(...) Celem pracy – jak piszą Autorzy – jest przekazanie informacji o sytuacji osób niepełnosprawnych w Polsce „różnym grupom odbiorców – takim, jak pracownicy organizacji pomocowych, stowarzyszeń i fundacji, zakładów opieki zdrowotnej, nauczycielom, a wreszcie osobom doświadczającym ograniczeń z powodu różnego rodzaju niepełnosprawności i ich rodziny oraz wszystkim zainteresowanym problemem nierówności społecznych” .(...) (...) uważam, że praca została poświęcona istotnemu problemowi społecznemu, a jej opublikowanie może zainteresować wielu czytelników. Pomoże bowiem zrozumieć sytuacje osób niepełnosprawnych w Polsce i być może przyczyni się do przekonania tych, którzy maja coś w tej kwestii do powiedzenia, że jeszcze bardzo wiele pozostało do zrobienia. (...) (...) Rozpoczęłam czytanie z zainteresowaniem – i tak też zakończyłam. Moje przekonanie o gorszej sytuacji osób niepełnosprawnych w Polsce znalazło swoje potwierdzenie – i to nie w obiegowych poglądach, a w twardych danych. Obraz sytuacji osób niepełnosprawnych w Polsce jest smutny, ale też rolą Autorów jest wyraźnie i głośne o tym pisanie – reszta należy nie tylko do osób podejmujących decyzje na poziomie instytucjonalnym, ale też do nas – czytelników lobbujących na rzecz tej grupy mieszkańców Polski. Prof. dr hab. Elżbieta Hornowska Instytut Psychologii UAM, Poznań Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej, Warszawa Publikacja bezpłatna powstała w ramach projektu finansowanego przez Europejski Fundusz Społeczny i Szkołę Wyższą Psychologii Społecznej w Warszawie nr WUE/0041/IV/05 pt. Psychospołeczne uwarunkowania aktywności zawodowej osób niepełnosprawnych. Książka wydana w jednej z trzech serii publikacji prezentujących rezultaty i wyniki badań zespołu naukowców SWPS pod kierunkiem prof. Anny Izabeli Brzezińskiej finansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS). Celem projektu było uzyskanie wiedzy odnośnie do zasobów osób niepełnosprawnych (ON), odkrycie istnienia stereotypów i uprzedzeń wobec ON oraz ukazanie kierunków zmiany nastawienia wobec ON podejmujących aktywne życie zawodowe. Badania były ukierunkowane na wykrycie barier, jakie współcześnie tkwią w mentalności ON, ich rodzin i osób związanych z ich zatrudnianiem. Książka ukazała się w Serii III: OSOBY Z OGRANICZENIEM SPRAWNOŚCI NA RYNKU PRACY
1. Definiowanie niepełnosprawności; 2. Zakres i tendencje występowania niepełnosprawności. Analizy na podstawie krajowych i międzynarodowych danych statystycznych (OECD, EUROSTAT, GUS); 3. Determinanty niepełnosprawności; 4. Prawa osób z niepełnosprawnością i regulacje dostępu do świadczeń w polskim systemie prawnym. Analiza prawna orzecznictwa lekarskiego; 5. Organizacja i funkcjonowanie orzecznictwa lekarskiego na potrzeby zabezpieczenia społecznego i wspierania zatrudnienia oraz integracji społecznej osób z niepełnosprawnością; 6. Lekarze orzecznicy o swojej pracy; 7. Polityka i rozwiązania prawno-instytucjonalne dotyczące dostępu osób niepełnosprawnych do świadczeń społecznych w regulacjach UE oraz w wybranych krajach Europy; 8. Koszty niepełnosprawności; 9. O niepełnosprawności kompleksowo. Wnioski i rekomendacje; 9. Opinie i oczekiwania środowisk osób niepełnosprawnych dotyczące przyszłego systemu orzekania o niepełnosprawności.
1. Cele badania i jego kontekst, 2. Definiowanie i klasyfikowanie niepełnosprawności, 3. Skala i rozkład terytorialny problemu niepełnosprawności, 4. Dotychczasowe badania, 5. Przyjęte założenia i podstawy informacyjne, 6. Instytucje i programy sektora zdrowotnego w rehabilitacji, 7. Prewencja rentowa w ramach ubezpieczenia społecznego, 8. Edukacja dla osób niepełnosprawnych, 9. Niepełnosprawni na rynku pracy, 10. Programy aktywnej polityki rynku pracy dla osób niepełnosprawnych, 11. Osoby niepełnosprawne w zakładach pracy, 12. Finansowanie aktywności wspierających pracę osób niepełnosprawnych, 13. Pomoc społeczna dla osób niepełnosprawnych, 14. Aktywność NGOs na rzecz wspierania osób niepełnosprawnych, 15. Rodzina i osoby niepełnosprawne, 16. Świadczenia dla osób niepełnosprawnych
Logopedia to interdyscyplinarna dziedzina nauki, która bardzo szybko rozwinęła się w ostatnim dziesięcioleciu. Jej intensywny rozwój jest związany ze wzrostem zapotrzebowania społecznego wynikającego ze zwiększenia świadomości i wiedzy na temat zaburzeń mowy. W procesie diagnostyczno-terapeutycznym mowy najważniejsza jest rola logopedy, jednak najczęściej pełny sukces terapeutyczny osiąga się dopiero przy współpracy wielu specjalistów. Dlatego tak istotna w rozwoju myśli logopedycznej jest kooperacja wielu dziedzin nauki, świadcząca o interdyscyplinarności logopedii.
Tom zawiera teoretyczne rozważania oraz wyniki badań własnych naukowców i praktyków, którzy reprezentują ośrodki naukowe, placówki oświatowe oraz terapeutyczne z całej Polski. Ukazali oni logopedię jako dziedzinę o interdyscyplinarnych podstawach, a także przyczynili się do kontynuacji dyskusji oraz współpracy specjalistów zajmujących się pomocą dzieciom i dorosłym z zaburzeniami mowy i języka. W monografii znajdują się rozważania specjalistów z różnych dziedzin - logopedii, neurologopedii, surdologopedii, onkologopedii, oligofrenopedagogiki, psychologii, ortodoncji, językoznawstwa, glottodydaktyki - co umożliwia wieloaspektowe spojrzenie na skomplikowane zagadnienie, jakim jest szeroko pojęta komunikacja.
Książka dotyczy zagadnień metodologiczno-teoretycznych, w tym podmiotowości i tożsamości, a także edukacji i aktywności zawodowej oraz pozazawodowej osób z niepełnosprawnościami. Zwrócono w niej uwagę na szanse i zagrożenia wynikające z kontekstu kulturowo-społecznego oraz systemowo-instytucjonalnego w badaniach nad niepełnosprawnością. Poszczególne rozdziały zawierają konkretne przykłady ilustrujące podejmowane zagadnienia badawcze oraz bezpośrednie doświadczenia osób badających zjawisko niepełnosprawności w różnych obszarach życia społecznego. Publikacja łączy w sobie zarówno cechy opracowania naukowego, opartego na badaniach własnych poszczególnych autorów, jak i praktycznego poradnika z wnioskami o charakterze rekomendacji. Z tego względu powinna zainteresować nie tylko przedstawicieli nauki, lecz także praktyków zatrudnionych w instytucjach pomocowych, organizacjach pozarządowych i rządowych, których jednym z zasadniczych obszarów działania jest diagnozowanie sytuacji osób z niepełnosprawnościami i projektowanie zmian mających na celu aktywizację tego środowiska.
Książka dotyczy zagadnień metodologiczno-teoretycznych, w tym podmiotowości i tożsamości, a także edukacji i aktywności zawodowej oraz pozazawodowej osób z niepełnosprawnościami. Zwrócono w niej uwagę na szanse i zagrożenia wynikające z kontekstu kulturowo-społecznego oraz systemowo-instytucjonalnego w badaniach nad niepełnosprawnością. Poszczególne rozdziały zawierają konkretne przykłady ilustrujące podejmowane zagadnienia badawcze oraz bezpośrednie doświadczenia osób badających zjawisko niepełnosprawności w różnych obszarach życia społecznego.
Publikacja łączy w sobie zarówno cechy opracowania naukowego, opartego na badaniach własnych poszczególnych autorów, jak i praktycznego poradnika z wnioskami o charakterze rekomendacji. Z tego względu powinna zainteresować nie tylko przedstawicieli nauki, lecz także praktyków zatrudnionych w instytucjach pomocowych, organizacjach pozarządowych i rządowych, których jednym z zasadniczych obszarów działania jest diagnozowanie sytuacji osób z niepełnosprawnościami i projektowanie zmian mających na celu aktywizację tego środowiska.
(...) Liczne badania wykazały ponad wszelką wątpliwość, że gdy zawodzi leczenie profesjonalne, gdy rehabilitacja wyczerpuje swoje możliwości w usuwaniu trwałych dysfunkcji, zawsze jeszcze pozostaje w odwodzie wsparcie społeczne. W sytuacjach nawet najbardziej beznadziejnych troska bliskich osób pomaga odnaleźć ulgę w cierpieniu i mobilizuje do działania w celu poprawy własnego losu. Tak więc wiedza o tym, jak przedstawia się ten rodzaj pomocy osobom niepełnosprawnym aktualnie w Polsce, może wpłynąć na doskonalenie rehabilitacji jako całościowego systemu oddziaływań na osoby niepełnosprawne. Niniejsza monografia dobrze realizuje to zadanie. Bez nadmiernego teoretyzowania ale też bez nadmiernych uproszczeń, przedstawiona została autorska koncepcja wsparcia, która jest w jakimś stopniu syntezą dotychczasowych ustaleń psychologii na temat tego procesu. Jednocześnie konkretyzacja wsparcia polegająca na sprowadzeniu go do kilku podstawowych wymiarów jest trafieniem w dziesiątkę – każdy z tych wymiarów jest ważny, jeśli chodzi o skuteczną pomoc osobom niepełnosprawnym. Zaletą tej części opracowania jest również promocja wsparcia społecznego wśród osób profesjonalne i nieprofesjonalnie pomagającym niepełnosprawnym. Prawdę mówiąc, tylko przedstawiciele nauk społecznych mają pełną świadomość znaczenia wsparcia społecznego udzielanego osobom niepełnosprawnym. Lekarze, pielęgniarki, fizjoterapeuci, członkowie rodzin osób niepełnosprawnych a nawet woluntariusze nie zdają sobie często sprawy z wartości działań, które podejmują a które sprowadzają się do wspierania informacyjnego i emocjonalnego. Także osoby niepełnosprawne nie dysponują wystarczającą wiedzą na ten temat, a mogliby lepiej wspierać się wzajemnie. Oddawana do rąk Czytelników monografia jest rodzajem vademecum dla tych wszystkich osób. prof. dr hab. Stanisław Kowalik (...) intencją Autorów jest nie tyle odkrywanie jedynie słusznych prawd i płynących z nich jednoznacznych wniosków praktycznych, gotowych do bezpośredniego i natychmiastowego wdrożenia, ile przygotowanie (z rzetelnością naukowego warsztatu) „pożywki” przeznaczonej zarówno dla autorefleksji osób, których bezpośrednio dotyczy problem niepełnosprawności, jak dla namysłu tych, którzy profesjonalnie zajmują się pomaganiem tym pierwszym. Zatem praca, przynajmniej gdy idzie o jej cele, pozostaje w nurcie bliższym refleksji humanistycznej, niż scjentystycznej. Zważywszy, że problematyka niepełnej sprawności plasuje się raczej w tych sferach społecznego dyskursu i praktyki pomocowej, które zaliczają się do obszaru „wrażliwych”, stanowisko przyjęte przez Autorów wydaje się godne docenienia. dr Krzysztof Puchalski Instytut Medycyny Pracy im. prof. J. Nofera w Łodzi Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej w Warszawie Publikacja bezpłatna powstała w ramach projektu finansowanego przez Europejski Fundusz Społeczny i Szkołę Wyższą Psychologii Społecznej w Warszawie nr WUE/0041/IV/05 pt. Psychospołeczne uwarunkowania aktywności zawodowej osób niepełnosprawnych. Książka wydana w jednej z trzech serii publikacji prezentujących rezultaty i wyniki badań zespołu naukowców SWPS pod kierunkiem prof. Anny Izabeli Brzezińskiej finansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS). Celem projektu było uzyskanie wiedzy odnośnie do zasobów osób niepełnosprawnych (ON), odkrycie istnienia stereotypów i uprzedzeń wobec ON oraz ukazanie kierunków zmiany nastawienia wobec ON podejmujących aktywne życie zawodowe. Badania były ukierunkowane na wykrycie barier, jakie współcześnie tkwią w mentalności ON, ich rodzin i osób związanych z ich zatrudnianiem. Książka ukazała się w Serii III: OSOBY Z OGRANICZENIEM SPRAWNOŚCI NA RYNKU PRACY
Zawiera: Wstęp; Rozdział 1. Problemy funkcjonowania rodzin z osobą niepełnosprawną intelektualnie 1.1 Pojęcie niepełnosprawności i niepełnosprawności intelektualnej 1.2 Rodzina w życiu osoby z niepełnosprawnością intelektualną 1.3 Wsparcie dla rodzin z dorosłą osobą z niepełnosprawnością intelektualną Rozdział 2. Jakość życia w kontekście niepełnosprawności intelektualnej 2.1. Teoretyczne podstawy koncepcji jakości życia 2.2. Osoby z niepełnosprawnością jako podmiot badań 2.3. Jakość życia rodzin z osobą z niepełnosprawnością w świetle badań wtórnych Rozdział 3. Wymiary jakości życia rodziny opiekującej się osobą z niepełnosprawnością intelektualną (w świetle wyników badań własnych) – jakościowych i ilościowych 3.1 Sytuacja finansowa rodziny 3.2 Samodzielność życiowa oraz sprawność fizyczna osoby niepełnosprawnej 3.3 Stan zdrowia głównego opiekuna 3.4 Aktywność życiowa i wypoczynek głównego opiekuna 3.5 Stopień zaspokojenia potrzeb 3.6 Usługi dodatkowe dla osoby z niepełnosprawnością 3.7 Wsparcie bliskiego otoczenia. Rozdział 4. Ocena jakości życia rodziny opiekującej się osobą niepełnosprawną intelektualnie (w świetle wyników badania ilościowego) 4.1. Konstrukcja syntetycznego wskaźnika jakości życia 4.2. Zróżnicowanie jakości życia między rożnymi grupami gospodarstw domowych 4.3. Analiza nastrojów głównych opiekunów osób niepełnosprawnych intelektualnie; Zakończenie; Załączniki; Załącznik 1. Kwestionariusz ankiety; Załącznik 2; Scenariusz badania jakościowego z przedstawicielami instytucji świadczących usługi na rzecz osób z niepełnosprawnością intelektualną i ich rodzin; Załącznik 3. Scenariusz badania jakościowego z rodzicami; Załącznik 4 Uczestnicy badania jakościowego; Załącznik 5. Umowne punkty określające sytuację materialną rodziny w zależności od dochodów oraz liczby członków; Załącznik 6. Planowana alokacja próby pomiędzy regiony; Załącznik 7. Wypowiedzi respondentów w kwestionariuszu w pytaniu 50; Bibliografia.
Wstęp; Micro-credentials w szkolnictwie wyższym oraz w obszarze kształcenia i szkolenia zawodowego; Poziom 5. Polskiej Ramy Kwalifikacji: kształcenie specjalistyczne czy studia krótkiego cyklu?; Zawody pomocnicze w szkole branżowej I stopnia – wstępna analiza i propozycje zmian; Partnerstwo na rzecz podnoszenia jakości kształcenia zawodowego w regionach – czy trójstronny model jest nadal aktualny?; Rola inteligencji emocjonalnej w procesie podejmowania decyzji zawodowych; Czy gramy już w zielone?.
Konińskie Studia Społeczno-Ekonomiczne to czasopismo naukowe, które zrodziło się z potrzeby poszukiwań wspólnego mianownika między różnymi doświadczeniami jednostek zarówno na płaszczyźnie społecznej, osobistej, a przede wszystkim badawczej. Czasopismo to ex definitione ma charakter interdyscyplinarny, zaś poszukiwania naukowe mają wymiar „wielowarstwowy”, czyli nie zamykamy się, np.: na określonej metodologii, czy dziedzinie nauki, ale propagujemy transdyscyplinarne podejście w proponowanych tekstach autorów. W związku z tym pragniemy by na łamach naszego czasopisma poruszano zagadnienia z zakresu rożnych dziedzin naukowych; nie przekreślamy również tekstów poglądowych, czy kazuistycznych, interesuje nas wszystko, co może służyć nowemu spojrzeniu oraz interpretacji problemów społecznych.
Ogólnopolski kwartalnik ukazujący się od 1956 roku. Prezentowane są w nim artykuły teoretyczne z zakresu szeroko pojętej pedagogiki oraz omówienia wyników badań, obejmujących funkcjonowanie jednostki w społeczeństwie. Publikowane materiały dotyczą różnych subdyscyplin pedagogiki, m.in. pedeutologii, andragogiki, historii wychowania, pedagogiki społecznej, dydaktyki, psychologii edukacji, filozofii edukacji, a także wychowania estetycznego. Autorami tekstów pisanych w języku polskim lub angielskim są wybitni polscy i zagraniczni specjaliści.
Ogólnopolski kwartalnik ukazujący się od 1956 roku. Prezentowane są w nim artykuły teoretyczne z zakresu szeroko pojętej pedagogiki oraz omówienie wyników badań, obejmujących funkcjonowanie jednostki w społeczeństwie. Publikowane materiały dotyczą różnych subdyscyplin pedagogiki, m.in. pedeutologii, andragogiki, historii wychowania, pedagogiki społecznej, dydaktyki, psychologii edukacji, filozofii edukacji, a także wychowania estetycznego. Autorami tekstów pisanych w języku polskim lub angielskim są wybitni polscy i zagraniczni specjaliści.
Autorzy artykułów opublikowanych w numerze piszą m. in. o: kształceniu rozumienia tekstu pisanego u dzieci w wieku wczesnoszkolnym, edukacji włączającej uczniów z niepełnosprawnością, gotowości integracyjnej i aprobacie społecznej uczniów liceów, reintegracji społecznej osób bezdomnych, usamodzielnieniu niesprawnych intelektualnie wychowanków specjalnych ośrodków wychowawczych. W dziale „Materiały i sprawozdania z badań” znajdują się teksty poświęcone problemom, z jakimi zmagają się nauczyciele dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz funkcjonowaniu w społeczeństwie dzieci i osób dorosłych z niepełnosprawnościami.
Autorzy opublikowanych w numerze artykułów piszą m.in. o niemieckiej pedagogice kultury, próbie (re)konstrukcji pojęcia „ogłada”, ubóstwie dzieci, edukacji włączającej uczniów dotkniętych niepełnosprawnościami, a także o przyczynach, dla których nieletni stają się sprawcami czynów zabronionych. W dziale Materiały i sprawozdania z badań znajdują się teksty poświęcone selekcji uczniów u progu szkoły ponadpodstawowej, polsko-niemieckim badaniom kompetencji społecznych studentów, którzy przygotowują się do sprawowania opieki nad osobami starszymi czy autorskim badaniom dotyczącym wiedzy dzieci na temat pieniędzy.
1. Metoda ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne: Ruch jako czynnik rozwoju i środek terapii; Geneza metody Ruchu Rozwijającego; 3. Organizacja zajęć stymulacyjno-terapeutycznych według metody Weroniki Sherborne; Ćwiczenia stosowane w metodzie Weroniki Sherborne; Zakres zastosowań metody Weroniki Sherborne; 2. Efektywność metody ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne: Badania nad efektywnością metody Weroniki Sherborne prowadzone w Wielkiej Brytanii; Badania nad efektywnością metody Weroniki Sherborne prowadzone w Polsce
Zawiera: Wstęp; 1. Integracja sensoryczna w pracy z dzieckiem z niepełnosprawnością: Integracja sensoryczna; Dziecko z zaburzeniami integracji sensorycznej – perspektywa matki; 2. Metody terapeutyczne wspierające rozwój ruchowy dziecka: Masaż Shantala Specjal Care; Dogoterapia jako jedna z form terapii w pracy z dzieckiem z nieprawidłowym rozwojem ruchowym; Terapeutyczne spojrzenie na taniec i muzykę okiem pedagogów; 3. Diagnoza i metodyka pracy z dzieckiem z uszkodzeniem mózgu: Test Aha jako narzędzie diagnostyczo-terapeutyczne do oceny dzieci z jednostronnym dziecięcym porażeniem mózgowym. Informacje wstępne; Wybrane metody fizjoterapii stosowane u osób z uszkodzeniami mózgu; Metoda Peto wspierająca nieprawidłowy rozwój psychomotoryczny dziecka; Wykorzystanie terapii zajęciowej i metod psychomotorycznych w pracy z dzieckiem z przepukliną oponowo-rdzeniową w celu polepszenia jakości funkcjonalnej na przykładzie analizy przypadku; 4. Metody terapeutyczne rozwijające umiejętności komunikacyjne dziecka z niepełnosprawnością: Rozwijanie umiejętności komunikacyjnych u dziecka z autyzmem. Przegląd wybranych oddziaływań terapeutycznych; Arteterapia z elementami sensoplastyki jako metoda wspomagająca terapię dziecka z zaburzeniami mowy i komunikacji; 5. Trening funkcji poznawczych dziecka z niepełnosprawnością: Trening funkcji poznawczych jako forma wsparcia dzieci i młodzieży. Funkcje poznawcze.
Wstęp; Część I. Ustanawianie własnej tożsamości. Cielesność i seksualność dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną; Część II. Uzgadnianie własnej dorosłości. Arteterapia w przestrzeni wsparcia dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną.