Pierwszy rocznik „Prac Polonistycznych ukazał się w Łodzi w 1937 roku, z inicjatywy wybitnych humanistów związanych z Wolną Wszechnicą (ze Stefanią Skwarczyńską na czele). Pismo na trwałe związało się z Łodzią i regionem, ale od początku było periodykiem o charakterze ogólnopolskim. Po wojnie, nie przestając pełnić funkcji forum środowiska macierzystego, zyskiwało z każdym wydanym tomem coraz większy zasięg oddziaływania i coraz mocniejszą pozycję ogólnopolską. Przyjęto i konsekwentnie realizowano zasadę, aby publikować w kolejnych rocznikach artykuły literaturoznawców z rozmaitych ośrodków i środowisk, oraz aby byli to najlepsi specjaliści w zakresie danej problematyki. W ciągu ponad siedemdziesięciu lat istnienia „Prace Polonistyczne” zyskały uznanie i wysoką rangę ze względu na to, że każdy rocznik w zgodnej opinii badaczy wydatnie wzbogacał wiedzę o rodzimej literaturze. Rozprawy opublikowane w „Pracach Polonistycznych” weszły w dziesiątkach pozycji do podstawowej bibliografii każdej epoki literackiej i każdej dziedziny literaturoznawstwa.
1. Wstęp; 2. Mówca- co trzeba mieć by być dobrym prezenterem; 3. Etos- bądź wiarygodny; 4. Empatia- wejdź w sytuację słuchaczy; 5. Logos- mów z KOP-em; 6. Logos- mów lapidarnie; 7. Etos- empatia- logos vs. Syreni śpiew; 8. Sześć kroków by być lepszym mówcą; 10. O idei ciągłego uczenia się; 11. Podsumowanie i zadanie o charakterze rozwojowym; 12. Zaproszenie na ciąg dalszy.
Podziękowania; Wstęp. 1. Planowanie wystąpień: Ch-ka wystąpień; Określenie celów przemówienia; Struktura przemówienia; Rodzaje przemówień; Ćwiczenia wystąpień. 2. Planowanie prezentacji: Rodzaje prezentacji; Analiza słuchaczy; Cel prezentacji; Sposoby prezentacji; Czas prezentacji; Korzystanie ze źródeł; Struktura prezentacji; Angażowanie słuchaczy; Prezentacja firmy. 3. Techniki i środki oratorskie: Rodzaje technik oratorskich; Rodzaje środków oratorskich; Ćwiczenia. 4. Analiza sławnych przemówień: Analiza przemówienia okolicznościowego; Analiza wystąpień w sytuacji kryzysowej; Analiza przemówienia perswazyjnego; Przykłady ćwiczeń. 5. Doskonalenie dykcji. 6. Intonacja. 7. Mowa ciała: Wystąpienia przed publicznością; Wystąpienia przed kamerą. 8. Mówimy po angielsku: Ang. system fonemiczny; Izochroniczność; Łączenie słów; Elizja (wypadanie); Aspiracja; Asymilacja; Akcentowanie; Intonacja; Dykcja w jęz. angielskim. Zakończenie. Aneksy: I. Przykłady anglojęzyczne; II. Odpowiedzi do ćwiczeń.
Podziękowania; Wstęp. 1. Planowanie wystąpień: Ch-ka wystąpień; Określenie celów przemówienia; Struktura przemówienia; Rodzaje przemówień; Ćwiczenia wystąpień. 2. Planowanie prezentacji: Rodzaje prezentacji; Analiza słuchaczy; Cel prezentacji; Sposoby prezentacji; Czas prezentacji; Korzystanie ze źródeł; Struktura prezentacji; Angażowanie słuchaczy; Prezentacja firmy. 3. Techniki i środki oratorskie: Rodzaje technik oratorskich; Rodzaje środków oratorskich; Ćwiczenia. 4. Analiza sławnych przemówień: Analiza przemówienia okolicznościowego; Analiza wystąpień w sytuacji kryzysowej; Analiza przemówienia perswazyjnego; Przykłady ćwiczeń. 5. Doskonalenie dykcji. 6. Intonacja. 7. Mowa ciała: Wystąpienia przed publicznością; Wystąpienia przed kamerą. 8. Mówimy po angielsku: Ang. system fonemiczny; Izochroniczność; Łączenie słów; Elizja (wypadanie); Aspiracja; Asymilacja; Akcentowanie; Intonacja; Dykcja w jęz. angielskim. Zakończenie. Aneksy: I. Przykłady anglojęzyczne; II. Odpowiedzi do ćwiczeń.
1. Teoria kropki nad "i" , 2. Jak za pomocą słów tworzymy światy ?, 3. Kim jesteśmy , doka zmierzamy ? , 4. Dlaczego to wydaje się prawdziwe ?, 5. Dlaczego wydaje się przekonujące ?, 6. Atrakcyjność i wygłoszenie
Tom "Prze(d)sądy. O czytaniu kultury" otwiera się na wielość interdyscyplinarnych dyskursów, w ramach których studenci oraz doktoranci kierunków humanistycznych prezentują różne spojrzenia związane z problematyką „czytania” kultury. Punktem wyjścia jest tutaj literatura, ale zainteresowania autorów ogniskują się również wokół innych sztuk (teatr, film, komiks, reklama czy
1. O polskiej retoryce po 1945 roku ; 2. Tradycyjne zasady retoryki ; 3. Arystotelesowska koncepcja komunikacji retorycznej ; 4. Retoryka średniowiecza ; 5. Topika i topoi ; 6. Książki "miejsc wspólnych" w szkole ; 7. Tropy i figury
1. Retoryka i oratorstwo w starożytności ; Topika ; Sztuka argumentacji ; Kompozycja jako problem nie tylko retoryczny ; Amplifikacja retoryczna ; Wśród tropów i figur ; Prununtatio , czyli sztuka wygłaszania mowy ; 2. Retoryka a językoznawstwo ; Retoryka a literaturoznawstwo ; Retoryka a propaganda polityczna ; Retoryka a psychologia ; Retoryka kaznodziejska ; Retoryka w reklamie ; Retoryka w obszarze public relations ; Retoryka w szkole
1. Wstęp , Cz.I Ekonomia przedklasyczna : 2. Wczesna przedklasyczna myśl ekonomiczna , 3. Merkantylizm , fizjokraci i inni prekursorzy klasycznej myśli ekonomicznej , Cz.II Klasyczna myśli ekonomiczna , Malthus i Marks : 4. Adam Smith , 5. Ricardo i Malthus , 6. John Stuard Mill i upadek ekonomii klasycznej , 7. Karol Marks . Cz.III Neoklsyczna myśl ekonomiczna : 8. Jevons , Menger i austriackie podstawy analizy marginalnej , 9. Przejście do ekonomii neoklasycznej : rozwinięcie analizy marginalnej , 10. Walras i teoria równowagi ogólnej , 11. Alfred Marshall i ekonomia neoklasyczna . Cz.IV Heterodoksyjna myśl ekonomiczna : 12. Wczesna krytyka ekonomii neoklasycznej , 13. Austriacy , neoklasycy i socjaliści o socjalizmie i kapitalizmie , 14. Rozwój nowoczesnej heterodoksyjnej myśli ekonomicznej . Cz.V Najnowsza myśl ekonomiczna : rozumieć teraźniejszość na podstawie przeszłości : 15. Rozwój nowoczesnej teorii mikroekonomicznej , 16. Rozwój nowoczesnej myśli makroekonomicznej , 17. Rozwój ekonometrii i metod empirycznych w ekonomii
Wprowadzenie: 1.Pojęcie dominacji. Poziom przedwerbalny: 2.Biologiczna geneza dominacji. 3.Dominacja w wymiarze niewerbalnym. 4.Dominacja poprzez łamanie tabu. 5.Podstawy mechanizmu dominacji: założenia metodologiczne. Poziom języka: 6.Językowe wyznaczniki dominacji.7.Rola nadawcy i odbiorcy a aspekt informacyjny i relacyjny komunikatów. Poziom ról społecznych: 8.Dominacyjne role społeczne. 9.Agon, czyli walka o dominację. Poziom dyskursu publicznego: 10.Dominacyjne gatunki mówienia. 11.Dominacja w dyskursie.
1. Słowo wstępne; 2. Etyczne korzenie etyki; 3. Pojęcia: osoby, jej wolności i godności jako kategorie porządkujące relację retoryki i etyki; 4. Między sofistyką a neopragmatyzmem, czyli o "etyce sytuacyjnej"; 5. Retoryka poza dobrem i złem, czyli o pożytkach z badania retoryczności i moralności; 6. Odpowiedzialność (za słowo) u progu XXI wieku; 7. Perswazja etycznie neutralna? Od retoryki do meta-NLP; 8. O kłamstwie i zakłamaniu; 9. Kiedy kłamstwo uwiarygodnia, a prawda dyskredytuje; 10. Etyka przepowiadania; 11. Etyka i retoryka w dziełach Jana Pawła II; 12. Problemy etyczne w badaniach naukowych; 13. Lekarz w rozmowie z rodziną potencjalnego dawcy narządów. Aspekt retoryczny. Perspektywa laika; 14. Zrozumieć lepiej świat islamu. Etyka a kultura i media w krajach muzułmańskich; 15. Plagiat w cyberprzestrzeni; 16. Informowanie (nie)etyczne. O etyce dziennikarskiej i manipulacji w mediach; 17. Porady prasowe w świetle etyki; 18. O atrakcyjności negatywnych wzorców zachowań. Analiza tekstów nadsyłanych do czasopism młodzieżowych; 19. Media a etyka- analiza na przykładzie lubelskiego rynku prasowego; 20. Etyka słowa a techniki argumentacyjne w dyskusjach polityków; 21. Etycznych status fikcji reklamowej; 22. Zagadnienia retorycznej perswazji w eseistyce literackiej "Tygodnika Powszechnego"
Wstęp; Stan badań; Definicja i uwarunkowania komunikatu reklamowego; Teoretyczne podstawy perswazji; Retoryka a reklama; Inwencja; Dyspozycja; Elokucja; Uwagi i wnioski końcowe.
Kolejny, już ósmy tom Sarmackiego theatrum zbiera artykuły przygotowane jako wynik namysłu nad kategorią nowości w dawnej literaturze. W perspektywie retorycznej poszukiwano rozumienia istoty novitas i analizowano funkcjonowanie topiki. W ujęciach faktograficznych przedstawione zostały odkrycia utworów z XVII w. zachowanych w rękopisach i nieznanych drukach, sformułowano hipotezy na temat autorstwa i opisano stosowane przez twórców strategie perswazyjne. Poddano także oglądowi sposoby funkcjonowania nowości z punktu widzenia dawnego czytelnika i rynku wydawniczego.
Kolejny, już ósmy tom Sarmackiego theatrum zbiera artykuły przygotowane jako wynik namysłu nad kategorią nowości w dawnej literaturze. W perspektywie retorycznej poszukiwano rozumienia istoty novitas i analizowano funkcjonowanie topiki. W ujęciach faktograficznych przedstawione zostały odkrycia utworów z XVII w. zachowanych w rękopisach i nieznanych drukach, sformułowano hipotezy na temat autorstwa i opisano stosowane przez twórców strategie perswazyjne. Poddano także oglądowi sposoby funkcjonowania nowości z punktu widzenia dawnego czytelnika i rynku wydawniczego.
Praca jest zbiorem ciekawych artykułów dotyczących historii kultury i tradycji starożytnej Grecji i Rzymu, skierowaną do grona czytelników zainteresowanych szeroko rozumianą tematyką antyczną. Pierwszym tekstem jest „Pieśń na cześć Pejtaufeja, Usi oraz Klasyki, tzn. pieśń na cześć Katowickiego Koła Polskiego Towarzystwa Filologicznego, które kończy lat dziewięćdziesiąt, Uniwersytetu Śląskiego, który wkrótce osiągnie półwiecze, oraz Katedry Filologii Klasycznej w Katowicach, która zdołała przetrwać ćwierć wieku.” Pieśń, autorstwa dr Anny Szczepaniak, została napisana w języku greckim i przetłumaczona na język polski. Obok przekładu tekstu Repozjanusa, który do tej pory nie został wydany w języku polskim, czytelnik może sięgnąć po artykuły dotyczące problemu starożytnej perswazji. Ich treści zostały zreferowane podczas CVII Walnego Zjazdu Polskiego Towarzystwa Filologicznego, w ramach którego zorganizowana została konferencja naukowa Antyczne Techniki Perswazyjne (14-16.09.2017, Katowice). Wspomniane teksty to: “References to Historical Figures as a Means of Persuasion in Ancient Rhetoric. A Research Methodology Applicable to Cicero”; “Ispirazioni antiche nella retorica politica del ’300: dall’immagine alla parola. Il caso di Cola di Rienzo e Francesco Petrarca”; “Persuasion and Religion, i.e. How to Convince Somebody about Religious Illusion”; “If Cloud Cuckoo Land Were Conquered by the Nazis…”.