1. Młodzież a procesy cywilizacyjne, 2. Młodzież wobec wybranych wartości kultury polskiej, 3. Społeczno-pedagogiczne konteksty udziału młodzieży w kulturze
I: Młodzież i paradoksy kultury współczesnej. Młodzież a przemiany kultury współczesnej; Kampanie społeczne w mediach - doświadczenia polskie; Poznawanie rzeczywistości w przenikających się światach - realnym i wirtualnym; Dyplom akademicki i społeczne kariery kobiet. De(kon)strukcje przestrzeni emancypacji; Temporalne wzory organizacji życia młodzieży w szkole, czyli o poczuciu niedogodności w czasie; (Re)socjalizacja a edukacja w rodzinie o równoległych karierach rodziców (dual-career family); Młodzież, kapitał kulturowy i sukces życiowy, czyli o kilku paradoksach nierówności społecznej. II: (Re)konstrukcje tożsamości młodzieży współczesnej. Tożsamość młodzieży w społeczeństwie naśladowczym; O niezaspokojonym głodzie miejsca; Dylematy tożsamościowe młodzieży w sytuacji zmiany kulturowej; Zachowania ekshibicjonistyczno-narcystyczne młodzieży jako forma poszukiwania własnej podmiotowości; Blogowanie jako próba oswojenia niegościnnej przyszłości; Tożsamość jako obietnica. Zmaganie (coping) młodzieży z krytycznymi wydarzeniami życiowymi; Refleksywny akcjonizm - ku postradycyjnej konstrukcji tożsamości; Wschodnioniemiecka młodzież w czasach transformacji systemowej - doświadczenie "podwójnego rozczarowania". III: Edukacyjne wybory i perspektywy życiowe młodzieży. Edukacyjno-zawodowe wybory nastolatków w "społeczeństwie ryzyka"; Młodzież wobec edukacyjno-zawodowej przyszłości - kontekst transformacji kulturowych; Planowanie kariery przez młodych dorosłych w niejednoznacznej rzeczywistości; Edukacyjne kredencjały i sukces życiowy młodzieży współczesnej; Drugoroczność w europejskich systemach szkolnych - szansa czy zagrożenie?; Różnicowanie perspektyw edukacyjnych, czyli "cztery stopnie budowania przewagi". Zakres praktyk dyskryminacyjnych stosowanych względem studentów zaocznych gdańskiej politologii; Młody pracownik na nowym rynku pracy.
1. Współczesne formy nacjonalizmu i różnice między nimi. 2. Pokrewieństwo, etniczność i tożsamości kategorialne. 3. Nacjonalistyczne roszczenia historyczne. 4. Państwo, naród i legitymizacja. 5. Uniwersalizm i prowincjonalizm. 6. Imperializm, kolonializm i światowy system państw narodowych..
Cz.I W poszukiwaniu tożsamości narodowej: 1. Tożsamość narodowa, symboliczne obrazy innych, antysemityzm i ksenofobia, 2. tożsamość regionalna - między mniejszością etniczną a narodową, 3. Idea czechosłowakizmu a tożsamość narodowa Czechów i Słowaków, 4. Prawo a tożsamość narodowa. Wokół debat parlamentarnych dotyczących praw do dwujęzyczności dla mniejszości narodowych w Polsce. Cz.II Wymiary tożsamości europejskiej: 1. Sąsiedzi. Tożsamość narodowa w wielokulturowej Europie, 2. Szanse realizacji idei narodu europejskiego, 3. Polityczno-społeczne podłoże integracji państw i narodów w Europie. Cz.III Polacy i Niemcy - wzajemne postrzeganie: 1. Obraz wzajemnego postrzegania Niemców i Polaków. Rola stereotypów, 2. Polacy i Niemcy. Wzajemne obrazy etniczne w publicystyce obu narodów, 3. Obraz własny i obcych w publicystyce prasy narodowej na przełomie XIX i XX w., 4. Polacy i Niemcy - przeobrażenia we wzajemnym postrzeganiu, 5. Pozahistoryczne determinanty różnic i wzajemnego postrzegania się Polaków i Niemców, 6. Wzajemne postrzeganie Polaków i Niemców na przykładzie samorządu terytorialnego województwa opolskiego, 7. Stereotypowe postrzeganie Polski w niemieckich przewodnikach turystycznych, 8. Stereotypy narodowe w biznesie. Stosunki polsko-niemieckie
R.1 Narracja a tożsamość jednostki ludzkiej; R.2 Narratywizm a proces przezwyciężania pozytywistycznej koncepcji badań historycznych; R.3 Współczesne stanowiska narratywistyczne w filozofii historii a problem relatywizmu; R.4 Pojęcie narracji we współczesnych reinterpretacjach psychoanalizy Freuda.
1. Ja w stanie oblężenia; 2. Od romantycznej do nowoczesnej wizji Ja; 3. Społeczne nasycenie i zaludnione Ja; 4. Prawda w kłopotach; 5. Wyłanianie się ponowoczesnej kultury; 6. Od Ja do relacji; 7. Kolaż nowoczesnego życia; 8. Samoodnowa i szczerość; 9. Rozliczenia i względność
Oddajemy w Państwa ręce kolejny numer czasopisma „Nauki o Zarządzaniu”. Zawiera on zbiór różnorodnych problemowo artykułów, choć dominuje w nim głównie nurt związany z zarządzaniem strategicznym. Tak jest choćby w teoriopoznawczym artykule „Klient w strategiach organizacji biznesowych”. Jego autorzy (E. Stańczyk-Hugiet oraz J. Niemczyk) poszukują głównego wyznacznika strategii organizacji biznesowych. Prowadząc swoją analizę, wskazani badacze przyjmują perspektywę historyczną kształtowania się poszczególnych koncepcji zarządzania strategicznego i w tych perspektywach lokują klienta. Całość rozważań zakończona jest przedstawieniem koncepcji ekosystemu organizacji, w której to klient jest centralnym węzłem wpływającym na strategię zarządzania organizacjami biznesowymi. W artykule „Ewolucja koncepcji przewagi konkurencyjnej – od podejścia planistycznego do zwinnego przedsiębiorstwa” zastosowano metodę analizy krytycznej wybranej literatury z zakresu zarządzania strategicznego. K. Malewska i M. Sajdak opisują ewolucję koncepcji przewagi konkurencyjnej z perspektywy zmian zachodzących w wa-runkach funkcjonowania przedsiębiorstw. Autorki podejmują również próbę sformułowania definicji przewagi konkurencyjnej dla współczesnej koncepcji zwinnego przedsiębiorstwa. Artykuł E. Kanak pt. „Identyfikacja i ocena strategii rynkowych deweloperów na wrocławskim rynku nieruchomości mieszkaniowych” ma charakter empiryczny. Autorka przedstawia w nim wyniki swoich badań przedsiębiorstw deweloperskich realizujących inwestycje związane z budownictwem mieszkaniowym na rynku wrocławskim oraz podejmuje się identyfikacji i oceny misji, celów rynkowych oraz rodzajów strategii rynkowych tych przedsiębiorstw. Z kolei S. Urban oraz M. Michałowska w swoim artykule identyfikują działania podejmowane przez sektor małych i średnich przedsiębiorstw w województwie lubuskim w warunkach koncentracji i integracji w handlu wewnętrznym. Przeprowadzone przez autorów analizy wskazują na wyróżniające sposoby wzmacniania pozycji konkurencyjnej przedsiębiorstw sektora MSP oraz identyfikują kluczowe czynniki sukcesu branży. T. Dyczkowski i J. Dyczkowska, autorzy artykułu pt. „Zarządzanie partycypacyjne a satysfakcja z pracy w małych i średnich przedsiębiorstwach”, prezentują wyniki swoich badań empirycznych dotyczących relacji między stopniem włączenia pracowników przedsiębiorstw sektora MSP w działania zarządcze a strategiami wynagradzania oraz satysfakcją pracowników z wynagrodzeń. W artykule „Zastosowanie koncepcji organizacji uczącej się w procesie zarządzania organizacją pozarządową” E. Gałka na podstawie analizy literatury przedmiotu wskazuje zalecenia dotyczące skutecznego zarządzania organizacją pozarządową z perspektywy koncepcji organizacji uczących się. Z kolei P. Bandurowski w swoim artykule „Polityka migracyjna Unii Europejskiej w kontekście różnic kulturowych na przykładzie Polski” podejmuje problemy związane z kreowaniem polityki migracyjnej. Ta istotna w kontekście zjawiska starzenia się społeczeństw Unii Europejskiej kwestia rozpatrywana jest przez autora z perspektywy różnic kulturowych. W artykule „Ana-liza sieci w badaniach struktury organizacji” A. Zbieg, B. Żak i P. Zaręba przedstawiają metodę prowadzenia badań i analiz sieci społecznych w organizacji. Celem tych badań jest zdefiniowanie relacji pomiędzy pracownikami wewnątrz firmy. Przedstawiona na wybranym przykładzie przez autorkę metoda analizy służyć może określeniu wybranych relacji między uczestnikami organizacji, w tym sposobów przepływu informacji oraz koordynacji w strukturach organizacyjnych.
Zawiera: R. 1 Istota ujęcia zjawisk świadomości i nieświadomości w neuropsychologii klinicznej: Zjawiska świadomości i nieświadomości jako przedmiot analiz w neuropsychologii klinicznej – założenia teoretyczne i pragmatyczne; Charakterystyka organizacji procesów świadomości i nieświadomości oraz relacji między nimi; Neuronalne korelaty organizacji procesów świadomych i nieświadomych; Neuropsychologiczne propozycje taksonomii i klasyfikacji mózgowych zaburzeń świadomości i nieświadomości; Podsumowanie. R. 2 Globalne i przetrwałe zaburzenia świadomości w schorzeniach mózgu – taksonomia, klasyfikacja, wielorakość objawów a rodzaj patologii neuronalnej: Wstępna charakterystyka globalnych zaburzeń przytomności i świadomości z perspektywy neuropsychologii klinicznej; Założenia taksonomii i klasyfikacja przejawów GZŚ; Wskaźniki behawioralne globalnych zaburzeń świadomości – zasady i narzędzia oceny stanu pacjentów; Mózgowe mechanizmy globalnych zaburzeń przytomności i świadomości; Podsumowanie. R. 3 Anozognozja jako selektywne zaburzenia świadomości w różnych deficytach neuropsychologicznych: Rozwój badań, kształtowanie się poglądów, próby określenia istoty anozognozji; Charakterystyka anozognozji – obraz kliniczny; Wielopłaszczyznowe interpretacje zjawiska anozognozji w ujęciu neuropsychologii; Podsumowanie. R. 4 Opis zaburzeń neuropsychologicznych w kategoriach dysocjacji i dyskoneksji: Zasady wyodrębnienia cech dysocjacji w różnych deficytach neuropsychologicznych; Neurpsychologiczne interpretacje dysocjacji procesów świadomych i nieświadomych; Zespoły dyskoneksji – rozdwojenie świadomości; Podsumowanie. R. 5 Neuronalne podłoże procesów świadomych i nieświadomych a rozwój wiedzy o związkach między mózgiem i psychiką w neuropsychologii klinicznej: W kierunku systemowych ujęć wyjaśniających neuronalne uwarunkowania i organizację psychologiczną procesów świadomych i nieświadomych; Implikacje kliniczne wiedzy neuropsychologicznej o neuronalnych korelatach procesów świadomych i nieuświadamianych; Badania zaburzeń świadomości w neuropsychologii klinicznej a nowe osiągnięcia z dziedzin biotechnologicznych. Epilog.
1. Czego winna dotyczyć równość?; 2. Wolność, osiągnięcia i zasoby; 3. Funkcjonowanie i zdolność; 4. Wolność, działanie, dobrobyt; 5. Sprawiedliwość i zdolność; 6. Ekonomia dobrobytu i nierówność; 7. Ubóstwo i zamożność; 8. klasy, płeć i inne kategorie; 9. Warunki równości.
Publikowany numer czasopisma „Nowa Biblioteka” poświęcony jest książce regionalnej w ujęciu synchronicznym i diachronicznym. Autorki zamieszczonych tekstów swoją uwagę skoncentrowały na analizie zbiorów i działalności wydawniczej bibliotek funkcjonujących w danym regionie, z uwzględnieniem np. obecności w ich zbiorach publikacji o tematyce regionalnej (Bernadeta Iwańska-Cieślik: Biblioteki stowarzyszeniowe we Włocławku w latach 1815–1918; Beata Langer: Serie wydawnicze publikowane przez wybrane biblioteki wojewódzkie w latach 2000–2015). Do tej grupy wypowiedzi należy zaliczyć również dwa komunikaty o przedsięwzięciach z zakresu edukacji regionalnej zainicjonowanych przez pracowników „Biblioteki pod Atlantami” w Wałbrzychu (Iwona Bany, Sława Janiszewska: Formy edukacji regionalnej w „Bibliotece pod Atlantami” w Wałbrzychu, Agnieszka Heidinger, Iwona Bany: Kultywowanie pamięci o Marianie Jachimowiczu przez „Bibliotekę pod Atlantami” w Wałbrzychu). Agata Arkabus (Treści z zakresu edukacji regionalnej w podstawach programowych w latach 1999–2017) i Adriana Piechota (Źródła informacji w pracy nauczyciela regionalisty na przykładzie Gimnazjum nr 9 w Bytomiu) zanalizowały stopień obecności oraz sposoby wykorzystania treści regionalnych w pracy nauczycieli. Jedno ze źródeł mogących stanowić pomoc w inicjatywach edukacyjnych omówiła Marzena Przybysz w artykule Działalność Zespołu ds. Bibliografii Regionalnej na rzecz popularyzacji wiedzy o regionie). Na celowe wykorzystanie publikacji o tematyce lokalnej, przypisujące książce regionalnej określone funkcje, zwróciły uwagę Bogumiła Warząchowska oraz Nikoleta Saluk. Pierwsza autorka w artykule „Książka zła” – edukacyjne funkcje czasopism katolickich w II Rzeczypospolitej na przykładzie periodyków diecezji katowickiej (prolegomena) dokonała analizy zawartości czasopism katolickich wydawanych w diecezji katowickiej o okresie II Rzeczypospolitej. Zaprezentowała artykuły, które traktowały książkę jako narzędzie w realizacji określonych zadań. Nikoleta Saluk w tekście Funkcje książek i prasy regionalnej w sieci. Studium przypadku na wybranych przykładach opisała funkcjonowanie książki i obecność informacji o niej w lokalnych mediach sieciowych. Lucyna Sadzikowska (Nadskawie. A literary anthology, that is a literary bouquet of flowers from the region of Wadowice) dokonała wnikliwej analizy historycznoliterackiej antologii, na którą złożyły się teksty autorów związanych z regionem wadowickim. W numerze 3/2018 zamieszczono siedem sprawozdań i cztery recenzje.
Publikowany numer czasopisma „Nowa Biblioteka” poświęcony jest książce regionalnej w ujęciu synchronicznym i diachronicznym. Autorki zamieszczonych tekstów swoją uwagę skoncentrowały na analizie zbiorów i działalności wydawniczej bibliotek funkcjonujących w danym regionie, z uwzględnieniem np. obecności w ich zbiorach publikacji o tematyce regionalnej (Bernadeta Iwańska-Cieślik: Biblioteki stowarzyszeniowe we Włocławku w latach 1815–1918; Beata Langer: Serie wydawnicze publikowane przez wybrane biblioteki wojewódzkie w latach 2000–2015). Do tej grupy wypowiedzi należy zaliczyć również dwa komunikaty o przedsięwzięciach z zakresu edukacji regionalnej zainicjonowanych przez pracowników „Biblioteki pod Atlantami” w Wałbrzychu (Iwona Bany, Sława Janiszewska: Formy edukacji regionalnej w „Bibliotece pod Atlantami” w Wałbrzychu, Agnieszka Heidinger, Iwona Bany: Kultywowanie pamięci o Marianie Jachimowiczu przez „Bibliotekę pod Atlantami” w Wałbrzychu). Agata Arkabus (Treści z zakresu edukacji regionalnej w podstawach programowych w latach 1999–2017) i Adriana Piechota (Źródła informacji w pracy nauczyciela regionalisty na przykładzie Gimnazjum nr 9 w Bytomiu) zanalizowały stopień obecności oraz sposoby wykorzystania treści regionalnych w pracy nauczycieli. Jedno ze źródeł mogących stanowić pomoc w inicjatywach edukacyjnych omówiła Marzena Przybysz w artykule Działalność Zespołu ds. Bibliografii Regionalnej na rzecz popularyzacji wiedzy o regionie). Na celowe wykorzystanie publikacji o tematyce lokalnej, przypisujące książce regionalnej określone funkcje, zwróciły uwagę Bogumiła Warząchowska oraz Nikoleta Saluk. Pierwsza autorka w artykule „Książka zła” – edukacyjne funkcje czasopism katolickich w II Rzeczypospolitej na przykładzie periodyków diecezji katowickiej (prolegomena) dokonała analizy zawartości czasopism katolickich wydawanych w diecezji katowickiej o okresie II Rzeczypospolitej. Zaprezentowała artykuły, które traktowały książkę jako narzędzie w realizacji określonych zadań. Nikoleta Saluk w tekście Funkcje książek i prasy regionalnej w sieci. Studium przypadku na wybranych przykładach opisała funkcjonowanie książki i obecność informacji o niej w lokalnych mediach sieciowych. Lucyna Sadzikowska (Nadskawie. A literary anthology, that is a literary bouquet of flowers from the region of Wadowice) dokonała wnikliwej analizy historycznoliterackiej antologii, na którą złożyły się teksty autorów związanych z regionem wadowickim.
W numerze 3/2018 zamieszczono siedem sprawozdań i cztery recenzje.
R.I Zarządzanie gminą w warunkach zrównoważonego rozwoju: Zarządzanie gminą; Wskaźniki trwałego i zrównoważonego rozwoju w lokalnych układach terytorialnych Długookresowe programowanie zrównoważonego rozwoju jednostek samorządu terytorialnego a przedsiębiorczość lokalna. R.II Uwarunkowania funkcjonowania jednostek gospodarczych: Nowoczesne metody zarządzania gospodarką wodno-ściekową; Doskonalenie jakości wyrobów; Społeczne i ekonomiczne pojmowanie ryzyka i niepewności. R.III Zrównoważony rozwój w dokumentach strategicznych państwa: Kierunki zmian polityki ekologicznej państwa; "Polska 2025. Długookresowa strategia trwałego i zrównoważonego rozwoju".
1. Miejsce po lewej stronie; 2. Eseje: Lewica i dziedzictwo oświecenia; Uwagi o ideowości współczesnej lewicy; Impresje rozliczeniowe; Jarosława Iwaszkiewicza paradoksy, harmonia i dramat dnia powszedniego; Czesława Miłosza kłopot filozoficzny i TO; Spotkanie z myślą i słowem Jana Pawła II; Witolda Gombrowicza heroizm szczerości; Tadeusza Konwickiego zwątpienie i nadzieja; Józefa Tischnera zakręty filozoficzne; Dobro i zło w jednym stoją domu; Artura Schopenhauera metafizyka życia i śmierci; 2. Szkice krytyczne: Filozof i polityka; Wydyskutować sens; Pole walki Barbary Stanosz; Nie bójmy się metafizyki; Henryka Markiewicza spełnione nadzieje; Karl R. Popper o wrogach społeczeństwa otwartego; Punkt widzenia agnostyka; Leszek Kołakowski Wspomina; Dziennik Pani Marii; Jestem czy nie jestem patriotą- pytał Witold Gombrowicz; Józefa Hena opowieść o Boyu-Żeleńskim; O duszy rosyjskiej w tonacji criminal tango
Współczesne konteksty tożsamości: Tożsamość w czasach dekonstrukcji; Podmiot w narracjach. Biografia. Autobiografia. Tożsamość. Kontekst zbiorowy: Tożsamość młodzieży i jej orientacja temporalna - ogólny model rozwoju; Kształtowanie się cnót obywatelskich w kontekście kryzysu tożsamości u młodzieży - szanse i zagrożenia; Tożsamość i płeć a sposób rozwiązywania dylematów społeczno-moralnych w wieku młodzieńczym; Budowanie własnej tożsamości warunkiem godnej postawy wobec siebie i otaczającego świata; Dyskursy obywatelskości a tożsamość młodzieży. Psychologiczne fenomeny tożsamości: Wokół problemu tożsamości psychologa historycznego; O tożsamości jednostki z perspektywy psychologii międzykulturowej: niektóre konsekwencje Ja niezależnego i Ja współzależnego; Mobbing - psychologiczne mechanizmy utraty tożsamości zawodowej; Wpływ otrzymanej informacji o własnej agresywności na przekonania o sobie; Skutki autoprezentacyjnego występu; Przyjmowanie nieadaptacyjnych strategii autoprezentacji jako rezultat zagrożonej tożsamości zawodowej osób długotrwale bezrobotnych; Zmiany w poczuciu tożsamości u osób osadzonych w więzieniu (badanie eksploracyjne); Na ile tożsamość współczesnego człowieka jest hipernarracją? Tożsamość w perspektywie socjologicznej: Tożsamość. Socjologiczne konceptualizacje; O reżimach identyfikacyjnych i dylematach tożsamości w diasporze; Niepokorni. Kim są przeciwnicy globalizacji? Tożsamość kobiety jako pretekst doświadczania niepowtarzalnej cielesności; Tożsamość studentów Wyższych Szkół Oficerskich jako strategia życia we współczesnym społeczeństwie polskim i armii. Śmierć jako kryzys tożsamości
Wprowadzenie; Odmienność oswajania. Obraz Polski w krajach Unii Europejskiej. Cz. I Socjologiczne aspekty stereotypów narodowych: Socjologiczne aspekty badań nad stereotypami; Ponowne sąsiedztwo. Refleksje nad obecnymi stosunkami między Polakami i Niemcami; Młodzież krajów członkowskich UE o Polakach. Opinie studentów fińskich, francuskich i niemieckich. Cz. II Postrzeganie Polski i Polaków w krajach Unii Europejskiej oraz mieszkańców państw unijnych w Polsce - wyniki badań Instytutu Spraw Publicznych: Polska i Unia Europejska - wiedza, stereotypy, sympatie i antypatie; polska - Austria. Wzajemny wizerunek; Polska - Hiszpania. Wzajemny wizerunek; Polska - Szwecja. Wzajemny wizerunek; Polska - Francja. Wzajemny wizerunek; Polska - Wielka Brytania. Wzajemny wizerunek; Polska - Niemcy. Wzajemny wizerunek. Cz. III Wizerunek Polski i Polaków na Ukrainie: Polska jako Wschód i jako Zachód; Polska - Ukraina. Wzajemny wizerunek.
Wprowadzenie. Obszary i formy wykluczania etnicznego w Polsce. Koncepcje teoretyczne i badania empiryczne; 1. Wykluczenie z narodu: Wykluczenie z narodu: Dystanse społeczne wobec mniejszości narodowych i migrantów; Wykluczenie jako postawa; 2. Mniejszości narodowe: inni w polskich debatach sejmowych. Przykłady dyskursywnego konstruowania tożsamości przez większość i mniejszości narodowe; Formy etnicznych relacji między Polakami i Ukraińcami w Małopolsce Wschodniej. Między ekskluzją a inkluzją; O pojęciu dyskryminacji historycznej; 3. Imigranci: Różnorodność technik wykluczenia imigrantów muzułmańskich we Francji i w Wielkiej Brytanii; Arabowie żyjący w związkach mieszanych z Polkami. Szanse i bariery dla integracji społecznej; Libańczycy w Polsce. Problemy adaptacji dla odmiennych wzorów społeczno-kulturowych; Afrykanie w Polsce. O stosunkach rasowych we współczesnym społeczeństwie polskim; 4. Uchodźcy: Uchodźcy w Polsce. Mechanizmy wykluczenia etnicznego; Wracajcie do Czeczenii. Tam przecież nie ma już wojny. Uchodźcy w dzisiejszej Polsce- impresje wolontariusza; Indywidualne programy Integracji (IPI) dla uchodźców w Polsce. Opis i cena z punktu widzenia pracowników instytucji
Pisana na przełomie 2021/2022 monografia Od wzniosłości do dowolności. Malarstwo w czasie tragicznym stanowi podsumowanie licznych refleksji oraz komentarzy zawartych w dwóch poprzednich książkach: Pamięć czasu - malarstwo w czasie bankructwa duchowego oraz Malarstwo jako egzystencja - tożsamość osobista a postawa twórcza. Nowa publikacja, pisana w kontekście trwającej pandemii COVID-19 a przede wszystkim barbarzyńskiej wojny na terenie Ukrainy, podejmuje podstawowe wyzwanie czasu obecnego, dotyczące fundamentów załamania kondycji duchowej człowieka przełomu XX i XXI wieku. Porażający zanik treści moralnych i etycznych doby obecnej skutkuje wyjątkowo odrażającą manifestacją licznych postaw, gdzie pogoń za dobrami materialnymi skutecznie niweluje z naszego życia wszystko to, co związane jest z pogłębioną refleksją na temat sensu człowieczej egzystencji, jej uniwersalnych wartości, rygorów, zasad bez których nasze życie bezpowrotnie traci ludzki wymiar, zamieniając się w nieprzyjazną przestrzeń licznych zagrożeń, lęków, frustracji, traumatycznych doznań i przeżyć. Wszystko to powoduje narastającą lawinę przygnębiających dowolności oraz dążenia do tzw. wolności od wszystkiego co pogłębia jedynie odczucie aktualnego chaosu i entropii w relacjach międzyludzkich, gdzie możliwość skomunikowania się z drugim człowiekiem staje się zasadniczym problemem.
Pisana na przełomie 2021/2022 monografia "Od wzniosłości do dowolności. Malarstwo w czasie tragicznym" stanowi podsumowanie licznych refleksji oraz komentarzy zawartych w dwóch poprzednich książkach: "Pamięć czasu – malarstwo w czasie bankructwa duchowego" oraz "Malarstwo jako egzystencja – tożsamość osobista a postawa twórcza". Nowa publikacja, pisana w kontekście trwającej pandemii COVID-19 a przede wszystkim barbarzyńskiej wojny na terenie Ukrainy, podejmuje podstawowe wyzwanie czasu obecnego, dotyczące fundamentów załamania kondycji duchowej człowieka przełomu XX i XXI wieku. Porażający zanik treści moralnych i etycznych doby obecnej skutkuje wyjątkowo odrażającą manifestacją licznych postaw, gdzie pogoń za dobrami materialnymi skutecznie niweluje z naszego życia wszystko to, co związane jest z pogłębioną refleksją na temat sensu człowieczej egzystencji, jej uniwersalnych wartości, rygorów, zasad bez których nasze życie bezpowrotnie traci ludzki wymiar, zamieniając się w nieprzyjazną przestrzeń licznych zagrożeń, lęków, frustracji, traumatycznych doznań i przeżyć. Wszystko to powoduje narastającą lawinę przygnębiających dowolności oraz dążenia do tzw. wolności od wszystkiego co pogłębia jedynie odczucie aktualnego chaosu i entropii w relacjach międzyludzkich, gdzie możliwość skomunikowania się z drugim człowiekiem staje się zasadniczym problemem.
1. Ambiwalencja Europy: wprowadzenie teoretyczne, 2. Początki idei europejskiej, 3. Europa jako zachód, 4. Ruchome granice Europy, 5. Europa w epoce nowoczesnej, 6. Europa w zwierciadle orientu, 7. Kryzys tożsamości europejskiej, 8 Europa jako konstrukcja zimnowojenna, 9. Europa po okresie zimnej wojny, 10. Podsumowanie : w stronę postnarodowego obywatelstwa