1. Akty prawne oraz rozwiązania praktyczne regulujące proces szkolenia dowódców operacji policyjnych w kontekście obsługi zdarzeń o charakterze kryzysowym; 2. Dowodzenie w Policji; 3. Opis działania systemu symulacyjnego; 4. Opis funkcjonalny poszczególnych stanowisk symulatora; 5. Obsługa systemu symulacyjnego; 6. Konfiguracja pracowni systemu symulacyjnego i ich rola w symulacji.
1. Prawo ratownicze i powstanie oraz realizacja krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego. 2. Ochotnicze straże pożarne i inne podmioty ratownicze. 3. Bezpieczeństwo publiczne, zarys systemu prawnej ochrony ludności i zarządzanie kryzysowe. 4. Wpływ reformy administracyjnej na funkcjonowanie powszechnego systemu ratowniczego. 5. Pozycja w prawie administracyjnym oraz status prawny i zakres przedmiotowy Państwowej Straży Pożarnej. 6. Środki administracyjnoprawne stosowane przez organy Państwowej Straży Pożarnej. 7. Uregulowania prawne dotyczące ratownictwa medycznego w Polsce. 8. Regulacje prawne bezpieczeństwa i higieny służby w Państwowej Straży Pożarnej. 9. Ochrona przeciwpożarowa budynków, innych obiektów i terenów budowlanych w świetle obowiązujących przepisów prawnych. 10. Problematyka przestępstw przeciwko bezpieczeństwu pożarowemu. 11. Postępowanie odszkodowawcze w Państwowej Straży Pożarnej. 12. Ratownictwo i ochrona ludności w Unii Europejskiej. 13. Współdziałanie organów Państwowej Straży Pożarnej z mediami.
1. Zagadnienia ogólne; 2. Krajowy System Ratowniczo-Gaśniczy; 3. Ochotnicze straże pożarne i inne przedmioty ratownicze; 4. Bezpieczeństwo publiczne, prawna ochrona ludności, zarządzanie kryzysowe; 5. Pozycja w prawie administracyjnym oraz status prawny i zakres przedmiotowy Państwowej Straży Pożarnej; 6. środki administracyjnoprawne stosowane przez organy Państwowej Straży Pożarnej; 7. Państwowe Ratownictwo Medyczne; 8. Bezpieczeństwo i higiena służby w Państwowej Straży Pożarnej; 9. Ochrona przeciwpożarowa budynków, obiektów, terenów budowlanych i innych; 10. Problematyka przestępstw i wykroczeń przeciwko bezpieczeństwu pożarowemu; 11. Postępowanie odszkodowawcze w Państwowej Straży Pożarnej; 12. Ratownictwo i ochrona ludności w Unii Europejskiej; 13. Współdziałanie organów Państwowej Straży Pożarnej z mediami.
Książka została poświęcona mechanizmom, standardom i wzajemnym relacjom pomiędzy administracją publiczną, grupami dyspozycyjnymi i mediami związanymi z procesem komunikowania w sytuacjach kryzysowych oraz próbie oceny stopnia ich profesjonalizmu. Przeprowadzone badania zostały osadzone na gruncie województwa dolnośląskiego w latach 1997-2018. Do realizacji celów opracowania wykorzystano badania ankietowe, wywiady pogłębione oraz metodę desk research. Analizy pozwoliły na kompleksowe scharakteryzowanie procesu komunikowania w sytuacjach kryzysowych oraz przygotowanie rekomendacji, które po zaadaptowaniu mogłyby wpłynąć na zwiększenie efektywności przekazywania informacji.
Książka została poświęcona mechanizmom, standardom i wzajemnym relacjom pomiędzy administracją publiczną, grupami dyspozycyjnymi i mediami związanymi z procesem komunikowania w sytuacjach kryzysowych oraz próbie oceny stopnia ich profesjonalizmu. Przeprowadzone badania zostały osadzone na gruncie województwa dolnośląskiego w latach 1997-2018. Do realizacji celów opracowania wykorzystano badania ankietowe, wywiady pogłębione oraz metodę desk research. Analizy pozwoliły na kompleksowe scharakteryzowanie procesu komunikowania w sytuacjach kryzysowych oraz przygotowanie rekomendacji, które po zaadaptowaniu mogłyby wpłynąć na zwiększenie efektywności przekazywania informacji.
1. Ogólnie o zarządzaniu w organizacji. 2. Model zarządzania europejskiego. 3. Planowanie w zarządzaniu organizacją. 4. Bezpieczeństwo w źródłach prawa. 5. Prawo sektorowe a system bezpieczeństwa. 6. Zarządzanie kryzysowe systemami bezpieczeństwa. 7. Obligatoryjność planowania.
Wprowadzenie; Rozdział 1. Przywództwo w organizacjach publicznych – strategie i dylematy 1.1. Zmierzch państw narodowych? 1.2. Współzarządzanie w epoce sieci 1.3. Pojęcie przywództwa 1.4. Nowy paradygmat zarządzania w domenach publicznych 1.5. Wzory przywództwa 1.6. Nowe wzory przywództwa 1.7. Uwagi końcowe Rozdział 2. Modele zarządzania kryzysowego – perspektywa międzynarodowa 2.1. Problem podejmowania decyzji w kryzysie i modele decyzyjne 2.2. Wybrane perspektywy teoretyczne zarządzania kryzysowego 2.3. Rozwiązania międzynarodowe 2.4. Przykłady rozwiązań zarządzania kryzysowego i reperkusje dla zarządzania kryzysowego w miastach 2.5. Uwagi końcowe Rozdział 3. Zarządzaniekryzysowe w Polsce – reguły, mechanizmy, efektywność 3.1. Istota zarządzania kryzysowego 3.2. Kluczowe podmioty systemu zarządzania kryzysowego i ich zadania 3.3. Instrumenty zarządzania kryzysowego 3.4. Zarządzaniekryzysowe w praktyce 3.5. Uwagi końcowe Rozdział 4. Instytucjonalne uwarunkowania przywództwa w miastach po pandemii COVID-19: uwagi z perspektywy nauk prawnych 4.1. Problem przywództwa w wielkim mieście 4.2. Gmina jako organizacja 4.3. Miasto jako sieć miasteczek 4.4. Pierwotna koncepcja samorządu gminnego 4.5. Założenia reformy samorządu gminy wielkiego miasta 4.6. Nowy model rady gminy wielkiego miasta 4.7. Nowy model burmistrza/prezydenta miasta 4.8. Nowy model ustrojowy jednostki pomocniczej gminy 4.9. Uwagi końcowe Rozdział 5. Modele przywództwa w samorządzie terytorialnym 5.1. Istota przywództwa 5.2. Rozróżnienie pomiędzy przywódcą a liderem 5.3. O przywództwie w gminie 5.4. Typy przywództwa w samorządzie terytorialnym 5.5. Uwagi końcowe Rozdział 6. Przywództwo publiczne – nowe orientacje badawcze 6.1. Przywództwo administracyjne 6.2. Przywództwo w sieciach międzyorganizacyjnych 6.3. Przywództwo publiczne w zarządzaniu kryzysowym 6.4. Etyka, wartość publiczna 6.5. Modele zarządzania publicznego 6.6. Uwagi końcowe Rozdział 7. Zachowania przywódcze prezydentów polskich miast w oparciu o badania z wykorzystaniem kwestionariusza MLQ 7.1. Podstawowe założenia modelu przywództwa w MLQ 7.2. Opis narzędzia i metody badania 7.3. Uwagi końcowe; Bibliografia; Konkluzje; Noty biograficzne.
Część I: Podstawy public relations. 1. Public relations w komunikacji społecznej. 2. Psychospołeczne podstawy public relations. 3. Public relations w instytucjach publicznych i organizacjach pozarządowych. 4. Relacje wewnętrzne. 5. Pomiar efektywności działań public relations. 6. Odpowiedzialność w działaniach public relations - zasady etyczne. Część II: Public relations w komunikacji marketingowej. 7. Zintegrowane komunikowanie marketingowe. 8. Marka a public relations. Część III: Public relations - implikacja w praktyce. 9. Polityczne public relations a kreowanie informacji. Analiza krytyczna. 10. Public relations instytucji finansowych i giełdowych. 11. Zarządzanie informacją w sytuacjach kryzysowych. 12. Praktyka public relations. Organizacja działu public relations i biura prasowego w firmie. 13. Praktyka public relations. Budżetowanie kampanii public relations.
1. Aksjologiczne podstawy bezpieczeństwa wewnętrznego w Rzeczypospolitej Polskiej; 2. Pojecie i istota bezpieczeństwa wewnętrznego państwa; 3. Podstawowe aspekty globalizacji bezpieczeństwa wewnętrznego. Prawnomiędzynarodowe uwarunkowania i modele eliminacji zagrożeń; 4. Strategie bezpieczeństwa wewnętrznego; 5. Polityka obronna RP przed zagrożeniami zewnętrznymi; 6. Stany nadzwyczajne; 7. Obrona cywilna; 8. Kształtowanie się polityki RP w zakresie bezpieczeństwa wewnętrznego w kontekście współczesnych wyzwań; 9. Zarządzaniekryzysowe.
Zawiera: Zagadnienia prawnokonstytucyjne i teoretycznoprawne: Prawne podstawy wolności mediów w Irlandii; Zmiany w systemie polskiej administracji wyborczej a problem zaufania obywateli do rzetelności i uczciwości procedur wyborczych (kilka refleksji w kontekście świadomości konstytucyjnej wyborców); Zakaz dyskryminacji ze względu na orientację seksualną w prawie UE po wyroku TSUE w sprawie Egenberger. Zagadnienia z zakresu ochrony praw człowieka: Prawo do życia rodzinnego z perspektywy europejskich oraz międzyamerykańskich organów ochrony praw człowieka. Zakaz dyskryminacji; Nadzwyczajna skuteczność prawa norweskiego w egzekwowaniu praw dziecka. Z problematyki funkcjonowania administracji publicznej: Decentralizacja a problem federalizacji Ukrainy w kontekście potencjalnych zagrożeń terytorialnych; Wybory samorządowe 2018 (przykład Dąbrowy Górniczej); Wygaśnięcie mandatu radnego – wybrane zagadnienia; Zarządzaniekryzysowe w gminie – wybrane zagadnienia; Konkurencyjność zamówień publicznych do 30 000 euro (na przykładzie Gminy Dąbrowa Górnicza). Zagadnienia proceduralne: Orzeczenia pierwszoinstancyjne w postępowaniu dyscyplinarnym nauczycieli akademickich; Przedstawicielstwo w postępowaniu petycyjnym i w postępowaniu w sprawie skarg i wniosków; Instytucja zrzeczenia się prawa odwołania w ogólnym postępowaniu administracyjnym (art. 127a k.p.a.). Prawne aspekty ochrony środowiska: Kilka uwag dotyczących ocen oddziaływania na środowisko w geologii i górnictwie; Fees governed by the Geological and Mining Law in the light of the principle of sustainable development. Z problematyki prawa prywatnego: The Role of the Communist Bloc in the ILO During the Cold War – Selected Issues; Wkłady wspólników spółki komandytowej w kontekście odpowiedzialności wspólników za zobowiązania spółki; Definicja siedziby spółki handlowej a procedura jej transgranicznego przeniesienia na terytorium UE; Obowiązek informacyjny oraz obowiązek terminowego powiadomienia ubezpieczyciela o wypadku w umowie ubezpieczenia dóbr kultury. Glosy, opinie i komentarze: Glosa do wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 20 grudnia 2017 r., sygn. akt: II GSK 3377/17 (wydanie zezwolenia na utworzenie banku spółdzielczego); Glosa do wyroku Sądu Najwyższego z dnia 7 lutego 2018 r., II UK 673/16; Ustawa konstytucyjna Republiki Tadżykistanu o Górskobadachszańskim Wilajecie Autonomicznym z 30 lipca 2007 roku ze zmianami z 2 stycznia 2018 roku (tłumaczenie); Stanisław Grodziski (1929-2020). In memoriam. Sprawozdania: Sprawozdanie z Jubileuszu prof. zw. dr. hab. Adama Lityńskiego.
1. Kształtowanie się ustroju i zadań samorządu terytorialnego. 2. Uwarunkowania rozwoju lokalnego. 3. Rozwój samorządności terytorialnej. 4. Strategia rozwoju gminy. 5. Bezpieczeństwo i zarządzanie kryzysowe w rozwoju lokalnym. 6. Samorząd terytorialny w świetle wybranych dokumentów.
Koncepcje ogólnopaństwowej izby samorządowej w polskiej myśli politycznej międzywojnia i ich współczesne aspekty; Restytucja samorządu terytorialnego po okresie Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej; Nowe trendy modernizacji samorządów lokalnych w III RP; Zasada adekwatności; Instytucja burmistrza w systemie komunalnym Niemiec; Samorząd terytorialny w Japonii; Bezpośrednie wybory organu wykonawczego gminy we Włoszech - w świetle uregulowań prawnych i praktyki ustrojowej; Zarządzaniekryzysowe jako wyzwanie dla samorządu gminnego; Partykularyzm lokalny - pojecie, przykłady, zagrożenia; Zarządzanie zasobami ludzkimi w jednostkach samorządu terytorialnego - wybrane aspekty; Nieodzowność zmiany paradygmatu wykorzystywania instrumentów zamówień publicznych przez jednostki samorządu terytorialnego; E-kampania wyborcza w wyborach do samorządu w 2014 roku; Analiza wyborów samorządowych - implikacje, prognozy; Prezydent na lata? Analiza władzy miasta przed wyborami oraz po wyborach samorządowych w 2014 roku; Młodzi w wyborach samorządowych 2014.
W monografii podjęto problematykę zarządzania kryzysowego w jednostkach administracji publicznej w kontekście wystąpienia zjawisk noszących znamiona katastrof naturalnych. Z przeprowadzonych badań wynika, że podejmowanie wielokierunkowych, kompleksowych działań może zagwarantować bezpieczeństwo mieszkańcom terenów zagrożonych.
Przedstawione przez autora wnioski mogą przyczynić się do wprowadzenia w praktyce zarządzania kryzysowego rozwiązań, które zwiększą efektywność i sprawność funkcjonowania systemu zarządzania kryzysowego. Istnieje bowiem potrzeba aktywizacji działań w zakresie ograniczania niebezpieczeństwa wystąpienia katastrof naturalnych, sprawności funkcjonowania zespołów zarządzania kryzysowego w trakcie występowania katastrof, a także minimalizacji ich skutków oraz przywracania stanu sprzed ich wystąpienia.
Publikacja jest adresowana przede wszystkim do urzędników administracji rządowej i samorządowej, pracowników naukowych prowadzących badania w obszarze bezpieczeństwa, zarządzania publicznego i gospodarki przestrzennej, a także do studentów zarządzania, administracji oraz bezpieczeństwa wewnętrznego.
1. Przemiany w toczeniu a koncepcja działania przedsiębiorstwa, 2. Podstawowe problemy teoretyczne marketingowego zarządzania przedsiębiorstwem, 3. Stany kryzysowe w polskich przedsiębiorstwach w świetle badania empirycznego, 4. Zarządzanie marketingowe i marketingiem w polskich przedsiebiorstwach w kryzysie w świetle badania empirycznego - analiza porównawcza, 5. Strategia marketingowe przedsiębiorstwa w procesie walki z kryzysem
Część I WPROWADZENIE DO PROBLEMATYKI ROZWAŻAŃ 1. Zakres podmiotowo-przedmiotowy bezpieczeństwa państwa 1.1. Państwo 1.2. Zagrożenie 1.3. Bezpieczeństwo państwa 1.4. Obronność państwa 2. Władza i administracja publiczna oraz konteksty ich działalności w zakresie bezpieczeństwa państwa 2.1. Pojęcie, istota i funkcje władzy oraz administracji publicznej 2.2. Zadanie publiczne 2.3. Organizacja 2.4. Kryzys i sytuacja kryzysowa 2.5. Stany nadzwyczajne 3. Zagrożenia bezpieczeństwa Rzeczypospolitej Polskiej 3.1. Zakres podmiotowo-przedmiotowy zagrożeń bezpieczeństwa Rzeczypospolitej Polskiej 3.2. Charakterystyka geograficzno-przestrzenna RP 3.3. Zagrożenia niemilitarne 3.4. Zagrożenia militarne Część II BEZPIECZEŃSTWO PAŃSTWA - SYSTEM, MODEL, ORGANIZACJA, DZIAŁANIE 4. System bezpieczeństwa państwa 4.1. Założenia opisu systemu bezpieczeństwa państwa 4.2. Zagadnienia organizacyjne działania systemu bezpieczeństwa państwa 4.3. Analiza założeń doktrynalnych systemu bezpieczeństwa państwa 5. Podstawowe problemy organizacji działalności bieżącej na rzecz bezpieczeństwa państwa 5.1. Warunki i założenia ogólne 5.2. Reguły 5.3. Metody 5.4. Racjonalizacja 5.5. Problemy normatywne 5.6. Planowanie działalności bieżącej 5.7. System działalności bieżącej na rzecz bezpieczeństwa 6. Zakres przedmiotowo-podmiotowy zarządzania kryzysowego 6.1. Przedmiot i podmiot zarządzania kryzysowego 6.2. Organizacja działań w zakresie zarządzania kryzysowego 6.3. Planowanie kryzysowe 6.4. System zarządzania kryzysowego 7. Organizacja przygotowań obronnych 7.1. Istota i zakres przygotowań obronnych 7.2. Podstawowe regulacje prawne 7.3. Planowanie obronne 7.4. System obronny Część III KIEROWANIE BEZPIECZEŃSTWEM PAŃSTWA 8. Podstawowe kompetencje w zakresie kierowania bezpieczeństwem państwa 8.1. Kompetencje organów władzy 8.2. Uprawnienia organów administracji publicznej 8.3. Obowiązki organów kierowania i dowodzenia Sił Zbrojnych RP 9. Organizacja stanowisk kierowania bezpieczeństwem państwa 9.1. Przygotowanie i utrzymanie stanowisk kierowania 9.2. Przygotowanie i utrzymanie obiektów specjalnych 9.3. Stanowiska kierowania a tereny zamknięte 9.4. Rozwijanie i przesuwanie stanowisk kierowania 10. Zabezpieczenie funkcjonowania stanowisk kierowania bezpieczeństwem państwa 10.1. Zasady funkcjonowania organów kierowniczych w warunkach pokoju, zagrożeń, kryzysu, sytuacji kryzysowych i wojny 10.2. Zagrożenia stanowisk kierowania i organów kierowniczych 10.3. Organizacja łączności 10.4. Ochrona i obrona stanowisk kierowania 10.5. Zabezpieczenie logistyczne stanowisk kierowania 10.6. Zabezpieczenie medyczne stanowisk kierowania 10.7. Pozostałe zakresy zabezpieczenia funkcjonowania stanowisk kierowania Część IV ANALIZA ORAZ OCENA REALIZACJI ZADAŃ W ZAKRESIE BEZPIECZEŃSTWA PAŃSTWA 11. Charakterystyka zasadniczych obszarów realizacji zadań z zakresu bezpieczeństwa 11.1. Współdziałanie 11.2. Koordynowanie 11.3. Kontrolowanie i rozliczanie 11.4. Edukacja 12. Diagnoza działań bieżących, zarządzania kryzysowego i przygotowań obronnych państwa 12.1. Pojęcie i istota diagnozy 12.2. Błędy diagnostyczne 12.3. Analiza i ocena działań bieżących na rzecz bezpieczeństwa 12.4. Kwalifikacja zarządzania kryzysowego 12.5. Diagnoza stanu przygotowań obronnych 13. Konkluzje i rekomendacje 13.1. Odpowiedzialność organów władzy i administracji publicznej w zakresie bezpieczeństwa 13.2. System bezpieczeństwa państwa 13.3. Kierowanie bezpieczeństwem państwa.
Wstęp. Rozdział 1. Istota zarządzania kryzysowego. (Waldemar Kitler). Rozdział 2. Zarządzanie kryzysowe jako element zarządzania bezpieczeństwem narodowym. (Waldemar Kitler). Rozdział 3. Charakter badań nad zarządzaniem kryzysowym. Rozdział 4. Systemy reagowania kryzysowego w doświadczeniach i praktyce wybranych państw. (Hieronim Szafran). Rozdział 5. Założenia i potrzeby w zakresie reagowania kryzysowego. (Marek Obrusiewicz). Rozdział 6. Rozwój zarządzania kryzysowego w Polsce w po 1989 roku - zarys problematyki. Rozdział 7. Rola i miejsce w systemie reagowania kryzysowego Polski sił o charakterze militarnym i niemilitarnym. Rozdział 8. Kierunki transformacji Narodowego Systemu Pogotowia Kryzysowego. (Zbigniew Piątek). Rozdział 9. Postulowany model systemu reagowania kryzysowego w Polsce. Zakończenie.
1. Komunikowanie się w kryzysie: Komunikowanie się wobec rozwoju mediów; Definicje i klasyfikacja sytuacji kryzysowych; Wystąpienie kryzysu w organizacji- kryzys w mediach; Przebieg sytuacji kryzysowej w szkole; Komunikacja niewerbalna; Narzędzia w komunikowaniu kryzysowym; Podsumowanie; 2. Relacje z mediami w praktyce: Zarządzanie relacjami medialnymi w szkołach publicznych na przykładzie katowickich szkół podstawowych, gimnazjów i zespołów szkół specjalnych; 3. Przyczyny kryzysów w praktyce: Agresja w szkole; Segregacja w szkole; Komunikacja międzykulturowa w szkole; Narkotyki i alkohol w szkole
Zawiera: R. 1 Projekt „Strategie komunikacji społecznej w Policji”; R. 2 Projekt „Profesjonalna komunikacja w sytuacjach kryzysowych”; R. 3 Projekt „Tłumacz w negocjacjach kryzysowych. Recepcja tłumacza w przestrzeni międzykulturowej w negocjacjach policyjnych”; R. 4 Projekt „Pseudokobicowskie grupy przestępcze. Historia, diagnoza i działania prewencyjno-profilaktyczne w aspekcie kryminalistycznym i kryminologicznym”; R. 5 Projekt „Język przemocy. (Anty)terrorystyczna propaganda. Mechanizmy i środki manipulacji a przekład”; R. 6 Projekt „Analiza dyskursu śledczego w ramach oceny wiarygodności zeznań podejrzanego i świadka w kontekście doskonalenia kadry Policji”; R. 7 Projekt „Dzielnicowy jako podstawowe ogniwo realizacji filozofii community policing w Polsce”; R. 8 Projekt „Dialog Policji ze społeczeństwem z perspektywy funkcjonowania Krajowej Mapy Zagrożeń Bezpieczeństwa”; R. 9 Projekt „Negocjacje policyjne. Strategie komunikacyjne w perspektywie teorii aktów mowy - nowa perspektywa badawcza”; R. 10 Projekt „Public relations w sytuacjach kryzysowych w mundurowych instytucjach służby publicznej (studia przypadków w Policji)”; R. 11 Synergiczny efekt realizacji oferty edukacyjnej dla funkcjonariuszy Policji przez podmioty zewnętrzne”; Zakończenie.