Multicultural Shakespeare: Translation, Appropriation and Performance features discussions, analyses, reviews and ideas that witness and contribute to the understanding, presentation and reception of Shakespeare in the world, especially outside the boundaries of the English-speaking world. Editors-in-chief: Professor Krystyna Kujawińska Courtney, University of Lodz, Poland, and Professor Yoshiko Kawachi, Kyorin University, Japan. Assistant editor: Dr Katarzyna Kwapisz Williams, University of Lodz, Poland Multicultural Shakespeare: Translation, Appropriation and Performance 4 (19) is a thematic volume tilted “Shakespeare and Europe: History – Performance – Memory,” collected by a guest editor, Professor Lawrence Guntner. It is focused on the history of Shakespeare on the European stage which, according to Guntner, can be divided roughly into three phases: the quest for national identity from the mid-eighteenth century to 1918: the end of the First World War and with it the collapse of the Austro-Hungarian Empire and Tsarist Russia (Shakespeare in “Old Europe”); political Shakespeare from 1918 to 1989 and the collapse of the Soviet bloc (Shakespeare in a Divided Europe); and what Guntner calls “transformational Shakespeare” since 1989 (Shakespeare in “New Europe”). Contributors include: Lawrence Guntner, Monika Smialkowska, Keith Gregor, Tina Krontiris, Veronika Schandl, Jacek Fabiszak, Mark Sokolyansky, Stuart Hampton-Reeves, Francesca Rayner, Patricia J. Lennox, Nancy Isenberg, Bryan Reynolds. Problematyka poruszana w serii Multicultural Shakespeare: Translation, Appropriation and Performance prezentuje twórczość Szekspira, przyczynia się do jej zrozumienia oraz ukazania recepcji w świecie, szczególnie poza granicami krajów anglojęzycznych. W woluminie znajdują się artykuły zebrane przez profesora Lawrence`a Guntera`a, gościnnego redaktora tomu. Skupiają się na historii Szekspira na scenie europejskiej, którą L. Gunter dzieli na trzy fazy: • poszukiwania tożsamości narodowej od połowy XVIII wieku do 1918 roku (koniec pierwszej wojny światowej, upadek Austro-Węgier i carskiej Rosji), /Szekspir w starej Europie/ • Szekspir upolityczniony od 1918 do 1989 (upadek bloku sowieckiego) /Szekspir w podzielonej Europie/ • - Szekspir transformacji od 1989 r. /Szekspir w nowej Europie/
Multicultural Shakespeare: Translation, Appropriation and Performance features discussions, analyses, reviews and ideas that witness and contribute to the understanding, presentation and reception of Shakespeare in the world, especially outside the boundaries of the English-speaking world. Editors-in-chief: Professor Krystyna Kujawińska Courtney, University of Lodz, Poland, and Professor Yoshiko Kawachi, Kyorin University, Japan. Assistant editor: Dr Katarzyna Kwapisz Williams, University of Lodz, Poland Multicultural Shakespeare: Translation, Appropriation and Performance 5 (20) consists of inspiring articles which focus on various aspects of global Shakespeare, including Italian interpretation of Shylock by Ermete Novelli, adaptations of Shakespeare in Romania, Spanish translations of Othello , Shakespearean criticism in Poland, the construction of gender identity in relation to clothing during Renaissance times and the position of Shakespeare in arts curriculum in multicultural Canada. Apart from the articles the volume includes over 10 book and theatre reviews. Contributors includes: A. Luis Pujante, Emil Sirbulescu, Pilar Ezpeleta Piorno, Elżbieta Stanisz, Indrani Deb,Dana Mafalda Colarusso. Problematyka poruszana w serii Multicultural Shakespeare: Translation, Appropriation and Performance prezentuje twórczość Szekspira, przyczynia się do jej zrozumienia oraz ukazania recepcji w świecie, szczególnie poza granicami krajów anglojęzycznych. Zbiór zawiera inspirujące artykuły skupiające się na różnych aspektach globalnej obecności Szekspira, w tym: • włoskiej interpretacji postaci Shylock`a Ernete Novelli; • adaptacji Szekspira w Rumunii; • tłumaczenia Otella w Hiszpanii; • krytyki Szekspira w Polsce; • konstrukcji identyfikacji płci w nawiązaniu do ubioru epoki renesansu oraz pozycji Szekspira w programie nauczania wielokulturowej Kanady. W nawiązaniu do artykułów zbiór zawiera recenzje ponad 10 książek i przedstawień teatralnych.
R. I Muzułmanie na Bałkanach: 1. Muzułmanie w Grecji, 2. Muzułmanie w Bułgarii, 3. Muzułmanie z Serbii i Czarnogórze, 4. Muzułmanie w Jugosławii, 5. Muzułmanie w Macedonii, 6. Muzułmanie w Bośni i Hercegowinie, 7. Muzułmanie w Albanii. R. II Muzułmanie w Europie środkowo-wschodniej: 1. Historia i tradycje polskiego islamu, 2. Status prawny muzułmanów w Polsce i jego wpływ na organizację ich życia religijnego, 3. Muzułmanie w Rosji i europejskiej części byłego ZSRR, 4. Muzułmanie w Republice Czeskiej, 5. Muzułmanie w Austrii: od wojen z Turcją po lekcje islamu w szkole, 6. Muzułmanie na Węgrzech: współczesność. R. III Muzułmanie w Europie Zachodniej: 1. Muzułmanie w Niemczech - wielka społeczność religijna nieznana przez państwo, 2. Muzułmanie w Wielkiej Brytanii. Jedna czy wiele społeczności muzułmańskich?, 3. Muzułmanie w Belgii, 4. Muzułmanie w Holandii, 5. Muzułmanie we Francji. R.IV Muzułmanie w Europie Południowej: 1. Muzułmanie w Hiszpanii, 2. Muzułmanie w Portugalii, 3. Muzułmanie we Włoszech,
1. Geneza prawa do prywatności, 2. Pojęcie, charakter i podmiot prawa do prywatności, 3. Treść prawa do prywatności, 4. Prawo do prywatności osób publicznych, 5. Naruszenie prywatności osób publicznych przez prasę w wybranych państwach systemu prawa zwyczajnego i stanowionego, 6. Wolność prasy a praw do prywatności osób publicznych, 7. Okoliczności wyłączające bezprawność działania pracy w przypadku ingerencji w sferę życia prywatnego osób publicznych, 8. Granice dozwolonej ingerencji prasy w prywatność osób publicznych
Wprowadzenie; Polska w zmieniającej się architekturze bezpieczeństwa Europy Środkowo-Wschodniej; Rola organizacji międzynarodowych w systemie bezpieczeństwa zbiorowego ONZ; Koncepcja autonomii strategicznej UE w kontekście rosyjskiej inwazji na Ukrainę; Wojna w postnowoczesnym świecie; Granice bezgranicznych stosunków. Rosja i Chiny a globalna architektura bezpieczeństwa; Polityka Niemiec wobec Chin i Indii w kontekście ewoluującej architektury bezpieczeństwa międzynarodowego; Francuska polityka zagraniczna wobec procesów mondializacji; Polityka zagraniczna Węgier po rosyjskiej inwazji na Ukrainę – korekta czy stałość?; Post-brexitowa WielkaBrytania w nowej architekturze bezpieczeństwa europejskiego po inwazji Rosji na Ukrainę; Bibliografia; Nota o autorach.
Zawiera: Część I. Ogólne problemy ochrony konsumenta na rynku finansowym. Rozdział 1. W poszukiwaniu nowego paradygmatu ochrony konsumentów na rynkach finansowych: 1.1. Uwagi wstępne; 1.2. Finansjalizacja a ramy nowego paradygmatu regulacyjno-nadzorczego rynków finansowych; 1.3. Poszukiwanie nowego podejścia do ochrony konsumentów usług finansowych: finansjalizacja i perspektywa behawioralna; 1.4. Ochrona interesów konsumentów na rynku finansowym w programie G20; 1.5. Ogólne zasady ochrony konsumentów na rynku finansowym - model G20; 1.6. Zakończenie - podsumowanie i wnioski. Rozdział 2. Konsument i klient na rynku usług finansowych. Problem zakresu podmiotowego ochrony na rynku finansowym: 2.1. Uwagi wstępne; 2.2. Definicja prawna i prawnicza konsumenta; 2.3. Model ochrony podmiotowej na rynku usług finansowych w Unii Europejskiej; 2.4. Dwutorowość ochrony podmiotowej na rynku usług finansowych w Unii Europejskiej; 2.5. Konsument i klient - podmioty chronione na rynku usług finansowych Unii Europejskiej; 2.6. Kierunek pożądanych zmian - podsumowanie. Rozdział 3. Konsument a rynek finansowy w świetle koncepcji Business and Human Rights: 3.1. Uwagi wstępne; 3.2. Prawa człowieka a rynek finansowy; 3.3. Koncepcja Business and Human Rights; 3.4. Zakończenie - podsumowanie i wnioski. Rozdział 4. Rola obowiązków informacyjnych przedsiębiorcy wobec konsumenta w sferze usług finansowych: 4.1. Uwagi wstępne; 4.2. Przedkontraktowe obowiązki informacyjne jako instrument ochrony praw konsumenta; 4.3. Szczególny charakter usług finansowych jako przesłanka zwiększenia roli przedkontraktowych obowiązków informacyjnych; 4.4. Znaczenie fazy przedkontraktowej w regulacjach konsumenckich w sferze usług finansowych; 4.5. Rola obowiązków informacyjnych w świetle zagrożeń wynikających ze świadczenia usług finansowych; 4.6. Zakończenie - podsumowanie i wnioski. Rozdział 5. System ochrony klienta na rynku finansowym w Polsce: 5.1. System ochrony klienta jako warunek zachowania stabilności systemu finansowego; 5.2. Klient jako podmiot ochrony; 5.2.1. Uwagi wstępne; 5.2.2. Klient będący konsumentem; 5.2.3. Klient będący osobą fizyczną; 5.2.4. Klient nieprofesjonalny; 5.2.5. Klient profesjonalny; 5.2.6. Klient jako podmiot ochrony; 5.3. Cechy i cele systemu ochrony klienta na rynku finansowym; 5.4. Instytucjonalny system ochrony klienta rynku finansowego w Polsce; 5.4.1. Narodowy Bank Polski; 5.4.2. Komisja Nadzoru Finansowego; 5.4.3. Prezes UOKiK; 5.4.4. Rzecznik Finansowy; 5.4.5. Sądy arbitrażowe i polubowne; 5.4.6. Powiatowi rzecznicy konsumentów; 5.4.7. Organizacje społeczne; 5.5. Zakończenie - podsumowanie i wnioski. Część II. Instytucjonalny wymiar ochrony konsumenta na rynku finansowym. Rozdział 6. Ochrona konsumenta w kontekście działań unijnych organów nadzoru nad rynkiem finansowym: 6.1. Uwagi wstępne; 6.2. Istota prawna unijnej bezpośredniej i pośredniej ochrony konsumenta na rynku usług finansowych; 6.3. Bezpośrednie i pośrednie działania ESA na rzecz ochrony klienta rynku usług finansowych - studium przypadków; 6.4. Działania ERRS dotyczące konsumenta; 6.5. Zakończenie - podsumowanie i wnioski. Rozdział 7. Rola banków centralnych w ochronie konsumentów na rynku finansowym: 7.1. Uwagi wstępne; 7.2. Konsument na rynku finansowym; 7.3. Ochrona konsumentów i stabilność finansowa w warunkach nowego paradygmatu regulacyjno-nadzorczego systemu finansowego; 7.4. Rola banku centralnego w zakresie ochrony praw konsumentów na rynku finansowym; 7.5. Doświadczenia międzynarodowe; 7.6. Doświadczenia krajowe; 7.7. Zakończenie - podsumowanie i wnioski. Rozdział 8. Rola Bankowego Funduszu Gwarancyjnego w zakresie ochrony klienta na rynku finansowym: 8.1. Uwagi wstępne; 8.2. Działalność BFG a ochrona klienta na rynku finansowym - uwagi ogólne; 8.3. Działalność gwarancyjna a ochrona klienta na rynku finansowym; 8.4. Współpraca BFG w ramach KSF a ochrona klienta na rynku finansowym na przykładzie sprawy rekomendacji dotyczącej restrukturyzacji portfela kredytów mieszkaniowych w walutach obcych; 8.5. Działalność informacyjna i edukacyjna BFG a ochrona klienta na rynku finansowym; 8.6. Zakończenie - podsumowanie i wnioski. Rozdział 9. Analiza regulacji nadzorczych oraz ocena działalności Komisji Nadzoru Finansowego w kontekście ochrony klientów sektora ubezpieczeniowego: 9.1. Uwagi wstępne; 9.2. Ochrona klientów sektora ubezpieczeniowego a regulacje nadzorcze; 9.3. Lista ostrzeżeń publicznych i jej rola w ochronie klientów; 9.4. Sankcje i kary finansowe dla zakładów ubezpieczeń; 9.5. Zasady ładu korporacyjnego dla instytucji nadzorowanych a ochrona klientów sektora ubezpieczeniowego; 9.6. Rola wytycznych i rekomendacji KNF w ochronie klientów sektora ubezpieczeniowego; 9.6.1. Uwagi wstępne; 9.6.2. Wytyczne dla zakładów ubezpieczeń dotyczące dystrybucji ubezpieczeń; 9.6.3. Rekomendacja U; 9.6.4. Wytyczne dotyczące likwidacji szkód z ubezpieczeń komunikacyjnych; 9.6.5. Rekomendacje dla zakładów ubezpieczeń dotyczące badania adekwatności produktu; 9.6.6. Rekomendacje dla zakładów ubezpieczeń dotyczące systemu zarządzania produktem; 9.6.7. Rekomendacje dotyczące procesu ustalania i wypłaty zadośćuczynienia z tytułu szkody niemajątkowej z umów ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych; 9.7. Zakończenie - podsumowanie i wnioski. Rozdział 10. Ogólna charakterystyka francuskiego Médiateur de l’Autorité des Marchés Financiers w systemie ochrony konsumenta usług finansowych: 10.1. Uwagi wstępne; 10.2. Ochrona konsumenta usług finansowych w prawie francuskim; 10.3. Mediacja w sektorze finansowym - uwagi ogólne; 10.4. Médiateur de l’Autorité des Marchés Financiers - ogólna charakterystyka; 10.5. Dyskusja na temat statusu mediatora AMF; 10.6. Zakończenie - podsumowanie i wnioski. Rozdział 11. Zmiany w sposobie instytucjonalnej ochrony konsumenta na rynku finansowym we Francji. Analiza na przykładzie dyspozycji zawartych w Code de consommation oraz Code monétaire et financier: 11.1. Uwagi wstępne; 11.2. Ochrona konsumenta w Code de la Consommation; 11.3. Ochrona konsumenta w Code monétaire et financier; 11.4. Zakończenie - podsumowanie i wnioski. Rozdział 12. Instytucje pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich na rynku finansowym w Polsce w kontekście doświadczeń Financial Ombudsman Service w Wielkiej Brytanii: 12.1. Wstęp; 12.2. Postępowanie pozasądowe przed Bankowym Arbitrażem Konsumenckim; 12.3. Pozasądowe możliwości rozwiązania sporu przed Sądem Polubownym przy KNF; 12.4. Pozasądowe postępowanie w sprawie rozwiązywania sporów między klientem a podmiotem rynku finansowego przy Rzeczniku Finansowym; 12.5. Financial Ombudsman Service jako wiodąca instytucja pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich na rynku finansowym w Wielkiej Brytanii; 12.6. Zakończenie - podsumowanie i wnioski. Rozdział 13. Ochrona konsumenta na rynku usług finansowych w Stanach Zjednoczonych Ameryki w świetle działalności Biura Ochrony Finansowej Konsumentów (Consumer Financial Protection Bureau) - wybrane problemy: 13.1. Uwagi wstępne; 13.2. Kryzys finansowy i geneza zmian na rynku; 13.3. Zmiany po kryzysie - The Dodd -Frank Wall Street Reform and Consumer Protection Act; 13.4. Biuro Ochrony Finansowej Konsumentów - Consumer Financial Protection Bureau (CFPB); 13.4.1. Powołanie Biura Ochrony Finansowej Konsumentów; 13.4.2. Zadania Biura Ochrony Finansowej Konsumentów; 13.4.3. Działania nadzorcze Biura Ochrony Finansowej Konsumentów; 13.5. Zadania Biura w oparciu o inne regulacje prawne; 13.5.1. Uwagi wstępne; 13.5.2. The Truth in Consumer Leasing Act (TILA); 13.5.3. Fair Credit Billing Act; 13.5.4. Fair Credit Reporting Act; 13.5.5. The Real Estate Settlement Procedures Act; 13.5.6. Equal Credit Opportunity Act; 13.5.7. The Home Mortgage Disclosure Act; 13.5.8. Electronic Fund Transfer Act; 13.5.9. Fair Debt Collection Practices Act; 13.5.10. The Truth in Savings Act; 13.5.11. The Gramm-Leach-Bliley Act; 13.5.12. SAFE Mortgage Licensing Act; 13.6. Krytyka Dott -Frank Act i działalności CFPB; 13.7. Zakończenie - podsumowanie i wnioski. Część III. Aktualne wyzwania ochrony konsumenta na rynku finansowym. Rozdział 14. Koncepcja blockchain - perspektywa ochrony konsumenta: 14.1. Koncepcja blockchain - regulacja jako software; 14.2. Przykłady zastosowań koncepcji blockchain; 14.3. Niespójność blockchain z regulacją prawną zagrożeniem dla konsumenta; 14.4. Cyberbezpieczeństwo a ochrona prywatności i konsumenta; 14.5. Zakończenie - podsumowanie i wnioski. Rozdział 15. FinTech w bankowości. Potrzeba regulacji konsumenckich?: 15.1. Uwagi wstępne; 15.2. Rozwój bankowości elektronicznej - platforma wzrostu dla FinTech; 15.2.1. Uwagi wstępne; 15.2.2. Zmiana morfologii rozwiązań bankowości elektronicznej; 15.2.3. Wnioski ze zmian rozwiązań bankowości elektronicznej; 15.3. Główne kierunki działań regulacyjnych dla FinTech w bankowości; 15.4. Zakończenie - podsumowanie i wnioski. Rozdział 16. Zagrożenia dla klientów i banków w bankowości elektronicznej: 16.1. Uwagi wstępne; 16.2. Bankowość elektroniczna i jej klienci; 16.3. Ryzyko związane z bankowością elektroniczną; 16.3.1. Uwagi wstępne; 16.3.2. Ryzyko destrukcji tradycyjnych modeli bankowości; 16.3.3. Ryzyko oszustw elektronicznych; 16.3.4. Ryzyko niskiej kultury cyfrowej; 16.3.5. Ryzyko regulacyjne; 16.3.6. Ryzyko wynikające z wdrożenia nowych technologii; 16.4. Przeciwdziałanie zagrożeniom w bankowości elektronicznej - rekomendacje; 16.5. Zakończenie - podsumowanie i wnioski. Rozdział 17. Rozwój rynku FinTech a problematyka ochrony konsumentów: 17.1. Pojęcie FinTech; 17.2. Problematyka nieautoryzowanych transakcji płatniczych; 17.3. Konsumenckie pożyczki internetowe; 17.4. Inwestycje na rynku Forex; 17.5. Zakończenie - podsumowanie i wnioski. Bibliografia. O autorach. Vienna Life.
1. Charakterystyka działań psychologicznych, 2. Organizacja działań psychologicznych w wybranych państwach, 3. Kierunki zmian w prowadzeniu działań psychologicznych
Zawiera: Inside front cover. Abbreviations, symbols and labels used in The Guide. Key to entries. Acknowledgements. The Guide. Suggestions for further reading. Color pages on history and institutions. British. Map of the British Isle. Timeline of British History. Roman Britain. The Celts. The UK Constitution and Government. Political Parties. Local Government. The Legal System. Education. The British Empire. Northern Ireland. The USA. Map of the USA. Timeline of US History. The American Revolution. The Civil War. The Constitution. The Federal Government. Law-making. The Legal System. Political Parties. Elections. Education. Native Americans. Immigration. The English Language. Inside back cover. Pronunciation and phonetic symbols.
1. Determinanty zarządzania ryzykiem w Polsce: System zarządzania kryzysowego; Pozostałe regulacje w zakresie zarządzania ryzykiem; 2. Kompetencje administracji publicznej w zakresie zarządzania ryzykiem: Przegląd zadań administracji publicznej; Procesy krytyczne dla zadań administracji publicznej; Analiza potrzeb organów zarządzania kryzysowego wszystkich szczebli systemu w zakresie oceny ryzyka; 3. Normy z zakresu zarządzania ryzykiem: Norma PN-ISO 31000 Zarządzanie ryzykiem - zasady i wytyczne; Norma PKN-ISO Guide 73 zarządzanie ryzykiem - terminologia; Norma IEC/FDIS 31010 Risk management - Risk assessment techniques; NormaBS ISO 22301:2012 Bezpieczeństwo powszechne - Systemy zarządzania Ciągłością działania; Norma BS 11200:2014 zarządzanie kryzysowe - Wytyczne i dobre praktyki; Metodyki analizy ryzyka stosowane w innych krajach: Szwecja; Niemcy; Irlandia; Kanada; Holandia; WielkaBrytania; Komparatystyka metodyk analizy ryzyka stosowanych w wybranych krajach; 5. Metody i techniki wykorzystywane w zarządzaniu ryzykiem: Identyfikacja zagrożeń; szacowanie ryzyka; Akceptowalność; Prezentacja ryzyka; 6. Zastosowanie metody foresight; Charakterystyka narzędzia zastosowanego w badaniu foresight; Systematyczne omówienie wyników badania; 7. Metodyka zarządzania ryzykiem na potrzeby systemu zarządzania kryzysowego: definicje pojęć użytych w metodyce; Przygotowanie organizacji do wdrożenia systemu zarządzania ryzykiem; Proces zarządzania ryzykiem.
1. Państwo i kościół w Austrii, 2. Państwo i kościół w Belgii, 3. Państwo i kościół na Cyprze, 4. Państwo i kościół w Czechach, 5. Państwo i kościół w Danii, 6. Państwo i kościół w Estonii, 7. Państwo i kościół w Finlandii, 8. Państwo i kościół we Francji, 9. Państwo i kościół w Grecji, 10. Państwo i kościół w Hiszpanii, 11. Państwo i kościół w Holandii, 12. Państwo i kościół w Irlandii, 13. Państwo i kościół na Litwie, 14. Państwo i kościół w Luksemburgu, 15. Państwo i kościół w Łotwie, 16. Państwo i kościół na Malcie, 17. Państwo i kościół w Niemczech, 18. Państwo i kościół w Polsce, 19. Państwo i kościół w Portugalii, 20. Państwo i kościół w Republice Słowacji, 21. Państwo i kościół w Słowenii, 22. Państwo i kościół w Szwecji, 23. Państwo i kościół na Węgrzech, 24. Państwo i kościół we Włoszech, 25. Państwo i kościół w Zjednoczonym Królestwie, 26. Państwo i kościół w Unii Europejskiej
1. Dewolucja; 2. Powstanie i ewolucja Zjednoczonego Królestwa; 3. Suwerenność Parlamentu Zjednoczonego Królestwa jako podstawowa zasada konstytucji tego państwa; 4. Projekty reformy dewolucyjnej; 5. Parlament Szkocki; 6. Rząd szkocki; 7. Relacja między władzami szkockimi i brytyjskimi; 8. Funkcjonowanie władz szkockich w latach 1999-2003; 9. Albanactus wyzwolony? (zamiast zakończenia)
1. zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, 2. Stany Zjednoczone Ameryki, 3. Republika Federalna Niemiec, 4. Francja, 5. Hiszpania, 6. Irlandia, 7. Kanada
Po zakończeniu II wojny światowej Wielkiej Brytanii przyszło prowadzić politykę z pozycji upadającego mocarstwa, swoistego syndyka imperialnej masy upadłościowej. Całość wpływów i zamorskich posiadłości została uzyskana na długo przed II wojną światową, która praktycznie nie przyniosła nowych stref interesu. Wychowani na sukcesach Imperium oraz bohaterstwie Horatio Kitchenera i Cecila Rhodesa, dumni Brytyjczycy przez długi czas nie zamierzali pogodzić się z utratą swojego znaczenia. Nawet jeśli WielkaBrytania nie była już globalną potęgą, to Brytyjczycy tak ją ciągle postrzegali. Był to swoisty dogmat brytyjskiej polityki. W wyraźny sposób rzutowało to na politykę zagraniczną i obronną, rzeczywistość bowiem (coraz mniejsza siła i wpływy) ścierała się z fałszywą autopercepcją. Nadal jednak działali jak mocarstwo, które ma swoje interesy na całym świecie. Pomimo ambicji i zabiegów polityka imperialna stawała się coraz bardziej „obroną pewnego konceptu, wartości politycznej niż realizowaniem konkretnych działań operacyjnych”. Brytyjczycy przez długi czas nie chcieli się jednak z tym pogodzić wychodząc z założenia, że ich naród i państwo zbyt wiele poświęciły, by „zostać zredukowanym do roli zimnej i nic nieznaczącej wysepki, na której wszyscy powinni ciężko pracować żyjąc z połowu śledzi i uprawy kartofli”.