Rozdział I. Marketing etyczny i jego odwrotność. Rozdział II. Nabywcy finalni jako podmioty nieetycznych działań marketingowych producentów. Rozdział III. Postrzeganie producentów w kontekście poziomu etyki podejmowanych przez nich działań marketingowych Rozdział IV Postrzeganie handlowców w kontekście poziomu etyki podejmowanych przez nich działań marketingowych. Rozdział V. Kształtowanie emocjonalnej lojalności nabywców finalnych poprzez inspirowanie ich aktywności prosumpcyjnej na rynku produktów spożywczych. Zakończenie.
Ewolucja rynków żywnościowych w gospodarce efektywnej; Jakość naturalna a cena produktów żywnościowych; Jakość jako element promocji produktów żywnościowych; Funkcje reklamy a jakość produktów żywnościowych; Technologia kreacji rynku żywnościowego na przykładzie grupy Maspex Wadowice; Wizerunek kraju i miarka produktu jako czynnik dynamiki eksportu żywności; Ekologiczność jako czynnik pozycjonowania żywności; Dystrybucja produktów żywnościowych
Wzrost zainteresowania regionalnymi produktami żywnościowymi wynika w dużym stopniu ze zmęczenia konsumentów ofertą produktów masowych. Nowym trendem zachowań nabywców produktów żywnościowych jest poszukiwanie zdrowych produktów o unikatowych atrybutach. Mamy tutaj do czynienia z rosnącą świadomością konsumentów oraz z coraz większą dbałością o zdrowy tryb życia. Współczesny konsument jest także coraz bardziej otwarty na poznawanie różnych regionów i to zarówno w skali swego kraju, jak i całej Europy. W procesie konsumpcji produktów żywnościowych obserwujemy wyraźny trend do poszukiwania autentycznych wartości i związanych z nimi produktów. W kontekście europejskim należy także podkreślić umacnianie roli regulacji unijnych, które służą ochronie produktów regionalnych oraz unikatowych metod wytwarzania. Z marketingowego punktu widzenia produkty regionalne stwarzają szereg zupełnie nowych możliwości dla innowacyjnych działań marketingowych. Działania te wpisują się w szeroki nurt marketingu sensorycznego i nostalgicznego, gdyż w przypadku żywności zmysłowe walory produktu mają kluczowe znaczenie. Należy podkreślić także fakt, że większość produktów regionalnych jest wytwarzanych przez małe i średnie przedsiębiorstwa. Innowacje marketingowe tej kategorii firm dotyczą głównie sfery komunikacji marketingowej oraz nowoczesnych kanałów dystrybucji. W sferze komunikacji marketingowej działania te dotyczą strategii budowania marki oraz wykorzystania nowoczesnych kanałów komunikacji marketingowej. W sferze nowoczesnej dystrybucji głównym wyzwaniem pozostaje znalezienie najbardziej efektywnych kanałów dystrybucji. W przypadku producentów o większej skali produkcji pojawia się również wyzwanie związane z wejściem z produktami regionalnymi do nowoczesnych kanałów masowej dystrybucji. Osobnym wyzwaniem dla regionalnych produktów żywnościowych są strategie eksportu i próby penetrowania rynków zagranicznych. Możliwości marketingowe są w tym zakresie zdeterminowane skalą produkcji, a także wykorzystaniem w tej strategii różnego rodzaju dobrowolnych zrzeszeń i konsorcjów producenckich.
1. Teoretyczne aspekty marketingu produktów żywnościowych; 2. Rozwój eksportu polskiej żywności po akcesji do Unii Europejskiej; 3. Konkurencyjność polskich produktów żywnościowych na jednolitym rynku europejskim; 4. Analiza wyników badania polskich producentów żywności; 5. Strategie wiodących producentów artykułów mleczarskich na polskim rynku- studia przypadków; 6. Strategie wiodących producentów mięsa i wędlin na rynku polskim; 7. Strategie wiodących producentów soków i przetworów owocowo-warzywnych na rynku polskim- studia przypadków; 8. Strategie wybranych dystrybutorów produktów żywnościowych na rynku polskim- studia przypadków
Kraj pochodzenia produktu należy obok jakości i ceny do najważniejszych kryteriów wyboru przy podejmowaniu przez konsumenta decyzji zakupowych artykułów spożywczych, a w kontekście negatywnych skutków pandemii COVID-19 kupowanie żywności made in Poland zyskuje na znaczeniu, stając się praktycznym działaniem na rzecz wspierania rodzimych producentów. W monografii usystematyzowano stan wiedzy na temat zjawiska patriotyzmu konsumenckiego oraz zidentyfikowano postawy i czynniki determinujące nabywanie przez konsumentów polskich produktów żywnościowych. Ponadto na podstawie wyników badań empirycznych dokonano typologii konsumentów z trzech generacji wiekowych – X, Y i Z – w kontekście postaw wobec tych produktów, a zwłaszcza triady ich cech, tj. pochodzenia, ceny i jakości. W konsekwencji stwierdzono występowanie znaczących różnic międzypokoleniowych i odmienne, nie zawsze pozytywne podejście do zakupu polskiej żywności.
1. Artykuły żywnościowe jako produkt marketingowy, 2. Opakowanie - istota i funkcje w odniesieniu do artykułów spożywczych, 3. Marka - definicje, podział i poziomy w przypadku produktów żywnościowych, 4. Cena - jej uwarunkowania, strategie, formuły stanowienia i różnicowania, 5. Instrumenty marketingowe związane z dystrybucją i ich rodzaje, 6. Promocja artykułów żywnościowych, 7. Reklama i jej znaczenie na rynku produktów spożywczych, 8. Sponsoring, 9. Marketing bezpośredni, 10. Marketing produktów ekologicznych, 11. Marketing żywności funkcjonalnej, 12. Marketing produktów dla niemowląt i małych dzieci
Zawiera: Modelowanie statystyczne zmian wskaźnika syntetycznego; Wyzwania w zakresie komunikacji – przyczyny i konsekwencje; Kształtowanie postaw przywódczych i kierowniczych w zarządzaniu organizacjami; Rola i znaczenie przywództwa we współczesnym przedsiębiorstwie; Zarządzanie logistyczne szpitalem a bezpieczeństwo publiczne; Motywacja i style kierowania w zarządzaniu zasobami ludzkimi; Problemy ilościowej oceny kosztów transakcji; marketing produktów żywnościowych na przykładzie prywatnej przedsiębiorczości; Funkcjonowanie przedsiębiorstw prywatnych na Ukrainie oraz rozwiązania na rzecz zrównoważonego rozwoju; Ochrona informacji i jej nadzór. Instytucje ochrony danych osobowych – wybrane zagadnienia.