Zawiera: 1. Podmioty zarządzające, ich role i kompetencje: 1.1. Podmioty zarządzające w organizacji i ich zróżnicowanie; 1.2. Funkcje zarządzania; 1.3. Role organizacyjne zarządzających; 1.4. Różne rozumienia kompetencji; 1.5. Klasyfikacje kompetencji zarządzających. 2. Przedsiębiorstwo społecznie odpowiedzialne: 2.1. Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa, interesariusze, zrównoważony rozwój; 2.2. Ewolucja pojęć i praktyk w zakresie CSR i zrównoważonego rozwoju; 2.3. Przesłanki za upowszechnieniem idei przedsiębiorstw społecznie odpowiedzialnych; 2.4. Korzyści przedsiębiorstw ze stosowania koncepcji CSR; 2.5. Charakterystyka przedsiębiorstwa społecznie odpowiedzialnego i zrównoważonego; 2.6. Postawy zarządzających wobec CSR. 3. Kompetencje menadżerów a społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa: 3.1. Modele kompetencji menadżerów w kontekście CSR i zrównoważonego rozwoju; 3.2. Przegląd literatury; 3.3. Zależności między wybranymi cechami zarządzających a CSR: 3.3.1. Wiek, staż i perspektywy rozwoju kariery; 3.3.2. Wykształcenie prezesa; 3.3.3. Doświadczenia prezesa; 3.3.4. Osobowość – wybrane cechy (narcyzm, pycha, pokora); 3.3.5. Wartości menadżerów; 3.3.6. Motywacje menadżera; 3.4. Prezes jako przywódca. Kompetencje przywódcy w kontekście CSR i zrównoważonego rozwoju: 3.4.1. Przywódca transformacyjny i transakcyjny; 3.4.2. Przywódca etyczny; 3.4.3. Przywódca odpowiedzialny; 3.4.4. Przywódca służebny; 3.4.5. Przywódca zrównoważony (sustainable leadership); 3.4.6. Kompetencje w zakresie zarządzania strategicznego; 3.4.7. Kompetencje w zakresie współpracy i doboru menadżerów; 3.4.8. Troska o rozwój następców; 3.5. Wielu interesariuszy – wiele kompetencji zarządzających. 4. Kompetencje menadżerów i CSR – wyniki badań ilościowych: 4.1. Założenia badawcze; 4.2. Charakterystyka próby badawczej; 4.3. Wyniki badań ankietowych; 4.4. Wnioski i konkluzje. 5. Studia przypadków: 5.1. Założenia badawcze; 5.2. Przywództwo społecznie odpowiedzialne w firmie Ochnik SA. Studium przypadku: 5.2.1. Charakterystyka przedsiębiorstwa; 5.2.2. Społeczna odpowiedzialność w przedsiębiorstwie i działania prezesa; 5.2.3. Kompetencje prezesa. Wnioski końcowe; 5.3. Przywództwo społecznie odpowiedzialne w hucie ArcelorMittal Warszawa. Studium przypadku: 5.3.1. Charakterystyka przedsiębiorstwa; 5.3.2. Działania zakresie społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa; 5.3.3. Kompetencje prezesa. Wnioski końcowe; 5.4. Analiza przekrojowa studiów przypadków; 5.5. Wnioski i konkluzje.
Cz. I Wejście. Kontekst wewnętrzny i zewnętrzny: 1. Środowisko społeczno-polityczne: Zaufanie podstawą relacji społecznych, Normy etyczne a normy sprawnościowe w zarządzaniu, biznesie i gospodarce, Ewolucja państwa opiekuńczego, Sprawiedliwość społeczna w Polsce lat dziewięćdziesiątych. O kontekście problematyki i realizacji zasady równości szans, Stosunki pracy w Polsce: od społecznego partnerstwa do oświeconego paternalizmu, 2. Środowisko ekonomiczno-konkurencyjne: Jaki kapitalizm? Modelowe trendy i kierunki polityki, Modelowe trendy i kierunki polityki kapitalizmu. Cz. II Transformacja: 1. Menedżer: Fenomen przywództwa, Przywództwo: między Scyllą potrzeb a Charybdą możliwości, Błogosławiony zmierzch przywództwa, Kultura menedżerska, 2. Decyzje: Konsulting menedżerski dla przyszłości, Konsulting menedżerski dla przyszłości: przemysł i tworzenie wiedzy, Społeczno-kulturowe uwarunkowania eksternalizacji funkcji organizacyjnych, Przedsiębiorczość intelektualna, Możliwości rozwoju przedsiębiorczości intelektualnej w Polsce, Ewolucja myślenia o strategii organizacyjnej, Sens i nonsens w wypowiedziach na temat ryzyka. Cz. III Aplikacje: Nadzór korporacyjny - perspektywy badawcze, Transformacja administracji publicznej (1990-1999) w świetle teorii organizacji i zarządzania
1. Zrozumieć kulturę, 2. Kultura przedsiębiorstwa, 3. Przywództwo w organizacji a kultura narodowa, 4. Kultura arabska, 6.Kultura chińska, 7. Kultura japońska, 8. Kultura skandynawska, 9. Analiza porównawcza i interpretacja, 10. Lider biznesu zorientowany na kulturę
1. Kultura organizacyjna - istota zjawiska, 2. Kultura organizacyjna w zarządzaniu strategicznym, 3. Polityka personalna w systemie organizacji, 4. Komunikacja wewnątrz firmy, 5. Przywództwo, 6. Proces motywowania, 7. Budowanie zespołów, 8. Public relations i współpraca z mediami, 9. Zarządzanie w sytuacji bez zmian
Celem monografii jest prezentacja aspektów, czynników i komponentów kształtujących zarządzanie talentami w organizacji. Obecna sytuacja, zdeterminowana dynamicznie zachodzącymi zmianami, okazała się względnie stabilna do czasu pojawienia się i rozwoju epidemii koronawirusa oraz ukształtowania się nowej rzeczywistości geopolitycznej od początku wojny w Ukrainie. W tej rzeczywistości zagadnienia opisane w opracowaniu nabierają zupełnie nowego znaczenia. Publikacja jest skierowana do osób zainteresowanych problematyką zarządzania talentami i kompetencjami, przywództwa i szeroko rozumianego rozwoju pracowników w organizacji - badaczy i praktyków - oraz wszystkich tych, którzy zainspirowani nią chcieliby pogłębić swoją wiedzę w danej dziedzinie.
Cz. I Kierowanie organizacją przyszłości. Nowy język organizacji i jego znaczenie dla liderów. Kierowanie organizacją odchudzoną. Przywództwo oddolne. Tworzenie organizacji o wielu przywódcach. Kierowanie organizacjami uczącymi się. Przywództwo a kultura organizacji. Kierowanie zróżnicowaną kadrą pracowniczą. Stawianie piramidy organizacyjnej do góry nogami. Cz. II Liderzy przyszłości działaniu. Liderzy światowej klasy. Potęga partnerskieg o wsółdziałania... Cz.III Zdobywanie wiedzy na przyszłość. Cz.IV Praktycy na temat przyszłości przywództwa.
Budowanie marki przywództwa; Cel kreowania marki przywództwa; Opracowanie deklaracji marki przywództwa; Ocena liderów w odniesieniu do wymagań związanych z marką; Inwestowanie w markę przywództwa; Mierzenie zwrotu z inwestycji w markę przywództwa; Budowanie świadomości marki przywództwa; Utrwalanie ,marki przywództwa; Osobista marka przywództwa; Kryteria dla marki firmy; Firmy mające markowe przywództwo
Wprowadzenie; Rozdział 1. Antropologiczne i psychologiczne aspekty maski 1. Fenomen maski w mitach i tradycjach kultury 2. Rola i funkcje maski w tradycjach teatralnych 3. Fenomen maski w literaturze pięknej 4. Maski przywództwa w dziełach filmowych 5. Kluczowe pytania o rolę i funkcję maski 6. Persona jako maska osobowości człowieka 7. Demaskowanie iluzji jako klucz do poznania siebie 8. Diagnoza Gombrowicza: pustka ukryta za maską Rozdział 2. Maski przywódców dyktatorów 1. Adolf Hitler i jego maska przerażającej nicości 2. Błazeńska maska Benito Mussoliniego 3. Bestialska maska Józefa Stalina Rozdział 3. Maska przywódcy i psychologia zła 1. Efekt Lucyfera jako klucz do psychologii zła 2. Anonimowość, deindywiduacja i dehumanizacja 3. Maski zbrodniarzy i banalizacja zła Rozdział 4. Film propagandowy jako maska przywódcy 1. Zbiorowy triumf nazistowskiej woli 2. Zdemaskowanie nazistowskiego oszustwa propagandowego Rozdział 5. Maski przywódców świata biznesu 1. Groteskowa maska Elizabeth Holmes 2. Steve Bellmer w masce showmana 3. Liderzy wobec paradoksów autentyczności 4. Maska pośmiertna Steve’a Jobsa 5. Epitafium dla Alana Turinga Rozdział 6. Sztuczna inteligencja jako maska współczesnego człowieka 1. Maskowaty android jako partner i lider w świecie ludzi 2. Inteligentne roboty jako liderzy przyszłości? 3. Internet międzygalaktyczny i kolonizacja Marsa 4. Czy internet śni sam o sobie? 5. Możliwości inteligentnych robotów 6. Inteligentna broń jako lider na polu walki 7. Sztuczna inteligencja zagrożeniem dla ludzkości? 8. Roboty czy ludzie pokierują misją marsjańska? Rozdział 7. Fikcyjny szef jako maska współczesnego lidera 1. Szef wszystkich szefów jako maska 2. Maska szefa jako narzędzie przemocy w firmie 3. Demaskowanie fikcyjnego szefa firmy 4. Maska bohaterem tragifarsy firmowej 5. Szef szefa wszystkich szefów jako parodia lidera Rozdział 8. Maska lidera w badaniach własnych 1. Metoda i założenia badawcze 2. Istota i natura maski lidera 3. Funkcje maski lidera 4. Maska lidera w kulturze organizacji 5. Konsekwencje używania maski przez lidera 6. Maska a rozwój i edukacja liderów nowej generacji Rozdział 9. Maski przywództwa w czasie kryzysu pandemii COVID-19 1. Pandemia niekompetencji przywódców 2. Pandemiczna maska Donalda Trumpa 3. Przywódcy w pułapce pandemicznej maski 4. Groteskowe maski prezydentów w kryzysie pandemii 5. Przywódcy liberalnych demokracji wobec pandemii 6. Kryzys przywództwa i korekta demokracji 7. Dyskryminacja i stygmatyzacja osób z COVID-19 8. Skuteczni przywódcy, którzy pokonali pandemię Rozdział 10. Koncepcja przywództwa w działaniu jako alternatywa dla przywództwa w maskach 1. Kluczowe założenia koncepcji przywództwa w działaniu 2. Przywództwo przyszłości bez masek 3. Manifest liderów przyszłości; Bibliografia.
1. Przedsiębiorstwo jako organizacja społeczna, 2. Kultura przedsiębiorstwa - uwarunkowania jednostkowe i organizacyjne, 3. Warunki pracy - struktura i zagrozenia, 4. Menedżerowie, 5. Przywództwo, 6. Dezycje i ich psychospołeczne uwarunkowania, 7. Komunikacja w organizacji, 8. Negocjowanie, 9. Problemy motywacji w organizacji, 10. Proces kontroli w organizacji, 11. Zmiany
Zawiera: Wstęp. CZĘŚĆ I STUDIUM TEORETYCZNE. Rozdział 1. PRZYWÓDZTWO Z PERSPEKTYWY DEFINICJI I POJĘĆ: 1.1. Menedżer vs przywódca - przegląd pojęć; 1.2. Spory i kontrowersje wokół badań nad przywództwem; 1.3. Zmieniające się problemy w zarządzaniu, czyli o tym, jak menedżer stawał się przywódcą. Rozdział 2. PRZYWÓDZTWO Z PERSPEKTYWY TEORII - WĄTKI HISTORYCZNE I WSPÓŁCZESNE: 2.1. Teorie cech; 2.1.1. Współczesne spojrzenie na cechy w zarządzaniu; 2.2. Teorie zachowań; 2.2.1. Badania na Uniwersytecie Ohio; 2.2.2. Badania na Uniwersytecie Michigan; 2.2.3. Siatka kierownicza; 2.3. Teorie sytuacyjne; 2.3.1. Teoria ścieżki i celu; 2.3.2. Teoria przywództwa sytuacyjnego Herseya i Blanchatda; 2.3.3. Teoria substytutów przywództwa; 2.3.4. Teoria decyzji normatywnej; 2.3.5. Sytuacyjna teoria przywództwa Fiedlera; 2.3.6. Teoria LMX; 2.3.7. Teoria zasobów poznawczych; 2.4. Przywództwo transformacyjne i charyzmatyczne; 2.4.1. Teoria charyzmatycznego przywództwa House‘a; 2.4.2. Teoria charyzmy Congera i Kanungo; 2.4.3. Teoria przywództwa transformacyjnego Burnsa; 2.4.4. Teoria przywództwa transformacyjnego Bassa; 2.5. Inne współczesne koncepcje przywództwa; 2.5.1. Przywództwo rozproszone; 2.5.2. Przywództwo autentyczne; 2.5.3. Teoria ograniczonego przywództwa Koźmińskiego. Rozdział 3. PRZYWÓDZTWO Z PERSPEKTYWY ROZWOJU W ORGANIZACJI: 3.1. Rodzaje szczebli menedżerskich w organizacji, typy autorytetów oraz rola doświadczenia zawodowego; 3.2. Rozwój menedżerski. Rozdział 4. PRZYWÓDZTWO Z PERSPEKTYWY SKUTECZNOŚCI DZIAŁANIA: 4.1. Skuteczne przywództwo - kryteria oceny; 4.2. Cechy i zachowania a skuteczne przywództwo; 4.3. Zachowania menedżera; 4.3.1. Związek zachowań i cech a skuteczność; 4.3.2. Zachowania lidera a teorie sytuacyjne. Rozdział 5. PRZYWÓDZTWO Z PERSPEKTYWY KOMPETENCJI LIDERSKICH I MENEDŻERSKICH: 5.1. Kompetencje - definicja pojęcia; 5.2. Ocena kompetencji w organizacji; 5.3. Kompetencje menedżera i lidera; 5.3.1. Kompetencje przywódcze wg Koźmińskiego. CZĘŚĆ II STUDIUM EMPIRYCZNE. BADANIA WŁASNE. Rozdział 6. WCZEŚNIEJSZE BADANIA AUTORKI. KOMPETENCJE MENEDŻERÓW A ZDOLNOŚCI I CECHY OSOBOWOŚCI: 6.1. Związek zdolności oraz kompetencji menedżerskich; 6.2. Związek cech osobowości i kompetencji menedżerskich oraz liderskich. Rozdział 7. BADANIE WŁAŚCIWE. KOMPETENCJE LIDERA I MENEDŻERA: 7.1. Metody i przebieg badania; 7.2. Wyniki. Rozdział 8. IMPLIKACJE TEORETYCZNE: 8.1. Wnioski z badań wcześniejszych; 8.2. Wnioski z badań właściwych. Rozdział 9. IMPLIKACJE PRAKTYCZNE. Rozdział 10. IMPLIKACJE DO DALSZYCH BADAŃ. Podziękowania. Bibliografia. Aneks 1. Aneks 2. Aneks 3. Aneks 4. Aneks 5. Aneks 6. Spis tabel i rysunków.
1. Manipulacja w kierowaniu ludźmi; 2. Szkolenia pracowników z wykorzystaniem outsourcingu; 3. Pragmatyczne przywództwo jako sposób budowania potencjału organizacji; 4. Pomiar cech i zachowań przywódczych w kontekście wartości kultury organizacyjnej; 5. Metody kształtowania kultury organizacyjnej; 6. Zarządzanie karierami pracowniczymi w organizacji: współczesne problemy i wyzwania; 7. Kształtowanie satysfakcji i zaangażowania pracowników; 8. Koncepcje, modele i metody zarządzania różnorodnością; 9. Metody i techniki zarządzania zasobami ludzkimi w kontekście wirtualizacji zarządzania; 10. Metody zarządzania zasobami ludzkimi oparte na kompetencjach; 11. Metody kształtowania wynagrodzeń w przedsiębiorstwie; 12. Jak zmierzyć to, co niemierzalne? Zasady konstruowania wskaźników syntetycznych w zarządzaniu zasobami ludzkimi.
1. Kwestie terminologiczne; 2. Implikacje warunków funkcjonowania organizacji publicznych; 3. Konsekwencje dla personelu; 4. Właściwie zmotywowany personel siłą organizacji; 5. Motywowanie a przywództwo.
Wstęp; Rozdział I Nowa rzeczywistość – geneza i definicja pojęcia Paweł; Rozdział II Wyzwania HR wobec zachodzących zmian; Rozdział III Idea i kierunki transformacji; Rozdział IV Nowe EX: cel, elastyczność, komfort; Rozdział V Praca w modelu hybrydowym; Rozdział VI Od stanowisk do ról organizacyjnych; Rozdział VII Lider poziomu 5; Rozdział VIII Wirtualne zespoły; Rozdział IX Pracownik technologiczny; Rozdział X Social enterprise – organizacja przyszłości wszyscy; Zakończenie.
1. Współczesny kontekst organizowania- organizacja w relacjach z otoczeniem: Organizacja w środowisku międzynarodowym. Zarys teoretyczno-instytucjonalny; Ponadnarodowi normo dawcy i biznes; Kultura i organizacje. Perspektywa antropologiczna; Koncepcja klasy kreatywnej Richard Floridy- nowa rzeczywistość współczesnych organizacji?; Społeczna odpowiedzialność organizacji; Ekologiczny kontekst zarządzania; Wykorzystanie teorii corporate governance w korporacjach; 2. Różnorodność świata organizacji- metody i archetypy: Archetypy, opowieści archetypiczne i metafory; Sektor publiczny- specyfika i metody zarządzania; Gmina jako organizacja- zarządzanie gmina; Kwestie praktyczne zarządzania w kontekście wielonarodowym. Perspektywa firmy i jej interesariuszy; Małe przedsiębiorstwa- specyfika i problemy zarządzania; Fenomen przedsiębiorczości społecznej; 3. Społeczne i techniczne elementy organizacji- powiązania i ewolucja: Nowe technologie w organizacjach; Struktury i projektowanie organizacji; Różnorodność kulturowa współczesnych organizacji; Gender w organizacjach; Duchowość w organizacji; Kompetencje przedsiębiorcze w tworzeniu i rozwijaniu organizacji; 4. Współczesne trendy w zarządzaniu: teoria i praktyka: Zarządzanie na rynku doznań; Współczesne koncepcje zarządzania strategicznego; Planowanie jako walka z niepewnością; Nowe kierunki w zarządzaniu ludźmi- zaangażowanie organizacyjne; Nowe kierunki w badaniach nad przywództwem; Marketing krytyczny; Doradztwo naukowe jako metoda sprzyjająca uczeniu się organizacji i tworzeniu wiedzy; Budowa i diagnoza organizacji uczących się; Rachunkowość jako system informacyjny wspomagający zarządzanie; Negocjacje w organizacji; 5. Badanie współczesnych organizacji- wybrane metody i ich implikacje: Zarządzanie zmianą i badanie wartości organizacji z użyciem techniki siatki repertuaru; Teoria aktora-sieci; Wykorzystanie teorii ugruntowanej do badań przedsiębiorczości; Opowiadania o karierze- zawodowe paradygmaty i gra dystynkcji; Podwójne czytanie rzeczywistości: wspieranie badań ilościowych badaniami jakościowymi; Krytyczne badania nad doradztwem organizacyjnym.
I.Współczesny kontekst organizowania - organizacja w relacjach z otoczeniem: Organizacja w środowisku międzynarodowym: Zarys teoretyczno-instytucjonalny; System informacyjny rachunkowości- ramy koncepcyjne; Lex mercatoria jako przykład samoregulacji prawnej handlu międzynarodowego; Wykorzystanie teorii corporate governance w korporacjach; Organizacja bez granic - łańcuchy dostaw, sieci i "ekosystemy"; Gender w organizacjach. 2. Aspekty organizacji i zarządzania we współczesnych teoriach: Informacja w zarządzaniu a rachunkowość; Kultura i organizacje: Perspektywa antropologiczna; Planowanie jako walka z niepewnością; Duchowość w organizacji; Doradztwo naukowe (Action Research) jako metoda sprzyjająca uczeniu się organizacji i tworzeniu wiedzy; Krytyczne badania nad doradztwem organizacyjnym; Fenomen przedsiębiorczości społecznej; Teoria aktora-sieci (Actor- NetworkTheory ANT); Nowe technologie w organizacjach; Nowe kierunki w badaniach nad przywództwem. 3. Współczesne trendy w zarządzaniu - aspekty praktyki: Rachunkowość jako system informacyjny wspomagający zarządzanie; Kwestie praktyczne zarządzania w kontekście wielonarodowym: Perspektywa firmy i jej interesariuszy; Zarządzanie na rynku doznań; Przedsiębiorczość w małej firmie; Negocjacje w organizacji; Społeczna odpowiedzialność organizacji; Nowe kierunki w zarządzaniu ludźmi - zaangażowanie organizacyjne. 4. Badania organizacji - metody badawcze i ich implikacje: Zarządzanie zmianą i badanie wartości organizacji z użyciem techniki siatki repertuaru; Opowieść paradygmatyczna, pole kapitały i gra dystynkcji w opowiadaniach o karierze; Podwójne czytanie rzeczywistości: wspieranie badań ilościowych badaniami jakościowymi.
Cz. I Kierowanie: stara sztuka - nowa wiedza; 1. Kierowanie w przeszłości - jasne źródło władzy, 2. Kierowanie współczesne - rozmyte stosunki władzy. Cz. II Zarządzanie naukowe - dylematy wydajności: 3. Zarządzanie naukowe - jednostronna koncentracja na wydajności, 4. XXI wiek - gra o doskonałość w zarządzaniu, Cz. III Od kierownika do menedżera - wiedza rośnie w cenę: 5. Struktura umiejętności kierowania, 6. Decyzje - sprawdzianem umiejętności kierowania, Cz. IV Ryzyko - jasna strona władzy organizacyjnej: 7. Ryzyko rodzi menedżera, 8. Koszty sukcesu - stres i frustracja, Cz. V Chciwość - ciemna strona władzy organizacyjnej: 9. Cynizm i różne odmiany cynicznych menedżerów, 10. Egoistyczni i chciwi - zera w garniturach, Cz. VI Od menedżera do przywódcy - awans kompetencji: 11. Menedżer przyszłości - poszukiwanie tożsamości, 12. Samodoskonalenie menedżerów - trudna droga do przywództwa, 13. Przywódcy wybitni - wzory do naśladowania. Cz. VII Przywództwo władza czy wpływ: 14. Fenomen przywództwa - gra o sumie zerowej, 15. Władza - każdy wie, co to za gra. Cz. VIII Mity o zmierzchu hierarchii (władzy)-dokąd zmierzasz organizacjo: 16. Zarządzanie wymusza hierarchię, 17. Organizacja bez granic - fenomen globalizac
1.Wszechstronni twórcy zarządzania; 2. Motomanagement; 3. Management fiction; 4. Globalizacja i interkulturowość w zarządzaniu; 5. Model Markowa w zarządzaniu mobilnością wewnątrz-organizacyjną; 6. Kompetencje w zarządzaniu; 7. Przywództwo w modelu PMS (przedsiębiorca-menedżer-specjalista); 8. Koło wiedzy i andragogika w zarządzaniu.