Sortowanie
Źródło opisu
Książki
(15)
IBUK Libra
(8)
ebookpoint BIBLIO
(6)
Forma i typ
E-booki
(14)
Książki
(11)
Czasopisma
(4)
Publikacje naukowe
(3)
Publikacje informacyjne
(1)
Dostępność
tylko na miejscu
(14)
dostępne
(5)
Placówka
Wypożyczalnia
(5)
Czytelnia
(14)
Autor
Tymieniecka-Suchanek Justyna
(3)
Baran Krzysztof Wojciech
(2)
Bielska Ewa
(2)
Boroch Robert
(2)
Borski Maciej (1975- )
(2)
Bosak-Sojka Maria
(2)
Czerniak-Swędzioł Justyna
(2)
Duraj Tomasz
(2)
Gasiul Henryk (1950- )
(2)
Godawa Grzegorz
(2)
Gredka-Ligarska Iwona
(2)
Gzyra Dariusz
(2)
Hajn Zbigniew
(2)
Jaskulska Jagoda
(2)
Krajewska Anna (1956- )
(2)
Kuczyński Tadeusz (1952- )
(2)
Kumor-Jezierska Ewelina
(2)
Lach Daniel Eryk
(2)
Lekston Mariusz (1975- )
(2)
Ludera-Ruszel Agata
(2)
Muś Anna
(2)
Patulski Andrzej
(2)
Pisarczyk Łukasz
(2)
Popławska Agata
(2)
Sobczyk Arkadiusz
(2)
Stasiak Makary K
(2)
Syrek Ewa
(2)
Szewczyk Helena
(2)
Szlachta-Kisiel Katarzyna
(2)
Witkowski Jarosław (1963- )
(2)
Wypych-Żywicka Alina (1957- )
(2)
Wężowicz-Ziółkowska Dobrosława
(2)
Świątkowski Andrzej M. (1944- )
(2)
Żołyński Janusz
(2)
Antonów Kamil
(1)
Badowska Katarzyna
(1)
Biały Kamila
(1)
Bokus Barbara
(1)
Bomba Katarzyna
(1)
Borowiec Ewa
(1)
Cambus Claude
(1)
Carby-Hall Joseph R
(1)
Charko-Klekot Paulina
(1)
Chymkowski Roman
(1)
Ciechanowska Dorota
(1)
Crawford James T
(1)
Daniluk Paulina
(1)
Duraj-Nowakowa Krystyna (1945- )
(1)
Dykas Kamil
(1)
Dzienisiuk Dorota
(1)
Florek Ludwik (1946- )
(1)
Gerłowska Justyna
(1)
Gomula Joanna
(1)
Grabowska Tatiana
(1)
Grzegorzewska Maria Katarzyna
(1)
Grześków Małgorzata
(1)
Gurdek Magdalena (1977- )
(1)
Góral Zbigniew
(1)
Jakubik Mateusz
(1)
Jaremczuk Kazimierz
(1)
Jarymowicz Maria (1942- )
(1)
Jaworska Katarzyna
(1)
Jopkiewicz Agata
(1)
Jopkiewicz Maria
(1)
Jęcek Zuzanna
(1)
Kabat Małgorzata
(1)
Kalemba Marcelina
(1)
Kamińska Aleksandra (1976- )
(1)
Kamińska-Małek Aleksandra (1976- )
(1)
Karcz-Taranowicz Eugenia
(1)
Karpińska Anna
(1)
Kałużny Tomasz
(1)
Klinik Anna
(1)
Kobroń-Gąsiorowska Łucja
(1)
Kochanowska Ewa
(1)
Koczur Wiesław
(1)
Konieczna Ewelina J
(1)
Kosowska Ewa
(1)
Kowalczyk Aneta
(1)
Krasuń Aneta
(1)
Książek Daniel
(1)
Kucharski Olgierd
(1)
Latos-Miłkowska Monika
(1)
Lewicka Maria
(1)
Lityński Adam (1940- )
(1)
Maciejko Wojciech
(1)
Mamroł Andrzej
(1)
Manek Anna Maria
(1)
Markiewicz-Patkowska Julita
(1)
Miczka-Pajestka Monika
(1)
Mitrus Leszek
(1)
Miśkowicz Tomasz
(1)
Moras-Olaś Kinga
(1)
Morbitzer Janusz
(1)
Musiała Anna
(1)
Męczkowska Astrid
(1)
Napiórkowska Anna
(1)
Naumowicz Kamila
(1)
Neckar-Ilnicka Teresa
(1)
Niemiec Jerzy
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(6)
2010 - 2019
(14)
2000 - 2009
(8)
Okres powstania dzieła
2001-
(1)
Kraj wydania
Polska
(28)
Język
polski
(27)
angielski
(1)
Temat
Podmiotowość
(15)
Nauczyciele akademiccy
(3)
Osobowość
(3)
Badania naukowe
(2)
COVID-19
(2)
Metodologia
(2)
Pedagogika specjalna
(2)
Praca czasowa
(2)
Pracownicy samorządowi
(2)
Pracownicy socjalni
(2)
Prawo Unii Europejskiej
(2)
Prawo pracy
(2)
Prawo urzędnicze
(2)
Psychologia osobowości
(2)
Rozwój osobowości
(2)
Spółdzielcza umowa o pracę
(2)
Szkolnictwo
(2)
Wolność pracy
(2)
Autonomia (filozofia)
(1)
Awans zawodowy
(1)
Dobrostan psychiczny
(1)
Duchowość
(1)
Dyskryminacja
(1)
Dyskryminacja w zatrudnieniu
(1)
Dzieci
(1)
Dziecko w wieku przedszkolnym
(1)
E-learning
(1)
Efektywność nauczania
(1)
Egzaminy
(1)
Emerytura
(1)
Epidemie
(1)
Etyka zawodowa
(1)
Filozofia edukacji
(1)
Gry komputerowe
(1)
Implementacja dyrektywy Unii Europejskiej
(1)
Kadry
(1)
Klauzula zasad współżycia społecznego
(1)
Kształcenie nauczycieli
(1)
Kultura
(1)
Licea
(1)
Lojalność pracowników
(1)
Luka płacowa
(1)
Mediacja (prawo)
(1)
Mediatorzy
(1)
Medycyna
(1)
Medycyna pracy
(1)
Metody aktywizujące (pedagogika)
(1)
Międzynarodowa Organizacja Pracy (MOP)
(1)
Mobbing
(1)
Myślenie twórcze
(1)
Młodzi dorośli
(1)
Młodzież
(1)
Nauczanie początkowe
(1)
Nauczyciele
(1)
Niepełnosprawni
(1)
Ochrona danych
(1)
Ochrona danych osobowych
(1)
Opieka społeczna
(1)
Organizacja
(1)
Osoby z niepełnosprawnością
(1)
Osoby z niepełnosprawnością intelektualną
(1)
Państwowa Inspekcja Pracy
(1)
Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych
(1)
Pedagogika
(1)
Pedagogika krytyczna
(1)
Pedagogika opiekuńcza
(1)
Perspektywa czasowa (psychologia)
(1)
Postawy rodzicielskie
(1)
Postępowanie administracyjne
(1)
Potrzeby duchowe
(1)
Praca przymusowa
(1)
Praca zespołowa
(1)
Pracodawcy
(1)
Pracownicy ochrony mienia i osób
(1)
Pragmatyki służbowe
(1)
Prakseologia
(1)
Prawa i obowiązki pracownika
(1)
Prawo administracyjne
(1)
Prawo cywilne
(1)
Prawo międzynarodowe
(1)
Prawo socjalne
(1)
Prawo ubezpieczeń społecznych
(1)
Psychologia
(1)
Płaca
(1)
Płaca minimalna
(1)
Radzenie sobie ze stresem
(1)
Robotnicy
(1)
Rodzina
(1)
Rola społeczna
(1)
Rozwój gospodarczy
(1)
Rozwój psychospołeczny
(1)
Rynek pracy
(1)
Samopoznanie
(1)
Samorząd terytorialny
(1)
Samorządność
(1)
Socjologia niepełnosprawności
(1)
Sporty wirtualne
(1)
Spostrzeganie
(1)
Sprawiedliwość proceduralna
(1)
Spółdzielczość pracy
(1)
Temat: czas
2001-
(3)
1901-2000
(2)
1918-1939
(2)
1914-1918
(1)
1939-1945
(1)
Temat: miejsce
Polska
(5)
Kraje Unii Europejskiej
(2)
ZSRR
(2)
Czechy
(1)
Wielka Brytania
(1)
Województwo małopolskie (1999- )
(1)
Gatunek
Czasopismo naukowe
(4)
Opracowanie
(3)
Czasopismo pedagogiczne
(2)
Czasopismo prawnicze
(2)
Podręcznik
(2)
Dziedzina i ujęcie
Psychologia
(3)
Edukacja i pedagogika
(2)
Polityka, politologia, administracja publiczna
(2)
Prawo i wymiar sprawiedliwości
(2)
Gospodarka, ekonomia, finanse
(1)
Nauka i badania
(1)
Socjologia i społeczeństwo
(1)
29 wyników Filtruj
Brak okładki
Książka
W koszyku
1. Podmiotowość w wielorakim oglądzie: Wielopodmiotowość w edukacji; Idea podmiotu i podmiotowości w edukacji z perspektywy aksjologicznej; Charakter społeczny pedagoga-wychowawcy jako czynnik rozwoju edukacji; podmiotowość w rozważaniach pedagogicznych- kategoria znana, ale czy poznana?; Rozwijanie podmiotowości dziecka w rodzinie; Wartość podmiotowości, wartości w podmiotowości; Analiza roli rodziców w wychowaniu ku wartościom w procesie rozwoju osobowości; Rola tożsamości podmiotu w kształtowaniu odpowiedzialności moralnej; Podmiotowość w teorii chaosu; Podmiotowość w społeczeństwie ryzyka- koniec historii czy nowa konceptualizacja; Transgresyjny rozwój podmiotowości w cywilizacji wiedzy; Podmiotowość w kształtowaniu świadomości eklezjalnej. Międzynarodowe Spotkania Młodych w Taize; Wielopłaszczyznowość ujmowania podmiotowości: podmiotowość jako kategoria pedagogiczna, filozoficzna, psychologiczna i socjologiczna; 2. Podmiotowość w intencjach pedagogicznych: Podmiot i podmiotowość jako kategorie pedagogiczne; Idea podmiotowości we współczesnej szkole; Rozważania o modelu podmiotowości uczniów we współczesnej edukacji; Podmiotowość nauczyciela i ucznia jako szansa i wyraz urzeczywistniania wartości poznawczych; Podmiotowość nauczyciela, ucznia i studenta w środowisku sieciowym; Technologie edukacyjne a podmiotowość ucznia; Podmiotowość jako idea, cel i wartość kształcenia w doskonaleniu zawodowym nauczycieli; Etyczny wymiar działalności zawodowej nauczyciela jako podmiotu; Natura jaźni w procesie edukacji- perspektywa socjologiczna; 3. Realia urzeczywistniania podmiotowości: Podmiotowość ucznia w kontekście rozumienia jej przez nauczycieli; Różnorodność kontekstów podmiotowości w percepcji nauczycieli; Podmiotowość nauczyciela w kontekście realizacji zadań zawodowych; Percepcja podmiotowości własnej studentów zaocznych; Tożsamość aksjologiczna nauczycieli akademickich i studentów; Podmiotowość w aspekcie relacji nauczyciel akademicki- student
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 37 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1. Praca socjalna- perspektywy teoretyczne; 2. Przegląd współczesnych koncepcji pracy socjalnej; 2. Przegląd współczesnych koncepcji pracy socjalnej; 3. Koncepcja pracy socjalnej jako pracy ze świadomością; 4. Proces dorastania czlowieka do świadomości podmiotowosci; 5. Trzy modekle człowieka i jego ewolucji. Trzy pedagogiki; 6. Trening i projekt innowacyjny; 7. Świadomość i rozwój realacji społecznych; 8. Praca socjalna jako wspieranie twórczego rozwoju człowieka
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 304 (1 egz.)
E-book
W koszyku
Interdyscyplinarne czasopismo humanistyczne, istniejące od 1957 roku. Do 2014 roku ukazywało się jako dwumiesięcznik, od 2015 roku jest kwartalnikiem. Publikowane są w nim artykuły problemowe (krajowe i zagraniczne) z zakresu różnych dyscyplin: literaturoznawstwa, historii, kulturoznawstwa, socjologii, filozofii, psychologii i językoznawstwa. Zamieszczane są również przekłady oraz materiały i przyczynki, dyskusje i polemiki, recenzje i przeglądy. Adresowane przede wszystkim do środowiska naukowego, nie pomija jednak czytelnika mniej profesjonalnego, zwłaszcza nauczycieli, studentów oraz inteligencji zainteresowanej problematyką humanistyczną.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ

Są to rozprawy i szkice poświęcone analizie szeroko pojętych obszarów i sensów „nieskończonego” w literaturze i eseistyce polskiej powstającej od roku 1890. Istotnym punktem odniesienia dla autorów jest okres Młodej Polski. Młodopolskie influencje dostrzegalne są zarówno w twórczości pokolenia pozytywistów, jak i w dorobku autorów dwudziestolecia międzywojennego. Młodopolska nieskończoność pozostaje w polu semantycznym takich pojęć, jak bezmiar, otchłań, nicość. Postrzegana jest przede wszystkim w aspekcie negatywnym: jako źródło lęków, frustracji, zagubienia percypującego rzeczywistość podmiotu. Refleksja nad ideą nieskończoności w literaturze obejmuje szerokie spektrum zagadnień, uwzględniające perspektywę ontologiczną, antropologiczną, metafizyczną, eschatologiczną i epistemologiczną. Problem doświadczania nieskończoności analizowany jest w wymiarze przestrzennym (nieskończoność kosmosu) i temporalnym, tożsamościowym i warsztatowym. Książka jest opowieścią o poszukiwaniu całościowych sensów i scalaniu w jedność tego, co rozbite, o próbie budowania spójnej wizji świata i obrazu własnego „ja”, o tęsknocie do pełni niemożliwej. Autorzy m.in. wyjaśniają sens poruszanej przez młodopolskich twórców problematyki jedności w wielości i skończoności w nieskończoności. Dostrzegają w nieskończoności spoiwo uniwersum, droga poznania którego wiedzie przez dziedziny równie wieczne, co ono – sztukę i mit. Tom zamykają szkice, w których na różny sposób kluczową rolę odgrywa czas.

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
Brak okładki
Książka
W koszyku
Psychologia osobowości : nurty, teorie, koncepcje / Henryk Gasiul. - Wyd. 3 rozszerz. - Warszawa : Difin SA, 2020. - 654 s. : rys., tab. ; 24 cm.
(Engram)
Wstęp; Rozdział I. Historyczne korzenie i okresy rozwoju psychologii osobowości 1. U źródeł współczesnych teorii osobowości – wkład klasycznej psychologii 2. U źródeł współczesnych teorii osobowości – znaczenie analiz 3. U źródeł współczesnych teorii osobowości– rola psychologii personalistycznej 4. Ku współczesnym kształtom psychologii osobowości 4.1. Tradycje badawcze w psychologii osobowości 4.2. Okresy w nowożytnej psychologii osobowości Rozdział II. Kontrowersje wokół psychologii osobowości 1. Wiedza potoczna a wiedza naukowa o osobowości 2. Przyrodniczy i humanistyczny model interpretacji osobowości 3. Kryteria oceny wartości naukowej teorii osobowości 4. Teoria osobowości jako ogólna teoria zachowania 5. O metodach stosowanych w psychologii osobowości 6. Perspektywy analizy teorii osobowości 7. Zasada wyróżniania kategorii teorii osobowości – propozycja autorska Rozdział III. Człowiek jako podmiot i jego właściwości – dyspozycyjne podejście do interpretacji cech osobowości 1. Sięgając do przeszłości 2. Podstawowe sposoby i strategie interpretacji cech we współczesnej psychologii 3. Konstytucjonalne teorie osobowości 4. Główne wątki czynnikowej teorii osobowości H.J. Eysencka – teoria Wielkiej Trójki (PEN) 5. Neurofizjologiczne podstawy ekstrawersji i neurotyzmu – kontrowersje i propozycje 6. Psychobiologiczna teoria osobowości C.R. Cloningera 7. Humanistyczne podejście G.W. Allporta Rozdział IV. Człowiek jako podmiot i jego właściwości – deskryptywne podejście do sposobu analizy cech osobowości 1. Czynnikowa teoria cech R. Cattella 2. Wielka Piątka jako efekt analiz leksykalno-statystycznych 2.1. Wprowadzenie – krótka historia dążeń do odkrycia pięciu cech osobowości 2.2. Teoria Wielkiej Piątki R.R. McCrae i P.T. Costy 3. Cechy jako właściwości interpersonalne w interpretacji J.S. Wigginsa 4. Cechy interpersonalne w ujęciu T. Leary’ego 5. Cechy jako konstrukcje społeczne Rozdział V. Wielka Piątka jako źródło i inspiracja współczesnych badań nad osobowością. Próby integracji dyspozycyjnego i deskryptywnego podejścia do interpretacji cech 1. Kontrowersje wokół liczby czynników osobowości 2. Trudności z modelami bazującymi na Wielkiej Piątce 3. Podstawy biologiczne pięciu wymiarów osobowości – zwrot w kierunku dyspozycyjnych teorii cech 4. Przełamując słabości Wielkiej Piątki – Cybernetyczna Teoria Wielkiej Piątki C.G. DeYounga (CB5T) 5. Kołowy Model Metacech Osobowości W. Strusa, J. Cieciucha, T. Rowińskiego jako propozycja analizy struktury i dynamiki osobowości bazującej na modelu Wielkiej Piątki Rozdział VI. Kontrowersje wokół teorii cech – sytuacjonizm a teorie cech. Propozycje będące już historią wciąż obecną oraz propozycje współczesne 1. Behawioralne modele relacji podmiot – sytuacja – sięgając ku przeszłości 1.1. Podejście behawioralne J. Dollarda i N. Millera 1.2. Interpretacja osobowości według B.F. Skinnera 2. Interpretacja relacji podmiot – sytuacja w teorii pola K. Lewina 3. Sytuacjonizm jako przeciwwaga teorii cech – współczesność 4. Współczesne sposoby rozwiązania dylematu sytuacja – cecha – w obronie teorii cech 5. Motywacja jako podstawa wnioskowania o cechach – cechy intencjonalne w ujęciu J.C. Wakefielda 6. Interakcyjne modele cech – ogólne współczesne trendy interpretacji 7. Podejście interakcyjne o sposobie rozwiązania dylematu cecha – stan Rozdział VII. Propozycje rozwiązania dylematu cechy – sytuacja. Modele społeczno-poznawcze oraz ich rewizje i uzupełnienia 1. Modele oparte na społecznym uczeniu i na procesach samoregulacji 1.1. Specyfika i charakterystyka zjawiska samoregulacji 1.2. W kierunku uczenia społecznego – propozycja J. Rottera 1.3. Podejście interakcyjne A. Bandury – teoria społecznego uczenia się 1.4. Osobowość a społeczne uczenie w interpretacji W. Mischela 2. Wybrane modele integrujące podejście strukturalne i procesualne 2.1. Zmodyfikowana propozycja bazująca na podejściu społeczno-poznawczym – interpretacja D. Cervone 2.2. Próba powiązania podejścia cechowego z podejściem społeczno-poznawczym – analizy W. Fleesona 2.3. Model neuronalnej sieci według S.J. Reada, L.C. Millera Rozdział VIII. Podmiot kształtowany w procesie adaptacji – od natury biologicznej ku naturze kreowanej przez kulturę. Ewolucyjna perspektywa interpretacji osobowości 1. Proces adaptacji jako podstawa rozwoju osobowości – współczesne trendy interpretacyjne 2. Społeczno-analityczna interpretacja osobowości według R. Hogana 3. Ewolucja i środowisko podstawą osobowości w interpretacji T. Millona 4. Ewolucyjne podejście do osobowości – teoria osobowości oparta na podstawowych systemach neuroafektywnych w ujęciu J. Pankseppa 5. Podejście ewolucyjne R. Fischera Rozdział IX. Podmiot kształtowany w procesie adaptacji – od natury biologicznej ku naturze kreowanej przez kulturę. Kultura i jej znaczenie – teorie kulturowe osobowości oraz kierunki analizy relacji kultura – osobowość 1. Kultura a osobowość w interpretacji szkoły wzorców kulturowych – sięgając do historii badań i analiz 2. Współczesne kierunki badań nad relacją kultura – osobowość 2.1. Uwarunkowanie środowiskowo-kulturowe a osobowość (ewokacja kultury) 2.2. Problem akulturacji a rozwój osobowości 2.3. Transmisja kulturowa jako czynnik kreujący osobowość 2.4. Kategorie i formy kulturowe a przewidywane konfiguracje osobowości 2.5. Religia jako forma transmisji kultury a osobowość – na przykładzie hinduizmu 2.6. Uniwersalia kulturowe a osobowość Rozdział X. Właściwości natury i jej sposób spełniania się w interakcji z otoczeniem – sięgając ku przeszłości, która wciąż ma znaczenie. Ewolucja biologiczna i kulturowa podstawą osobowości w interpretacji S. Freuda i C.G. Junga 1. Podmiot i jego potrzeby naturalne w interakcji – psychoanaliza S. Freuda 2. Podmiot i kultura wpisana w naturę a indywidualna linia rozwoju – C.G. Jung Rozdział XI. Podmiot i jego potrzeby a formy adaptacji do społeczności i kultury 1. Człowiek i jego dążenie do twórczej adaptacji – podstawy teorii A. Adlera 2. Kultura a potrzeby podmiotu – propozycja H.S. Sullivana 3. Społeczność i kultura w interakcji z podmiotem – propozycja K. Horney 4. Kultura a potrzeby podmiotu – perspektywa psychoanalityczna E. Fromma Rozdział XII. Człowiek jako podmiot w interakcji z innymi – teorie relacji z obiektem. Kliniczne podejście w wyjaśnianiu rozwoju i zaburzeń osobowości 1. Mechanizmy obronne ego w interpretacji A. Freud 2. Mechanizmy rozwoju i zaburzeń w interpretacji M. Klein 3. Procesy kształtowania się osobowości w ujęciu M. Mahler 4. Rozwój ego w analizach W.R. Fairbairna 5. O.F. Kernberga interpretacja zaburzeń ego 6. Rozwój struktury „mnie” – propozycja D. Winnicotta 7. Psychologia self H. Kohuta Rozdział XIII. Człowiek jako podmiot w procesie adaptacji i rozwoju własnego potencjału – ku odkrywaniu własnej tożsamości 1. Psychologia ego H. Hartmanna 2. Kompetencja jako cel rozwoju i adaptacji – propozycja R. White’a 3. Teoria psychospołecznego rozwoju ego E.H. Eriksona 4. Rozwój w interpretacji kontynuatorów myśli eriksonowskiej 5. Mechanizmy i fazy rozwoju ego według J. Loevinger 6. Dążenie do spełnienia jako cel rozwoju w ujęciu Ch. Bühler Rozdział XIV. Człowiek jako podmiot działający i samoregulujący – aktywistyczno-regulacyjne teorie osobowości 1. Ogólne podstawy teorii aktywistyczno-regulacyjnych 2. Działalność jako podstawa osobowości w interpretacji S.L. Rubinsztejna 3. Aktywistyczna teoria osobowości A.N. Leontjewa 4. Osobowość w interpretacji S. Gerstmanna 5. Osobowość jako system tworzący i realizujący plany – propozycja T. Mądrzyckiego 6. Regulacyjna Teoria Osobowości J. Reykowskiego 7. Osobowość jako organizacja informacji w interpretacji W. Łukaszewskiego 8. Zadania podstawą rozwoju osobowości w interpretacji K. Obuchowskiego 9. Główne współczesne problemy aktywistycznej interpretacji osobowości 10. Działanie jako proces samoregulacji Rozdział XV. Od spełnienia potrzeb i doświadczania siebie ku tworzeniu własnej tożsamości w interakcji 1. Naturalne dążenia – od realizacji potrzeb ku wartościom 1.1. Główne idee A. Angyala 1.2. Dążenie do spójności wartości jako podstawowy motyw – interpretacja P. Lecky’ego 1.3. Syndromy osobowości w ujęciu A. Maslowa 1.4. Dążenie do realizacji siebie a rozwój osobowości – interpretacja C.R. Rogersa 2. Człowiek jako istota rozumiejąca i doświadczająca – antycypacja podstawą osobowości 3. Od potrzeb ku narracji – personologia H. Murraya 4. Biograficzne i narracyjne podstawy osobowości – konsekwencje teorii H. Murraya 5. Podmiot doświadczający w interpretacji H.J.M. Hermansa – w stronę dialogowego „ja” Rozdział XVI. Człowiek jako podmiot odkrywający sens – egzystencjalna psychologia osobowości. W stronę podmiotu osobowego 1. Podstawowe założenia psychologii egzystencjalnej 2. Stawanie się w interpretacji L. Binswangera 3. Warunki rozwoju osobowości w ujęciu R. Maya 4. Mechanizmy nadawania znaczeń w interpretacji E. Strausa 5. Wola sensu jako podstawa rozwoju osobowości w teorii V. Frankla 6. Człowiek jako podmiot osobowy w interpretacji K. Popielskiego Rozdział XVII. Autorska propozycja personalistycznej interpretacji osobowości 1. U podstaw możliwości interpretacji osobowości – ścieżki metodologiczne 2. Podstawy empiryczne uzasadniające możliwość interpretacji rozwoju osobowości poprzez odniesienie do atrybutów osoby 3. Spełnianie się osoby jako podstawa rozwoju osobowości 4. Prawa rozwoju osobowości 4.1. Zasada „przywiązanie – dystansowanie – indywiduacja” 4.2. Relacja pomiędzy perspektywą subiektywną a perspektywą obiektywną 4.3. Zasada „od zewnątrz do wewnątrzoparcia” 4.4. Rozwój w kierunku bycia podmiotem; Zakończenie; Bibliografia; Spis tabel i rysunków.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 159.9 (1 egz.)
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 159.9 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1. Historyczne korzenie i okresy rozwoju psychologii osobowości, 2. Kontrowersje wokół psychologii osobowości, 3. Człowiek jako podmiot i jego właściwości - teorie cech, 4. Człowiek jako podmiot i jego właściwości - leksykalno-statystyczne podejście do interpretacji cech osobowości, 5. Kontrowersje wokół teorii cech - sytuacjonalizm a teorie cech, 6. Podmiot kształtowany w procesie adaptacji - od natury biologicznej ku naturze kreowanej przez kulturę, 7. Właściwości natury i jej sposób spełniania się w interakcji z otoczeniem - sięgając ku przeszłości, która wciąż ma znaczenie. Ewolucja a podstawą osobowości, 8. Podmiot i jego potrzeby a formy adaptacji do społeczności i kultury, 9. Człowiek jako podmiot w interakcji z innym - teorie relacji z obiektem, 10. Człowiek jako podmiot w procesie adaptacji i rozwoju własnego potencjału - ku odkrywaniu własnej tożsamości, 11. Człowiek jako podmiot działający i samoregulujący - aktywistyczno-regulacyjne teorie osobowości, 12. Od spełnienia potrzeb i doświadczanie siebie ku tworzeniu własnej tożsamości w interakcji, 13. Człowiek jako podmiot odkrywający sens - egzystencjalna psychologia osobowości. W stronę podmiot osobowego, 14. Autorska propozycja personalistycznej interpretacji osobowości
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 159.9 (2 egz.)
E-book
W koszyku
Forma i typ
Profil kwartalnika obejmuje problematykę szeroko rozumianej psychologii społecznej: obok eksperymentalnej ps, publikuje prace z pogranicza różnych dyscyplin traktujących o człowieku w środowisku społecznym, poczynając od socjologii i innych nauk społecznych, a kończąc na biologii, neuronauce i psychologii poznawczej. Czasopismo jest otwarte na polemiczne debaty między przedstawicielami różnych orientacji teoretycznych i metodologicznych o miejscu człowieka w środowisku społecznym. W numerze: Joanna Trzópek: Czy w psychologii społecznej jest miejsce na kategorię podmiotowości? [Does social psychology have room for the category of subjectivity?], s. 115–139; Romana Kadzikowska-Wrzosek: Determinizm i nieświadoma wola a podmiotowość [Determinism, “unconscious volition” and subjectivity], s. 140–150; Krzysztof Mudyń: Podmiotowość. Co to może znaczyć? [Subjectivity: What does it mean?], s. 151–157; Joanna Trzópek: Podmiot w psychologii: odpowiedzi na artykuły komentujące [Subject in psychology: Reply to commentaries], s. 158–161; Krystyna Skarżyńska, Kamil Henne: Studenci jako obywatele: kapitał ludzki i społeczny jako źródła akceptacji porządku politycznego i ekonomicznego oraz aktywności społecznej [Students as citizens: Human and social capital as sources of acceptance for political and economical order and social activity], s. 162–182; Joanna Roszak: Otwartość na doświadczenie i poglądy na role płciowe a oceny kobiet i mężczyzn nietypowych dla swojej płci [Openness to experience, attitudes to gender roles and evaluations of gender nonstereotypical males and females], s. 183–197.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Książka
W koszyku
(Biblioteka Psychologii Współczesnej / PWN Wydawanictwo Naukowe)
1. Pierwotne wyzwania: szkic o uniwersalnych ograniczeniach podmiotowości: Przewaga regulacji automatycznej nad refleksyjna; Asymetria negatywno-pozytywna: przewaga tendencji obronnych nad wzrostowymi; Słowo podsumowania dotyczącego źródeł ograniczeń podmiotowości: regulacja automatyczna i obronna; 2. Badania nad uleganiem wpływom utajnionych bodźców: Jak mierzyć nieświadome emocje?; Wyniki badań: przejawy wpływu utajnionych procesów na jawne reagowanie; Wyniki badań: ograniczenia i szanse; 3. Szanse: szkic o rozwoju podmiotowości: Od dziecięcego egocentryzmu do refleksyjnej samoświadomości; Od popędów i obronności do ideałów i nadziei; Podsumowanie: podstawy i przejawy podmiotowości; 4. Badania nad wpływem refleksyjności na przetwarzanie jawnych i utajnionych informacji: Cele i metody pomiaru refleksyjności; Refleksyjność a tempo funkcjonowania poznawczego; Przejawy specyficznych powiązań między treścią przekonań a reakcjami na utajnione bodźce; Niespecyficzne następstwa samej koncentracji refleksyjnej w reakcjach na utajone bodźce; Dyskusja końcowa wyników przedstawionych w ramkach 6-15; 5. W poszukiwaniu podstaw podmiotowości: badania nas rolą poznawczego wyodrębnienia własnej osoby: Konceptualizacja pojęcia "poznawcze wyodrębnienie własnej osoby"; Przesłanki wyboru sposobu pomiaru stopnia poznawczego wyodrębnienia Ja; KSS: metoda pomiaru stopnia poznawczego wyodrębnienia Ja; Eksperymentalne badania nad regulacyjnym znaczeniem stopnia wyodrębnienia Ja; Dyskusja empirycznych ustaleń dotyczących roli poznawczego wyodrębnienia Ja opisanych w ramkach 16-22; 6. W poszukiwaniu istoty podmiotowości: badania nad rolą refleksyjnych standardów wartościowania: Metoda pomiaru refleksyjnych, osobistych standardów wartościowania; Badania nad związkami poznawczego wyodrębnienia Ja z właściwościami standardów wartościowania; Zróżnicowanie standardów wartościowania a uleganie wpływom utajnionych bodźców afektywnych; Standardy wartościowania a przejawy ustosunkowań wobec Swoich i Obcych; Refleksja końcowa nad empirycznymi próbami uchwycenia roli standardów wartościowania w wyznaczaniu podmiotowości; 7. Implikacje: o pożytkach wynikających z rozwoju podmiotowości: O kilku cnotach, które wynikają z rozwoju podmiotowości; Pytanie Philipa Zimbardo: dlaczego dobrzy ludzie czynią zło?; Skala makro- konkluzja Stevena Pinkera: Żegnaj, przemocy
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 159.9 (1 egz.)
E-book
W koszyku
Autor
Forma i typ

Współcześnie, praktyka stosowania prawa do samostanowienia narodów (ludów) często prowadzi do pojawienia się pytania o jego zakres podmiotowy: jakie grupy są uprawnione do powoływania się na wykonywanie tego prawa? Głównym celem prezentowanej monografii jest zbadanie relacji między problemem podmiotowości w prawie międzynarodowym a prawem do samostanowienia narodów (ludów). Ponadto książka odnosi się w szeroki sposób do ewolucji praktyki w tym zakresie oraz do istniejących osiągnięć doktryny oraz orzecznictwa, przede wszystkim dążąc do odpowiedzi na pytanie: kto i w jakim zakresie, zgodnie z prawem międzynarodowym, jest objęty zakresem stosowania prawa do samostanowienia?

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku
Autor
Forma i typ
Współcześnie, praktyka stosowania prawa do samostanowienia narodów (ludów) często prowadzi do pojawienia się pytania o jego zakres podmiotowy: jakie grupy są uprawnione do powoływania się na wykonywanie tego prawa? Głównym celem prezentowanej monografii jest zbadanie relacji między problemem podmiotowości w prawie międzynarodowym a prawem do samostanowienia narodów (ludów). Ponadto książka odnosi się w szeroki sposób do ewolucji praktyki w tym zakresie oraz do istniejących osiągnięć doktryny oraz orzecznictwa, przede wszystkim dążąc do odpowiedzi na pytanie: kto i w jakim zakresie, zgodnie z prawem międzynarodowym, jest objęty zakresem stosowania prawa do samostanowienia?
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Brak okładki
Czasopismo
W koszyku
(Roczniki Administracji i Prawa : teoria i praktyka , ISSN 1644-9126 ; Rok XXI. Zeszyt specjalny [I])
Kwartalnik, 2020-
Wcześniejsza częstotliwość: Rocznik, 2000-2013, Półrocznik, 2014-2019
Autor
Forma i typ
Część ogólna: 1. O idei pracy, prawie pracy i pracy przymusowej w Związku Sowieckim - uwagi wybrane (1917-1945); 2. Między pracą najemną a zniewoloną. Dylematy doktrynalno-polityczne na przykładzie ZSRR; 3. Podstawowe zasady prawa pracy - nadmiar kodeksowej regulacji czy zasadności ich wyodrębnienia? 4. Ryzyko pracodawcy jako zasada prawa pracy; 5. Konstytucyjne prawo dostępu do służby publicznej na jednakowych zasadach a kwestia zatrudniania pracownika samorządowego na czas zastępstwa; 6. The subjectivity of work and the nature of employment-based work; 7. Warunki rozwoju i wpływ sztucznej inteligencji na pracę, zatrudnienie i inne niektóre prawnie nieuregulowane w Unii Europejskiej zagadnienia społeczne, technologiczne i gospodarcze; 8. Europejska autonomiczna definicja pracownika. Przyczynek do dyskusji nad rozwojem prawa zatrudnienia; 9. O zasadności wykorzystania w prawie zatrudnienia teorii zarządzania personelem; 10. Elastyczne formy zatrudnienia. Panorama zagadnień z perspektywy prawa pracy; 11. Prakseologiczny wymiar prawa pracy; 12. O pojęciu zasad współżycia społecznego - uwagi na tle wybranych przepisów kodeksu pracy; 13. O funkcji modyfikacyjnej zasad prawa pracy na gruncie art. 300 k.p. 14. Zasady prawa; 15. Koncepcja „prawa zatrudnienia” w świetle kompetencji Państwowej Inspekcji Pracy; 16. Wiodąca rola prawa statutowego uczelni w kształtowaniu sytuacji prawno-pracowniczej nauczycieli akademickich; 17. Regulacja zatrudnienia niepracowniczego czy prawo zatrudnienia? Indywidualne prawo pracy: 18. Równy dostęp osób z niepełnosprawnościami do zatrudnienia w administracji publicznej - realna możliwości czy fikcja? 19. Spółdzielcza umowa o pracę jako podstawa nawiązania stosunku pracy; 20. Prawne podstawy zatrudnienia tymczasowego; 21. Wpływ zrzeczenia się mandatu przez wójta na sferę stosunku pracy jego zastępcy; 22. Założenia ogólne charakteryzujące zatrudnienie w samorządzie terytorialnym (porównanie z zasadami funkcjonowania korpusu służby cywilnej); 23. Pracownicy socjalni w polskim systemie pomocy społecznej. Kilka uwag w kontekście ewolucji systemu; 24. Status prawny pracowników ochrony. Wybrane problemy; 25. Przetwarzanie danych osobowych pracowników a zwolnienia grupowe; 26. Kilka uwag w sprawie realizacji obowiązków pracowniczych w domu pracownika; 27. „Przekształcenie” stosunku służbowego celnika w stosunku pracy; 28. Ochrona trwałości stosunku pracy członków zarządu zakładowej i międzyzakładowej organizacji związkowej po nowelizacji; 29. Równe prawa pracujących małżonków i innych osób pełniących obowiązki rodzinne a zachowanie równowagi między życiem zawodowym i rodzinnym; 30. Swoboda umów a umowy dodatkowe stron stosunku pracy; 31. O podstawach aksjologii polskiego prawa pracy w rozporządzeniu dotyczącym umowy o pracę pracowników umysłowych; 32. Ustanie stosunku pracy nauczyciela akademickiego; 33. Uprawnienie do wypowiadania umów o zakazie konkurencji w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii, ogłoszonego z powodu COVID-19. Uwagi de lege lata i de lege ferenda; 34. Zatrudnienie nauczycieli na czas określony; 35. Rodzicielskie świadczenie uzupełniające - MAMA 4+ - oczekiwania i realia; 36. Przekształcenia podmiotowe stosunku pracy nauczyciela akademickiego; 37. Równowaga między życiem zawodowym i prywatnym pracownika świadczącego pracę zdalnie - stan polskich regulacji Kodeksu pracy; 38. O istocie umowy o pracę na czas określony; 39. Prawo pracowników zdalnych do bycia offline - rozważania prawnoporównawcze; 40. Czy przepisy regulujące warunki zatrudnienia pracowników delegowanych, jako przepisy wymuszające swoje zastosowanie, zapewniają ochronę pracownika? Zbiorowe prawo pracy: 41. O układach zbiorowych pracy zawieranych dla osób świadczących pracę na innej podstawie niż stosunek pracy; 42. Pojęcie zakładowej organizacji związkowej obejmującej zakresem działania cały zakład pracy; 43. Porozumienie zbiorowe w tarczy antykryzysowej. Procesowe prawo pracy: 44. Kształtowanie się systemu sądowej kontroli orzeczeń dyscyplinarnych w stosunkach służbowych; 45. Roszczenie funkcjonariusza formacji zmilitaryzowanej o dopuszczenie do służby; 46. Sądownictwo polubowne - nowa jakość rozstrzygania sporów. Ubezpieczenia społeczne: 47. Prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej jako tytuł ubezpieczeń społecznych - wybrane zagadnienia; 48. Kilka uwag o powoływaniu Prezesa ZUS; 49. O ustalaniu ustawodawstwa właściwego w przypadku jednoczesnego wykonywania pracy na terytorium więcej niż jednego państwa członkowskiego w koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego; 50. Jednorazowe odszkodowanie przysługujące członkom rodziny z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej; 51. W poszukiwaniu modelu zabezpieczenia finansowego na wypadek starości; 52. O rencie rodzinnej, uposażeniu rodzinnym i o proporcjonalności świadczenia - słów kilka; 53. Zasada (nie)kumulacji, czyli o zbiegu prawa do świadczenia emerytalnego z systemu powszechnego i wojskowego; 54. COVID-19 a świadczenia z ubezpieczenia chorobowego (wybrane zagadnienia); 55. Prawnoteleologiczne aspekty funkcji ochronnej norm proceduralnych ubezpieczeń społecznych. Varia: 56. Ekwiwalent pieniężny za niewykorzystany urlop policjanta. Problemy orzecznictwa organów Policji związane z konstytucjonalnością art. 115a ustawy o Policji; 57. Centra usług społecznych - nowe jednostki organizacyjne gminy; 58. Zadania jednostek samorządu terytorialnego w zakresie ochrony przeciwpożarowej w aspekcie prawnym i praktycznym na przykładzie miasta Bielsko-Biała i powiatu bielskiego - wybrane zagadnienia; 59. Charakter prawny zatrudnienia w ramach stosunku służbowego na przykładzie wybranej kategorii podmiotów zatrudnionych.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 340 (1 egz.)
Brak okładki
Czasopismo
W koszyku
(Roczniki Administracji i Prawa : teoria i praktyka , ISSN 1644-9126 ; Rok XXI. Zeszyt specjalny [II])
Kwartalnik, 2020-
Wcześniejsza częstotliwość: Rocznik, 2000-2013, Półrocznik, 2014-2019
Autor
Forma i typ
Temat
Słowo od Redaktorów; Europejskie dziedzictwo, polskie wartości – słowo od Rektora; Profesor Marek Pliszkiewicz: aktywny uczestnik zdarzeń krajowych i zagranicznych powiązanych z prawem i stosunkami pracy; Laudatio. Zagadnienia ogólne prawa pracy: The Gig Economy – quid iuris?; The ILO and the social consequences of the COVID-19; Labour Standards and International Trade Regulation – A New Ewa of Enforcement?; Zasada racjonalnego pracodawcy a systemowa regulacja niektórych instytucji prawa pracy; La subjectivité du travailleur et le langage de l’analyse juridique et sociale; Praca w państwie prerogatywnym w wersji socjalistycznej; O niektórych problemach prawa pracy w praktyce; Status prawny robotników na podstawie rozporządzenia o umowie o pracę robotników z 1928 r.; Interpretacja pojęcia pracodawcy z art. 3 K.P. Prawo pracy a równowaga w życiu zawodowym i prywatnym: Mise en œuvre de la directive (UE) 2019/1158 du Parlement Européen et du Conseil du 20 juin 2019 concernant l’équilibre entre la vie professionnelle et la vie privée des parents et des aidants, abrogeant la directive 2010/18/UE du Conseil ‒ mise en œuvre polonaise; Rozważania o równowadze między życiem zawodowym a prywatnym rodziców i opiekunów w świetle Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1158; Ochrona pracowników mających obowiązki rodzinne – wybrane zagadnienia. Wybrane zagadnienia stosunku pracy w powszechnym prawie pracy: Immunitet i ochrona przed odwetem przyznane „sygnalistom” – osobom zgłaszającym naruszenie prawa i polityki Unii Europejskiej; Przyczyn (kryteria) dyskryminacji w świetle nowelizacji kodeksu pracy z dnia 16 maja 2019 r. na tle prawa międzynarodowego i unijnego; Instrumenty prawa międzynarodowego kształtujące standard minimalnego wynagrodzenia za pracę; Przeciwdziałanie dyskryminacji płacowej – kilka uwag o projektowanej nowelizacji art. 943 § 2 K.P. oraz o projektowanej dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wzmocnienia stosowania zasady równości wynagrodzeń dla kobiet i mężczyzn za taką samą pracę lub pracę o takiej samej wartości za pośrednictwem mechanizmów przejrzystości wynagrodzeń oraz mechanizmów egzekwowania; Wpływ bezczynności organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego na wysokość wynagrodzenia włodarzy województw, powiatów i gmin; Lojalność pracownicza a dyrektywa o ochronie sygnalistów; Ochrona danych osobowych w stosunku pracy; Status prawny mediatora. Z zagadnień szczególnych stosunków pracy: Konstrukcja dodatkowego miejsca pracy nauczyciela akademickiego; Zasady wynagradzania członków spółdzielni pracy; Rozszerzenie standardów ochronnych praw pracy w aspekcie umowy na czas określony nauczycieli akademickich. Uwagi de lege lata i de lege ferenda; Podmioty zatrudniające funkcjonariuszy na przykładzie wybranych pragmatyk służbowych; Przesłanki awansu zawodowego pracowników socjalnych w świetle obowiązującego prawa. Zagadnienia zbiorowego prawa pracy: O pojęciu zakładowej organizacji związkowej po nowelizacji przepisów zbiorowego prawa pracy z 2018 r.; Związkowa reprezentacja interesów pracowniczych na poziomie zakładu pracy; W sprawie uprawnień związków zawodowych w zakresie przeciwdziałania mobbingowi w miejscu pracy; Ochrona praw i interesów osób wykonujących pracą zarobkową w świetle ustawy o związkach zawodowych. Aspekt aksjologiczno-filozoficzno-prakseologiczny. Z zagadnień ubezpieczenia społecznego: L’application en Suisse du règlement (CE) n° 883/2004 du Parlement Européen et du Conseil du 29 avril 2004 portant sur la coordination des systèmes de sécurité socjale; Czeska regulacja orzeczenia lekarskiego o niezdolności do pracy w świetle nowego orzecznictwa; Samorządność instytucji ubezpieczeń społecznych jako swoisty wyraz dialogu partnerów społecznych na przykładzie ewolucji Rady Nadzorczej ZUS; Wiek emerytalny: uzasadnione zróżnicowanie czy przejaw dyskryminacji? Uwagi na tle ewolucji orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego; Idea sprawiedliwości proceduralnej w procedurze postępowania przed organem rentowym; Voyage dans L’Europe avec les cadres; Doświadczenia sędziego a problemy etyczne; Les Conseils économiques et sociaux et institutions similaires; Jak z tego wyjść?
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 340 (1 egz.)
E-book
W koszyku

Słownik został stworzony na podstawie projektu badawczego: "Kształtowanie się podmiotowości biografii jednostek w obliczu przemian neonowoczesnego społeczeństwa".

Wydany w koedycji Oficyny Związek Otwarty i Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego. Napisany z perspektywy filozoficznej i socjologicznej, odwołujący się do teorii pola i metodologii terapii Gestalt:

Klasyczna metodologia wywiadu narracyjnego i zogniskowanego wywiadu grupowego w połączeniu z metodologią terapii Gestalt jest propozycją tzw. enactive research, czyli łączenia nauki i praktyki, tworzenia interwencji z obszaru aktywizmu społecznego.

W centrum uwagi jest, można powiedzieć klasycznie, podmiot i świat, jednostka i społeczeństwo, tę relację tu też opisujemy, dostrzegając konieczność uwzględnienia znaczenia szerokiego kontekstu społeczno-kulturowego w rozumieniu symptomów indywidualnej biografii, w tym krytyki psychoterapii i kultury terapeutycznej, a jednocześnie otwieramy się na fenomenologiczny detal, który dezorientuje nierzadko krytyczny ogląd społeczny, nie porzucając go nigdy do końca. Z drugiej strony, w centrum uwagi jest coś bardziej aktualnego, wykraczającego poza sprawczość indywidualną czy znaczenie sił instytucjonalnych, coś co ma wektor mniej aktywny a bardziej pasywny, wiąże się z odbieraniem, rezonowaniem na innych i świat. Tym samym oznacza to przywrócenie ciału, cielesności roli w każdym naszym działaniu, myśleniu, czuciu czy postrzeganiu. Wyposażeni w takie epistemologiczne nastawienie, a także socjologiczną i filozoficzną wiedzę, jako badacze słuchamy indywidualnych biografii, dyskusji grupowych i teraźniejszych doświadczeń naszych narratorów, czyli tym samym uczestniczymy w ich stawianiu sobie pytań o to, kim byli i kim się stają w ciągu własnego życia, jaki świat chcą budować, i jaką rolę w tym pełnią inni.

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
Książka
W koszyku
1. Niepełnosprawność intelektualna; 2. Funkcjonowanie społeczne osób z niepełnosprawnością intelektualną lekkiego stopnia; 3. Autonomia osób z lekką niepełnosprawnością intelektualna; 4. Podmiotowość osób z lekką niepełnosprawnością intelektualna; 5. Metodologia badań; 6. Teren, organizacja badań i charakterystyka badanych osób; 7. Autonomiczne funkcjonowanie uczniów z lekkim stopniem niepełnosprawności intelektualnej; 8. Podmiotowość w interakcjach z uczniami z lekka niepełnosprawnością intelektualna; 9. Funkcjonowanie społeczne uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualna; 10. Poczucie autonomii i podmiotowość uczniów z lekkim stopniem niepełnosprawności intelektualnej z ich funkcjonowanie społeczne.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 37 (1 egz.)
E-book
W koszyku

„Teksty z Ulicy. Zeszyt memetyczny” to jedyne w kraju czasopismo naukowe, poświęcone badaniu zjawisk społecznych i kulturowych w perspektywie memetycznej. Od 2005 roku publikuje artykuły naukowe, monograficzne i przeglądowe badaczy reprezentujących różne dyscypliny nauk społecznych, przyrodniczych i humanistycznych, którzy aplikują memetykę do swych warsztatów badawczych. Jest to czasopismo interdyscyplinarne, obrazujące ewolucję teorii memu oraz możliwości jej stosowania w analizie i interpretacji zachowań społecznych (mody, kulty, epidemie, ideologie), w badaniu języka mediów ( memy internetowe, netlore, netykieta), komunikacji społecznej (np. reklama), replikacji pamięci kulturowej (tradycje, kultura masowa i popularna, cyberkultura) oraz koewolucji genetyczno-kulturowej i ewolucji maszyn. Publikuje również dyskusje, polemiki i recenzje prac interesujących dla memetyki i jej krytyków. Posiada wersję online w otwartym dostępie www.memetyka.us.edu.pl Na liście ministerialnej B – 5 punktów. Siedziba Redakcji: Instytut Nauk o Kulturze i Studiów Interdyscyplinarnych, Wydział Filologiczny, Uniwersytet Śląski, Plac Sejmu Śląskiego 1, 40-032 Katowice. Redaktor naczelna: dr hab. Dobrosława Wężowicz-Ziółkowska, e-mail: dobroslawa.wezowicz-ziolkowska@us.edu.pl.

Aktualny numer jest poświęcony dyskusjom z Susan Blackmore i jej teoriami człowieka jako maszyny memowej. Temat został sprowokowany spotkaniem z Autorką „ The Meme Machine”, jakie odbyło się w Warszawie na Wydziale Lingwistyki Stosowanej na specjalne zaproszenie dra Roberta Borocha - redaktora tematycznego tego numeru.

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku
The authors discuss truth and falsehood in science and the arts. They view truth as an irreducible point of reference, both in striving for elementary knowledge about the world and in seeking methods and artistic means of achieving this goal. The multilevel and multiple-aspect research presented here, conducted on material from different periods and different cultures, shows very clearly that truth and falsehood lie at the foundation of all human motivation, choices, decisions, and behaviors. At the same time, however, it reveals that every bid to extrapolate the results of detailed studies into generalizations aimed at universalization – by the very fact of their discursivation – either subjects the discussion to the rules of formal logic or situates it outside the realm of truth and falsehood. Autorzy podejmują refleksję nad prawdą i fałszem w nauce i sztuce. Przypisują prawdzie status nieredukowalnego punktu odniesienia – tak w próbach dotarcia do elementarnej wiedzy o świecie, jak i w poszukiwaniach metod i środków artystycznych niezbędnych do osiągnięcia tego celu. Zaprezentowane tu wielopoziomowe i wieloaspektowe badania, prowadzone z wykorzystaniem materiałów pochodzących z różnych epok i różnych kultur, wyraźnie dowodzą, że prawda i fałsz stanowią podstawę wszelkiego rodzaju ludzkich motywacji, wyborów, decyzji i zachowań. Jednocześnie ujawniają, że każda próba ekstrapolacji wyników poszukiwań szczegółowych na poziom uogólnienia o ambicjach uniwersalizujących – przez sam fakt ich dyskursywizacji – albo podporządkowuje prowadzone rozważania regułom logiki formalnej, albo sytuuje je poza prawdą i fałszem. Publikacja na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 PL (CC BY 3.0 PL) (pełna treść wzorca dostępna pod adresem: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/legalcode).
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Książka
W koszyku
(Problemy edukacji, rehabilitacji i socjalizacji osób niepełnosprawnych ; Tom 4)
Usługi dla dorosłych osób z niepełnosprawnością- integracja czy segregacja; Zakres i wybrane formy opieki nad osobami niepełnosprawnymi; Usprawnianie czy asymilacja? Kierunki działań podejmowanych w pedagogice specjalnej na przykładzie zaburzeń autystycznych; Dzieci rodziców niepełnosprawnych; Integracja edukacyjna dzieci niepełnosprawnych w ocenie rodziców; Wczesne wsparcie rodzin wychowujących dzieci z zaburzeniami rozwoju; Od izonomii w stronę alienacji- sytuacja rodzinna dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualna; Antycypacja ról społecznych pełnionych w dorosłym zyciu przez młodzież w wieloraką niepełnosprawnością; Niepełnosprawność a odrzucenie w grupie rówieśniczej; Wsparcie społeczne postrzegane przez dziecko z niepełnosprawnością intelektualną w warunkach reedukacji; Uwarunkowania procesu terapii w domach pomocy społecznej osób głęboko niepełnosprawnych intelektualnie; Społeczne konteksty integracyjnego kształcenia w szkołach wiejskich; Wolontariusze- przyczynek do badań nad postawami wobec osób niepełnosprawnych; Genialni autyści. Prawda czy mit?; Technologie informacyjne, Internet, kształcenie na odległość- nowe możliwości dla osób niepełnosprawnych; "Szkoła fotografii" jako jedna z ofert kształcenia dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualna; Aktywizacja zawodowa osób upośledzonych zawodowo
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 37 (1 egz.)
E-book
W koszyku
Do rąk Czytelników oddajemy trzeci już monograficzny numer interdyscyplinarnego czasopisma "Zoophilologica" 2017/3, zawierający artykuły autorów, którzy ani wprost, ani w jednolity sposób nie definiują statusu i podmiotowości zwierząt, ale podejmują próby badania owego zagadnienia poprzez pryzmat własnych dziedzin badawczych – z ich specyficzną siatką pojęciową i metodologią. Wszyscy oni próbują – każdy w inny sposób rozkładając akcenty – penetrować, analizować i rozważać warunki, w jakich dochodzi do tworzenia i rozpoznania pozaludzkiego podmiotu. Ich praca stanowi skromny wkład dla określenia wieloaspektowej istoty podmiotowości zwierząt, ale bez wątpienia stanie się cenna w kontekście pytania o to, kim jesteśmy my sami.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Kolejny numer interdyscyplinarnego czasopisma „Zoophilologica” 2018/4 nosi tytuł „Polowanie”. Artykuły tu zamieszczone poruszają różnorodne zagadnienia dotyczące myślistwa, a ich autorzy reprezentują humanistykę i przyrodoznawstwo, co wpisuje czwarty zeszyt monograficzny w „trzecią kulturę”. Reprezentują oni różne dyscypliny naukowe: biologię, zoologię, ekologię, filmoznawstwo, literaturoznawstwo, językoznawstwo, filozofię i prawo. Stąd też na polowanie patrzą z własnej perspektywy badawczej, przyjmując przy tym różne optyki badawcze: dalszą i bliższą, teoretyczną i praktyczną, dosłowną i metaforyczną. Autorzy poszukują odpowiedzi m.in. na pytania: czy polowanie w XXI wieku ma jakikolwiek sens? Czy jest z naukowego / etycznego punktu widzenia uzasadnione? Dlaczego polowanie wzbudza tyle emocji i kontrowersji? Czy udział dzieci i młodzieży w polowaniu jest szkodliwy? Czy jest jakaś etyczna różnica pomiędzy polowaniem a kłusownictwem? Jaką rolę odgrywa(ło) myślistwo w kulturze ludowej? Jakie myślistwu towarzyszą mity, stereotypy i uprzedzenia? Dlaczego polowanie i towarzyszące mu obrzędy można uznać za rodzaj niezaplanowanego wyrafinowanego performance’u („teatru śmierci”)? Jak polowania prezentują pisarze / reżyserzy / malarze / autorzy tekstów piosenek? Zapewne nie udało się w wyczerpujący sposób odpowiedzieć na wszystkie postawione pytania. Warto jednak zwrócić uwagę na wspólny mianownik aksjologiczno-etyczny łączący większość zamieszczonych tutaj rozważań, polemik, refleksji, ocen i stanowisk. Jest nim zdecydowany sprzeciw moralny wobec praktykowanego we współczesnym świecie łowiectwa dla rozrywki i sportu, czyli przyjemności. Zwłaszcza biolodzy skutecznie, bo z udziałem wiedzy empirycznej, demaskują hipokryzję myśliwych i obalają wciąż pokutujący w potocznej świadomości mit o tym, że polowanie jest wyższą koniecznością sprzyjającą kontroli populacji dzikich zwierząt.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku

Do rąk Czytelników oddajemy trzeci już monograficzny numer interdyscyplinarnego czasopisma "Zoophilologica" 2017/3, zawierający artykuły autorów, którzy ani wprost, ani w jednolity sposób nie definiują statusu i podmiotowości zwierząt, ale podejmują próby badania owego zagadnienia poprzez pryzmat własnych dziedzin badawczych – z ich specyficzną siatką pojęciową i metodologią. Wszyscy oni próbują – każdy w inny sposób rozkładając akcenty – penetrować, analizować i rozważać warunki, w jakich dochodzi do tworzenia i rozpoznania pozaludzkiego podmiotu. Ich praca stanowi skromny wkład dla określenia wieloaspektowej istoty podmiotowości zwierząt, ale bez wątpienia stanie się cenna w kontekście pytania o to, kim jesteśmy my sami.

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej