Książka stanowi wprowadzeni e do analizy statystycznej. Pozwala na zdobycie wiedzy z zakresu statystyki opisowej i wnioskowania statystycznego, kładąc przy tym nacisk nie na matematyczne podstawy omawianych metod, ale na warunki ich stosowania oraz ich ograniczenia. Zawiera także propozycje rozwiązań, gdy optymalna w danej sytuacji metoda nie może być zastosowana - oprócz wzorcowych, „podręcznikowych” przykładów omawiane i analizowane są również te bardziej „życiowe”, które nie spełniają modelowych wymogów podstawowych metod analizy. Zaprezentowane zagadnienia są zilustrowane konkretnymi przykładami, opartymi na realnych danych z badań kwestionariuszowych. Rozwiązanie tych problemów badawczych jest krok po kroku przedstawione z zastosowaniem IBM SPSS Statistics – poczynając od przesłanek wyboru danej metody statystycznej, przez omówienie ścieżki postępowania w IBM SPSS Statistics i odniesienie do tabel wynikowych, a kończąc na merytorycznej interpretacji wyników. Publikacja będzie szczególnie przydatna dla młodych badaczy - nie tylko studentów i akademików, lecz także praktyków. Z uwagi na przykłady wykorzystane do zilustrowania omawianych metod będzie szczególnie użyteczna dla osób zajmujących się zagadnieniami nauk społecznych, aczkolwiek będzie też stanowić dobry przewodnik po analizie statystycznej w innych dziedzinach nauki. Dla bardziej wprawnych i szukających możliwości pogłębienia swojej wiedzy Czytelników wskazujemy literaturę przedmiotu rozszerzającą omawiane kwestie. Dodatkowa porcja wiedzy została przekazana w przypisach. Nie zaburza to lektury początkującym w analizie statystycznej, a jednocześni e nie zostawia bez podpowiedzi bardziej zaawansowanych Czytelników. '
Książka stanowi wprowadzeni e do analizy statystycznej. Pozwala na zdobycie wiedzy z zakresu statystyki opisowej i wnioskowania statystycznego, kładąc przy tym nacisk nie na matematyczne podstawy omawianych metod, ale na warunki ich stosowania oraz ich ograniczenia. Zawiera także propozycje rozwiązań, gdy optymalna w danej sytuacji metoda nie może być zastosowana - oprócz wzorcowych, „podręcznikowych” przykładów omawiane i analizowane są również te bardziej „życiowe”, które nie spełniają modelowych wymogów podstawowych metod analizy.
Zaprezentowane zagadnienia są zilustrowane konkretnymi przykładami, opartymi na realnych danych z badań kwestionariuszowych. Rozwiązanie tych problemów badawczych jest krok po kroku przedstawione z zastosowaniem IBM SPSS Statistics – poczynając od przesłanek wyboru danej metody statystycznej, przez omówienie ścieżki postępowania w IBM SPSS Statistics i odniesienie do tabel wynikowych, a kończąc na merytorycznej interpretacji wyników.
Publikacja będzie szczególnie przydatna dla młodych badaczy - nie tylko studentów i akademików, lecz także praktyków. Z uwagi na przykłady wykorzystane do zilustrowania omawianych metod będzie szczególnie użyteczna dla osób zajmujących się zagadnieniami nauk społecznych, aczkolwiek będzie też stanowić dobry przewodnik po analizie statystycznej w innych dziedzinach nauki. Dla bardziej wprawnych i szukających możliwości pogłębienia swojej wiedzy Czytelników wskazujemy literaturę przedmiotu rozszerzającą omawiane kwestie. Dodatkowa porcja wiedzy została przekazana w przypisach. Nie zaburza to lektury początkującym w analizie statystycznej, a jednocześni e nie zostawia bez podpowiedzi bardziej zaawansowanych Czytelników.
1. Problematyka badawcza w literaturze przedmiotu; 2. Przedmiot badań własnych i grupa badawcza; 3. Aspiracje edukacyjne badanych; 4. Środowiskowe uwarunkowania aspiracji edukacyjnych studentów; 5. Aspiracje edukacyjne studentów w kontekście transformacji życia społecznego; 6. Funkcjonowanie uniwersytetu a poziom aspiracji edukacyjnych studentów; Podsumowanie.
1. Autoedukacja - kontekst teoretyczny empirycznych eksploracji, 2. Autoedukacja studentów - koncepcja autorska, 3. Metodologia badań własnych, 4. Autoedukacja studentów w świetle opinii badanych - próba empirycznej egzemplifikacji koncepcji, 5. Stwarzanie warunków w uniwersytecie do autoedukacji studentów w świetle opinii badanych, 6. Autoedukacja studentów wyzwaniem współczesności w świetle opinii badanych, 7. Edukacja i autoedukacja w uniwersytecie (propozycje, projekcje)
Czas wolny - pojęcia, funkcje, budżet czasu; Zainteresowania - pojecie, typologia i determinanty rozwoju; Rozwijanie zainteresowań wytyczanych przez Podstawę programową kształcenia ogólnego; Diagnozowanie preferencji zainteresowań zawodowych; Fotografia - użyteczność dydaktyczna i wychowawcza; Fotografia - możliwości oraz rozwój sprzętu i techniki; Fotografia - sprzęt i obróbka graficzna (ujęcie praktyczne na podstawie analizy materiału badawczego); Fotografia jako medium wizualizacji czasu wolnego i poznania zainteresowań studentów (raport z badań).
1. Wprowadzenie; 2. Metodologia i cele; 3. Postrzeganie niepełnosprawności oraz nastawienie wobec studentów z niepełno sprawnościami; 4. Ogólne problemy związane z funkcjonowaniem osób z niepełno sprawnościami na uczelniach wyższych; 5. Szczególne problemy studentów z różnymi rodzajami niepełnosprawności; 6. Działalność biur ds. osób niepełnosprawnych; 7. Dobre praktyki; 8. Wnioski i zalecenia.
1. Zmiany o charakterze globalnym jako implikacje wzrostu aspiracji edukacyjnych młodzieży 2. Aspiracje edukacyjne młodzieży w kontekście zmian w edukacji 3. Uniwersytet w obliczu zmian 4. Miejsce aspiracji w życiu człowieka 5. Dynamika aspiracji edukacyjnych studentów 6. Aspiracje samokształceniowe studentów 7. Implikacje aspiracji edukacyjnych młodzieży dla uprawiania dydaktyki szkoły wyższej
Zawiera: Cz. I Cyfrowy świat we współczesnej rzeczywistości edukacyjnej: Tożsamość i nastawienie do życia młodzieży akademickiej w dobie popkultury; Wspomaganie procesu nauczania i uczenia się - utrwalenie i sprawdzanie osiągnięć ucznia w epoce cyfrowej; Korzystanie z Internetu przez nauczycieli i uczniów w celach edukacyjnych; Nowe media w kształceniu medycznym. Cz. II Formalne i nieformalne wymiary edukacji artystycznej: Jakiej muzyki słuchasz? Preferencje muzyczne młodzieży akademickiej; Przygotowanie dzieci do uczestnictwa w świecie muzyki; Schola przyparafialna środowiskiem nieformalnego kształcenia muzycznego dzieci i młodzieży; Performans w edukacji chemicznej - teoria i praktyka; Koncepcja swobodnej ekspresji w sztuce i edukacji plastycznej w ujęciu Anny Trojanowskiej-Kaczmarskiej. Cz. III Zorganizowane formy edukacji fizycznej: O potrzebie pedagogiki sportu w edukacji jutra; Miejsce i rola edukacji fizycznej w działalności statutowej szkoły; Zespół Szkół Ogólnokształcących Mistrzostwa Sportowego w Raciborzu - kultura fizyczna i edukacja w zmieniających się realiach społecznych. Cz. IV Znaczenie zdrowia w życiu współczesnego człowieka: Środowiskowe aspekty kształtowania nawyków żywieniowych dzieci w wieku przedszkolnym; Konwledge of pregnant women about nutririon of new-borns; Wiedza na temat bólów krzyża jako istotny element edukacji zdrowotnej młodzieży; Ergonomia pracy nauczyciela zawodu - na kierunku technik masażysta; Wiedza na temat udaru mózgu wśród studentów uczelni medycznej i niemedycznej - potrzeba edukacji prozdrowotnej w społeczeństwie polskim. Cz. V Wielowymiarowość współczesnej edukacji: Obraz kariery zawodowej z perspektywy młodzieży akademickiej z wybranych kierunków studiów uczelni wrocławskich wchodzącej na rynek pracy; Możliwość wykorzystania kształcenia przez badanie w edukacji na rzecz równoważnego rozwoju.
Wstęp. Część I. Społeczno-kulturowe warunki zmian w edukacji. Rozdział 1. Potencjał kategorii emergencji w rozpoznawaniu kwestii społeczno-humanistycznych. Rozdział 2. Zwrot edukacyjny w perspektywie kulturowej. Rozdział 3. Środowiskowe strategie profilaktyczne jako obszar zainteresowania pedagogiki społecznej. Ewolucja teorii i praktyki pedagogicznej. Część II. Edukacja w okresie dzieciństwa a przyszłe losy człowieka. Rozdział 1. Ochrona dziecka i dzieciństwa? Niektóre, wybrane aspekty. Rozdział 2. Oczekiwania rodziców i nauczycieli w obszarze zaangażowania w proces edukacji dziecka. Afirmacja pozoru współpracy. Rozdział 3. Grupa wielowiekowa szansą na adaptację dziecka do warunków przedszkola. Rozdział 4. Plany życiowe młodszych uczniów. Część III. Zagadnienia dydaktyczno-wychowawcze we współczesnej szkole. Rozdział 1. W kręgu problemów wychowawczych współczesnej szkoły - recepcja postaw uczniów przez nauczycieli wybranych placówek oświatowych. Rozdział 2. Mediator w szkole - szansa na porozumienie w konfliktach szkolnych i rówieśniczych. Rozdział 3. Dlaczego edukacja muzyczna jest ważna? Rozdział 4. Komputer w małej szkole. Rozdział 5. Animatorzy kultury jako wychowawcy dzieci i młodzieży. Część IV. Wychowanie moralne w edukacji człowieka. Rozdział 1. Rola wartości etycznych we współczesnym świecie a wpływy wychowania i środowisko życia jednostki. Rozdział 2. Dialog w wychowaniu do wartości w szkole. Rozdział 3. Przyszłe nauczycielki wobec aktywności prospołecznej jako celu wychowania moralnego ucznia. Część V. Edukacja zdrowotna, profilaktyka i terapia. Rozdział 1. Wybrane aspekty procesu wychowania fizycznego w opinii dzieci i młodzieży bydgoskich szkół. Rozdział 2. Aktywność fizyczna u dzieci w wieku szkolnym jako profilaktyka wad postawy. Rozdział 3. Wiedza i nawyki żywieniowe dzieci w wieku szkolnym w zakresie gospodarki wapniowo-fosforanowej. Rozdział 4. Rola muzyki w wychowaniu, edukacji i terapii uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Rozdział 5. Wybrane metody zooterapii w leczeniu dzieci z autyzmem. Część VI. Edukacja wyższa w toku przemian cywilizacyjnych. Rozdział 1. Przemiany szkolnictwa wyższego - między globalnymi procesami a tradycją. Rozdział 2. Czas pandemii czasem innowacyjności, kreatywności i próby nauczyciela akademickiego. Rozdział 3. Wolność, Tomku, w swoim domku? Uwarunkowania warsztatu pracy i nauki na studiach pedagogicznych w czasach pandemii. Rozdział 4. Przygotowanie zawodowe kadry oficerskiej polskich sił zbrojnych. Rozdział 5. Badania losów absolwentów Akademii Sztuki Wojennej.
Wstęp. Część I. Organizacja pracy w szkole. Rozdział 1. Szkoła równych szans? (raport z badań wśród nauczycieli). Rozdział 2. Mediacje w szkole jako forma wsparcia w środowisku oświatowym – w opiniach młodzieży akademickiej. Rozdział 3. Siła czy wytrwałość? – Pytania o czynniki warunkujące poczucie sprawstwa. Rozważania w świetle wyników badań własnych. Rozdział 4. Tworzenie projektu edukacyjnego – współdziałanie czy zakamuflowana praca indywidualna? Rozważania w kontekście wyników badań własnych. Rozdział 5. Problemy kierowania szkołą na łamach „Nowej Szkoły” (1945-2017). Część II. Kompetencje i obszary pracy nauczyciela we współczesnej szkole. Rozdział 1. Znane i nieznane wymiary innowacji nauczycielskiej. Kontekst badawczy. Rozdział 2. Wspierające wymiary komunikacji językowej w praktyce edukacyjnej szkoły i w pracy dydaktyczno-wychowawczej nauczyciela. Rozdział 3. Pedagogiczne uwarunkowania relacji interpersonalnych rodziców i nauczycieli wybranych szkół podstawowych. Rozdział 4. Znaczenie dotyku w edukacji. Model węgierski. Część III. Potencjał edukacji przedszkolnej i zintegrowanej. Rozdział 1. Prawo dziecka do nauki w edukacji wczesnoszkolnej. Rozdział 2. „What we will learn in our youth…” – that it to say, to reasonably support the development of a child’s creative potential. Rozdział 3. Dyscyplina w przedszkolu – wspólne ustalanie zasad czy narzędzie do kierowania grupą? Rozdział 4. Wartości estetyczne przyrody w wytworach plastycznych uczniów kończących edukację wczesnoszkolną. Część IV. Edukacja medialna w instytucjach edukacyjnych. Rozdział 1. Edukacja w społeczeństwie technokratycznym i informacyjnym. Spojrzenie krytyczne i horyzontalne. Rozdział 2. Edukacja cyfrowa, czyli jaka? Rozdział 3. Emocjonalne funkcjonowanie „cyfrowych” uczniów we wczesnym wieku szkolnym. Rozdział 4. Profilaktyka i terapia fonoholizmu wśród uczniów szkół podstawowych. Rozdział 5. Poszukiwanie informacji przez studentów – raport z badań pilotażowych. Rozdział 6. Uczenie się nie musi być monochromatyczne. Kolor jako czynnik mogący wspomagać uczenie się. Część V. Młodzi dorośli jako podmiot oddziaływań edukacyjnych. Rozdział 1. Przeżycie – przebudzenie – przemiana. Inicjacyjne dynamizmy egzystencji ludzkiej w motywowaniu studentów pedagogiki i pracy socjalnej do (samo)doskonalenia kompetencji hermeneutycznych. Rozdział 2. Pojęcie wdzięczności w opinii osób u progu dorosłości. Rozdział 3. Inteligencja emocjonalna studentów – przyszłych nauczycieli. Rozdział 4. Wybrane problemy aktywności fizycznej studentów Uniwersytetu Mikołaja Kopernika – kontekst doświadczeń sportowych i wychowania rodzinnego. Rozdział 5. About the need of preparation of candidates for teachers for cooping with stress at school and supporting students in this range.
Wstęp, Szanse i zagrożenia wynikające z nowej ustawy o szkolnictwie wyższym z dnia 27 lipca 2005 roku, Uwarunkowania i założenia przemian edukacyjnych w XXI wieku, Jedność w różnorodności-szkolnictwo wyższe w Unii Europejskiej, Wyzwania dla polskiej szkoły w kontekście europejskiego rynku pracy, Kształcenie i kariera pedagogów we Francji, Praca, kariera i studia w organizacjach nowego typu, Rola mentora jako osoby przygotowujacej do wykonywania zawodu, Jak znaleźć swój port-czyli o planowaniu kariery zawodowej, Profil absolwenta uczelni wyższej (wyniki badań), Wyuczona bezradność z perspektywy współczesnego rynku pracy, Internetowy serwis pracy jako dynamiczna platforma wymiany informacji, Realizacja,przez samorząd województwa śląskiego,zadań z zakresu promowania zatrudnienia wśród młodzieży,przy udziale europejskiego funduszu społecznego, Organizacje studenckie-drogą do kariery, Teraźniejszość i przyszłość dydaktyki, Edukacja dla aktywności.Kształcenie ciągłe jako edukacyjny wymiar zmian społecznych, Zagrożenia społeczne i ich edukacyjne implikacje, Nauczyciel w nowej rzeczywistości społecznej, Rola technologii informacyjnej w przemianach edukacyjnych w kontekście społeczeństwa informacyjnego, Doskonalenie nauczycieli-glos instrumentem kreowania własnego wizerunku i narzędziem pracy.
W pięćdziesiątym trzecim numerze czasopisma „Ekonometria” opublikowano dziewięć artykułów. Pierwsza praca, autorstwa Pawła Baranowskiego i Jana Sztaudyn-gera, dotyczy zmian w czasie reguł Taylora wraz ze wskazaniem wykorzystania w polityce pieniężnej w Polsce. Artykuł Adama Sagana i Mariusza Grabowskiego prezentuje rolę informacji wnoszonej na podstawie metaanalizy do oceny dopasowania i trafności predykcyjnej modeli TAM. Mariusz Kubus przedstawia zagadnienia agregowanego klasyfikatora kNN z selekcją zmiennych. Wpływ liczebności próby i metody zastępowania braków odpowiedzi na miary dopasowania są zagadnieniem omawianym w artykule Łukasza Skowrona i Marcina Gąsiora. Kolejna autorka, Urszula Garczarek-Bąk, wskazuje użyteczność badań eye trackignowych w pomiarze utajonych determinant zachowań zakupowych młodych nabywców. Jacek Szołtysek i Grażyna Trzpiot prezentują wyniki badań motywów mobilności akademickiej studentów z wykorzystaniem drzew decyzyjnych. Anna Czapkiewicz i Paweł Jamer w swoim artykule zamieścili wnioski z badania wpływu indeksów zmienności na zmiany współzależności między wybranymi rynkami finansowymi. Grafy a teoria stabilnych alokacji to temat opracowania Doroty Kozioł-Kaczorek i Łukasza Pietrycha. W ostatnim artykule czasopisma Natalia Nehrebecka i Anna Białek-Jaworska zawarły ocenę determinant inwestycji przedsiębiorstw w środki trwałe, analizując zależność od cash flow i warunków kredytowych. W numerze zawarto również sporządzoną przez Antoniego Smoluka recenzję książki Geniusze. Lwowska Szkoła Ma¬tematyczna autorstwa Mariusza Urbanka. Agnieszka Stanimir
1. Informacje ogólne i terminologia; 2. Erasmus 2007/8 w pigułce; 3. Budżet programu w roku 2007/8; 4. Działania typu "mobilność" w roku akademickim 2007/8 w Polsce; 5. Wymiana studentów w Europie; 6. Wymiana studentów w Polsce; 7. Wymiana pracowników uczelni w Europie; 8. Wymiana pracowników uczelni w Polsce; 9. Kursy intensywne Erasmusa; 10. Intensywne kursy językowe Erasmusa; 11. Projekty centralne programu Erasmus
Wstęp; Informacje ogólne i terminologia; Erasmus 2008/09 w pigułce; Budżet programu w roku 2008/09; Działania typu "mobilność" w Polsce w roku 2008/09; Wymiana studentów w Europie; Wymiana studentów w Polsce; Wymiana pracowników uczelni w Europie; Wymiana pracowników uczelni w Polsce; Intensywne kursy językowe (EILC); Kursy intensywne; Information In English: Erasmus In Poland In 2008/09 - some statistics.
Cz. I Etyka a nauki społeczne: 1. O trudnościach wpływania etyki na morlaność, czyli o różnych wymiarach i granicach absolutyzacji i deabsolutyzacji etyki, 2. Etyka jako "organon" badań naukowych XXI wieku, 3. Aksjologiczność i rtyczność nauk społecznych. Cz.II Środowisko akademickie a etyka: 1. Epidemie społeczne w środowisku akademickim, 2. Czy uczonemu potrzebna jest odwaga?, Cz.III Przedmiot badań społecznych a etyka: 1. Etyka w administracji i biznesie - przedsiębiorczość czy legalizm?, 2. Problem możliwości etycznej refleksji nad gospodarką, 3. Dylematy etyki dziennikarskiej, 4. Badanie ksenofobii jako dylemat etyczny, Cz.IV Etyczny wymiar procedur badawczych: 1. Testowy pomiar inteligencji i ilorazu inteligencji (IQ). O etycznych konsekwencjach respektowania standardów naukowych dla psychologicznej praktyki diagnostycznej, 2. Przyjaźń jako narzędzie pracy antropologa. Wątpliwości etyczne, 3. Czy w badaniach jakościowych wybory metodologiczne są problemem etycznym?, 4. Ironia antropologiczna, etnocentryzm i inne etyczne aspekty badań terenowych według Clifforda Geertza, 5. Etyka i dobre obyczaje w wywiadzie naukowym
1. Wprowadzenie; 2. Nieprawidłowości w stanowieniu prawa; 3. Prawo do sądowej ochrony wolności i praw jednostki; 4. Wolność osobista; 5. Bezpieczeństwo obywateli; 6. Ochrona praw ofiar przestępstwa; 7. Wybrane konstytucyjne prawa i wolności obywateli; 8. Wybrane zagadnienia z zakresu postępowania sądowoadministracyjnego; 9. Rozbieżność w stosowaniu prawa; 10. Przestrzeganie praw obywateli przez administrację lokalną; 11. Prawo do pracy i do wykonywania zawodu; 12. Polacy za granicą; 13. Prawo do zabezpieczenia społecznego; 14. Ochrona zdrowia; 15. Ochrona praw dziecka; 16. Ochrona praw rodziny; 17. Ochrona praw osób niepełnosprawnych; 18. Prawo do nauki; 19. Ochrona środowiska; 20. Przestrzeganie praw obywateli w sprawach mieszkaniowym; 21. Gospodarka nieruchomościami, ochrona praw majątkowych; 22. Egzekucja świadczeń; 23. Ochrona konsumentów; 24. Problematyka danin publicznych; 25. Działalność gospodarcza; 26. Ruch drogowy; 27. Wykonywanie kar i środków karnych; 28. Ochrona praw żołnierzy i funkcjonariuszy służb publicznych; 29. Ochrona praw cudzoziemców oraz mniejszości narodowych i etnicznych; 30. Zespoły eksperckie; 31. Informacje o działaniach Rzecznika Praw Obywatelskich przeciw ubóstwu; 32. Działalność Pełnomocników Terenowych RPO.
1. Rzecznik Praw Obywatelskich jako organ wskazany przez Rzeczpospolitą Polską do monitorowania realizacji obowiązków wynikających z prawa międzynarodowego; wykonywanie przez Rzecznika Praw Obywatelskich zadań Krajowego Mechanizmu Prewencji; 2. Działalność Rzecznika Praw Obywatelskich na forum międzynarodowym w roku 2008; 3. Działania podejmowane dla ochrony konkretnych praw i wolności; 4. Zespoły eksperckie; 5. Działalność Pełnomocników Terenowych RPO; 5. Ogólna ocena stanu przestrzegania praw człowieka w Polsce; wnioski z działalności Rzecznika Praw Obywatelskich.