Cz.1 Sprzedawcy i nabywcy: R.1 Handel detaliczny; R.2 Przedsiębiorstwa handlu detalicznego; R.3 Międzynarodo wy handel detaliczn; R.4 Planowanie i strategie w han dlu detalicznym; R.5 Badania marketingowe w handlu de talicznym; R.6 Otoczenie przedsiębiorstwa handlu deta licznego; R.7 Zachowania konsumentów w procesie zakupu R.8 Segmentacja rynku. Cz.2 Instrumenty handlu detali cznego(retail-mix) : R.9 Lokalizacja punktu sprzedaży detalicznej; R.10 Asortyment punktu sprzedaży detali cznej; R.11 Zakup; R.12 Zarzadzanie zapasami; R.13 cena; R.14 Reklama; R.15 Sprzedaż osobista; R.16 Promo cja sprzedży i public relations; R.17 Wizerunek punktu sprzedaży detalicznej; R.18 Usługi świadczone przez punkt sprzedaży detelicznej
Cz. I. Dzieje i usytuowanie Katedry w strukturze Uczelni- lata 1953-1999; Cz. II. Katedra Samorządu Terytorialnego i Gospodarki Lokalnej w SGH po 1999 roku; Cz. III. Rozwój społeczno-gospodarczy i przestrzenny w dobie integracji Polski z Unia Europejską: Budowa systemu programowania regionalnego jako wyznacznik zarządzania gospodarką regionalną w warunkach członkostwa w UE; Demograficzne potrzeby mieszkaniowe w europejskich procesach urbanizacji; Efekty publicznej interwencji terytorialnej. Zmiany przestrzenne rozmieszczenia potencjałów społeczno-gospodarczych w Polsce w okresie transformacji ustrojowej; Możliwości i zakres finansowania inwestycji sektora publicznego ze źródeł pozabudżetowych; Wdrażanie metodyki zarządzania projektami inwestycyjnymi w gminach w Polsce jako czynnik stymulacji wykorzystania środków pomocowych UE; Kształcenie przedsiębiorczości; Czy przedsiębiorczość wewnętrzna to też przedsiębiorczość; Cz. IV. Działalność społeczno-naukowa i publikacja pracowników Katedry
1. Transformacja cyfrowa jako nowe wyzwanie dla organizacji i jej otoczenia; 2. Strategia jako kultura zarządzania – od strategii do działania; 3. Sukcesja i Kaizen. Przypadek firmy wielorodzinnej w firmie rodzinnej; 4. Wsparcie transformacji cyfrowej firm małych i średnich poprzez klastry i huby innowacji cyfrowych; 5. Rola Lean Management w strategicznym podejściu do zarządzania przedsiębiorstwem; 6. Budowanie kultury Kaizen w firmie usługowej na przykładzie studium przypadku firmy PROFES; 7. Job crafting a Kaizen w procesie ciągłego doskonalenia; 8. Ewolucja wskaźnika pomiaru efektywności w obliczu transformacji Kaizen; 9. Transformacja Kaizen – jak zrobić to dobrze? 10. Budowanie kultury lean oraz Kaizen w firmie produkcyjnej na przykładzie studium przypadku Flextronics International Poland Sp. z o. o. w Tczewie; 11. KION League w działaniu; 12. Transformacja Lean w siedmiu krokach Model transformacji Lean/Kaizen – całościowe praktyczne podejście.
Cz.I Uczelnia i jej otoczenie: potrzeba i uwarunkowania współpracy : 1.Pług, miecz i Księga: otoczenie szkoły wyższej, 2.Uczelnie i ich otoczenie: możliwości i formy współdziałania, dostosowania, 3.Współpraca uczelni z otoczeniem: ograniczenia i szanse. Przykłąd Polski, 4.Nauka dla gospodarki: uwarunkowania, 5.Uczelnia niepaństwowa jako czynnik awansu ekonomicznego, społecznego i kulturowego regionu, 6.Uczelnia w małym mieście i jej otoczenie - przykład sądecki, CZ.II Formy i przykłady współpracy uczelni z otoczeniem
1. Prawo ratownicze i powstanie oraz realizacja krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego. 2. Ochotnicze straże pożarne i inne podmioty ratownicze. 3. Bezpieczeństwo publiczne, zarys systemu prawnej ochrony ludności i zarządzanie kryzysowe. 4. Wpływ reformy administracyjnej na funkcjonowanie powszechnego systemu ratowniczego. 5. Pozycja w prawie administracyjnym oraz status prawny i zakres przedmiotowy Państwowej Straży Pożarnej. 6. Środki administracyjnoprawne stosowane przez organy Państwowej Straży Pożarnej. 7. Uregulowania prawne dotyczące ratownictwa medycznego w Polsce. 8. Regulacje prawne bezpieczeństwa i higieny służby w Państwowej Straży Pożarnej. 9. Ochrona przeciwpożarowa budynków, innych obiektów i terenów budowlanych w świetle obowiązujących przepisów prawnych. 10. Problematyka przestępstw przeciwko bezpieczeństwu pożarowemu. 11. Postępowanie odszkodowawcze w Państwowej Straży Pożarnej. 12. Ratownictwo i ochrona ludności w Unii Europejskiej. 13. Współdziałanie organów Państwowej Straży Pożarnej z mediami.
1. Zagadnienia ogólne; 2. Krajowy System Ratowniczo-Gaśniczy; 3. Ochotnicze straże pożarne i inne przedmioty ratownicze; 4. Bezpieczeństwo publiczne, prawna ochrona ludności, zarządzanie kryzysowe; 5. Pozycja w prawie administracyjnym oraz status prawny i zakres przedmiotowy Państwowej Straży Pożarnej; 6. środki administracyjnoprawne stosowane przez organy Państwowej Straży Pożarnej; 7. Państwowe Ratownictwo Medyczne; 8. Bezpieczeństwo i higiena służby w Państwowej Straży Pożarnej; 9. Ochrona przeciwpożarowa budynków, obiektów, terenów budowlanych i innych; 10. Problematyka przestępstw i wykroczeń przeciwko bezpieczeństwu pożarowemu; 11. Postępowanie odszkodowawcze w Państwowej Straży Pożarnej; 12. Ratownictwo i ochrona ludności w Unii Europejskiej; 13. Współdziałanie organów Państwowej Straży Pożarnej z mediami.
Wstęp; 1. Zarządzanie kapitałem ludzkim w świecie BANI; 2. Zarządzanie kapitałem ludzkim w warunkach zrównoważonego rozwoju; 3. Rozwój kapitału kariery; 4. Odporność kapitału ludzkiego; 5. Modele pracy w warunkach niepewności; 6. Doskonalenie elastycznych form zatrudnienia; 7. Zarządzanie kapitałem ludzkim w siłach zbrojnych; 8. Aspekty transnarodowe zarządzania kapitałem ludzkim.
Zawiera: R. 1 Ochrona zdrowia w ujęciu powszechnego prawa międzynarodowego; R. 2 Ochrona zdrowia w świetle prawa Unii Europejskiej; R. 3 Organizacja systemu udzielania świadczeń zdrowotnych w standardach Rady Europy; R. 4 Konstytucyjne uwarunkowania systemu udzielania świadczeń zdrowotnych; R. 5 Zasada równego dostępu do świadczeń opieki zdrowotnej; R. 6 Zróżnicowane modele funkcjonowania ochrony zdrowia; R. 7 Finansowanie świadczeń opieki zdrowotnej ze środków publicznych; R. 8 Umowy o zamówienie świadczeń zdrowotnych; R. 9 Aktywność reglamentacyjna w służbie zdrowia: zakres świadczeń gwarantowanych, gwarancje dostępności świadczeń medycznych; R. 10 Centralizacja i decentralizacja instytucji opieki zdrowotnej; R. 11 Pragmatyki lekarskie; R. 12 Prawo pracy w ochronie zdrowia; R. 13 Kształcenie podyplomowe w zawodach medycznych; R. 14 Monitorowanie funkcjonowania systemu ochrony zdrowia; R. 15 Ochrona danych osobowych w systemie ochrony zdrowia. Zasady prowadzenia, udostępniania i archiwizowania dokumentacji medycznej; R. 16 System ratownictwa medycznego; R. 17 Zdrowie publiczne; R. 18 Obrót produktami leczniczymi i wyrobami medycznymi. Zasady prowadzenia aptek; R. 19 Telemedycyna; R. 20 Sztuczna inteligencja i roboty autonomiczne w medycynie; R. 21 Medycyna geriatryczna; R. 22 Medycyna perinatalna i neonatologia; R. 23 Aktywność społecznych organizacji pozarządowych w systemie ochrony zdrowia.
1.Podstawowe zasady funkcjonowania funduszy unijnych : Rodzaje funduszy unijnych, Beneficjenci, Przeznaczenie programów operacyjnych. 2.Przedsięwzięcia i projekty : Elementy wniosku o dofinansowanie z funduszy strukturalnych, Przedsięwzięcie i projekt - podstawowe definicje, Typy projektów, Procedura składania wniosków, Zarządzanie projektami, Zasady konstrukcji biznesplanu (studium wykonalności), Plan finansowy jako istotny element biznesplanu (studium wykonalności), Ocena efektywności projektów inwestycyjnych, Dostosowanie wzorcowego biznesplanu do wymogów SPO
Podejście procesowe jest jedną z ważniejszych obecnie orientacji systemu zarządzania organizacją (przedsiębiorstwem, instytucją). Jest to swoista filozofia zarządzania, idea, która wręcz nakazuje widzenie organizacji przez pryzmat powiązanych ze sobą procesów. Stawia procesy i klienta (zewnętrznego i wewnętrznego) w centrum zainteresowania zarządzających i pracowników. Zmienia spojrzenie na organizację z jedynej dotychczas perspektywy funkcji na dodatkową perspektywę procesów, wprowadzając obok statycznego również dynamiczne traktowanie organizacji. Zakładając ciągłe doskonalenie nie tylko pojedynczych procesów, ale całej ich architektury, preferuje myślenie całościowe (systemowe), a nie fragmentaryczne (lokalne). Zapewnia rozwój pracowników, tworząc warunki do interdyscyplinarnej pracy zespołowej, zwiększania zakresu ich samodzielności decyzyjnej i do przenoszenia na nich odpowiedzialności za wyniki organizacji, a w konsekwencji – do ciągłego uczenia się. Sprzyja angażowaniu różnych koncepcji i metod zarządzania organizacją, w tym zintegrowanych (informatycznie) systemów zarządzania, do rozwiązywania coraz trudniejszych problemów współczesnych organizacji, funkcjonujących w biznesie i w sektorze publicznym. Wszystko to zapewnia pożądany wzrost elastyczności organizacji i jej podatności na zmiany. Publikacja składa się z artykułów opracowanych przez pracowników różnych ośrodków naukowych, a także przedstawicieli praktyki, którzy podzielili się swoimi wynikami badań oraz doświadczeniami w zakresie zarządzania procesami. Z szerokiej problematyki zostały wyodrębnione cztery części: 1. Podejście procesowe w różnych koncepcjach zarządzania organizacją. 2. Doskonalenie procesów. 3. Zarządzanie procesami. 4. Organizacja procesowa.
(Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Ekonomii i Administracji w Kielcach / Wyższa Szkoła Ekonomii i Administracji im.prof. Edwarda Lipińskiego w Kielcach ; Nr 5)
1. Przemówienie rektora WSEiA, dr Andrzeja Juszczyka, z okazji pięciolecia Uczelni 2. Rynek pracy w Polsce. Szanse i zagrożenia (wykład inauguracyjny, wygłoszony w dniu 5 października 2002 r.). 3. Polska droga do Unii (za i przeciw integracji). 4. Unia Europejska, a korzyści w skali lokalnej - doświadczenia szwedzkie na przykładzie powiatu Ostersund w prowincji Jamtland. 5. Wykorzystanie odnawialnych źródeł energii w Unii Europejskiej. 6. Polityka regionalna Unii Europejskiej. 7. Układ z Schengen a wybrane aspekty polityki wewnętrznej państw Unii Europejskiej. 8. Regulacja u ochrona konkurencji w dziedzinie środków masowego przekazu w europejskim prawie wspólnotowym. 9. Integracja z Unią Europejską jako czynnik globalizacji zarządzania w polskich przedsiębiorstwach. 10. Wykorzystanie modeli planowania strategicznego w minimalizacji ryzyka zarządzania przedsiębiorstwem w aspekcie integracji Polski ze strukturami Unii Europejskiej. 11. System kart płatniczych i instrumentów pieniądza elektronicznego wobec wymagań Unii Europejskiej. 12. Polska na tle państw Unii Europejskiej w świetle syntetycznych miar potęgi. 13. Badanie za pomocą metod analizy wielowymiarowej regionalnego zróżnicowania pod względem potencjału demograficznego Unii Europejskiej i krajów z nią stowarzyszonych.
Podmiot gospodarczy w turbulentnych warunkach otoczenia potrzebuje efektywnie funkcjonującego systemu nadzoru. Rady nadzorcze są istotnym elementem takiego systemu we współczesnej korporacji. Zainteresowanie, jakie budzą, systematycznie rośnie. Jednocześnie panuje stosunkowo silne przekonanie, o potrzebie zasadniczych zmian w ich funkcjonowaniu. W literaturze i wśród praktyków zarządzania formułowane są liczne zalecenia, mające uczynić z rady nadzorczej efektywnie działający organ, który nie zarzucając swoich podstawowych funkcji – nadzorczych i stanowiących – dostrzeże i inne sposoby pełnienia swojej misji. Niniejsza praca wpisuje się w ten nurt badawczy, zwracając przy tym szczególną uwagę na działania rad nadzorczych w specyficznych warunkach kryzysu spółki.
Podręcznik prezentuje w kompleksowy sposób kluczowe koncepcje i teorie z obszaru organizacji i zarządzania. Uaktualnione i rozszerzone trzecie wydanie Podstaw zarządzania organizacjami jest adresowane do studentów realizujących programy przedmiotów w obszarze zarządzania organizacjami, jak również do menedżerów, którzy otrzymają kompleksową wizję tego, czym jest organizacja, jak nią zarządzać i jak ją doskonalić. Rozdział pierwszy poświęcono ogólnej charakterystyce teorii organizacji i zarządzania. W rozdziale drugim jest przedstawiona ewolucja nauki organizacji i zarządzania. Rozdział trzeci omawia proces planowania w organizacji. Strukturom organizacyjnym oraz procesowi ich budowy i kształtowania poświęcono rozdziały czwarty i piąty. W rozdziale szóstym został omówiony proces motywowania. Treść rozdziału siódmego stanowi realizacja procesu kontroli w organizacji, analizowana zarówno w ujęciu strategicznym, jak i operacyjnym. Rozdział ósmy zawiera charakterystykę znaczenia i roli informacji w procesie zarządzania. W rozdziale dziewiątym przedstawiono podstawowe zagadnienia dotyczące podejmowania decyzji kierowniczych. Pracę kierowniczą w organizacji omawia rozdział dziesiąty. W rozdziale jedenastym omówiono założenia koncepcji stylów kierowania i zaprezentowano podstawowe ich modele. Rozdział dwunasty to rekonstrukcja i prezentacja współczesnego stanu wiedzy o zarządzaniu strategicznym przedsiębiorstwem. Ostatni, trzynasty rozdział poświęcono zagadnieniom dotyczącym zarządzania zmianami w organizacji.
Rola wiedzy w zarządzaniu współczesnymi organizacjami − funkcjonującymi w dynamicznej, złożonej, nieprzewidywalnej rzeczywistości globalnych rynków − jest bezdyskusyjna. Dzisiaj zdobycie i utrzymanie przewagi konkurencyjnej w coraz większym stopniu zależy nie od tradycyjnych zasobów – jak praca, ziemia czy kapitał – ale właśnie od zasobów wiedzy. Zarówno w teorii, jak i w praktyce zarządzania rozwijane są koncepcje i metody zorientowane na identyfikację zasobów wiedzy w organizacji, intensyfikację procesów weryfikacji wiedzy organizacyjnej i jej rozwoju oraz na wykorzystanie wiedzy do zwiększania konkurencyjności organizacji. W prezentowanym tomie zawarto szesnaście opracowań, których autorzy – badacze z ośrodków naukowych z całego kraju oraz praktycy zarządzania − analizują znaczenie czynnika wiedzy dla współczesnych organizacji: ich funkcjonowania, rozwoju, osiągania przewagi konkurencyjnej i szeroko rozumianego sukcesu. Przedmiotem większości tekstów są takie koncepcje, metody i systemy zorientowane na wiedzę, jak: • metody zarządzania wiedzą, • systemy zarządzania wiedzą, • organizacja ucząca się i inteligentna, • zdolność uczenia się przedsiębiorstwa, • organizacja zwinna, • organizacja odporna na kryzys. Dominują teksty o charakterze empirycznym; w artykułach przytoczono badania zrealizowane w Polsce w organizacjach różniących się typem działalności, wielkością i formą własności, a także w klastrach.
W książce Władysława Januszki "Systemy informacji gospodarczej" podjęto próbę systematyzacji pojęć z zakresu informacji gospodarczej. Pokazano czym jest informacja gospodarcza oraz wprowadzono alokacyjny model rozległego systemu informacji gospodarczej. Omówiono także zagadnienia dotyczące użytkowników informacji gospodarczej, w tym występujące między nimi relacje. W celu obrazowania procesów alokacyjnych zaproponowano metodę tworzenia "pejzażu" informacji gospodarczej. Rozważania szczegółowe poprzedzono opisem kontekstu historycznego, który ukazuje zjawisko wykształcenia się społeczeństwa informacyjnego/konekcjonistycznego ze zwróceniem uwagi na specyficzne cechy tworzenia się takiego społeczeństwa, w tym także na występujące zagrożenia. Publikacja darmowa
Wstęp; Słowo od organizatorów IV i V Assises Franco-Polonaises du droit; Program IV Assises Franco-Polonaises du droit. La communaute de travail. L’exemple de la pologne et de la France; Program V Assises Franco-Polonaises du droit. L’interet collectif; Zbiorowa wspólnota. Kilka refleksji na temat „wspólnot prawa”; Czy środowisko jest czynnikiem transformacji zbiorowego interesu w prawie pracy?; O niektórych konsekwencjach aksjologicznego uwarunkowania prawa administracyjnego kategorią dobra wspólnego; Interes kolektywny w prawie administracyjnym; Zbiorowy interes terytorialny – nowy paradygmat terytorialnych działań publicznych?; Interes kolektywny i uniwersalizm norm Międzynarodowej Organizacji Pracy; Kultura, język i konstrukcja społeczna; Interes ekologiczny: od zbiorowego interesu środowiskowego do interesu dóbr wspólnych. W kierunku konstytucjonalizacji interesu ekologicznego?; O dwóch koncepcjach dobra wspólnego. Dylematy konstytucyjne i możliwe fundamenty prawa pracy; Gdzie leżał interes wspólnotowy na Uniwersytecie Poznańskim po drugiej wojnie światowej?; Uwagi o doświadczeniu demokracji w najnowszych dziejach Europy; Interes publiczny jako fundamentalne pojęcie prawnicze – próba komparatystycznego spojrzenia; Interes zbiorowy w przedsiębiorstwach spółdzielczych: podejście socjologiczne; Populizm terapeutyczny i pastoralizm w epoce endemicznego fatalizmu; Zbiorowy interes pracowników w prawie Unii Europejskiej.
Niniejsza monografia dotyczy kluczowych problemów działalności przedsiębiorstw, które odnoszą się do szeregu czynników efektywnego wykorzystania zasobów materialnych i niematerialnych dla budowania przewagi konkurencyjnej na rynku. Wskazują one na potrzebę eksponowania oceny operacyjnych, finansowych oraz inwestycyjnych nośników efektywności ekonomicznej podmiotów gospodarczych, nadto kluczowych ich kompetencji. Prezentowana monografia składa się z 20 artykułów naukowych, które wydają się użyteczne nie tylko w rozpoznaniu prawidłowości działania przedsiębiorstw na rynku kapitałowym, lecz także we wskazaniu przyczyn i konsekwencji podejmowania szeregu decyzji wzmacniających efektywność ekonomiczną jednostek gospodarczych.
Samorząd terytorialny w Polsce znajduje się w fazie modernizacji i dostosowania do wyzwań globalnych i integracji europejskiej. Ponadto ograniczone możliwości finansowe, organizacyjne, techniczne i ludzkie samorządów terytorialnych, w stosunku do skali potrzeb i konieczności rozwiązywania coraz bardziej złożonych problemów lokalnych, powodują, że muszą one (powinny) poszukiwać rozwiązań integrujących różnych uczestników życia społeczno-gospodarczego. Problematyka publikacji koncentruje się wokół zagadnień współpracy i konkurencji międzysamorządowej i międzysektorowej w polskich gminach. Rozważania i wnioski oparto na szerokich studiach empirycznych i literaturowych oraz wynikach obszernych badań ankietowych zrealizowanych w polskich gminach. Tym samym monografia wzbogaca, nadal skromną mimo wagi zagadnienia, wiedzę na temat współpracy gmin z przedstawicielami innych sektorów. Książkę w szczególności poleca się osobom zainteresowanym problematyką samorządu terytorialnego oraz współpracy i konkurencji międzysektorowej. To kompendium wiedzy adresowane jest do szerokiego grona odbiorców: studentów, pracowników naukowych, pracowników administracji publicznej, a także przedstawicieli wszystkich sektorów współpracujących (konkurujących) z polskimi gminami.
Jakość jest atrybutem otaczającego nas świata, stanowi kryterium wyboru w podejmowaniu różnorodnych decyzji, co wpływa na funkcjonowanie rynku. Zmieniające się rynkowe warunki gospodarowania wymuszają proces ciągłego dostosowywania wewnętrznych działań w firmie. Tematem monografii jest zarządzanie jakością w organizacji (nazywane również zarządzaniem projakościowym), w szczególności czynniki wewnętrzne, ich ważność i oddziaływanie na rezultaty zarządzania jakością, które parametryzują sukces podejmowanych działań organizacyjnych w tym obszarze zarządzania. Analizę literatury przedmiotu i teoretyczne rozważania uzupełniono wynikami badań empirycznych przeprowadzonych w autoryzowanych salonach sprzedaży i serwisu samochodów osobowych w Polsce. Wewnętrzne czynniki projakościowego zarządzania w organizacji wzbogacono o aspekty ryzyka, które w znacznej mierze wpływa na sukces funkcjonowania każdej organizacji na rynku.
Zbiór stanowi omówienie metodologicznych aspektów zarządzania z trzech głównych perspektyw: społecznej (uwzględniającej socjokulturowe uwarunkowania funkcjonowania organizacji, rolę człowieka i jego szeroko rozumiane kompetencje), narzędziowej (techniczne aspekty działania organizacji) oraz globalnej (sprawność funkcjonowania organizacji rozumianej jako system otwarty, pozostający w relacji ze swoim otoczeniem). Zawiera interesujące opracowania dotyczące: zarządzania wiekiem; ról konsultanta w procesie doradczym; komunikacji w doradztwie biznesowym; postaw jako elementu kształtowania kompetencji pracowniczych; kreatywności w pracy coacha i zastosowania coachingu w zarządzaniu; budowania więzi interpersonalnych w organizacji; elastyczność pracowników w kontekście pomiarów satysfakcji z pracy; ryzyka w zarządzaniu projektami; analizy sieci społecznych; granic stosowania action research w zarządzaniu; perspektywy fenomenologicznej w zarządzaniu; restrukturyzacji firm, wchodzących na rynki zagraniczne; wybranych elementów różnych koncepcji patologii organizacji; modelu współpracy postrzeganego jako narzędzie kreowania przewagi kooperacyjnej w usługach publicznych i społecznych; kształtowania organizacji uczącej się w sektorze publicznym. Rozważania autorów koncentrują się na poszukiwaniu najszerszych uogólnień odnoszących się do świadomego i celowego działania, rozpatrywanego ze względu na jego sprawność, dlatego książka może liczyć na zainteresowanie teoretyków i praktyków zarządzania.