1. Co to znaczy wygrać w publicznej dyskusji , 2. Najczęsciej stosowane techniki erystyczne . Techniki odnoszące się przynajmniej pośrednio do tematu , 3. Lepper - Rokita w Radiu zet : przykład debaty z użyciem technik erystycznych
Pierwszy rocznik „Prac Polonistycznych ukazał się w Łodzi w 1937 roku, z inicjatywy wybitnych humanistów związanych z Wolną Wszechnicą (ze Stefanią Skwarczyńską na czele). Pismo na trwałe związało się z Łodzią i regionem, ale od początku było periodykiem o charakterze ogólnopolskim. Po wojnie, nie przestając pełnić funkcji forum środowiska macierzystego, zyskiwało z każdym wydanym tomem coraz większy zasięg oddziaływania i coraz mocniejszą pozycję ogólnopolską. Przyjęto i konsekwentnie realizowano zasadę, aby publikować w kolejnych rocznikach artykuły literaturoznawców z rozmaitych ośrodków i środowisk, oraz aby byli to najlepsi specjaliści w zakresie danej problematyki. W ciągu ponad siedemdziesięciu lat istnienia „Prace Polonistyczne” zyskały uznanie i wysoką rangę ze względu na to, że każdy rocznik w zgodnej opinii badaczy wydatnie wzbogacał wiedzę o rodzimej literaturze. Rozprawy opublikowane w „Pracach Polonistycznych” weszły w dziesiątkach pozycji do podstawowej bibliografii każdej epoki literackiej i każdej dziedziny literaturoznawstwa.
1. Wstęp; 2. Mówca- co trzeba mieć by być dobrym prezenterem; 3. Etos- bądź wiarygodny; 4. Empatia- wejdź w sytuację słuchaczy; 5. Logos- mów z KOP-em; 6. Logos- mów lapidarnie; 7. Etos- empatia- logos vs. Syreni śpiew; 8. Sześć kroków by być lepszym mówcą; 10. O idei ciągłego uczenia się; 11. Podsumowanie i zadanie o charakterze rozwojowym; 12. Zaproszenie na ciąg dalszy.
Podziękowania; Wstęp. 1. Planowanie wystąpień: Ch-ka wystąpień; Określenie celów przemówienia; Struktura przemówienia; Rodzaje przemówień; Ćwiczenia wystąpień. 2. Planowanie prezentacji: Rodzaje prezentacji; Analiza słuchaczy; Cel prezentacji; Sposoby prezentacji; Czas prezentacji; Korzystanie ze źródeł; Struktura prezentacji; Angażowanie słuchaczy; Prezentacja firmy. 3. Techniki i środki oratorskie: Rodzaje technik oratorskich; Rodzaje środków oratorskich; Ćwiczenia. 4. Analiza sławnych przemówień: Analiza przemówienia okolicznościowego; Analiza wystąpień w sytuacji kryzysowej; Analiza przemówienia perswazyjnego; Przykłady ćwiczeń. 5. Doskonalenie dykcji. 6. Intonacja. 7. Mowa ciała: Wystąpienia przed publicznością; Wystąpienia przed kamerą. 8. Mówimy po angielsku: Ang. system fonemiczny; Izochroniczność; Łączenie słów; Elizja (wypadanie); Aspiracja; Asymilacja; Akcentowanie; Intonacja; Dykcja w jęz. angielskim. Zakończenie. Aneksy: I. Przykłady anglojęzyczne; II. Odpowiedzi do ćwiczeń.
Podziękowania; Wstęp. 1. Planowanie wystąpień: Ch-ka wystąpień; Określenie celów przemówienia; Struktura przemówienia; Rodzaje przemówień; Ćwiczenia wystąpień. 2. Planowanie prezentacji: Rodzaje prezentacji; Analiza słuchaczy; Cel prezentacji; Sposoby prezentacji; Czas prezentacji; Korzystanie ze źródeł; Struktura prezentacji; Angażowanie słuchaczy; Prezentacja firmy. 3. Techniki i środki oratorskie: Rodzaje technik oratorskich; Rodzaje środków oratorskich; Ćwiczenia. 4. Analiza sławnych przemówień: Analiza przemówienia okolicznościowego; Analiza wystąpień w sytuacji kryzysowej; Analiza przemówienia perswazyjnego; Przykłady ćwiczeń. 5. Doskonalenie dykcji. 6. Intonacja. 7. Mowa ciała: Wystąpienia przed publicznością; Wystąpienia przed kamerą. 8. Mówimy po angielsku: Ang. system fonemiczny; Izochroniczność; Łączenie słów; Elizja (wypadanie); Aspiracja; Asymilacja; Akcentowanie; Intonacja; Dykcja w jęz. angielskim. Zakończenie. Aneksy: I. Przykłady anglojęzyczne; II. Odpowiedzi do ćwiczeń.
1. Teoria kropki nad "i" , 2. Jak za pomocą słów tworzymy światy ?, 3. Kim jesteśmy , doka zmierzamy ? , 4. Dlaczego to wydaje się prawdziwe ?, 5. Dlaczego wydaje się przekonujące ?, 6. Atrakcyjność i wygłoszenie
Tom "Prze(d)sądy. O czytaniu kultury" otwiera się na wielość interdyscyplinarnych dyskursów, w ramach których studenci oraz doktoranci kierunków humanistycznych prezentują różne spojrzenia związane z problematyką „czytania” kultury. Punktem wyjścia jest tutaj literatura, ale zainteresowania autorów ogniskują się również wokół innych sztuk (teatr, film, komiks, reklama czy
1. O polskiej retoryce po 1945 roku ; 2. Tradycyjne zasady retoryki ; 3. Arystotelesowska koncepcja komunikacji retorycznej ; 4. Retoryka średniowiecza ; 5. Topika i topoi ; 6. Książki "miejsc wspólnych" w szkole ; 7. Tropy i figury
1. Retoryka i oratorstwo w starożytności ; Topika ; Sztuka argumentacji ; Kompozycja jako problem nie tylko retoryczny ; Amplifikacja retoryczna ; Wśród tropów i figur ; Prununtatio , czyli sztuka wygłaszania mowy ; 2. Retoryka a językoznawstwo ; Retoryka a literaturoznawstwo ; Retoryka a propaganda polityczna ; Retoryka a psychologia ; Retoryka kaznodziejska ; Retoryka w reklamie ; Retoryka w obszarze public relations ; Retoryka w szkole
1. Wstęp , Cz.I Ekonomia przedklasyczna : 2. Wczesna przedklasyczna myśl ekonomiczna , 3. Merkantylizm , fizjokraci i inni prekursorzy klasycznej myśli ekonomicznej , Cz.II Klasyczna myśli ekonomiczna , Malthus i Marks : 4. Adam Smith , 5. Ricardo i Malthus , 6. John Stuard Mill i upadek ekonomii klasycznej , 7. Karol Marks . Cz.III Neoklsyczna myśl ekonomiczna : 8. Jevons , Menger i austriackie podstawy analizy marginalnej , 9. Przejście do ekonomii neoklasycznej : rozwinięcie analizy marginalnej , 10. Walras i teoria równowagi ogólnej , 11. Alfred Marshall i ekonomia neoklasyczna . Cz.IV Heterodoksyjna myśl ekonomiczna : 12. Wczesna krytyka ekonomii neoklasycznej , 13. Austriacy , neoklasycy i socjaliści o socjalizmie i kapitalizmie , 14. Rozwój nowoczesnej heterodoksyjnej myśli ekonomicznej . Cz.V Najnowsza myśl ekonomiczna : rozumieć teraźniejszość na podstawie przeszłości : 15. Rozwój nowoczesnej teorii mikroekonomicznej , 16. Rozwój nowoczesnej myśli makroekonomicznej , 17. Rozwój ekonometrii i metod empirycznych w ekonomii
Wprowadzenie: 1.Pojęcie dominacji. Poziom przedwerbalny: 2.Biologiczna geneza dominacji. 3.Dominacja w wymiarze niewerbalnym. 4.Dominacja poprzez łamanie tabu. 5.Podstawy mechanizmu dominacji: założenia metodologiczne. Poziom języka: 6.Językowe wyznaczniki dominacji.7.Rola nadawcy i odbiorcy a aspekt informacyjny i relacyjny komunikatów. Poziom ról społecznych: 8.Dominacyjne role społeczne. 9.Agon, czyli walka o dominację. Poziom dyskursu publicznego: 10.Dominacyjne gatunki mówienia. 11.Dominacja w dyskursie.
1. Słowo wstępne; 2. Etyczne korzenie etyki; 3. Pojęcia: osoby, jej wolności i godności jako kategorie porządkujące relację retoryki i etyki; 4. Między sofistyką a neopragmatyzmem, czyli o "etyce sytuacyjnej"; 5. Retoryka poza dobrem i złem, czyli o pożytkach z badania retoryczności i moralności; 6. Odpowiedzialność (za słowo) u progu XXI wieku; 7. Perswazja etycznie neutralna? Od retoryki do meta-NLP; 8. O kłamstwie i zakłamaniu; 9. Kiedy kłamstwo uwiarygodnia, a prawda dyskredytuje; 10. Etyka przepowiadania; 11. Etyka i retoryka w dziełach Jana Pawła II; 12. Problemy etyczne w badaniach naukowych; 13. Lekarz w rozmowie z rodziną potencjalnego dawcy narządów. Aspekt retoryczny. Perspektywa laika; 14. Zrozumieć lepiej świat islamu. Etyka a kultura i media w krajach muzułmańskich; 15. Plagiat w cyberprzestrzeni; 16. Informowanie (nie)etyczne. O etyce dziennikarskiej i manipulacji w mediach; 17. Porady prasowe w świetle etyki; 18. O atrakcyjności negatywnych wzorców zachowań. Analiza tekstów nadsyłanych do czasopism młodzieżowych; 19. Media a etyka- analiza na przykładzie lubelskiego rynku prasowego; 20. Etyka słowa a techniki argumentacyjne w dyskusjach polityków; 21. Etycznych status fikcji reklamowej; 22. Zagadnienia retorycznej perswazji w eseistyce literackiej "Tygodnika Powszechnego"
Wstęp; Stan badań; Definicja i uwarunkowania komunikatu reklamowego; Teoretyczne podstawy perswazji; Retoryka a reklama; Inwencja; Dyspozycja; Elokucja; Uwagi i wnioski końcowe.
Kolejny, już ósmy tom Sarmackiego theatrum zbiera artykuły przygotowane jako wynik namysłu nad kategorią nowości w dawnej literaturze. W perspektywie retorycznej poszukiwano rozumienia istoty novitas i analizowano funkcjonowanie topiki. W ujęciach faktograficznych przedstawione zostały odkrycia utworów z XVII w. zachowanych w rękopisach i nieznanych drukach, sformułowano hipotezy na temat autorstwa i opisano stosowane przez twórców strategie perswazyjne. Poddano także oglądowi sposoby funkcjonowania nowości z punktu widzenia dawnego czytelnika i rynku wydawniczego.
Kolejny, już ósmy tom Sarmackiego theatrum zbiera artykuły przygotowane jako wynik namysłu nad kategorią nowości w dawnej literaturze. W perspektywie retorycznej poszukiwano rozumienia istoty novitas i analizowano funkcjonowanie topiki. W ujęciach faktograficznych przedstawione zostały odkrycia utworów z XVII w. zachowanych w rękopisach i nieznanych drukach, sformułowano hipotezy na temat autorstwa i opisano stosowane przez twórców strategie perswazyjne. Poddano także oglądowi sposoby funkcjonowania nowości z punktu widzenia dawnego czytelnika i rynku wydawniczego.