1. Rachunkowość finansowa w systemie informacji ekonomicznej, 2. Rzeczowe aktywa trwałe, 3. Wartości niematerialne i prawne, 4. Inwestycje i zobowiązania finansowe, 5. Wybrane problemy obrotu materiałowego i towarowego, 6. Rozrachunki, 7. Kapitały własne, 8. Rezerwy, 9. Fundusze specjalne, 10. Ewidencja kosztów działalności, 11. Zasady ustalenia, ewidencji i rozliczania wyniku finansowego, 12. Inwentaryzacja aktywów i pasywów, 13. Sprawozdawczośćfinansowa przedsiębiorstw
Część pierwsza: Prawne i ekonomiczne otoczenie firmy; 1. Elementy prawa cywilnego; 2. Prawo gospodarcze - wybrane zagadnienia; 3. Podstawy gospodarki finansowej spółki; 4. Współpraca podmiotu gospodarczego z bankiem; Część druga: Prawne i zawodowe normy rachunkowości; 5. Harmonizacja rachunkowości; 6. Międzynarodowe i krajowe standardy rachunkowości; 7. Tendencje rozwojowe rachunkowości; 8. Podstawy prawne i organizacja rachunkowości; 9. Kryteria wyboru systemu finansowo - księgowego; 10. Rachunkowość jednostek nie prowadzących działalności gospodarczej; 11. Polityka bilansowa; Część trzecia: Rachunkowość aktywów: 12. Środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne; 13. Inwestycje rzeczowe; 14. Instrumenty finansowe; 15. Zapasy; 16. Rozrachunki; 17. Środki pieniężne; 18.Rozliczenia międzyokresowe; Część czwarta: Rachunkowość pasywów; 19. Kapitały; 20. Ustalanie wyniku finansowego, 21. Rezerwy na zobowiązania; 22. Kontakty długoterminowe; 23. Odroczony podatek dochodowy; Część piąta: Rachunkowość zarządcza i controlling; 24. Rachunek kosztów; 25. Rachunkowość zarządcza, 26. Controlling; Część szósta: Rachunkowość zdarzeń nietypowych; 27. Rachunkowość jednostki w stanie upadłości; 28. Łączenie i podział spółek; Część siódma: Sprawozdawczość i analiza finansowa; 29. Sprawozdawczośćfinansowa; 30. Analiza finansowa;
Część pierwsza: Prawne i ekonomiczne otoczenie firmy; 1. Elementy prawa cywilnego; 2. Prawo gospodarcze - wybrane zagadnienia; 3. Podstawy gospodarki finansowej spółki; 4. Współpraca podmiotu gospodarczego z bankiem; Część druga: Prawne i zawodowe normy rachunkowości; 5. Harmonizacja rachunkowości; 6. Międzynarodowe i krajowe standardy rachunkowości; 7. Tendencje rozwojowe rachunkowości; 8. Podstawy prawne i organizacja rachunkowości; 9. Kryteria wyboru systemu finansowo - księgowego; 10. Rachunkowość jednostek nie prowadzących działalności gospodarczej; 11. Polityka bilansowa; Część trzecia: Rachunkowość aktywów: 12. Środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne; 13. Inwestycje w rzeczowe aktyw trwałe; 14. Instrumenty finansowe; 15. Zapasy; 16. Rozrachunki; 17. Środki pieniężne; 18.Rozliczenia międzyokresowe; Część czwarta: Rachunkowość pasywów; 19. Kapitały; 20. Ustalanie wyniku finansowego, 21. Rezerwy na zobowiązania; 22. Kontakty długoterminowe; 23. Odroczony podatek dochodowy; Część piąta: Rachunkowość zarządcza i controlling; 24. Rachunek kosztów; 25. Rachunkowość zarządcza, 26. Controlling; Część szósta: Rachunkowość zdarzeń nietypowych; 27. Rachunkowość jednostki w stanie upadłości; 28. Łączenie i podział spółek; Część siódma: Sprawozdawczość i analiza finansowa; 29. Sprawozdawczośćfinansowa; 30. Analiza finansowa;
1. Ogólne zasday rachunkowości finansowej, 2. Aktywa trwałe, 3. Środki pieniężne, rachunki bankowe i krótkoterminowe aktywa finansowe, 4 .Rozrachunki i roszczenia, 5. Materiały i towary, 6. Koszty i ich rozliczanie. Kalkulacja, 7. Produkty pracy, 8. Przychody i koszty związane z ich osiągnięciem, 9. Kapitały, fundusze i wynik finansowy, 10. Rachunkowość łączących się spółek, 11. Sprawozdawczośćfinansowa
Zawiera: Część A. Aspekty prawne i organizacyjne rachunkowości. 1. Rachunkowość jako element systemu informacyjnego przedsiębiorstwa: 1.1. Istota, zakres i zadania rachunkowości; 1.2. Zewnętrzne i wewnętrzne regulacje rachunkowości; 1.3. Zasady prawidłowej rachunkowości; 1.4. Struktura rachunkowości; 1.5. Użytkownicy informacji finansowych. 2. Projektowanie systemu rachunkowości w przedsiębiorstwie: 2.1. Zasady projektowania systemu rachunkowości przedsiębiorstwa; 2.2. Elementy polityki rachunkowości przedsiębiorstwa; 2.3. Zasady budowania zakładowego planu kont; 2.4. Weryfikacja zasad (polityki) rachunkowości przedsiębiorstwa; 2.5. Odpowiedzialność za rachunkowość przedsiębiorstwa. 3. Wybrane elementy organizacji systemu rachunkowości w przedsiębiorstwie: 3.1. Etapy generowania informacji finansowych w systemie rachunkowości; 3.2. Wycena zasobów majątkowych i źródeł ich finansowania; 3.3. Dokumenty księgowe jako podstawa ewidencji operacji gospodarczych; 3.4. Zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych; 3.5. Inwentaryzacja jako narzędzie weryfikacji zapisów księgowych. Część B. Rachunkowość przedsiębiorstw kontynuujących działalność. Zasoby majątkowe i kapitały w przedsiębiorstwach kontynuujących działalność. 4. Rzeczowe i niematerialne aktywa trwałe przedsiębiorstwa: 4.1. Istota i rodzaje środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych; 4.2. Wycena środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych; 4.3. Zasady amortyzacji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych; 4.4. Aktualizacja wartości i odpisy z tytułu utraty wartości środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych; 4.5. Ewidencja środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych; 4.6. Środki trwałe w budowie i ich ewidencja; 4.7. Leasing środków trwałych i wartości niematerialnych oraz prawnych i jego ewidencja. 5. Aktywa inwestycyjne przedsiębiorstwa: 5.1. Istota i rodzaje aktywów inwestycyjnych; 5.2. Aktywa finansowe i niefinansowe i ich wycena; 5.3. Ewidencja długoterminowych aktywów finansowych i niefinansowych; 5.4. Struktura krótkoterminowych aktywów finansowych i zasady ich ewidencji. 6. Aktywa pieniężne przedsiębiorstwa i kredyty bankowe: 6.1. Istota, rodzaje i zasady gospodarowania aktywami pieniężnymi; 6.2. Środki pieniężne w kasie; 6.3. Środki pieniężne na rachunkach bankowych; 6.4. Inne środki pieniężne; 6.5. Kredyty bankowe, ich rodzaje i ewidencja. 7. Rozrachunki i roszczenia w przedsiębiorstwie: 7.1. Pojęcie i rodzaje rozrachunków; 7.2. Zasady wyceny i dokumentacja rozrachunków (krajowych i zagranicznych); 7.3. Rozrachunki z kontrahentami; 7.4. Rozrachunki publicznoprawne; 7.5. Rozrachunki z pracownikami; 7.6. Pozostałe rozrachunki; 7.7. Odpisy aktualizujące należności; 7.8. Należności dochodzone sądownie (roszczenia). 8. Aktywa obrotowe przedsiębiorstwa: 8.1. Zasady gospodarowania zapasami; 8.2. Klasyfikacja i metody wyceny materiałów i towarów; 8.3. Rozliczenie zakupu materiałów i towarów; 8.4. Ewidencja materiałów; 8.5. Ewidencja towarów; 8.6. Nadwyżki i niedobory materiałów i towarów. 9. Ewidencja, rozliczanie i kalkulacja kosztów w przedsiębiorstwie: 9.1. Pojęcie i klasyfikacja kosztów; 9.2. Warianty ewidencji kosztów; 9.3. Koszty według rodzajów - ich ewidencja i rozliczanie; 9.4. Koszty w układzie funkcjonalno-kalkulacyjnym i ich rozliczanie; 9.5. Rozliczanie kosztów w czasie 9.6. Istota i metody kalkulacji kosztów. 10. Produkty gotowe i produkcja niezakończona w przedsiębiorstwie: 10.1. Ogólna charakterystyka produktów gotowych; 10.2. Zasady wyceny produktów gotowych; 10. 3. Ewidencja produktów gotowych; 10.4. Braki i ich ewidencja. 11. Przychody i koszty związane z ich osiągnięciem w przedsiębiorstwie: 11.1. Pojęcie i rodzaje przychodów; 11.2. Ewidencja przychodów ze sprzedaży produktów, towarów i materiałów; 11.3. Ewidencja kosztów związanych z uzyskaniem przychodów ze sprzedaży produktów, towarów i materiałów; 11.4. Pozostałe przychody i koszty operacyjne; 11.5. Przychody i koszty finansowe; 11..6. Obroty wewnętrzne i ich koszt własny. 12. Kapitały i fundusze przedsiębiorstwa: 12.1. Istota i rodzaje kapitałów (funduszy); 12.2. Kapitały (fundusze) podstawowe w różnych jednostkach gospodarczych; 12.3. Kapitały (fundusze) zapasowe i rezerwowe w różnych jednostkach gospodarczych; 12.4. Rozliczenia międzyokresowe przychodów; 12.5. Fundusze specjalne; 12.6. Obowiązkowe obciążenia wyniku finansowego; 12.7. Wynik finansowy netto i jego rozliczanie. 13. Rezerwy na zobowiązania w przedsiębiorstwie: 13.1. Ogólna charakterystyka rezerw; 13.2. Rezerwy na przyszłe zobowiązania i straty w księgach rachunkowych; 13.3. Rezerwy na wydatki przyszłych okresów - rozliczenia międzyokresowe bierne; 13.4. Rezerwy i aktywa z tytułu odroczonego podatku dochodowego; 13.5. Ujawnienia informacji o rezerwach w sprawozdaniu finansowym. Część C. Sprawozdawczośćfinansowa przedsiębiorstwa - sporządzanie i badanie. 14. Zakres i procedury sporządzania sprawozdania finansowego w przedsiębiorstwie. 14.1. Istota, cechy i zakres sprawozdania finansowego; 14.2. Zasady sporządzania sprawozdania finansowego; 14.3. Struktura informacyjna bilansu; 14.4. Rachunek zysków i strat; 14.5. Informacja dodatkowa; 14.6. Zestawienie zmian w kapitale (funduszu) własnym; 14.7. Rachunek przepływów pieniężnych; 14.8. Sprawozdanie z działalności w roku obrotowym; 14.9. Sprawozdanie z płatności na rzecz administracji publicznej; 14.10. Konsolidacja sprawozdań finansowych. 15. Badanie, udostępnianie i ogłaszanie sprawozdań finansowych: 15.1. Cel i zasady badania sprawozdania finansowego; 15.2. Sprawozdanie z badania sprawozdania finansowego; 15.3. Zatwierdzanie, udostępnianie oraz ogłaszanie sprawozdania finansowego. Część D. Rachunkowość przedsiębiorstw niekontynuujących działalności. 16. Rachunkowość łączących się i przejmowanych przedsiębiorstw: 16.1. Istota fuzji i przejęć; 16.2. Zasady i metody łączenia się spółek; 16.3. Rozliczenie łączenia spółek metodą nabycia; 16.4. Rozliczenie łączenia spółek metodą łączenia udziałów; 16.5. Skutki przejęcia jednostki w rachunkowości; 16.6. Ujawnianie informacji o połączeniu w sprawozdaniach finansowych; 17. Rachunkowość przedsiębiorstw w upadłości i likwidacji: 17.1. Regulacje prawne dotyczące upadłości i likwidacji przedsiębiorstwa; 17.2. Zakres prac związanych z upadłością i likwidacją przedsiębiorstwa; 17.3. Otwieranie i zamykanie ksiąg rachunkowych; 17.4. Inwentaryzacja aktywów i pasywów likwidowanego przedsiębiorstwa; 17.5. Wycena aktywów i pasywów likwidowanego przedsiębiorstwa; 17.6. Sprawozdanie finansowe przedsiębiorstwa w likwidacji.
Wykaz skrótów; Wstęp; Wykaz kont syntetycznych; CZĘŚĆ A. Aspekty prawne i organizacyjne rachunkowości Rozdział 1. Rachunkowość jako element systemu informacyjnego przedsiębiorstwa: 1.1. Istota, zakres i zadania rachunkowości 1.2. Zewnętrzne i wewnętrzne regulacje rachunkowości 1.3. Zasady prawidłowej rachunkowości 1.4. Struktura rachunkowości 1.5. Użytkownicy informacji finansowych Rozdział 2. Projektowanie systemu rachunkowości w przedsiębiorstwie: 2.1. Zasady projektowania systemu rachunkowości przedsiębiorstwa 2.2. Elementy polityki rachunkowości przedsiębiorstwa 2.3. Zasady budowy zakładowego planu kont 2.4. Weryfikacja zasad (polityki) rachunkowości przedsiębiorstwa 2.5. Odpowiedzialność za rachunkowość przedsiębiorstwa Rozdział 3. Wybrane elementy organizacji systemu rachunkowości w przedsiębiorstwie: 3.1. Etapy generowania informacji finansowych w systemie rachunkowości 3.2. Wycena zasobów majątkowych i źródeł ich finansowania 3.3. Dokumenty księgowe jako podstawa ewidencji operacji gospodarczych 3.4. Zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych 3.5. Inwentaryzacja jako narzędzie weryfikacji zapisów księgowych CZĘŚĆ B. Rachunkowość przedsiębiorstw kontynuujących działalność. Zasoby majątkowe i kapitały w przedsiębiorstwach kontynuujących działalność Rozdział 4. Rzeczowe i niematerialne aktywa trwałe przedsiębiorstwa: 4.1. Istota i rodzaje środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych 4.2. Wycena środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych 4.3. Zasady amortyzacji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych 4.4. Aktualizacja wartości i odpisy z tytułu utraty wartości środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych 4.5. Ewidencja środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych 4.6. Środki trwałe w budowie i ich ewidencja 4.7. Leasing środków trwałych i wartości niematerialnych oraz prawnych i jego ewidencja Rozdział 5. Aktywa inwestycyjne przedsiębiorstwa: 5.1. Istota i rodzaje aktywów inwestycyjnych 5.2. Aktywa finansowe i niefinansowe i ich wycena 5.3. Ewidencja długoterminowych aktywów finansowych i niefinansowych 5.4. Struktura krótkoterminowych aktywów finansowych i zasady ich ewidencji Rozdział 6. Aktywa pieniężne przedsiębiorstwa i kredyty bankowe 6.1. Istota, rodzaje i zasady gospodarowania aktywami pieniężnymi 6.2. Środki pieniężne w kasie 6.3. Środki pieniężne na rachunkach bankowych 6.4. Inne środki pieniężne 6.5. Kredyty bankowe, ich rodzaje i ewidencja Rozdział 7. Rozrachunki i roszczenia w przedsiębiorstwie: 7.1. Pojęcie i rodzaje rozrachunków 7.2. Zasady wyceny i dokumentacja rozrachunków (krajowych i zagranicznych) 7.3. Rozrachunki z kontrahentami 7.4. Rozrachunki publicznoprawne 7.5. Rozrachunki z pracownikami 7.6. Pozostałe rozrachunki 7.7. Odpisy aktualizujące należności 7.8. Należności dochodzone sądownie (roszczenia) Rozdział 8. Aktywa obrotowe przedsiębiorstwa: 8.1. Zasady gospodarowania zapasami 8.2. Klasyfikacja i metody wyceny materiałów i towarów 8.3. Rozliczenie zakupu materiałów i towarów 8.4. Ewidencja materiałów 8.5. Ewidencja towarów 8.6. Nadwyżki i niedobory materiałów i towarów Rozdział 9. Ewidencja, rozliczanie i kalkulacja kosztów w przedsiębiorstwie: 9.1. Pojęcie i klasyfikacja kosztów 9.2. Warianty ewidencji kosztów 9.3. Koszty według rodzajów - ich ewidencja i rozliczanie 9.4. Koszty w układzie funkcjonalno-kalkulacyjnym i ich rozliczanie 9.5. Rozliczenia kosztów w czasie 9.6. Istota i metody kalkulacji kosztów Rozdział 10. Produkty gotowe i produkcja niezakończona w przedsiębiorstwie: 10.1. Ogólna charakterystyka produktów gotowych 10.2. Zasady wyceny produktów gotowych 10.3. Ewidencja produktów gotowych 10.4. Braki i ich ewidencja Rozdział 11. Przychody i koszty związane z ich osiągnięciem w przedsiębiorstwie: 11.1. Pojęcie i rodzaje przychodów 11.2. Ewidencja przychodów ze sprzedaży produktów, towarów i materiałów 11.3. Ewidencja kosztów związanych z uzyskaniem przychodów ze sprzedaży produktów, towarów i materiałów 11.4. Pozostałe przychody i koszty operacyjne 11.5. Przychody i koszty finansowe 11.6. Obroty wewnętrzne i ich koszt własny Rozdział 12. Kapitały i fundusze przedsiębiorstwa: 12.1. Istota i rodzaje kapitałów (funduszy) 12.2. Kapitały (fundusze) podstawowe w różnych jednostkach gospodarczych 12.3. Kapitały (fundusze) zapasowe i rezerwowe w różnych jednostkach gospodarczych 12.4. Rozliczenia międzyokresowe przychodów 12.5. Fundusze specjalne 12.6. Obowiązkowe obciążenia wyniku finansowego 12.7. Wynik finansowy netto i jego rozliczanie Rozdział 13. Rezerwy na zobowiązania w przedsiębiorstwie: 13.1. Ogólna charakterystyka rezerw 13.2. Rezerwy na przyszłe zobowiązania i straty w księgach rachunkowych 13.3. Rezerwy na wydatki przyszłych okresów - rozliczenia międzyokresowe bierne 13.4. Rezerwy i aktywa z tytułu odroczonego podatku dochodowego 13.5. Ujawnienia informacji o rezerwach w sprawozdaniu finansowym CZĘŚĆ C. Sprawozdawczośćfinansowa przedsiębiorstwa - sporządzanie i badanie, udostępnianie oraz archiwizacja i ochrona zbiorów dokumentacji księgowej Rozdział 14. Zakres i procedury sporządzania sprawozdania finansowego w przedsiębiorstwie: 14.1. Istota, cechy i zakres sprawozdania finansowego 14.2. Zasady sporządzania sprawozdania finansowego 14.3. Struktura informacyjna bilansu 14.4. Rachunek zysków i strat 14.5. Informacja dodatkowa 14.6. Zestawienie zmian w kapitale (funduszu) własnym 14.7. Rachunek przepływów pieniężnych 14.8. Sprawozdanie z działalności w roku obrotowym 14.9. Sprawozdanie z płatności na rzecz administracji publicznej 14.10. Konsolidacja sprawozdań finansowych Rozdział 15. Badanie, składanie do właściwego rejestru sądowego, udostępnianie i ogłaszanie sprawozdań finansowych: 15.1. Cel i zasady badania sprawozdania finansowego 15.2. Sprawozdanie z badania sprawozdania finansowego 15.3. Zatwierdzanie, udostępnianie oraz ogłaszanie sprawozdania finansowego Rozdział 16. Przechowywanie i ochrona zbiorów dokumentacji księgowej przedsiębiorstwa: 16.1. Regulacje prawne dotyczące przechowywania i ochrony zbiorów dokumentacji księgowej 16.2. Miejsca i czasokres przechowywania zbiorów dokumentacji księgowej 16.3. Przechowywanie i ochrona zbiorów danych rachunkowości likwidowanych jednostek 16.4. Sposoby przechowywania zbiorów dokumentacji księgowej 16.5. Brakowanie zbiorów dokumentacji księgowej CZĘŚĆ D. Rachunkowość przedsiębiorstw niekontynuujących działalności Rozdział 17. Rachunkowość łączących się i przejmowanych przedsiębiorstw: 17.1. Istota fuzji i przejęć 17.2. Zasady i metody łączenia się spółek 17.3. Rozliczenie łączenia spółek metodą nabycia 17.4. Rozliczenie łączenia spółek metodą łączenia udziałów 17.5. Skutki przejęcia jednostki w rachunkowości 17.6. Ujawnianie informacji o połączeniu w sprawozdaniach finansowych Rozdział 18. Rachunkowość przedsiębiorstw w upadłości i likwidacji: 18.1. Regulacje prawne dotyczące upadłości i likwidacji przedsiębiorstwa 18.2. Zakres prac związanych z upadłością i likwidacją przedsiębiorstwa 18.3. Otwieranie i zamykanie ksiąg rachunkowych 18.4. Inwentaryzacja aktywów i pasywów likwidowanego przedsiębiorstwa 18.5. Wycena aktywów i pasywów likwidowanego przedsiębiorstwa 18.6. Sprawozdanie finansowe przedsiębiorstwa w likwidacji; Literatura; Wykaz aktów prawnych; Wykaz tabel; Wykaz rysunków; Wykaz schematów; O Autorach.
1. Rachunkowość finansowa w systemie informacji ekonomicznej, 2. Ewidencyjne ujęcie kosztów działalności, 3. Długo i krótkoterminowa inwestycje, 4. Rzeczowe aktywa trwałe, 5. Wartości niematerialne i prawne, 6. Rozrachunki wynikające z działalności operacyjnej, 7. Zobowiązania finansowe, 8. Rezerwy w rachunkowości, 9. Ewidencyjne ujęcie zakupu i zużycia materiałów, 10. Obrót towarowy i jego ewidencyjne ujęcie, 11. Wycena i ewidencja produktów pracy, 12. Wynik finansowy i jego podział, 13. Kapitały włąsne i ich ujęcie w ewidencji, 14. Sprawozdawczośćfinansowa
1. Rachunkowość finansowa w systemie informacji ekonomicznej, 2. Ewidencyjne ujęcie kosztów działalności, 3. Długo i krótkoterminowe inwestycje, 4. Rzeczowe aktywa trwałe, 5. Wartości niematerialne i prawne, 6. Rozrachunki wynikające z działalności operacyjnej, 7. Zobowiązania finansowe, 8. Rezerwy w rachunkowości, 9. Ewidencyjne ujęcie zakupu i zużycia materiałów, 10. Obrót towarowy i jego ewidencyjne ujęcie, 11. Wycena i ewidencja produktów pracy, 12. Wynik finansowy i jego podział, 13. Kapitały własne i ich ujęcie w ewidencji, 14. Sprawozdawczośćfinansowa.
Zawiera: 1. Rachunkowość system informacyjny, 2. Koszty działalności operacyjnej i ich ewidencja, 3. Długo i krótkoterminowe inwestycje, 4. Rzeczowe aktywa trwałe, 5. Wartości niematerialne i prawne, 6. Rozrachunki wynikające z działalności operacyjnej, 7. Zobowiązania finansowe, 8. Rezerwy w rachunkowości, 9. Obrót materiałowy, 10. Obrót towarowy i jego ewidencyjne ujęcie, 11. Wycena i ewidencja produktów pracy, 12. Kontrakty długoterminowe, 13. Przychody, 14. Rezultaty finansowe działalności jednostki gospodarczej, 15. Kapitały własne i ich ujęcie w ewidencji, 16. Inwentaryzacja aktywów i pasywów, 17. Sprawozdanie finansowe jednostki gospodarczej – zakres i zasady sporządzania, 18. Skonsolidowane sprawozdanie finansowe.
1. Łączenie podmiotów gospdoarczych w świetle literatury i regulacji prawnych, 2. Sprawozdawczośćfinansowa grup kapitałowych, 3. Wycena długoterminowych aktywów finansowych, 4. Konsolidacja informacji finansowej
R.1 Podstawowe koncepcje i zasady rachunkowości; R.2 Bilans majątkowy; R.3 Rachunek zysków i strat; R.4 Przetwarzanie informacji księgowych; R.5 Zapisy dostosowawcze; R.6 Wycena aktywów i pasywów; R.7 Rachunek przepływów pieniężnych; R.8 Rachunkowość i raportowanie w firmie usługowej; R.9 Rachunkowość i raportowanie w firmie handlowej; R.10 Rachunkowość i sprawozdawczość firmy produkcyjnej; R.11 Analiza sprawozdań finansowych.
Cz.I Rachunkowość przedsiębiorstwa: 1. Wprowadzenie do rachunkowości przedsiębiorstw, 2. Podstawy prawne funkcjonowania rachunkowości, 3. Majątek i kapitały przedsiębiorstw w rachunkowości, 4. Operacje gospodarcze i zasady ich dokumentowania, 5. Zasady ewidencji na kontach księgowych, 6. Księgi rachunkowe w systemie rachunkowości, 7. Rachunek kosztów - wybrane zagadnienia, 8. Elementy organizacji i techniki rachunkowości, 9. Inwentaryzacja aktywów i pasywów, 10. Zamknięcie roku obrotowego w rachunkowości, 11. Mechanizmy kontrole rachunkowości, 12. Rachunkowość kreatywna, Cz.II Finanse przedsiębiorstwa: 1. Wprowadzenie do finansów przedsiębiorstwa, 2. Finanse a rachunkowość, 3. Dlaczego jedne firmy odnoszą sukces a inne bankrutują, 4. Wewnętrzne i zewnętrzne źródła finansowania przedsiębiorstw, 5. Pozyskiwanie i kształtowanie właściwej struktury kapitałowej, 6. Finansowanie niektórych stadiów rozwoju przedsiębiorstw, 7. Racjonalne inwestowanie oraz finansowanie rzeczowego majątku trwałego i obrotowego, 8. Rynek finansowy i rynek kapitałowy, 9. Podstawy analizy finansowej, 10. Elementy planowania finansowego, 11. Metody i zasady wyceny przedsiębiorstwa i jego składników majątkowych, 12. Internet i elektronika w finansach i bankowości, Cz.III Bilanse i sprawozdawczość finansowa przedsiębiorstwa: 1. Wprowadzenie do bilansoznawstwa i sprawozdawczości finansowej, 2. Bilans jako najważniejsza część rocznego sprawozdania finansowego, 3. Rachunek zysków i strat, 4. Informacja dodatkowa jako element sprawozdania finansowego, 5. Pozostałe elementy rocznej sprawozdawczości finansowej, 6. Klasyfikacja rodzajów bilansów - bilanse szczególne i okolicznościowe, 7. Badania, zatwierdzenie i ogłaszania rocznych sprawozdań finansowych, 8. Analiza rocznych sprawozdań finansowych
W publikacji zaprezentowano aktualny temat przejrzystości spółek giełdowych. Punktem wyjścia rozważań jest charakterystyka kluczowych motywów rosnącego zainteresowania zwiększaniem transparentności organizacji. Zestawiono je z głównymi korzyściami i kosztami takiego podejścia oraz opisem badań w tym zakresie. Praca zawiera także przegląd regulacji i wytycznych skoncentrowanych na wzroście jakości ujawnień w różnych obszarach, m. in.: rachunkowości, ładu korporacyjnego, zasobów niematerialnych, społecznej odpowiedzialności biznesu, zrównoważonego rozwoju, a także sprawozdawczości zintegrowanej. Obok inicjatyw międzynarodowych wskazano polskie projekty promujące wzrost jakości raportowania. W książce zawarto propozycję pożądanej zawartości raportu rocznego spełniającą oczekiwania inwestorów i pozostałych interesariuszy. Skonstruowano indeks, który posłużył do pomiaru przejrzystości wybranych polskich spółek giełdowych na przestrzeni lat 2001-2013. Analiza zmian poziomu ujawnień w poszczególnych obszarach tematycznych pozwoliła na wskazanie aspektów, które wymagają dalszych wysiłków ze strony raportujących celem podniesienia poziomu przejrzystości organizacji. Wnioski z badania poziomu przejrzystości, jak i zaproponowany pożądany kształt raportu rocznego spółki, mogą zainteresować inwestorów, zarządy spółek, działy relacji inwestorskich, analityków, doradców inwestycyjnych, a więc te podmioty, które są zaangażowane w proces przygotowywania raportów lub korzystają z informacji w nich zawartych.
Współczesna rachunkowość zmienia się wraz z rozwojem rzeczywistości gospodarczej, a jej metody i rozwiązania odzwierciedlają nowe potrzeby ekonomiczne i informacyjne otoczenia społeczno-gospodarczego. Nowa rzeczywistość gospodarcza XXI w. spowodowała ewolucję potrzeb kadry zarządzającej, a wzrost przejrzystości i jakościowo poprawnej zawartości informacyjnej raportów jest dziś przedmiotem badań oraz intensywnych prac organizacji międzynarodowych odpowiedzialnych za tworzenie globalnych standardów raportowania informacji finansowej i niefinansowej.
Od lat między rachunkowością a jej otoczeniem obserwuje się rodzaj sprzężenia zwrotnego – rachunkowość aktywnie uczestniczy w kreowaniu otaczającej przedsiębiorstwa rzeczywistości gospodarczej i jednocześnie tę rzeczywistość odwzorowuje. Wpływa ona na otoczenie (kształtuje je), a zarazem silnie reaguje na zachodzące w nim modyfikacje (pozostaje pod wpływem otoczenia, w którym jest stosowana). Zmiany w regulacjach prawnych w krajach Unii Europejskiej, w tym również Polski oraz całego świata, idą w kierunku rozszerzenia oraz ujednolicenia zakresu informacji generowanych i raportowanych przez systemy rachunkowości.
Niniejsza publikacja stanowi głos w dyskusji nad kierunkami i perspektywami rozwoju współczesnej rachunkowości. Przedstawione w niej zagadnienia ukazują niezwykle szeroki zakres i wagę problemów oraz obszarów rozwoju współczesnej rachunkowości. Nie wyczerpują one jednak poruszanej tematyki, lecz jedynie identyfikują wyzwania stojące przed współczesną rachunkowością.
Współczesna rachunkowość zmienia się wraz z rozwojem rzeczywistości gospodarczej, a jej metody i rozwiązania odzwierciedlają nowe potrzeby ekonomiczne i informacyjne otoczenia społeczno-gospodarczego. Nowa rzeczywistość gospodarcza XXI w. spowodowała ewolucję potrzeb kadry zarządzającej, a wzrost przejrzystości i jakościowo poprawnej zawartości informacyjnej raportów jest dziś przedmiotem badań oraz intensywnych prac organizacji międzynarodowych odpowiedzialnych za tworzenie globalnych standardów raportowania informacji finansowej i niefinansowej. Od lat między rachunkowością a jej otoczeniem obserwuje się rodzaj sprzężenia zwrotnego – rachunkowość aktywnie uczestniczy w kreowaniu otaczającej przedsiębiorstwa rzeczywistości gospodarczej i jednocześnie tę rzeczywistość odwzorowuje. Wpływa ona na otoczenie (kształtuje je), a zarazem silnie reaguje na zachodzące w nim modyfikacje (pozostaje pod wpływem otoczenia, w którym jest stosowana). Zmiany w regulacjach prawnych w krajach Unii Europejskiej, w tym również Polski oraz całego świata, idą w kierunku rozszerzenia oraz ujednolicenia zakresu informacji generowanych i raportowanych przez systemy rachunkowości. Niniejsza publikacja stanowi głos w dyskusji nad kierunkami i perspektywami rozwoju współczesnej rachunkowości. Przedstawione w niej zagadnienia ukazują niezwykle szeroki zakres i wagę problemów oraz obszarów rozwoju współczesnej rachunkowości. Nie wyczerpują one jednak poruszanej tematyki, lecz jedynie identyfikują wyzwania stojące przed współczesną rachunkowością.
Na początek przepływy środków pieniężnych; Wprowadza my bilans i rachunek wyników; Zysk to nie wszystko; Przychody ze sprzedaży -> należności; Koszty wytworzenia lub nabycia sprzedanych produktów -> zapasy; Zapasy-> zobowiązania; Koszty operacyjne -> zobowiązania; Koszty operacyjne-> rozliczenia międzyokresowe (bierne); Koszty operacyjne-> rozliczenia międzyokresowe (czynne); Majątek trwały-> amortyzacja-> amortyzacja skumulowana; Odsetki -> rozliczenie międzyokresowe odsetek; Podatek dochodowy jako koszt <-> zobowiązania z tytułu podatku dochodowego; Dochód (zysk) netto -> dochód (zysk) zatrzymany; Analiza zysku od strony przepływów środków pieniężnych Alternatywny sposób prezentacji przepływów środków pieniężnych z działalności operacyjnej; Inne przepływy środków pieniężnych: działalność finansowa i inwestycyjna; Wzrost czy brak wzrostu: wpływ na przepływ środków pieniężnych; Przepisy- dodatek do sprawozdań finansowych; Cena wiarygodności- rewizja dokonywana przez dyplomowanych księgowych; Manipulowanie liczbami (czyli preparowanie ksiąg); Zagadka kosztu wytworzenia lub nabycia sprzedanych produktów; Amortyzacja przy spieszona czy liniowa?; Wskaźniki dla kredytodawców i inwestorów; Kilka uwag końcowych.