1. Colonial Beginnings; 2. The Birth of a Nation; 3. The Rise of a National Literature; 4. An American Renaissance; 5. The Boston Brahmins; 6. The Civil War and the "Gilded Age"; 7. The Era of Realism and Naturalism; 8. At the Turn of the Century; 9. The Turning Point of American Literature; 10. Poetry from 1900 through the 1930 s; 11. The Writers of the "Lost Generation"; 12. The Thirties; 13. The Forties and Fifties; 14. The Sixties and Seventies; 15. The Twentieth-Century Black Writer; 16. Drama; 17. Popular Fiction.
Anglica. An International Journal of English Studies is a peer-reviewed journal published since 1988 under the auspices of the Institute of English Studies, University of Warsaw. Anglica is an annual print in two volumes. The literary volume contains articles addressing various aspects of Anglophone culture ranging from the medieval period to the twenty-first century, with specific emphasis on literature, film, theatre, music, and visual arts. The contributions represent a diversity of theoretical approaches (historical, philosophical, post-colonial, trauma theory, or gender studies). The linguistic volume contains submissions focusing on language synchrony and diachrony, sociolinguistics, cognitive linguistics and language contact. The journal provides research in a variety of areas, encompassing different theoretical approaches.
Anglica. An International Journal of English Studies is a peer-reviewed journal published since 1988 under the auspices of the Institute of English Studies, University of Warsaw. Anglica is an annual print in two volumes. The literary volume contains articles addressing various aspects of Anglophone culture ranging from the medieval period to the twenty-first century, with specific emphasis on literature, film, theatre, music, and visual arts. The contributions represent a diversity of theoretical approaches (historical, philosophical, post-colonial, trauma theory, or gender studies). The linguistic volume contains submissions focusing on language synchrony and diachrony, sociolinguistics, cognitive linguistics and language contact. The journal provides research in a variety of areas, encompassing different theoretical approaches.
Książka poświęcona antropologii wyobraźni twórczej w badaniach literackich na przykładzie twórczości Brunona Schulza i jego twórczej wyobraźni jest błyskotliwym, z erudycją i znajomością przedmiotu napisanym studium. Składa się z dwu części: pierwszej, poświęconej antropologii wyobraźni twórczej w kontekście metodologii oraz drugiej, przybliżającej czytelnikowi świat wyobrażony Schulza z punktu widzenia antropologii literatury. Jej autorka dokonuje przeglądu pism antropologicznych Gastona Bachelarda i prezentuje założenia teoretyczne antropologii wyobraźni twórczej Gilberta Duranda. Kreśli ponadto współczesne tendencje w postdurandowskim nurcie badań literackich. Analizując twórczość Schulza, wyodrębnia pola tematyczne i odpowiadające im konstrukcje. Są to: mitologia nieba (obrazy wznoszenia, upadku, poetyka skrzydeł, schemat katamorficzny); deformacja wyobrażeniowa (imaginacyjny schemat gigantyzacji, liliputyzacja, hiperboliczne wzmocnienie obrazu); „Przesmyki sprzeczności”. „Uszczęśliwiające antynomie”; pomiędzy „orgią światła” i „gilotyną nocy”; wyobrażeniowe oblicza czasu; homo patiens; transpozycja mityczna; „spacery sceptyka przez rumowiska kultury”; wyobraźnia uskrzydlona. Znamienny jest tytuł zakończenia: Pomiędzy schizomorfią wyobraźni a „światem zamkniętym na klucz”.
Publikacja jest zbiorem artykułów eksplorujących relacje między dziennikarstwem a literaturą z różnych perspektyw i w różnych obszarach językowych. Wobec postępującej w ostatnich dziesięcioleciach kontaminacji między dziennikarstwem a literaturą autorzy tekstów pochylają się nad historycznymi związkami między badanymi dziedzinami (począwszy od starożytności do czasów najbardziej współczesnych), stawiają pytania dotyczące kontekstów kulturowych determinujących badaną ekspresję, przyglądają się typowym dla niej środkom wyrazu, wychwytują nieuniknioną hybrydyzację form oraz kreślą sylwetki konkretnych dziennikarzy-pisarzy. Wartością dodaną jest zderzenie perspektyw badawczych w odniesieniu do różnych kręgów kulturowych (hiszpański, latynoamerykański, francuski, bułgarski, polski, amerykański, angielski, germański, klasyczny, włoski). Takie ujęcie prowadzi do wieloaspektowej problematyzacji niezwykle aktualnego wymiaru współczesnej kultury.
Publikacja jest zbiorem artykułów eksplorujących relacje między dziennikarstwem a literaturą z różnych perspektyw i w różnych obszarach językowych. Wobec postępującej w ostatnich dziesięcioleciach kontaminacji między dziennikarstwem a literaturą autorzy tekstów pochylają się nad historycznymi związkami między badanymi dziedzinami (począwszy od starożytności do czasów najbardziej współczesnych), stawiają pytania dotyczące kontekstów kulturowych determinujących badaną ekspresję, przyglądają się typowym dla niej środkom wyrazu, wychwytują nieuniknioną hybrydyzację form oraz kreślą sylwetki konkretnych dziennikarzy-pisarzy. Wartością dodaną jest zderzenie perspektyw badawczych w odniesieniu do różnych kręgów kulturowych (hiszpański, latynoamerykański, francuski, bułgarski, polski, amerykański, angielski, germański, klasyczny, włoski). Takie ujęcie prowadzi do wieloaspektowej problematyzacji niezwykle aktualnego wymiaru współczesnej kultury.
PERFORMATIVE ASPECTS OF ART The concept of performativity has been usually evoked in the discussions on the philosophy of language and the reflection on theatre and performance art. However, in recent years there have been some attempts to broaden its scope. The theoretically inclined researchers have been working out the main assumptions of the aesthetics of performativity. These are claimed to include the challenging of the boundaries of artistic disciplines, and emphasizing the active role of the recipients, for whom the art works become events developing in consequence of their actions. Besides those attempts to grasp the theoretical consequences of “the performative turn”, one should also note some very interesting practical analyses, employing the theory in the discussion on concrete works from different domain of art. It appears that one can discover transformational potential, focus on change rather than just existence, even in the domains traditionally regarded as “artifactual” (painting, sculpture, installations). The planned volume of “Art Inquiry” will be devoted to the reflection on both directions of expansion of the concept of performativity. We would like the authors to consider its general significance for aesthetics and for the theory of various domains of art. We also hope that they will show the changes occurring when its unique perspective is adopted in the discussion on both theatre, paratheatrical experiments, and film, and the domains which have traditionally emphasized the role of the artistic artifact. The title of this volume invites questions about the possible scope of performativity and its kinds. PERFORMATYWNE ASPEKTY SZTUKI Zagadnienie performatywności podejmowane było najczęściej w rozważaniach z zakresu filozofii języka oraz w refleksji nad teatrem i sztuką performance. W ostatnich latach zauważyć można jednak próby jego rozszerzenia. Z jednej strony zmierzają one do wypracowania założeń estetyki performatywności. Wśród jej cech wskazywane jest kwestionowanie granic poszczególnych dziedzin artystycznych, zaakcentowanie aktywnej roli odbiorców, dla których utwory stają się wydarzeniami rozwijającymi się w wyniku ich działań itd. Oprócz prób sformułowania teoretycznych konsekwencji „zwrotu performatywnego” zauważyć można także bardzo interesujące konkretne analizy polegające na uwzględnieniu właściwych dla niego założeń przy rozważaniu dokonań z różnych obszarów sztuki. Okazuje się, że nawet w obszarach twórczości uważanych tradycyjnie za „wytwórcze” (malarstwo, rzeźba, instalacja) odkryć można aspekty transformacyjne, zakładające nie trwanie, a przemiany. W najnowszym tomie „Art Inquiry” przewidywane jest rozważenie obu zasugerowanych wyżej obszarów ekspansji idei performatywności. Z jednej strony rozważone mają być jej ogólne konsekwencje dla estetyki i teorii różnych dziedzin sztuki. Z drugiej, pokazane zmiany występujące, gdy właściwy dla niej punkt widzenia zostanie uwzględniony zarówno w obszarze refleksji teatralnej, parateatralnej, filmowej, jak w dziedzinach, w których tradycyjnie akcentowano rolę wytwarzanego przedmiotu (dzieła). Tytuł tego tomu ma właściwie charakter pytania o możliwy zakres performatywności i jej odmiany.
Im multiethnischen Lodz des 19. Jahrhunderts spielten die Geistlichen eine bedeutende Rolle. Sie vermittelten nicht nur den Glauben, sondern fungierten oft als Vermittler und Erzieher im kulturellen Bereich. Nicht selten griffen sie zur Feder, um ihre Gedanken zu Papier zu bringen. Sie verfassten literarische und publizistische Texte auf Deutsch oder Polnisch und veröffentlichten sie in lokalen Zeitungen und Zeitschriften oder seltener in Buchform. So ermöglichten sie ihren Gemeindemitgliedern ein ästhetisches Gefühl in einer anderen Form als nur durch die Sonntagspredigt zu entwickeln, den Geschmack für das Schöne in der Kunst zu wecken und die Gläubigen dazu zu führen, ein Gefüge von sinnlichen und geistigen Werten des evangelisch-augsburgischen Glaubens in sich aufzunehmen.
Im multiethnischen Lodz des 19. Jahrhunderts spielten die Geistlichen eine bedeutende Rolle. Sie vermittelten nicht nur den Glauben, sondern fungierten oft als Vermittler und Erzieher im kulturellen Bereich. Nicht selten griffen sie zur Feder, um ihre Gedanken zu Papier zu bringen. Sie verfassten literarische und publizistische Texte auf Deutsch oder Polnisch und verOffentlichten sie in lokalen Zeitungen und Zeitschriften oder seltener in Buchform. So ermOglichten sie ihren Gemeindemitgliedern ein asthetisches GefUhl in einer anderen Form als nur durch die Sonntagspredigt zu entwickeln, den Geschmack fUr das SchOne in der Kunst zu wecken und die Glaubigen dazu zu fUhren, ein GefUge von sinnlichen und geistigen Werten des evangelisch-augsburgischen Glaubens in sich aufzunehmen.
Książka poświęcona jest podmiotowym aspektom praktyk poznania, znajdującym swoje językowe uzewnętrznienie w formach auto/biograficznych. Przedstawione rozważania mieszczą się na przecięciu wymiarów teoretycznego i metodologicznego, głównym punktem odniesienia czyniąc pozostające zwykle na drugim planie doświadczenia indywidualne badaczy. Ponadto zawiera treści skoncentrowane na biografiach naukowych, będących w centrum zainteresowania kilkorga badaczy, analizujących je w różnych ramach teoretycznych i z różnych perspektyw, m.in. pedagogicznej, antropologicznej, socjologicznej, kulturoznawczej. Odpowiadając na wspólnie odczuwany „brak” i podążając w refleksji według zasady rozpleniającego się kłącza, czyli zgodnie z inspirującą formułą wspólnego dociekania, zaprojektowaną i zaproponowaną przez redaktora tomu, indywidualni badacze stawali się współbadaczami, razem osiągającymi wieloaspektową konceptualizację podjętego zagadnienia. Wyrażają to ich teksty, świetnie korespondujące ze sobą i znakomicie reprezentujące nową, wspólnie wypracowaną w książce jakość o walorach deskryptywnych, wyjaśniających oraz prospektywnych. Biografie naukowe analizowane przez autorów tworzą rodzaj hologramu, w którego każdym elemencie zawarta jest informacja o całości jego obrazu. Czas, jaki poświęci czytelnik na lekturę tej książki, z pewnością nie będzie czasem straconym.
Supruniuk i inni oprawcy; Danuta Hubner wyparła się ojca?; Krwawy szef tarnobrzeskiego UB skazany; Zasłuzony kombatant Szot; Dwóch Kopaczewskich; Piotrkowskie dzieci męczone przez UB; Łapiński0 prokurator do zadań specjalnych; Mordercy rotmistrza Pileckiego; Podlaski Hersz, Sun Mojżesza i Szpryncy; Profesor Haraschin donosi; Garnowski, Hryckowian, Badecki i czapa za radio; O rotmistrzu Pileckim część prawdy; Najwazniejsza wartość honor; Inaczej niż w "Przesłuchaniu"; Za strażnikiem kapuś; Diabeł z Berezy; Niewygodny także w III RP; Kto zakapował rotmistrza Pileckiego?; Zmarły, nieosądzony; Ich wielki wróg Łupaszka; Ogień- koszmar Wyborczej; Jak zginął ostatni żołnierz III Rzeczypospolitej; Sędziowie Sądu Najwyższego; Kat X Pawilonu; Generał Smród skazany; Zastępca Różańskiego za kraty; Osądźmy katów z Mokotowa; To oni strzelali w tył głowy; Supertajny Spacer; Wrocławska Golgota; Feliks Rosenbaum- brutalny śledczy i bohater teatru; Ekshumowani po latach; Więzienie za dowcip; Mieli zabić Chruszczowa i Gomułkę; Ubecja literacka; Bohater znaczy bandyta; Burza w szklance wody; Prokurator literatem; Antysemityzm Niemców to pikuś; Bronili, aby oskarżać; Osądzić morderców generała Fieldorfa; Wiemy, gdzie spoczywa general Fieldorf; Żołnierz Andersa, brat twórcy MO; Kula za antysemityzm; Stalinowscy uciekinierzy; Sadysta z Łambinowic; Salomon na łonie Abrahama; Profesor z przeszłością; Kolejna ofiara polskiego antysemityzmu nie żyje; PPŻ Luna Brystygier; Michnik zostanie aresztowany?; Duracz wiecznie żywy; Mordy katowickiej bezpieki; Płk Krzyżanowski- morderca sądowy; Drzwi gabinetów; Lekarze bezpieki; Czy generał Fieldorf był antysemitą?; Oprawcy z Informacji Wojskowej; 60 lat komunistycznej dominacji w wojsku; Przypadek pułkownika Fejgina; Krwawy szef Informacji pod są; Wybawca zabójcy- pułkownik Olejniczak; Zasłużony towarzysz Szyr; Weryfikacja Logi; Ryszard Nazarewicz- Partyzant, Ubek, Profesor; Przyjaciel Mietka Moczara; Przedawniony Kedziora?
1. Growing out the twentieth century: Inflections, enlargements, intensification: "The Course of the Pink Cover" Chick Lit in Chick Culture; Children's Literature in English After the Millennium- Trends and Perspectives; The Shifting Terrains of Contemporary British Fiction; Eating the Queen's Swans. The Eastern European Immigrant and British Novel After 2004; Growing up in multicultural Britain: Re-definictions of Identity, Tradition and Biritishness in Two Contemporary Novels; "A kind of resurrection". Memory and the Bible in The Gospel of Judas and The Good Man Jesus and the Scoundrel Christ; Consumerism and Its Discontens: J. g. Ballard's Millennium People and Kingdom Come; 2. Transformations, Transcendences, withering: Academics Anonymous: The Tension Between Realism and Metafiction in Recent British University Novels; Between Universal particularities and Particular Universalities - the Essay as Novel and Farce as Essay in Adam Thirlwell's Politics; The South African Sublime: J. M. Coetzee and Autobiography in the New Millennium; Hanif Kureishi's Aging Celebrites; Spectral Modernity- Hilary Mantel and the Ghosts of Things to Come.