Uczestnictwo w kulturze a gospodarowanie; Komercjalizacja w sztuce; Dobra kultury, ich dystrybucja i finansowanie; Realia społeczno-ekonomiczne a rozwój życia kulturalnego na Śląsku Cieszyńskim pod rządami austriackimi; Domy kultury na Podbeskidziu w okresie Polski Ludowej (do 1989 r.); Kultura Cieszyna. Raport z badań; Rynek idei i rynek kultury; Konsekwencje urynkowienia kultury dla wychowania dzieci i młodzieży w gimnazjum Polskim w Czeskim Cieszynie; Fundacje kulturalne w Essen; O roli instytucji rządowych w promocji ekranowej w Australii
Cz.I Konflikty polityczne: mechanizmy powstawania i reagowania: 1. Strach i nadzieja w konfliktach międzynarodowych, zwanych nierozwiązywalnymi, 2. Wybór działań w konflikcie politycznym: rola przekonań społecznych i indywidualnej motywacji poznawczej, 3. Orientacja na dominację i autorytaryzm w spostrzeganiu konfliktów międzygrupowych. Doniesienia z badań, 4. Wpływ orientacji społecznych i orientacji kontroli na percepcję świata społecznego, 5. Społeczno-psychologiczne podstawy nierozwiązywalnych konfliktów. Cz.II Uprzedzenia i konflikty etniczne: 6. Ambiwalentna rola kultury wobec stereotypów i uprzedzeń jako podstawy konfliktów etnicznych, 7. Emocje a uprzedzenia, czyli jakie emocje wzmacniają, a jakie osłabiają silę uprzedzeń u osób autorytarnych, 8. O psychologicznej specyfice polskiego antysemityzmu, 9. Ujawnianie egoizmu i utajonych postaw za pomocą procedury "ukrytej myszki", 10. Stosunki polsko-rosyjskie z perspektywy obu nacji: rozbieżność miedzy rzeczywistością propagandową i doświadczalną a cynizm społeczny, 11. Konflikt społeczny czy konflikt kultur? Rozmowie we współczesnej Polsce, 12. Nieskuteczność redukcji uprzedzeń poprzez personalizację grupy obcej: przypadek Rosjanina. Cz.III Tożsamość i percepcja społeczna a konflikt: 13. Co to znaczy "my" we współczesnej Polsce?, 14. Kim jest "inny" współczesnej europy?, 15. Mechanizmy wykluczenia społecznego, 16. Preferencje polityczne i mity komplementarne a legitymizacja status-quo. Cz.IV Deliberacje i dialog jako metody rozwiązywania konfliktów: 17. Demokracja deliberatywna: stanowiska i nadzieje, 18. Deliberatywna debata jako metoda demokratycznego rozwiązywania problemów - podejście empiryczne, 19. Deliberatywne mechanizmy zmian w nastawieniu do konfliktów, 20. Dialog społeczny, mediacje w dużych grupach między osobami o różnej tożsamości grupowej, 21. Przełom komunikacyjny w filozofii języka a psychologia społeczna
1. Kryzys industrialnego etatyzmu i upadek związku radzieckiego: Ekstensywny model wzrostu gospodarczego i granice hiperindustrializmu; Problem technologii; Odrodzenie tożsamości i kryzys radzieckiego federalizmu; Ostatnia pieriestrojka; Nacjonalizm, demokracja i rozpad radzieckiego państwa; Blizny historii, nauka dla teorii, spuścizna dla społeczeństwa; 2. Narodziny czwartego świata: kapitalizm informacyjny, ubóstwo i wykluczenie społeczne: Ku popularyzacji świata? Spojrzenie globalne; Dehumanizacja Afryki; Nowy amerykański dylemat: nierówność, Miejska bieda i wykluczenie społeczne w wieku Informacji; Globalizacja, wyzysk i wykluczenie społeczne: obraz z punktu widzenia dzieci; Podsumowanie: czarne dziury informacyjnego kapitalizmu; 3. Wypaczone powiązanie: globalna gospodarka przestępcza: Organizacyjna globalizacja przestępczości, kulturowa identyfikacja przestępców; Grabież Rosji; Mechanizmy akumulacji; Narcotrafico, rozwój i zależność Ameryki Łacińskiej; Wpływ globalnej przestępczości na gospodarkę, politykę i kulturę; 4. Rozwój i kryzys w azjatyckim basenie Pacyfiku: globalizacja i państwo: Zmienne losy Azji Pacyficznej; Japonia epoki Heisei: państwo rozwojowe a społeczeństwo informacyjne; Ściąć głowę smokowi? Cztery azjatyckie tygrysy z głową smoka a ich społeczeństwa obywatelskie; Chiński nacjonalizm rozwojowy o cechach socjalistycznych; Podsumowanie: globalizacja i państwo; 5. Zjednoczenie Europy: globalizacja, tożsamość i państwo sieci: Zjednoczenie Europy jako sekwencja reakcji obronnych: perspektywa półwiecza; Globalizacja i integracja europejska; Tożsamość kulturowa i zjednoczenie Europy; Instytucjonalizacja Europy: państwo sieci; Tożsamość europejska czy europejski projekt?; Podsumowanie: nadawanie sensu naszemu światu: Geneza nowego świata; Nowe społeczeństwo; Nowe możliwości zmiany społecznej; Poza to tysiąclecie; Co robić? Finał
1. Reklama społeczna jako narzędzie marketingowe, 2. Odbiorca reklamy: homo automoticus czy homo economicus?, 3. Strategia konia trojańskiego w reklamie społecznej, 4. Strategia "centralnego ataku" w reklamie społecznej, 5. Marketing społecznie zaangażowany - altruizm czy "brudny interes"?, 6. Warsztat tworzenia reklam społecznych
Część I Inspirująca teoria socjologiczna: Klasyczna teoria charyzmy Maxa Webera. Kilka problemów z empirycznym zastosowaniem; Jurgena Habernasa koncepcja państwa i prawa; Problemy habermasowskiej rekonstrukcji pojęcia działania strategicznego; Emocje jako przedmiot refleksji socjologicznej. Poglądowy zarys problematyki. Część II Krajobraz po transformacji: Początki- końce - trwanie; Podziały społeczno-polityczne we współczesnej Polsce. Analiza dyskursu polityki na przykładzie wybranych partyjnych programów wyborczych z lat 2001 i 2005; Polski konserwatyzm potransformacyjny. Od konserwatyzmu klasycznego do neoklasycznego; Współczesna inteligencja polska - czy zbyteczna warstwa społeczna? Część III Stare i nowe nierówności. Starzy i nowi wykluczeni: Struktura społeczna Polski w programach partyjnych w 2005 roku; Polska bieda w zwierciadle "Gazety Wyborczej". W kierunku analizy języka nierówności w polskim dyskursie publicznym; Nowe aspekty dookreślania kategorii marginalizacji; Sytuacja kobiet na rynku pracy w Unii Europejskiej w krajach Europy Środkowo- Wschodniej; Stosunki społeczne w przedsiębiorstwie; Współczesny ruch pracowniczy w Polsce - od realengo socjalizmu do realnego kapitalizmu. Część IV Zaufanie-Nieufność- Sprawstwo-Bezradność: Umowa jako instytucja społeczna; Przejawy i uwarunkowania niepewności jednostkowej i społecznej; Socjologia zaprzeczania jako obiecująca optyka ujmowania jawnego wymiaru zakulisowych aspektów życia społecznego; Koncepcje akceptacji tego, co nieuchronne. Część V. Cielesność-Zdrowie-Władza: Socjologia ciała. Nowe spojrzenie na stare problemy badawcze; Promocja zdrowia - prozdrowotny styl życia - płeć biologiczna i kulturowa; Zastosowanie nowych technik medycznych a podstawowe prawa człowieka. CZęść VI Mobilne społeczeństwo: Kontynuacje i kierunki badań nad najnowszą falą emigracji z Polski; Tożsamość w warunkach migracji; Kontakt a konflikt w warunkach pogranicza etnicznego - konieczność czy możliwość?; Turystyka źle zorganizowana. Część VII. Społeczeństwo obywatelskie - próba rekonceptualizacji i wprowadzenie do operacjonalizacji inspirowanie socjologią działania Jurgena Habernasa; Jak badać ruchy społeczne?; Rozwój lokalny w Wielkopolsce - trzecie przejście rozwojowe. Część VIII. Nowe strategie badania rzeczywistości społecznej: Tożsamość socjologii rodziny - utrata czy tworzenie nowych podstaw badawczych. Kondycja polskiej socjologii rodziny w ostatnim piętnastoleciu; Postawy kobiet wobec wartości w świetle wyników badań socjologicznych. Nowe trendy w badaniu systemów wartości; Czego nie widzimy, a co można zobaczyć, uważnie się przyglądając [zdjęciom]?
Część I: Znawstwo spraw a wybór kąta widzenia. Społeczny konstrukcjonizm. Poszerzanie wolności czy destrukcja kompetencji?; Pierwszy krok Logiki Heglowskiej; Rozum ideologiczny a prawda i świat społeczny; Kręgi kompetencji merytorycznej w perspektywie antropologii wiedzy; Zróżnicowanie perspektyw poznawczych w demokratycznym dyskursie; Świat społeczny w oczach historyka władzy; "Perspektywy poznawcze" w społeczeństwie Galicji doby autonomii. Część II: Kompetencje w sprawach nauki. Kukurydza w cieniu Czarnobyla; Kompetencje w polityce naukowej; O autonomii i wartościach akademickich; Socjologiczna technologia i terror substancji; Kręgi kompetencji nauki: od wiedzy obiektywnej do praktyki laboratoryjnej. Część III: Znawstwo spraw a przygotowanie do życia. Działanie symboli. Uwagi o koncepcji Pierre'a Bourdieu; Kręgi kompetencji estetycznej; Dystans, sprzeciw i racja stanu. O kompetencji w nauce o zjawiskach politycznych; Kompetencje merytoryczne polityków; Formuły skutecznej (nie)kompetencji. O wybranych grach w komunikowaniu marketingowym; "Dufny Lach|" i "Wierny Ross". Rozważania o kompetencjach Polaków w sprawach rosyjskich; Człowiek drogi i jego sposób poznawania świata; Kompetencje społeczeństwa polskiego w zakresie kultury europejskiej, czyli o nieprzygotowaniu do integracji z Europą.
O związku religii obywatelskiej z polityczną tożsamością. Obywatelstwo a tożsamość narodowa. Nowe szaty modernych tożsamości. Kryzys tożsamości jednostkowej i grupowej w perspektywie filozofii polityki. Kłopoty z tożsamością w Europie. Jaka nowa tożsamość dla Europy? Dwie Europy. Czy Europejczycy mogą być dobrymi obywatelami Unii? Czy potrzebny nam jest naród europejski? Czy Europejczyk ma szansę stać się obywatelem Europy? Przewaga konkurencyjna narodów. Udział we wspólnocie kościelnej jako element obywatelstwa? Kryzys tożsamości europejskiej i projekt nowego porządku światowego. Tożsamość kulturowa i dezintegracja: etnocentryzm, etnopluralizm, neorasizm. Biopolityka i gender studies. Kryzys tożsamości żydowskiej. Terroryzm współczesny.
1. Wizerunek miasta jako rezultat oddziaływania strategii tożsamości: Tożsamość a wizerunek miasta; Rola strategii tożsamości w kształtowaniu wizerunku miasta; Miejsce strategii tożsamości w strategii rozwoju miasta; 2. Kształtowanie wizerunku miast polskich w świetle badań ankietowych: Metody badań ankietowych; Pożądany wizerunek jako cel strategii tożsamości miasta; Planowanie strategii tożsamości kształtującej wizerunek miasta; Instrumenty kształtowania wizerunku miasta; Rola systemu identyfikacji wizualnej w kształtowaniu wizerunku miasta; Komunikacja jako instrument kształtowania wizerunku miasta; Wizerunek Wizerunek sytuacja kryzysowa w mieście; Marketing mix w kształtowaniu wizerunku miasta: strategia produktu, cen, dystrybucji, promocji; 3. Bariery w kształtowaniu wizerunku miasta i pożądane zmiany w instrumentach strategii tożsamości: Bariery realizacji planowanych zmian w strategii tożsamości miasta; Pożądane zmiany w kształtowaniu wizerunku miasta
1. Część pierwsza : Z inspiracji filozoficzno - kulturoznawczych. Kulturowe wyznaczniki świadomości europejskiej; Korzenie filozoficzno - pedagogiczne idei europejskości; Oglądanie Europy; Kategoria tożsamości zbiorowej a problem wykształcenia się nowej tożsamości Polaka i Europejczyka; Tolerancja w obliczu nowej Europy; Mówiąc Europa : Gospodarujemy językiem; Jednostka a wspólnota. Ujęcie układu z punktu widzenia psychologii humanistycznej. Część druga : W kręgu edukacji europejskiej. Prawdy Hieronima Bosha i Piotra Bruegla w edukacji europejskiej; Dydaktyczne źródła idei jedności europejskiej a edukacja dla Europy w dzisiejszych propozycjach; Europa między raportami a zwątpieniami; Wielokulturowość a model nauczyciela w integrującej się Europie; Pojęcie i wymiary europejskości w opinii studentów na przykładzie akademickiego środowiska Częstochowy i Opola (doniesienie z badań); Świadectwa własne a edukacyjne jutro (na podstawie przeszłości Śląska Cieszyńskiego); Edukacja środowiskowa w kontekście edukacji europejskiej i planowanego wejścia Polski do Unii Europejskiej.
1. Kultura mediów i tożsamość: Media, tożsamość i edukacja; Wychowanie instant. Na przykładzie programu telewizyjnego Superniania; Kultura medialna jako element konstruowania własnej tożsamości i stylu życia adolescentów w "płynnej nowoczesności"; Gadżet czy narzędzia intelektualne? (o telefonie komórkowym w rękach adolescenta); Między brakiem zrozumienia a nienawiścią czyli odkrywanie tożsamości płciowej we współczesnych obrazach filmowych- Transamerica Duncana Tuckera oraz Nie czas na łzy Kimberly Pierce; Szkoła w filmie. Czy to fikcja? Analiza obrazu rzeczywistości szkolnej w filmie Klasa; Obrazy ojcostwa we współczesnej polskiej kinematografii; Fani, czyli my. Strategie kształtowania postaw prosumenckich we współczesnej kulturze popularnej na przykładzie przemysłu filmowego; Od popkultury do reklamy społecznej. Rozważania nad miejscem reklamy społecznej w kulturze popularnej; Tożsamość religijna w reklamie w dobie popkultury, czyli po co reklamie religia?; Kompetencje medialne a przyszłość zawodowa pokolenia Google; Internetowa kultura pomagania; Tożsamość punk- rzeczywista czy upozorowana?; Portal Nasza Klasa jako środowisko konstruowania tożsamości; 2. Ciało, płeć i tożsamość: Tożsamość queer jako matryca strategii oporowych; Kreacja idealnych wizerunków, czyli kult ciała w kulturze popularnej; Postrzeganie własnej cielesności w kontekście kultury popularnej- zderzenie wymogów przestrzeni medialnej z rzeczywistością; Manekin jako obiekt pożądania społeczeństwa konsumpcyjnego; "Twarz jako medium". O doświadczeniu ciała i przestrzeni przez osoby psychotyczne w świetle antropologii wizualnej i sensorycznej; Eros i Tanatos w recepcji Zagłady. Kultura popularna, obraz, ciało; Intymne strategie tożsamościowe dziecka we współczesnej kulturze popularnej; Porono-chic, czyli seksualność jako narzędzie komunikacji; Społeczno-kulturowy kontekst zjawiska (przed)wczesnego rodzicielstwa.
Cz. I.: Kulturowe czynniki bezpieczeństwa narodowego: 1. Kultura: pojęcie, kategorie, tożsamość; 2. Bezpieczeństwo kulturowe; 3. Kulturowe zagrożenia bezpieczeństwa Rzeczypospolitej Polskiej; 4. System bezpieczeństwa kulturowego Rzeczypospolitej Polskiej; 5. Bezpieczeństwo kulturowe w Unii Europejskiej w Stanach Zjednoczonych; Cz. II.: Kulturowe czynniki bezpieczeństwa międzynarodowego: 6. Aspekty kulturowe stosunków międzynarodowych; 7. Kulturowe podłoże konfliktów międzynarodowych; 8. Zachód. Pozycja i uwarunkowania globalne; 9. Kultura bezpieczeństwa. Aspekty narodowe i międzynarodowe.
Wstęp: Demokracja i panowanie; Kulturowe instrumentarium panowania. Cz.I - Polityka i manipulacja polityczna: Dominacja i wolność w kulturze; Socjotechniczne aspekty panowania; Język a władza. Między totalitarną gnozą polityczną a statokratyzmem. Język oficjalnych wypowiedzi państwowo-partyjnych funkcjonariuszy PRL w latach 1981-1989; Wybrane procesy sądowe II RP jako przykład manipulacji politycznej; Manipulacja jako metoda mentalnego uzależnienia; Obrona Putina. Uwagi historyka idei; Prasa lokalna ziemi leszczyńskiej jako instrument kształtowania opinii publicznej; Mity reklamy politycznej; Skuteczność negatywnej reklamy politycznej. Cz.II - religia: Religia jako ideologia poznawcza; Twórcy i przywódcy nowych ruchów religijnych: legitymizacje kulturowe; Państwo i cerkiew w Rosji imperialnej, radzieckiej i dzisiejszej; Współczesna katolicka krytyka liberalizmu; Wybrane problemy konfrontacji: studenci a przedstawiciele nowych ruchów religijnych. Cz.III - Reklama: Ideologia reklamy, reklama jako ideologia; W sieci utkanej z bilboardów. Psychologiczno-ewolucyjne uwarunkowania manipulacji reklamowej; Metody wywierania wpływu wykorzystywane w reklamie; Władza poprzez schematy, czyli o stereotypach w reklamie; Błędy oceny w sytuacji pracy. Manipulowanie wrażeniem decyzją i oceną; Organizacje gospodarcze i problem manipulacji tożsamością (podmiotowością) pracownika; Reklama manipuluje komiksem. Praktyka ewolucji medialnej; Między estetyką a etyką. Reklamowe manipulowanie wrażeniami; Seksizm w reklamie, czyli kilka uwag o krytyce feministycznej; Kobieta w reklamie.
Wstęp; Tożsamość jednostkowa a wspólnota społeczna i państwowa. aspekty teoretyczne i praktyczne; Tożsamość zbiorowa a federalna i lokalna wspólnota polityczna; Wspólnoty u komunitarystów. Refleksje o ich charakterze , wzajemnym oddziaływaniu i zagrożeniach; Obywatelstwo, tożsamość, partycypacja: o idei demokracji deliberatywnej na szczeblu lokalnym; O konstytucji i wspólnocie politycznej; Kilka uwag interpretacyjnych o sposobie poszukiwania tożsamości kulturowej. Casus Henryka Elzenberga; Regiony w Imperium Europejskim; Lokalne społeczności obywatelskie w pracach Alexisa de Tocquev ille'a; Wieloetnoczność a przynależność do wspólnoty politycznej - doświadczenie amerykańskie; Rola szkolnictwa wyższego w kształtowaniu regionalnej tożsamości; Polska w Europie regionów. Dziedzictwo tradycji historycznej jako podstawa współczesnej tożsamości regionalnej ziem polskich w jednoczącej się Europie; Kaszubi: między wspólnotą etniczną a wspólnotą polityczną; Wizerunek gdańskiego środowiska politycznego w lokalnych mediach; Wpływ tradycji morskich na tożsamość Regionu Pomorskiego.
R.1 Orientacje indywidualne a system społeczny; R.2 Wizje porządku społecznego w Polsce: stan pożądany, percepcja rzeczywistości, wyjaśnienia przyczyn kryzysu; R.3 Elementy orientacji indywidualistycznej i kolektywistycznej w społeczeństwie polskim; R.4 Orientacje produktywna i receptywno-roszczeniowa w Polsce; R.5 Orientacja podmiotowość - podporządkowanie w społeczeństwie polskim; R.6 Konkluzje: typy mentalności współczesnych Polaków; R.7 Dziesięć lat później. Przemiany percepcji ładu społecznego, strategii przystosowawczych oraz mentalności społeczeństwa polskiego w latach 1988-1998.
Charakterystyka społeczno-ekonomiczna mieszkańców wsi; Strategie adaptacyjne mieszkańców wsi; Proces integracji w opinii mieszkańców wsi; Wiedza i poinformowanie o integracji Polski z Unią Europejską; Główne wnioski i rekomendacje; Założenia metodologiczne i realizacja badań.
Zwrot dyskursywny a dyskurs publiczny; Co się zmieniło w komunikacji publicznej?; Europejska wieża Babel. Polityka językowa Unii Europejskiej na przykładzie stron internetowych instytucji unijnych; The evolution of a political joke: rhetorical seft-construction of Donald Trump as the leader of the Republican Party; Marketing polityczny w kompanii prezydenckiej (na przykładzie Rosji i Stanów Zjednoczonych); Rzeczywistość medialna i medialny punkt widzenia a przykład.
Książka jest jednym z pierwszych w polskiej literaturze naukowej z dziedziny socjologii miasta przykładem zastosowania perspektywy antropologicznosocjologicznej oraz paradygmatów interpretacyjnego i socjologii życia codziennego, czyli metodologii jakościowej, stosowanych w badaniach antropologicznych i etnologicznych. Podejście to pokazane jest na tle teoretycznych ujęć tematyki zamieszkiwania, lokalnej społeczności i nowych ruchów miejskich, poszukiwań istoty miasta i wyobrażeń na jego temat. Problematyka książki skupia się wokół dwóch wątków. Pierwszym z nich i wiodącym jest mikropolis - koncepcja osobistego sposobu widzenia i przeżywania trzech podstawowych wymiarów: fragmentów przestrzeni miejskiej, części zbiorowości mieszkańców i wybranych wyobrażeń w dziedzinie literatury, mitów i empirycznych badań społecznych postaw, odpowiadająca rzeczywistemu trybowi eksplorowania czy użytkowania miejskiej przestrzeni. Drugim wątkiem jest Łódź z okresu dzieciństwa i młodości autora, rodzinna kamienica, podwórko i miasto opisywane z osobistego punktu widzenia - retrospekcja pokazująca świat już nieistniejący, zasługujący na przypomnienie. Niewątpliwie publikacja spotka się z dużym zainteresowaniem nie tylko socjologów, lecz także antropologów, urbanistów, geografów miasta oraz współdecydujących o jakości życia w miejskich strukturach.
1. Wiedza i postawy obywatelskie nastolatków - opis badania. 2. Opis próby, procedur i narzędzi badawczych. 3. Zakres, poziom i uwarunkowania wiedzy obywatelskiej polskich nastolatków. 4. Koncepcje obywatelstwa i planowana przez nastolatki aktywność w sferze publicznej. 5. Opinie nastolatków o zadaniach ekonomicznych i socjalnych państwa. 6. Zaufanie nastolatków do instytucji życia publicznego. 7. Postawy nastolatków wobec narodu. 8. Postawy nastolatków wobec imigrantów. 9. Postawy nastolatków wobec równouprawnienia kobiet. 10. Ocena zmian ustrojowych przez polskie nastolatki na tle wyników w innych krajach postkomunistycznych. 11. Młodzi obywatele - podsumowanie.