Sortowanie
Źródło opisu
Książki
(30)
IBUK Libra
(13)
ebookpoint BIBLIO
(7)
Forma i typ
Książki
(30)
E-booki
(20)
Publikacje naukowe
(6)
Publikacje dydaktyczne
(1)
Publikacje fachowe
(1)
Dostępność
tylko na miejscu
(25)
dostępne
(15)
Placówka
Wypożyczalnia
(15)
Czytelnia
(25)
Autor
Bublanová Alžběta
(3)
Dubas Elżbieta
(3)
Kowalski Wiesław
(3)
Muszyński Marcin
(3)
Szatur-Jaworska Barbara (1955- )
(3)
Szukalski Piotr
(3)
Łukasiewicz Jacek
(3)
Aczynovicz Teresa
(2)
Brzezińska Anna (1949- )
(2)
Brzezińska Małgorzata
(2)
Frąckiewicz Lucyna (1926-2009)
(2)
Gawron Grzegorz
(2)
Kafar Marcin
(2)
Kałuża Dorota
(2)
Klimczuk Andrzej
(2)
Kretek-Kamińska Agnieszka
(2)
Krzewińska Aneta
(2)
Kukulak-Dolata Iwona
(2)
Modrzewski Jerzy
(2)
Raczkowski Adam
(2)
Stencel Marcin
(2)
Szweda-Lewandowska Zofia
(2)
Bilikiewicz Adam
(1)
Brzezińska Anna
(1)
Błędowski Piotr (1956- )
(1)
Czerniawska Ewa (1955- )
(1)
Czernik Ewa
(1)
Denys Andrzej (1939-2022)
(1)
Dzięgielewska Małgorzata (1958- )
(1)
Dąbrowski Zbigniew Józef (1936- )
(1)
Engle Randall W
(1)
Fabiś Artur
(1)
Frąckowiak Tadeusz
(1)
Gogół Aleksandra
(1)
Graczkowska Małgorzata
(1)
Gustaw Klaudia
(1)
Górnikowska-Zwolak Elżbieta
(1)
Halik Janusz
(1)
Hecker Urlich von
(1)
Janiszewska-Rain Joanna
(1)
Kamińska Julia
(1)
Kobyłka Agata
(1)
Kowalak Tadeusz
(1)
Kuran Michał
(1)
Kwaśniewska Anna
(1)
Marchewka Anna
(1)
McIntosh Daniel N
(1)
Michalak Magdalena
(1)
Mularska-Kucharek Monika
(1)
Nakonieczna Kinga
(1)
Nawrocka Elżbieta
(1)
Nawrocka Joanna
(1)
Ober-Łopatka Kinga
(1)
Owczarek Krzysztof
(1)
Perek-Białas Jolanta
(1)
Pikuła Norbert (1975- )
(1)
Polak-Berecka Magdalena
(1)
Racław Mariola
(1)
Ratyński Władysław
(1)
Stec Radosław
(1)
Sędek Grzegorz
(1)
Zdziarski Maciej
(1)
Ziółkowska Katarzyna
(1)
Łazarewicz Magdalena Anna
(1)
Żołądź Jerzy A
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(7)
2010 - 2019
(24)
2000 - 2009
(18)
Okres powstania dzieła
2001-
(3)
Kraj wydania
Polska
(49)
Język
polski
(49)
Temat
Starość
(24)
Osoby w wieku starszym
(13)
Ludzie starzy
(8)
Psychologia starości
(7)
Starzenie się
(7)
Starzenie się społeczeństwa
(7)
Opieka społeczna
(5)
Młodzież
(4)
Polityka społeczna
(4)
Demografia
(3)
Dziecko
(3)
Gerontologia
(3)
Jakość życia
(3)
Socjologia
(3)
Dyskryminacja ze względu na wiek
(2)
Integracja społeczna
(2)
Kontrola społeczna (socjol.)
(2)
Kultura fizyczna
(2)
Niepełnosprawni
(2)
Opieka nad osobami starszymi
(2)
Osobowość
(2)
Oświata dorosłych
(2)
Pedagogika społeczna
(2)
Polityka senioralna
(2)
Psychologia rozwojowa
(2)
Psychopatologia
(2)
Rodzina
(2)
Samobójstwo
(2)
Socjalizacja
(2)
Społeczeństwo
(2)
Starość -- badanie -- Polska
(2)
Zdrowotność
(2)
Alkoholizm
(1)
Andragogika
(1)
Anoreksja
(1)
Bezdomność
(1)
Bezrobocie
(1)
Brzezińska, Anna (1949- )
(1)
Bulimia
(1)
Choroby afektywne
(1)
Choroby psychiczne
(1)
Choroby zakaźne ludzi
(1)
Depresja psychiczna
(1)
Dzieci
(1)
Edukacja prozdrowotna
(1)
Fizjologia człowieka
(1)
HIV
(1)
Jakość żywności
(1)
Kobieta
(1)
Leczenie
(1)
Ludzie starzy -- a rodzina
(1)
Ludzie starzy -- socjologia -- Polska
(1)
Medycyna społeczna
(1)
Narkomania
(1)
Nerwice
(1)
Niemowlę
(1)
Noworodek
(1)
Osoby w wieku starszym w rodzinie
(1)
Pamięć
(1)
Paranoja
(1)
Patologia społeczna
(1)
Pedagogika
(1)
Pokonywanie strachu
(1)
Pokwitanie
(1)
Polska
(1)
Postawa wobec śmierci
(1)
Proaktywne radzenie sobie
(1)
Promocja zdrowia
(1)
Psychiatria
(1)
Psychiatria dzieci i młodzieży
(1)
Psychiatria sądowa
(1)
Psychologia człowieka dorosłego
(1)
Psychoterapia
(1)
Psychozy
(1)
Publicystyka polska
(1)
Renciści i emeryci
(1)
Schizofrenia
(1)
Seksualność
(1)
Sen
(1)
Starzenie się społeczeństwa -- Polska
(1)
Stereotyp
(1)
Stres
(1)
Substancje uzależniające
(1)
Szczepienia ochronne
(1)
Terapia zajęciowa
(1)
Ubezpieczenia społeczne
(1)
Ubóstwo
(1)
Wychowanie
(1)
Zaburzenia i dewiacje seksualne
(1)
Zdrowie publiczne
(1)
Zdrowie środowiskowe
(1)
Zwalczanie
(1)
Śmierć
(1)
Temat: czas
1989-2000
(2)
2001-
(2)
1901-2000
(1)
1989-
(1)
2001-0
(1)
Temat: miejsce
Polska
(4)
Europa
(1)
Francja
(1)
Niemcy
(1)
Województwo śląskie (1999- )
(1)
Gatunek
Opracowanie
(8)
Praca zbiorowa
(6)
Podręcznik
(3)
Scenariusz zajęć
(1)
Dziedzina i ujęcie
Socjologia i społeczeństwo
(11)
Polityka, politologia, administracja publiczna
(6)
Psychologia
(6)
Medycyna i zdrowie
(3)
Edukacja i pedagogika
(2)
Gospodarka, ekonomia, finanse
(2)
50 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
1. Charakterystyka procesu starzenia; 2. Potrzeby osób starszych jako determinanty jakości życia 3. Socjalno-ekonomiczne uwarunkowania starości; 4. Państwo wobec osób starszych.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 316 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1. Problemy wieku starczego, 2. Życie codzienne ludzi starszych, 3. Rodzina w życiu seniora a przebieg procesu jego adaptacji do starości, 4. Miejsce człowieka starego w rodzinie i społeczeństwie, 5. Seniorzy w społeczeństwie wiedzy i informacji, 6. Aktywność życiowa i jakość życia seniorów, 7. Edukacja, integracja i aktywizacja ludzi w starszym wieku. Polska a Europa, 8. Aktywność kulturalno-oświatowa osób starszych, 9. Potrzeby ludzi starszych i próba ich realizacji, 10. Ludzie starszy w kościele, 11. Kształtowanie postaw opiekuńczych wobec ludzi starszych, 12. wybrane zagadnienia polityki społecznej wobec osób starszych, 13. Geragogika - dyscyplina pedagogiczna o edukacji w starości i do starości, 14. Starość i jej postrzeganie przez ludzi młodych, 15. Historia życia jako "żyjąca" historia w świetle biografii osób i do starości, 16. Dobry nauczyciel w pamięci ludzi starych, 17. Spojrzenie na babcie i dziadków z perspektywy wnuków
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 304 (4 egz.)
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 304 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
(Seria Psychologia i Pedagogika / Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu ; Nr 125)
1. O procesie socjalizacji z perspektywy poznawczej pedagogiki społecznej, 2. O typologii społecznego uczestnictwa i jej egzemplifikacji w społeczeństwie doświadczającym zmiany cywilizacyjnej, 3. O biograficznym wymiarze procesu socjalizacji, 4. O istocie i przejawach społecznego problemu dziecięcego i potrzebie jego przezwyciężania, 5. O młodości zależnej, kreatywnej, przedwcześnie usamodzielnionej i społecznie degradowanej, 6. O dorosłości ustabilizowanej, awansującej, degradującej się i marginalizowanej, 7. O starości społecznie koniecznej, tolerowanej i izolowanej, 8. O pedagogicznych modelach pomocy jako kulturowo wzorowanych formach socjalizacyjnej reakcji społecznej na sytuacje zagrażające standardowemu uczestnictwu społecznemu, 9. O pedagogice angażującej się w kształtowaniu obrazu społecznego uczestnictwa jednostek i ich kategorii wiekowych w zmieniających się środowiskach ich życia
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 316 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
(Seria Psychologia i Pedagogika / Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu ; Nr 125)
1. O procesie socjalizacji z perspektywy poznawczej pedagogiki społecznej, 2. O typologii społecznego uczestnictwa i jej egzemplifikacji w społeczeństwie doświadczającym zmiany cywilizacyjnej, 3. O biograficznym wymiarze procesu socjalizacji, 4. O istocie i przejawach społecznego problemu dziecięcego i potrzebie jego przezwyciężania, 5. O młodości zależnej, kreatywnej, przedwcześnie usamodzielnionej i społecznie degradowanej, 6. O dorosłości ustabilizowanej, awansującej, degradującej się i marginalizowanej, 7. O starości społecznie koniecznej, tolerowanej i izolowanej, 8. O pedagogicznych modelach pomocy jako kulturowo wzorowanych formach socjalizacyjnej reakcji społecznej na sytuacje zagrażające standardowemu uczestnictwu społecznemu, 9. O pedagogice angażującej się w kształtowaniu obrazu społecznego uczestnictwa jednostek i ich kategorii wiekowych w zmieniających się środowiskach ich życia
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 316 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1. Czy stara osoba jest starą kobietą, czy starym mężczyzną?: Stereotypizacja grup społecznych; Starzy ludzie a inne grupy społeczne – afektywne nastawienia wobec starych ludzi; Społeczne oceny osób starych; Problemy badawcze; Metoda; Wyniki; Podsumowanie. 2. Postawy wobec ludzi starych: Ujęcia ageizmu; Ageizm języka i relacji interpersonalnych; Ageizm domeny publicznej; pochodzenie ageizmu; Telewizja: transmisja negatywnych postaw i stereotypów starych ludzi; Pozytywne postawy wobec ludzi starych; Problemy badawcze; Metoda; Wyniki; Podsumowanie. 3. Młodzi, starsi, starzy - miłość i satysfakcja z życia: O miłości w świetle badań psychologii; Czym jest satysfakcja z życia osób starszych; Rzeczywistość badań i rzeczywistość rzeczywistości; Problemy badawcze; Metoda; Wyniki; Podsumowanie.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 316 (1 egz.)
E-book
W koszyku
Forma i typ

Kategorie czy też toposy starości i młodości są bardzo często obecne we wszelkich dokonaniach będących przejawem działalności artystycznej. Funkcjonują zarówno w kulturze wysokiej, jak i popularnej, ponieważ należą do pojęć podstawowych, stanowiąc fundamentalne wymiary przebiegającej w czasie egzystencji człowieka. W książce znajdują się charakterystyki utworów respektujących poetyki kolejnych okresów literackich – od średniowiecza po czasy współczesne. Omawiane dzieła literackie przynależą do poezji oraz do prozy, reprezentując liczne gatunki i formy, takie jak: poemat, traktat, kazanie, poradnik, wierszowana epika, sielanka, dramat, elegia, epitafium, powieść, krótkie utwory liryczne (wiersze), rozważania drogi krzyżowej, reportaż czy piosenka. Rozważania, będące przekrojowym spojrzeniem na literaturę, dotyczą twórczości: Françoisa Villona, Stefana Falimirza, Mikołaja Reja, Fabiana Birkowskiego, Samuela Twardowskiego, Klemensa Bolesławiusza, Franciszka Zabłockiego, Franciszka Karpińskiego. Juliusza Słowackiego, Cypriana Kamila Norwida, Marii Bartusówny, Narcyzy Żmichowskiej, Eugenii Żmijewskiej, Brunona Schulza, Jana Lechonia, Zofii Nałkowskiej, Haliny Poświatowskiej, Tadeusza Konwickiego, Jacka Kaczmarskiego i Wojciecha Tochmana.

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku
Refleksje zawarte w tomie mieszczą się pomiędzy dwoma biegunami nurtu życiowego – społeczno-kulturowym i jednostkowym przeżywaniem starości. Publikacja dotyczy procesów migracyjnych, które coraz częściej wpływają na ludzi starszych i lokują starość w kontekście interakcji globalnych; działań lokalnych, środowiskowych i instytucjonalnych podejmowanych na rzecz seniorów; zagadnień związanych z postawami wobec osób starszych, dyskryminacją ze względu na wiek, zdrowiem, jakością życia i ekoterapią; zindywidualizowanego doświadczania starości w kontekście uczenia się oraz w trudnych sytuacjach życiowych, takich jak choroba czy przemoc domowa. Książka jest adresowana do pedagogów, socjologów, psychologów, studentów i doktorantów zajmujących się problematyką gerontologiczną, a także do przedstawicieli instytucji wspierających osoby starsze.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku

Refleksje zawarte w tomie mieszczą się pomiędzy dwoma biegunami nurtu życiowego - społeczno-kulturowym i jednostkowym przeżywaniem starości. Publikacja dotyczy procesów migracyjnych, które coraz częściej wpływają na ludzi starszych i lokują starość w kontekście interakcji globalnych; działań lokalnych, środowiskowych i instytucjonalnych podejmowanych na rzecz seniorów; zagadnień związanych z postawami wobec osób starszych, dyskryminacją ze względu na wiek, zdrowiem, jakością życia i ekoterapią; zindywidualizowanego doświadczania starości w kontekście uczenia się oraz w trudnych sytuacjach życiowych, takich jak choroba czy przemoc domowa.

Książka jest adresowana do pedagogów, socjologów, psychologów, studentów i doktorantów zajmujących się problematyką gerontologiczną, a także do przedstawicieli instytucji wspierających osoby starsze.

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku
Opracowanie ma charakter poglądowo-teoretyczny, powstało bowiem na podstawie przeglądu dostępnej literatury przedmiotu (polskiej i zagranicznej). Publikacja skierowana jest zarówno do naukowców jak i studentów zajmujących się tematyką starzenia się ludności, starości i osób starszych oraz do coraz szerszego grona zainteresowanych tymi zagadnieniami praktyków, w tym polityków i decydentów oraz reprezentantów usług publicznych, przedstawicieli mediów i organizacji pozarządowych.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku

Opracowanie ma charakter poglądowo-teoretyczny, powstało bowiem na podstawie przeglądu dostępnej literatury przedmiotu (polskiej i zagranicznej). Publikacja skierowana jest zarówno do naukowców jak i studentów zajmujących się tematyką starzenia się ludności, starości i osób starszych oraz do coraz szerszego grona zainteresowanych tymi zagadnieniami praktyków, w tym polityków i decydentów oraz reprezentantów usług publicznych, przedstawicieli mediów i organizacji pozarządowych.

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
Książka
W koszyku
Cz.I Starzenie się społeczeństw jako proces demograficzny i społeczny; Cz.II Sytuacja ludzi starych w Polsce; Cz.III Zdrowotne skutki starzenia się społeczeństwa polskiego; Cz.IV Zagadnienia organizacji opieki zdrowotnej nad ludźmi starymi; Zakończenie.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 304 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biuletyn RPO. Źródła , 2013, nr 9)
(Zasada Równego Traktowania. Prawo i praktyka ; nr 5)
1. Zasady polityk publicznych w starzejących się społeczeństwach; 2. Uczestnictwo osób starszych w życiu społecznym; 3. Aktywność społeczna i kulturalna osób starszych; 4. Człowiek starszy w rodzinie- wybrane aspekty prawne; 5. Ochrona zdrowia osób starszych; 6. Zaspokajanie potrzeb opiekuńczych ludzi starych; 7. Kultura fizyczna- sport dla wszystkich; 8. Edukacja w starości i do starości; 9. Zatrudnienie osób starszych; 10. Bezpieczeństwo socjalne a ograniczenia finansowych konsekwencji występowania ryzyk socjalnych. Analiza prawna; 11. Uczestnictwo w rynku dóbr i usług konsumpcyjnych i finansowych; 12. Planowanie przestrzenne a potrzeby seniorów; 13. Mieszkanie i środowisko zamieszkania ludzi starych; 14. Wizerunek starości i człowieka starego. Postawy wobec starzenia się społeczeństw; 15. Srebrna gospodarka- ekonomiczny wymiar procesu starzenia się populacji.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 316 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1. Późna dorosłość jako szansa rozwoju z perspektywy teorii przywiązania. 2. Mądrość w okresie późnej dorosłości jako efekt indywidualizacji rozwoju. 3. Regulacja emocji w okresie późnej dorosłości. 4. Miłość i bliskie związki w okresie późnej dorosłości. 5. Współcześni dziadkowie i ich znaczenie dla rozwoju wnuków. 6. Wspólna opowieść dziadków i wnuków - o roli wzajemnych powiązań w systemie rodzinnym. 7. Zaangażowanie w działalność społeczności lokalnej. 8. Potrzeby edukacyjne kobiet w okresie późnej dorosłości. 9. Uczenie się od nauczyciela i od rówieśników w procesie edukacji artystycznej podejmowanej w okresie późnej dorosłości. 10. Psychologiczne wyznaczniki programowania jakości środowiska życia osób w podeszłym wieku. 11. Wspomaganie rozwoju czy opieka w okresie późnej dorosłości? 12. Wspomaganie rozwoju osób starszych na miarę nowoczesnego społeczeństwa.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 159.9 (1 egz.)
E-book
W koszyku
Forma i typ
Rozdrażniona życiem piętnastoletnia Adéla pragnie decydować o sobie tu i teraz, dlatego często ucieka do nocnego baru Cisza. Opuszcza szkołę i dom, a jedynym stałym elementem jest dla niej ten bar. Świat dziewczyny z czasem się zmienia, podobnie jak jej ambicje i aspiracje. Idziemy za bohaterką, przyglądając się jej, gdzie jeden rozdział to jeden rok. Mijając trzydzieste urodziny Adéli, widzimy, jak wyimaginowany krąg się zamyka. ------- Mocna, kipiąca od emocji powieść Alžběty Bublanovej obnaża naturę koła życia. W pogoni za dorosłością i złudną wizją szczęścia można się zatracić. Każdy, podobnie jak bohaterka, ma własną Ciszę, w której szuka schronienia, uciekając przed uwierającą rzeczywistością. Jola Bugała-Urbańska z @Czytanie.na.platanie -------- Alžbeta Bublanová uświadamia, że jeśli czujemy w sobie pustkę, to staramy się ją zapełnić w przeróżny sposób. Otchłań wciąga Adélę i chce przejąć kontrolę nad jej życiem, wywołując w dziewczynie chęć ucieczki, rozczarowanie codziennością i trudne emocje. Refleksje nad sensem życia mogą przytłaczać bez względu na wiek. Barbara Pawliczek, autorka „Punktu wspólnego” -------- Wypijam pierwszy kieliszek. – Czuję nienawiść – szepczę. – Do kogo? – Do rodziny. Ale też do siebie. Nie wiem, co to jest. Jakaś potrzeba, aby coś osiągnąć. Już teraz. Nie czekać, aż będę miała trzydzieści lat. Boję się, że potem już się nie da. Albo coś zrobię teraz, albo już nigdy. Potem będę już zbyt leniwa. Zacznę rodzić dzieci. Znajdę pracę, w której będę miała spokój. Rano do pracy, z pracy do domu do męża, po drodze wstąpić do sklepu, zrobić zakupy, ugotować obiad. I do tego dzieci. Każdy dom jest taki sam. I czekanie na urlop. A potem na śmierć. Nikt nie ma nic innego. Ja tak nie chcę. Barmanka mi dolewa. – Życie cię uspokoi. -------- Alžběta Bublanová w 2012 r. zdobyła nagrodę Máchova růže od Akademii Czeskiej Literatury za zbiór opowiadań „Čtyři stěny”. Opublikowała powieści „V Tichu” (W ciszy), „Barák” (Kamienica), „Ti, kterým se narodíš” (Im przeznaczone) oraz opowiadania „Odraz ode dna”. Jest współautorką poradnika dla pisarzy „Cvičebnice tvůrčího psaní: I Shakespeare nějak začal” (Ćwiczenia kreatywnego pisania. I Szekspir jakoś zaczynał). Urodzona w Brnie, ukończyła Akademię Literacką im. Josefa Škvoreckiego w Pradze. Od ponad czterech lat uczy kreatywnego pisania i wydaje lokalny magazyn o jednej z praskich dzielnic.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Brak okładki
Książka
W koszyku
1. Starość jako problem społeczno-ekonomiczny; 2. Pomoc społeczna i opieka nad osobami starymi we Francji; 3. Zabezpieczenie na starość w Niemczech- system emerytalny, ubezpieczenia pielęgnacyjne i otoczenie; 4. Polityka społeczna wobec problemów starości; 5. Administracja publiczna wobec osób w podeszłym wieku; 6. Rodzina i polityka rodzinna wobec osób starszych; 7. Warunki życia seniorów w województwie śląskim; 8. Miejsce seniora w rodzinie śląskiej; 9. Starzy ludzie w rodzinach górniczych; 10. Świadczenia emerytalne w polskim górnictwie węgla kamiennego na tle tendencji w wybranych krajach UE; 11. Osoby starsze na rynku pracy; 12. Obszary odrębności społecznej ludzi starszych. Problemy teoretyczne i potrzeby badań socjologicznych w kontekście postępującego starzenia sie miast Górnego Śląska; 13. Problemy dostosowania budynków szpitalnych w Polsce do potrzeb pacjenta (na przykładzie oceny jakości wybranego szpitala miejskiego szpitala w Województwie Śląskim); 14. Poszukiwania optymalnego rozwiązania funkcjonalno-przestrzennego domu seniora na podstawie przeprowadzonych badań jakościowych; 15. Edukacja gerontologiczna a upodmiotowienie człowieka starego; 16. Aktywność- edukacja seniorów; 16. Społeczno-ekonomiczne uwarunkowania rozwoju opieki paliatywnej/ hospitacyjnej; 17. Profesjonalizm pracownika socjalnego; 18. Starość jako wartość i zadanie moralne.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 304 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1. Wstęp. 2. Dzieciństwo XXI wieku. 3. Raj utracony. 4. Wrażliwość opiekuna. 5. Kiedy dzieci zaczynają nas rozumieć? 6. Dokąd prowadzi zabawa? 7. Meble z gałganków, klocki lego czy gry komputerowe? 8. Dziecięce kryzysy. 9. Zbuntowane trzylatki. 10. Kłębki energii. 11. Moment intelektualny. 12. Układy ryzyka. 13. Co to jest ufność? 14. Trudne rozmowy. 15. Następna szansa. 16. Edukacja. 17. Epizody wspólnego zaangażowania. 18. Nauczyciel jako organizator. 19. Dzieci nadpobudliwe. 20. Raz jeszcze o organizacji. 21. Trudny wiek. 22. Tożsamość. 23. Wypuszczanie dzieci w świat. 24. Zegary życia. 25. O stałym centrum i płynnych peryferiach. 26. Czy aby się rozwijać, trzeba się cofać? 27. W gorsetach ról. 28. Uwolnienie. 29. Intymność. 30. Lider - jaki jest? 31. Bunt (nie przemija...). 32. Jesień życia. 33. Dziadkowie, rodzice i dzieci. 34. Wspomnienia. 35 Aneks: osiem etapów rozwoju osobowości według Erika. H. Eriksona.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 159.9 (1 egz.)
Brak okładki
E-book
W koszyku
Forma i typ
Zaangażowanie antropologa łączy trzy postawy autobiograficzne - świadectwa, wyznania, wyzwania. Osią pracy jest napięcie między konwencjonalną teorią antropologiczną a przeżyciem, zwłaszcza przeżyciem granicznym choroby, śmierci i cierpienia. Autor odrzuca utrwalony sposób pisania o tych kwestiach, sprowadzający się najczęściej do rejestracji i interpretacji „rytuałów” im towarzyszących, społecznych wyobrażeń czy obrazów medialnych. Ze szlachetną premedytacją stawia przed czytelnikiem „nagą” prawdę przeżycia, jej banalność, marginesowość, jej wstyd i efekt poniżenia. Au-tor wadzi się z naszą mentalnością, z naszym najgłębszym „ja”, dokonując swoją pracą znaczącej transgresji etycznej. Tym, co wyróżnia autora spośród innych, jest wariant antropologii zaangażowanej przedstawiany ostentacyjnie, ma charakter programowego manifestu, zanurzenia zaangażowania w żywiole autobiograficznym. Trzy postawy jego autobiograficznego „ja” wybrzmiewają wspólnie. Antropologiczny lógos odnajduje w postawie świadectwa argumentacyjną siłę opisu zdarzeń i stawia na „wymowę faktów”. Antropologiczny ethos lokuje się w postawie wyznania, by odpowiednio ukształtowany w swej słownej formie badawczy raport mógł stać się - ujawniającą doświadczenia i przeżycia - przekonującą antyfikcją. Antropologiczny pathos przybiera postawę wyzwania, a czyni to, etycznie umocowany, dla poruszenia innych antropologów jako badaczy‒ludzi.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ

Zaangażowanie antropologa łączy trzy postawy autobiograficzne ‒ świadectwa, wyznania, wyzwania. Osią pracy jest napięcie między konwencjonalną teorią antropologiczną a przeżyciem, zwłaszcza przeżyciem granicznym choroby, śmierci i cierpienia.
Autor odrzuca utrwalony sposób pisania o tych kwestiach, sprowadzający się najczęściej do rejestracji i interpretacji „rytuałów” im towarzyszących, społecznych wyobrażeń czy obrazów medialnych. Ze szlachetną premedytacją stawia przed czytelnikiem „nagą” prawdę przeżycia, jej banalność, marginesowość, jej wstyd i efekt poniżenia. Autor wadzi się z naszą mentalnością, z naszym najgłębszym „ja”, dokonując swoją pracą znaczącej transgresji etycznej.
Tym, co wyróżnia autora spośród innych, jest wariant antropologii zaangażowanej przedstawiany ostentacyjnie, ma charakter programowego manifestu, zanurzenia zaangażowania w żywiole autobiograficznym. Trzy postawy jego autobiograficznego „ja” wybrzmiewają wspólnie. Antropologiczny lógos odnajduje w postawie świadectwa argumentacyjną siłę opisu zdarzeń i stawia na „wymowę faktów”. Antropologiczny ethos lokuje się w postawie wyznania, by odpowiednio ukształtowany w swej słownej formie badawczy raport mógł stać się ‒ ujawniającą doświadczenia i przeżycia ‒ przekonującą antyfikcją. Antropologiczny pathos przybiera postawę wyzwania, a czyni to, etycznie umocowany, dla poruszenia innych antropologów jako badaczy‒ludzi.

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku
Współczesne zainteresowania problematyką starości wiążą się z faktem postępującego dość dynamicznie starzenia się społeczeństwa i zwiększającego się udziału osób starszych w ogólnej strukturze społecznej. Brak jest jednak jednoznacznego stanowiska w zakresie kryteriów określających początki starości. Wydłużająca się średnia długość życia człowieka, która jest spowodowana jego indywidualnym tempem starzenia, a także różnymi objawami starości zarówno w wymiarze biologicznym, jak i psychospołecznym nie sprzyja jednoznacznemu określeniu początku starości. Wchodzenie człowieka w okres starości nie oznacza stabilizacji rozwojowej, daje zrozumienie poczucia sensu własnego życia, poczucie spełnienia, satysfakcji i zadowolenia, ale stawia także kolejne zadanie związane z tym okresem życia, w tym również problemy związane z ograniczeniami i trudnościami. Do sytuacji dość trudnych tego okresu zalicza się obniżenie sprawności fizycznej i psychicznej, utratę osób bliskich, utratę dotychczasowego statusu zawodowego, społecznego i ekonomicznego, zmniejszenie poczucia znaczenia i przydatności w grupie, zwłaszcza zmianę perspektywy czasowej, w tym zbliżająca się perspektywę śmierci, a także zależność od innych ludzi czy też instytucji świadczących usługi dla osób starszych. Proces psychospołecznego funkcjonowania osób w podeszłym wieku, jak również adaptacji do starości jest w znaczącym stopniu zróżnicowany. Wydaje się, że zasadniczym czynnikiem wpływającym na jakość procesów starzenia i przystosowania się do starości jest pozytywna lub też negatywna ocena bilansu własnego życia. Efektywna adaptacja do starości polega między innymi na radzeniu sobie z problemami codziennymi, zdolności sprawowania kontroli nad procesem starzenia się, jak również dbałości o jakość życia w warunkach doświadczania utraty wielu wartości. Pozytywna postawa, optymistyczne patrzenie na ten okres życia, dotyczące zarówno własnej starości, jak i innych ludzi w znacznym stopniu może przyczynić się do czerpania satysfakcji z życia. Ważnym elementem tego okresu są też więzi międzypokoleniowe. Wydaję się, że dzisiejsze czasy charakteryzujące się szybkim rozwojem techniki oraz dużym tempem naszego życia, nie zawsze sprzyjają docenianiu doświadczeń zdobywanych z wiekiem. W aktualnej rzeczywistości, gdzie głównie stawia się na młodość można mieć wrażenie, że ludzie w starszym wieku są zbędni, a czasami dość kłopotliwi i w wielu przypadkach odsuwa się ich od życia zawodowego i społecznego. A przecież oni mogą być wartościowymi przekaźnikami kultury, tradycji, wiedzy, obyczajów i mądrości życiowej. Należy więc często stawiać sobie pytanie – co należy robić, aby tym osobom chciało się dalej żyć i mieć satysfakcję z tego życia? Problematyka starzenia powinna zmuszać nas do prowadzenia wszechstronnych badań nad tym nieodłącznym dla każdego człowieka etapem życia. Monografia poświęcona jest opisowi życia ludzi starszych i analizie form wsparcia i pomocy osobom w wieku senioralnym. Autorami poszczególnych rozdziałów są przedstawiciele ośrodków naukowych Polski, Białorusi, Rosji i Turcji. Celem jaki przyświecał autorom poszczególnych tekstów i opracowań była nie tylko próba przybliżenia problematyki starzenia się społeczeństwa, ale także pobudzenia czytelnika do refleksji nad własnym życiem i sposobem przygotowania się do tego etapu, który przypisany jest każdemu – obecnie albo w przyszłości, i stanowi jeden z okresów, w którym realizowane zadania i czerpanie satysfakcji zależą w znacznym stopniu od dojrzałości i mądrości życiowej.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Publikacja dotyczy usług opiekuńczych i asystenckich świadczonych starszym osobom niesamodzielnym. W pierwszej części przedstawiono krótką analizę zjawisk starości i samotności osób starszych jako wieloaspektowych wyzwań dla polityk publicznych oraz charakterystykę wybranych modeli opieki nad osobami niesamodzielnymi stosowanych na świecie. Część drugą poświęcono analizie zakresu i sposobu wykonywania usług opiekuńczych skierowanych do starszych osób niesamodzielnych w Polsce. Bazuje ona na badaniach przeprowadzonych w ramach projektu Profesjonalizacja usług asystenckich i opiekuńczych dla osób niesamodzielnych – nowe standardy kształcenia i opieki na terenie pięciu województw: mazowieckiego, warmińsko-mazurskiego, podkarpackiego, wielkopolskiego i śląskiego. W książce zaprezentowano ograniczenia osób zależnych i wynikające z nich potrzeby, czynności realizowane przez opiekunów w celu ich zaspokojenia, a także trudności związane ze świadczeniem usług opiekuńczych. Starano się zidentyfikować źródła tych problemów oraz sformułować praktyczne wskazówki służące ich przezwyciężaniu i odnoszące się do standardów usług opiekuńczych dla osób niesamodzielnych.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej