Problem "teologii politycznej"; "Teologia polityczna" w dyskusji; Czego chce "teologia polityczna"; Teologia polityczna" jako fundament teologii świata; Religia i polityka w czasach przełomu; Od transcedentalnej do politycznej mistyki w chrześcijaństwie; Na drodze do teorii postidealistycznej; Teologia polityczna: moment odejścia teologii od jej społecznego, etyczno-kulturowego i historycznego poczucia braku winy; Wiara w historii i społeczeństwie Religia i polityka na granicy modernizmu. Próba nowej charakterystyki; W pluralizmie światów religijnych i kulturowych; Spojrzenie biograficzne: jak bardzo się zmieniłem.
Turystyka jako zjawisko humanistyczne. 1. Filozofia turystyki; 2. Historia turystyki; 3. Antropologia turystyki; 4. Socjologia turystyki; 5. Psychologia turystyki; 6. Pedagogika turystyki; 7. Teologia turystyki ; 8. Semiotyka turystyki; 9. Metodologia badań w turystyce
Niniejsza publikacja jest przekładem z języka francuskiego pracy zbiorowej prezentującej dorobek debaty wybitnych ekspertów i praktyków w dziedzinie francuskiej polityki rodzinnej: naukowców, urzędników odpowiedzialnych za politykę rodzinną, członków stowarzyszeń i decydentów. Francuski model polityki rodzinnej – a dokładnie, polityk rodzinnych – jest często uważany, zarówno w kraju, jak i za granicą, za najbardziej czytelny w Europie.
Tożsamość ponowoczesna. O poszukiwaniach teoretycznych w kontekście metodologicznym, Kategoria tożsamości w badaniach współczesnego społeczeństwa polskiego, Tożsamość jako narracja, O pojęciu i pojmowaniu tożsamości, Czy podmiot teorii strukturacji jest rzeczywiście refleksyjny? Sprzeczności w propozycjach Giddensa, Działanie przedsiębiorcze. Auto-praca nad tożsamością a społeczny proces konstruowania motywacji do działania przedsiębiorczego, Kształcenie tożsamości członków międzynarodowych elit. Internacjonalizm zawodowy - pomiędzy dyskursema praktyką, Czynniki kształtujące tożsamość przedsiębiorcy w Polsce, Tożsamość współczesnych menedżerów, Badanie dyskursu jako sposób rekonstruowania granic tożsamości zawodowej, Destrukcja tożsamości zawodowej. Przykład osób zatrudnionych w domu pomocy społecznej, Bieg życia organizacji. Kilka uwag o historii, tożsamości i upadku Stoczni Szczecińskiej SA, Narzekający taksówkarze. Ideologie zawodowe w działaniu, Konteksty relacji mistrz-uczeń, Zaoczna strona uniwersytetu: "Kontakt", tożsamość i kontekst świadomości, Społeczne konstruowanie emocji, Autoprezentacje mężczyzn odpowiadających na prasowe ogłoszenia towarzysko-matrymonialne, Wirtualne wytwory nastolatka - badania, Tożsamość mieszkańców Warszawy, Uwagi o pojęciu socjalizacja pograniczna, Tożsamość lokalna na pograniczu (na przykładzie Ziemi Lubuskiej), "Wsi spokojna, wsi wesoła..."-elementy stylu życia mieszkańców pewnej mazurskiej wsi, Glokalizacja: lokalny wymiar procesu makroprzekształceń. Wybrane aspekty, Ciało a tożsamość społeczna z perspektywy konstruktywistycznej socjologii ciała, Ciało jako element tożsamości, Ciało a konstruowanie tożsamości indywidualnej w przestrzeni wirtualnej, Ciało jako narzędzie budowania pozycji w grupie. Na podstawie badań wśród tancerzy tańca towarzyskiego, Kreowanie tożsamości w warunkach de-reifikacji i destabilizacji kultury, W spirali niepewności-proces budowania tożsamości poety, Sport jako element tożsamości (na przykładzie biografii Diego Armando Maradony), Trajektoryczne doświadczenie migracji w biografii migrujących małżeństw wojskowych, Interakcja korupcyjna jako spektakl-Podejście dramaturgiczne w badaniu zjawiska korupcji, Człowiek z Davos vs. człowiek Seattle. Rola antyglobalistów w kształtowaniu świadomości i tożsamości społeczeństwa polskiego
Zaangażowanie antropologa łączy trzy postawy autobiograficzne ‒ świadectwa, wyznania, wyzwania. Osią pracy jest napięcie między konwencjonalną teorią antropologiczną a przeżyciem, zwłaszcza przeżyciem granicznym choroby, śmierci i cierpienia. Autor odrzuca utrwalony sposób pisania o tych kwestiach, sprowadzający się najczęściej do rejestracji i interpretacji „rytuałów” im towarzyszących, społecznych wyobrażeń czy obrazów medialnych. Ze szlachetną premedytacją stawia przed czytelnikiem „nagą” prawdę przeżycia, jej banalność, marginesowość, jej wstyd i efekt poniżenia. Autor wadzi się z naszą mentalnością, z naszym najgłębszym „ja”, dokonując swoją pracą znaczącej transgresji etycznej. Tym, co wyróżnia autora spośród innych, jest wariant antropologii zaangażowanej przedstawiany ostentacyjnie, ma charakter programowego manifestu, zanurzenia zaangażowania w żywiole autobiograficznym. Trzy postawy jego autobiograficznego „ja” wybrzmiewają wspólnie. Antropologiczny lógos odnajduje w postawie świadectwa argumentacyjną siłę opisu zdarzeń i stawia na „wymowę faktów”. Antropologiczny ethos lokuje się w postawie wyznania, by odpowiednio ukształtowany w swej słownej formie badawczy raport mógł stać się ‒ ujawniającą doświadczenia i przeżycia ‒ przekonującą antyfikcją. Antropologiczny pathos przybiera postawę wyzwania, a czyni to, etycznie umocowany, dla poruszenia innych antropologów jako badaczy‒ludzi.
R. 1 Sokratejskie badanie siebie: Sokratejskie dociekanie; Sokrates i edukacja wyzwolona: stoicy; Sokratejski rozum i jego wrogowie; Sokrates we współczesnym programie kształcenia. R. 2 Obywatele świata: Idea światowego obywatelstwa w starożytnej Grecji i starożytnym Rzymie; Światowe obywatelstwo w edukacji współczesnej. R. 3 Wyobraźnia literacka: Fantazja i zaduma; Literatura i współczująca wyobraźnia; Współczucie w programie kształcenia. Pogram polityczne?; Światowe obywatelstwo, relatywizm i polityka tożsamości. R. 4 Studia nad kulturami niezachodnimi: Błędy opisu: szowinizm i romantyzm; Błędy wartościowania: szowinizm, arkadyzm, sceptyzm; Wolność i indywidualność; Cele i ograniczenia kształcenia międzykulturowego. R. 5 Studia afroamerykańskie: Rasa, kultura i wstyd: przypadek Harvardu; Wstyd, szacunek do samego siebie oraz studia nad Afryką; „Wierność marzeniu”: studia afroamerykańskie na współczesnym uniwersytecie amerykańskim; Rasa i akademia: napięcia i konflikty. R. 6 Women’s studies: Women’s studies a kwestia wykluczenia kobiet; Women’s studies i inne dyscypliny; Women’s studies na Sali wykładowej: indoktrynacja?; Myśl feministyczna, zniekształcone wybory i demokracja. R. 7 Studia nad ludzką seksualnością: Seksualność i „konstrukcja społeczna”; Seksualność: starożytna Grecja i współczesna Ameryka. R. 8 Sokrates na uniwersytecie wyznaniowym: Notre Dame: pluralizm i życie poddawane badaniu; Brigham Young: objawienie za sprawą rozumu?; Notre Dame i Brigham Young: dwie drogi do obywatelstwa. Zakończenie.
Studium poświęcone rozwojowi polityki społecznej w Europie Środkowo-Wschodniej, zawierające wcześniej publikowane informacje na temat historii i bardziej współczesnego, po roku 1989, funkcjonowania ubezpieczeń społecznych, traktowanych jako podstawowy „rdzeń” polskiego państwa opiekuńczego, czyli tak zwanego welfare state. Praca opiera się w dużym stopniu na metodologiach i teoriach należących do szeroko rozumianego obszaru badawczego nauk politycznych i ogólnie nauk społecznych, a także anglojęzycznych badań interdyscyplinarnych z dziedziny sowietologii oraz regionalnych studiów porównawczych Europy Środkowo-Wschodniej.
W prezentowanej książce Almog rozdziela wielokulturowy Izrael, poszczególne społeczności izraelskie, na siedem grup – sektorów: 5 żydowskich i dwie nieżydowskie. Pierwszą grupą są weterani, pochodzący głównie z Europy i Ameryk, aszkenazyjczycy, w większości niereligijni, świeccy a nawet ateiści. Do grupy tej należy pierwsze, drugie, trzecie i czwarte pokolenie. Liczy ona ok 3,3 mln osób. Druga grupa to społeczność religijno-narodowa, można dodać: syjonistyczno-narodowa, głównie złożona z aszkenazyjczków. Liczy ona od 600 do 800 tys. Trzecią są ultraortodoksyjni Żydzi, pochodzący w większości z krajów północnej Afryki i bliskiego Wschodu (nazywani są mizrachim, czasami sefardim) – ok. 800 tysięcy. Czwarty sektor – imigranci z byłego Związku Radzieckiego to ok. 1 mln 200 tys. Piąty sektor – Żydzi Etiopscy, kolejne 120 tys. to żydowskie sektory. W nieżydowskich, w sektorze szósty m, znajdują się Palestyńscy Arabowie mieszkający w państwie Izrael. Jest ich ok 1 mln 300 tys. (muzułmanów, chrześcijan i innych). Siódmy sektor to społeczeństwo druzyjskie – 120 tys.
1. Chrystus Główną Władcą i Wodzem nazywany w Pismach Pawłowych tytułami; 2. Zagadnienie władzy w wybranych koncepcjach filozofii chrześcijańskiej; 3. Władza jako zasada ładu społecznego; 4. Władza lokalna jako służba społeczeństwu; 5. Media i władza; 6. Czy kościół ma władze w społeczeństwie?; 7. Między religijnością a zaangażowaniem publicznym; 8. Moralny wymiar władzy i zarządzania; 9. Nowe centra władzy w transformującej się gospodarce; 10. Władza państwowa a wolność w ujęciu libertarianizmu nauki społecznej Kościoła; 11. Postawa duchownych wobec władzy w tradycji górnośląskiej XIX i 1 polowy XX wieku (na przykładzie księży J. Ficka i J. Kapicy); 12. Ideowy program obrony języka polskiego i koncepcja władzy w ujęciu Karola Miarki; 13. Kluby Inteligencji Katolickiej wobec polityki
1. Spojrzenie na problematykę metodologiczną, 2. Podejścia metodologiczne w badaniach społecznych, 3. Indukcyjne versus dedukcyjne myślenie w naukach społecznych, 4. Zagadnienia zależności w naukach społecznych, 5. Przygotowanie danych socjologicznych do analizy, 6. Przykładowe analizy problematyk badawczych
1. Metodologia nauk jako nauka o nauce, 2. Elementy logiki, 3. Przedmiot badań, Języki nauki, 5. Wiedza, 6. Pytania, 7. Dobór badanych obiektów i zmiennych, 8. Organizacja i jej zapis, rodzaje badań, macierz danych, kodowanie, 9. Kondensacja danych i wnioskowanie, 10. Badania strukturalne, 11. Badania porównawcze, 12. Badania diachroniczne, 13. Badania eksperymentalne, 14. Nauka i wartości, 15. Szkoły w nauce, 16. Schematy metodologiczne,
1. Społeczności protonarodowe, 2. Pojęcie narodu, 3. Teologia narodu, 4. Kultura narodowa, 5. Prawda narodu, 6. Mniejszości narodowe, 7. Obowiązki jednostki wobec narodu, 8. Naród a państwo, 9. Patriotyzm, 10. Nacjonalizm, 11. Kosmopolityzm, 12. Naród w polityce II Rzeczypospolitej, 13. Emigracja, 14. Integracje między narodami
Cz.I Prolegomena: Charakter socjologii i historyczne warunki jej powstania; Biologiczne podstawy życia społecznego z perspektywy biologii ewolucyjnej; Kultura; Zmiana społeczno-kulturowa. Cz.II Człowiek w społeczeństwie: Interakcje społeczne; Socjalizacja; Kontrola społeczna. Cz.III Zbiorowości społeczne: Grupa społeczna; Organizacja formalna; Społeczność lokalna; Naród. Cz.IV Podziały społeczne: Zróżnicowanie społeczne i ruchliwość społeczna; Zróżnicowanie społeczne społeczeństw ponowoczesnych; Zróżnicowanie społeczne, nierówności i ruchliwość społeczna w Polsce; Różnice płci jako różnice społeczne. Cz.V Instytucje: Sfera reprodukcji; Sfera polityki; Sfera ekspresyjno-integracyjna.
Cz.I Prolegomena: Charakter socjologii i historyczne warunki jej powstania; Biologiczne podstawy życia społecznego z perspektywy biologii ewolucyjnej; Kultura; Zmiana społeczno-kulturowa. Cz.II Człowiek w społeczeństwie: Interakcje społeczne; Socjalizacja; Kontrola społeczna. Cz.III Zbiorowości społeczne: Grupa społeczna; Organizacja formalna; Społeczność lokalna; Naród. Cz.IV Podziały społeczne: Zróżnicowanie społeczne i ruchliwość społeczna; Zróżnicowanie społeczne społeczeństw ponowoczesnych; Zróżnicowanie społeczne, nierówności i ruchliwość społeczna w Polsce; Różnice płci jako różnice społeczne. Cz.V Instytucje: Sfera reprodukcji; Sfera polityki; Sfera ekspresyjno-integracyjna; Opinia publiczna i jej badanie
Cz.I.- ZAGADNIENIA OGÓLNE: Metodologiczne problemy badań społecznych (Specyfika nauk społ.; Przedmiot i cel badań społ.; typy badań,; Hipotezy,; Metody i techniki badań) Cz.II. - PROCES BADAWCZY: Eksperyment w naukach społecznych. Badania terenowe. Badania całościowe i reprezentacyjne. Obserwacja. Wywiad. Badania ankietowe. Badania oparte na dokumentach. Socjometria. Opracowanie zebranych materiałów badawczych. Wyjaśnianie zjawisk społecznych. Metodologiczne aspekty zaufania i podejrzliwości.
W numerze [Contents]: Wstęp [Introduction], s. 7–8; Jerzy Hausner: Tworzenie i rodzaje wiedzy społecznej [The development and types of social knowledge], s. 9–18; Jarosław Górniak: Badanie społeczeństwa z perspektywy podmiotu działającego [Analysis of society from the point of view of an acting subject], s. 19–32; Stanisław Mazur: Poznanie, wiedza i działanie społeczne w paradygmacie wielości [Cognition, knowledge and social action in the multiplicity paradigm], s. 33–42; Jan Hartman: Co po socjologii? [What will replace sociology? ], s. 43–52; Anna Giza: Społeczeństwo jako problem koordynacji: rola wiedzy w stanowieniu bytu społecznego [Society as a coordination problem: The role of knowledge in establishing social entities], s. 53–70; Bob Jessop: Social imaginaries, structuration, learning, and ‘collibration’: Their role and limitations in governing complexity, s. 71–84; Robert Delorme: Głęboka Kompleksowość a ujęcie krytyczności w wyjaśnianiu kompleksowości przez Morina i Le Moigne’a [Deep Complexity and the problem of criticality in Morin’s and Le Moigne’s accouts of complexity], s. 85–108; John L. Campbell, Owe K. Pedersen: Reżimy wiedzy: jak Stany Zjednoczone i Dania interpretowały kryzys stagflacji [Knowledge regimes: How America and Denmark made sense of the stagflation crisis], s. 109–124; Barbara Worek: Kiedy poznający podmiot jest działającą kobietą: przypadek badań feministycznych [When the cognitive subject is an active woman: The case of feminist studies], s. 125–136; Robert Chrabąszcz: Lingwistyka a współczesne paradygmaty nauki [Linguistics vs. the contemporary research paradigms], s. 137–146; Bartosz Józefowski: Evidence-based policy – nowa koncepcja dotykająca starych problemów [Evidence-based policy: A new approach to old problems], s. 147–152; Magdalena Jelonek: Niezamierzone efekty działań ludzkich, czyli o tym, czy może się udać reforma systemu szkolnictwa wyższego [Unintended effects of human action and reforms of the higher education system], s. 153–164; Marek Ćwiklicki: Tworzenie się wiedzy społecznej według teorii CRP [Social knowledge creation in the complex responsive processes theory ], s. 165–172; Miłowit Kuniński: Wyjaśnianie powstawania norm [Explaining the emergence of norms], s. 173–184; Jerzy Hausner: Tworzenie i rodzaje wiedzy społecznej – ciąg dalszy [The development and types of social knowledge – continued.], s. 185–194.
Determinanty i kierunki rozwoju badań w naukach o zarządzaniu i jakości; Determinanty wartości przedsiębiorstwa; Tworzenie i przechwytywanie wartości jako czynnik rozwoju przedsiębiorstwa; Zarządzanie jakością w rozwoju przedsiębiorstwa; Koszty jakości w zarządzaniu przedsiębiorstwem; Analiza sektorowa we współczesnej gospodarce; Wybrane problemy zwiększenia poprawności wyceny przedsiębiorstwa z perspektywy właścicielskiej; Granice społecznego charakteru i jego pomiar w działalności przedsiębiorstw; Key Performance Indicators (KPI) – kluczowe mierniki pomiaru działalności przedsiębiorstw na przykładzie portów morskich; Praktyczny wymiar KPI – granice opomiarowania procesów w dużej, złożonej strukturalnie organizacji.
Prezentowana książka jest wieloaspektowym i pogłębionym studium dotyczącym nowego spojrzenia na politykę społeczną, zgodnie z którym nie jest ona utożsamiana tylko i wyłącznie z państwem i sektorem publicznym. Autorzy skupili się na ukazaniu różnorodności producentów i dostawców usług społecznych, sposobów wielopoziomowego finansowania i wielosektorowego zarządzania zadaniami społecznymi.