I: Rodziny otwarte. Dziadek x 26 z Mikołajem prawnukiem; My chcemy Jacusia; Szczęśliwa trzynastka; Przedstawiciele narodów, łączcie się; Przez cerkiew do kościoła. II: Ja ci uczyć każę! Uwaga! Wizytator idzie!; Trójkąt powołaniowy inżyniera Ludwika; Przyjaciel z "Watykanu"; Przez teologię do matematyki - dialogi z Maćkiem; Tandem dwu pedagogów. III: Zaczęło się przy ołtarzu. Proszę Wysokiego Sądu!; Człowiek o 7 twarzach; Leć do "Starszych Braci". IV: Iść z sercem. 14-letnia dziewczynka złotą jubilatką (1945-2005); Kotki, szczur i ludzie w życiu najmłodszej redaktorki; Zakochana siostra, czyli wielki Francuz w małej Studzienicznej.
Cz.I Kobiety i mężczyźni: na czym polega różnica? : 1. Studia nad płcią kulturową: przegląd stanu wiedzy, 2. Biologia, płeć biologiczna i płeć kulturowa. Wzajemne wpływy natury i środowiska, 3. Przodkowie i sąsiedzi. Społeczne konstrukcje płci kulturowej w innych epokach i społeczeństwach. Cz.II Poznawanie swojego miejsca w społeczeństwie: 1. Socjalizacja płciowa we wczesnym dzieciństwie, 2. Szkoły i płeć kulturowa, 3. Język i mass media: znaczące płaszczyzny komunikacji Cz.III Społeczne utrzymywanie porządku 1. Płeć kulturowa i związki intymne 2. Płeć, zatrudnienie i sektor ekonomiczny 3. Płeć, przestępczość i system sprawiedliwości 4. Płeć kulturowa, polityka, rząd i armia 5. Płeć kulturowa i życie duchowe 6. Płeć kulturowa i zdrowie
Koncepcja monografii powstała na podstawie obserwacji współczesnej rzeczywistości i dokonujących się w niej zmian. W ponowoczesnym świecie redefinicji uległy koncepcje natury ludzkiej, rodziny, wspólnoty, miłości, rozwoju, wolności – w obliczu intensywnie zmieniających się zjawisk kulturowych, gospodarczych, politycznych oraz warunków zdrowotnych. Rodzina była od wieków podstawowym źródłem kształtowania się postaw jednostek, jednak obecnie te naturalne procesy uległy degradacji na rzecz postępowych wizji człowieka i społeczeństwa. Zmiany dotknęły struktury rodziny, jej funkcji, zasad postępowania oraz systemów wartości. Monografia prezentuje wieloaspektową analizę zmian dotyczących małżeństwa i rodziny z następujących perspektyw naukowych: filozofii, psychologii, pedagogiki, teologii i prawa kanonicznego.
Koncepcja monografii powstała na podstawie obserwacji współczesnej rzeczywistości i dokonujących się w niej zmian. W ponowoczesnym świecie redefinicji uległy koncepcje natury ludzkiej, rodziny, wspólnoty, miłości, rozwoju, wolności – w obliczu intensywnie zmieniających się zjawisk kulturowych, gospodarczych, politycznych oraz warunków zdrowotnych. Rodzina była od wieków podstawowym źródłem kształtowania się postaw jednostek, jednak obecnie te naturalne procesy uległy degradacji na rzecz postępowych wizji człowieka i społeczeństwa. Zmiany dotknęły struktury rodziny, jej funkcji, zasad postępowania oraz systemów wartości. Monografia prezentuje wieloaspektową analizę zmian dotyczących małżeństwa i rodziny z następujących perspektyw naukowych: filozofii, psychologii, pedagogiki, teologii i prawa kanonicznego.
1. Mozaikowatość i koloryt współczesnej rodziny, 2. Hybrydalność czy stałość związków rodzinno-małżeńskich?, 3. Rodzina w kryzysie, 4. Rodziny ryzyka, 5. Kobieta w rodzinie i społeczeństwie, 6. Samotne macierzyństwo, 7. Perspektywy opieki nad dzieckiem i rodziną
Ogólnopolski kwartalnik ukazujący się od 1956 roku. Prezentowane są w nim artykuły teoretyczne z zakresu szeroko pojętej pedagogiki oraz omówienie wyników badań, obejmujących funkcjonowanie jednostki w społeczeństwie. Publikowane materiały dotyczą różnych subdyscyplin pedagogiki, m.in. pedeutologii, andragogiki, historii wychowania, pedagogiki społecznej, dydaktyki, psychologii edukacji, filozofii edukacji, a także wychowania estetycznego. Autorami tekstów, pisanych w języku polskim lub angielskim, są wybitni polscy i zagraniczni specjaliści.
Ogólnopolski kwartalnik ukazujący się od 1956 roku. Prezentowane są w nim artykuły teoretyczne z zakresu szeroko pojętej pedagogiki oraz omówienia wyników badań, obejmujących funkcjonowanie jednostki w społeczeństwie. Publikowane materiały dotyczą różnych subdyscyplin pedagogiki, m.in. pedeutologii, andragogiki, historii wychowania, pedagogiki społecznej, dydaktyki, psychologii edukacji, filozofii edukacji, a także wychowania estetycznego. Autorami tekstów pisanych w języku polskim lub angielskim są wybitni polscy i zagraniczni specjaliści.
Ogólnopolski kwartalnik ukazujący się od roku 1956. Prezentowane są w nim artykuły teoretyczne z zakresu szeroko pojętej pedagogiki oraz omówienia wyników badań obejmujących funkcjonowanie jednostki w społeczeństwie. Publikowane materiały dotyczą różnych subdyscyplin pedagogiki, m. in. pedeutologii, andragogiki, historii wychowania, pedagogiki społecznej, dydaktyki, psychologii edukacji, filozofii edukacji, a także wychowania estetycznego. Autorami tekstów pisanych w języku polskim lub angielskim są wybitni polscy i zagraniczni specjaliści. ******** Kwartalnik Pedagogiczny (The Pedagogical Quarterly) is a national quarterly published since 1956. The journal contains theoretical articles on broadly defined pedagogy and discusses the results of research on functioning of an individual in the society. The materials published in the quarterly relate to various sub-disciplines of pedagogy, among others pedeutology, andragogy, history of education, social pedagogy, didactics, psychology of education, philosophy of education, as well as aesthetic education. The authors of texts written in Polish or English are outstanding Polish and foreign specialists.
1. W kierunku definicji rodzinnej tyranii. 2. Życie z małym tyranem. 3. Uwaga, delikatni rodzice! 4. Dzieci przeinwestowane uczuciowo. 5. Para rodziców męczenników. 6. Tyrania i maltretowanie. 7. Czy dziecko jest niezapisaną kartą? 8. Dzieci narcystyczne. 9. Pseudotyrani. 10. Tyrania wtórna. 11. Znamię współczesnej epoki? 12. Kilka wskazówek dotyczących zapobiegania i leczenia
R.I Media, ich wartości wychowawcze i zagrożenia: 1. Prezentacja, 2. Tablica, 3. Projektoskop, 4. Telewizja, 5. Przekaz podprogowy, 6. Komputer, 7. Inne media, 8. Wpływ przekazów medialnych na dzieci i młodzież. R.II Wychowanie, jego znaczenie i problemy: 1. Pojęcie wychowania, 2. Cele wychowania, 3. Metody wychowania, 4. Techniki wychowania. R.III Media w rodzinie: 1. Funkcje rodziny, 2. Typy rodzin, 3. Wpływ mediów na życie rodzinne, 4. Twórczy rozwój dzieci wspomagany mediami, 5. Media a czas wolny dzieci i młodzieży, 6. Edukacja medialna rodziców. R.IV Media w szkole i innych instytucjach wychowawczych: 1. Edukacja medialna, 2. Media w procesie kształcenia, 3. Media wspomagające proces wychowania
1. Rodzina z wieloma problemami w pracy socjalnej; 2. Wybrane podejścia aksjologiczne i teoretyczne w pracy socjalnej; 3. Praca socjalno-wychowawczo-terapeutyczna asystenta z rodziną z wieloma problemami; 4. Praca Socjalna Skoncentrowana na Rozwiązaniach; 5. Podejście Skoncentrowane na Rozwiązaniach w pracy asystenta rodziny- weryfikacja empiryczna
Część I. Podstawy teoretyczne kształcenia nauczycieli wychowania przedszkolnego: 1. Uniwersyteckie kształcenie nauczycieli wychowania przedszkolnego, 2. Opiekun praktyk studenckich (wprowadzenie do rozważań nad nowym modelem pedagogicznego kształcenia), 3. Wychowanie przedszkolne w wybranych systemach edukacyjnych - analiza porównawcza, 4. pozycja społeczna i zawodowa nauczycieli przedszkola w Polsce po II wojnie światowej. Wybrane problemy, 5. Dostęp dzieci do edukacji - mity i rzeczywistość. Część II. Kompetencje nauczyciela i jego działalność praktyczna: 6. Kompetencje nauczycieli w zakresie kształcenia artystycznego dzieci w wieku przedszkolnym, 7. Kompetencje muzyczne nauczycieli wychowania przedszkolnego, 8. Kompetencje informatyczne nauczyciela przedszkola, 9. Demokratyczny styl rozmowy nauczyciela z dzieckiem, 10. Edukacja środowiskowa dzieci w wieku przedszkolnym w opinii nauczycieli, 11. Stopień rozumienia edukacji regionalnej przez nauczycieli wychowania przedszkolnego, 12. Procedura zawierania umowy nauczyciela z dzieckiem w przedszkolu. Stan i możliwości. Część III. Współpraca nauczyciela przedszkola ze środowiskiem rodzinnym: 13. Edukacja z partnerskim udziałem rodziców - rozwiązywania stosowane w bydgoskich przedszkolach, 14. Rodzina promująca zdrowie w wyobrażeniach dzieci kończących edukację przedszkolną, 15. Dziecko i jego środowisko rodzinne, 16. Znaczenie roli kobiety w edukacji przedszkolne, 17. Jakiego przedszkola chcą dla woich dzieci rodzice?
Część I: Podstawy nauczania umiejętności życiowych. 1. Krzywdzenie tych, których kochamy. 2. Fakty na temat alkoholizmu i narkomanii wśród dzieci. 3. Unikanie niejasnych komunikatów. 4. Zadania rodziców. 5. Zadania dzieci. Część II: Nauczanie naszych dzieci umiejętności życiowych. 6. Umiejętność przetwarzania uczuć. 7. Umiejętność podejmowania decyzji. 8. Umiejętność ustalania pozytywnego wzorca zachowania. 9. Umiejętność utrzymywania dobrego nastroju. 10. Umiejętność porozumiewania się. 11. Umiejętność mówienia "nie". Część III: Zagadnienia szczegółowe. 12. Picie alkoholu i zażywanie narkotyków przez rodziców. 12 Picie alkoholu i zażywanie narkotyków przez rodziców. 13. Rodzic po odwyku.
1. Skąd się biorą dzieci? - co dziecko na ten temat wiedzieć powinno., 2. Czyj ja jestem? - o poczuciu przynależności rodzinnej, więzi z rodzicami, 3. Ja chcę brata - smutne życie jedynaka, 4. Kochasz go bardziej - zazdrość o rodzeństwo, 5. Córeczka tatusia - o szczególnej więzi łączącej córkę z ojcem, 6. Syneczek mamusi - emocjonalne pułapki, 7. Nowa mama, nowy tata - relacje z macochą i ojczymem, 8. Tata jak dzieciak - późne rodzicielstwo, 9. Dziadkowie i wnuki - czy kontakt z dziadka mi jest ważny dla dziecka, 10. Dlaczego tata z nami nie mieszka? - relacje z ojcem po rozwodzie rodziców, 11. Tata w pracy - zajęty, nieobecny, niedostępny, 12. Mój tata jest chory - czy przewlekła choroba rodzica ma wpływ na dziecko, 13. Mój tata pije - los dziecka w rodzinie alkoholika, 14. Dlaczego rodzice krzyczą? - krzyk jako "metoda" wychowawcza, 15. Dlaczego nie wolno mi płakać? - mity wokół płaczu, 16. Dlaczego muszę chodzić do przedszkola? - skąd bierze się niechęć do przedszkola, 17.Dlaczego muszę być grzeczny? - co oznacza polecenie "bądź grzeczny", 18. Mówią mi : nie kłam! - dla czego dzieci kłamią, 19. Nie bij mnie! - kary cielesne, przemoc fizyczna, 20. Obiecanki, cacanki - o dotrzymywaniu słowa, 21. Nikt mnie nie lubi - dziecko odrzucone przez rówieśników, 22. Dam ci pięć złotych - czy płacić za pomoc w domu, dobre stopnie, 23. Baju, baju - o dziecięcym fantazjowaniu, 24. Boję się być sam - strachy i lęki - skąd się biorą, 25. On ma, a ja nie - o uczuciu zazdrości
R. I. : Próba usystematyzowania pojęcia miłości: Miłość w naukach Jana Pawła II; Miłość wiktymologiczna jako pułapka współuzależnienia; Miłość w różnych okresach życia; Rozmaitości myślenia o miłości; Miłosne manewry na łamach wybranych czasopism młodzieżowych. Nauki pedagogiczne wobec wyzwań kultury masowej; R. II. : Wychowanie do miłości w rodzinie i szkole: Geniusz miłości w życiu kobiety- żony i matki; Realizacja praw dziecka wyrazem rodzicielskiej miłości; Deprywacja potrzeby miłości w rodzinie a funkcjonowanie emocjonalne dzieci i młodzieży; Miłość jako środek i najwyższy cel wychowania; Wychowanie w miłości i do miłości; Dziecko i jego poczucie wartości w domu rodzinnym; W poszukiwaniu miłości. Strategie szukania partnera przez osoby żyjące w pojedynkę; Wychowanie do wartości miłości w edukacji zintegrowanej; R. III. : Seksualny aspekt miłości: Fizyczny wymiar miłości osób żyjących w pojedynkę; "Świnki", czyli miłość na sprzedaż; R. IV. Miłość w służbie niepełnosprawnym: W poszukiwaniu utraconej miłości; Dorosły jako pośrednik w procesie interioryzacji systemu językowego przez dziecko z uszkodzonym słuchem; Wolontariat wyrazem miłości do człowieka niepełnosprawnego
Zawiera: Rodzinne uwarunkowania sytuacji trudnych w życiu dziecka: Problemy dzieciństwa we współczesnej czeskiej literaturze dla dzieci; Dzieciństwo na miarę oczekiwań rodziców – problemy i wyzwania; Przemoc wobec dziecka we współczesnej postmodernistycznej rodzinie; Opinie nauczycieli o krzywdzeniu emocjonalnym dzieci w rodzinach; Trudne dobrego(?) początki – rozważania o przemocy pre-, peri- i postnatalnej; Chowanie pod kloszem – rzecz o rodzicielskiej nadopiekuńczości; „pushy parents” dzieci w wieku przedszkolnym w kontekście reformy obniżającej wiek szkolny; Konflikt na pograniczu życia rodzinnego i zawodowego (work-life conflict). Dzieci jako „balast” w trajektorii rozwoju zawodowego; Zmiana obrazu psychologicznego funkcjonowania dziecka pod wpływem działań o charakterze ekspresyjnym i biblioterapeutycznym w sytuacjach trudnych generujących poczucie osamotnienia; Rodzina wobec potrzeb dziecka – ojciec (nie)obecny; Socio-emotional Adjustment of Adolescents Living in Disrupted Families: The Effect of Parental Divorce, Death and Labour Migration; O potrzebie obecności osób starszych w życiu rodzinnym dziecka (wybrane kwestie); Dzieciństwo w rodzinie patologicznej. Obszary i kierunki dyskusji publicystycznej w Królestwie Polskim na przełomie XIX i XX w. Edukacyjne przesłanki sytuacji trudnych w życiu dziecka: Sytuacje twórcze jako trudne sytuacje szkolne; Problemy z realizacją idei równości w edukacji. Perspektywa oglądu skupiona na rodzicach; Przekraczanie progu edukacji przedmiotowej jako sytuacja trudna w życiu dziecka. Perspektywa badawcza; Rodzinne i szkolne inhibitory kompetencji komunikacyjnych najmłodszych uczniów; Granice mojego świata są granicami mojego języka – walory kognitywnej edukacji polonistycznej; Strategie radzenia sobie gimnazjalistów w sytuacji konfliktu społecznego w zakresie osobowościowych determinant; Präventive Förderung emotionaler und sozialer Kompetenzen in der Schule als Beitrag zur Inklusion; Dziecko romskie w wieku przedszkolnym w kontekście edukacji w Republice Czeskiej; Diagnoza w edukacji przedszkolnej; Sfera społeczno-emocjonalna dziecka kończącego roczne przygotowanie przedszkolne. Doniesienia z badań; Funkcjonowanie uczniów II etapu edukacyjnego podczas zajęć matematycznych; Edukacja matematyczna jako trudna sytuacja edukacyjna ucznia z lekką niepełnosprawnością intelektualną.
1. Społeczno-polityczny kontekst funkcjonowania rodziny w wybranych krajach: Koncepcja rodziny w przestrzeni litewskiej polityki rodzinnej; Rodzina w litewskiej etnopedagogice; Rodzina w strukturze wychowania obywatelskiego i państwowego na Ukrainie; 2. Dom rodzinny a kreowanie tożsamości dziecka: Język domu rodzinnego jako rdzenna wartość kreująca tożsamość międzykulturową; Kształtowanie orientacji aksjologicznych w rodzinie i w szkole w opinii nastolatków; Rola i funkcje domowego muzeum w wychowaniu rodzinnym studentów; 3. Dysfunkcje w przestrzeniach życia rodzinnego: Dysfunkcje współczesnej rodziny z perspektywy statystyki sądowej; Konflikty małżeńskie w kontekście emocji wstydu; Przemoc wobec dziecka w rodzinie; Rodzinne wzorce komunikacyjne a kompetencje językowe dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w wizji sukcesu edukacyjnego; 4. Z kart historii wychowania: Rodzina w życiu wybitnych uczonych. Przykład Kazimierza Twardowskiego (1866-1938); Profesor Leon Kozłowski jako człowiek uczony, polityk i jego wpływ na archeologię wrocławską; Meile Luksiene- inicjatorka pookupacyjnej reformy oświatowej na Litwie i twórca jej kompetencji.
1. Tło, tendencje rozwojowe, szanse i zagrożenia edukacji dorosłych. 2. O całożyciowym uczeniu się. 3. Cielesność człowieka jako obszar edukacji. 4. Edukacja w życiu rodzinnym. 5. Stosunki międzyludzkie z perspektywy edukacji dorosłych. 6. Czas wolny - czas edukacji. 7. Edukacja w procesie pracy.