1. Czas i powinności. 2. Biblioteczna wartość nadana. 3. Bibliotekarstwo w stanie ewolucji. 4. Biblioteczne strategie. 5. Konsorcja biblioteczne. 6. Kierownik biblioteki. 7. Biblioteczne rekomendacje i filtracje. 8. Komunikacja elektroniczna: język - odbiorca. 9. Flirt literatury z maszyną turinga.
Cz.I Technologie informacyjne w przedsiębiorstwie: 1. Współczesna klasyfikacja technologii informacyjnych, 2. Wpływ rewolucji informacyjnej na funkcjonowanie przedsiębiorstw, 3. Wartość technologii informacyjnych a konfiguracja wartości przedsiębiorstwa, 4. Nadzór IT i jego rola w efektywnym zastosowaniu technologii informacyjnych, 5. Wpływ procesu utowarowienia technologii informacyjnych na uch znaczenie strategiczne. Cz.II Dopasowanie biznes - IT: 1. Zakres i definicja dopasowania, 2. Wpływ dopasowania biznes-IT na funkcjonowanie przedsiębiorstwa, 3. Pomiar dopasowania biznes- IT oraz zarządzanie nim. Cz.III Efektywnosć wykorzystania technologii informacyjnych w polskich przedsiębiorstwach: 1. Metodologia badań, 2. Budowanie wartości przedsiębiorstwa z wykorzystaniem IT, 3. Budowanie wartości przedsiębiorstwa z wykorzyataniem IT - studium przypadków
Monografia jest podsumowaniem wieloletnich badań naukowych autora oraz uczestnictwa w projektach badawczych i rozwojowych dla przedsiębiorstw. Wyniki badań są wkładem autora w rozwój i doskonalenie metod zarządzania przedsiębiorstwem. Wartością pracy jest przedstawienie modelu referencyjnego controllingu operacyjnego wykorzystującego model SCOR, jako instrumentu kształtowania i pomiaru procesów zarządzania wartością oraz bilansowania potrzeb klienta i zasobów operacyjnych w łańcuchu dostaw. Z recenzji prof. dr hab. Krystyny Kowalskiej W monografii podjęto próbę przedstawienia nowoczesnej formuły zarządzania przedsiębiorstwem w łańcuchu dostaw, podkreślając bezpośredni wpływ controllingu operacyjnego na wartość produktu. Opracowano oryginalną koncepcję modelu badawczego zarządzania operacyjnego łańcuchem dostaw w zarządzaniu wartością produktu. Publikacja dobrze wpisuje się w koncepcje i metody zarządzania współczesnym przedsiębiorstwem. W pracy widoczne jest bogate doświadczenie praktyczne autora, co sprawia, że będzie ona miała istotne znaczenie dla przedsiębiorców chcących wdrożyć controlling operacyjny łańcucha dostaw w firmie i wpływać przez to na podwyższenie wartości produktu przy zachowaniu racjonalnych nakładów inwestycyjnych. Z recenzji prof. dr hab. Marii Nowickiej-Skowron Elektroniczne wydanie poszukiwanej monografii z 2011 r.
1. Treść programów telewizyjnych jako czynnik oddziaływania na widzów. Wprowadzenie i strategia badań, 2. Obrazy destruktywne w programach telewizyjnych, 3. Przekaz treści konstruktywnych i destruktywnych w programach telewizyjnych, 4. Analiza treści występujących w programach telewizyjnych, 5. Programy informacyjne w Telewizji Polskiej, 6. Programy dla dzieci w Telewizji Polskiej, 7. Reklamy i zwiastuny audycji w programach telewizyjnych, 8. Struktura czasu w programach telewizyjnych
1. Tożsamość: Europejczyka zobowiązanie i kontrowersje; Wenecka i polska Europa; Kultura dla pokoju; Tożsamość kulturowa/ kulturalna prawem człowieka; Bycie Europejczykiem jako wyzwanie; Osobowa tożsamość Europejczyka; Europejskie wyzwanie społeczno-edukacyjne; 2. Wartości: Twórcza autonomia kultury; Nauka, technika, wartości a intuicja, metafizyka, hermeneutyka; Naukowe wymiary współczesności; Tradycyjne wartości- piękno i ekspresja we współczesnej rzeczywistości kulturowej; Społeczeństwo doznań?; Kultura informacyjna w przezwyciężaniu globalnego kryzysu; 3. Kształcenie: Edukacyjny wymiar aktywności współczesnego Europejczyka; Humanistyczne aspekty działania edukacyjnego; "Edukacja dla Europy"- Raport Komisji Europejskiej; Wypowiedzi studentów UW na temat edukacji i samo edukacji europejskiej; Polskie doświadczenia na temat wspólnotowej edukacji europejskiej; Wrażliwość humanistyczna w urynkowionym świecie; O potrzebie nauk humanistycznych; 4. Dokumenty: Europa niebezpieczeństwa integracji; Kultura europejska czy uniwersalna?; Edukacja europejska- idea- treść-realia- konferencja komitetu w 1993 roku.
1. Od etyki wartości do agatologii; 2. Między traumą przemocy a dobrem innego; bycie podmiotem w moralnej przestrzeni - etyka autentyczności; 4. Racjonalna moralność w świecie wielości dóbr i konfliktów - etyka dyskursu; 5. Czy zło jest radykalne czy banalne; 6.Zło wyzwaniem dla filozofia; 7. Czy można mówić o postępie w moralności; 8. W poszukiwaniu doskonałości. Natura ludzka i etyka w dobie inżynierii genetycznej; 9. O działalności i wolności
1. Integralność filozofii i etyki. 2. Filozofia i etyka u progu XXI wieku. 3. Człowiek - podmiot działań etycznych. 5. Prawa człowieka. 6. Wobec wyzwań bioetycznych. 7. Narodziny i śmierć. Przyjąć i darować życie. 8. Kontrola genetyczna. 9. Klonowanie: na obraz i podobieństwo. 10. Transplantacje: ratując życie. 11. Szanse i zagrożenia ludzkiej płciowości. 12. W niewoli płci. 13. Molestowanie seksualne. 14. Przeciw życiu. 15. Powracający dylemat. Kara śmierci. 16. Tolerancja - ale jaka? 17. Globalizacja - szansa czy zagrożenie? 18. Mobbing - zagrożenie miejsc pracy. 19. Lobbing - sztuka skutecznego wywierania wpływu. 20. Narkotyki - podróż poza granice świadomości. 21. Internet - świat bez granic? 22. Furtum et abigeatus. 23. Ekologizm: zielona polityka. 24. Terroryzm - broń słabych. 25. Dylematy etyki lekarskiej. 26. Wokół etyki polityki. 27. W kręgu etyki mediów. 28. Z zagadnień etyki biznesu.
W monografii zaprezentowano dwuwymiarowe podejście do oceny efektywności ekonomicznej aktywów obrotowych przemysłowych spółek giełdowych. Pozwala ono spojrzeć na kwestię zróżnicowania czynników wpływających na tę ocenę zarówno z punktu widzenia memoriałowych wyników działalności przedsiębiorstwa, jak i z perspektywy postrzegania efektów działania podmiotu gospodarczego w optyce podejścia kasowego.
Szerokie spektrum dokonanej analizy związków zachodzących między gospodarowaniem aktywami obrotowymi a efektywnością ekonomiczną przemysłowych spółek giełdowych umożliwiło bliższe odniesienie się do sfery przychodowości, kosztochłonności i rentowności aktywów obrotowych oraz cyklu obrotowego netto. Przybrało ono również strategiczny wymiar oceny relacji efektywności tych aktywów z uwzględnieniem sposobów tworzenia i podziału zysku netto, operacyjnych przepływów pieniężnych oraz koncepcji zrównoważonego wzrostu przedsiębiorstwa.
Publikacja aspiruje do wypełnienia luki w obszarze badawczym dotyczącym problematyki gospodarowania aktywami obrotowymi. Zawiera zarówno zagadnienia teoretyczne, jak i praktyczne, które zostały podjęte z potrzeby sformułowania i realizacji nowych paradygmatów zarządzania przedsiębiorstwami przemysłowymi.
1. Przedmiot i zadania dydaktyki kształcenia ogólnego, 2. Wartości i cele kształcenia ogólnego, 2. Treści kształcenia ogólnego, 4. Proces kształcenia ogólnego, 5. Kształcenie wielostronne, 6.Proces samokształcenia, 7. Zasady kształcenia, 8. Metody kształcenia, 9. Formy organizacyjne kształcenia, 10. Środki dydaktyczne w kształceniu ogólnym, 11. Planowanie i organizacja pracy dydaktycznej, 12. Niepowodzenia w nauce szkolnej, 13. Sprawdzanie i ocenianie wyników procesu kształcenia, 14. Problemy dydaktyki kształcenia ogólnego
1. Przedmiot i zadania dydaktyki kształcenia ogólnego, 2. Wartości i cele kształcenia ogólnego, 2. Treści kształcenia ogólnego, 4. Proces kształcenia ogólnego, 5. Kształcenie wielostronne, 6.Proces samokształcenia, 7. Zasady kształcenia, 8. Metody kształcenia, 9. Formy organizacyjne kształcenia, 10. Środki dydaktyczne w kształceniu ogólnym, 11. Planowanie i organizacja pracy dydaktycznej, 12. Niepowodzenia w nauce szkolnej, 13. Sprawdzanie i ocenianie wyników procesu kształcenia, 14. Problemy dydaktyki kształcenia ogólnego
Wstęp, I. Teoretyczne i metodologiczne założenia badań nad wartościami moralnymi, 1. Wartości moralne w ujęciu socjologicznym, 2. Metoda oraz sposób przeprowadzenia badań, 3. Społeczna i religijna charakterystyka badanych osób, II. Podstawowe orientacje moralne, 1. Stosunek do ogólnych norm moralnych, 2. Postawy licealistów wobec Dekalogu, 3. Stosunek do norm moralnych odnoszących się dożycia codziennego, 4. Autorytety moralne, III. Cele i dążenia życiowe młodzieży, 1. Znaczenie wartości w życiu codziennym, 2. Codzienne wartości ogólne i konkretne, 3. Wartości codzienne jako ostateczne cele życiowe, 4. Wartości codzienne nadające sens życiu, IV. Wartości prospołeczne i egoistyczne, 1. Pojęcie wartości prospołecznych i egoistycznych, 2. Ocena tzw. natury ludzkiej i stosunków międzyludzkich, 3. Postawy młodzieży wobec wartości prospołecznych, 4. Zasada miłości bliźniego jako ideał etyczny, V. Wartości godnościowe, 1. Godność jako wartość społeczna, 2. Godność ludzka w kontekście wartości codziennych i uroczystych, 3. Sytuacje naruszające godność ludzką, VI. Wartości życia małżeńskiego i rodzinnego, 1. Rodzina podstawowym nośnikiem przekazu wartości moralnych, 2. Treści moralne w przekazie rodzinnym, 3. Ciągłość i zmiana w przekazie wartości moralnych, 4. Wartości związane z moralnością małżeńsko-rodzinną, 5. Style wychowania moralnego, Zakończenie
Cz. I Określenie wartości - dynamika wartości przedsiębiorstwa dla udziałowców: 1. Wstęp do analizy wartości strategicznej, 2. Obliczanie wartości strategicznej z wolnych przepływów gotówkowych, 3. Okres planowania i przewaga konkurencyjna. Cz. II Kluczowe kwestie związane z wyceną: 4. Alternatywne mierniki wartości strategicznej, 5. Wartość rezydualna, 6. Koszt kapitału. Cz. III Zastosowania: 7. Wycena na rynkach wschodzących oraz wyceny transgraniczne, 8. Fuzje, przejęcia i wspólne przedsięwzięcia,9. Wycena nowych emisji akcji oraz aktywów niematerialnych, 10. Zarządzanie wartością strategiczną
W wieloautorskiej monografii Dziecko w sytuacjach stresowych pod redakcją naukową Małgorzaty Cywińskiej ukazano problematykę specyficznego rodzaju doświadczenia emocjonalnego, jakim jest dziecięcy stres, w dwóch niezwykle ważkich obszarach. Pierwszy z nich dotyczy stresowych interpersonalnych wymiarów rzeczywistości edukacyjnej dzieci, a drugi został poświęcony funkcjonalnemu, kulturowemu i informacyjno-komunikacyjnemu wymiarowi systemów edukacji jako źródłu stresu u dzieci. Autorzy poszczególnych tekstów zamieszczonych w niniejszej publikacji ukazują sytuacje stresowe dzieci w kategoriach dystresu, rozpatrują je w sposób interdyscyplinarny, wieloaspektowy, w odniesieniu do różnych stanowisk teoretycznych i empirycznych. Przywoływane przez nich stresowe obrazy rzeczywistości dzieci, wskazujące niekiedy na dramatyczny wymiar ich codzienności, który czyni ogromne szkody w ich psychice, w obszarze funkcjonowania emocjonalnego, społeczno-moralnego i poznawczego, domagają się naszej uwagi, poszukiwania środków zaradczych, stosowania różnych form wsparcia, podejmowania określonych działań naprawczych, terapeutycznych – czyli naszej ogromnej uważności. Problem tej uważności został podjęty w niniejszej monografii.
1. Poszukiwanie ładu umysłu i serca, czyli życie według wartości; 2. Pedagogika serca jako podstawa życia według wartości; 3. Ziemia jako wartość w edukacji dziecka; 4. Media i świat informacji jako szansa i zagrożenie dla wartości dziecka; 5. Wartości w uczeniu się- nauczaniu kompleksowym- kruszenie stereotypów
Wstęp; Od Autorki; Rozdział 1. Definicja, rynek, trendy: 1.1. Definicja handlu elektronicznego (e-commerce) 1.2. Rynek e-commerce i jego otoczenie 1.3. Trendy w e-commerce Rozdział 2. Strategie, modele, KPI 2.1. Podejście strategiczne 2.2. Budowanie modelu biznesowego 2.3. Praktyczne zastosowanie modelowania e-biznesu 2.4. Internetowy kanał sprzedaży w tradycyjnie działającej firmie 2.5. Kluczowe wskaźniki efektywności – KPI w e-commerce Rozdział 3. E-konsument, procesy e-commerce, omnichannel 3.1. E-konsument 3.2. Nowy proces zakupowy 3.3. Online jako nowy kanał sprzedaży vs. omnichannel 3.4. Procesy i organizacja pracy Rozdział 4. Sprzedaż, marketing, usability 4.1. Sprzedaż a marketing 4.2. E-marketing – przegląd 4.3. Usability w e-commerce 4.4. Projektowanie user experience 4.5. Projektowanie end-to-end Rozdział 5. Konwersja, online merchandising, BIG Data 5.1. Konwersja, czyli sprzedaż 5.2. Online merchandising 5.3. Data – Driven Biznes, e-biznes coraz bardziej uzależniony od danych Rozdział 6. Finanse, planowanie przychodów 6.1. Finanse – budowanie business case dla e-biznesu; Zakończenie; Bibliografia.
Wybór pism: Przekaz moralności przez doświadczenie negatywne i etyka eksperymentalna jako adekwatne formy współczesnego wychowania moralnego; Kształcenie i demokracja; Kształcenie a Kultura. Uwagi na podstawie artykułu Immanuela Kanta "Co to jest oświecenie?" i Mosesa Mendelssohna "W kwestii: Co znaczy oświecać?"; Wychowanie a przekaz tradycji. Główne problemy innowacyjnej teorii i praxis transmisji kultury; Kształcenie a religia. Rozważania o ichproblematycznym stosunku oraz współczesnych zadaniach nauczania religii w szkole; Rozumienie krytyki na podstawie rozróżnienia afirmatywnych i nieafirmatywnych koncepcji kształcenia.
Zawiera: Wstęp: zarys obszarów tematycznych poznawania, badania i projektowanie edukacji jutra. Cz. I. Wartości we współczesnej edukacji: Aksjologia w teorii i praktyce edukacyjnej; Młodzież akademicka i jej świat wartości. Komunikat z badań; Wartości moralne uznawane prze studentów edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie; Praca w kategorii wartości. Cz. II. Edukacja kulturowa, patriotyczna i obywatelska: Oblicza współczesnego patriotyzmu i męstwa w kontekście edukacyjnym; Edukacja patriotyczna i obywatelska kanwą praktyk pedagogicznych przyszłego nauczyciela wczesnej edukacji - możliwości, propozycje, rozwiązania praktyczne; Edukacja regionalna - w poszukiwaniu tego, co zapomniane; Istota i znaczenie edukacji w warunkach wielokulturowości; kultura narodu i zadania edukacyjne szkoły wyższej. Cz. III. Wielowymiarowość kształcenia w edukacji wyższej: Nauczanie uczenia się - węzłowy problem edukacji i pedagogiki (z myślą o edukacji jutra…); Skuteczność stosowania kar i nagród w procesie kształcenia w opinii przyszłych nauczycieli; Kompetencje społeczne studentów edukacji wczesnoszkolnej i wychowania przedszkolnego; Kształtowanie potrzeb poznawczych młodzieży w społeczeństwie opartym na wiedzy. Cz. IV. Kierunki w kształceniu osób dorosłych: Edukacja jutra - edukacją ludzi dorosłych; Miejsce i rola szkolenia obronnego w doskonaleniu zawodowym kadr administracji publicznej i samorządowej; Aktualności w zakresie doskonalenia zawodowego w Siłach Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej. Cz. V. Kształcenie w systemie edukacji szkolnej: Determinanty rozwoju uczniów zdolnych; Preferencje motywacyjne uczniów na różnych poziomach edukacyjnych; Proces kształcenia młodszych uczniów - rzeczywistość a potrzeby edukacyjne; Nauczyciel języka polskiego a przemiany edukacyjne w polskim systemie oświatowym po 1989 roku. Cz. VI. Wychowanie dzieci i młodzieży w świecie współczesnym: Kapitał tożsamościowy młodego pokolenia. Próba rozeznania zjawiska w zmieniającej się rzeczywistości; Relacja nauczyciela z uczniem jako przestrzeń manipulacji wychowawczej; Ruch harcerski Nieprzetarty Szlak - doświadczenia historyczne dla Edukacji Jutra; Konsumpcja dopalaczy przez młodzież w wieku ponadgimnazjalnym; Jak zatrzymać niepożądane zachowania nastolatków? Trening zastępowania agresji według Goldsteina w pracy profilaktycznej i resocjalizacyjnej. Cz. VII. Znaczenie dorosłych w wychowaniu dziecka: Rola rodziców w procesie adaptacji dzieci do przedszkola w kontekście Edukacji Jutra; Rodzina sprzymierzeńcem w drodze do podmiotowości dziecka w wieku wczesnoszkolnym; Znaczenie środowiska w kształtowaniu kompetencji komunikacyjnej dziecka. Cz. VIII. Pomoc pedagogiczna i psychologiczna w ramach zorganizowanych instytucji wychowawczych: Propozycja działań ochronnych na rzecz dzieci w wieku szkolnym w kontekście zmian w systemie szkolnictwa; Z teorii i praktyki organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole podstawowej; Kompetencje nauczyciela pracującego z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych; Znaczenie i możliwość wykorzystania wyobraźni w pracy pedagogicznej z jednostkami i grupami.
R. 1 Dziś i jutro edukacji: Oświata, nauka i szkolnictwo wyższe w Polsce znajduje się w kryzysie; Przeszkody w reformowaniu oświaty, nauki i szkolnictwa wyższego; Ostrze krytyki skierowanie pod adresem edukacji; Prognozowanie oświaty, nauki i szkolnictwa wyższego; Dostosowywanie edukacji do społeczeństwa wiedzy; Zamiast podsumowania. R. 2 Dążenie ku szkole jutra: Jaka jest polska szkoła?; Tocząca się reforma szkoły; Szkoła jutra; Oczekiwania w stosunku do szkoły jutra. R. 3 Edukacja procesem komunikowania się: Logosfera i dewastacja potęgi słowa; Teoria racjonalnego działania komunikacyjnego; Funkcje języka w procesie edukacji; Istotny wyznacznik tożsamości narodowej; Czy nieuleczalne okaleczenie?; Wulgaryzacja języka; Inwazja nowomowy do edukacji; Co przeszkadza szkole w byciu źródłem poprawnej polszczyzny? Sprzężenie zwrotne między językiem teorii i praktyki i edukacji; Kultura języka i troska o nią; Przesłanie. R. 4 Uniwersytet w poszukiwaniu misji adekwatnej do wyzwań społeczeństwa wiedzy: Istota uniwersytetu i jego systemowa transformacja; uczestnicy uniwersyteckiej dydaktyki i wzajemne oczekiwania wobec siebie; Równorzędne podmioty w procesie dydaktyki akademickiej i badań naukowych; etos uniwersytecki; Wyraz stałego zainteresowania i trosk; Uniwersytet w kontekście kapitału ludzkiego; Określanie edukacyjnej jakości pracy uniwersytetu; Niepokój o dydaktykę akademicką i jego przezwyciężanie; Krajowe Ramy Kwalifikacji; Parametryzacja; konkluzje. R. 5 Sens wartości w edukacji: Pojęcie wartości; Podstawowe przyczyny wzrostu zainteresowania wartościami; Zasadnicze kwestie związane z wartościami i ich funkcje; Wartości poznawcze i uniwersalne; Wartości ogólnoludzkie (ponadczasowe, uniwersalne); Praca jako wartość; Taksonomia wartości; Wartości patriotyczne; Rola wartości w edukacji; Relacje między wartościami; Ukąszenie neoliberalizmu i postmodernizmu; Klasyfikacja wartości i jej techniki; Państwo na straży systemy wartości; Wartości społeczne w świetle badań; Ojczyzna; Patriotyzm. R. 6 Cele kształcenia w kategoriach funkcji, czynności i zdań: Kiedy możemy mówić o efektywności systemu edukacji?; Pojęcie celów kształcenia i ich źródła; Wartość, siła regulacyjna i funkcje celów procesu kształcenia; Europejski horyzont celów edukacji w Polsce i ich klasyfikacja; Kontekst ekonomiczny celów kształcenia; Źródła celów edukacji; ustalenie celów procesu kształcenia; Operacjonalizacja celów kształcenia według R.H. Daviesa, L.T. Alexandra i S.L. Yelona; Operacjonalizacja celów edukacji w ujęciu J.J. Guilberta; Istotne momenty realizacji celów edukacyjnych; Projektowanie celów procesu edukacji. R. 7 Uczyć w duchu mądrości i wiedzy: By mogły służyć edukacji refleksyjnej; Dostosowywanie metod dydaktycznych do potrzeb społeczeństwa w drodze do wiedzy; Troska o wysoki poziom zajęć dydaktyczno-wychowawczych; Aktywność, kreatywność ucznia/studenta i metody dydaktyczne; Kategoryzacja metod dydaktycznych i ich wpływ na aktywność kreatywną uczniów/studentów. R. 8 Kwalifikowanie postępów w nauce: Nowy wymiar ewaluacji postępów uczniów w nauce; Funkcje i rodzaje oceniania uczniowskich osiągnięć szkolnych; Wewnątrzszkolna ewaluacja osiągnięć uczniów; Ocenianie zewnętrzne; Sprawdziany, egzaminy gimnazjalne, matura, testy PISA i nowy ranking dydaktyczny OECD; Testowa ewaluacja wiedzy uczniów; Typy zadań testowych; Etapy opracowywania testów; Określanie wyników kształcenia za pomocą testów; Wpływ oceniania na jakość edukacji. R. 9 Przede wszystkim nauczyciel: Właściwości edukacji nauczycieli; Tożsamość nauczyciela; Jak przygotować nauczycieli do wymagań społeczeństwa wiedzy?; Role i funkcje nauczyciela; Kompetencje nauczyciela; Doskonalenie zawodowe nauczycieli w miejscu ich pracy; Europejski drogowskaz kształcenia nauczycieli w Polsce; Konkluzje. Zakończenie.