O nauczycielu, czyli w dialogu "jak nauczyciel z nauczycielem" Część I. Kompetencje współczesnego nauczyciela Niepewność-zwątpienie - jako składnik nauczycielskiej kompetencji? Kompetencje interpersonalne w zawodzie nauczycielskim Kompetencje zawodowe nauczyciela - aspekty teoretyczne i empiryczne Kompetencje społeczne nauczyciela wychowania fizycznego (doniesienie z badań) Część II. Nauczyciel jako lider szkolnej edukacji Czy innowacje w szkole są możliwe bez lidera? Żywe słowo jako istotny element kształtowania autorytetu nauczyciela. O celach i metodach kształcenia studentów oraz pedagogów w zakresie emisji głosu i kultury języka Postawa twórcza nauczyciela - znaczenie w edukacji Motywowanie nauczycieli jako wyzwanie dla współczesnego szkolnictwa Część III. Znaczenie dydaktyki w pracy nauczyciela Dydaktyka ogólna jako nauka o teoriach i praktykach systemów kształcenia Miejsce i rola podręczników elektronicznych w nowym systemie kształcenia Alternatywne kształcenie dzieci w młodszym wieku szkolnym Część IV. Nowe technologie i formy kształcenia Multimedialne wsparcie dla edukacji w naukach humanistycznych społecznych Zastosowanie korpusów tekstowych w edukacji aksjolingwistycznej Teoria fraktali dla dydaktyki jako innowacja naukowo-badawcza Media społecznościowe - narzędzie ucznia cyfrowej szkoły Część V. E-learning jako innowacja w kształceniu Skuteczność i jej ewaluacja w kształceniu na odległość Małgorzata Bartoszewicz E-learning jako forma wspomagania kształcenia w zakresie przedmiotów przyrodniczych WebQuest jako nowoczesne narzędzie dydaktyczne w zintegrowanym obszarze edukacyjnym Część VI. Problemy kształcenia przyszłych nauczycieli Prace dyplomowe w uczelni wyższej. Szanse i zagrożenia Miejsce nauk biologicznych w kształceniu nauczycieli Edukacja aksjologiczna w kształceniu akademickim studentow kierunkow pedagogiczno-artystycznych Edukacja nauczyciela: przeszłość - teraźniejszość - jutro. Wybrane zagadnienia ................301 Komponenty zainteresowań wyrażanych przez studentow pedagogiki Część VII. Praca nauczyciela a ewaluacja postępów uczniów w nauce Specyfika zawodu nauczyciela oraz jego rola w zaspakajaniu potrzeb uczniow zdolnych ..329 "Szkoła jaka jest każdy widzi" - obraz wspołczesnej szkoły w opiniach studentow pedagogiki - przyszłych nauczycieli dzieci wczesnej edukacji Uczeń zdolny w polskiej szkole - możliwości i zagrożenia Rozwoj i wychowanie ucznia czy realizacja programu - poszukiwanie nowych rozwiązań w edukacji jutra .... 367
O czekaniu; O pejzażu; O kwestii smaku; O cielesności; O tragedii dzieciństwa; O Gombrowiczu; O Nikiforze; O Iwaszkiewiczu; O życiu w kinie; O przekleństwie Makbeta; O Wyzwoleniu; O krytyce filmowej; O pokoleniach; O niespełnieniu; O poglądach; O weselach; O początkach; O spotkaniach; O paradoksach; O korzeniach; O ironii; O aktorstwie roślinnym; O cierpieniu; O zdjęciach; O muzyce filmowej; O scenariuszu; O adaptacjach.
1. Rozwój mikrosystemów wychowawczych w instytucjach resocjalizacji zakładowej, 2. Pedeutologiczne uwarunkowania oddziaływań resocjalizacyjnych w mikrosystemach wychowawczych, 3. Metodologiczne podstawy badań własnych, 4. Autopercepcja wychowawcza pedagogów specjalnych, 5. Sposoby wywierania wpływu wychowawczego w zakładowych mikrosystemach resocjalizacyjnych, 6. Organizacja i skuteczność oddziaływań w zakładowych mikrosystemach wychowawczych w ocenie badanych pedagogów specjalnych
Cz. I Wczesne lata; 1. Wczesny rozwój społeczny, 2. Zabawa Cz. II Czynniki kognitywne a uczenie się; 3. Formowanie się pojęć a rozwój poznawczy, 4. Mowa, 5. Inteligencja, 6. Kreatywność, 7. Uczenie się. Cz. III Czynniki afektywne; 8. Osobowość, 9. Wartość a rozwój moralny. Cz. IV Społeczna interakcja, relacje nauczyciel-dziecko i osobowość nauczyciela; 11. Zachowanie społeczne a umiejętności społeczne, 12. Doradztwo i poradnictwo edukacyjne, 13. Kierowanie klasą i jej kontrola, 14. Osobowość nauczyciela, cechy nauczyciela i stres nauczyciela
Współcześnie psycholodzy skłaniają się ku postrzeganiu inteligencji zaledwie jako jednego z czynników znaczących dla osiągnieć szkolnych, nie wyczerpującego jednak puli możliwości do poszukiwania potencjalnych determinantów osiągnięć szkolnych. Myśląc o podobnych czynnikach pozazdolnościowych powiązanych z ocenami, badacze zwracali się w stronę wielu obszarów stanowiących tradycyjne przedmioty zainteresowania psychologii, w tym – cech osobowości. Na możliwość powiązania obszaru funkcjonowania osobowościowego i intelektualnego zwracają uwagę tak badania naukowe, jak i niektóre teorie inteligencji, w tym – teorie inwestycji, analizujące rozwój intelektualny aktywności przejawianej w tym obszarze z poziomu kilku grup czynników, w tym również osobowości.
Poznaj niezależnego i błyskotliwego stratega, twórczego i wrażliwego mentora oraz optymistycznego i ciepłego doradcę. Poznaj artystę, logika, entuzjastę, prezentera… Dowiedz się, czym wyróżniają się poszczególne typy osobowości, i sprawdź, czy rozpoznasz wśród nich swoich znajomych i bliskich. Czy rozpoznasz wśród nich siebie? Książka ta jest wprowadzeniem do typologii osobowości ID16. Dzięki niej poznasz profile poszczególnych typów osobowości i dowiesz się, jaki procent populacji stanowią. Typologie osobowości odwołujące się do teorii Carla Gustava Junga (do których należy ID16) są narzędziem powszechnie stosowanym w praktyce pedagogicznej, coachingu, zarządzaniu zasobami ludzkimi oraz poradnictwie zawodowym i małżeńskim. Stanowią one również podstawę wielu programów wspierających rozwój osobisty i doskonalących relacje międzyludzkie. Jungowskie testy osobowości stały się standardowym narzędziem stosowanym przez większość globalnych przedsiębiorstw w procesie rekrutacji oraz w rozwoju zawodowym.
I. Wyzwania edukacji XXI wieku: 1. Uczenie się jako forma cywilizacyjnego istnienia człowieka, 2. Emocje wyzwaniem dla współczesnej edukacji, 3. Teoretyczne podstawy zawodowego rozwoju czlowieka, 4. Psychologia Gestalt a psychoterapia Gestalt.II. Edukacja wobec zagrożeń wspólczesnego świata: 5. Osobowościowe uwarunkowania zachowań agresywnych, 6. Walory gier i zabaw muzyczno - ruchowych w terapii zaburzeń zachowania u dzieci, 7. Stres w pracy nauczyciela, 8. Systuacja społeczno - kulturalna dzieci w rodzinach dotknietych biedą, 9. Hospicjum w słuzbie czlowiekowi (wybrane zagadnienia z tanatopedagogiki). III. Artykuły zagraniczna: Creativity and innovation in process of work,. IV Recenzje: Recenzja ksiązki: Milan Mikulastik, "Manazerska Psychologie"
Rozprawy Naukowe Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu to recenzowane czasopismo naukowe, w którym publikowane są prace związane z szeroko pojętą aktywnością fizyczną i ruchem człowieka, wychowaniem fizycznym, wychowaniem zdrowotnym, sportem, rekreacją i turystyką oraz rehabilitacją i fizjoterapią. Obecnie czasopismo wydawane jest w czterech tomach rocznie i w nowej formule, po kilkuletniej przerwie, ukazuje się od 2007 roku. W rankingu czasopism MNiSW w 2010 roku otrzymało 2 punkty. Jest indeksowane w bazach Index Copernicus oraz EBSCO. Tom 37 jest głosem w dyskusji nad funkcjonowaniem grupy sportowej – istotnym zagadnieniem w pracy trenera zespołowych gier sportowych. W publikacji można zaleźć prace psychologów z całej Polski. Poruszają oni tematy związane m.in. ze sposobami funkcjonowania jednostki w zespole, z cechami osobowości zawodników, formami komunikacji w grupie, rywalizacją czy wreszcie technikami relaksowo-koncentrującymi w sporcie (ze wstępu).
Konińskie Studia Społeczno-Ekonomiczne to czasopismo naukowe, które zrodziło się z potrzeby poszukiwań wspólnego mianownika między różnymi doświadczeniami jednostek zarówno na płaszczyźnie społecznej, osobistej, a przede wszystkim badawczej. Czasopismo to ex definitione ma charakter interdyscyplinarny, zaś poszukiwania naukowe mają wymiar „wielowarstwowy”, czyli nie zamykamy się, np.: na określonej metodologii, czy dziedzinie nauki, ale propagujemy transdyscyplinarne podejście w proponowanych tekstach autorów. W związku z tym pragniemy by na łamach naszego czasopisma poruszano zagadnienia z zakresu rożnych dziedzin naukowych; nie przekreślamy również tekstów poglądowych, czy kazuistycznych, interesuje nas wszystko, co może służyć nowemu spojrzeniu oraz interpretacji problemów społecznych.
ISSN 1896-1800 W numerze: Wojciech Kulesza : A co ja robię tu? Teoria poziomu identyfikacji działania dwadzieścia lat później [What am I doing here? Action Identification Theory twenty years later], s. 197–209; Monika Wróbel : O transferze emocji i nastrojów między ludźmi – mechanizm i psychologiczne wyznaczniki zarażenia afektywnego [On the transfer of emotions and moods between people – the mechanism and psychological determinants of affective contagion], s. 210–230; Irena Pilch : Makiawelista wśród ludzi. Nowe badania [A Machiavellian among people. New research], s.231–242; Katarzyna Jaśko, Małgorzata Kossowska : Wpływ wartości na rozumienie pojęcia demokracji [Values and understanding of the concept of democracy], s. 243–257; Jarosław Piotrowski, Magdalena Żemojtel-Piotrowska : Wnioskowanie o bliskości względem „ja” na podstawie myślenia o innym człowieku w kategoriach sprawnościowych i moralnych [Effects of moral and competence categories on estimation of distance between self and others], s. 258–270.
Zawiera: I. Teoretyczne podstawy problemów pedagogicznych - dyskusje i polemiki: Człowiek w zwierciadle przemian kultury - wyzwania dla ludzi zatrwożonych; Nauczyciel - system - badania naukowe; Praca domowa ucznia - konieczność versus zbędność; Kształtowanie tożsamość w epoce nowoczesnych technologii informacyjnych; Dydaktyka szkoły wyższej wobec zmiany cywilizacyjnej - nowa formuła wykładu; Kompetencje medialne wyznacznikiem konstruktywnego seniora w przestrzeni medialnej; Rola uniwersytetów trzeciego wieku w kształtowaniu jakości życia seniorów i zarządzaniu czasem; Jakość kształcenia w uczelni wojskowej - szanse i dylematy; Szkoła branżowa w opałach. Rzecz o kondycji szkolnictwa zawodowego w kontekście wyborów edukacyjnych młodzieży; Niepowodzenia szkolne z matematyki pedagogicznym wyzwaniem dla edukacji. II. Praktyczne zastosowanie efektów badań pedagogicznych: Agresja wśród uczniów edukacji wczesnoszkolnej w opinii nauczycieli i rodziców - problem czy syndrom czasu?; Profilaktyka systemowa zachowań ryzykownych młodzieży. Raport z badań efektywności programu profilaktycznego „Mówimy nie uzależnieniom”; Mediacje jako narzędzia rozwiązywania konfliktów szkolnych i rodzinnych z perspektywy młodzieży studenckiej; Good behawior game - alternatywa dla tradycyjnych metod zarządzania klasą. III. Współczesne problemy badań pedagogicznych w wymiarze międzynarodowym: Factors impacting the improvement of hermeneuatic competences during academic education preparing for social professions; The role of new media in medical students’ acquisition of cognitive and social skills. An introduction to some fundamental considerations; Expectations of parents towards school in the context of responsibility for the upbringing and eduactional achievements of the child; Evaluation of the eduaction-related achievements of primary school pupils - between supporting and exclusion; A kindergarten teacher in students’ creative motor expression development; Positive and negative parental attitudes facing of child’s distability; Two perspectives on modern art. Education - between marginalization and globalization; The role of shared historical memory in Israeli and Polish education systems. Issues and trends; Determinants and dilemmas impacting the cooperation of family and school in conveying community values from the perspective of the literary output of Teresa Śliwińska, a teacher from Poznań. Bibliogaphical research; In the circle of the social and pedagogical significance of folk tradition and culture. The cult of saint roch - a patron saint of plague victims.
"Psychopoezja. Jestem za, a nawet przeciw" to tomik wierszy dla pasjonatów poezji współczesnej, publikowany na wolnej licencji, jako darmowy ebook. W tomiku znajdują się zarówno utwory o wysokim stopniu abstrakcji, gdzie interpretacja wymaga koncentracji i pewnej świadomości psychologicznej, ale także nieskomplikowane rymowanki. Tematyka oscyluje wokół wyraźnych stanów emocjonalnych, które wszyscy przeżywamy, zarówno w bieli, czerni, jak i w kolorze. Wiersze niosą w sobie pewne przesłanie lub chociażby walor edukacyjny. " '
Spis treści [Contents] Paweł Boski, Ina Wilczewska: Uprzedzenia polsko-rosyjskie a emocje polskich kibiców w trakcie Euro 2012 [Polish-Russian prejudice and emotions among Polish football fans during Euro 2012], doi: 10.7366/1896180020143001, s. 258–284; Bogdan Wojciszke, Marta Cieślak: Orientacja sprawcza i wspólnotowa a wybrane aspekty funkcjonowania zdrowotnego i społecznego [Agentic and communal orientation: Correlates related to personality and social functioning], doi: 10.7366/1896180020143002, s. 285–297; Kornel Świątnicki, Krzysztof Przybyszewski: Przypomnienie o śmierci i fizyczne oczyszczenie się a poparcie idei lustracji [The effects of mortality salience and physical cleansing on support for vetting (or lustration)], doi: 10.7366/1896180020143003, s. 298–310; Anna Stefaniak, Michał Bilewicz: Zmiana postaw w wyniku wymian studenckich. Rola kontaktu międzygrupowego i redukcji zagrożenia [Changes in attitudes as a result of participation in a student exchange program: The role of intergroup contact and threat reduction], doi: 10.7366/1896180020143004, s. 311–322; Aneta Przepiórka, Małgorzata Szcześniak, Teresita Verhelst, Elisabetta Straffi: System wartości a różne drogi do szczęścia. Porównawcze badanie kolumbijsko-polskie [Value orientations and different ways to happiness: The comparison between Columbian and Polish groups], doi: 10.7366/1896180020143005, s. 323–337; Beata Mirucka, Urszula Bielecka: Intrapsychiczne i interpersonalne funkcje relacji człowieka ze zwierzęciem towarzyszącym [Intrapsychic and interpersonal functions of human relations with companion animals], doi: 10.7366/1896180020143006, s. 338–347; Krystyna Adamska, Roman Konarski: Polska adaptacja Skali stylu konwersacyjnej niebezpośredniości Thomasa Holtgravesa [Thomas Holtgraves’ Conversational Indirectness Style Scale – Cultural adaptation], doi: 10.7366/1896180020143007, s. 348–361.
Poznaj niezależnego i błyskotliwego stratega, twórczego i wrażliwego mentora oraz optymistycznego i ciepłego doradcę. Poznaj artystę, logika, entuzjastę, prezentera… Dowiedz się, czym wyróżniają się poszczególne typy osobowości, i sprawdź, czy rozpoznasz wśród nich swoich znajomych i bliskich. Czy rozpoznasz wśród nich siebie? Książka ta jest wprowadzeniem do typologii osobowości ID16. Dzięki niej poznasz profile poszczególnych typów osobowości i dowiesz się, jaki procent populacji stanowią. Typologie osobowości odwołujące się do teorii Carla Gustava Junga (do których należy ID16) są narzędziem powszechnie stosowanym w praktyce pedagogicznej, coachingu, zarządzaniu zasobami ludzkimi oraz poradnictwie zawodowym i małżeńskim. Stanowią one również podstawę wielu programów wspierających rozwój osobisty i doskonalących relacje międzyludzkie. Jungowskie testy osobowości stały się standardowym narzędziem stosowanym przez większość globalnych przedsiębiorstw w procesie rekrutacji oraz w rozwoju zawodowym.
Psychologia-Etologia-Genetyka jest serią wydawniczą z pogranicza psychologii i biologii. Adresowana jest do wszystkich osób zainteresowanych następującymi obszarami badawczymi: mechanizmy zachowania, rozwój osobniczy i ewolucyjny zachowania, różnice indywidualne, rola czynników genetycznych i środowiskowych w kształtowaniu zachowania, porównawcza analiza zachowania się różnych gatunków zwierząt (w tym człowieka), zastosowania psychologii, etologii i genetyki zachowania. Publikowane są wyniki badań, osiągnięcia teoretyczne oraz propozycje zastosowań w działalności praktycznej. Seria wydawana jest wraz z Interdyscyplinarnym Centrum Genetyki Zachowania Uniwersytetu Warszawskiego.
Seksuologia sądowa tom 1. Teorie, modele, badania Seksuologia sądowa zajmuje się zagadnieniami zaspokajania popędu seksualnego w sposób odbiegający od oczekiwań społecznych lub naruszających obowiązujący porządek prawny. Jednym z zadań seksuologii sądowej jest merytoryczne przygotowanie specjalistów, którzy będą współpracować z wymiarem sprawiedliwości w charakterze biegłych. Opiniowanie sądowo-seksuologiczne jest niezbędne w wielu postępowaniach wymagających szczególnej wiedzy i doświadczenia. W poszczególnych tomach omówiono zagadnienia medyczne, psychologiczne, socjologiczne, kryminologiczne, prawne i opiniodawcze. Czytelnicy znajdą w rozdziałach najnowsze piśmiennictwo i wyniki badań prowadzonych w wiodących ośrodkach zajmujących się zagadnieniami patologii seksualnej. W kolejnych tomach omówiono: teorie, modele, badania, opiniowanie seksuologiczne w sprawach karnych, cywilnych i nieletnich, praktyczne aspekty opiniowania seksuologicznego, wiktymologię. Seksuologia sądowa jest adresowana nie tylko do seksuologów, psychiatrów i psychologów, lecz także prawników (sędziów, prokuratorów, obrońców).
„Studia Prawno-Ekonomiczne” są jednym z nielicznych w kraju wydawnictw ciągłych, koncentrujących uwagę na problematyce wspólnej dla środowisk ekonomicznych i prawniczych. Na ich łamach wypowiadają się wybitni krajowi przedstawiciele nauk ekonomicznych i prawniczych (blisko 80 profesorów i doktorów habilitowanych), a ponadto debiutujący, utalentowani młodzi pracownicy nauki z terenu całego kraju, są więc wydawnictwem par excellence naukowym. Zasięg oddziaływania czasopisma jest zdecydowanie ponadregionalny. Docierają one nie tylko do środowisk naukowych w całym kraju, ale i do przedstawicieli praktyki, zarówno gospodarczej, jak i obejmującej radców prawnych oraz sądownictwo. Świadczy o tym ogólne zainteresowanie wydawnictwem oraz pozyskiwanie przez Redakcję coraz to nowych autorów, chętnych do publikacji swoich artykułów. W ostatnich latach „Studia Prawno-Ekonomiczne” goszczą na swoich łamach osoby rozpoczynające swoją karierę zawodową w innych ośrodkach akademickich. Są także jedną z ważniejszych pozycji wymiany międzybibliotecznej.
Psychologia Społeczna jest nowym periodykiem, organem Polskiego Stowarzyszenia Psychologii Społecznej. Profil kwartalnika obejmuje problematykę szeroko rozumianej psychologii społecznej: obok eksperymentalnej ps, publikuje prace z pogranicza różnych dyscyplin traktujących o człowieku w środowisku społecznym, poczynając od socjologii i innych nauk społecznych, a kończąc na biologii, neuronauce i psychologii poznawczej. Czasopismo jest otwarte na polemiczne debaty między przedstawicielami różnych orientacji teoretycznych i metodologicznych o miejscu człowieka w środowisku społecznym. W numerze: Janusz Reykowski: Procesy grupowe a rozwiązywanie antagonistycznych konfliktów: Czy idea demokracji deliberatywnej może mieć psychologiczny sens? [Group processesand solving antagonistic conflicts: Is the idea of deliberatrive democracy a psychologically feasible proposition?], s. 97–119; Krystyna Skarżyńska, Krzysztof Chmielewski : Potoczna percepcja sytuacji międzynarodowej. Poznawcze predyktory postaw wobec znaczących zdarzeń międzynarodowych [Social perception of international relations. Cognitive predictors of laymen’s attitudes towards international events], s. 120–131; Tomasz Kubik, Małgorzata Kossowska : Reprezentacje poznawcze terrorysty i ich indywidualne uwarunkowania [Cognitive representations of „a terrorist” and their psychological foundations], s. 132–143; Józef Maciuszek : Wpływ bezpośrednich i zaprzeczonych dyrektyw na ukierunkowanie uwagi [Influence of direct and negated directives on focusing of attention], s. 144–163; Mariola Łaguna, Kinga lachowicz-Tabaczek, Irena Dzwonkowska : Skala samooceny SES Morrisa Rosenberga – polska adaptacja metody [The Rosenberg Self-Esteem Scale: Polish adaptation of the scale], s. 164–180.
Spis treści [Contents] Dorota Rutkowska, Krzysztof Przybyszewski: Efekt sformułowania (framing effect): zaangażowanie poznawczego wysiłku a wpływ kontekstualnych informacji o zysku lub stracie na podejmowanie decyzji [Framing effect: Cognitive effort and influence of contextual cues about gains and losses on decision making], doi: 10.7366/1896180020153401, s. 248–265; Oleg Gorbaniuk, Ewelina Włodarska: Markery Wielkiej Szóstki polskiego leksykonu osobowości w badaniach samoopisowych, [Adjective markers of Polish indigenous lexical personality factors: A self-rating study], doi: 10.7366/1896180020153402, s. 266–282; Tomasz Besta, Maria Kaźmierczak, Magdalena Błażek: Przynależność grupowa i poczucie osobistego sprawstwa: rola fuzji tożsamości i klarowności Ja, [Group adherence and personal agency: The role of identity fusion and self-concept clarity], doi: 10.7366/1896180020153403, s. 283–295; Andrzej Nowak, Karolina Ziembowicz, Agata Zabłocka-Bursa, Wiesław Bartkowski: Wpływ społeczny z perspektywy obiektu wpływu: teoria i modele symulacyjne [Social influence from the ‘object of impact’ perspective: Theory and a simulation model], doi: 10.7366/1896180020153404, s. 296–309; Anna Filip, Marta Białecka-Pikul: Rozumienie autoprezentacji przez dzieci: rola teorii umysłu i trafności wiedzy matek o myśleniu ich dzieci, [Understanding self-presentation by children: The role of theory of mind and accuracy of mothers’ knowledge about their children’s thinking], doi: 10.7366/1896180020153405, s. 310–323; Elżbieta Stojanowska: Wpływ rodzaju wzbudzonego Ja na efektywność autopromocji i ingracjacji osób o różnej płci psychologicznej [Influence of self – construal priming on effectiveness of self: Promotion and ingratiation in people differing in psychological gender], doi: 10.7366/1896180020153406, s. 324–334; Anita Zbieg, Aleksandra Słowińska, Błażej Żak: Siła relacji interpersonalnej: wstępna weryfikacja koncepcji i metody pomiarowej [Strength of interpersonal relationships: Initial test of the theory and method], doi: 10.7366/1896180020153407, s. 335–351.
Spis treści [Contents] Artykuły [Articles] Janusz Reykowski: Przemoc a realizacja celów grupowych: perspektywa makropsychologiczna [Violence as the recurring means of reaction in group conflicts: Societal perspective], doi 10.7366/1896180020174101, s. 112–129; Paulina Szostek: Zazdrość romantyczna: kluczowe koncepcje teoretyczne i narzędzia pomiaru [Romantic jealousy: Main theoretical conceptions and measurement instruments], doi 10.7366/1896180020174102, s. 130–141; Robert Balas, Joanna Sweklej: Rola procesów asocjacyjnych i formułowania sądów w nabywaniu i ekspresji postaw [The role of associative and propositional processes in attitude acquisition and expression], doi 10.7366/1896180020174103, s. 142–155; Andrzej Falkowski, Maria Sidoruk-Błach: Siła cech negatywnych w kształtowaniu się podobieństwa: implikacje dla budowania wizerunku marki miasta [The strength of negative features in shaping similarity: Implications for creating the brand image of a city], doi 10.7366/1896180020174104, s. 156–165; Aleksandra Pilarska, Anna Suchańska: Problem adaptacyjnej wartości empatii w kontekście jej związków z poziomem organizacji osobowości [The adaptive value of empathy in the context of its relation to the personality organization level], doi 10.7366/1896180020174105, s. 166–174; Nina Ogińska-Bulik, Magdalena Kobylarczyk: Rola zasobów osobistych i społecznych w kształtowaniu poczucia jakości życia u nastolatków – wychowanków domów dziecka [The role of personal and social resources in the development of a sense of the quality of life in adolescents-children’s homes], doi 10.7366/1896180020174106, s. 175–184. Metody [Methods] Alan Mandal, Marcin Moroń: Skala typów przywiązania do miejsca według typologii Davida M. Hummona (1992): ustrukturyzowana jakościowa metoda badania przywiązania do miejsca zamieszkania [Type of Place Attachment Scale based on Hummon’s (1992) typology: A structured qualitative method of place attachment measurement], doi 10.7366/1896180020174107, s. 185–204; Gabriela Czarnek, Piotr Dragon, Paulina Szwed, Bogdan Wojciszke: Kwestionariusz przekonań politycznych: własności psychometryczne [Political Beliefs Questionnaire: Psychometric properties], doi 10.7366/1896180020174108, s. 205–222; Anita Zbieg, Aleksandra Słowińska, Błażej Żak: Siła relacji interpersonalnej: wstępna weryfikacja koncepcji i metody pomiarowej [Strength of interpersonal relations: Introductory verification of the concept and measurement method], doi 10.7366/1896180020174109, s. 223–239.