Część pierwsza NAUCZYCIEL W MAŁEJ SZKOLE: Duże problemy nauczyciela małej szkoły; Nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej w małej szkole; Poczucie własnej skuteczności jako kategoria funkcjonowania nauczycieli w szkole; Korzyści i problemy wynikające z tworzenia klas integracyjnych w percepcji nauczycieli z małych i dużych szkół; Percepcja wybranych elementów kultury współpracy w szkole a satysfakcja zawodowa nauczycieli małych szkół gimnazjalnych; Nauczyciel małej szkoły wobec zjawiska przemocy w rodzinie; Realizacja obowiązku szkolnego przez młodsze dzieci - obawy i oczekiwania nauczycieli pierwszego i drugiego etapu edukacyjnego; Metoda Montessori - szansą dla małych szkół; Etyczny (nieetyczny) wymiar zadań domowych. W stronę wyrównywania szans edukacyjnych. Część druga UCZEŃ W MAŁEJ SZKOLE: Sześciolatek u progu szkoły. Raport z badań pilotażowych w małych szkołach; Nutrition habits of children in small schools; Mała szkoła wobec problemu edukacji prorodzinnej; Uczeń - nauczyciel - rodzice. Komunikacja językowa w małym środowisku szkolnym; Voľný čas detí mladšieho školského veku; Ścieżki dydaktyczne bieszczadzkich obszarów chronionych w procesie dydaktyczno-wychowawczym uczniów lokalnych małych szkół; O poziomych relacjach między członkami rad rodziców. W kierunku budowania sieci społecznych w małej szkole wiejskiej.
Monografia stanowi zbiór multidyscyplinarnych tekstów dotyczących różnych aspektów starości, jej postrzegania i interpretowania. Zasadnicza refleksja podjęta w publikacji odnosi się do pytania o możliwość zobiektywizowania starości, zamknięcia tej tematyki w liczbach i statystycznych ujęciach bądź też w uproszczonym zbiorowym portrecie, z którego wynikałoby, że większość osób w zaawansowanym wieku ma takie same problemy i potrzeby. Autorzy zastanawiają się, co kształtuje społeczny i indywidualny obraz starości, jak powstają stereotypy jej dotyczące, a następnie zadają pytanie, jaka jest prawdziwa starość. Istotnym wątkiem badawczym w prezentowanym tomie jest subiektywny wymiar starości ukazywany w różnorakich aspektach, także w odniesieniu do odbicia w owym lustrze społecznym. Książka może przyczynić się do stworzenia holistycznej perspektywy postrzegania starości, starzenia się i ludzi starych, a podejmowana w niej tematyka jest ważna społecznie. Teksty zgromadzone w pracy zainteresują badaczy, studentów i doktorantów zajmujących się problematyką gerontologiczną (pedagogów, socjologów, psychologów) oraz instytucje wspierające osoby starsze (domy pomocy społecznej, uniwersytety trzeciego wieku).
1. O istocie przemocy, jej genezie, mechanizmach i skutkach, 2. Ryzyko przemocy seksualnej w środowisku rodzinnym, 3. Społeczny przekaz przemocy seksualnej w rodzinie, 4. Krzywdzenie dzieci - przeciwdziałanie zjawisku, przesłanki i aktualne rozwiązania, 5. Psychospołeczne uwarunkowania przemocy stadionowej, 6. Przemoc w mediach, 7. Alternatywne środki zapobiegania przestępczości nieletnich formą pracy kuratora sądowego, 8. Mediacje szkolne sposobem na rozwiązywanie konfliktów, 9. Mediacja rodzinna w sprawach rozwodowych - krzywdzenie dzieci przez ich rodziców
1. Okres transformacji ustrojowej a zadania opiekuńcze rodziny: Dziesięć lat opieki nad dzieckiem w III Rzeczpospolitej-próba bilansu. Specyfika oddziaływań wspomagających rozwój społeczny inspirowany psychologią humanistyczną. Opieka i wychowanie w rodzinie bezrobotnej, zakres i formy pomocy. "Kryzys rodzinny" w świetle koncepcji socjalizacji J.J Arnetta oraz J.D. Harris. 2. Stare i nowe problemy rodziny: Obowiązki rodziców wobec dzieci w świetle czasopisma kobiecego "Bluszcz" z lat 1864-1914. Wychowanie dziewcząt na ziemiach polskich w XIX i na początku XX w. Praca socjalna z rodzinami wychowanków domów dziecka. Terapia "Żywa nadzieja" - pomoc rodzinie dotkniętej przemocą. Dzieci z rodzin z problemem alkoholowym w świetlicy terapeutycznej. Wychowanie a współczesne zagrożenia okresu adolescencji. Oddziaływanie wychowawcze rodziców w percepcji młodzieży zażywającej środki odurzające. Możliwość rozwoju uzdolnień dzieci 3-5 letnich w środowisku rodzinnym i w przedszkolu. Samotność dziecka lat dziewięćdziesiątych-zagrożenie czy konieczność. Nauczyciel a problem przemocy wobec dziecka w rodzinie. Po lekcjach do pracy-rzecz o pracujących dzieciach. Twórcze podstawy rodziców i wychowawców wobec dzieci przewlekle chorych. 3. Rodzinne formy wychowania a opieka nad dzieckiem sierocym: Model rodzinnego domu dziecka. Rodzinne domy dziecka w Lublinie. Współczesne tendencje w opiece rodzinnej. Założony i rzeczywisty model współczesnej rodziny zastępczej. W stronę prorodzinnego systemu opieki nad dzieckiem. Patologia rodziny a sieroctwo społeczne we współczesnej Polsce. Podstawy rodzicielskie w percepcji młodzieży licealnej.
Cz. I Teoretyczna R. 1 Starość w wymiarze historycznym, indywidualnym i społecznym: Pojęcie starości i jej periodyzacja; Starość dawniej i dziś. Stereotypy starości; Psychospołeczne teorie starzenia się; Pedagogika wobec osób starszych; Senior w środowisku rodzinnym; Relacje międzypokoleniowe; Wychowawcza rola dziadków; Potrzeby ludzi starszych. R. 2 Przemoc - jej źródła, manifestacje i ich rola w relacjach międzyludzkich: Ustalenia definicyjne; Przemoc wobec osób starszych w polskich badaniach; Zjawisko nadużyć wobec seniorów w innych krajach; Modele teoretyczne wyjaśniające przemoc wobec osób starszych; Czynniki ryzyka; Mechanizmy zachowań ofiary; Sprawcy przemocy; Procedura Niebieskiej Karty. Cz. II Empiryczna R. 3 Osoby starsze w sytuacji przemocy domowej - studium przypadku: Ch-ka badanych przypadków; Analiza trajektorii Fritza Schützego w doświadczeniach osób starszych doznających przemocy - ujęcie podłużne; Przemoc z perspektywy ofiary - ujęcie poprzeczne; Wyjaśnienia teoretyczne badanych przypadków; R. 4 Przemoc domowa wobec osób starszych w świetle analizy dokumentów policyjnych - dualna perspektywa: Ch-ka próby; Skala zjawiska przemocy wobec osób starszych; Przejawy występowania przemocy wobec osób starszych; Cechy społeczno-demograficzne ofiar jako czynniki różnicujące występowanie przemocy; Cechy społeczno-demograficzne sprawców jako czynniki różnicujące występowanie przemocy; Statystyczny profil ofiary i sprawcy przemocy oraz typ relacji rodzinnych. Zakończenie.
Wstęp; Rozdział 1 Pedagogiczne inspiracje w pracy asystentów rodziny z dzieckiem i z rodzinami; Rozdział 2 Rozwój, opieka, wychowanie i edukacja dzieci w różnym wieku; Rozdział 3 Wsparcie rodziców w tworzeniu bezpiecznego stylu przywiązania; Rozdział 4 Dziecko krzywdzone – symptomy i ochrona; Rozdział 5 Współczesne wybrane koncepcje opieki i terapii dziecka z traumą rozwojową; Współpraca zawodów pomocowych i interwencyjnych – zakończenie; Bibliografia.
1. Polimorficzność i komplementarność badań nad współczesną rodziną, 2. Rodzina jako grupa i instytucja opiekuńczo-wychowawcza, 3. Pedagogika rodziny i wychowanie rodzinne, 4. Więzi społeczne w rodzinie, 5. Rodzina o skumulowanych czynnikach patogennych, 6. Pedagogiczna typologizacja rodzin, 7. Rodzina a start społeczny i edukacyjny młodych pokoleń, 8. Stosunki rodziny i szkoły. Integracja i syntonia, 9. Funkcja opiekuńcza współczesnej rodziny polskiej,10. Zagadnienia przemocy wobec dziecka w rodzinie, 11. Warunki wychowawcze bliźniąt w rodzinie, 12. Dziecko w rodzinie ryzyka - zagrożenia socjalne, 13. Kultura pedagogiczna rodziców jako czynnik stymulacji rozwoju i wychowania młodego pokolenia, 14. Mozaikowość i koloryt współczesnej rodziny
Wstęp; I. Problemy wychowania w rodzinie i poza nią: Wychowanie człowieka w ujęci pedagogiki personalistycznej; Family and its problems; Egzystencja dziecka w warunkach przemocy domowej i szkolnej. Analiza psychologiczno-prawna; Instrumenty prawne stosowane w przypadkach przestępczości nieletnich; LL. Praktyka edukacyjna współczesnego pedagoga: Neuroplastyczność mózgu wsparciem rozwojowym dziecka we wczesnym dzieciństwie; The role of mneminics in the process of L1 and L2 language learning; The importance of autonomous self-development of adult learners in the theory of transformative learning by J. Mezirow; Zalety I wady e-podręcznika postrzegane z perspektywy nauczycieli; Muzyka a słuch fonematyczny; Postrzeganie sytuacji konfliktowych w środowisku rówiesniczym prze uczniów we wczesnej edukacji; Z teorii i praktyki pracy z uczniem zagrożonym niedostosowaniem społecznym w szkole podstawowej; Preschool teacher in modern educational strategy; To be a teacher - it is so easy to say - how diffucult it is to meet the expectations of the children’ modern education; Key aspects of the iedological and political directions of educational activity in high er school in conditions of prezent time (art. w jęz. ukraińskim).
Część I: Wokół sytuacji trudnych - zagrożenia i możliwości zapobiegania kosztom społecznym. Praca w zespole. Rozwiązywanie problemów i konfliktów grupowych; Superwizja w pomocy społecznej; Wypalenie zawodowe wśród pracowników socjalnych i sposoby przeciwdziałania; Pomoc w konfrontacji z rzeczywistością kryzysową. Refleksje wokół zagadnienia interwencji kryzysowej; Projekt socjalny. Część II: Aktywizacja społeczności lokalnej w procesie rozwijania postaw obywatelskich. Animacja społeczne w teorii i praktyce. Wybrane zagadnienia; Trzeci sektor w Polsce. Organizacje pozarządowe w sektorze socjalnym. Część III: Główne obszary wyzwań dla współczesnej pracy socjalnej we wzmacnianiu jednostek i grup. System prawny pomocy społecznej w wybranych państwach ze szczególnym uwzględnieniem państw Unii Europejskiej; Przemoc w rodzinie - specyfika pracy socjalnej z ofiarami przemocy; Bezrobocie jako problem społeczny; Praca socjalna z osobami z zaburzeniami psychicznymi; Uzależnienie od alkoholu; Nowe spojrzenie na metody i techniki pracy socjalnej z osobami niepełnosprawnymi fizycznie.
Część I: Prawa dziecka w teorii pedagogicznej i praktyce wychowawczej: Współczesne idee edukacyjne a prawa dziecka; Janusz Korczak - prawdziwy rzecznik praw dziecka; Prawa dziecka w perspektywie wychowania chrześcijańskiego w rodzinie; Prawa dziecka w opiniach studentów kierunków pedagogicznych; Przemoc rówieśnicza przejawem łamania praw dziecka. Część II: Prawa dziecka w świadomości wychowawców przedszkoli; Prawa ucznia we współczesnej szkole; Wpływ reformy edukacji na respektowanie praw dziecka w szkole; Wychowanie a prawa dziecka w praktyce szkolnej. Część III: Prawa dziecka w systemie opieki. Realizacja praw dziecka we współczesnej rodzinie - wybrane aspekty socjologiczno-prawne (komunikat z badań); Prawa dziecka a rodzinna opieka zastępcza. Doświadczenia Ośrodka Adopcyjno-Opiekuńczego w Rzeszowie; Prawa dziecka w opinii wychowanków domu dziecka; Prawa dziecka w opiniach wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych. Część IV: Dzieci o specyficznych potrzebach i ich prawa. Prawne podstawy procesu rehabilitacji edukacyjnej; Prawa dziecka niepełnosprawnego intelektualnie w domach pomocy społecznej; Prawa dziecka a aspekt wczesnej pomocy dziecku z dysfunkcjami w rozwoju. Scenariusze zajęć dotyczących praw dziecka.
Zagadnienia wprowadzające- miejsce, rola, determinanty, określenie i cechy prawa administracyjnego materialnego: 1. Prawo osobowe: Obywatelstwo polski; Cudzoziemcy; Imiona i nazwiska; Akty stanu cywilnego; Ewidencja ludności; Dowody osobiste; Paszporty; Ochrona wolności sumienia i wyznania; 2. Ochrona zdrowia, pomoc społeczna i wspieranie rodziny; Pomoc społeczna; Wspieranie rodziny i system pieczy zastępczej; 3. Przeciwdziałanie uzależnieniom i przemocy w rodzinie: Prawna regulacja uzależnienia od alkoholu, obroty napojami alkoholowymi i problemów związanych z alkoholem; Przeciwdziałanie narkomanii; Przeciwdziałanie nikotynizmowi; Przeciwdziałanie przemocy w rodzinie; 4. Działalność kulturalna, muzea i biblioteki: Prowadzenie działalności kulturalnej; Muzea i biblioteki; Ochrona zabytków i opieka nad zabytkami; 5. Szkoły wyższe, stopnie naukowe, uprawnienia zawodowe: Szkoły wyższe; Stopnie i tytuł naukowy; Nabywanie uprawnień zawodowych; 6. Proces inwestycyjno-budowlany: Planowanie i zagospodarowanie przestrzenne; Gospodarka nieruchomościami; Wolność budowlana i jej ograniczenia; 7. Prawne aspekty ochrony środowiska: Zagadnienia ogólne prawa ochrony środowiska; Zasady ogólne prawa ochrony środowiska; Zasada administracji publicznej w dziedzinie ochrony środowiska; Dostęp do informacji i udział społeczeństwa w postępowaniach z zakresu ochrony środowiska; Procedury ocen oddziaływania na środowisko; Ochrona jakości zasobów środowiska; Ochrona przed zanieczyszczeniami; Gospodarowanie odpadami; Gospodarowanie wodami śródlądowymi; Wybrane zagadnienia ochrony biosfery; Instrumenty finansowo prawne w systemie przepisów ochrony środowiska; Odpowiedzialność prawna w ochronie środowiska; 8. Ochrona porzadku i bezpieczeństwa publicznego, obrona narodowa: Pojęcie bezpieczeństwa i porzadku publicznego. Policja administracyjna; Bezpieczeństwo zgromadzeń publicznych i imprez masowych; Ochrona osób i mienia. Reglamentacja dostępu do broni i amunicji; Ochrona przeciwpożarowa; Ratownictwo medyczne; Zarządzanie kryzysowe. Ochrona przed powodzią, suszą i poważnymi awariami; Stan klęski żywiołowej i stan wyjątkowy; Prawo obrony narodowej.
1. Przemocwrodzinie jako zjawisko społeczne; 2. Przemocwrodzinie- aspekty psychologiczne; 3. Wybrane przestępstwa związane z problematyka przemocy w rodzinie; 4. Przeciwdziałanie przemocy w rodzinie w świetle ustawy z dnia 29 lipca 2005 roku o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie i przepisów Kodeksu Postępowania Karnego z 1997 roku; 5. Prawa ofiar przemocy w rodzinie z zakresu prawa cywilnego i rodzinnego; 6. Zagadnienia administracyjnoprawne dotyczące przemocy.
1. Problematyka przesyłania informacji technicznej w świetle unormowań; 2. Kształtowanie się ubezpieczeń na ziemiach polskich; 3. Jawność posiedzeń aresztowanych- głos w dyskusji; 4. Kilka uwag na temat jawności zewnętrznej postępowania przygotowawczego w świetle art. 156 5 zd. 2 KPK; 5. Pozycja procesowa innych niż strona uczestników postępowania antymonopolowego; 6. Działalność Krajowej Rady Sądownictwa w 2008 roku; 7. Sukcesja administracyjnoprawna w procesie łączenia się spółek (uwagi na tle art. 618 KSH); 8. Molestowanie seksualne w środowisku akademickim- wyniki badań na polskich uczelniach; 9. Wpływ wyroku karnego na ustalenie bezprawności w procedurze cywilnej a zasada jedności porządku prawnego (jednolitego ujęcia bezprawności); 10. Problematyka zawieszenia działalności gospodarczej; 11. Leniency jako instrument zwalczania karteli; 12. Prawo do obrony osoby podejrzanej oraz faktycznie podejrzanego- uwagi na tle chwał Sądu Najwyższego z 26.04.2007 r. (I KZP 4/07) oraz z 20.09.2007 r. (I KZP 26/07); 13. Kulturowe i prawne przesłanki zwalniania i zapobiegania przestępstwom przemocy w rodzinie; 14. Funkcje środków prawnych w postępowaniu egzekucyjnym w administracji; 15. Ochrona konkurencji a udzielenie licencji przymusowych w prawie wspólnotowym; 16. Niepełna osoba prawna jako osoba zagraniczna a cudzoziemiec; 17. O potrzebie i koncepcji badań ekskluzji prawnej; 18. Występek o charakterze chuligańskim- wybrane zagadnienia; 19. Uchylenie postanowienia o przedłużeniu tymczasowego aresztowania a uchylenie tymczasowego aresztowania; 20. Uwagi w przedmiocie wznowienia postępowania na zasadzie art. 540 2 KPK w świetle wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 16.04.2009 r. dotyczącego sankcji bezwzględnie oznaczonej za zabójstwa kwalifikowane
1. Teoretyczne i praktyczne problemy profilaktyki społecznej wobec zjawisk pereprzestępczych i przestępczych, Typologia i funkcje obrazu bezpieczeństwa w umyśle człowieka a prewencja środowiska zamieszkania przed przestępczością, wiedza i sposób postrzegania zjawiska niedostosowania społecznego przez nauczycieli szkół podstawowych jako wyznacznik skuteczności ddziaływań profilaktycznych, Polityka bezpieczeństwa lokalnego w zakresie przeciwdziałania przestępczości w opiniach młodzieży szkolnej, 2. Przemoc w rodzinie:przejawy i uwarunkowania a perspektywy profilaktyki i korekcji, Psychologiczna chrakterystyka sprawców przemocy seksualnej w małżeństwie, Przestępstwo znęcania się na tle specyfiki środowiska lokalnego i sytuacji materialno-bytowej rodziny, Psychospołeczne uwarunkowania stosowania przemocy w rodzinie a programy psychokorekcyjne wobec sprawcy, Interwencje wobec zjawiska krzywdzenia dzieci w rodzinie jako czynnika ryzyka przestępczości-możliwości i ograniczenia w świetle teorii i praktyki, Relacje emocjonalne w rodzinach skazanych kobiet i mężczyzn (analiza porównawcza), 3. Psychologiczne i prawne przesłanki w procesie sądowym i resocjalizacji, Ustalanie elementów kryminogenezy a sędziowskie decyzje o wszczęciu i prowadzeniu postępowania z nieletnimi sprawcami czynów karalnych, Prawne i psychologiczne przesłanki wszczęcia postępowania karnego wobec nieletnich szczególnie zdemoralizowanych, Normy prawne w świetle opinii nieletnich poniżej minimalnego wieku odpowiedzialności karnej (14 roku życia), Przedmiot psychologicznej opinii sądowej z perspektywy psychologii społecznej, Poglądy psychografologiczne dotyczące tzw.pisma przestępców-dawniej i dziś, Stadia wykolejenia społecznego a implikacje resocjalizacyjne, Wybrane osobowościowe uwarunkowania autoagresji wśród skazanych, Wykonywanie kary pozbawienia wolności i proces resocjalizacji w opinii osadzonych (Informacja z badań)
Koszty i konsekwencje krzywdzenia dzieci ; Rola instytucji ochrony zdrowia w reagowaniu na krzywdzenie dzieci; Zapobieganie przemocy: właściwe działanie na starcie; Podejście do rodzicielstwa i wspierania rodzin zgodne ze zdrowiem publicznym: mieszana strategia profilaktyczna ograniczająca przemoc i zaniedbania wobec dzieci; Rozwojowy i dynamiczny model w systemach usług pomocowych: maksymalne wykorzystanie naszej wiedzy; Nadzieja dla Dzieci i Rodzin: stworzenie pakietu narzędzi ukierunkowanego na problem przemocy rodzicielskiej i związane z nią negatywne skutki u dzieci; Zastosowanie pakietu narzędzi „ Nadzieja dla Dzieci i Rodzin” wobec rodziny Greenów; Wykorzystywanie seksualne dzieci: możliwości profilaktyki.
Zawiera: Wykaz skrótów. Słowo wstępne. Wprowadzenie: 1. Przemocwrodzinie – zjawisko, Mity i stereotypy; 2. Przemocwrodzinie w liczbach; 3. Międzynarodowe akty prawne i inne dokumenty dotyczące przeciwdziałania przemocy w rodzinie; 4. Austriackie regulacje w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie; 5. Geneza ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie oraz jej nowelizacji z 2010 r. Ustawa z dnia 29 Lipca 2005 r. O przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie ( tekst jedn. Dz.U. z 2015 r. poz. 1390): preambuła; Art. 1. [Zakres ustawy]; Art. 2. [Definicje pojęć ustawowych]; Art. 3. [Zakres działań adresowanych do osób dotkniętych przemocą w rodzinie]; Art. 4. [Zakres działań adresowanych do osób stosujących przemoc w rodzinie]; Art. 5. [Upoważnienie ustawowe do wydania rozporządzenia w sprawie standardu podstawowych usług świadczonych przez specjalistyczne ośrodki wsparcia dla ofiar przemocy w rodzinie, kwalifikacji osób zatrudnionych w tych ośrodkach, a także szczegółowych kierunków prowadzenia oddziaływań korekcyjno-edukacyjnych i kwalifikacji osób prowadzących te oddziaływania]; Art. 6. [Zadania administracji w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie]; Art. 6a. [Kwalifikacje osób kierujących specjalistycznymi ośrodkami wsparcia dla ofiar przemocy w rodzinie]; Art. 7. [Zadania wojewody]; Art. 8. [Zadania ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego]; Art. 8a. [Wytyczne Prokuratora Generalnego w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie]; Art. 9. [Współpraca organów administracji z podmiotami pozarządowymi]; Art. 9. [Współpraca organów administracji z podmiotami pozarządowymi]; Art. 9a. [Zespoły interdyscyplinarne]; Art. 9b. [Zadania zespołu interdyscyplinarnego]; Art. 9c. [Przetwarzanie danych przez zespół interdyscyplinarny]; Art. 9d. [Niebieska Karta]; Art. 10. [Krajowy Program Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie]; Art. 10a. [Zespół Monitorujący do spraw Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie]; Art. 10b. [Skład Zespołu Monitorującego do spraw Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie; Art. 10c. [Organizacja prac Zespołu Monitorującego do spraw Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie]; Art. 10d. [Pomoc dla zespołu Monitorującego do spraw Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie]; Art. 10e. [Obsługa zespołu Monitorującego do spraw Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie]; Art. 10f. [Upoważnienie ustawowe do wydania rozporządzenia w sprawie Zespołu Monitorującego do spraw Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie]; Art. 11. [Sprawozdanie z realizacji Krajowego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie]; Art. 11a. [Nakaz opuszczenia mieszkania w postępowaniu cywilnym]; Art. 12. [Obowiązek zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa z użyciem przemocy w rodzinie]; Art. 12a. [Odebranie dziecka z rodziny]; Art. 12b. [Zażalenie na odebranie dziecka z rodziny]; Art. 12c. [Pouczenie o prawie do złożenia zażalenia na odebranie dziecka z rodziny]; Art. 12d. [Wniosek kuratora w sprawie skazanego za przestępstwo popełnione z użyciem przemocy lub groźby bezprawnej wobec członka rodziny]; Art. 13. [Dodatkowe elementy orzeczenia sądu w przypadku zastosowania art. 72 § 1 pkt 7a i 7b k.k.]; Art. 14. [Warunkowy dozór Policji]; Art. 15. [Nowelizacja kodeksu karnego]; Art. 16. [Nowelizacja ustawy o pomocy społecznej]; Art. 17. [Termin wejścia w życie]. Ustawa z dnia 10 czerwca 2010r. o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 125, poz. 842): Art. 2. [Nowelizacja Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego]; Art. 3. [Nowelizacja Kodeksu postępowania cywilnego]; Art. 4. [Nowelizacja ustawy o Policji]; Art. 5. [Nowelizacja Kodeksu karnego]; Art. 6. [Nowelizacja Kodeksu postępowania karnego]; Art. 7. [Nowelizacja Kodeksu karnego wykonawczego]; Art. 8. [Nowelizacja ustawy o pomocy społecznej]; Art. 9. [Nowelizacja ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych]; Art. 10. [Utrzymanie w mocy przepisów wykonawczych]; Art. 11. [Termin spełnienia wymogów dotyczących kwalifikacji osób kierujących specjalistycznymi ośrodkami dla ofiar przemocy w rodzinie]; Art. 12. [Informacja ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego oraz Rzecznika Praw Dziecka o skutkach obowiązywania ustawy]. Akty prawne i inne dokumenty: Ustawa z dnia 29 Lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (tekst jedn. Dz.U. z 2015 r. poz. 1390); Ustawa z dnia 10 czerwca 2010 r o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 125, poz. 842); Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 22 października 2010 r. W sprawie wzoru zaświadczenia lekarskiego o przyczynach i rodzaju uszkodzeń ciała związanych z użyciem przemocy w rodzinie (Dz.U. Nr 201, poz. 1334); Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 28 stycznia 2011 r. w sprawie Zespołu Monitorującego do spraw Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie (Dz.U. Nr 28, poz. 146); Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 22 lutego 2011 r. w sprawie standardu podstawowych usług świadczonych przez specjalistyczne ośrodki wsparcia dla ofiar przemocy w rodzinie, kwalifikacji osób zatrudnionych w tych ośrodkach, szczegółowych kierunków prowadzenia oddziaływań korekcyjno-edukacyjnych wobec osób stosujących przemoc w rodzinie oraz kwalifikacji osób prowadzących oddziaływania korekcyjno-edukacyjne (Dz.U. Nr 50, poz. 259); Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 13 września 2011 r. w sprawie procedury „Niebieskie Karty” oraz wzorów formularzy „Niebieska Karta” (Dz.U. Nr 209, poz. 1245); Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 3 czerwca 2011 r. w sprawie nadzoru i kontroli nad realizacją zadań z zakresu przeciwdziałania przemocy w rodzinie (Dz.U. Nr 126, poz. 718); Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 marca 2011 r. w sprawie procedury postępowania przy wykonywaniu czynności odebrania dziecka z rodziny w razie bezpośredniego zagrożenia życia lub zdrowia dziecka w związku z przemocą w rodzinie (Dz.U. Nr 81, poz. 448); Uchwała Nr 76 Rady Ministrów z dnia 29 kwietnia 2014 r. w sprawie ustanowienia Krajowego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie na lata 2014-2020 (M.P. zoz. 445); Zarządzenie Nr 162 Komendanta Głównego Policji z dnia 18 lutego 2008 r. w sprawie metod i form wykonywania przez Policję zadań w związku z przemocą w rodzinie w ramach procedury „Niebieskie Karty” (Dz.Urz. KGP Nr 4, poz. 30); Wytyczne Nr 2 Komendanta Głównego Policji z dnia 7 grudnia 2011 r. w sprawie sposobu postępowania policjantów podczas realizacji procedury „Niebieskie Karty” (Dz.Urz. KGP Nr 10, poz.77); Bibliografia.