1. Kilka uwag o symbolice liczb; 2. Symbolizm a sztuka jogi klasycznej; 3. Ogień czysty i oczyszczający w Piśmie i chrześcijaństwie; 4. Symbolizm w Katharmoi Empedoklesa; 5. Symbol wody w religii chrześcijańskiej; 6. Symbolika kabalistycznego „drzewa dziesięciu sefirot” – odzyskanie mitu; 7. Symbolika dźinijskiego kultu tirthankarów; 8. Symbole khalsy; 9. Symboliczny świat świętej Hildegardy z Bingen; 10. Symbolika religii baha’i; 11. Symbolika stupy w kulturze buddyjskiej; 12. Pozostałości symboliki słowa w filozofii siankary; 13. Symbol w kulturze Japonii i Korei; Dodatek.
Dialog i uniwersalizm: różnorodność i jedność świata Podstawy cywilizacji europejskiej; Filozofia i etyka uniwersalna; Podstawowe alternatywy cywilizacji; Troska o środowisko człowieka.
Cz. I Osoba niepełnosprawna jako twórca i odbiorca kultury: Twórczość osób z niepełnosprawnością - wielość spojrzeń, wielość problemów; Osoby niepełnosprawne jako twórcy i odbiorcy przekazów kulturalnych; Poezja osób niewidzących - sens życia - autokreacja - autorewalidacja; Niesłyszący twórcy kultury - wybitni malarze XIX i XX wieku; Ekspresja artystyczna osób z wadą słuchu; "Wiedział, co zrobić ze swoim życiem". Obecność chorych i niepełnosprawnych w kulturze; O twórczych kobietach radzących sobie z dysfunkcją wzroku; Olga Skorochodowi - życie, twórczość, osiągnięcia osoby głuchoniemej; Osoba niesłysząca jako twórca i odbiorca kultury; Osoba niepełnosprawna jako twórca i odbiorca tekstu literackiego; Niepełnosprawny tancerz; Zainteresowania kulturalne uczniów z upośledzeniem umysłowym; Aktywność kulturalna osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną; Uczestnictwo kulturalne studentów z niepełnosprawnością. Bariery korzystania z dóbr kultury; Wzory osobowe w kulturze masowej a problemy wychowania uczniów niepełnosprawnych; Czytelnictwo czasopism wśród młodzieży niesłyszącej; Telewizja jako forma uczestnictwa uczniów z wadą słuchu w kulturze; Rynek dziecięcy sposobem przekazania emocji dziecka. Wpływ telewizji na odbiór i okazywanie reakcji agresywnych; Internet jako integracyjna przestrzeń kultury; Uczniowie niesłyszący jako twórcy i odbiorcy kultury fizycznej; Cz. II Nowe koncepcje upowszechniania kultury i nowe idee aktywności kulturalnej osób niepełnosprawnych: Rehabilitacyjny aspekt udziału osób niepełnosprawnych w tworzeniu dóbr kulturalnych; Rozwijanie kompetencji osób niepełnosprawnych intelektualnie do odbierania i tworzenia kultury; Literatura piękna w rehabilitacji niesłyszących; Biblioterapia i czytelnictwo jako forma uczestnictwa w kulturze i metoda terapii młodzieży niepełnosprawnej ruchowo; "Zabawa teatrem", "praca teatrem" - o dwóch stronach terapeutycznej funkcji teatru; Aktynowość plastyczna a rozwój wyobraźni dziecka niepełnosprawnego intelektualnie; Dziecko z wadą słuchu w świecie muzyki; Indywidualna i grupowa muzykoterapia jako jedna z metod psychoterapii dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym; Stymulowanie rozwoju dzieci niepełnosprawnych fizycznie w okresie późnego dzieciństwa przez percepcję dzieł sztuki XX wieku; Działalność Drużyn "Nieprzetartego szlaku" źródłem poznania tradycji, kultury i cywilizacji kraju; Kształtowanie postaw dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną wobec kultury fizycznej; Student pedagogiki specjalnej - przyszły facylitator uczestnictwa osób z niepełnosprawnością w kulturze?; Sztuka i kultura bez barier na przykładzie organizacji społecznych w Austrii; Rola organizacji głuchoniewidomych w tworzeniu szans uczestnictwa w kulturze; Aktywność artystyczna osób niewidomych i niedowidzących na przykładzie działalności Krajowego Centrum Kultury Polskiego Związku Niewidomych w Kielcach; Osoba niepełnosprawna jako twórca i odbiorca kultury. Doświadczenia z pracy z młodzieżą niewidomą i słabowidzącą w SOSW przy ul. Tynieckiej w Krakowie; Cz. III Kulturowe konteksty niepełnosprawności: Twórcza obecność osób niepełnosprawnych; Osoba niepełnosprawna w zmieniającym się świecie kultury i komunikacji; Jedność ludzka w akcie kreacji - refleksje nad twórczą identycznością człowieka; Niepełnosprawność jako krytyczne wydarzenie życiowe w doświadczeniu narratorów; Postawy osób z niepełnosprawnością intelektualną wobec życia; Niepełnosprawność z perspektywy psychologii pozytywnej; Osoba niepełnosprawna w świetle antropologii Fryderyka Nietzschego; wizerunki osób niepełnosprawnych w mediach - media w percepcji niepełnosprawnych; Rzecz o Minotaurze - osoba z niepełnosprawnością w literaturze współczesnej; Między groteską a metaforą - czyli starożytnych Egipcjan pojmowanie niepełnosprawności; Kultura duchowa czyli kultura duchowości (duchowość kultury) w dyskursie ezoterycznym? Pytanie o kontekst niepełnosprawności; Wybrane aspekty religijności młodzieży gimnazjalnej z lekkim stopniem upośledzenia umysłowego; Religijność osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną; Uśmiech niedokończony; Kod językowy i dyskurs osób z niepełnosprawnością intelektualną. O bytowaniu na pograniczu; Cz. IV Edukacyjne i rehabilitacyjne konteksty niepełnosprawności: Aksjologiczne aspekty procesu rehabilitacji; Dylematy dotyczące pomiaru zdolności twórczych uczniów z niepełnosprawnością intelektualną lekkiego stopnia; Wspieranie elementarnych zdolności twórczych uczniów niedosłyszących; Oryginalność jako kryterium oceny zdalności twórczych uczniów z wadą słuchu; Wpływ środowiska wychowawczego na zainteresowania i organizację czasu wolnego uczniów z niepełnosprawnością intelektualną (rozważania teoretyczne); Rozwój osobisty - kontekst konstruowania wiedzy o sobie w pracy zespołowej nauczycieli klas integracyjnych; Idea integracji edukacyjnej w realiach szkół gimnazjalnych; Edukacja włączająca - nowa jakość? Czy dotąd byliśmy pedagogicznie zacofani?; Wczesna rewalidacja dzieci niesłyszących nowym wyzwaniem edukacyjnym w Polsce; Wczesna stymulacja językowa dziecka o nieharmonijnym rozwoju drogą do świata kultury; Znaczenie stymulacji zmysłów w terapii dzieci z głęboką niepełnosprawnością; Wpływ stereotypii i dyskomfortu sensorycznego na jakość społecznego funkcjonowania dziecka z autyzmem; Przewlekłe zespoły bólowe jako forma niepełnosprawności? Dwie perspektywy; Podstawy wychowawcze rodziców a ich skłonność do zachowań krzywdzących wobec dzieci z niepełnosprawnością intelektualną; Życie kulturalne rodziny a zasób słownictwa uczniów niepełnosprawnych intelektualnie (doniesienie z badań); Dzieci i komputery - o plusach mówimy, a czy pamiętamy zagrożeniach?
1. Antropologiczna perspektywa w badaniach przemocy terrorystycznej, 2. Fenomen terroryzmu, 3. Współczesny fundamentalizm religijny - związki polityki i religii, 4. Fundamentalizm i terroryzm judaistyczny, 5. Fundamentalizm chrześcijański w Ameryce i w Europie, 6. Fundamentalizm i terroryzm islamski, 7. Globalny terroryzm islamski, 8. Ekoterroryzm i Nowe Ruchy Religijne, 9. Antropologia terroryzmu
The book contains reflections on the diversified religious experience expressed in the culture and literature of the Slavic region. We can say that Slavic religious experience is “messy”, but maybe it is better to say this is Slavic experience of modernity that is “messy”. Bearing in mind that ‘Slavic experience’ is only a metaphor – a mental shortcut – we should remember that it is torn between the specificity of the local context and the Western-centric unification. Reflection on specific features of local religious experiences and examining this phenomenon in the context of global processes enriches knowledge of modernity and its relation to secularization and desecularization. If modernity is defined broadly and universally, then studies on ‘small cultures’ can go beyond the traditional interpretative ‘pattern – copy’ or ‘center – periphery’ models. Monografia prezentuje studia nad problematyką doświadczenia wiary w wybranych krajach słowiańskich w perspektywie myśli postsekularnej. Przedmiotem refleksji są lokalne praktyki kulturowe, przykłady z literatury, a także naukowe konceptualizacje - w odniesieniu do zjawisk najnowszych, jak i tych dobrze już zbadanych. Panorama ujęć słowiańskich ma na celu ujawnienie zapoznanych, a wcale nie marginalnych tematów i zagadnień, które wymykają się tradycyjnej alternatywie: ateistyczne/ konfesyjne. Publikacja na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 PL (CC BY 3.0 PL) (pełna treść wzorca dostępna pod adresem: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/legalcode).
1. Społeczne wymiary kształtowania tożsamości religijnej: Tożsamość indywidualna a tożsamość społeczna jako wymiar religijności; Dylematy kształtowania tożsamości religijnej młodzieży a edukacja religijna; Religia jako determinanta tożsamości studentów i konwertytów; 2. Dylematy tożsamości religijnej w kościele katolickim: Źródła i przyczyny kryzysu tożsamości kapłańskiej księży rzymskokatolickich w Polsce- studium socjologiczne; Instytucjonalizacja apostazji w Polsce; Tożsamość religijna a etyka niezależna- społeczny wymiar dyskursu; 3. Tożsamość religijna a tożsamość etniczna i narodowa: Tradycja religijna a etniczno-cywilizacyjna tożsamość; Rola czynnika religijnego w zachowaniu tożsamości narodowej polskich emigrantów na przykładzie powojennej Argentyny; Tożsamość przez małe i duże "k" na przykładzie karaimskim; 4. Tożsamość religijna: centra i peryferia: Wspólnoty ewangeliczne w Polsce. Problem tożsamości; Wymiary zaangażowania religijnego mieszkańców Katowic- studium socjologiczne; Dyskursywne wytwarzanie tożsamości: Radio Maryja w polskiej prasie opiniotwórczej
Tom stanowi zbiór tekstów naukowych ofiarowanych w darze Profesor Irenie Bukowskiej-Floreńskiej z okazji 80. urodzin. Autorami są etnolodzy i antropolodzy kultury oraz przedstawiciele dyscyplin pokrewnych. Wspólnym rysem zamieszczonych artykułów jest próba uchwycenia oraz zinterpretowania wybranych problemów społeczno-kulturowych współczesnego świata, jak też wielowymiarowa analiza dynamicznych przemian, którym obecnie podlega kultura. Interdyscyplinarna refleksja, dając możliwość wieloaspektowych odniesień i porównań, pozwoliła naświetlić z różnorakich perspektyw zagadnienia związane z procesem kształtowania się tożsamości społeczno-kulturowej w wymiarze lokalnym, regionalnym i narodowym, ukazać zjawisko percepcji, wartościowania tudzież oswajania określonych fragmentów przestrzeni otaczającej człowieka, a także wskazać na funkcjonalne i symboliczne przeobrażenia życia religijnego. Publikacja powinna zainteresować w głównej mierze etnologów i antropologów kultury, kulturoznawców, socjologów, historyków kultury oraz wszystkich zaabsorbowanych kondycją współczesnej kultury.
Tom stanowi zbiór tekstów naukowych ofiarowanych w darze Profesor Irenie Bukowskiej-Floreńskiej z okazji 80. urodzin. Autorami są etnolodzy i antropolodzy kultury oraz przedstawiciele dyscyplin pokrewnych. Wspólnym rysem zamieszczonych artykułów jest próba uchwycenia oraz zinterpretowania wybranych problemów społeczno-kulturowych współczesnego świata, jak też wielowymiarowa analiza dynamicznych przemian, którym obecnie podlega kultura. Interdyscyplinarna refleksja, dając możliwość wieloaspektowych odniesień i porównań, pozwoliła naświetlić z różnorakich perspektyw zagadnienia związane z procesem kształtowania się tożsamości społeczno-kulturowej w wymiarze lokalnym, regionalnym i narodowym, ukazać zjawisko percepcji, wartościowania tudzież oswajania określonych fragmentów przestrzeni otaczającej człowieka, a także wskazać na funkcjonalne i symboliczne przeobrażenia życia religijnego. Publikacja powinna zainteresować w głównej mierze etnologów i antropologów kultury, kulturoznawców, socjologów, historyków kultury oraz wszystkich zaabsorbowanych kondycją współczesnej kultury.
1. Religia, wyznanie i światopogląd, 2. Podstawowe prawa i wolności jednostki, 3. Podstawowe konstytucyjne zasady ustrojowe, 4. Podstawowe zasady konstytuujące Unie Europejską w świetle Traktatu Ustanawiającego Konstytucję dla Europy, 5. Systemy polityczne państw członkowskich unii europejskiej
1. Człowiek a religia, 2. Spotkania z Biblią : Poznajemy Boga, Poznajemy siebie, Pokonujemy własną słabość, Między ludźmi, Sprawy codzienne, Przekraczamy siebie
Cz. I Wiara chrześcijańska w spotkaniu z kulturami i religiami : 1. Jedność i różnorodność religii. Miejsce wiary chrześcijańskiej w historii religii, 2. Wiara, religia i kultura. Cz. II Prawda i religie : 1. Nowe problemy powstałe w latach dziewięćdziesiątych. O współczesnej sytuacji wiary i religii, 2. Prawda chrześcijaństwa?, 3. Prawda-tolerancja-wolność
1. Co to jest wojna?, 2. Wojny domowe, 3. Terroryzm, 4. Żołnierze, 5. Uzbrojenie, 6. Polityka a wojna, 7. Wojna a ekonomia, 8. Wojna a religie pozachrześcijańskie, 9. Wojna a chrześcijaństwo, 10. Echa wojny w kulturze, 11. Pacyfizm, 12. Ofiary wojen - ludzie, 13. Sposoby rozwiązywania konfliktów, 14. Morlana ocena wojny
1. Woja i przemoc w starożytnym Izraelu, 2. Wojna i przemoc w historii chrześcijaństwa, 3. Wojna i przemoc w islamie, 4. Wojna i przemoc w hinduizmie, 5.Problem przemocy w buddyzmie, 6.Religia i przemoc. O życiowej użyteczności religii w jej ambiwalencji
1. Teorie tożsamości, 2. Tożsamość w warunkach transformacji, 3. Tożsamości zbiorowe, 4. Obszary tożsamości: religia, 5. Tożsamość jako proces i jako ekspresja
1. Problemy narodowe, ideowe i prawne: Wybór granicy: ukraiński dylemat; Nacjonalizmy we współczesnej Europie. Wybrane postacie; Społeczeństwo otwarte- rekonstrukcja oraz rozwinięcie koncepcji K.R. Poppera; Europejski obszar wolności, sprawiedliwości i bezpieczeństwa; 2. Problemy religijne: Dwa wymiary religijności; Granice dialogu ze środowiskami laickimi i niechrześcijańskimi w świetle deklaracji "Dominus Jesus"; Eurazjatyzm a Unia Europejska. Religijny aspekt idei Wielkiej Rusi; Unia Europejska w oczach nowych ruchów religijnych; Religia- parareligia- pseudoreligia. Przemiany pojmowania religii i religijności w Europie współczesnej; Niewidzialne "sacrum"- popularne "sacrum". Uwagi na marginesie religijnego krajobrazu współczesnej Europy; Przestrzeń religijna a "zagubiony wymiar głębi" w poglądach Paula Tillicha
Życie osobiste i społeczne: Fundament ludzkiego istnienia, Środowisko, Intelekt, Zdrowie i dobrobyt, Człowiek jako zwierzę społeczne; Życie polityczne i międzynarodowe: Druga polowa obecnego stulecia, Zbrojenia i wojna, Wybór systemu politycznego, Jeden świat Życie filozoficzne i religijne: Istota rzeczy, Funkcje religii, Dobro i zło.
1. Charakterystyka wychowania moralnego i jego uwarunkowania 2. Rozwój moralny dzieci i młodzieży 3. Wartości tworzywem wychowania moralnego 4. Autorytet w wychowaniu moralnym 5. Nauczanie religii a wychowanie moralne 6. Wychowanie seksualne a wychowanie moralne 7. Czynniki dezorganizujące wychowanie moralne
1. Imigracja- nowe wyzwanie?: Imigranci- cudzoziemcy w polskiej rzeczywistości; Obcokrajowcy w ustawodawstwie polskim; Imigranci- obcokrajowcy a polska polityka oświatowa; Programy szkolne a perspektywa wychowania wielokulturowego i edukacji europejskiej; 2. Szkoła polska a problem edukacji europejskiej i wychowania wielokulturowego: Zadania szkoły w świetle edukacji europejskiej i wychowania w duchu wielokulturowości; Nauczyciel w szkole europejskiej wielokulturowej; Metoda cooperative learning w szkole europejskiej wielokulturowej; 3. Nauczyciel w obliczu wielokulturowości i wychowania do wspólnej Europy- wyniki badań empirycznych wśród nauczycieli szkół ponadgimnazjalnych na Podhalu: Podstawy metodologiczne badań; Wyniki badań empirycznych wśród nauczycieli szkół ponadgimnazjalnych na Podhalu; Synteza wyników; 4. Rola przedmiotów szkolnych w wychowaniu wielokulturowym i edukacji europejskiej: Język polski; Języki obce; Historia; Geografia; Muzyka; Religia
1.Teoria polityki, 2.Przekształcenia współczesnej myśli politycznej, 3.Relacje między religią a zjawiskami politycznymi, 4.Procesy rozszerzenia funkcji i zakresu działalnia marketingu politycznego