1. Socjologia jako dyscyplina naukowa, 2. Historia socjologii, 3. Kultura, 4. Regulacja społeczna, 5. Zbiory, zbiorowość i grupy społeczne, 6. Struktura społeczna, 7. Religia, 8. Rodzina, 9. Społeczne problemy zdrowia, 10. Instytucja życia gospodarczego, 11. Zachowania zbiorowe, 12. Państwo i naród
Kształtowanie kultury pokoju - zobowiazaniem edukacyjnym na XXI wiek; Etos nauki i edukacji a etos społeczeństwa; Imperatyw etosowej i humanisty- cznej służby nauki na rzecz bezpiecznej i sprawiedli- wej przyszłości świata; Ekohumanizm jako aksjologiczna podstawa wychowania dla przyszłości; Imperatyw wykształcenia w społeczeństwie informatycznym; Człowieczeństwo jako wyzwanie edukacyjne; Edukacja wobec wyzwań aksjonormatywnego ładu społecznego; Osoba i wychowanie; Etos i kultura pedagogiczna nauczyciela i szkoły; Szkoła przygotowujaca i wspomagająca samoedukującego się ucznia; Etos środowiska akademickiego pedagogów czy rozwój; Pedagogika i pedagodzy wobec rzeczywistości edukacyjnej końca XX wieku; Pare pytań o treść etosu edukacji w XXI wieku; Etyczność pedagogiki personalistycznej.
Cz. I Etyka a nauki społeczne: 1. O trudnościach wpływania etyki na morlaność, czyli o różnych wymiarach i granicach absolutyzacji i deabsolutyzacji etyki, 2. Etyka jako "organon" badań naukowych XXI wieku, 3. Aksjologiczność i rtyczność nauk społecznych. Cz.II Środowisko akademickie a etyka: 1. Epidemie społeczne w środowisku akademickim, 2. Czy uczonemu potrzebna jest odwaga?, Cz.III Przedmiot badań społecznych a etyka: 1. Etyka w administracji i biznesie - przedsiębiorczość czy legalizm?, 2. Problem możliwości etycznej refleksji nad gospodarką, 3. Dylematy etyki dziennikarskiej, 4. Badanie ksenofobii jako dylemat etyczny, Cz.IV Etyczny wymiar procedur badawczych: 1. Testowy pomiar inteligencji i ilorazu inteligencji (IQ). O etycznych konsekwencjach respektowania standardów naukowych dla psychologicznej praktyki diagnostycznej, 2. Przyjaźń jako narzędzie pracy antropologa. Wątpliwości etyczne, 3. Czy w badaniach jakościowych wybory metodologiczne są problemem etycznym?, 4. Ironia antropologiczna, etnocentryzm i inne etyczne aspekty badań terenowych według Clifforda Geertza, 5. Etyka i dobre obyczaje w wywiadzie naukowym
1. Status NAUKOWY i wybrane współczesne źródła etyki: Etyka jako nauka i praktyka; Prawa człowieka jako źródła norm etycznych we współczesnym świecie; Aksjologiczny wymiar Unii Europejskiej; 2. Etyka w różnych sferach życia publicznego: Etyka i prawo; Etyka w administracji i życiu zawodowym; Etyka w życiu gospodarczym; Etyka w polityce; Zasady etyczne w dokumentach polskich partii politycznych; Sumienie "strażnika demokracji". O standardach etycznych w mediach; Etyka w nauce. Kontekst nauk społecznych; Problemy etyczne w sporcie; 3. Etyka w praktyce współczesnego życia publicznego: Etyka jako "siła bezsilnych". Wybrane świadectwa i świadkowie skuteczności wartości moralnych w życiu publicznym i politycznym XX w.; Dysfunkcje etyczne w sferze publicznej.
1. Wprowadzenie, 2. Empiryzm i pozytywizm w nauce, 3. Niektóre problemy empiryzmu i pozytywizmu, 4. Nauka, przyroda i społeczeństwo: niektóre alternatywy wobec empiryzmu, 5. Podejścia interpretatywne: racjonalność instrumentalna, 6. Racjonalność jako postępowanie według reguł; kultury, tradycje i hermeneutyka, 7. Krytyczna racjonalność, 8. Realizm krytyczny i nauki społeczne, 8. Feminizm, wiedza i społeczeństwo, 10. Poststrukturalizm i postmodernizm, 11. Zakończenie: w obronie filozofii
Książka poświęcona jest ważnym zagadnieniom z zakresu finansów, rachunkowości i zarządzania. Autorzy przedstawiają własne poglądy na temat wybranych problemów będących przedmiotem ich badań, osadzając rozważania w perspektywie 2020 r. W związku z przemianami, jakie dokonały się w ostatnich latach na świecie oraz wyzwaniami adresowanymi w nowym okresie programowania 2014–2020 („Horyzont 2020”) w Europie, należy oczekiwać zasadniczych przemian w różnych sferach życia społecznego i gospodarczego. Obszarami, które znajdą się w centrum zainteresowania w związku z nową europejską strategią działania, są: polityka społeczna, polityka rozwoju nauki i polityka przemysłowa – ukierunkowane na inteligentny i zrównoważony rozwój sprzyjający włączeniu społecznemu. W ten szeroki zakres rozważań w szczególności wpisują się problemy, z którymi mierzą się autorzy artykułów wchodzących w skład monografii. Obszar badań, wokół którego koncentruje się podejmowana problematyka, jest wszechstronny. W książce zawarto również wyniki własnych badań empirycznych autorów.
Problemy i pożytki historii socjologii, Od polis do społeczeństwa obywatelskiego, U progu nowoczesności: filozofia społeczna Oświecenia, Porewolucyjne ideologie jako teorie społeczne, Historiografia jako badanie "stanu społecznego", Filozofia jako teoria społeczeństwa; Hegel, materializm historyczny Marksa i Engelsa, Wczesny pozytywizm i początki socjologii, Socjologia ewolucjonistyczna, Psychologizm i psychosocjologia, Socjologizm: socjologia jako podstawowa nauka społeczna, Historyzm i formalizm: przesłanki antypozytywistycznego o zwrotu w socjologii, Niemieckie projekty socjologii humanistycznej, materializm historyczny po Marksie a socjologia, Pragmatyzm społeczny, Horyzonty antropologii społecznej, Teorie cywilizacji, Polska odmiana socjologii humanistycznej: Znaniecki, Neopozytywizm w socjologii, Funkcjonalizm i jego krytycy, Współczesna myśl socjologiczna.
Część II: 12. Przesłanki antypozytywistycznego zwrotu w socjologii; 13. Pierwsze systemu socjologii humanistycznej: Tonnies, Simmel i Weber; 14. Materializm historyczny po Marskie a socjologia; 15. Pragmatyzm społeczny: Dewey, Coolry, Thomas, Mead; 16. Teoretyczny horyzonty amerykańskiej socjologii opisowej; 17. Kultura - społeczeństwo - osobowość. Nowe horyzonty antropologii; 18. Polska odmiana socjologii humanistycznej: kulturalizm Znanieckiego; 19. Neopozytywizm w socjologii: Neurath i Lundberg; 10. Funkcjonalizm socjologiczny i jego krytycy
Część I: 1. Pożytki i problemy historii socjologii; 2. Od miasta-państwa do społeczeństwa obywatelskiego czasów nowożytnych; 3. U progu społeczeństwa nowoczesnego: filozofia społeczna Oświecenia; 4. Porewolucyjna myśl polityczno-społeczna a teoria społeczeństwa: konserwatyzm, liberalizm i socjalizm utopijny; 5. Historiografia jako badanie "stanu społecznego"; 6. Filozofia jako teoria społeczeństwa: Hegel; 7. Materializm historyczny Marksa i Engelsa; 8. Wczesny pozytywizm i początki socjologii: Comte, Mil i Quelet; 9. Socjologia ewolucjonistyczna; 10. Psychologizm. Psychosocjologia i zalążki psychologii społecznej; 11. Socjologizm: socjologia jako podstawowa nauka społeczna. 13. Absolutny historyzm i neokantowski formalizm.
W e-booku "Inteligencja emocjonalna. Jak zrozumieć emocji ludzi wokoło?" znajdziesz wyczerpujące informacje na temat inteligencji emocjonalnej (EQ). Dlaczego ten temat jest tak ważny? Ponieważ emocje są zawsze w Tobie! Towarzyszą Ci wszędzie, w każdym momencie coś odczuwasz. To emocje odpowiedzialne są za Twoją reakcję na dany temat, łączą lub dzielą Cię z ludźmi. I właśnie tym jest inteligencja emocjonalna; to rozpoznanie, zrozumienie i zarządzanie emocjami swoimi i ludzi wokoło. E-book "Inteligencja emocjonalna" zawiera 5 rozbudowanych rozdziałów, 15 ćwiczeń, sumując 10 podstawowych zagadnień. Cel: samopoznanie, samorozwój, a także jako wstęp do dalszych profesjonalnych szkoleń, podczas wykładów, seminariów z wyżej wymienionej tematyki. Możliwa nawet forma edukacyjnej rozrywki.
1. Sposoby ujmowania jakości badań; 2. Standardy, kryteria, listy kontrolne i wytyczne; 3. Strategie dbania o różnorodność; 4. Koncepcje triangulacji; 5. Triangulacja metodologiczna w badaniach jakościowych; 6. Triangulacja w etnografii; 7. Triangulacja badań jakościowych i ilościowych; 8. Stosowanie triangulacji w celu podnoszenia jakości: kwestie praktyczne; 9. Jakość, kreatywność, etyka: różne sposoby stawiania problemu; 10. Dbanie o jakość badań jakościowych: nacisk na proces badawczy i jego przejrzystość.
R. I. Miejsce kwestii społecznej w społecznej doktrynie papieży, R.II. Jan Paweł II wobec kwestii socjalnej w warunkach globalizacji, R. III. Kontynentalne wymiary kwestii społecznej w ocenie Jana Pawła II, R. IV. Jan Paweł II o kwestiach społecznych w kontekście problemów ludzkiej egzystencji, R. V. Jan Paweł II wobec kwestii społecznej w III Rzeczypospolitej
Wstęp. Immanuel Wallerstein i jego paradygmat: Tradycja teorii systemu światowego; Historia kapitalistycznej ekonomii światowej; Trzy poziomy porządku światowe go; Marksistowski i lewicowe korzenie idei Wallersteina. Cz.I Świat kapitalizmu: Nauki społeczne i komunistyczne interludium, czyli interpretacje współczesnej historii; Afrykański Kongres Narodowy i Afryka Południowa. Przeszłość i przyszłość ruchów wyzwoleńczych w systemie światowym; Rozwój Azji Wschodniej, czyli system światowy w XXI wieku. Epilog. Tak zwany kryzys azjatycki. Geopolityka w długim trwaniu; Państwa? Suwerenność? Dylematy kapitalistów w okresie transformacji; Ekologia i kapitalistyczne koszty produkcji. Sytuacja bez wyjścia; Liberalizm i demokracja: freres ennemis?; Integracja z czym? Marginalizacja względem czego?; Zmiana społeczna? Zmiana jest bezustanna. Nic nigdy nie ulega zmianie. Cz.II Świat wiedzy: Nauki społeczna a współczesne społeczeństwo. Niknące gwarancje racjonalności; Zróżnicowanie i rekonstrukcja w naukach społecznych; Eurocentryzm i jego wcielenia. Dylematy nauk społecznych; Struktura wiedzy, czyli na ile sposobów możemy poznawać?; Rozkwit i przyszły koniec analizy systemów światowych; Nauki społeczne a poszukiwanie sprawiedliwego społeczeństwa; Dziedzictwo socjologii, obietnica nauki społecznej.
Celem i misją czasopisma Konińskie Studia Językowe jest stworzenie platformy do dyskusji na temat osiągnięć oraz wyzwań stojących przed naukowcami zajmującymi się językami w ujęciu stosowanym. Adresatem czasopisma są zarówno doświadczeni, jak i początkujący badacze języków, językoznawcy stosowani, dydaktycy, tłumacze, kulturoznawcy i wszyscy ci, którzy traktują język jako podstawowy przedmiot swoich badań. Motywem przewodnim i osią spajającą pracę redakcji jest refleksja nad językiem. W tej szerokiej formule mieści się zarówno podejście ściśle językoznawcze, jak również pedagogiczne czy kulturowe. Mamy nadzieję, że tak zarysowana wizja czasopisma pozwoli nam wypełnić znaczącą lukę na polskim rynku czasopism naukowym. Przyjmując jednoznacznie językoznawczy punkt odniesienia, zakładamy jednocześnie, że szeroki wachlarz odniesień do badań językowych, od praktyki edukacyjno-translatorskiej po kulturowo uwarunkowane użycie języka w mediach, jest niezbędny dla całościowego podejścia do badań językowych.
Celem i misją czasopisma Konińskie Studia Językowe jest stworzenie platformy do dyskusji na temat osiągnięć oraz wyzwań stojących przed naukowcami zajmującymi się językami w ujęciu stosowanym. Adresatem czasopisma są zarówno doświadczeni, jak i początkujący badacze języków, językoznawcy stosowani, dydaktycy, tłumacze, kulturoznawcy i wszyscy ci, którzy traktują język jako podstawowy przedmiot swoich badań. Motywem przewodnim i osią spajającą pracę redakcji jest refleksja nad językiem. W tej szerokiej formule mieści się zarówno podejście ściśle językoznawcze, jak również pedagogiczne czy kulturowe. Mamy nadzieję, że tak zarysowana wizja czasopisma pozwoli nam wypełnić znaczącą lukę na polskim rynku czasopism naukowym. Przyjmując jednoznacznie językoznawczy punkt odniesienia, zakładamy jednocześnie, że szeroki wachlarz odniesień do badań językowych, od praktyki edukacyjno-translatorskiej po kulturowo uwarunkowane użycie języka w mediach, jest niezbędny dla całościowego podejścia do badań językowych.
Część I: Znawstwo spraw a wybór kąta widzenia. Społeczny konstrukcjonizm. Poszerzanie wolności czy destrukcja kompetencji?; Pierwszy krok Logiki Heglowskiej; Rozum ideologiczny a prawda i świat społeczny; Kręgi kompetencji merytorycznej w perspektywie antropologii wiedzy; Zróżnicowanie perspektyw poznawczych w demokratycznym dyskursie; Świat społeczny w oczach historyka władzy; "Perspektywy poznawcze" w społeczeństwie Galicji doby autonomii. Część II: Kompetencje w sprawach nauki. Kukurydza w cieniu Czarnobyla; Kompetencje w polityce naukowej; O autonomii i wartościach akademickich; Socjologiczna technologia i terror substancji; Kręgi kompetencji nauki: od wiedzy obiektywnej do praktyki laboratoryjnej. Część III: Znawstwo spraw a przygotowanie do życia. Działanie symboli. Uwagi o koncepcji Pierre'a Bourdieu; Kręgi kompetencji estetycznej; Dystans, sprzeciw i racja stanu. O kompetencji w nauce o zjawiskach politycznych; Kompetencje merytoryczne polityków; Formuły skutecznej (nie)kompetencji. O wybranych grach w komunikowaniu marketingowym; "Dufny Lach|" i "Wierny Ross". Rozważania o kompetencjach Polaków w sprawach rosyjskich; Człowiek drogi i jego sposób poznawania świata; Kompetencje społeczeństwa polskiego w zakresie kultury europejskiej, czyli o nieprzygotowaniu do integracji z Europą.