1. Kultura organizacyjna - istota zjawiska, 2. Kultura organizacyjna w zarządzaniu strategicznym, 3. Polityka personalna w systemie organizacji, 4. Komunikacja wewnątrz firmy, 5. Przywództwo, 6. Proces motywowania, 7. Budowanie zespołów, 8. Public relations i współpraca z mediami, 9. Zarządzanie w sytuacji bez zmian
1. Istota procesu zarządzania; 2. Organizacja i jej miejsce w otoczeniu; 3. Ewolucja nauk o zarządzaniu; 4. Role i kompetencje menedżerskie; 5. Planowanie w organizacji; 6. Strategia przedsiębiorstwa; 7. Podejmowanie decyzji; 8. Organizowanie działalności przedsiębiorstwa; 9. Typy struktur organizacyjnych; 10. Podstawy motywowania pracowników; 11. Metody i narzędzia motywowania personelu; 12. Przywództwo i style kierowania; 13. Kontrola w organizacji; 14. Komunikacja w zarządzaniu; 15. Kulturowy kontekst zarządzania; 16. Etyka i społeczna odpowiedzialność biznesu.
Spis treści do wyd.2 Cz. I Wprowadzenie do zarządzania: R.1 Zarządzanie i praca menedżera, R.2 Tradycyjne i współczesne problemy i wyzwania. Cz. II Środowiskowy kontekst zarządzania: R.3 Otoczenie organizacji i menedżerów, R.4 Etyczne i społeczne otoczenie organizacji, R.5 Globalny kontekst zarządzania, R.6 Otoczenie kulturowe i wielokulturowe. Cz. III Planowanie i podejmowanie decyzji: R.7 Podstawowe elementy planowania i podejmowania decyzji, R.8 Zarządzanie strategią i planowanie strategiczne, R.9 Zarządzanie podejmowaniem decyzji i rozwiązywaniem problemów, R.10 Zarządzanie przedsiębiorczością i tworzeniem nowych przedsiębiorstw. Cz. IV Proces organizowania: R.11 Podstawowe elementy organizowania, r.12 Zarządzanie projektowaniem struktury i schematu organizacji, R.13 Kierowanie zmianami organizacyjnymi i innowacjami, R.14 Zarządzanie zasobami ludzkimi. Cz. V Proces przewodzenia: R.15 Podstawowe elementy zachowania jednostek w organizacjach, R.16 Motywowanie pracowników do wykonywania pracy, R.17 Przywództwo i procesy oddziaływania na pracowników, R.18 Zarządzanie stosunkami interpersonalnymi i komunikowaniem się, R.19 Zarządzanie grupami i zespołami roboczymi. Cz. VI Proces kontrolowania: R.20 Podstawowe elementy kontrolowania, R.21 Kompleksowe zarządzanie jakością w organizacjach, R.22 Zarządzanie informacjami i techniką informacyjną
1. Przekonanie o sensie pracy 1.1. Pojęcie sensu życia 1.2. Sens pracy 1.3. Bezsens pracy 1.4. Podsumowanie 2. Zachowania przywódcze a przekonanie o sensie pracy 2.1. Zachowania przywódcze 2.2. Zachowania przywódcze wzmacniające sens pracy 2.3. Zachowania przywódcze osłabiające sens pracy 2.4. Podsumowanie 3. Czynniki różnicujące wpływ zachowań przywódczych 3.1. Dopasowanie człowiek–przełożony 3.2. Postrzegane wsparcie organizacyjne 3.3. Podsumowanie 4. Metodyka badań własnych 4.1. Cele badania, pytania badawcze i hipotezy 4.2. Schemat postępowania badawczego 4.3. Metodyka badania jakościowego 4.4. Metodyka badania ilościowego 5. Przekonanie o sensie pracy w kontekście zachowań przywódczych – wyniki własnych badań empirycznych 5.1. Analiza i interpretacja badania jakościowego 5.2. Analiza i interpretacja badania ilościowego; Zakończenie; Bibliografia; Spis tabel; Spis rysunków; Aneks.
Przedmowa; Część I: Kierowanie i kierownicy, Ewolucja teorii organizacji i zarządzania; Część II ZARZĄDZANIE W XXI wieku: Środowisko organizacji i środowisko naturalne, Odpowiedzialność społeczna i etyka, Globalizacja a zarządzanie, Tworzenie i przekształcanie organizacji, Kultura i wielokulturowość, Jakość; Część III: PLANOWANIE: Podejmowanie decyzji, Planowanie i zarządzanie strategiczne, Wdrażanie strategii, Część IV: ORGANIZOWANIE: Projektowanie organizacji i jej struktura, Władza i autorytet, Gospodarowanie zasobami ludzkimi, Kierowanie zmianami organizacyjnymi i innowacją; Część V: PRZEWODZENIE: Motywacja, Przywództwo, Zespoły i praca zespołowa, Komunikacja i negocjowanie; Część VI: KONTROLOWANIE: Skuteczna kontrola, Kierowanie operacjami, Systemy informacyjne.
1. Argumenty za budowaniem wizerunku pracodawcy z wyboru z perspektywy wyniku finansowego firmy 2. Jak korzystać z tej książki 3. Konsekwencja w działaniu: jak postępować, by czyny były zgodne z deklaracjami 4. Przywództwo 5. Komunikacja jako sposób na zaangażowanie współpracowników 6. Zarządzanie jako życiodajna siła kultury nadzwyczajnej firmy 7. Rekrutacja pod kątem postaw i wprowadzanie do organizacji 8. Przyjmowanie odpowiedzialności 9. Budowanie poczucia przynależności 10. Służba 360 stopni 11. Skuteczne przekonywanie: skłanianie ludzi do zaangażowania się w życie organizacji 12. Indeks
1. Robert Cialdini. Numer 1 na świecie. 2. Kilka sprytnych chwytów na samego siebie. 3. Stephen R. Covey. Produktywność i efektywność. 4. Pokaż mi swego guru, a powiem Ci... 5. Rozglądaj się - guru są wśród nas. 6. To niedobre NLP. 7. Między Marsem i Wenus. Megalityczny dekalog.
1. Współczesny kontekst organizowania- organizacja w relacjach z otoczeniem: Organizacja w środowisku międzynarodowym. Zarys teoretyczno-instytucjonalny; Ponadnarodowi normo dawcy i biznes; Kultura i organizacje. Perspektywa antropologiczna; Koncepcja klasy kreatywnej Richard Floridy- nowa rzeczywistość współczesnych organizacji?; Społeczna odpowiedzialność organizacji; Ekologiczny kontekst zarządzania; Wykorzystanie teorii corporate governance w korporacjach; 2. Różnorodność świata organizacji- metody i archetypy: Archetypy, opowieści archetypiczne i metafory; Sektor publiczny- specyfika i metody zarządzania; Gmina jako organizacja- zarządzanie gmina; Kwestie praktyczne zarządzania w kontekście wielonarodowym. Perspektywa firmy i jej interesariuszy; Małe przedsiębiorstwa- specyfika i problemy zarządzania; Fenomen przedsiębiorczości społecznej; 3. Społeczne i techniczne elementy organizacji- powiązania i ewolucja: Nowe technologie w organizacjach; Struktury i projektowanie organizacji; Różnorodność kulturowa współczesnych organizacji; Gender w organizacjach; Duchowość w organizacji; Kompetencje przedsiębiorcze w tworzeniu i rozwijaniu organizacji; 4. Współczesne trendy w zarządzaniu: teoria i praktyka: Zarządzanie na rynku doznań; Współczesne koncepcje zarządzania strategicznego; Planowanie jako walka z niepewnością; Nowe kierunki w zarządzaniu ludźmi- zaangażowanie organizacyjne; Nowe kierunki w badaniach nad przywództwem; Marketing krytyczny; Doradztwo naukowe jako metoda sprzyjająca uczeniu się organizacji i tworzeniu wiedzy; Budowa i diagnoza organizacji uczących się; Rachunkowość jako system informacyjny wspomagający zarządzanie; Negocjacje w organizacji; 5. Badanie współczesnych organizacji- wybrane metody i ich implikacje: Zarządzanie zmianą i badanie wartości organizacji z użyciem techniki siatki repertuaru; Teoria aktora-sieci; Wykorzystanie teorii ugruntowanej do badań przedsiębiorczości; Opowiadania o karierze- zawodowe paradygmaty i gra dystynkcji; Podwójne czytanie rzeczywistości: wspieranie badań ilościowych badaniami jakościowymi; Krytyczne badania nad doradztwem organizacyjnym.
1. Istota i znaczenie przywództwa dla kształtowania konkurencyjności jednostki ochrony zdrowia; 2. Zmiana organizacyjna w jednostce ochrony zdrowia i jej konsekwencje dla przywództwa; 3. Koncentracja na zewnętrznym otoczeniu jednostki ochrony zdrowia- wyznaczanie kierunków działania przez przywódcę; 4. Koncentracja na wewnętrznym otoczeniu jednostki ochrony zdrowia- wyznaczanie kierunków działania przez przywódcę; 5. Psychologiczne uwarunkowania skutecznego przywództwa; 6. Zwiększenie skuteczności działań jednostki ochrony zdrowia jako konsekwencja świadomego przywództwa- raport z badań.
1. Przedsiębiorstwo jako organizacja społeczna, 2. Kultura przedsiębiorstwa - uwarunkowania jednostkowe i organizacyjne, 3. Warunki pracy - struktura i zagrozenia, 4. Menedżerowie, 5. Przywództwo, 6. Dezycje i ich psychospołeczne uwarunkowania, 7. Komunikacja w organizacji, 8. Negocjowanie, 9. Problemy motywacji w organizacji, 10. Proces kontroli w organizacji, 11. Zmiany
1. Podstawy zarządzania zasobami ludzkimi w organizacji, 2. Strategiczne zarządzanie zasobami ludzkimi 3. Planowanie zasobów ludzkich w organizacji, 4. Organizacja, analiza i opis stanowiska pacy, 5. Praca i zatrudnienie, 6. Dobór i adaptacja społeczno- zawodowa pracowników, 7. Motywowanie w organizacji w świetle podejść do motywowania, 8. Motywowanie w przedsiębiorstwie - instrumenty, formy i systemy motywowania, 9. Ocenianie pracowników, 10. Rozwój pracowników i menedżerów, 11. Kierowanie ludźmi. Przywództwo, 12. Kultura organizacyjna.
Wstęp; Rozdział I Nowa rzeczywistość – geneza i definicja pojęcia Paweł; Rozdział II Wyzwania HR wobec zachodzących zmian; Rozdział III Idea i kierunki transformacji; Rozdział IV Nowe EX: cel, elastyczność, komfort; Rozdział V Praca w modelu hybrydowym; Rozdział VI Od stanowisk do ról organizacyjnych; Rozdział VII Lider poziomu 5; Rozdział VIII Wirtualne zespoły; Rozdział IX Pracownik technologiczny; Rozdział X Social enterprise – organizacja przyszłości wszyscy; Zakończenie.
Zawiera: Раздел I. МИКРОПОДХОД К ОРГАНИЗАЦИОННОМУ ПОВЕДЕНИЮ. ЛИЧНОСТЬ И КОЛЛЕКТИВ: Глава 1. Человеческие отношения на работе как основа организационного поведения; Глава 2. Индивидуальное поведение в организации; Глава 3. Коммуникативное поведение в организации; Глава 4. Групповое поведение в организации; Глава 5. Лидерство в организации; Глава 6. Мотивация персонала. Раздел II. СТРУКТУРНЫЕ КОМПОНЕНТЫ ОРГАНИЗАЦИОННОГО ПОВЕДЕНИЯ: Глава 7. Организационный дизайн и проектирование организаций; Глава 8. Организационная культура и корпоративный патриотизм; Глава 9. Власть и властные отношения; Глава 10. Конфликты и их влияние на поведение человека в организации; Глава 11. Управление изменениями и нововведениями в организации. Раздел III. МАКРОПОДХОД К ОРГАНИЗАЦИОННОМУ ПОВЕДЕНИЮ. ОРГАНИЗАЦИЯ И ВНЕШНЕЕ ОКРУЖЕНИЕ: Глава 12. Поведение организации как целостной системы; Глава 13. Современные аспекты организационного поведения; Глава 14. Особенности организационного поведения в России; Глава 15. Организационное поведение в международном бизнесе
Cz. I Wejście. Kontekst wewnętrzny i zewnętrzny: 1. Środowisko społeczno-polityczne: Zaufanie podstawą relacji społecznych, Normy etyczne a normy sprawnościowe w zarządzaniu, biznesie i gospodarce, Ewolucja państwa opiekuńczego, Sprawiedliwość społeczna w Polsce lat dziewięćdziesiątych. O kontekście problematyki i realizacji zasady równości szans, Stosunki pracy w Polsce: od społecznego partnerstwa do oświeconego paternalizmu, 2. Środowisko ekonomiczno-konkurencyjne: Jaki kapitalizm? Modelowe trendy i kierunki polityki, Modelowe trendy i kierunki polityki kapitalizmu. Cz. II Transformacja: 1. Menedżer: Fenomen przywództwa, Przywództwo: między Scyllą potrzeb a Charybdą możliwości, Błogosławiony zmierzch przywództwa, Kultura menedżerska, 2. Decyzje: Konsulting menedżerski dla przyszłości, Konsulting menedżerski dla przyszłości: przemysł i tworzenie wiedzy, Społeczno-kulturowe uwarunkowania eksternalizacji funkcji organizacyjnych, Przedsiębiorczość intelektualna, Możliwości rozwoju przedsiębiorczości intelektualnej w Polsce, Ewolucja myślenia o strategii organizacyjnej, Sens i nonsens w wypowiedziach na temat ryzyka. Cz. III Aplikacje: Nadzór korporacyjny - perspektywy badawcze, Transformacja administracji publicznej (1990-1999) w świetle teorii organizacji i zarządzania
Wprowadzenie; Rozdział 1. Zaufanie 1.1. Pojęcie zaufania 1.2. Typologia zaufania 1.3. Kształtowanie się zaufania 1.4. Znaczenie zaufania w organizacjach 1.5. Zarządzanie zaufaniem i kultura zaufania Rozdział 2. Przywództwo 2.1. Pojęcie przywództwa 2.2. Typologia i paradygmaty przywództwa 2.3. Modele przywództwa i czynniki determinujące jego styl 2.4. Znaczenie przywództwa w rozwoju i doskonaleniu organizacji 2.5. Znaczenie przywództwa w rozwoju człowieka Rozdział 3. Innowacyjność i kreatywność 3.1. Pojęcie innowacyjności, kreatywności i postaw z nimi związanych 3.2. Typologia innowacji i kreatywności 3.3. Czynniki wpływające na innowacyjność, kreatywność 3.4. Bariery kreatywności i innowacyjności 3.5. Znaczenie innowacji w rozwoju człowieka i organizacji Rozdział 4. Praca zespołowa 4.1. Pojęcie zespołu oraz pracy zespołowej 4.2. Podstawowe typologie zespołów 4.3. Role w zespole 4.4. Organizacja pracy zespołowej 4.5. Praca zespołowa a efektywność 4.6. Pozytywne oraz negatywne aspekty związane z koncepcją pracy zespołowej 4.7. Znaczenie komunikacji w kontekście pracy zespołowej 4.8. Powołanie zespołu w sytuacji reklamacji klienta - studium przypadku Rozdział 5. Zaangażowanie w pracę 5.1. Pojęcie zaangażowania w pracę 5.2. Typologia form zaangażowania 5.3. Czynniki determinujące zaangażowanie w pracę i cechy zaangażowanego pracownika 5.4. Badanie zaangażowania pracowników 5.5. Zarządzanie przez zaangażowanie 5.6. Znaczenie zaangażowania pracowników w rozwoju organizacji 5.7. Znaczenie zaangażowania w pracę w rozwoju człowieka i jego samorealizacji Rozdział 6. Satysfakcja z pracy 6.1. Satysfakcja pracownika 6.2. Modele satysfakcji pracownika 6.3. Czynniki wpływające na satysfakcję pracownika 6.4. Satysfakcja jako ważny element budujący lojalność pracownika 6.5. Satysfakcja z pracy jako czynnik wpływający na proces i jakość pracy 6.6. Satysfakcja z pracy a jakość życia Rozdział 7. Kultura organizacyjna jako element wspierający człowieka w organizacji 7.1. Kultura w organizacji 7.2. Klasyfikacja kultur organizacyjnych 7.3. Elementy składowe kultury organizacyjnej 7.4. Funkcje kultury organizacyjnej 7.5. Krytyczne podejście do kultury organizacyjnej; Literatura; Podsumowanie.
1. Wprowadzenie do zachowań w organizacji. 2. Osobowość i wartości. 3. Postrzeganie i indywidualne podejmowanie decyzji. 4. Postawy w pracy. 5. Koncepcje motywacji. 6. Motywacja: od koncepcji do zastosowań. 7. Emocje i nastroje. 8. Podstawy zachowań. 9. Zespoły robocze. 10. Komunikacja. 11. Przywództwo. 12. Władza i politykowanie. 13. Konflikt i negocjacje. 14. Podstawy struktury organizacyjnej. 15. Kultura organizacji. 16. Zmiana w organizacji.
Celem monografii jest prezentacja aspektów, czynników i komponentów kształtujących zarządzanie talentami w organizacji. Obecna sytuacja, zdeterminowana dynamicznie zachodzącymi zmianami, okazała się względnie stabilna do czasu pojawienia się i rozwoju epidemii koronawirusa oraz ukształtowania się nowej rzeczywistości geopolitycznej od początku wojny w Ukrainie. W tej rzeczywistości zagadnienia opisane w opracowaniu nabierają zupełnie nowego znaczenia. Publikacja jest skierowana do osób zainteresowanych problematyką zarządzania talentami i kompetencjami, przywództwa i szeroko rozumianego rozwoju pracowników w organizacji - badaczy i praktyków - oraz wszystkich tych, którzy zainspirowani nią chcieliby pogłębić swoją wiedzę w danej dziedzinie.
Celem opracowania jest systematyzacja wybranych zagadnień tworzących głównie społeczny wymiar koncepcji ZZZL rozpatrywanych w kontekście pochodzenia analizowanej koncepcji oraz roli i architektury systemu HRM. Ponieważ problematyka ZZZL jest obszerna i wielowątkowa, w monografii skoncentrowano się na prezentacji najważniejszych kwestii. Ze względu na to, że jednym z głównych filarów ZZL jest rozwój personelu, autorzy omawiają w książce zagadnienia kształtowania tzw. kompetencji przyszłości oraz zrównoważonego przywództwa. Poruszają także rzadko eksplorowany w kontekście ZZL temat dotyczący kreowania form zatrudnienia. Aby osiągnąć przyjęty cel, dokonują analizy zagranicznej i krajowej literatury przedmiotu, a także posługują się wynikami badań wtórnych.