1. Procesy globalizacji i integracji: Globalizacja a regionalizacja i regionalizm w gospodarce światowej; Wpływ procesów globalizacji na rozwój lokalny; Podstawy prawne transgranicznych form współpracy regionalnej w Europie; Zmiany w systemie europejskiego szkolnictwa wyższego jako czynnik spójności społeczno-gospodarczej w Unii europejskiej; Transfer wiedzy, towarów i usług w międzynarodowej współpracy Białorusi na nowej granicy Unii Europejskiej; 2. Przestrzeń i rozwój zrównoważony: Polityka zrównoważonego rozwoju miast w dokumentach Unii Europejskiej; Ochrona przyrody warunkiem trwałego i zrównoważonego rozwoju; Działalność parków krajobrazowych w świetle zrównoważonego rozwoju regionów; Region Kopenhagi w świetle koncepcji rozwoju policentrycznego; 3. Tożsamość i wizerunek: Znaczenie cen tożsamości lokalnej w przedsięwzięciach o zasięgu ponadlokalnym; łodzianie o swoim mieście. Studium socjologiczne; Rola wizerunku miasta w kontekście wzrostu znaczenia mobilności kapitału ludzkiego; Marka w marketingu terytorialnym; 4. Gospodarka: Interpretacja wartości rynkowej i jej wpływ na wykorzystanie gruntów na terenie miast; Rating jednostek samorządu terytorialnego w Polsce jako innowacyjny sposób wspierania rozwoju lokalnego i regionalnego; Przestrzenne zróżnicowanie potencjału ekonomicznego w regionie centralnym a koncepcja bipolarnego rozwoju aglomeracji Warszawy i Łodzi; Dostępność transportowa jako determinanta atrakcyjności inwestycyjnej polskich regionów; Wspólnotowa pomoc publiczna jako źródło finansowania rozwoju regionalnego w Polsce; Rola instytucji otoczenia biznesu w pobudzaniu przedsiębiorczości i tworzeniu nowych miejsc pracy w regionie łódzkim; Udział małych i średnich przedsiębiorstw regionu łódzkiego w Sektorowym Programie Operacyjnym Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw w latach 2004-2006 [SPOWKP].
1. Współpraca międzynarodowa samorządu gminnego na podstawie badań, 2. Współpraca międzynarodowa samorządu gminnego a inne rodzaje powiązań transgranicznych na poziomie regionalnym i lokalnym, 3. Międzynarodowa współpraca gmin bliźniaczych. Komentarz do badań Pism, 4. Współpraca bliźniacza gmin - komentarz, 4.Współpraca międzynarodowa Częstochowy, 5. Partnerska współpraca gminy Tymbark z miastami Europy, 6. Kontakty Zwierzyńca z gminami w Europie, 7. Nowa perspektywa finansowa Unii Europejskiej 2007-2013 a rozwój Polski
Rozdział 1. Współzarządzanie miastem w koncepcjach zarządzania publicznego 1.1. Współzarządzanie publiczne a współzarządzanie miastem 1.2. Współzarządzanie miastem: ujęcie przedmiotowe 1.3. Współzarządzanie miastem w kontekście globalizacji i europeizacji 1.4. Współzarządzanie miastem inteligentnym 1.5. Współzarządzanie miastem a jakość miejsca i życia Rozdział 2. Operacjonalizacja koncepcji współzarządzania miastem 2.1. Wymiary instytucjonalne we współzarządzaniu miastem 2.2. Współzarządzanie miastem jako dobre współzarządzanie w wymiarze lokalnym 2.3. Współzarządzanie miastem jako zarządzanie partycypacyjne 2.4. Współzarządzanie metropolitalne jako specyficzny typ współzarządzania miastem Rozdział 3. Polityki miejskie w kontekście współzarządzania miastami w Europie 3.1. Ewolucja problematyki miejskiej w świetle standardów Unii Europejskiej 3.2. Współzarządzanie miastem a polityki miejskie w Unii Europejskiej 3.3. Polityki miejskie w Austrii, Danii, Niemczech i Szwajcarii 3.4. Wymiar polityki miejskiej a współzarządzanie miastami w Polsce Rozdział 4. Współzarządzanie miastami w praktyce - przykłady miast w Europie, w których żyje się najlepiej na świecie 4.1. Wiedeń 4.1.1. Profil miasta 4.1.2. Wiedeń jako miejsce o wysokiej jakości życia 4.1.3. Współzarządzanie miastem w praktyce instytucjonalnej Wiednia 4.2. Kopenhaga 4.2.1. Profil miasta 4.2.2. Kopenhaga jako miejsce o wysokiej jakości życia 4.2.3. Współzarządzanie miastem w praktyce instytucjonalnej Kopenhagi 4.3. Monachium 4.3.1. Profil miasta 4.3.2. Monachium jako miejsce o wysokiej jakości życia 4.3.3. Współzarządzanie miastem w praktyce instytucjonalnej Monachium 4.4. Zurych 4.4.1. Profil miasta 4.4.2. Zurych jako miejsce o wysokiej jakości życia 4.4.3. Współzarządzanie miastem w praktyce instytucjonalnej Zurychu.
Monografia dotyczy nowoczesnej obsługi logistyczno-transportowej miast przez najcięższe pojazdy samochodowe. Omawiane w książce kwestie nie były dotąd tak szczegółowo omawiane w jednym opracowaniu. Autor połączył rozważania teoretyczne z licznymi przykładami praktycznymi, możliwymi do wprowadzenia także w Polsce, co jest istotne, ponieważ pod względem licznych rozwiązań ukierunkowanych na poprawę życia w środowisku miejskim jako państwo Polska wykazuje pewne zacofanie koncepcyjne i wdrożeniowe w stosunku do rozwiązań stosowanych w zachodniej części kontynentu. W publikacji opisano m. in. takie zagadnienia, jak: przyszłe miasto i jego towarowe potrzeby transportowe, ciężka dystrybucja miejska, rodzaje ciężarówek stosowanych w ciężkiej miejskiej dystrybucji, koncepcje MET/BET i City HCT-HCV, rozwiązania organizacyjne w sferze wdrażania ciężkich pojazdów dystrybucyjnych.
Monografia dotyczy nowoczesnej obsługi logistyczno-transportowej miast przez najcięższe pojazdy samochodowe. Omawiane w książce kwestie nie były dotąd tak szczegółowo omawiane w jednym opracowaniu. Autor połączył rozważania teoretyczne z licznymi przykładami praktycznymi, możliwymi do wprowadzenia także w Polsce, co jest istotne, ponieważ pod względem licznych rozwiązań ukierunkowanych na poprawę życia w środowisku miejskim jako państwo Polska wykazuje pewne zacofanie koncepcyjne i wdrożeniowe w stosunku do rozwiązań stosowanych w zachodniej części kontynentu. W publikacji opisano m. in. takie zagadnienia, jak: przyszłe miasto i jego towarowe potrzeby transportowe, ciężka dystrybucja miejska, rodzaje ciężarówek stosowanych w ciężkiej miejskiej dystrybucji, koncepcje MET/BET i City HCT-HCV, rozwiązania organizacyjne w sferze wdrażania ciężkich pojazdów dystrybucyjnych.
Wstęp; Wykluczenie społeczne i formy jego łagodzenia; Wybrane elementy diagnozy społecznej województwa śląskiego; Efektywność aktywnych programów rynku pracy; Szanse i zagrożenia programów rewitalizacji; Rewitalizacja śródmieścia Będzina; Rewitalizować ludzi, nie kamienie; Europejskie Fundusz Społeczny a programy rewitalizacji miast; Zasady finansowania programów rewitalizacji ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego; Przekształcenie basenu potasowego Haut-Rhin; Walka z wyłączeniem w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego; Program kształcenia operatorów przekształceń miejskich 2000-2004
Od redakcji Drugi zeszyt tegorocznego numeru „Zagadnień Rodzajów Literackich“ ma układ tematyczny — składają się nań artykuły dotyczące wielorakich procesów konwergencyjnych zachodzących zarówno w samej literaturze, jak i w relacji z nią. Głównym przedmiotem refleksji nad przestrzeniami tekstów pragniemy uczynić często stosowane we współczesnym dyskursie naukowym pojęcie konwergencji. Wykorzystuje się je obecnie w różnych dziedzinach, od badań matematyczno-przyrodniczych, przez językoznawcze, politologiczne, socjologiczne, po studia z zakresu nowych mediów, komunikacji i antropologii kulturowej. Na ile rzeczywiście dochodzi do nakładania się i przenikania procesów kulturowych i jak bardzo — jeśli w ogóle — zjawisko to ma wpływ na stan literatury oraz jej teorii? Bieżącemu numerowi ZRL przyświeca cel analitycznego przyjrzenia się w perspektywie badań literackich pewnym mechanizmom i ich efektom charakterystycznym dla czasów digitalizacji kultury, gwałtownego rozwoju technologii użytkowej i idącej za tym hipotetycznej homogenizacji kultury. Proponowane czytelnikowi artykuły skupiają się na różnorodnych problemach, częstokroć prezentując odmienne stanowiska badawcze do wyjściowego zagadnienia. Dostrzeżenie nieoczywistości i zróżnicowania procesów konwergencyjnych łączy się w niniejszym tomie z próbą sprostania płynności oraz wieloaspektowości konwergencji, która z założenia wprowadza intermodalność, interdyscyplinarność i wielojęzykowość w to, co tekstowe. Autorzy studiów tu zawartych stawiają pytania między innymi o status poetyki w dobie konwergencji i wpływ procesów związanych z digitalizacją na struktury i cechy gatunkowe czy dyskursywne, podejmują namysł nad problemem ontologii dzieła hybrydycznego, szukają przykładów konwergencji w poezji konkretnej, e-poezji, liberaturze, tekstach logowizualnych, blogach okołoliterackich, serwisach społecznościowych, historiografii czy mieście — rozumianym jako przestrzeń tekstów/tekst. Przenikanie się dziedzin widać także w doborze narzędzi i metodologii naukowych — pragmalingwistyka sąsiaduje z klasyczną genologią, antropologia z pedagogiką, a teorie literatury z komparatystyką i badaniami nad nowymi mediami. Liczymy, że rozpiętość tematyczna w połączeniu z rozmaitością perspektyw badawczych uczyni ten zeszyt „Zagadnień Rodzajów Literackich“ ważnym i ciekawym w lekturze (wielo)głosem w coraz wyraźniej zaznaczającym swoje miejsce w humanistyce XXI wieku dyskursie okołokonwergencyjnym.
Racjonalność organizacji i jej granice; Zygmunt Bauman: przyczynek do krytyki rozumu organizacyjnego; Społeczeństwo konsumpcyjne i jego problemy; Problem odpowiedzialnego zarządzania przestrzenią publiczną. Niby-miejsca i miejsca, czyli o miastach i autostradach; Singiel, czyli utopia życia zorganizowanego.
Cz.I Aspekty humanityczne zarządzania: 1. Psychologiczne uwarunkowania działań zbiorowych, 2. Komunikacja warunkiem kapitału społecznego biblioteki, Motywowanie pracowników biblioteki a koncepcja marketingu wewnętrznego. Cz.II Zarządzanie strategiczne: 1. Macierz oceny szans rozowju miast i gmin, 2. Klasa kreatywna jako czynnik rozowju miast, 3. Bariery rozowju przedsiębiorczości małych i średnich firm, 4. Wybrane czynniki zarządzania wartością organizacji non-profit. Cz.III Zarządzanie operacyjne: 1. Nauczanie na odległość formą edukacji w szkolnictwie wyższym, 3. Etykiety środowiskowe jako znaki towarowe w marketingu produktów przyjaznych środowisku w dobie globalizacji, 4. Działalność gospodarcza gminy środkiem rozowju przedsiębiorczości lokalnej, 5. Promocja gminy jako sposów wspierania loklanego rozwoju społecznjo-gospodarczego
1. Miasta na prawach powiatu - problemy zarządzania z uwzględnieniem sytuacji finansowej; 2. Pojęcie i rodzaje miast, rozwój lokalny i regionalny w miastach; 3. Uwarunkowania ustrojowo-prawne funkcjonowania miasta; 4. Administracja i gospodarka komunalna w mieście; 5. Relacje małe miasto-metropolia w świetle powiązań przestrzennych; 6. Zagospodarowanie przestrzeni na obszarach wiejskich a proces rozlewania się miast; 7. Finanse miasta; 8. Stanowienie i stosowanie prawa podatkowego regulującego podatki samorządowe; 9. Podstawowe zagadnienia prawne związane z dystrybucją informacji oraz tzw. "własnością intelektualną" w zarządzaniu miastem; 10. Zarządzanie inwestycją w mieście - zagrożenia wynikające z posługiwania się warunkami kontraktowymi FIDIC; 11. Polityka społeczna na poziomie jednostek samorządu terytorialnego; 12. Konkurencyjność miast w teorii i praktyce.
Procesy urbanizacji i metropolizacji, cykliczny rozwój miast; Polityczne aspekty funkcjonowania władzy miejskiej; Zarządzanie przestrzenią ekonomiczną miasta; Struktura społeczna miast a organizacja przestrzeni; Planowanie i budowa strategii rozwoju miasta; Zarządzanie aglomeracjami miejskimi - doświadczenia europejskie. Ogólna charakterystyka procesów urbanizacji; Cykliczny rozwój miast; Procesy metropolizacji w Polsce; Style zarządzania miastem; Miasto jako dobro ekonomiczne; Popyt przedsiębiorstw; warunki zewnętrzne; Projekt miasta; Planowanie całościowego rozwoju miasta; Budowa strategii rozwoju miasta; Elementy promocji miasta.
Wstęp; Miasto jako organizacja samorządu terytorialnego; Polityka władzy lokalnej - aspekty teoretyczne; Elementy ekonomiki miasta; Globalne wyzwania dla lokalnej i narodowej polityki urbanistycznej; Planowanie jako instrument zarządzania rozwojem; Marketing miasta Trójszczeblowy system samorządu terytorialnego - nowe uwarunkowania w zarządzaniu rozwojem miast.
1.Dylematy zarządzania w gospodarce przestrzennej, 2.Specyfika gospodarowania w przestrzeni, 3.Planowanie przestrzenne jako podstawowa faza zarządzania w gospodarce przestrzennej, 4.Polityka przestrzennego zagospodarowania kraju, 5.Planowanie rozwoju i zagospodarowania przestrzennego województwa, 6.Gospodarka przestrzenna w gminie, 7.Kształtowanie ładu przestrzennego wielkich miast, 8.Gospdoarka nieruchomościami jako element gospodarki przestrzennej gmin
Zawiera: Difficulties and barriers for the implementing of marketing model in Wroclaw University of Science and Technology; Methodological principals of three-level system of cooperative marketing in the ukrainian tourism; Job satisfaction in the opinion of employees of small and medium - sized enterprises; Implementacja systemów motywacyjnych w samorządowych przedsiębiorstwach komunalnych; Odpowiedzialność za pracowników wyzwaniem dla współczesnych organizacji; Manager or leader? Leadership in crisis management at local government level; Innowacyjne metody dzielenia się wiedzą w organizacjach sektora publicznego; Budżet obywatelski jako przykład współdecydowania o rozwoju na szczeblu samorządowym wobec zmian prawnych z 2018 roku; Współpraca w zakresie działalności innowacyjnej na przykładzie inicjatyw klastrowych; Potencjał innowacyjny w ubezpieczeniach - postrzeganie przez klientów indywidualnych i instytucjonalnych; Potencjał akademicki jako element wizerunku Katowic na tle wybranych miast wojewódzkich; Warunki życia z perspektywy osób studiujących w Katowicach w odniesieniu do wybranych polskich miast wojewódzkich cieszących się największą popularnością wśród studentów; Wykorzystanie opcji realnej w wycenie wartości przedsiębiorstwa; Przesłanki procesu restrukturyzacji górnictwa węgla kamiennego w Polsce; Znaczenie zarządzania zaufaniem w organizacji wirtualnej; Forms of promotion in computer games. An example of second life; Uwarunkowania wyceny nieruchomości w aspekcie procesu decyzyjnego kredytodawcy.
1. Nadużycia w działalności przedsiębiorstw. Aspekty międzynarodowe; 2. Zarządzanie różnorodnością Zasów ludzkich w przedsiębiorstwie hutniczym; 3. Bezpieczeństwo łańcucha dostaw; 4. Strategiczne aspekty zarządzania przedsiębiorstwem- przypadek branży turystycznej; 5. Wyzwania dla zarządzania przedsiębiorstwem w kontekście reorientacji kultury organizacyjnej; 6. Zarządzanie organizacją- efekty społeczne współdziałania organizacji; 7. Wpływ decyzji społeczno-gospodarczych na ewolucję miasta; 8. Przestrzeganie i skuteczność poszczególnych form reklamy internetowej; 9. Wykorzystanie public relations w kreowaniu kapitału symbolicznego miasta; 10. Identyfikacja wizualna znaku graficznego marki "Szlak Zabytków Techniki Województwa Śląskiego" w świetle wyników badań pilotażowych; 11. Sposoby poprawy efektywności procesu zatrudniania młodych bezrobotnych; 12. Zarządzanie szpitalem a zarządzanie działalnością gospodarczą w kontekście dopuszczalności łączenia funkcji wójta z funkcją dyrektora szpitala; 13. Motywy zakupu mieszkań w świetle badań nabywców na lokalnym rynku nieruchomości mieszkaniowych; 14. Klimat organizacyjny jako przejaw kultury organizacyjnej w małych przedsiębiorstwach.
1. Internal relations w zarządzaniu uniwersyteckim; 2. Elementy zarządzania jakością kształcenia; 3. Kapitał intelektualny uczelni a jakość kształcenia; 4. Innowacyjność jako determinanta konkurencyjności przedsiębiorstw; 5. Competence Based Management; 6. Promocja Częstochowy jako kluczowy element marketingu terytorialnego miasta; 7. Raport o zarządzaniu przyszłością miast. Komunikat naukowy.
Łódź jest przykładem miasta, którego społeczny, subiektywny obraz bardzo długo obciążony był tzw. syndromem złego krajobrazu miejskiego ukształtowanego przez proces gwałtownej industrializacji w drugiej połowie XIX w. Powszechnie, zarówno w badaniach mieszkańców, jak i osób z zewnątrz panowała negatywna opinia o Łodzi jako mieście fabryk, biednej klasy robotniczej, brudnym i zaniedbanym. Po upadku przemysłu włókienniczego lokalne władze próbują zmienić oblicze miasta. Poszukuje się innych dróg rozwoju w dziedzinie nowoczesnych technologii, w sferze nauki, kultury, w branży turystycznej. Zmieniać powinno się zatem także doświadczanie Łodzi i jej wyobrażenia w świadomości mieszkańców i gości, czyli nowe „metapolis”. Problematyka podejmowana w książce mieści się w szeroko pojętej geografii społecznej miast. Badania behawioralne pozwalają lepiej zrozumieć rolę i miejsce człowieka jako osoby w przestrzeni miejskiej. Poruszane w książce zagadnienia mieszczą się również w nurcie socjologii miasta, psychologii środowiskowej, a także w teorii urbanistyki i architektury. Podjęcie dyskusji na temat wizerunku Łodzi zbliża tę problematykę także do zagadnień marketingu terytorialnego. Zakres rzeczowy książki obejmują zmiany realnej przestrzeni i wyobrażeń Łodzi oraz ich wzajemne relacje, a także działania podejmowane przez samorząd lokalny w celu kształtowania wizerunku miasta w nowej rzeczywistości społeczno-gospodarczej. Publikacja zawiera również wyniki badania kształtowania subiektywnego obrazu Łodzi w świadomości mieszkańców.
Książka zawiera rozważania na temat terytorium i terytorialnego wymiaru rozwoju. Opisano czynniki, które decydują o dynamice tego rozwoju oraz warunków włączania się lokalnych gospodarek w szybki i skomplikowany proces globalizacji. Myślą przewodnią jest analiza relacji społeczeństwo – gospodarka, co w praktyce przekłada się na relacje terytorium lokalne – przedsiębiorstwo. Pokazano, w jaki sposób przestrzeń określa własną autonomię i logikę procesów rozwoju. Następuje odejście od interpretacji przestrzeni pojmowanej w kategoriach statycznego miejsca lokalizacji zasobów i podmiotów gospodarczych w stronę ujęcia dynamicznego, w którym terytorium definiowane jest przez pryzmat relacji i aktywność lokalnych aktorów oraz kapitał społeczny i instytucjonalny. Terytorium tworzy przestrzeń instytucjonalną – oferuje bliskość instytucjonalną wyrosłą ze zbioru wspólnych procedur, ustalonych zasad i interakcji zachodzących między podmiotami. Wspólne reguły gry tworzone przez wspólne zwyczaje i zasady (instytucje nieformalne) tworzą ramy funkcjonowania gospodarki, są bazą dla koordynacji działań gospodarczych, sprzyjają wymianie informacji, procesom kooperacji, interaktywnego i kolektywnego działania. Instytucje nieformalne są zlokalizowane i powiązane z terytorium (np. normy kulturowe, przyzwyczajenia), a poziom bliskości instytucjonalnej warunkuje zakres i sposób, w jaki podmioty czy organizacje koordynują swoje zachowania rynkowe.
1. Dochody, ubóstwo, zamożność i nierówności w przestrzeni społeczno-geograficznej; 2. Społeczno-ekonomiczne regionalne zróżnicowanie Polski; 4. Warunki życia w metropoliach i ich otoczeniu; 5. Strukturalne zróżnicowanie gmin