Cz.I Umysł przetwarzający informacje: Pojęcia w perspektywie atomizmu informacyjnego. Wprowadzenie w problematykę; Asymetria pozytywno-negatywna w wartościowaniu a struktura kategorii pojęciowych; Czy coś się dzieje po pierwszych 200 milisekundach?; Psychologiczne modele temporalności; Jak to z pomiarem testowym IQ było? Cz.II Umysł podejmujący decyzje: Decyzja, alanolgia i wiedza: podejście konstruktywistyczne; Pieniądze i księgowanie mentalne. Cz.III Umysł emocjonalny: Umysł smutny i zmęczony; Umysł afektywnie zdeterminowany. Jak afekt i nastrój kształtują celowe spostrzeganie?; Huśtawka emocji i bezrefleksyjność umysłu. Cz.IV Umysł i mózg: Mózg, umysł, decyzje. Neurobiologia nie tylko subiektywnego prawdopodobieństwa; Mechanizm uszkadzania mózgu w warunkach chronicznego i intensywnego stresu. Cz.V Umysł wśród innych umysłów: Zmienność mentalności a historyczna ogólność teorii psychologicznych; Moralnościowe i sprawnościowe aspekty przetwarzania informacji stereotypowych.
1. Skazani na twórczość. Od Aleksandrii - przez Lwów - do San Francisco, 2. poznawcza wizja świata: Oświecenie i kognitywizm, 3. Cywilizacja strachu i kultura nadziei, 4. Od polityki impotencji do polityki nadziei, 5. Polacy potrzebuja nadziei, 6. My wypędzeni zza Buga, 7. Człowiek bez osobowości. Efekt technologii behawiorystycznej, 8. Magnus Papa Viator, 9. Groung Zero, 10. Osobowość - harmonia z naturą, ludźmi i ze sobą.
1. Psychologia zaburzeń: zarys ogólny, 2. Historyczne poglądy na zaburzone zachowanie, 3. Przyczyny zaburzeń psychicznych i poglądy na psychologię zaburzeń, 4. Stres i zaburzenia przystosowania, 5. Zaburzenia na tle lękowym, 6. Zaburzenia nastroju i samobójstwa, 7. Zaburzenia somatomorficzne i dysocjacyjne, 8 Zaburzenia odżywiania i inne szkodliwe dla zdrowia fizycznego czynniki psychologiczne, 9. Zaburzenia osobowości, 10. Zaburzenia związane z substancjami psychoaktywnymi i inne wywołane przez uzależnienia.
1. Praktyczne aspekty psychologii zarządzania. 2. Psychologiczne koncepcje osobowości. 3. Profil kwalifikacyjny współczesnego menedżera. 4. Determinanty zachowań ludzi w organizacji. 5. Manipulacje w biznesie i sposoby obrony przed nimi. 6. Ekspresja emocji i manipulowanie nimi. 7. Relacje interpersonalne utrudniające i wspierające wzajemne porozumiewanie się. 8. Teoria stresu psychologicznego i wypalenie zawodowe. 9. Dysfunkcje psychologiczne w zarządzaniu.
1. Narodziny i rozwój psychologii zdrowia, 2. Psychologia zdrowia jako dziedzina stosowana, 3. Koncepcje i pojęcie zdrowia w psychologii i naukach pokrewnych, 4. Modele i podejścia stosowane w psychologii zdrowia, 5. Model salutogeneryczny i jego znaczenie dla psychologii zdrowia, 6. Behawioralne uwarunkowania zdrowia i choroby, 7. Poznawcze uwarunkowania zdrowia i choroby, 8. Modele społecznej psychologii poznawczej wyjaśniające zachowania zdrowotne i zmianę zachowań, 9. Zdrowie i choroba w paradygmacie stresu psychologicznego, 10. Psychologiczno-społeczny kontekst zdrowia i choroby, 11. Psychologiczne mechanizmy chorób i dysfunkcji somatycznych, 12. Psychologiczne następstwa choroby, 13. Zachowanie wobec własnej choroby i jego organizacje, 14. Psychologiczne aspekty opieki zdrowotnej, 15. Psychologiczna problematyka kontaktu lekarz - pacjent, 16. Psychologiczna diagnoza zdrowia i choroby oraz kontekstu zdrowia, 17. Interwencje psychologiczne i rodzaje pomocy w psychologii zdrowia, 18. Psychologia w wybranych dziedzinach medycyny, 19. Kontekst metodologiczny psychologii zdrowia
1. Narodziny i rozwój psychologii zdrowia, 2. Psychologia zdrowia jako dziedzina stosowana, 3. Koncepcje i pojęcie zdrowia w psychologii i naukach pokrewnych, 4. Modele i podejścia stosowane w psychologii zdrowia, 5. Model salutogeneryczny i jego znaczenie dla psychologii zdrowia, 6. Behawioralne uwarunkowania zdrowia i choroby, 7. Poznawcze uwarunkowania zdrowia i choroby, 8. Modele społecznej psychologii poznawczej wyjaśniające zachowania zdrowotne i zmianę zachowań, 9. Zdrowie i choroba w paradygmacie stresu psychologicznego, 10. Psychologiczno - społeczny kontekst zdrowia i choroby, 11. Psychologiczne mechanizmy chorób i dysfunkcji somatycznych, 12. Psychologiczne następstwa choroby, 13. Zachowanie wobec własnej choroby i jego organizacje, 14. Psychologiczne aspekty opieki zdrowotnej, 15. Psychologiczna problematyka kontaktu lekarz - pacjent, 16. Psychologiczna diagnoza zdrowia i choroby oraz kontekstu zdrowia, 17. Interwencje psychologiczne i rodzaje pomocy w psychologii zdrowia, 18. Psychologia w wybranych dziedzinach medycyny, 19. Kontekst metodologiczny psychologii zdrowia
1. Psychologia pozytywna w obszarze medycyny: Lepsze zdrowie dzięki większemu szczęściu; Czy nadzieja sprzyja zdrowiu? Nadzieja i radzenie sobie ze stresem a stan zdrowia oraz podejmowanie zachowań zdrowotnych u chorych na cukrzycę typu ; Rola przekonań i oczekiwań w podejmowaniu zachowań zdrowotnych przez kobiety ciężarne uzależnione od nikotyny; 2. Podmiotowe uwarunkowania zdrowia: Udział pozytywnych emocji w osiąganiu zdrowia; Osobowościowe wyznaczniki satysfakcji z życia; Samoocena jako miara podmiotowych zasobów radzenia sobie i szczęścia człowieka; Rozróżnienie na zasoby osobiste i subiektywne zdrowie a struktura czynnikowa ich wskaźników: studium przypadku czternastu wybranych zmiennych w próbie uczniów warszawskich szkół średnich; 3. Emocje pozytywne a radzenie sobie ze stresem: Pozytywne emocje w negatywnych sytuacjach: skąd się biorą i jak zmieniają radzenie sobie; Jasna strona stresu młodzieży (emocje pozytywne w radzeniu sobie ze stresem); Dwie funkcje jedzenia w odpowiedzi na nasilenie stresu dnia codziennego. Perspektywa intra- i interpersonalna; 4. Społeczno-kulturowe aspekty aktywności zdrowotnej: Ja cielesne i problematyka identyfikacji z ciałem w kontekście wartości współczesnej kultury i zdrowia; Uwarunkowania aktywności zdrowotnej w kontekście promocji zdrowia- szkic socjologicznego modelu
1. Człowiek w relacjach z innymi, 2. Psychologia a zdrowie, 3. Radzenie sobie ze stresem, 4. Zmaganie się z chorbą, 5. Kryzys, uzależenienia, przemoc, 6. Zasoby osobiste i społeczne, sprzyjające zdrowiu jednostki
1. Zmiana paradygmatu zdrowia i opieki zdrowotnej. 2. Wprowadzenie do psychologii zdrowia. 3. Krytyczne spojrzenie na badania nad zdrowiem. 4. Psychologiczne mechanizmy zdrowia i choroby. 5. Zastosowanie różnych form terapii psychologicznej i behawioralnej w psychologii zdrowia. 6. Spojrzenie na lekarzy i pacjentów z perspektywy poznawczo-społecznej. 7. Stres a zdrowie. 8. Czynniki związane ze stylem życia I: zdrowie, jedzenie i ćwiczenia fizyczne. 9. Style życia II: niewidoczne narkotyki. 10. Ból i psychologia zdrowia. 11. Współczesne epidemie: choroby układu krążenia. 12. Rak i AIDS: choroby siejące strach. 13. Szersze zastosowanie psychologii zdrowia.
Psychologia-Etologia-Genetyka jest serią wydawniczą z pogranicza psychologii i biologii. Adresowana jest do wszystkich osób zainteresowanych następującymi obszarami badawczymi: mechanizmy zachowania, rozwój osobniczy i ewolucyjny zachowania, różnice indywidualne, rola czynników genetycznych i środowiskowych w kształtowaniu zachowania, porównawcza analiza zachowania się różnych gatunków zwierząt (w tym człowieka), zastosowania psychologii, etologii i genetyki zachowania. Publikowane są wyniki badań, osiągnięcia teoretyczne oraz propozycje zastosowań w działalności praktycznej. Seria wydawana jest wraz z Interdyscyplinarnym Centrum Genetyki Zachowania Uniwersytetu Warszawskiego.
W numerze [Contents] Marta Witkowska, Patrycja Naumczyk, Krzysztof Jodzio: Nadciśnienie tętnicze w ujęciu neuropsychologicznym [Neuropsychology of hypertension], s. 7–22; Judyta Gulatowska, Paweł Ostaszewski, Maciej Trojan: Stabilność grupy społecznej jako czynnik wpływający na nasilenie wokalizacji 22 kHz u szczurów [Social group stability as a factor influencing 22 kHz ultrasound vocalizations in rats], s. 23–36; Karol Lewczuk: Dwie strony medalu? Impulsywność oraz skłonność do ryzyka w kontekście Regulacyjnej Teorii Temperamentu oraz efektywności podejmowania decyzji [Two sides of the same coin? Impulsivity and venturesomeness in the context of Regulative Theory of Temperament and decision making effectiveness], s. 37–54; Julia Małgorzata Szymańska: Osobowość a centralność wybranych aspektów religijności [Personality and centrality of chosen religiosity dimensions], s. 55–68; Sławomir Postek, Maria Ledzińska: Temperamentalne predyktory stresu informacyjnego w grupie menadżerów wysokiego szczebla [Temperamental predictors of information stress in high ranking managers], s. 69–87.
Wstęp; Praca zawodowa – między dobrostanem psychicznym a poczuciem samotności; Radzenie sobie ze stresem a wizualizacja, style myślenia i specyficzne zagrożenia w kontekście osobowości typu D w zawodach trudnych i niebezpiecznych; Działania przy zaginięciach i poszukiwaniach zaginionych – trudności prawne, psychologiczne oraz praktyczne; Zawód lekarza jako przykład zawodu trudnego – dylematy na tle wykładni medycznej oraz eugeniczno-teratologicznej przesłanki aborcyjnej; Psychologia w oddziale intensywnej terapii – doskonalenie kompetencji inter- i intrapersonalnych studentów medycyny UJ CM; Podobieństwa i różnice w zakresie sprawności poznawczej i psychomotorycznej kierowców przyjmujących i nieprzyjmujących leków; Obciążenie poznawcze w lotnictwie – koncepcje, pomiar i konsekwencje dla bezpieczeństwa pilota; Kompetencje społeczne instruktorów przygotowujących do zawodu kontrolera ruchu lotniczego Analogiczne środowiska ekstremalne – stacje polarne a misje kosmiczne; Czas pracy lekarzy. Wybrane aspekty prawne i praktyczne związane z ponadwymiarowym obciążeniem pracą; Znaczenie kryminalistycznego śladu językowego dla rekonstrukcji przebiegu zdarzenia. Czy istnieje „językowy odcisk palca”?; Adwokat – zawód trudny czy niebezpieczny.
Praca zawodowa - między dobrostanem psychicznym a poczuciem samotności; Radzenie sobie ze stresem a wizualizacja, style myślenia i specyficzne zagrożenia w kontekście osobowości typu D w zawodach trudnych i niebezpiecznych; Działania przy zaginięciach i poszukiwaniach zaginionych - trudności prawne, psychologiczne oraz praktyczne; Zawód lekarza jako przykład zawodu trudnego - dylematy na tle wykładni medycznej oraz eugeniczno-teratologicznej przesłanki aborcyjnej; Psychologia w oddziale intensywnej terapii - doskonalenie kompetencji inter- i intrapersonalnych studentów medycyny UJ CM; Podobieństwa i różnice w zakresie sprawności poznawczej i psychomotorycznej kierowców przyjmujących i nieprzyjmujących leków; Obciążenie poznawcze w lotnictwie - koncepcje, pomiar i konsekwencje dla bezpieczeństwa pilota; Kompetencje społeczne instruktorów przygotowujących do zawodu kontrolera ruchu lotniczego Analogiczne środowiska ekstremalne - stacje polarne a misje kosmiczne; Czas pracy lekarzy. Wybrane aspekty prawne i praktyczne związane z ponadwymiarowym obciążeniem pracą; Znaczenie kryminalistycznego śladu językowego dla rekonstrukcji przebiegu zdarzenia. Czy istnieje „językowy odcisk palca”?; Adwokat - zawód trudny czy niebezpieczny.
1. Wybrane zagadnienia z biologicznych podstaw psychiki: Budowa mózgu; Neuron- mechanizm funkcjonowania; Rola poszczególnych struktur mózgu; Płeć mózgu; Inne aspekty funkcjonowania mózgu człowieka; Biologia agresji; 2. Pamięć i uczenie się: Fazy procesów pamięciowych; Przykład zadania badającego pamięć; Rodzaje pamięci; Nadczynność pamięci; Zasady efektywnego wykorzystania pamięci; 3. Myślenie i rozwiązywanie problemów: Rodzaje myślenia; Operacje myślowe; Rozwiązywanie problemów; Zadania badające skuteczność rozwiązywania problemów; Czy urządzenia informatyczne są zdolne do myślenia?; 4. Emocje i stres: Charakterystyka emocji; Najważniejsze rodzaje i formy emocji; Stres; Asertywność; 5. Inteligencja i zdolności: Zdolności, ich specyfika i rodzaje; Zdolności- wrodzone czy nabyte?; Inteligencja ogólna; Testy inteligencji ogólnej; Teorie inteligencji ogólnej; Znaczenie badania inteligencji ogólnej; Inne rodzaje inteligencji; 6. osobowość: Różne sposoby rozumienia pojęcia "osobowość"; Teorie osobowości; 7. Negocjacja, manipulacja i konflikty: Pojęcie negocjacji; Konflikt i jego cechy; Negocjacje sposobem osiągania porozumienia; Typy i style negocjacji; Fazy negocjacji; Podmiotowe uwarunkowania skuteczności negocjacji; Manipulacja; Obrona przed manipulacją; 8. Kierowanie karierą: Fazy procesu kadrowego; Sposoby efektywnego poszukiwania pracy; 9. Człowieka w społeczeństwie informacyjnym: Geneza i historia Internetu; Człowiek w dobie Internetu; Psychologiczne zagrożenia w kształtującym się społeczeństwie informacyjnym; Kryteria diagnostyczne rozpoznania uzależnienia od Internetu; Krótka historia badań nad uzależnieniem od Internetu, czyli kto jest najbardziej zagrożony uzależnieniem?; Przykłady indywidualnych przypadków osób uzależnionych od Internetu, które zgłosiły się do Ośrodka Psychologiczno- Psychiatrycznego w Krakowie; Poszukiwanie przyczyn uzależnień komputerowych; Teoria uzależnień komputerowych
1. Psychologia społeczna: Jak sytuacja społeczna wpływa na nasze zachowanie?; Konstruowanie rzeczywistości społecznej: co wpływa na nasze oceny innych?; Jak systemy stwarzają sytuacje, które wpływają na zachowanie?; 2. Stres, zdrowie i dobre samopoczucie: Co powoduje stres?; Jak stres wpływa na nas fizycznie?; Kto jest najbardziej wrażliwy na stres?; Jak możemy zredukować wpływ stresu na nasze zdrowie?
Zawiera: 1. Psychopatologia pracy. Podstawowe definicje i zakres przedmiotu: 1.1. Definicje pojęć: psychopatologia i praca; 1.2. Psychopatologia pracy; Ćwiczenie 1. Analiza stanowiska pracy. 2. Zmienność świata pracy i jej wpływ na rynek pracy. Niepewność zatrudnienia. Kontrakt psychologiczny; 2.1. Zmiany cywilizacyjne zmieniające świat pracy: -globalizacja; -rozwój technologii; -wirtualizacja świata; -konsumeryzm; 2.2. Niepewność zatrudnienia a adekwatność funkcjonalna; 2.3. Nowy kontrakt psychologiczny; Ćwiczenie 2. Kontrakt psychologiczny. 3. Psychologiczne aspekty utraty pracy oraz długotrwałego bezrobocia; 3.1. Znaczenie utraty pracy; 3.2. Psychologiczne ryzyko bezrobocia; 3.3. Długotrwałe bezrobocie i jego psychologiczne konsekwencje; Ćwiczenie 3. Wywiad z osobą bezrobotną w dojrzałym wieku. 4. Psychologiczne aspekty stresu zawodowego i organizacyjnego; 4.1 Podejście inżynieryjne: stresory; 4.2. Psychologiczne modele stresu pracy; Ćwiczenie 4. Pomiar stresu w pracy. 5. Funkcjonowanie w zawodach wysokiego ryzyka. Poczucie zagrożenia; 5.1. Zawody wysokiego ryzyka; 5.2. Poczucie zagrożenia; 5.3. Styl radzenia sobie ze stresem; Ćwiczenie 5: Poczucie zagrożenia w sytuacji pracy. 6. Wypalenie zawodowe: skutek stresu zawodowego, zaburzenia adaptacyjne; 6.1. Christiny Maslach model wypalenia zawodowego; 6.2. Nowy całościowy (strukturalny) model wypalenia zawodowego; Ćwiczenie 6. Pomiar wypalenia zawodowego. 7. Mobbing. O relacjach społecznych w pracy; 7.1. Definicje mobbingu; 7.2. Uczestnicy mobbingu i kierunek ich działań; 7.3. Taktyki mobbera wobec ofiary; 7.4. Ofiary mobbingu; 7.5. Przeciwdziałanie mobbingowi; Ćwiczenie 7. Jak diagnozować mobbing w miejscu pracy. 8. Pracoholizm. Przede wszystkim praca; 8.1. Definicje i syndromy pracoholizmu; 8.2. Typologia pracoholików; 8.3. Etapy procesu uzależniania się od pracy; 8.4. Skutki pracoholizmu; 8.5. Narzędzia pomiaru pracoholizmu; Ćwiczenie 8. Diagnoza pracoholizmu. 9. Praca zawodowa a rodzina; 9.1. Wymiary i typy „osobowości rodzinnej”; 9.2. Typy relacji małżeńskich; 9.3. Konflikt, facylitacja, synergia, równowaga praca - rodzina i rodzina - praca.
Publikacja stanowi wieloaspektowe opracowanie z zakresu psychologii pracy oraz psychologii organizacji i zarządzania, dotyczące problematyki różnorodności pokoleniowej. Autorka omówiła podjęte zagadnienia z uwzględnieniem wymiaru indywidualnego i organizacyjnego, a także ukazała je z dwóch perspektyw - teoretycznej (zamieszczając definicje kluczowych terminów i charakterystykę istotnych zjawisk) i empirycznej (prezentując założenia i rezultaty projektu badawczego, zrealizowanego w obszarze różnic pokoleniowych). Książka jest adresowana do osób zainteresowanych tematyką współczesnego rynku pracy, naukami związanymi z organizacją i zarządzaniem oraz psychologią pracy. „Badaczka wykazała, że dobrze realizowana polityka wiekowa w organizacjach sprzyja satysfakcji z pracy i życia, co jest uznanym czynnikiem kształtującym dobrostan jednostek. Monografia wpisuje się w nurt badań aplikacyjnych, których nadrzędnym celem jest wypracowanie interwencji i polityk łagodzących konsekwencje kryzysu demograficznego w społeczeństwach rozwiniętych. [...] Przedmiot podjętych badań jest ważny, a postawione w pracy tezy - oryginalne. Nie przypominam sobie funkcjonującej na rynku wydawniczym publikacji, która analizowałaby w sposób tak wnikliwy i wielowymiarowy rolę różnic międzypokoleniowych w kształtowaniu indywidualnych doświadczeń zawodowych i percepcji różnych aspektów środowiska pracy.” Z recenzji prof. dr hab. Doroty Merecz-Kot (Instytut Medycyny Pracy)
Publikacja stanowi wieloaspektowe opracowanie z zakresu psychologii pracy oraz psychologii organizacji i zarządzania, dotyczące problematyki różnorodności pokoleniowej. Autorka omówiła podjęte zagadnienia z uwzględnieniem wymiaru indywidualnego i organizacyjnego, a także ukazała je z dwóch perspektyw - teoretycznej (zamieszczając definicje kluczowych terminów i charakterystykę istotnych zjawisk) i empirycznej (prezentując założenia i rezultaty projektu badawczego, zrealizowanego w obszarze różnic pokoleniowych).
Książka jest adresowana do osób zainteresowanych tematyką współczesnego rynku pracy, naukami związanymi z organizacją i zarządzaniem oraz psychologią pracy.
„Badaczka wykazała, że dobrze realizowana polityka wiekowa w organizacjach sprzyja satysfakcji z pracy i życia, co jest uznanym czynnikiem kształtującym dobrostan jednostek. Monografia wpisuje się w nurt badań aplikacyjnych, których nadrzędnym celem jest wypracowanie interwencji i polityk łagodzących konsekwencje kryzysu demograficznego w społeczeństwach rozwiniętych. [...] Przedmiot podjętych badań jest ważny, a postawione w pracy tezy - oryginalne. Nie przypominam sobie funkcjonującej na rynku wydawniczym publikacji, która analizowałaby w sposób tak wnikliwy i wielowymiarowy rolę różnic międzypokoleniowych w kształtowaniu indywidualnych doświadczeń zawodowych i percepcji różnych aspektów środowiska pracy.”
Z recenzji prof. dr hab. Doroty Merecz-Kot (Instytut Medycyny Pracy)
1. Informowanie rodziców o zaburzeniach w rozwoju dziecka, 2. Stres rodziców dzieci z zaburzeniami rozwoju, 3. Relacje w rodzinach z dziećmi z zaburzeniami rozwoju, 4. Radzenie sobie przez rodziców ze stresem związanym z zaburzeniami rozowju dziecka, 5. Rodzeństwo dzieci z zaburzeniami rozwoju, 6. Pomoc dzieciom
1. W kręgu socjologii i psychologii społecznej. 2. Sytuacje społeczne, interakcje i więzi społeczne. 3. Kultura i społeczeństwo. 4. Struktury społeczne. 5. Procesy społeczne. 6. Instytucje społeczne. 7. Społeczności lokalne. 8. Komunikacja społeczna. 9. Osobowość i postawy. 10. Współdziałanie i konflikt społeczny. 11 Stereotypy i uprzedzenia społeczne. 12. Patologie społeczne. 13. Stres i radzenie sobie ze stresem.