Zawiera: Wstęp; Część I. Świadczenia wychowawcze po nowelizacji: 1. Definicje i pojęcia ustawowe (1.1. Dziecko; 1.2. Instytucja zapewniająca całodobowe utrzymanie; 1.3. Organ właściwy); 2. Istota świadczenia wychowawczego i warunki niezbędne do przyznania 500+ ; 3. Zakres podmiotowy – osoby uprawnione; 4. Organy realizujące zadania w zakresie świadczenia wychowawczego; 5. Postępowanie w sprawach o świadczenie wychowawcze; 6. Rozstrzygnięcia organu w sprawach o świadczenia wychowawcze; 7. Okresy świadczeniowe i terminy wypłat; 8. Koordynacja systemów zabezpieczenia społecznego; 9. Nienależnie pobrane świadczenie wychowawcze. Część II. Wzory pism: Wzór 1. Wniosek o przyznanie świadczenia wychowawczego; Wzór 2. Upoważnienie do prowadzenia postępowań w sprawach o świadczenia wychowawcze, a także do wydawania w tych sprawach decyzji; Wzór 3. Wezwanie do poprawienia lub uzupełnienia wniosku o świadczenie wychowawcze; Wzór 4. Postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania administracyjnego w sprawie świadczenia wychowawczego; Wzór 5. Informacja o przyznaniu świadczenia wychowawczego; Wzór 6. Zawiadomienie o przekazaniu sprawy organowi właściwemu; Wzór 7. Decyzja o odmowie przyznania świadczenia wychowawczego; Wzór 8. Decyzja o zmianie decyzji w sprawie świadczenia wychowawczego; Wzór 9. Decyzja o uchyleniu decyzji w sprawie świadczenia wychowawczego; Wzór 10. Decyzja o odmowie umorzenia nienależnie pobranego świadczenia wychowawczego. Część III. Ustawa o zmianie ustawy o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci oraz niektórych innych ustaw.
Dowiedz się, jak pomóc swojemu dziecku osiągnąć sukces i sprawić, aby było szczęśliwe! Jak sprawić, by twoje dziecko Szlo przez życie z podniesioną głową? By było człowiekiem aktywnym, przedsiębiorczym, uparcie dążącym do swojego celu? Możesz sprawić, że będzie wiedziało, czego chce, i uda mu się zrealizować wszystkie swoje plany.
Czym jest inteligencja językowa i jakie działania podjąć, by ja rozwijać u swojego malucha?; Jak rozwiniesz u dziecka inteligencję logiczno-matematyczną?; Jakie ćwiczenia i zabawy stosować, by rozwinąć inteligencję wizualno-przestrzenną, naukową i emocjonalna; Na czym polega kreatywność i jak wspierać twórcze myślenie u swojego dziecka.
Zawiera: Czym jest przemoc?; Co myślimy o przemocy?: Strategie powstrzymania przemocy; Skąd się bierze przemoc?; Kto i dlaczego stosuje przemoc?; Jak powszechne jest zjawisko przemocy?; O procesie wchodzenia w przemoc; Przemoc wobec dziecka: Rodzaje przemocy wobec dziecka; Co nas nie zabije, to nas wzmocni…, czyli o konsekwencjach przemocy; Alkohol a przemoc w rodzinie; Początki przeciwdziałania przemocy w rodzinie w Polsce; Idea pracy interdyscyplinarnej; Kompetencje służb; Praca interdyscyplinarna w świetle ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie: trudności występujące w pracy zespołowej; Korzyści z pracy w zespole interdyscyplinarnym; Interwencja: Procedura „Niebieskie Kart”; Zadania służb przy uruchamianiu procedury „Niebieskie Karty”; Co się dzieje po interwencji?; Wychodzenie z przemocy; Gdzie szukać pomocy?; Prawo a przemoc w rodzinie.
Publikacja dotyczy społecznego postrzegania aborcji w dyskursie publicznym i wpisuje się w krytyczną refleksję na ten temat. Autorka przedstawia różne krzyżujące się pola dyskursu publicznego, dotyczącego aborcji, w szczególności zaś pola dyskursu ideologicznego oraz dyskursu elit symbolicznych (kościelny, naukowy i nienaukowy, artystyczny). Publikacja pokazuje, że w polskim dyskursie o aborcji wciąż mamy do czynienia z fazą "rytualnego chaosu", opisywaną przez socjologów dwie dekady temu. W książce wykazano, że najbardziej wszechstronna i bezstronna w kwestii aborcji okazuje się sztuka. Autorka analizując różnorodne dyskursy opisuje wiele strategii i reguł jakimi rządzi się publiczny dyskurs o aborcji. Ukazuje kwestie ukrywane, przemilczane, kwestie tabu. Wreszcie pokazuje jak bardzo oficjalny dyskurs o przerwaniu ciąży zdominowany jest przez "męski punkt widzenia". Część pierwsza książki ukazuje dyskurs religijny przez pryzmat jego historycznych początków, rozwoju i wpływu katolickiej doktryny małżeństwa na postrzeganie sfery cielesnej i seksualnej życia człowieka. W części drugiej zaprezentowano dyskurs naukowy i nienaukowy poprzez ukazanie najważniejszych "głosów nauki" i "głosów naukowców". Autorka odwołuje się do najistotniejszych aspektów i ustaleń naukowych (empirycznych i teoretycznych), dotyczących kwestii przerwań ciąży, a także opisuje różne mechanizmy i płaszczyzny przenikania się dyskursów (np. naukowy oraz ideologiczny). Ostatnia część pracy dotyczy wybranego dyskursu elit symbolicznych, dyskursu artystycznego. Analizie poddano prace plastyczne meksykańskiej malarki Fridy Kahlo, a także dzieła literatury pięknej.
Zawiera: Część 1. Podstawowe wiadomości na temat ADHD 1. Określenie zespołu nadpobudliwości psychoruchowej 2. Szerzej o typowych objawach ADHD 3. Rozpowszechnienie i przyczyny ADHD 4. Rodzina dziecka z ADHD 5. CV osoby z ADHD 6. Powikłania zespołu nadpobudliwości psychoruchowej Część 2. Diagnoza, leczenie, zaburzenia współistniejące 7. Diagnoza 8. Rola specjalistów w pracy z dzieckiem z ADHD 9. Leczenie farmakologiczne 10. Leczenie dietetyczne 11. ADHD a choroba tikowa 12. Problemy z zachowaniem 13. Dlaczego nie odnoszą sukcesu, czyli o specyficznych trudnościach szkolnych Część 3. Praktyczne porady, czyli przepis na sukces 14. "Okulary", czyli specyficzne strategie ukierunkowane na radzenie sobie z objawami ADHD 15. Odrabianie lekcji 16. Inne typowe problemy związane z objawami ADHD 17. Wydawanie poleceń 18. Bardzo ważna jest samoocena 19. Praca na pozytywach: pochwały, nagrody, podkreślanie sukcesów, systemy żetonowe 20. Normy i zasady 21. Konsekwencje, czyli co robić, gdy dziecko łamie zasady 22. Obelgi, wyzwiska i inne słowa, które ranią 23. Wybuch, czyli jak poradzić sobie z nagłym pojawieniem się agresji impulsywnej 24. Nadpobudliwe dziecko w szkole 25. Wskazówki dla nauczycieli.
Zawiera: Część I. Rozumienie ADHD 1. Co to jest zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi? 2. „Co właściwie jest nie tak z moim dzieckiem?”. Zaburzenia funkcji samokontroli. 3. Jak powstaje ADHD? 4. Czego można oczekiwać? Charakterystyka zaburzenia. 5. Sytuacja rodzinna dziecka z ADHD. Część II. Opanowanie sytuacji: jak osiągnąć sukces w roli skutecznego rodzica 6. Decyzje o diagnozie dziecka w kierunku ADHD. 7. Przygotowanie do diagnozy. 8. Reakcja na wiadomość o stwierdzeniu ADHD. 9. Czternaście podstawowych zasad wychowywania dziecka z ADHD. 10. Tylko dla rodziców. Jak zadbać o siebie. Część III. Życie z ADHD: metody skutecznego postępowania i radzenia sobie w domu i szkole 11. Osiem kroków w kierunku poprawy zachowania. 12. Postępowanie w domu. Sztuka rozwiązywania problemów. 13. Jak pomóc dziecku w rozwiązywaniu kłopotów w relacjach z rówieśnikami. 14. Przetrwać dojrzewanie. 15. Dobry start. Zarządzanie procesem edukacji dziecka. 16. Wspieranie procesy kształtowania w szkole i w domu. Sposób na sukces od zerówki do ostatniej klasówki. 17. Postawa dystansu wobec wyników w nauce. Część IV. Farmakoterapia 18. Rekomendowane leki z atestem. Środki psychostymulujące i niestymulujące. 19. Inne leki. Środki przeciwdepresyjne oraz obniżające ciśnienie. Instytucje wspierające rodziców; Zalecane lektury i materiały wideo; Bibliografia; Indeks.
1. Psychologiczna problematyka decyzji adopcji dziecka jako decyzji życiowo doniosłej u kobiet i mężczyzn; 2. Decyzja adopcji dziecka jako alternatywa w realizacji zadań rozwojowych okresu dorosłości; 3. Sposób badania decyzji adopcji dziecka u kobiet i mężczyzn; 4. Prezentacja i analiza adopcji dziecka u kobiet i mężczyzn; 4. Prezentacja i analiza wyników badań własnych; 5. Podsumowanie i psychologiczna interpretacja wyników badań własnych
1. Adopcja w perspektywie prawno-pedagogicznej; 2. Adopcja a rozwój przywiązania; 3. Trudności w rodzeniu się przywiązania; 4. Rozważania o przygotowaniu do adopcji; 5. Rodzice adopcyjni o swojej drodze do rodzicielstwa; 6. Moralne problemy towarzyszące adopcji; 7. Adopcja zagraniczna w praktyce Krajowego Ośrodka Adopcyjnego Towarzystwa Przyjaciół Dzieci w Warszawie; 8. Nieudane adopcje; 9. Czy możliwy jest jeden wzorzec rodziny adopcyjnej?.
1. Agresja - główne pojęcie i narzędzia pomiaru, 2. Teorie zachowania agresywnego, 3. Różnice indywidualne w agresji, 4. Wpływy sytuacyjne na agresję, 5. Przemoc w mediach a agresja, 6. Agresja w sferze publicznej, 7. Przemoc w rodzinie, 8. Agresja seksualna, 9. Kontrola i prewencja zachowania agresywnego
1. Agresja i agresywność jako przedmiot badań, 2. Geneza agresji i agresywności w świetle badań i poglądów psychologicznych, 3. Rodzina jako system wychowawczy, 4. Problematyka i program badań własnych, 5. Analiza wyników badań,
1. Psychoedukacyjne elementy wsparcia społecznego: Najlepszy uczeń też potrzebuje wsparcia- sprawozdanie z badań własnych; Postrzegane Sparcie społeczne ze strony osób znaczących a wyniki w nauce młodzieży gimnazjalnej; Uwarunkowania społecznego wsparcia młodzieży z trudnościami w uczeniu się; Wsparcie społeczne młodzieży z uszkodzonym wzrokiem a odczuwanie trudności związanych z niepełnosprawnością; Uwarunkowania partycypacji w kulturze osób z dysfunkcją narządu wzroku a potrzeba wsparcia społecznego; Wsparcie techniczne studentów niewidomych i słabo widzących w uczelniach wyższych; 2. Komponenty wsparcia społecznego rodzin z dzieckiem niepełnosprawnym: Wieloaspektowość wsparcia społecznego rodzin wychowujących dziecko niepełnosprawne; Potrzeba wsparcia psychospołecznego dzieci nadpobudliwych i ich rodzin; Wspomaganie społeczne rodziny w zaspokajaniu potrzeb rehabilitacyjnych uczniów z wadą słuchu; Postawy rodziców dzieci pełnosprawnych wobec osób z niepełnosprawnością; Edukacja integracyjna w opinii rodziców dzieci niepełnosprawnych; Wyrównywanie szans dziecka z lekkim upośledzeniem umysłowym w świetle zmian społecznych i edukacyjnych; Opinie rodziców młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie w stopniu lekkim na temat pomocy dzielnej rodzinie; Korelaty społecznego wsparcia młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim; Poczucie wsparcia społecznego a poziom kompetencji społecznych u osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną; Wsparcie matek dzieci z upośledzeniem umysłowym przez członków rodziny; Pomoc rodzinie dziecka niepełnosprawnego- wybrane kierunki oddziaływań; 3. Medyczne i psychospołeczne aspekty wsparcia w chorobie: Przekonania zdrowotne jako uwarunkowanie wsparcia w chorobie; Jakość pomocy udzielanej rodzinie dziecka niepełnosprawnego w procesie informacyjno-terapeutycznym; Działania ortopedyczno-rehabilitacyjne jako ważny element terapii w systemie wsparcia społecznego rodziny dziecka niepełnosprawnego; Wsparcie społeczne rodzin pacjentów z chorobą Alzheimera ze strony organizacji alzheimerowskich; Zmiany poziomu kompetencji komunikacyjnych małych dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym pod wpływem terapii Peto oraz usprawnianych tradycyjnie; Zaangażowanie rodziców w procesie rehabilitacji medycznej dzieci z astmą oskrzelową; Formalne i nieformalne systemy wsparcia rodzin dziecka z chorobą nowotworową; Społeczne aspekty umierania dzieci z choroba nowotworową; Wsparcie chorego i jego rodziny przez personel medyczny; Grupa samopomocy jako źródło wsparcia społecznego (na przykładzie Klubu Kobiet po Mastektomii „Amazonki”); Rola książki w procesie wsparcia dziecka niepełnosprawnego w zakładzie leczniczym; Wolontariat- pozainstytucjonalna forma wsparcia społecznego.
Monografia zawiera rozważania dotyczące aktywności asystentów rodzinnych. Autorka podejmuje próbę połączenia teorii naukowej - transwersalnej analizy aktywności Jeana-Marie Barbiera - z rozważaniami asystentów z pola praktyki. Jest to jednocześnie przykład wykorzystania koncepcji metateoretycznej do podejmowania refleksji nad praktyką.
Publikacja może zaciekawić zarówno teoretyków, jak i refleksyjnych praktyków zajmujących się pracą socjalną z rodziną. Pierwsi mogą odnaleźć propozycję holistycznego i transwersalnego podejścia do analizowania aktywności, w którym uwzględniono różne jej przestrzenie, a drudzy - przykłady słownictwa, za pomocą którego będą mogli opisywać to, co robią w praktyce, nadając swoim wypowiedziom intencję naukową. Książka jest adresowana do osób poszukujących pogłębionego, naukowego namysłu nad praktyką pracy socjalnej.
1. zmiany demograficzne a zmiany na rynku pracy Polsce 2. Koncepcja projektu: Aktywność zawodowa i edukacyjna a obowiązki rodzinne" 3. Alokacja czasu: praca zawodowa i edukacja versus funkcje opiekuńcze i prace domowe 4. Aktywność ekonomiczna ludności 5. Zatrudnienie i bezrobocie kobiet i mężczyzn 6. Aktywność edukacyjna 7. Regionalne zróżnicowanie aktywności ekonomicznej w Polsce na poziomie województw (NUTS2) 8. Zapotrzebowanie na opiekę 9. Świadczenie opieki 10. Transfery finansowe i opieki w nieformalnych sieciach wsparcia 11. Organizacja czasu pracy i opieki 12. Indywidualne przesłanki zwiększenia aktywności zawodowej 13. Poglądy i preferencje dotyczące ekonomicznych modeli rodziny 14. Decyzje prokreacyjne - preferencje a realizacja
1. Więzi, związki i relacje; 2. Pamięć, "zawsze wierna jak kamień..."; 3. Relaks, sport i rekreacja; 4. Możliwości aktywnego spędzania czasu; 5. Podróże małe i duże; 6. Jak zadbać o siebie; 7. Prawo i finanse; 8. Dodatek. Zdrowie.
1. Ponowoczesny obraz społecznego świata: Ponowoczesna rzeczywistość w świetle wybranych koncepcji socjologicznych; Globalizacja kulturowa jako dominująca cecha ponowoczesnego świata; Przejawy ponowoczesności we współczesnym społeczeństwie polskim. 2. Małżeństwo i rodzina w ponowoczesnym świecie: Wybrane ponowoczesne teorie małżeństwa i rodziny; Założenia teoretyczne koncepcji "drugiego przejścia demograficznego"; Oferta ponowoczesnych społeczeństw w zakresie alternatywnych wzorów życia. Podstawowe zagadnienia definicyjne; Główne czynniki przemian dotychczasowego wzoru małżeństwa i rodziny; Alternatywne formy życia w społeczeństwie. 3. Kohabitacja jako alternatywny wzór życia małżeńsko-rodzinnego: Istota kohabitacji; Rozmiary zjawiska; Kohabitacja - popularność fenomenu nietrwałości; Dobór partnera i szanse przetrwania związku kohabitacyjnego; Jakość życia w małżeństwie i związku kohabitacyjnego; Dzieci w związku kohabitacyjnym; Kohabitacja osób po rozwodzie i śmierci partnera; Prawne aspekty kohabitacji. 4. Kohabitacja w Polsce: Kohabitacja w świetle wyników badań demograficznych; Kohabitacja w świetle wyników badań socjologicznych
1. Analiza sytuacji współczesnych rodzin z uwzględnieniem problemów regionu śląskiego; 2. Asystent i asystowanie jako nowa profesja społeczna w dziedzinie pracy socjalnej; 3. Historyczny rys niesienia pomocy potrzebującym. Od religijnych form pomocy ubogim do współczesnych uwarunkowań prawnych; 4. Formy współpracy asystenta rodziny z ośrodkiem pomocy społecznej; 5. Wieloproblemowość w rodzinach dysfunkcyjnych na przykładzie serialu „Głęboka woda”; 6. Asystentura rodziny wobec nowych form życia małżeńsko-rodzinnego; 7. Istota pracy asystenta rodziny w kontekście trudności opiekuńczo-wychowawczych; 8. Asystowanie w kontekście problemów alkoholowych rodzin; 9. Specyfika pracy asystenta z osobą niepełnosprawną i jej rodzina; 10. Aktualne wyzwania stojące przed asystentami rodzin; 11. Program badań asystentów rodzin: cel, opis grupy badawczej i narzędzi badawczych; 12. Analiza wyników Inwentarza Osobowości NEO-FFI; 13. Analiza wyników ankiety przeprowadzonej wśród asystentów rodzin; 14. Analiza wyników ankiety przeprowadzonej wśród kierowników zespołów asystentów rodzin; 15. Wnioski z przeprowadzonych badań.
1. Wprowadzenie w problematykę: 1.1 Badania nad pracą socjalną i dla pracy socjalnej - przegląd stanu z lat 1998-2005 2.2 W poszukiwaniu teorii społeczeństwa obywatelskiego. Czego oczekujemy od pracy socjalnej? 2. Podejścia metodologiczne do badania i działania w pracy socjalnej/społecznej: 2.1 Zespołowość jako kluczowa cecha badań interpretatywnych 2.2. Kategoria poznania i zrozumienia pracy socjalnej - postawa przyrodnicza versus postawa humanistyczna w poznaniu drugiego człowieka - problemy, dylematy i wyznaczniki. 2.3. Interdyscyplinarność pracy socjalnej i jej konsekwencje metodologiczne 2.4. Orientacje metodologiczne w badaniach porównawczych europejskiej pracy socjalnej. 2.5. Action research jako metoda badań społecznych dla praktyki pracy socjalnej 2.6. Praca socjalna w społeczeństwie ryzyka - jak badać, jak działać? 2.7. Praca socjalna z dzieckiem ofiarą przemocy - trudnośći diagnostyczne 2.8. Dodatnia anamneza według Verny Kast w diagnozie socjalnej przypadku. 3. Przedmiot badań i pola działania pracownika socjalnego : 3.1. Rodzina i jej konfiguracje ( środowisko życia) : 3.1.1. Rodzina jako obszar działań i dociekań teoretyków oraz praktyków - szanse rozwoju, 3.1.2 Możliwości wspierania rodzin problemowych w środowisku lokalnym 3.1.3 Wybrane aspekty opieki i pomocy dziecku w środowisku wiejskim 3.1.4. Poznawanie środowiska życia dziecka w środowisku wiejskim 3.1.5. Zagrożenia rozwoju społecznego w środowisku życia. Na przykładzie biografii Adama. 3.1.6. Praca socjalna z ludźmi starszymi. 3.2. Środowisko otwarte : 3.2.1. Idee multisektorowość w rozwiązywaniu problemów przemocy i zaniedbywania dziecka w rodzinie - znaczenie dla pracy socjalnej 3.2.2. Okoliczności sprzyjające podejmowaniu aktywności w organizacjach społecznych na przykładzie organizacji pozarządowych zorientowanych na pracę z rodziną 3.2.3. Animacja współpracy środowiskowej w realizacji edukacji regionalnej 3.2.4. Modele działań zapobiegawczych wobec HIV/AIDS w Polsce - rozwiązania - realizacja, konieczność zmian 3.2.5. Konsultanci w pomocy społecznej - w świetle wyników badań empirycznych 4. Analizy makrokontekstu pracy socjalnej : 4.1. Programy wczesnej interwencji jako instrument polityki społecznej w walce z ubóstwem i wykluczeniem społecznym wśród dzieci. Przykład brytyjskiego " Sure Start " 4.2. Partycypacyjny model pomocy społecznej w Polsce po reformie administracyjnej 4.3. Rola systemu edukacyjnego w wyrównywaniu szans młodych ludzi. Przypadek Finlandii i Polski. 4.4. Zróżnicowanie dostępu do nowych technologii komunikacyjnych - źródłem nowych nierówności społecznych 5. Projektowanie przekształceń - koncepcje, przykłady : 5.1. Projekt pedagogiczny jako narzędzie wprowadzania zmian w polu praktyki 5.2. Aktywność zawodowa pracowników socjalnych wykształconych z wykorzystaniem metody projektowania socjalnego. 5.3. Praca socjalna w projektach studentów Studium Pracy Socjalnej Instytutu Socjologii Uniwersytetu Śląskiego 5.4. Projekt socjalny " Pajęczyna " 6. Debata panelowa na temat "Po co nam badania w pracy socjalnej/społecznej?"
Bezdomność jako przedmiot polityki społecznej; Bezdomność rodzin; Polityka państwa wobec bezdomności; Rola społeczeństwa obywatelskiego w zapobieganiu bezdomności; Stygmatyzacja bezdomnych i ich marginalizacjia w świetle badań lokalnej opinii społecznej; Lokalny wymiar bezdomności na przykładzie Radomia; Bernardyńska pomoc bezdomnym i ubogim w Radomiu; Społeczna percepcja bezdomności na terenie Białegostoku; Uwagi o Bractwie Księdza Stanisława Zielińskiego.
1. Cywilizacyjne zagrożenia życia młodego pokolenia i sposoby ich przezwyciężania: Dewiacje wśród dzieci i młodzieży na terenie województwa śląskiego; Zjawisko subkultur w środowisku młodzieży; Hooligans- młodzi na trybunach stadionów sportowych; Zapobieganie i walka z handlem oraz wykorzystywaniem dzieci; Młodzież- policja- mniejszości narodowe; Przestępczość nieletnich a sytuacja społeczno-gospodarcza regionu; 2. Wieloaspektowość bezpieczeństwa dzieci i młodzieży: Zaspokajanie potrzeb psychicznych dziecka wyznacznikiem jego poczucia bezpieczeństwa w rodzinie; Postawy rodzicielskie stosujących przemoc wobec dzieci; Alkoholizm w rodzinie jako przyczyna niedostosowania społecznego młodzieży; Bezpieczeństwo dzieci a organizacja ich czasu "wolnego" od zajęć szkolnych; Sport jako naturalna forma rozładowania wewnętrznej frustracji dzieci i młodzieży; Rola i znaczenie wychowania chrześcijańskiego w zaspokajaniu potrzeb psychoduchownych młodzieży; Wychowanie religijne jako ochrona przed ryzykiem; Rządowy "program zapobiegania niedostosowaniu społecznemu i przestępczości wśród dzieci i młodzieży" jako istotny element polityki państwa w obszarze przeciwdziałania przemocy i agresji wśród nieletnich- rola policji w jego realizacji; Pozycja Prawna Rzecznika Praw Dziecka; Działalność szkoleniowa centrum szkolenia Policji w zakresie ochrony praw dziecka; Psychologiczne determinanty socjalnego zachowania młodzieży; 3. Zapobiegawcze i kompensacyjne działania wobec dzieci i młodzieży: Mediacja między nieletnim a ofiarą- alternatywną wobec środków tradycyjnych; Informatyczne wspomaganie dydaktyki w zakresie bezpieczeństwa dzieci i młodzieży; Działania profilaktyczne Straży Miejskiej miasta Krakowa jako przykład kooperacji instytucji samorządowych na poziomie lokalnym; Posługi religijne w procesie resocjalizacji. Program autorski: grupa samodzielnego funkcjonowania; Odblokować blokowiska.