1. Symbol- wprowadzenie; 2. Wizyta pani prezes; 3. Osiąganie sukcesów; 4. Inne myślenie o przywództwie; 5. Jednych z włosem, a innych pod włos; 6. Styl przywództwa- postrzeganie przez innych; 7. Elastyczność stylu przywództwa; 8. Cztery podstawowe style przywództwa; 9. Nie ma najlepszego stylu przywództwa; 10. Zastanów się co robisz; 11. Elastyczność- podsumowanie; 12. Cztery podstawowe style przywództwa- podsumowanie; 13. Diagnozowanie poziomu rozwoju; 14. Dopasowywanie stylu przywództwa do poziomu rozwoju; 15. przywództwo sytuacyjne a jednominutowe zarządzanie; 16. Raz z włosem, a raz pod włos; 17. Rozwijanie kompetencji i zaangażowania; 18. Radzenie sobie ze słabym i wynikami; 19. Jednominutowe zarządzanie i przywództwo sytuacyjne- podsumowanie; 20. Mów, co robisz; 21. Umowa w sprawie stylu przywództwa; 22. Pozytywne założenia dotyczące ludzi; 23. Stawanie się przywódcom sytuacyjnym.
Przedmowa; Część I: Kierowanie i kierownicy, Ewolucja teorii organizacji i zarządzania; Część II ZARZĄDZANIE W XXI wieku: Środowisko organizacji i środowisko naturalne, Odpowiedzialność społeczna i etyka, Globalizacja a zarządzanie, Tworzenie i przekształcanie organizacji, Kultura i wielokulturowość, Jakość; Część III: PLANOWANIE: Podejmowanie decyzji, Planowanie i zarządzanie strategiczne, Wdrażanie strategii, Część IV: ORGANIZOWANIE: Projektowanie organizacji i jej struktura, Władza i autorytet, Gospodarowanie zasobami ludzkimi, Kierowanie zmianami organizacyjnymi i innowacją; Część V: PRZEWODZENIE: Motywacja, Przywództwo, Zespoły i praca zespołowa, Komunikacja i negocjowanie; Część VI: KONTROLOWANIE: Skuteczna kontrola, Kierowanie operacjami, Systemy informacyjne.
Przedmowa; Część I: Kierowanie i kierownicy, Ewolucja teorii organizacji i zarządzania; Część II ZARZĄDZANIE W XXI wieku: Środowisko organizacji i środowisko naturalne, Odpowiedzialność społeczna i etyka, Globalizacja a zarządzanie, Tworzenie i przekształcanie organizacji, Kultura i wielokulturowość, Jakość; Część III: PLANOWANIE: Podejmowanie decyzji, Planowanie i zarządzanie strategiczne, Wdrażanie strategii, Część IV: ORGANIZOWANIE: Projektowanie organizacji i jej struktura, Władza i autorytet, Gospodarowanie zasobami ludzkimi, Kierowanie zmianami organizacyjnymi i innowacją; Część V: PRZEWODZENIE: Motywacja, Przywództwo, Zespoły i praca zespołowa, Komunikacja i negocjowanie; Część VI: KONTROLOWANIE: Skuteczna kontrola, Kierowanie operacjami, Systemy informacyjne.
Zawiera: R. 1 Kierowanie: Kierowanie jako funkcja zarządzania; Proces zarządzania; style i techniki kierowania; R. 2 Menedżerowie w procesie zarządzania: Rola menedżera w organizacji; Funkcje kierownicze; Umiejętności menedżera; Kompetencje menedżera; R. 3 Najlepsze wzorce zarządzania: Analiza największych trudności w kierowaniu ludźmi; Najlepsze praktyki w zakresie rozwiązywania problemów w zarządzaniu ludźmi; Zbiór kompetencji menedżera niezbędnych w procesie zarządzania ludźmi; Podsumowanie.
1.Grupa - zespół pracowniczy, 2.Kierownik jako wyróżniony członek zespołu pracowniczego, 3.Nowe wyzwania wobec kierowania zespołem pracowniczym, 4.Zwiększanie efektywności kierowania zespołem pracowniczym
Zawiera: 1. Podmioty zarządzające, ich role i kompetencje: 1.1. Podmioty zarządzające w organizacji i ich zróżnicowanie; 1.2. Funkcje zarządzania; 1.3. Role organizacyjne zarządzających; 1.4. Różne rozumienia kompetencji; 1.5. Klasyfikacje kompetencji zarządzających. 2. Przedsiębiorstwo społecznie odpowiedzialne: 2.1. Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa, interesariusze, zrównoważony rozwój; 2.2. Ewolucja pojęć i praktyk w zakresie CSR i zrównoważonego rozwoju; 2.3. Przesłanki za upowszechnieniem idei przedsiębiorstw społecznie odpowiedzialnych; 2.4. Korzyści przedsiębiorstw ze stosowania koncepcji CSR; 2.5. Charakterystyka przedsiębiorstwa społecznie odpowiedzialnego i zrównoważonego; 2.6. Postawy zarządzających wobec CSR. 3. Kompetencje menadżerów a społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa: 3.1. Modele kompetencji menadżerów w kontekście CSR i zrównoważonego rozwoju; 3.2. Przegląd literatury; 3.3. Zależności między wybranymi cechami zarządzających a CSR: 3.3.1. Wiek, staż i perspektywy rozwoju kariery; 3.3.2. Wykształcenie prezesa; 3.3.3. Doświadczenia prezesa; 3.3.4. Osobowość – wybrane cechy (narcyzm, pycha, pokora); 3.3.5. Wartości menadżerów; 3.3.6. Motywacje menadżera; 3.4. Prezes jako przywódca. Kompetencje przywódcy w kontekście CSR i zrównoważonego rozwoju: 3.4.1. Przywódca transformacyjny i transakcyjny; 3.4.2. Przywódca etyczny; 3.4.3. Przywódca odpowiedzialny; 3.4.4. Przywódca służebny; 3.4.5. Przywódca zrównoważony (sustainable leadership); 3.4.6. Kompetencje w zakresie zarządzania strategicznego; 3.4.7. Kompetencje w zakresie współpracy i doboru menadżerów; 3.4.8. Troska o rozwój następców; 3.5. Wielu interesariuszy – wiele kompetencji zarządzających. 4. Kompetencje menadżerów i CSR – wyniki badań ilościowych: 4.1. Założenia badawcze; 4.2. Charakterystyka próby badawczej; 4.3. Wyniki badań ankietowych; 4.4. Wnioski i konkluzje. 5. Studia przypadków: 5.1. Założenia badawcze; 5.2. Przywództwo społecznie odpowiedzialne w firmie Ochnik SA. Studium przypadku: 5.2.1. Charakterystyka przedsiębiorstwa; 5.2.2. Społeczna odpowiedzialność w przedsiębiorstwie i działania prezesa; 5.2.3. Kompetencje prezesa. Wnioski końcowe; 5.3. Przywództwo społecznie odpowiedzialne w hucie ArcelorMittal Warszawa. Studium przypadku: 5.3.1. Charakterystyka przedsiębiorstwa; 5.3.2. Działania zakresie społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa; 5.3.3. Kompetencje prezesa. Wnioski końcowe; 5.4. Analiza przekrojowa studiów przypadków; 5.5. Wnioski i konkluzje.
Wstęp; Wyjątkowe cechy książki; Szczególne cechy trzeciego wydania; Szczególne cechy każdego rozdziału; Podziękowania; Część I. Podstawy komunikacji. Rozdział 1. Wprowadzenie do komunikacji 1. Czym jest komunikacja?; 2. Modele komunikacji; 3. Założenia dotyczące komunikacji; 4. Znaczenie komunikacji; Rozdział 2. Model kompetencji komunikacyjnej 1. Czym jest kompetencja komunikacyjna?; 2. Składniki modelu kompetencji komunikacyjnej; 3. Procesualny model kompetencji komunikacyjnej; Rozdział 3. Percepcja, kultura i Ja 1. Czym jest spostrzeganie?; 2. Wpływ kultury na spostrzeganie; 3. Rozwijanie struktury Ja; 4. Ujawnianie Ja innym; 5. Sprostanie wyzwaniom dla spostrzegania. Rozdział 4. Kompetencja językowa 1. Czym jest język?’ 2. Funkcje języka; 3. Pokonywanie wyzwań dla kompetencji językowej. Rozdział 5. Kompetencje w komunikacji niewerbalnej 1. Czym jest komunikacja niewerbalna?; 2. Funkcje komunikacji niewerbalnej; 3. Typy przekazów niewerbalnych; 4. Sprostanie wyzwaniom dla komunikacji niewerbalnej. Rozdział 6. Kompetencje w słuchaniu 1. Czym jest słuchanie?; 2. Rodzaje słuchania; 3. Pokonywanie wyzwań dla kompetencji w słuchaniu. Część II. Komunikacja interpersonalna. Rozdział 7. Komunikacja interpersonalna: wiedza 1. Czym jest komunikacja interpersonalna?; 2. Wiedza deklaratywna a komunikacja interpersonalna; 3. Pokonywanie trudności w relacjach interpersonalnych. Rozdział 8. Komunikacja interpersonalna: umiejętności 1. Istota umiejętności interpersonalnych; 2. Pokonywanie trudności związanych z umiejętnościami komunikacji interpersonalnej. Część III. Komunikacja w małej grupie i przywództwo. Rozdział 9. Małe grupy i podejmowanie decyzji. Wiedza i umiejętności 1. Czym jest mała grupa?; 2. Podejmowanie decyzji przez grupę; 3. Umiejętności zadaniowe w procesie decyzyjnym; 4. Przezwyciężanie trudności związanych z podejmowaniem decyzji. Rozdział 10. Przywództwo w małych grupach. Wiedza i umiejętności 1. Co to jest przywództwo?; 2. Radzenie sobie z trudnościami związanymi z kompetentnym przywództwem. Część IV. Wystąpienia publiczne. Rozdział 11. Przygotowanie wystąpienia publicznego. Rozwijanie wiedzy 1. Retoryka i historia wystąpień publicznych; 2. Czym jest wystąpienie publiczne?; 3. Analiza publiczności i sytuacji; 4. Wybór i zawężenie tematu; 5. Określenie celu i sformułowania tezy wystąpienia; 6. Zebranie materiałów pomocniczych; 7. Organizacja i przygotowanie planu wystąpienia. Rozdział 12. Prezentacja wystąpienia. Rozwijanie umiejętności 1. Kompetentna i wiarygodna prezentacja; 2. Użycie słów; 3. Użycie głosu; 4. Poprawne i właściwe mówienie; 5. Komunikacja niewerbalna w wystąpieniach publicznych; 6. Zastosowanie pomocy wizualnych; 7. Przezwyciężanie trudności związanych z kompetentnym prezentowaniem wystąpień publicznych. Rozdział 13. Wystąpienia informacyjne 1. Zrozumienie istoty wystąpień informacyjnych; 2. Organizacja i przygotowanie planu wystąpienia informacyjnego; 3. Materiały pomocnicze w wystąpieniu informacyjnym; 4. Etyka a wystąpienia informacyjne; 5. Radzenie sobie z trudnościami dotyczącymi wystąpień informacyjnych. Rozdział 14. Wystąpienia perswazyjne 1. Zrozumienie istoty wystąpień perswazyjnych; 2. Organizacja i przygotowanie planu wystąpienia perswazyjnych; 3. Wzmocnienie perswazyjności argumentacji; 4. Wystąpienia perswazyjne a etyka; 5. Radzenie sobie z wyzwaniami dla wystąpień perswazyjnych. Część V. Komunikacja XXI wieku Rozdział 15. Komunikacja masowa i konwergencja mediów 1. Media i komunikacja masowa: od modelu jeden-do-jednego do modelu jeden-do-wielu; 2. Konwergencja mediów: od modelu jeden-do-wielu do modelu jeden-do-kogokolwiek; 3. Kompetencje w zakresie komunikacji za pośrednictwem komputera; 4. Przezwyciężanie trudności w komunikowaniu się za pośrednictwem komputera. Słowniczek; Indeks nazwisk; Indeks rzeczowy.
Wstęp; Cz. I podstawy komunikacji: 1. Wprowadzenie do komunikacji, 2. Model kompetencji komunikacyjnej, 3. Spostrzeganie, 4. Język, 5. Komunikacja niewerbalna, 6. Słuchanie, 7. Kompetencja w komunikacji internetowej, Cz.II Komunikacja interpersonalna: 8. Wprowadzenie do komunikacji interpersonalnej, 9. Związki międzyludzkie a wiedza, 10. Związki międzyludzkie a umiejętności. Cz. III Komunikacja w małej grupie, 11. Komunikacja w małej grupie a motywacja, 12. Podejmowanie decyzji, 13. Przywództwo, czyli zarządzanie relacjami w grupie. Cz. IV przemawianie publiczne, 14. Wprowadzenie do przemawiania publicznego, 15. Przygotowanie wystąpienia publicznego, 16. Prezentacja wystąpienia, 17. Wystąpienia informacyjne, 18. Wystąpienia perswazyjne. Dodatek: Kompetentne prowadzenie wywiadów.
Cz. I Wejście. Kontekst wewnętrzny i zewnętrzny: 1. Środowisko społeczno-polityczne: Zaufanie podstawą relacji społecznych, Normy etyczne a normy sprawnościowe w zarządzaniu, biznesie i gospodarce, Ewolucja państwa opiekuńczego, Sprawiedliwość społeczna w Polsce lat dziewięćdziesiątych. O kontekście problematyki i realizacji zasady równości szans, Stosunki pracy w Polsce: od społecznego partnerstwa do oświeconego paternalizmu, 2. Środowisko ekonomiczno-konkurencyjne: Jaki kapitalizm? Modelowe trendy i kierunki polityki, Modelowe trendy i kierunki polityki kapitalizmu. Cz. II Transformacja: 1. Menedżer: Fenomen przywództwa, Przywództwo: między Scyllą potrzeb a Charybdą możliwości, Błogosławiony zmierzch przywództwa, Kultura menedżerska, 2. Decyzje: Konsulting menedżerski dla przyszłości, Konsulting menedżerski dla przyszłości: przemysł i tworzenie wiedzy, Społeczno-kulturowe uwarunkowania eksternalizacji funkcji organizacyjnych, Przedsiębiorczość intelektualna, Możliwości rozwoju przedsiębiorczości intelektualnej w Polsce, Ewolucja myślenia o strategii organizacyjnej, Sens i nonsens w wypowiedziach na temat ryzyka. Cz. III Aplikacje: Nadzór korporacyjny - perspektywy badawcze, Transformacja administracji publicznej (1990-1999) w świetle teorii organizacji i zarządzania
1. Zrozumieć kulturę, 2. Kultura przedsiębiorstwa, 3. Przywództwo w organizacji a kultura narodowa, 4. Kultura arabska, 6.Kultura chińska, 7. Kultura japońska, 8. Kultura skandynawska, 9. Analiza porównawcza i interpretacja, 10. Lider biznesu zorientowany na kulturę
1. Kultura organizacyjna - istota zjawiska, 2. Kultura organizacyjna w zarządzaniu strategicznym, 3. Polityka personalna w systemie organizacji, 4. Komunikacja wewnątrz firmy, 5. Przywództwo, 6. Proces motywowania, 7. Budowanie zespołów, 8. Public relations i współpraca z mediami, 9. Zarządzanie w sytuacji bez zmian
Ogólnopolski kwartalnik ukazujący się od 1956 roku. Prezentowane są w nim artykuły teoretyczne z zakresu szeroko pojętej pedagogiki oraz omówienia wyników badań, obejmujących funkcjonowanie jednostki w społeczeństwie. Publikowane materiały dotyczą różnych subdyscyplin pedagogiki, m.in. pedeutologii, andragogiki, historii wychowania, pedagogiki społecznej, dydaktyki, psychologii edukacji, filozofii edukacji, a także wychowania estetycznego. Autorami tekstów pisanych w języku polskim lub angielskim są wybitni polscy i zagraniczni specjaliści.
Celem monografii jest prezentacja aspektów, czynników i komponentów kształtujących zarządzanie talentami w organizacji. Obecna sytuacja, zdeterminowana dynamicznie zachodzącymi zmianami, okazała się względnie stabilna do czasu pojawienia się i rozwoju epidemii koronawirusa oraz ukształtowania się nowej rzeczywistości geopolitycznej od początku wojny w Ukrainie. W tej rzeczywistości zagadnienia opisane w opracowaniu nabierają zupełnie nowego znaczenia. Publikacja jest skierowana do osób zainteresowanych problematyką zarządzania talentami i kompetencjami, przywództwa i szeroko rozumianego rozwoju pracowników w organizacji - badaczy i praktyków - oraz wszystkich tych, którzy zainspirowani nią chcieliby pogłębić swoją wiedzę w danej dziedzinie.
Cz. I Kierowanie organizacją przyszłości. Nowy język organizacji i jego znaczenie dla liderów. Kierowanie organizacją odchudzoną. Przywództwo oddolne. Tworzenie organizacji o wielu przywódcach. Kierowanie organizacjami uczącymi się. Przywództwo a kultura organizacji. Kierowanie zróżnicowaną kadrą pracowniczą. Stawianie piramidy organizacyjnej do góry nogami. Cz. II Liderzy przyszłości działaniu. Liderzy światowej klasy. Potęga partnerskieg o wsółdziałania... Cz.III Zdobywanie wiedzy na przyszłość. Cz.IV Praktycy na temat przyszłości przywództwa.
Oddajemy w Państwa ręce kolejny numer czasopisma „Man-agement Forum”. Jak zawsze proponowana problematyka jest zróżnicowana – podejmuje zagadnienia dotyczące zarządzania w ujęciu teoretycznym, a także przedstawia wyniki badań empirycznych. Innowacyjność przedsiębiorstw w dzisiejszym świecie ma kluczowe znaczenie dla rozwoju ich samych, ale także gospodarki. W pierwszym artykule zaprezentowano wyniki badań przeprowadzonych w przedsiębiorstwach high-tech, które po¬kazały, że im bardziej zróżnicowany podmiotowo jest ich potencjał relacyjny oraz im bardziej korzystne są poszczególne relacje, tym silniej firmy współpracują z podmiotami zewnętrznymi w zakresie tworzenia nowych technologii oraz tym większa jest ich zdolność do tworzenia, wdrażania i komercjalizacji innowacji. Tematem kolejnego opracowania jest zmienność modelu biznesowego. Przedstawiono w nim propozycję – będącą efektem badań empirycznych – czynników ilościowych i jakościowych umożliwiających określenie zmienności modelu. Zaprezentowana w artykule koncepcja powinna ułatwić planowanie i wdrażanie zmian w modelu biznesowym innowacyjności.
Budowanie marki przywództwa; Cel kreowania marki przywództwa; Opracowanie deklaracji marki przywództwa; Ocena liderów w odniesieniu do wymagań związanych z marką; Inwestowanie w markę przywództwa; Mierzenie zwrotu z inwestycji w markę przywództwa; Budowanie świadomości marki przywództwa; Utrwalanie ,marki przywództwa; Osobista marka przywództwa; Kryteria dla marki firmy; Firmy mające markowe przywództwo
Wprowadzenie; Rozdział 1. Antropologiczne i psychologiczne aspekty maski 1. Fenomen maski w mitach i tradycjach kultury 2. Rola i funkcje maski w tradycjach teatralnych 3. Fenomen maski w literaturze pięknej 4. Maski przywództwa w dziełach filmowych 5. Kluczowe pytania o rolę i funkcję maski 6. Persona jako maska osobowości człowieka 7. Demaskowanie iluzji jako klucz do poznania siebie 8. Diagnoza Gombrowicza: pustka ukryta za maską Rozdział 2. Maski przywódców dyktatorów 1. Adolf Hitler i jego maska przerażającej nicości 2. Błazeńska maska Benito Mussoliniego 3. Bestialska maska Józefa Stalina Rozdział 3. Maska przywódcy i psychologia zła 1. Efekt Lucyfera jako klucz do psychologii zła 2. Anonimowość, deindywiduacja i dehumanizacja 3. Maski zbrodniarzy i banalizacja zła Rozdział 4. Film propagandowy jako maska przywódcy 1. Zbiorowy triumf nazistowskiej woli 2. Zdemaskowanie nazistowskiego oszustwa propagandowego Rozdział 5. Maski przywódców świata biznesu 1. Groteskowa maska Elizabeth Holmes 2. Steve Bellmer w masce showmana 3. Liderzy wobec paradoksów autentyczności 4. Maska pośmiertna Steve’a Jobsa 5. Epitafium dla Alana Turinga Rozdział 6. Sztuczna inteligencja jako maska współczesnego człowieka 1. Maskowaty android jako partner i lider w świecie ludzi 2. Inteligentne roboty jako liderzy przyszłości? 3. Internet międzygalaktyczny i kolonizacja Marsa 4. Czy internet śni sam o sobie? 5. Możliwości inteligentnych robotów 6. Inteligentna broń jako lider na polu walki 7. Sztuczna inteligencja zagrożeniem dla ludzkości? 8. Roboty czy ludzie pokierują misją marsjańska? Rozdział 7. Fikcyjny szef jako maska współczesnego lidera 1. Szef wszystkich szefów jako maska 2. Maska szefa jako narzędzie przemocy w firmie 3. Demaskowanie fikcyjnego szefa firmy 4. Maska bohaterem tragifarsy firmowej 5. Szef szefa wszystkich szefów jako parodia lidera Rozdział 8. Maska lidera w badaniach własnych 1. Metoda i założenia badawcze 2. Istota i natura maski lidera 3. Funkcje maski lidera 4. Maska lidera w kulturze organizacji 5. Konsekwencje używania maski przez lidera 6. Maska a rozwój i edukacja liderów nowej generacji Rozdział 9. Maski przywództwa w czasie kryzysu pandemii COVID-19 1. Pandemia niekompetencji przywódców 2. Pandemiczna maska Donalda Trumpa 3. Przywódcy w pułapce pandemicznej maski 4. Groteskowe maski prezydentów w kryzysie pandemii 5. Przywódcy liberalnych demokracji wobec pandemii 6. Kryzys przywództwa i korekta demokracji 7. Dyskryminacja i stygmatyzacja osób z COVID-19 8. Skuteczni przywódcy, którzy pokonali pandemię Rozdział 10. Koncepcja przywództwa w działaniu jako alternatywa dla przywództwa w maskach 1. Kluczowe założenia koncepcji przywództwa w działaniu 2. Przywództwo przyszłości bez masek 3. Manifest liderów przyszłości; Bibliografia.
1. Przedsiębiorstwo jako organizacja społeczna, 2. Kultura przedsiębiorstwa - uwarunkowania jednostkowe i organizacyjne, 3. Warunki pracy - struktura i zagrozenia, 4. Menedżerowie, 5. Przywództwo, 6. Dezycje i ich psychospołeczne uwarunkowania, 7. Komunikacja w organizacji, 8. Negocjowanie, 9. Problemy motywacji w organizacji, 10. Proces kontroli w organizacji, 11. Zmiany
Zawiera: Wprowadzenie. 1. Jakich liderów i menedżerów potrzebują organizacje?: Rola menedżera i lidera; Potencjał zawodowy menedżera i lidera; Możliwości rozwoju. 2. Profile kompetencji liderów i menedżerów: Wybierane kompetencje; Wskazanie poziomu pożądanego kompetencji; Jak widzą to inni? 3. Ocena/diagnoza (własnych) kompetencji: Na czym polega ocena kompetencji?; Źródła oceny; Metody oceny kompetencji. 4. Rozwój kompetencji menedżera i lidera – wyniki badań: Analiza uzyskanych wyników; Porównanie wyników menedżerów i liderów; Podstawowe wnioski. 5. Jak rozwijać własne kompetencje?: Nowe zadania; Informacje zwrotne od współpracowników; Szkolenia i inne formy edukacyjne; Coaching i mentoring; Uczenie innych – dzielenie się własną wiedzą i doświadczeniami. 6. Kształtowanie własnej kariery: Jak warto myśleć o karierze?; Osobista mapa kariery. 7. Wskazówki rozwojowe dla określonych kompetencji: Planowanie i organizowanie; Delegowanie; Dzielenie się wiedzą i doświadczeniem; Zarządzanie sobą; Podejmowanie decyzji; Dążenie do rezultatów; Budowanie zespołów; Wywieranie wpływu; Innowacyjność i elastyczność. Polecana literatura.