , 9. Etnografia krytyczna . Polityka współpracy , 10. Feministyczne badania jakościowe u progu milenium . Zarys i wyzwania , 11. Krytyczna teoria rasy i jej znaczenie etyczne , 12. teoria krytyczna i badania jakościowe . rewizja , 13. Metodologie dla studiów kulturowych . Podejście integrujące , 14. Krytyczny humanizm i teoria queer . Nieuniknione napięcia , Cz. III. Strategie badawcze : 15. Praktyka i polityka w badaniach jakościowych finansowych ze źródeł zewnętrznych , 16. Etnografia performatywna . Odgrywanie i pobudzenie kultury , 17. Jakościowe stadium przypadku , 18. Obserwowanie uczestnictwa i narodziny etnografii publicznej , 19. Praktyki interpretacyjne a działanie społeczne , 20. Teoria ugruntowana w XXI wieku . zastosowanie w rozwijaniu badań nad sprawiedliwością społeczną , 21. Krytyczna etnografia jako uliczny perfomans. Refleksje na temat domu , rasy , mordu i sprawiedliwości , 22. narracja świadka , podrzędność i autorytet narracyjny , 23. Uczestniczące badania interwencyjne . Działanie komunikacyjne i sfera publiczna , 24. Badania kliniczne
1. Wirtualna organizacja działań w rozwoju technologii społeczeństwa informacyjnego, 2.Wybrnae problemy wyzwań, szans i ograniczeń, 3. Podstawy informacyjne i obliczeniowe inteligentnych metod komputerowych, 4. Środowisko informacyjne organizacji wirtualnej, 5. Centra danych i zarządzanie informacją, 6. Wybrane badania przedmiotowe i rozwiązania eksperymentalne
Zarządzanie finansowe; Organizacyjno-prawne otoczenie działania menedżera finansowego; Rynki finansowe; Analiza i planowanie finansowe; Sprawozdania finansowe; Analiza finansowa; Prognozowanie sprawozdań finansowych; Dźwignia operacyjna, finansowa i całkowita; Podstawowe koncepcje zarządzania finansowego: wartość pieniądza w czasie, ryzyko i stopa zwrotu; Wartość pieniądza w czasie; Wycena akcji i obligacji; Ryzyko a stopa zwrotu.
R.1 Przedsiębiorca w teorii ekonomii; R.2 Istota i za kres przedsiębiorczość; R.3 Warunki podejmowania działalności gospodarczej w Polsce; R.4 Planowanie i podejmowanie decyzji; R.5 Wybrane metody przedsiębiorczego zarządzania; R.6 Istota i zakres strategii przedsiębiorstwa; R.7 Zintegrowane systemy zarządzania jakością firmy; R.8 Wpływ zintegrowanego systemu zarządzania jakością na funkcjonowanie firmy; R.9 Wpływ niepewności i ryzyka na możliwość prowadzenia działalności gospodarczej; R.10 Ch-ka i ocena sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce; R.11 Ch-ka i ocena sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Unii Europejskiej; R.12 Ocena możliwości rozwoju sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce; R.13 Ch-ka przedsiębiorstwa międzynarodowego.
Część ogólna: 1. O idei pracy, prawie pracy i pracy przymusowej w Związku Sowieckim - uwagi wybrane (1917-1945); 2. Między pracą najemną a zniewoloną. Dylematy doktrynalno-polityczne na przykładzie ZSRR; 3. Podstawowe zasady prawa pracy - nadmiar kodeksowej regulacji czy zasadności ich wyodrębnienia? 4. Ryzyko pracodawcy jako zasada prawa pracy; 5. Konstytucyjne prawo dostępu do służby publicznej na jednakowych zasadach a kwestia zatrudniania pracownika samorządowego na czas zastępstwa; 6. The subjectivity of work and the nature of employment-based work; 7. Warunki rozwoju i wpływ sztucznej inteligencji na pracę, zatrudnienie i inne niektóre prawnie nieuregulowane w Unii Europejskiej zagadnienia społeczne, technologiczne i gospodarcze; 8. Europejska autonomiczna definicja pracownika. Przyczynek do dyskusji nad rozwojem prawa zatrudnienia; 9. O zasadności wykorzystania w prawie zatrudnienia teorii zarządzania personelem; 10. Elastyczne formy zatrudnienia. Panorama zagadnień z perspektywy prawa pracy; 11. Prakseologiczny wymiar prawa pracy; 12. O pojęciu zasad współżycia społecznego - uwagi na tle wybranych przepisów kodeksu pracy; 13. O funkcji modyfikacyjnej zasad prawa pracy na gruncie art. 300 k.p. 14. Zasady prawa; 15. Koncepcja „prawa zatrudnienia” w świetle kompetencji Państwowej Inspekcji Pracy; 16. Wiodąca rola prawa statutowego uczelni w kształtowaniu sytuacji prawno-pracowniczej nauczycieli akademickich; 17. Regulacja zatrudnienia niepracowniczego czy prawo zatrudnienia? Indywidualne prawo pracy: 18. Równy dostęp osób z niepełnosprawnościami do zatrudnienia w administracji publicznej - realna możliwości czy fikcja? 19. Spółdzielcza umowa o pracę jako podstawa nawiązania stosunku pracy; 20. Prawne podstawy zatrudnienia tymczasowego; 21. Wpływ zrzeczenia się mandatu przez wójta na sferę stosunku pracy jego zastępcy; 22. Założenia ogólne charakteryzujące zatrudnienie w samorządzie terytorialnym (porównanie z zasadami funkcjonowania korpusu służby cywilnej); 23. Pracownicy socjalni w polskim systemie pomocy społecznej. Kilka uwag w kontekście ewolucji systemu; 24. Status prawny pracowników ochrony. Wybrane problemy; 25. Przetwarzanie danych osobowych pracowników a zwolnienia grupowe; 26. Kilka uwag w sprawie realizacji obowiązków pracowniczych w domu pracownika; 27. „Przekształcenie” stosunku służbowego celnika w stosunku pracy; 28. Ochrona trwałości stosunku pracy członków zarządu zakładowej i międzyzakładowej organizacji związkowej po nowelizacji; 29. Równe prawa pracujących małżonków i innych osób pełniących obowiązki rodzinne a zachowanie równowagi między życiem zawodowym i rodzinnym; 30. Swoboda umów a umowy dodatkowe stron stosunku pracy; 31. O podstawach aksjologii polskiego prawa pracy w rozporządzeniu dotyczącym umowy o pracę pracowników umysłowych; 32. Ustanie stosunku pracy nauczyciela akademickiego; 33. Uprawnienie do wypowiadania umów o zakazie konkurencji w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii, ogłoszonego z powodu COVID-19. Uwagi de lege lata i de lege ferenda; 34. Zatrudnienie nauczycieli na czas określony; 35. Rodzicielskie świadczenie uzupełniające - MAMA 4+ - oczekiwania i realia; 36. Przekształcenia podmiotowe stosunku pracy nauczyciela akademickiego; 37. Równowaga między życiem zawodowym i prywatnym pracownika świadczącego pracę zdalnie - stan polskich regulacji Kodeksu pracy; 38. O istocie umowy o pracę na czas określony; 39. Prawo pracowników zdalnych do bycia offline - rozważania prawnoporównawcze; 40. Czy przepisy regulujące warunki zatrudnienia pracowników delegowanych, jako przepisy wymuszające swoje zastosowanie, zapewniają ochronę pracownika? Zbiorowe prawo pracy: 41. O układach zbiorowych pracy zawieranych dla osób świadczących pracę na innej podstawie niż stosunek pracy; 42. Pojęcie zakładowej organizacji związkowej obejmującej zakresem działania cały zakład pracy; 43. Porozumienie zbiorowe w tarczy antykryzysowej. Procesowe prawo pracy: 44. Kształtowanie się systemu sądowej kontroli orzeczeń dyscyplinarnych w stosunkach służbowych; 45. Roszczenie funkcjonariusza formacji zmilitaryzowanej o dopuszczenie do służby; 46. Sądownictwo polubowne - nowa jakość rozstrzygania sporów. Ubezpieczenia społeczne: 47. Prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej jako tytuł ubezpieczeń społecznych - wybrane zagadnienia; 48. Kilka uwag o powoływaniu Prezesa ZUS; 49. O ustalaniu ustawodawstwa właściwego w przypadku jednoczesnego wykonywania pracy na terytorium więcej niż jednego państwa członkowskiego w koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego; 50. Jednorazowe odszkodowanie przysługujące członkom rodziny z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej; 51. W poszukiwaniu modelu zabezpieczenia finansowego na wypadek starości; 52. O rencie rodzinnej, uposażeniu rodzinnym i o proporcjonalności świadczenia - słów kilka; 53. Zasada (nie)kumulacji, czyli o zbiegu prawa do świadczenia emerytalnego z systemu powszechnego i wojskowego; 54. COVID-19 a świadczenia z ubezpieczenia chorobowego (wybrane zagadnienia); 55. Prawnoteleologiczne aspekty funkcji ochronnej norm proceduralnych ubezpieczeń społecznych. Varia: 56. Ekwiwalent pieniężny za niewykorzystany urlop policjanta. Problemy orzecznictwa organów Policji związane z konstytucjonalnością art. 115a ustawy o Policji; 57. Centra usług społecznych - nowe jednostki organizacyjne gminy; 58. Zadania jednostek samorządu terytorialnego w zakresie ochrony przeciwpożarowej w aspekcie prawnym i praktycznym na przykładzie miasta Bielsko-Biała i powiatu bielskiego - wybrane zagadnienia; 59. Charakter prawny zatrudnienia w ramach stosunku służbowego na przykładzie wybranej kategorii podmiotów zatrudnionych.
Zbiór stanowi omówienie metodologicznych aspektów zarządzania z trzech głównych perspektyw: społecznej (uwzględniającej socjokulturowe uwarunkowania funkcjonowania organizacji, rolę człowieka i jego szeroko rozumiane kompetencje), narzędziowej (techniczne aspekty działania organizacji) oraz globalnej (sprawność funkcjonowania organizacji rozumianej jako system otwarty, pozostający w relacji ze swoim otoczeniem). Zawiera interesujące opracowania dotyczące: zarządzania wiekiem; ról konsultanta w procesie doradczym; komunikacji w doradztwie biznesowym; postaw jako elementu kształtowania kompetencji pracowniczych; kreatywności w pracy coacha i zastosowania coachingu w zarządzaniu; budowania więzi interpersonalnych w organizacji; elastyczność pracowników w kontekście pomiarów satysfakcji z pracy; ryzyka w zarządzaniu projektami; analizy sieci społecznych; granic stosowania action research w zarządzaniu; perspektywy fenomenologicznej w zarządzaniu; restrukturyzacji firm, wchodzących na rynki zagraniczne; wybranych elementów różnych koncepcji patologii organizacji; modelu współpracy postrzeganego jako narzędzie kreowania przewagi kooperacyjnej w usługach publicznych i społecznych; kształtowania organizacji uczącej się w sektorze publicznym. Rozważania autorów koncentrują się na poszukiwaniu najszerszych uogólnień odnoszących się do świadomego i celowego działania, rozpatrywanego ze względu na jego sprawność, dlatego książka może liczyć na zainteresowanie teoretyków i praktyków zarządzania.