1. Informacja w społeczeństwie i zarządzaniu 2. Podstawy organizacji danych 3. Sprzęt komputerowy 4. Oprogramowanie komputera 5. Sieci komputerowe 6. Systemy informatyczne zarządzania 7. Zarys algorytmizacji 8. Podstawy technologii przetwarzania danych 9. Tworzenie systemów informatycznych zarządzania 10. Bezpieczeństwo danych i systemów
Cz. I Przedsiębiorstwo jako środowisko systemu informacyjnego: Istota przedsiębiorstwa; Rola informacji w zarządzaniu przedsiębiorstwem; Dokumentacja działalności techniczno-ekonomicznej przedsiębiorstwa. Cz. II Podstawy systemów informacyjnych zarządzania: Ch-ka systemu informacyjnego zarządzania; Zasoby systemu informacyjnego; Systemy informatyczne zarządzania; Rozwój systemów informacyjnych zarządzania. Cz. III Technologia informacyjna: Tradycyjna technologia przetwarzanych danych; Technologia komputerowa; Technologia komunikacyjna; Wybrane problemy bezpieczeństwa danych. Cz. IV Metodologia tworzenia systemów informacyjnych zarządzania: Cykl życia systemu; Fazy tworzenia systemu informatycznego; Podejścia badawcze stosowane w tworzeniu systemu; Wybrane metody i techniki tworzenia systemu; Organizacja tworzenia systemu; Ekonomika tworzenia systemu informacyjnego. Cz. V Przykłady systemów informacyjnych: Systemy informacyjne; Systemy komputerowego wspomagania zarządzania
Cz. I Przedsiębiorstwo jako środowisko systemu informacyjnego: Istota przedsiębiorstwa; Rola informacji w zarządzaniu przedsiębiorstwem; Dokumentacja działalności techniczno-ekonomicznej przedsiębiorstwa. Cz. II Podstawy systemów informacyjnych zarządzania: Ch-ka systemu informacyjnego zarządzania; Zasoby systemu informacyjnego; Systemy informatyczne zarządzania; Rozwój systemów informacyjnych zarządzania. Cz. III Technologia informacyjna: Tradycyjna technologia przetwarzanych danych; Technologia komputerowa; Technologia komunikacyjna; Wybrane problemy bezpieczeństwa danych. Cz. IV Metodologia tworzenia systemów informacyjnych zarządzania: Cykl życia systemu; Fazy tworzenia systemu informatycznego; Podejścia badawcze stosowane w tworzeniu systemu; Wybrane metody i techniki tworzenia systemu; Organizacja tworzenia systemu; Ekonomika tworzenia systemu informacyjnego. Cz. V Przykłady systemów informacyjnych: Systemy informacyjne; Systemy komputerowego wspomagania zarządzania
Specyfika pracy na stanowisku kierowniczym; Wyznaczniki czynności informacyjnej w sytuacjach decyzyjnych menedżera; Modele poszukiwania informacji i ich przydatność w analizie decyzji menedżerskich; Metody i wyniki badań modelowo-eksperymentalnych nad czynnością informacyjną menedżera w sytuacji decyzyjnej; Decyzja optymalnego poszukiwania przez menedżera nowej informacji; Możliwość wykorzystania wielowymiarowego w analizach decyzyjnych menedżera.
1. Istota zachowań organizacyjnych, 2. Zachowania organizacyjne związane z czynnikami gospodarczymi, 3. Zachowania organizacyjne jednostkowe i grupowe, 4. Informacyjno-kulturowe czynniki zachowań organizacyjnych, 5. Zespołowość i indywidualizm w zachowaniach organizacyjnych, 6. Czynnik kontroli w zachowaniach organizacyjnych
1. Uwarunkowania podejmowania decyzji w zarządzaniu. 2. Identyfikacja poznawczo-metodologiczna komputerowych systemów wspomagania decyzji. 3. Determinanty stosowania multimediów w systemach wspomagania decyzji. 4. Budowa multimedialnych systemów dla potrzeb wspomagania decyzji. 5. Systemy multimedialne organizujące i modyfikujące proces podejmowania decyzji.
1. Od zarządzania jakością (ISO 9001:2000) do zarządzania bezpieczeństwem informacji (BS 7799, ISO/IEC 17799), 2. Zagrożenia bezpieczeństwa w przedsiębiorstwie wynikające ze stosowania techniki komputerowej, 3. Od standardów korporacyjnych do BS 7799, 4. Klasyfikacja informacji i szacownie ryzyka bezpieczeństwa informacji, 5. Kontrola dostępu w normie ISO/IEC 17799, 6. "Standardowe" zarządzanie bezpieczeństwem systemu informatycznego, 7. Certyfikacja systemu zarządzania bezpieczeństwem informacji, 8.Ochrona wymagana i zalecana w jednostkach administracji publicznej
1. Wprowadzenie, 2. Polityka Bezpieczeństwa Informacji, 3. Polityka bezpieczeństwa dla systemów teleinformatycznych, 4. Ochrona danych elektronicznych w biurze i urzędzie, 5. Wytwarzanie dokumentów przy użyciu systemu informatycznego i ich elektroniczna wizja, 6. Wprowadzanie treści dokumentów papierowych do systemu informatycznego, 7. Poczta elektroniczna, 8. Przetwarzanie danych osobowych w systemie informatycznym, 9. Podpis elektroniczny, 10. Audyt zarządzania projektem informatycznym
W dobie Big Data, Internetu Rzeczy i sztucznej inteligencji zrozumienie znaczenia danych oraz zapoznanie się z możliwościami ich efektywnego przetwarzania decyduje o przyszłości większości przedsiębiorstw na rynku. Zmienia się sposób, w jaki dane są postrzegane w środowisku biznesowym, dlatego warto na bieżąco śledzić trendy odnoszące się do istotnych danych dla biznesu. Analityka biznesowa pozwala podejmować bardziej świadome decyzje, ważne w osiąganiu przewagi konkurencyjnej i prowadzeniu biznesu.
Celem publikacji jest przybliżenie Czytelnikom, w jaki sposób technologie informatyczne i telekomunikacyjne wspierają zarządzanie. Omówiono takie zagadnienia, jak architektura danych, teoria baz danych, a w szczególności projektowanie bazy danych oraz wykorzystanie języka SQL do ich tworzenia i formułowania zapytań. Wiele uwagi poświęcono systemowi Business Intelligence, hurtowniom danych, wizualizacjom i sposobom przedstawiania danych, a także informacji, bezpieczeństwu oraz nowym technologiom (Internet of Things).
Książka stanowi kompendium wprowadzające w tematykę związaną z systemami informacyjnymi szeroko rozumianego zarządzania. Jest przeznaczona dla odbiorców zainteresowanych efektywną transformacją cyfrową biznesu i praktyką biznesową zarządzania przez dane.
1. Organizacja i jej otoczenia: Przedsiębiorstwo jako system otwarty; Rodzaje przedsiębiorstw i ich funkcje; Otoczenie przedsiębiorstwa i jego komponenty. 2. Zarządzanie i praca menedżera: Istota i funkcje procesu zarządzania; Systemy, style i techniki zarządzania; Menedżerowie, ich role i kompetencje. 3. Tworzenie systemu informacji i monitorowania otoczenia: Znaczenie informacji w procesie zarządzania; Istota, rodzaje i źródła informacji; System informacji i jego projektowanie; Monitorowanie otoczenia; Skuteczne wykorzystanie informacji. 4. Rozwiązywanie problemów i podejmowanie decyzji: Decyzje menedżerskie; Problemy i sposoby ich rozwiązywania; Warunki podejmowania decyzji; Psychologiczne bariery racjonalnego decydowania; Decyzje zespołowe; Doskonalenie procesu decydowania; Decyzje menedżerskie w przyszłości. 5. Projektowanie strategii i planowanie strategiczne: Orientacja strategiczna firmy; Strategiczne myślenie i zarządzanie; Formułowanie strategii firmy; Rodzaje strategii i kwestia ich wyboru; Planowanie strategiczne i tworzenie planu; Skuteczne zarządzanie strategiczne. 6. Zdobywanie rynku i przychylności otoczenia: Zarządzanie marketingowe; Koncepcja marketingu i jego stosowanie w nowoczesnej firmie; Marketing strategiczny i strategie marketingowe; Kierunki doskonalenia marketingu; Pozyskiwanie przychylności otoczenia; Nowe oblicze marketingu. 7. Promowanie innowacji i wewnętrznej przedsiębiorczości: Imperatyw kreowania innowacji; Strategie innowacji; Bariery innowacji; Inteligencja firmy a kreowanie innowacji; Promowanie innowacji; Innowacje produktowe i ich wprowadzanie na rynek; Kreowanie innowacji klucz do przyszłości. 8. Skuteczne konkurowanie na rynku: Konkurencja i jej poziomy; Konkurencja w sektorze działania firmy; Strategie działania wobec konkurencji; Budowa konkurencyjnej strategii; Budowa wyróżniającej zdolności firmy Uwagi końcowe.
1.Zarządzanie marketingowe, 2.Analiza sytuacji marketingowej, 3.Fazy procesu zarządzania marketingowego, 4.Analiza strategii marketingowej, 5.Operacyjny plan marketingowy, 6.Kryteria wyboru w procesie podejmowania decyzji marketingowych, 7.Informacje dla potrzeb zarządzania marketingowego
1. Zarządzanie marketingowe, 2. Analiza sytuacji marketingowej, 3. Fazy procesu zarządzania marketingowego, 4. Analiza strategii marketingowej, 5. Operacyjny plan marketingowy, 6. Kryteria wyboru w procesie podejmowania decyzji marketingowych, 7. Informacje dla potrzeb zarządzania marketingowego
Przedmowa (Z. Martyniak);1 Podstawy diagnozowania informacji jako produktu i procesu: przejawy niesprawności informacyjnej i kryteria oceny informacji; Metoda diagnozowania inf. jako procesu; 2 Metody zespołowego komunikowania się ukierunkowane na innowacje i partycypację: GroupWare-TeamWare - metoda komputerowego wspomagania pracy zespołowej w komunikowaniu; Grupowy trening wrażliwości; Badanie potrzeb doskonalenia komunikacji wewnętrznej polskich instytucji gospodarczych i administracyjnych poprzez stosowanie treningu wrażliwości; 3 Metody analizy strategicznej w zarządzaniu informacją Przesłanki i założenia analizy strategicznej w zarządzaniu informacja; Założenia metody analizy łańcucha Portera jako narzędzia określania informacyjnych czynników tworzenia "wartości dodanej"; Metody analizy stakeholders jako narzędzie wspomagające przepływ inf. między przedsiębiorstwem a otoczeniem; 4 Kształtowanie programów komunikacji zewnętrznej w przedsiębiorstwie; 5 Internet jako narzędzie komunikacji z klientami zewnętrznymi przedsiębiorstwa; 6 Informatyczne metody i środki ochrony zasobów informacyjnych przedsiębiorstwa: Podstawy informatycznych środków ochrony zasobów informacyjnych przedsiębiorstw; Badania empiryczne nad polityką bezpieczeństwa inf. w przedsięb.; 7 Wywiad gospodarczy w przedsięb.: Koncepcja wywiadu gospodarczego w przedsięb.; Próba oceny wdrażania procesu wywiadu gospodarczego w praktyce zarządzania polskich przedsiębiorstw
1. Informacja rynkowa w gospodarce globalnej; 2. Informacja rynkowa jako determinanta w tworzeniu pozycji i przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa na rynku globalnym; 3. Zarządzanie informacją rynkową w praktyce organizacyjnej przedsiębiorstw globalnych; 4. Propozycje rozwiązań służące zarządzaniu informacją rynkową.
1. Charakterystyka pojęć: koncepcja, metoda, technika, narzedzie; 2. Zarządzanie jakością; 3. Koncepcje w zarządzaniu jakością; 4. Metody badania dokumentów w zarządzaniu jakością; 5. Metody analizy i konstrukcji logicznej w zarządzaniu jakością; 6. Metody sondażu diagnostycznego w zarządzaniu jakością; 7. Metody statystyczne w zarządzaniu jakością; 8. Metoda eksperymentalna w zarządzaniu jakością; 9. Metoda heurystyczna w zarządzaniu jakością; 10. Techniki badania dokumentów w zarządzaniu jakością; 11. Narzędzia badawcze w zarządzaniu jakością.
R. I Informacja we współczesnym świecie: Definicja informacji; Rodzaje informacji; Ch-ka informacji; Źródła i sposoby pozyskiwania informacji; Zakłócenia przekazu informacji. R. II Zarządzanie informacją: Istota zarządzania informacją; Klasyfikacje funkcji zarządzania informacją; Pozyskiwanie informacji w procesie zarządzania informacją; Technologia w zarządzaniu informacją. R. III Zarządzanie informacją w organizacjach zhierarchizowanych: organizacja zhierarchizowana; Typy organizacji zhierarchizowanych. R. IV Systemy informacyjne w zarządzaniu informacją: Systemy informacyjne zarządzania; Rodzaje systemów informacyjnych; Bazy danych i hurtownie danych. R. V Bezpieczeństwo systemów informacyjnych i informacji: Zarządzanie bezpieczeństwem informacji; Zagrożenia bezpieczeństwa informacji. R. VI Jakość informacji: Ch-ka jakości; Ewolucja podejścia do zarządzania jakością; Narzędzia TQM. R. VII Zarządzanie jakością informacji: Jakość jako element strategii konkurencyjności; Koszty jakości; Metody pomiaru i kontroli jakości. R. VIII Ocena jakości informacji w organizacji zhierarchizowanej na przykładzie banku: Ocena jakości informacji w opinii klientów (odbiorców informacji); Ocena jakości informacji według jej dostawców; Wnioski i podsumowania. Podsumowanie.
1. Łańcuch wartości jako narzędzie oceny przewagi konkurencyjnej, 2. Strategiczny wymiar zarządzania organizacjami niekomercyjnymi, 3. Znaczenie działalności gospodarczej prowadzonej przez fundacje, 4. Marka jako czynniki przewagi konkurencyjnej współczesnego przedsiębiorstwa, 5. Rola informacji w kształtowaniu przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa, 6. Działania marketingowe w uzdrowiskach polskich jako element rozwoju konkurencyjności na rynku europejskim, 7. Konkurencyjność gospodarstw agroturystycznych, 8. Struktura i jakość usług turystycznych, 9. Procesy innowacyjne w programach rządowych, 10. Procesy urbanizacyjne w Polsce na przełomie XX i XXI wieku, 11. Polski system bankowy w standardach Unii Europejskiej, 12. Finansowy aspekt konkurencyjności jednostek samorządu terytorialnego w Polsce, 13. Alternatywne instrumenty inżynierii finansowej inwestycji jednostek samorządu terytorialnego, 14. Rachunek kosztów jako czynnik kształtujący pozycję konkurencyjną przedsiębiorstwa, 15. Istota holdingu w obszarze prawa handlowego, bilansowego i podatkowego, 16. Organizacja i wyniki kontroli skarbowej w Polsce w latach 1996-2003, 17. Liczba e i jej związki z ekonomią, 18. Programowanie liniowe w ujęciu komputerowym, 19. Przygraniczna przestrzeń turystyczna Meksyku przy granicy z USA, 20. Rola lidera politycznego i jego wpływ na konkurencyjność partii na rynku wyborczym, 21. Determinanty kryzysu zadłużeniowego na początku lat osiemdziesiątych, 22. Przedmiot ekonomiki a zasada swobodnego wyboru w ujęciu Edwarda Taylora
Zawiera: 1. Podstawy wiedzy o zarządzaniu kryzysowym: założenia kryzysu oraz jego terminologia; Taksonomia sytuacji kryzysowych; Uregulowania prawne sytuacji kryzysowych; Założenia ustawy o stanie klęski żywiołowej; Analiza porównawcza systemów zarządzania kryzysowego w wybranych krajach NATO i ich przydatność dla przyjętych w Polsce rozwiązań; Kryzys ekologiczny i jego składowe; Powódź jako często występujące zjawisko kryzysowe; Pożar jako często występujące zjawisko kryzysowe; Kryzys polityczno-militarny, terroryzm światowy; Kryzys w stanach zagrożenia życia; Kryzys psychospołeczny i jego składniki; Ocena nadzwyczajnych zagrożeń; Ochrona przed klęskami żywiołowymi; Układ i treść planu przeciwpożarowego; Osłona przeciwpowodziowa oraz ograniczanie zagrożenia powodzią; Zasady podstępowania w nadzwyczajnych zagrożeniach środowiska; Służby dyżurne oraz ich telefony alarmowe; System zarządzania w sytuacjach kryzysowych; Planowanie działań na wypadek sytuacji kryzysowych; Psychologiczne skutki sytuacji kryzysowych i sposób zapobiegania im. 2. Podstawy wiedzy o obronie cywilnej kraju: Zadania oraz organizacja obrony cywilnej w kraju; Podstawy prawne funkcjonowania obrony cywilnej w Polsce; Zadania OC w czasie pokoju oraz w okresie zagrożenia wojny; Analiza zadań obrony cywilnej w czasie pokoju; Analiza zadań obrony cywilnej w czasie zagrożenia i wojny; Obowiązki i uprawnienia organów państwowych, samorządowych i organizacji; Zbiorowe i indywidualne środki ochrony ludzi i zwierząt; Zasady zabezpieczenia produktów żywnościowych i rolnych; Ostrzeganie i alarmowanie ludności, system sygnałów alarmowych; Analiza źródeł zagrożenia czasu pokoju oraz przeciwdziałanie im; Analiza zagrożeń czasu wojny; Podstawy międzynarodowego prawa humanitarnego; Obrona cywilna w wybranych krajach; Plam obrony cywilnej w zakładzie pracy (szkole i placówce oświatowej); Modelowy plan obrony cywilnej. 3. Wybrane zagadnienia z zakresu ochrony informacji niejawnych: Ochrona informacji niejawnych w Polsce; Informacje niejawne a inne prawnie chronione tajemnice; Czynnik ludzki a ochrona dokumentów z informacjami niejawnymi; Oznaczanie dokumentów klauzulą tajności, klasyfikacja informacji; Środki ochrony fizycznej informacji niejawnych.
1. Podstawy zarządzania marketingowego: Miejsce marketingu w naukach o zarządzaniu; Koncepcja zarządzania marketingowego; 2. Marketing w przedsiębiorstwie: Marketing w strukturze organizacyjnej przedsiębiorstwa; Misja przedsiębiorstwa i planowanie marketingowe; Analiza sytuacji marketingowej przedsiębiorstwa na rynku; System informacji marketingowej; 3. Strategie marketingowe: Strategie przedsiębiorstw; Strategia marketingowa; Strategie marketingowe- klasyfikacje; Strategie konkurencyjne; Strategie zarządzania zasobami ludzkimi; Wdrażanie strategii i kontrola strategiczna; 4. Zarządzanie marketingowe w perspektywie: Nowoczesne Trandy w zarządzaniu marketingowym; Strategie na rynkach globalnych; Wykorzystanie Internetu w zarządzaniu marketingowym.
1. Geneza nauk o zarządzaniu; 2. Metodologia systemowa. Systemy i modele medialne; 3. Istota zarządzania mediami- dualna natura przedsiębiorstw medialnych; 4. Systemy i rynki informacyjne; 5. Ekonomiczne aspekty zarządzania mediami; 6. Zarządzanie reklamą; 7. Menedżerowie i dziennikarze; 8. Strategie organizacji medialnych. Wartość dla odbiorców; 9. Prawne i etyczne aspekty zarządzania mediami; 10. Trendy rozwojowe organizacji medialnych. Wyznaczniki medialnej przyszłości.