CZ.I Teoretyczno-metodyczne podstwey gospodarki przestrzennej : 1.Zakres badawczy gospodarki przestrzennej, 2.Teorie lokalizacji działalności gospodarczej, 3.(Neo)marshallowskie okręgi przemysłowe i teoria polaryzacji, 4.Teoria ośrodków centralnych, 5.Teoria bazy ekonomicznej i struktury funkcjonalnej miast, 6.Teoria regionu ekonomicznego, 7.Metody analizy regionalnej. Cz.II Teoria systemów złożonych jako model "Lidera": 1.Teoria systemów złożonych a koncepcja gospodarki przestrzennej, 2.Stany systemów złożonych, 3.Teoria gospodarki przestrzennej a możliwości badawcze wynikające z modelu "lidera"
1.Tradycje gospodarki przestrzennej. Ku nowemu paradygmatowi, 2.Przedmiot badań gospodarki przestrzennej, 3.Zarys problematyki badawczej gospodarki przestrzennej. Część statystyczna, 4.Przestrzenna równowaga gospodarki, 5.Zjwiska i procesy dynamiczne w gospodarce przestrzennej, 6.Prawidłowość i mechanizmy występujące w gospodarce przestrzennej, 7.Sposoby budowania teorii w gospodarce przestrzennej, 8.Przegląd głównych teorii gospodarki przestrzennej, 9.Modelowanie gospodarki przestrzennej, 10.Wybrane metody badania gospodarki przestrzennej. Zastosowania. Testowanie
Miasta tworzą dominujące środowisko życia człowieka i stanowią miejsca dynamicznego rozwoju, innowacyjności, kreatywności, w których poszukuje się rozwiązań kluczowych problemów współczesnego świata. Poza tym są podstawowym źródłem wielu wyzwań dotyczących kwestii bezpieczeństwa czy zmian klimatu, gdyż zużywają większą część światowej energii i w związku z tym mają znaczący udział w emisji gazów cieplarnianych. Miejskość zmienia swój wymiar społeczny, ponieważ jest sprzężona z procesami globalizacji, a zatem z mobilnością, intensywnością wszelkiego rodzaju przepływów i współzależności między obszarami miejskimi, których powiązania sieciowe oplatają naszą planetę. Metropolie i obszary metropolitalne stanowią węzły tej sieci, wytwarzając nowego rodzaju relacje z otoczeniem zarówno najbliższym, wskutek zacierania granic między miastem i światem wiejskim, jak i z otoczeniem odległym, w wyniku włączania się w przestrzeń globalnych przepływów. (fragment Wstępu)
Przyznaj, spodziewasz się baśni Miasto Grimm – ponura, spowita obłokami tłustej czerni metropolia to miejsce, gdzie o sprawiedliwość równie trudno, co o bezchmurne niebo. Zbudowane na ciele olbrzyma, napędzane jego smolistą krwią i odłamkami węglowego serca trwało w dawno ustalonym porządku. Do teraz. Na przestępczą scenę wkracza właśnie bezkompromisowo Nowy Gracz, a oficer policji Wolf zostaje brutalnie zamordowany we własnym domu. Czy te fakty się łączą? I czy czerwony płaszcz z kapturem zaobserwowany u głównej podejrzanej w sprawie zabójstwa czyni ze sprawy zbrodnię na tle religijnym? Jakub Ćwiek tym razem funduje nam gorzki, brutalny kryminał noir w niezwykłym świecie inspirowanym amerykańskim podziemiem przestępczym lat dwudziestych i trzydziestych. W mieście, w którym rządzi strach i… opowieść. W tym mieście nie wybacza się żadnych błędów!
1. Definicyjne aspekty innowacji; 2. Miast akceleratorem innowacji; 3. Innowacje w zarządzaniu transportem w miastach; 4. Innowacje w zarządzaniu rewitalizacją miast w Polsce; 5. Innowacje w świadczeniu usług publicznych: partnerstwo publiczno-prawne; 6. Innowacje w konsultacjach społecznych przedsięwzięć inwestycyjnych; 7. Slow City jako innowacyjna koncepcja rozwoju miast; 8. Podsumowanie.
1. Techniki rozpoznawania monitoringu środowiska gruntowo-wodnego; 2. Technologie oczyszczania terenów zdegradowanych; 3. Przyrodniczo-krajobrazowe aspekty rewitalizacji terenów zdegradowanych; 4. Aplikacyjne aspekty procesu rewitalizacyjnego.
1. Partie jako zjawisko polityczne, 2. Polski system partyjny, 3. Lokalne sceny polityczne, 4. Partie polityczne na lokalnych scenach politycznych na przełomie XX i XXI wieku, 5. Proces instytucjonalizacji partii politycznych w społecznościach lokalnych
1. Adaptacja modelu urban labu w Gdyni i w Rzeszowie – teoria a rzeczywistość 1.1. Modelowe ujęcie urban labu dostosowanego do warunków polskich 1.2. Urban Lab Gdynia 1.3. Urban Lab Rzeszów 1.4. Rola Instytutu Rozwoju Miast i Regionów w projekcie 2. Struktura organizacyjna urban labów 2.1. Zespół urban labu 2.2. Grupa Strategiczna 2.3. Zespół Tematyczny 3. Działalność Urban Labów w Gdyni i w Rzeszowie – dobre praktyki 3.1. Otwieranie danych miejskich 3.2. Hackathon miejski 3.3. Inkubator Innowacji Miejskich 3.4. Rzeszowskie Laboratorium Badań Miejskich 3.5. Gdyńska Platforma Dialogu (Decidim) 3.6. Urban Cafe 3.7. Inne aktywności podejmowane w laboratoriach.
Prolegomena. Miasto - człowiek - spotkanie - szczęście; Rozdział 1. Jakość życia w mieście jako kategoria interdyscyplinarna 1.1. Interdyscyplinarność w badaniu zjawisk 1.2. Miasto jako środowisko życia 1.3. Jakość życia w oglądzie badawczym 1.4. Co wynika z interdyscyplinarnego podejścia w poznawaniu jakości życia w mieście? Rozdział 2. Refleksje nad rozpoznawaniem zmiennej materii miast 2.1. O zawodzie urbanisty i ochronie dziedzictwa miast 2.2. O początkach badań miast 2.3. O badaczu miast 2.4. O języku przestrzeni 2.5. O czytaniu miasta 2.6. O wartości przestrzeni i mieszkańcach 2.7. Refleksja o trwaniu 2.8. Historia budowy miast i jej badacz 2.9. Miasto - od dzieła sztuki i dokumentu historii do systemu informacji o wartościach 2.10. „Znaki ziemi" i terytorium 2.11. Bliskie średniowiecze 2.12. Dziedzictwo miast i problem nieprzystosowania struktur dawnych 2.13. Miasto idealne. Model i wielkie kryzysy Rozdział 3. Psychologiczne konteksty jakości życia w mieście Rozdział 4. Jakość życia w przestrzeni zurbanizowanej w perspektywie nauk o zdrowiu 4.1. Jakość życia - kontekst nauk medycznych 4.2. Zdrowie i styl życia a jakość życia 4.3. O czym i w jakim zakresie prowadzone są badania jakości życia w kontekście nauk medycznych? 4.4. Miasto - jakość życia w kontekście nauk medycznych Rozdział 5. Jakość życia w mieście w poglądach ekonomisty 5.1. Ekonomiczna jakość życia - poglądy i interpretacje 5.2. Praca jako determinanta jakości życia 5.3. Determinanty jakości życia w mieście Rozdział 6. Miejski transport towarowy jako czynnik determinujący poziom jakości życia w mieście 6.1. Specyfika miejskiego transportu towarowego w kontekście kształtowania jakości życia w mieście 6.2. Miejski transport towarowy jako podsystem złożonych zależności między interesariuszami 6.3. Wyzwania dla decydentów w zakresie rozwoju zrównoważonej logistyki miejskiej 6.4. Problemy w zakresie funkcjonowania systemów logistyki miejskiej - studium przypadku 6.5. Rozwiązania w zakresie rozwoju zrównoważonej logistyki miejskiej sprzyjające podwyższaniu poziomu jakości życia w mieście Rozdział 7. Jakość życia w mieście w ujęciu demograficznym 7.1. Przemiany demograficzne 7.2. Ludność w miastach - urbanizacja 7.3. Audyt miejski a jakość życia w mieście Rozdział 8. W kierunku poprawy jakości życia w mieście. Czynniki konstytuujące jakość życia w świetle badań empirycznych 8.1. Pomiar jakości życia w mieście w doniesieniach literaturowych 8.2. Metodyka badań jakości życia w mieście w badaniach własnych 8.3 Subiektywna ocena jakości życia w miastach - wyniki badań 8.4. Identyfikacja determinant jakości życia w mieście 8.5. Hierarchizacja cech jakości życia 8.6. Preferencje jakości życia w mieście; Konkluzje. Przestrzeń publiczna jako narzędzie kreowania jakości życia w mieście; Przestrzeń publiczna jako element miejskości; Wspólnota versus indywidualizm a sprawa miasta; Przestrzeń publiczna jako inkubator szczęścia; Bibliografia.
1. Od Marksa do Putnama- geneza koncepcji kapitału społecznego; 2. Źródła kapitału społecznego; 3. Patologia społeczna a kapitał społeczny w obszarze wielkiego miasta- tropy teoretyczne i empiryczne; 4. Społeczności wielkomiejskie jako obszary badania kapitału społecznego i zjawisk patologii społecznej- założenia metodologiczne i metodyka prowadzenia badań; 5. Kapitał społeczny wielkomiejskiego blokowiska i rejonu kulturowo zaniedbanego; 6. Zjawiska patologii społecznej w kontekście kapitału społecznego wielkomiejskich społeczności lokalnych.
1. Demokracja i społeczeństwo obywatelskie przed rokiem 1989 i później, 2. Kapitał społeczny, 3. Studia przypadków, 4. Stowarzyszenia jako źródło kapitału społecznego, 5. Kto rządzi w gminie?, 6. O kulturze nieufności i polityce zaufania, 7. Kapitał społeczny w małych miastach
1. Ekonomiczne aspekty rozwoju miast: Miasta polskie w procesie globalizacji; Przemiany funkcji metropolitalnych Łodzi na przełomie XX i XXI wieku; Przewaga konkurencyjna gospodarki wielkiego miasta w regionie; Przemiany funkcjonalne miast konurbacji Katowickiej w latach 1989-2002; Sytuacja społeczno- ekonomiczna byłych miast wojewódzkich; Procesy dopasowywania się struktur przestrzennych do nowych uwarunkowań - na przykładzie wybranych miast; Rozwój usług w miastach Dolnego Śląska w latach 1996-2002; Zastosowanie taksonomii wrocławskiej do podziału miast województwa opolskiego na grupy typologiczne według rozwoju społeczno- gospodarczego; Wielkomiejskie rynki pracy w Polsce - średniookresowe tendencje zmian sytuacji rynkowej; Polityka przeciwdziałania bezrobociu na rynkach lokalnych (na przykładzie powiatów ostrzeszowskiego i świdnickiego w latach 1999-2004); Nowe ośrodki powiatowe w regionie śląskim; Generalne cechy procesu transformacji. Studium przypadku małych miast na Górnych Śląsku; Funkcje małych i średnich miast wobec obszarów wiejskich na nowym paradygmacie rozwoju regionalnego; Przestrzenne zróżnicowanie małych i średnich przedsiębiorstw w wybranych miastach w Polsce; Kapitał zagraniczny greenfield w aglomeracjach miejskich; Rozwój i rozmieszczenie spółek z udziałem kapitału zagranicznego w aglomeracji wrocławskiej w latach 1989-2004; Przestrzenne aspekty funkcjonowania inwestycji zagranicznych na przykładzie podmiotów przemysłowych we Wrocławiu; karty płatnicze w ujęciu przestrzennym i czasowym (przykład Wrocławia); Nowy element sfery usług w mieście na przykładzie punktów protetyki słuchu; Zmiany w funkcjonowaniu bazy noclegowej we Wrocławiu w okresie przemian 1988-2003; Baza noclegowa w Legnicy w okresie transformacji systemowej; Folklor i popularna kultura ludowa w ofercie turystycznej miast w okresie przemian. 2. demograficzne aspekty rozwoju miast: Zmiany powierzchni i gęstości zaludnienia miast polskich w latach 1960-2003; Zmiany zaludnienia wybranych miast wojewódzkich w latach 1975-2003; Przemiany wzorca rozrodczości i płodności ludności miejskiej w Polsce w latach 1945-2003; Wybrane uwarunkowania starzenia się ludności powiatów grodzkich na tle pozostałych powiatów w okresie 1991-2001; Ruch naturalny ludności w dużych miastach Polski na tle pozostałych ośrodków w świetle wybranych parametrów tego procesu; Etapy rozwoju demograficznego byłych miast wojewódzkich w latach 1975-2003; Sytuacja ludnościowa w miastach województwa opolskiego w perspektywie prognozy demograficznej do 2030 roku; Demograficzne aspekty przemian w małych miastach województwa opolskiego w latach 1992-2003; Wpływ miast i aglomeracji miejskich na mobilność przestrzenną ludności Polski w procesie transformacji do gospodarki rynkowej. 3. Społeczne aspekty rozwoju miast: Dochody i wyposażenie w dobra trwałego użytku jako determinanty dobrobytu gospodarstw domowych w miastach; Struktury ludności migrującej w miastach Polski południowo-wschodniej; Religijność a miejski styl życia w Republice Czeskiej; Przemiany społeczne ośrodka przemysłowego (przykład Sosnowca); Wybrane problemy społeczne w miastach województwa śląskiego; Integracja miejskich i wiejskich społeczności subregionu jeleniogórskiego; Partycypacja mieszkańców miast w lokalnym życiu publicznym; Osoby niepełnosprawne w Jaworznie.
Ideą przygotowania publikacji było przekonanie o podstawowej - aczkolwiek ciągle za mało docenianej - roli obserwacji i badań terenowych na różnych etapach edukacji geograficznej. Osią przewodnią książki są różne koncepcje zajęć w terenie na przykładzie Łodzi i regionu łódzkiego. Ich szeroka tematyka i możliwość doboru miejsc realizacji oraz zróżnicowanie stopnia trudności ukazują wielość walorów poznawczych, kształcących i wychowawczych wybranych przestrzeni Łodzi i jej strefy podmiejskiej w edukacji geograficznej.
Proponowane zajęcia są przykładami odchodzenia od podającego wzorca kształcenia, nadal dominującego w dydaktyce szkolnej i akademickiej. Stanowią przeciwieństwo wykładu i narracji podczas kształcenia geograficznego, a dzięki poglądowym i sprawdzonym przykładom zachęcają do przechodzenia od biernego do aktywnego i poszukującego zdobywania wiedzy geograficznej. Ważnym założeniem metodologicznym prezentowanych zajęć terenowych jest ukazanie znaczenia wyboru tematyki, atrakcyjności sformułowania celów obserwacji oraz trafności ich dopasowania do miejsca obserwacji.
Zamierzeniem Autorów jest przedstawienie i podkreślenie wspólnej osi łączącej tematykę badań geografów, którą stanowić może eksponowanie relacji przyroda - człowiek podczas zajęć z różnych subdyscyplin geografii. Na uwagę zasługuje znaczenie publikacji w sferze kształtowania u młodego pokolenia pożądanych postaw wobec przyrody oraz dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego.
Konińskie Studia Społeczno-Ekonomiczne to czasopismo naukowe, które zrodziło się z potrzeby poszukiwań wspólnego mianownika między różnymi doświadczeniami jednostek zarówno na płaszczyźnie społecznej, osobistej, a przede wszystkim badawczej. Czasopismo to ex definitione ma charakter interdyscyplinarny, zaś poszukiwania naukowe mają wymiar „wielowarstwowy”, czyli nie zamykamy się, np.: na określonej metodologii, czy dziedzinie nauki, ale propagujemy transdyscyplinarne podejście w proponowanych tekstach autorów. W związku z tym pragniemy by na łamach naszego czasopisma poruszano zagadnienia z zakresu rożnych dziedzin naukowych; nie przekreślamy również tekstów poglądowych, czy kazuistycznych, interesuje nas wszystko, co może służyć nowemu spojrzeniu oraz interpretacji problemów społecznych.
1. Kreatywność aglomeracji: Modele kreatywnej aglomeracji miejskiej; Kreatywność wirtualnej przestrzeni aglomeracji; Kreatywne i atrakcyjne miasta. Koncepcje i mechanizmy restrukturyzacji aglomeracji miejskich; Założenia metodyki badawczej aktywności kreatywnych miast aglomeracji; Górnośląski Związek Metropolitalny; Przemysł kultury - przykład Katowic; Bytom jako przykład miasta kreatywnego; Nauka jako czynnik kreatywności aglomeracji. Przykład lublina; Wpływ czynników aktywności kreatywnej miasta na tworzącą się aglomeracje miejską Olsztyna. 2. Innowacyjność i przedsiębiorczość aglomeracji: Uwagi do problemu innowacyjnego potencjału aglomeracji; Podnikavy region - zakladni vychodiska vyzkumu; Znalosti a mesto - zakladni principy regionalniho znalostniho managementu, pristupy a priklad praxe; Identyfikacja potencjalnych clustrov v regionalnom podnikatel'skom prostredi. 3. Konkurencyjność i transformacja aglomeracji: regionalni konurenceschopnost vztahy konkurujicich a kooperijicich mest aglomerace a strategie regionu; Transformacja miast w czasie globalnie umotywowanej polityki regionalnej; Promocja gospodarcza i jej otoczenie instytucjonalne; Kierunki przekształceń w strukturze społeczno-ekonomicznej aglomeracji wrocławskiej; Zmiany w strukturze społeczno-ekonomicznej Wrocławia na początku XXI wieku; Przekształcenia w strukturze społeczno-ekonomicznej gmin otaczających Wrocław; Współpraca aktorów przestrzennych w kreowaniu równoważnego rozwoju aglomeracji wrocławskiej
1. Człowiek a przestrzeń publiczna, 2. Zagrożenie bezpieczeństwa działaniami przestępczymi, 3. Ograniczenie zagrożeń przestępczością poprzez rozwiązania przestrzenne, 4. Kształtowanie przestrzeni a bezpieczeństwo w ruchu drogowym, 5. Przeciwdziałanie wypadkom w ruchu pieszych, 6. Audyt stanu bezpieczeństwa przestrzeni,
1. Wizerunek miasta jako rezultat oddziaływania strategii tożsamości: Tożsamość a wizerunek miasta; Rola strategii tożsamości w kształtowaniu wizerunku miasta; Miejsce strategii tożsamości w strategii rozwoju miasta; 2. Kształtowanie wizerunku miast polskich w świetle badań ankietowych: Metody badań ankietowych; Pożądany wizerunek jako cel strategii tożsamości miasta; Planowanie strategii tożsamości kształtującej wizerunek miasta; Instrumenty kształtowania wizerunku miasta; Rola systemu identyfikacji wizualnej w kształtowaniu wizerunku miasta; Komunikacja jako instrument kształtowania wizerunku miasta; Wizerunek Wizerunek sytuacja kryzysowa w mieście; Marketing mix w kształtowaniu wizerunku miasta: strategia produktu, cen, dystrybucji, promocji; 3. Bariery w kształtowaniu wizerunku miasta i pożądane zmiany w instrumentach strategii tożsamości: Bariery realizacji planowanych zmian w strategii tożsamości miasta; Pożądane zmiany w kształtowaniu wizerunku miasta
Monografia „Lasy przyszłości. Wyzwania współczesnego leśnictwa” opublikowana staraniem Oficyny Wydawniczej Politechniki Białostockiej dotyczy różnorodnych aspektów kształtowania, hodowli i ochrony lasów. Lasy i leśnictwo stoją współcześnie wobec wielu wyzwań o skali dotychczas niespotykanej, związanych zwłaszcza z kryzysem klimatycznym, a także przewartościowaniem potrzeb i oczekiwań społecznych dotyczących ich funkcji. Wymaga to modyfikacji zarządzania lasami w wielu obszarach. Młode pokolenie leśników będzie mierzyć się z tego rodzaju wyzwaniami w nieporównywalnie większym stopniu niż ich poprzednicy. Procesom i zjawiskom tego rodzaju poświęcone były konferencje organizowane w Instytucie Nauk Leśnych Politechniki Białostockiej w latach 2020–2021. Referaty prezentowane wówczas stały się punktem wyjścia dla autorów większości rozdziałów składających się na niniejszy tom.
1.Powstawanie miast i ich rozwój: Definicja i funkcja miasta; Rozwój miast; 2. Logistyka miejska: geneza, istota, zakres: Potrzeba wprowadzania logistyki do miasta; Istota, zakres i cel logistyki miejskiej; System logistyczny miasta, infrastruktura logistyki miejskiej; Logistyka w systemie zarządzania miastem; 3. Organizacja transportu towarowego w mieście: Problemy transportu towarowego w mieście; Wykorzystanie transportu szynowego; Przyszłościowe formy transportu towarowego w miastach; Tranzyt towarowy przez miasto; 4. Miejskie centra logistyczne- ku lokalnej kooperacji: Organizacja zadań składowania dóbr na rzecz miasta; Logistyczne struktury kooperacyjne w miastach; Działalność centrów logistycznych a rozwój miast; 5. Przewozy osób i obsługa komunikacyjna miasta: Potrzeby komunikacyjne mieszkańców miasta; Wpływ komunikacji na rozwój miasta; Komunikacja miasta i zintegrowane systemy transportu zbiorowego; Wykorzystywanie kolei do obsługi komunikacyjnej miasta i aglomeracji. Zintegrowane systemy tramwajowo-kolejowe; 6. Zatłoczenia motoryzacyjne- reperkusje w systemie logistycznym miasta: Kongestia transportowa w mieście- przyczyny, skutki i metody ograniczania; Uwarunkowania racjonalizacji przewozu osób w obliczu zatłoczenia motoryzacyjnego; Zrównoważona koegzystencja i integracja transportu indywidualnego indywidualnego zbiorowego w mieście; Alternatywne wobec ruchu samochodowego samochodowego przyszłościowe środki komunikacji; 7. Systemy informatyczne i telematyka w logistyce miejskiej: Monitorowanie ruchu miejskiego, systemy identyfikacji pojazdów; Zintegrowane inteligentne systemy zarządzania ruchem. Telematyka transportu w mieście
1. Wpływ procesów społeczno-gospodarczych na rozwój miast: Morfologiczne i fizjonomiczne przemiany struktur miejskich; Analiza struktury funkcjonalnej miast; Procesy urbanizacyjne jako determinanta rozwoju ośrodków miejskich; Miasto jako kategoria ekonomiczna; Polityka zarządzania systemem miejskim w Polsce. 2. Kryteria i warunki funkcjonowania systemu logistycznego miasta: Ogólna teoria systemu i nauk systemowych; Pojęcie, obszary i zakres oddziaływania systemu logistycznego; Zależność miedzy miastem a logistyką; system transportowy miasta w aspekcie funkcjonowania jednostki terytorialnej. 3. Logistyka miejska - narzędzie wspomagające zarządzanie systemem logistycznym miasta: Identyfikacja, analiza i charakterystyka pojęcia; Teoretyczna analiza rozwiązań i modeli logistyki miejskiej. 4. Wybrane rozwiązania z obszaru logistyki miejskiej ( na przykładzie Niemiec): Modele, rozwiązania, projekty. 5. Miasto Szczecin jako platforma realizacji koncepcyjnych założeń logistycznych: Charakterystyka społeczno-gospodarcza i przestrzenno-funkcjonalna miasta; Główne założenia i kierunki rozwoju miasta; Analiza systemu transportowego w mieście; Obszarowa identyfikacja problemów funkcjonowania miasta; Model logistyki miejskiej