Sortowanie
Źródło opisu
Książki
(34)
IBUK Libra
(1)
Forma i typ
Książki
(34)
Publikacje naukowe
(2)
E-booki
(1)
Poradniki i przewodniki
(1)
Dostępność
tylko na miejscu
(27)
dostępne
(17)
Placówka
Wypożyczalnia
(17)
Czytelnia
(27)
Autor
Kaliszewska Małgorzata
(2)
Kamińska-Małek Aleksandra (1976- )
(2)
Oleśniewicz Piotr (1968- )
(2)
Aleksander Tadeusz
(1)
Ambrosewicz-Jacobs Jolanta
(1)
Białas Marcin (nauki historyczne)
(1)
Boniecki Adam
(1)
Chorąży Ewa
(1)
Chymuk Mariia
(1)
Colonna-Kasjan Daniela
(1)
Cywińska Małgorzata (1958- )
(1)
Czopek Jakub
(1)
Dadak-Kozicka Katarzyna J
(1)
Dobrakowski Paweł
(1)
Domalewska Dorota
(1)
Dusza Bożena
(1)
Dymara Bronisława
(1)
Ferfoglia Susi
(1)
Gawlik Ewa
(1)
Godawa Grzegorz
(1)
Grabowska Tatiana
(1)
Grusiewicz Mirosław
(1)
Grzegorzewska Maria Katarzyna
(1)
Gurba Ewa
(1)
Hallada Marek
(1)
Hartman Jan (1967- )
(1)
Hońdo Leszek
(1)
Jadczak Stanisław
(1)
Kaczmarek Żanetta
(1)
Kalemba Marcelina
(1)
Karcz-Taranowicz Eugenia
(1)
Kaźmierczak Paweł
(1)
Klasińska Barbara
(1)
Knapik Eugeniusz
(1)
Kocoń-Rychter Katarzyna
(1)
Kocór Maria
(1)
Kolenda-Zaleska Katarzyna
(1)
Komorowska Hanna
(1)
Konarzewski Krzysztof
(1)
Konieczka-Śliwińska Danuta
(1)
Kosz-Szumska Justyna
(1)
Kowalewski Michał
(1)
Kowalik-Paluch Katarzyna
(1)
Kowalska-Kantyka Małgorzata
(1)
Krakowski Krzysztof
(1)
Kraus Ewa (1971- )
(1)
Kryk Gabriela
(1)
Król Dorota
(1)
Kupisiewicz Czesław
(1)
Kłoczowski Jerzy
(1)
Laskowski Mirosław
(1)
Lewandowski Marek
(1)
Leśniewski Zbigniew
(1)
Lisiecka Alina
(1)
Lorenc Joanna
(1)
Luber Dorota
(1)
Machnio Dominika
(1)
Majewski Tomasz
(1)
Mamroł Andrzej
(1)
Mateja Agnieszka
(1)
Misiejuk Dorota
(1)
Montessori Maria (1870-1952)
(1)
Musiał Emilia
(1)
Mysłek Wiesław
(1)
Nidecka Bogusława
(1)
Niktorowicz Jerzy
(1)
Nosowicz Jan Franciszek
(1)
Nycz Edward
(1)
Ostolski Paweł
(1)
Ostrowska Małgorzata
(1)
Ostrowski Kazimierz
(1)
Przewoźnik Sylwia
(1)
Puślecki Władysław
(1)
Rachwaniec-Szczecińska Żaneta
(1)
Roszak Stanisław (1966- )
(1)
Rzewucka Paulina
(1)
Sobecki Mirosław
(1)
Strzelecki Zbigniew
(1)
Szlosek Franciszek
(1)
Szloska Franciszek
(1)
Szopa Dorota
(1)
Szulc Bogdan M
(1)
Tobuła Kamila
(1)
Topa Danuta
(1)
Uberman Marta
(1)
Urbańska Magda
(1)
Urych Ilona
(1)
Waloszek Danuta (1947- )
(1)
Wasylewicz Magdalena
(1)
Wereszczyńska Katarzyna
(1)
Wierzchosławska Agnieszka
(1)
Wilczyńska Sylwia
(1)
Wysocki Marcin Michał
(1)
Zielecki Alojzy
(1)
Łabuz-Roszak Beata
(1)
Żbikowski Andrzej
(1)
Żołądź-Strzelczyk Dorota
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(3)
2010 - 2019
(5)
2000 - 2009
(25)
1990 - 1999
(2)
Okres powstania dzieła
2001-
(2)
Kraj wydania
Polska
(35)
Język
polski
(35)
Temat
Jan Paweł II (papież ; 1920-2005)
(6)
Historia
(5)
Nauczanie
(5)
Pedagogika
(5)
Szkolnictwo
(5)
Wychowanie
(5)
Nauczanie początkowe
(4)
Nauczyciele
(4)
Kształcenie
(3)
Uczniowie
(3)
Wychowanie w rodzinie
(3)
Dziecko
(2)
Historia wychowania
(2)
Holocaust
(2)
Języki
(2)
Komunikacja werbalna
(2)
Kultura
(2)
Muzyka
(2)
Młodzież
(2)
Nauczanie zintegrowane
(2)
Nauczyciele historii
(2)
Oświata
(2)
Postawy
(2)
Radzenie sobie ze stresem
(2)
Rodzina
(2)
Wsparcie społeczne
(2)
Wychowanie do wartości
(2)
Wychowanie obywatelskie
(2)
Wychowanie przedszkolne
(2)
Zmiana społeczna
(2)
Aktywność fizyczna
(1)
Andragogika
(1)
Antropologia filozoficzna
(1)
Antypedagogika
(1)
Autyzm
(1)
Badania naukowe
(1)
Barwy
(1)
Bibliotekarstwo
(1)
Boniecki, Adam (1934- )
(1)
Cele wychowania
(1)
Chrześcijaństwo
(1)
Ciąża
(1)
Czasopismo pedagogiczne
(1)
Decyzje
(1)
Depresja psychiczna
(1)
Dieta cukrzycowa
(1)
Dietetyka
(1)
Domy kultury
(1)
Dostęp do oświaty
(1)
Duchowieństwo katolickie
(1)
Dyscyplina szkolna
(1)
Dziecko autystyczne
(1)
Dziecko przewlekle chore
(1)
Dziecko w wieku przedszkolnym
(1)
Dziecko w wieku wczesnoszkolnym
(1)
E-learning
(1)
E-zdrowie
(1)
Edukacja dla bezpieczeństwa
(1)
Edukacja filozoficzna
(1)
Edukacja informacyjna
(1)
Edukacja kulturalna
(1)
Edukacja medialna
(1)
Edukacja międzykulturowa
(1)
Edukacja prozdrowotna
(1)
Egalitaryzm
(1)
Encykliki
(1)
Etyka
(1)
Etyka chrześcijańska
(1)
Europa
(1)
Filozofia
(1)
Fonoholizm
(1)
Franków, państwo
(1)
Gry i zabawy
(1)
Hermeneutyka
(1)
Historia (przedmiot szkolny)
(1)
Humanizm (postawa)
(1)
Ideologia
(1)
Improwizacja muzyczna
(1)
Informacja
(1)
Innowacje pedagogiczne
(1)
Inteligencja emocjonalna
(1)
Język dziecka
(1)
Językoznawstwo
(1)
Kaczor, Stanisław (1924- )
(1)
Katecheza
(1)
Klasa wojskowa
(1)
Kobieta ciężarna
(1)
Komparatystyka
(1)
Kompetencje komunikacyjne
(1)
Kompetencje kulturowe
(1)
Komunikacja internetowa
(1)
Komunikacja interpersonalna
(1)
Komunikacja niewerbalna
(1)
Komunikacja wizualna
(1)
Konflikt szkolny
(1)
Korczak, Janusz (1878?-1942)
(1)
Kościół
(1)
Kościół katolicki
(1)
Kraje rozwijające się
(1)
Kryzys edukacji
(1)
Temat: dzieło
Nowa Sztuka (czasopismo)
(1)
Wychowanie Fizyczne (czasopismo ; Poznań)
(1)
Temat: czas
1901-
(6)
1801-
(5)
1701-
(4)
1601-
(3)
1401-
(2)
1501-
(2)
1989-
(2)
1001-
(1)
1101-
(1)
1201-
(1)
1301-
(1)
1801-1900
(1)
1901-2000
(1)
2001-
(1)
2001-0
(1)
401-
(1)
501-
(1)
601-
(1)
701-
(1)
801-
(1)
901-
(1)
Temat: miejsce
Polska
(2)
Anglia (Wielka Brytania)
(1)
Bydgoszcz (woj. kujawsko-pomorskie)
(1)
Europa
(1)
Kraków (woj. małopolskie ; okolice)
(1)
Opole (woj. opolskie)
(1)
Rzeszów (woj. podkarpackie)
(1)
Województwo opolskie (1999- )
(1)
Województwo podkarpackie (1999- )
(1)
Węgry
(1)
Gatunek
Praca zbiorowa
(3)
Dramat amerykański
(1)
Literatura angielska
(1)
Podręcznik
(1)
Podręczniki szkolne
(1)
Dziedzina i ujęcie
Edukacja i pedagogika
(4)
Historia
(2)
Socjologia i społeczeństwo
(2)
Filozofia i etyka
(1)
Psychologia
(1)
35 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
(Biblioteka Pedagogiki Pracy / red. nauk. Henryk Bednarczyk ; T.199)
1. Ewolucja nazewnictwa oświaty dla dorosłych i trendy w tworzeniu jej teoretycznych podstaw. 2. Dzieje oświaty dorosłych w Polsce. 3. Tradycje domów kultury w Polsce. 4. Działalność edukacyjna instytutów rzemieślniczo-przemysłowych w latach międzywojennych. 5. Szkoły dla dorosłych. 6. Oświata pozaszkolna. 7. System kształcenia dorosłych z wykorzystaniem mediów masowych. 8. Edukacja kulturowa ludzi dorosłych - wybrane instytucje i niektóre formy jej realizacji. 9. Uniwersytet trzeciego wieku. 10. Cechy, trendy rozwojowe i funkcje społeczne edukacji dorosłych. 11. Globalizacyjne implikacje edukacji dorosłych w Polsce. 12. Oświata dorosłych w Polsce na początku XXI wieku. 13. Stan współczesnej refleksji andragogicznej w Polsce.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 37 (1 egz.)
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 37 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
(Biblioteka Pedagogiki Pracy - red. nauk. Henryk Bednarczyk , t.237)
1. Profesor Jerzy Niemiec doktorem honoris causa Narodowej Akademii Nauk Pedagogicznych Ukrainy: Twórcze i ciekawe życie Profesora Jerzego Niemca- laudacja z okazji otrzymania tytułu doktora honoris causa NANO Ukrainy; Oddanie nauce, prawdzie, duchowości, Perspektywiczne idee i koncepcje Profesora Jerzego Niemca- w kontekście międzynarodowym; 2. Badania komparatystyczne: analizy porównawcze i podstawy metodologiczne: Szczególne znaczenie badań porównawczych dla pedagogiki; Nauczyciel w wymiarze porównań historycznych: od nowożytności do wieku kompetencji; Komparatystyka w kontekście procesów globalizacji i procesów integracyjnych; Poradnictwo zawodowe w Szwecji w kontekście badań komparatystycznych; Miejsce pedagogiki porównawczej w planie studiów uniwersytetu pedagogicznego; Niepowodzenia szkolne- watki porównawcze; Działalność Centrum Polonistyki w Żytomierzu; Krystalizacja i zmiany modeli szkolnictwa wyższego w Europie- perspektywa porównawcza; Nowe narzędzia organizacji kształcenia w Europejskim Obszarze Szkolnictwa Wyższego; Wybrane elementy systemu edukacyjnego we Francji; Organizacja kształcenia ludzi trzeciego wieku w krajach Europy Zachodniej; Indywidualizacja procesu kształcenia uczniów w polskiej i fińskiej praktyce pedagogicznej; Transeuropejski wymiar rozwoju wyższej edukacji pedagogicznej; Edukacja ekonomiczne w Polsce na tle celów strategicznych systemów edukacji w Unii Europejskiej; Sztuka w systemach edukacji za granicą: analiza porównawcza; osobliwości świadczenia usług edukacyjnych osobom bezrobotnym w amerykańskich ośrodkach rozpowszechniania wiedzy; Czas wolny i uczestnictwo w kulturze młodzieży polskiej i francuskiej; Nowe kierunki badań komparatystycznych; 3. Teoretyczne i praktyczne analizy w szerokim kontekście badań porównawczych: Wybrane elementy wdrażania innowacyjnego kształcenia pedagogicznego w uniwersytecie klasycznym; Bezpieczeństwo jako wartość; Przygotowanie pedagogiczne kandydatów na nauczycieli; Refleksyjne podejście jako strategia podwyższania kwalifikacji zawodowych nauczyciela; Edukacja dorosłych: współczesne wyzwania; Wychowanie przedszkolne w świetle nowej podstawy programowej, czyli bliżej dziecka; 4. Wybrane problemy badań naukowych: Pochylenie się nad twórczością Tadeusza Kotarbińskiego; Konceptualizacja zmiennych oraz ich operacjonalizacja w procesie badania naukowego; Analiza danych zastanych w aspekcie metodologii badań naukowych; Nauczyciel- badacz w praktyce edukacyjnej; Eksperyment rotacyjny; Ilościowa interpretacja wyników badań; Wolność poszukiwań badawczych na tle całokształtu wartości związanych z nauka; Zjawisko mobbingu w środowisku nauczycielskim komunikat z badań; Proces boloński w polskich uczelniach pedagogicznych- wyniki badań.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 37 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
(Biblioteka Pedagogiki Pracy - red. nauk. Henryk Bednarczyk , t.126)
1. Ogólne problemy badań humanistycznych: Biografie a sytuacje dla autokreacji; Metodologia badań humanistycznych a badania pedagogiczne; Badania oświatowe na Ukrainie- podstawowe kierunki, specyfika organizacyjna, perspektywy; Pseudohipotezy i pseudoteorie (naukowe); Z podstawowych zagadnień metodologii nauk; Działalność organizatorska w badaniach naukowych; Obserwacja i eksperyment w badaniach pedagogicznych; Kryteria oceny jakościowej prac naukowych; Teorie pedagogiczne na tle transcedentalnego interpretacjonalizmu- rozważania wprowadzające; O logicznych podstawach eksperymentu; Rola interpretacji w metodologii badań społecznych; Problemy metodologiczne badania wartości społecznych w konsumpcji; 2. Próba badawcza i jej dobór: Podstawowe problemy teorii doboru próby; Dobór próby badawczej; Dylematy i decyzje metodologiczne przy określaniu minimalnej wielkości próby; 3. Charakterystyka wybranych obszarów badań pedagogicznych: Tendencje zmian w edukacji dla bezpieczeństwa- jako nowy obszar badań pedagogicznych; Kształcenie ustawiczne jako platforma edukacyjna i ważny obszar badań; Transformacja celów w edukacji jako obszar badań naukowych; Kwalifikacje zawodowe absolwentów szkół obszarem badań pedagogiki pracy; Elementy wspólne i rozbieżne standardów kwalifikacji zawodowych i standardów egzaminacyjnych; 4. Analiza i interpretacja wyników badań własnych: Kompleksowe badania eksperymentalne; Komputer jako wielofunkcyjne medium w placówkach wychowania przedszkolnego- wyniki badań; Psychologiczno-pedagogiczne przygotowanie nauczyciela przedmiotów ogólnotechnicznych; Techniczna wiedza pojęciowa uczniów szkół zawodowych; Poziom akceptacji dzieci chorych na anoreksję w rodzinie: wyniki badań; Znacznie wyboru dalszej drogi edukacyjnej przez uczniów na etapie nauki w gimnazjum- w świetle badań własnych; Znajomość pojęć szkolnych uczniów trzecich klas gimnazjum, a ich pochodzenie społeczne; O komunikacji dialogowej miedzy młodzieżą a nauczycielami- na podstawie badań własnych; 5. Rozważania różne: Demokracja- jak uczyć jej w szkole; Wybrane krytyczne poglądy na temat funkcjonowania szkoły i nauczyciela; Rozwój i awans zawodowy nauczyciela na przełomie XX i XXI wieku.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 37 (1 egz.)
E-book
W koszyku
Forma i typ
„Baku, Moskwa, Warszawa”, to powieść obyczajowa; historia życia młodego Azera, artysty plastyka, który kierując się w życiu dwiema najważniejszymi dla siebie wartościami: potrzebą wolności oraz pragnieniem miłości, staje się wiecznym imigrantem. Jego losy są opowiedziane z perspektywy osoby dorosłej, sześćdziesięcioparoletniej, przytaczającej najważniejsze zdarzenia ze swojego życia, pod kątem tych dwóch imperatywów, które nim kierowały. W ten sposób zaznajamiamy się ze skróconą historią Azerbejdżanu i kulturą tego egzotycznego kraju, także kulinarną; codziennym życiem w powojennym Baku, jak również losami chłopców z różnych republik radzieckich, wcielanych siłą do Armii Czerwonej. Zasmakujemy studenckiej rzeczywistości w Moskwie lat osiemdziesiątych ubiegłego wieku oraz poznamy obraz ówczesnej bohemy, prezentującej swoje prace na stołecznym Arbacie. Sadiq, bo tak ma na imię główny bohater i narrator tej opowieści, przechodzi różne perypetie życiowe, które wiodą go ostatecznie do wymarzonej Polski, w której osiada w okresie przemian ustrojowych Bloku Wschodniego. Recenzja Katarzyna Englot: "Mam nadzieję, że jeszcze nie znudziły Wam się moje tegoroczne odkrycia literackie, bo dziś mowa będzie o kolejnym debiucie. W połowie kwietnia bieżącego roku nakładem QES Agency ukazała się powieść „Baku, Moskwa, Warszawa” autorstwa Marcina Michała Wysockiego. Książka ta jest historią ukazującą prawdziwe losy Sadika Aszurowa, artysty plastyka azerskiego pochodzenia, który w swoim życiu kierował się dwoma największymi, a zarazem najważniejszymi dla niego pragnieniami – miłości i wolności. Dzięki opowieści głównego bohatera, a zarazem narratora, poznajemy nie tylko jego życiowe perypetie, ale również realia codziennego życia, kulturę oraz wszelaką obyczajowość rejonów Azerbejdżanu. Sadik (org. Sadiq) wpuszcza czytelnika do swojego świata odsłaniając przed nim krok po kroku, rozpoczynając od najmłodszych lat swoją życiową ścieżkę, która jak przekonacie się sami zaglądając na karty tej opowieści wiodła go w sposób często bardzo meandryczny w różne zaułki egzystencji oraz różne miejsca na świecie. Bohater sporo miejsca poświęcił swojemu pobytowi w wojsku i temu, jaki wpływ na jego późniejsze życie miały doświadczenia z tamtego okresu. Równie ważną częścią jego opowieści jest także czas studiów na Uniwersytecie w Moskwie, gdzie dostanie się w opisywanych czasach było karkołomnym wyczynem. „Baku, Moskwa, Warszawa” to subtelna, a zarazem mocna i wymowna proza dotykająca tematów takich, jak przyjaźń, miłość, wolność, spełnianie marzeń, czy odkrywanie samego siebie w nie zawsze sprzyjających okolicznościach. Postać Sadika to także obraz tego, jak pozostawać wiernym sobie, własnym marzeniom i pragnieniem, chociaż czasem mamy w życiu mocno pod górkę. Na uwagę zasługuje także tło historyczne oraz społeczno – polityczne, które także otrzymują swój donośnie wybrzmiewający w powieści ton. Nadaje to niniejszej książce jeszcze bardziej wyrazisty charakter. Język, którym bardzo umiejętnie posługuje się autor nie jest ani zbyt płytki, ani przesadnie patetyczny, co sprawia, że czytany tekst staje się jeszcze bardziej autentyczny. Całości zaś dopełnia bardzo prosta w kontekście graficznym, a jednocześnie ogromnie czytelna okładka, która z jednej strony jest jak czytamy o tym w książce m.in. odzwierciedleniem kolejnych etapów wewnętrznego rozwoju, zgodnie z kolorami kolejnych czakramów – poziomów dochodzenia do duchowego oświecenia, z drugiej natomiast bardzo dosadnie ukazuje dążenie Sadika do kariery plastycznej, które od zawsze tkwiło w jego głowie. Jeśli zatem macie ochotę na lekturę nieśpiesznie toczącej się opowieści, która jednocześnie niesie w sobie bardzo wiele odcieni ludzkiego losu, a przy okazji chcecie popodróżować nieco w wyobraźni w różne rejony świata to zapraszam Was do sięgnięcia po „Baku, Moskwa, Warszawa”. Stwórzcie dla tej historii swoją własną perspektywę." https://ksiazkowoczyta.blogspot.com/2020/05/to-co-widzisz-to-nie-rzeczywistosc.html?m=1&fbclid=IwAR3JR9nx5Cc-qX2JRizBoT_mjUwZHtKMBUHtSzSKLnekLyaq9LQc5iSg5S4 Recenzja Jarosław Czechowicz: "Książka Marcina Michała Wysockiego to dowód na to, że literacka inspiracja kryje się wszędzie, a czasami w relacji z drugim człowiekiem. Wystarczy wówczas uważnie słuchać, a potem dopisać to, co być może nie zostało powiedziane. Prosty sposób i w gruncie rzeczy prosta w swym wyrazie opowieść. Ale napisana jednak nietuzinkowo. W „Baku, Moskwa, Warszawa” najważniejsze to podkreślenie wagi oraz istoty stwierdzenia „mój czas”. Opowiedziana jest niespiesznie historia, w której nie ma też jakichś dramatycznych zwrotów akcji, choć dramaty – społeczne i polityczne – rozgrywają się w czytelnie zarysowanym tle. To budująca narracja o tym, że konsekwencja w działaniu pozwala spełnić marzenia, ale również rzecz pokazująca, jak te marzenia konfrontują się z nieprzewidywalną prozą życia. Wysocki napisał o istocie ludzkiej tożsamości i o różnych strategiach buntu. Wskazuje w tej książce, że to, co w nas najlepsze, bardzo często rodzi się jako reakcja opozycyjna wobec niesprzyjającej nam rzeczywistości. Jest w tej narracji też dużo nostalgicznej refleksji o tym, czym jest emigracja. Ale również wskazanie, że życiowa podróż może być celem samym w sobie, choć często generuje sytuacje niebezpieczne i niepokojące. Sadiq z tej powieści jest takim wschodnim Odyseuszem, który nie spodziewa się jednak tego, do jakiej Itaki dotrze. Czyta się to bardzo dobrze i z przekonaniem, że ta fikcja literacka to rzeczywiście treść czyjegoś życia. A fikcyjny bohater pochodzi z wieloetnicznego i wielokulturowego Baku, w którym jednak widoczne są animozje wynikające z tego, kto i gdzie się urodził. Azerbejdżan tych kilku dekad minionego stulecia zmienia się na równi z bohaterem. To chyba najciekawsza część tej opowieści: historia tego, skąd Sadiq Aszurow wyruszył w swoją życiową drogę. Bo najważniejsze przed tym wyruszeniem jest przecież to, co zabieramy w sercu w świat. Sielanka rodzinnych wspomnień przełamana jest akcentowaniem tego, co było trudne, bo to świadectwo dorastania pośród miłości, ale także wielu na początku niezrozumiałych antagonizmów. Baku to miejsce, z którego Aszurow wziął to, co do życia najlepsze, lecz również miasto, które z różnych powodów trzeba było opuścić. Po to, by wracać tam jako inny człowiek. Wciąż tak samo zakochany w lokalnym kolorycie. W różnych przejawach emigranckiego życia, które czasem było słodkie jak azerskie figi, ale niekiedy też dokuczliwie w swej słodkości. Najpierw interesował się kuzynką, potem sąsiadką. Przyszedł czas, że Sadiq zdecydował o życiowej fascynacji. Teatr, film, szeroko pojęta sztuka. A wraz z tym otwarcie na różnorodność ludzkiego istnienia. Baku zachowało się w pamięci jako miejsce, w którym stygmatyzowało się Ormian i gdzie władza radziecka wciąż na nowo dociskała swój ciężki but przy mniejszym lub większym rozlewie krwi. Tymczasem Wysocki pokazuje, w jaki sposób jego bohater nawiązał przyjaźnie z Ormianinem czy Rosjaninem, kwestionując jednocześnie podziały, jakie tworzą się w głowach, by pozornie porządkować rzeczywistość, a tak naprawdę tworzyć iluzję obcości, wobec której trzeba trzymać gardę. „Baku, Moskwa, Warszawa” to opowieść o tolerancji, otwartości umysłu i zbliżeniach z ludźmi, którzy niosą ze sobą te same uniwersalne historie. Spotkania i portretowane relacje burzą uprzedzenia oraz krzywdzące stereotypy. Ta książka jest trochę o odkrywaniu samego siebie w kimś, kto jest inny i pozornie daleki. Pokazuje ważność każdej relacji i dzięki temu wszyscy bohaterowie drugiego planu są tu zarysowani wyraźną kreską. To też opowieść o tym, jak wyglądają doświadczenia miłości w życiu, które tej miłości oczekuje, ale nie jest gotowe na kompromisy czyniące z uczucia zobowiązanie. Bohater książki bardzo długo szuka kobiety, która zaakceptowałaby go i która przede wszystkim tak jak on poszukiwałaby w miłości uwolnienia, a nie kojarzyła ją z szeregiem ustaleń, oczywistym planem na życie, ponurym poczuciem wygaszania uczucia na rzecz funkcjonowania w ustalonym rytmie i porządku. Dlatego też miłość nie przychodzi do Sadiqa od razu, ale Wysocki portretuje kilka interesujących relacji. Po to, by pokazać, że odwzajemnienie przywiązania musi się odbywać na pewnych uniwersalnych warunkach. Wtedy gdy ludzie chcą z uczuciem podarować sobie wolność. Bo przecież cała ta książka będzie również historią poszukiwania życiowej wolności. W każdym wymiarze, choć bez definiowania i określania. Marcin Michał Wysocki proponuje nam czytelnicze obcowanie z takim rodzajem bohatera, którego nie można nie polubić. Poczciwość i pewna ugodowość światopoglądowa idą w parze z zauważalnym spokojem Sadiqa. Dzięki zdystansowaniu do najtrudniejszych nawet doświadczeń życiowych otrzymujemy także wyjątkowo stonowaną narrację, w której bolesne momenty życia opowiadane są w taki sposób, że z każdego gorzkiego doświadczenia wynika jakaś nauka dla bohatera. Czasem odnosi się wrażenie, że ta jego poczciwość prowadzi donikąd. Że przydarzą mu się tylko ograniczone okoliczności życiowe. Że w tym buncie i wędrówce nie ma jakiejś dynamiki, wszystko dzieje się bardzo ewolucyjnie. Ale to nie jest opowieść o tym, jak tożsamość wydobywa się z walki. Raczej o mądrości akceptowania tego, na co nie ma się wpływu, przy jednoczesnej czujności, pamiętaniu, by bacznie się rozglądać. Zmiana życiowego azymutu może się kryć w przypadkowo poznanej osobie. Nie trzeba tej zmiany wymuszać przez walkę, spalanie się, emocjonalną wojnę o siebie i świat. „Baku, Moskwa, Warszawa” to również książka o życiowej pasji. Bohater słyszy z ust swoich rozmówców różne definicje sztuki. Od samego początku chce jednak stworzyć swoją. Sztuka ma być dla niego nie tyle wartością, ile przede wszystkim pojęciem, w którym odnajdzie się egzystencjalny sens. Idziemy drogą twórcy, który poszukuje. Czasem zarzuca sobie zbytnią zachowawczość, ale ostatecznie podąża ku chłopięcemu celowi – ku byciu artystą. W tym znaczeniu możemy obserwować na kartach tej książki, że opowiadana rzeczywistość chce być oddana bardzo plastycznie. Dziełem sztuki w opisie może stać się prozaiczna czynność, spotkanie czy nawiązana relacja. Wysocki opowiada nam historię człowieka, który chce znaleźć uniwersalny wyraz dla wszystkich, najbardziej nawet bolesnych życiowych doświadczeń. I w narracji widać te próby. Całość tworzy zatem wrażenie pamiętnika z czasu doświadczania sztuki oraz artyzmu życia. Bo choć potrafi opowiedzieć o okrucieństwie i ludzkiej podłości, jest to jednak książka mająca dawać nadzieję. Tę prostą, ale również nadzieję, że każdy z nas może odnaleźć życiową drogę, jakkolwiek nieprzychylne byłyby mu okoliczności. Autor nie opisuje tego dydaktycznie, za co jestem mu wdzięczny. Rzadko zdarza się czytać opowieść tak pogodną i tak jednocześnie czułą na to, że owa pogoda ducha to nie przejaw nieodpowiedzialnego optymizmu. Bardzo budująca książka. " https://krytycznymokiem.blogspot.com/2020/04/baku-moskwa-warszawa-marcin-micha.html Recenzja Tomasz Kosik "W poszukiwaniu wolności i miłości Poczucie wolności i miłości to jedne z najważniejszych wartości w życiu człowieka. To one dla wielu z nas są sensem życia. Również dla Sadiqa Aszurowa bohatera oraz narratora powieści obyczajowej „Baku, Moskwa, Warszawa” autorstwa Marcina Michała Wysockiego. Już w maju nakładem QES Agency pojawi się książka oparta na prawdziwych wydarzeniach. E-book dostępny jest już na stronie https://dobry-audiobook.pl/baku-moskwa-warszawa-p-986.html. Dlaczego warto poznać tę historię? Powodów jest wiele. Jak choćby ten, że dzięki niej docenić możemy to, że będąc ludźmi wolnymi, możemy pełną piersią czerpać radość z miłości wokół nas. To, co ujęło mnie w tej książce to historia człowieka – emigranta, który odbywając życiową podróż niesie ze sobą bagaż jakże ważnych doświadczeń, które kształtują jego osobowość. Jak sam Autor przyznaje, książka ta nie jest dokumentem, ani reportażem. Jest prawdziwym obrazem życiowej drogi Ajdyna Łazimowa. Autor książki skrupulatnie opisuje nam wydarzenia, jakich doświadczył bohater. Jego losy poznajemy z perspektywy osoby dorosłej. To jej oczami zobaczyć możemy ową drogę, która choć nie łatwa, uświadamia nam, jak bardzo pragnienie miłości i wolności określa kierunki naszych działań. Poznajemy Sadiqa Aszurowa, który już od młodzieńczych lat fascynował się teatrem i rysowaniem. Również książki były w jego życiu nieodłącznym elementem. Sadiq pochodzi z małej wsi nieopodal Baku. I to właśnie od stolicy Azerbejdżanu rozpoczynamy tę niezwykłą podróż po życiu artysty. Na kartach tej powieści poznajemy obyczaje, kulturę oraz historię kraju. Możemy z bliska przyjrzeć się powojennym realiom, jakich doświadczył bohater tej powieści. Poznajemy również burzliwe losy młodych chłopaków, przymusem wcielanych do Armii Czerwonej. Wojsko również dla Sadiqa okazało się przerwaniem marzeń o rozwijaniu swojego plastycznego talentu. Jednak miłość Artysty do rozwoju swojej pasji pokierowała jego losy ku scenografii. Podejmując pracę w wytwórni filmowej mógł rozwijać swój warsztat, dzięki czemu trafił na studia do Moskwy, która okazała się kolejnym przystankiem na życiowej mapie Azera. Poznaje wówczas życie moskiewskiej społeczności lat osiemdziesiątych XX wieku. To właśnie tutaj doświadcza pierwszej miłości, a także „wykorzystując” swój plastyczny talent podejmuje się rysowania portretów ludzi. To tutaj również poznaje Grażynę, miłość swojego życia, która rzuci jego losy do Polski okresu przemian ustrojowych. Warszawa okazuje się jego ostatnim przystankiem. Czy miasto to będzie dla niego bezpiecznym azylem? Czy będzie mu dane w tym mieście w pełni cieszyć się poczuciem wolności i miłości? Warto sięgnąć po tę powieść i poznać historię człowieka, który odbywając niezwykłą podróż kierował się maksymą „tam dom Twój, gdzie serce Twoje”. To, co równie ważne, to nauka płynąca z historii Sadiqa Aszurowa. Często narzekamy, nie doceniamy tego, co mamy wokół siebie. Lecz jak się okazuje nie raz jest to marzeniem wielu, którzy oddaliby wiele, by czerpać radość z poczucia wolności i miłości. Warto sięgnąć po tę powieść, dzięki której dokonać możemy wewnętrznego rachunku. Zdecydowanie polecam." http://www.czyt-nik.pl/recenzje/w-poszukiwaniu-wolnosci-i-milosci/ Recenzja asiaczytasia: "Rok 2020 już mogę okrzyknąć rokiem bardzo dobrych książek. Żywica, Uczeń Nekromanty czy Dziewczyny znikąd to tytuły, która zagwarantowały mi ucztę czytelniczą. Do tego grona dołączyła kolejna powieść - Baku, Moskwa, Warszawa. Fabuła Bohaterem książki jest Azer Sadiq. Podróż przez jego życie zaczynamy w powojennym Baku. Będziemy mieli okazję liznąć trochę historii, kultury, a także kuchni tego miejsca. Trafimy w etniczny kocioł, gdzie narodowość i rodzinne uprzedzenia determinują stosunek do sąsiada. Będziemy mogli poczuć zimno i potaplać się w błocie z rekrutami Armii Czerwonej. Sadiq po odsłużeniu w wojsku ukończył liceum plastyczne w Baku i podjął pracę w lokalnej wytwórni filmowej. Znalazł zajęcie, które pokochał i do którego miał talent. Udało mu się dostać do szkoły filmowej w Moskwie. Tutaj rozpoczyna się studenckie życie - kluby, spotkania towarzyskie, zawoalowane dyskusje i pogoń za funduszami na to przesiąknięte winem i wódką życie. Przy okazji możemy zobaczyć Moskwę czasów pierestrojki. W końcu Sadiq ląduje w Polsce. Z jego perspektywy na Zachodzie. W kraju butnych ludzi, którzy nie dali się stłamsić Imperium Zła. Baku, Moskwa, Warszawa to historia człowieka. Ludzie zwracają uwagę na różne wartości. Dla Sadiq'a najważniejsze są miłość i wolność. Te dwa rzeczowniki są myślami przewodnimi tej historii. Kiedy zastanowić się głębiej dochodzę do wniosku, że są atrybutami człowieczeństwa, chociaż ich definicje mogę być dla każdego nieco inne. Narratorem w książce jest Sadiq. Z perspektywy dorosłego człowieka opowiada o tym co przeżył, o miejscach w których mieszkał i ludziach, których poznał. Podkreślić muszę, że jest postać fikcyjna, ale Marcin Michał Wysocki pisząc tą powieść zainspirował się życiem znajomego scenografa i malarza pochodzącego z Baku. Ile w tej historii jest jego życie, to wie tylko autor i zainteresowany. Postać fikcyjna, a jednak podczas czytania książki się o tym zapomina. Pierwszoosobowa narracja zbliża czytelnika do Sadiq'a dając mu realne wymiary. Ja wręcz złapałam się na tym, że myślałam, że czytam pamiętnik. Niesamowite wrażenie. Kolejna sprawa, która zachwyciła mnie w tej książce to odmalowanie miejsc, po których tułał się bohater. Nie wiem czy przyczyniła się do tego wiedza autora, research czy człowiek, który zainspirował go do napisania tej książki. Przypuszczam, że wszystko po trochu. Najważniejsze, że efekt końcowy jest świetny. To nie jest tylko spisanie historii, regionu narodu, człowieka. Marcin Michał Wysocki pokazał sposób myślenia i emocje tych ludzi. Mój ulubiony fragment to reakcje mieszkańców Baku na poczynania Regana i nakręcającą się spiralę zbrojeń. Oni nie rozumieją politycznych rozgrywek, nie czują o co tyle halo z określeniem Imperium Zła. Żyją lokalnie, a nie globalnie. Podsumowanie W bibliotece miejskiej była kiedyś półka Historie ludzi różnych kultur. Lubiłam przeglądać pozycje, które na niej stały. Książki, pozornie bez żadnej myśli przewodniej, po prostu o ludziach i ich życiu. Dla mnie były to książki, które otwierały oczy i pozwalały spojrzeć na świat z szerszej perspektyw, chociaż opowiadały o malutkich enklawach. Były krokiem za własny płot. Taką książką jest Baku, Moskwa, Warszawa. Wydarzenia historyczne są tłem dla życia bohatera. Przedstawia i interpretuje je po swojemu. Jednak najważniejszy jest on sam, jego życie, wybory i wartości, które reprezentuje. Urodzony i wychowany w zamkniętej uciskanej społeczności, a jednak obywatel świata niestrudzenie goniący za marzeniami. " https://www.asiaczytasia.pl/2020/05/baku-moskwa-warszawa-marcin-micha.html?fbclid=IwAR0_LAQozkSPEkpICd1l3i_x3Yp6Vjj3cYrz41vDwWm7RN57v6p5z8H69YU Recenzja Blog Powieścidło: "Baku, Moskwa, Warszawa" jest pierwszą pozycją wydawnictwa QES Agency wydawaną w formie papierowej. Jest debiutem, jednak bardzo udanym. Marcin Michał Wysocki, autor publikacji naukowych i historycznych, przelał na karty powieści obyczajowej historię życia Sadiqa, artysty plastyka, którego to los połączony jest z trzema wymienionymi w tytule miastami: Baku, Moskwą i Warszawą. Jego postać zainspirowana jest prawdziwymi wydarzeniami z życia azarskiego scenografa filmowego i portrecisty, Ajdyna Łazimowa.Dla głównego bohatera, a zarazem narratora książki, najważniejszymi wartościami, których poszukiwał w tych krajach i które to były dla niego życiowym celem była wolność i miłość. To te cechy od najmłodszych chwil życia protagonisty przewijają się na kartach tej powieści. Podobała mi się autentyczność, z jaką przedstawiane zostały losy Sadiqa. Historie, które przeżywał ukazane zostały w wiarygodny sposób, trudności, z jakimi się wzmagał były przyziemne, ludzkie, lecz ciekawe i wciągające, a narracja prowadzona przez niego toczyła się płynnie. Podział na części był logiczny i uporządkowany, rozdziały zamknięte zostały w odpowiednio długich ramach stronicowych, dlatego też nie napotkałam się podczas lektury na chwile, kiedy mogłam się gdzieś pogubić czy zastanawiać, dlaczego coś odbywa się tak, a nie inaczej. Może to tylko moje odczucie, jednak podczas lektury wydawało mi się, iż autor dostosował język, w jakim pisał to dzieło do wieku bohatera: inaczej tworzone były zdania oraz użyte zostało inne słownictwo za czasów młodości, a inaczej już w dojrzalszym wieku postaci. Dodatkowo prawdziwość wzmacnia tło historyczne i kulturowe wydarzeń: mamy możliwość poznania multikulturowego świata Azerbejdżanu, komunistycznej Rosji i ostatecznie wolnej Polski. Mogę śmiało stwierdzić, iż jest to na pewno wyjątkowa pozycja, po którą można śmiało sięgnąć. Zaryzykowałabym nawet stwierdzeniem, iż jest to jedna z lepszych książek, która ma swoją premierę w tym roku. Serdecznie polecam!
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Książka
W koszyku
Wstęp; Dlaczego; Pamięć Holokaustu i edukacja dla Europy; W świetle późniejszej historii; Uczymy wszystkiego od początku; Uczyć wszędzie, a szczególnie w Polsce; Długi cień Bełżca; W duchu pojednania; Spróbujmy zrozumieć; Przeciw milczeniu i obojętności; To oczywiste; Ludowy stereotyp Żyda a Zagłada; Córka generała Franco; Co trzeci spośród nas; A słońce świeciło i nie wstydziło się; Dlaczego warto uczyć o zagładzie Romów?; O godne miejsce wśród ofiar. Holokaust i eksterminacja Romów w okresie II wojny światowej; Historia i pamięć Zagłady- śladami Centralnej Żydowskiej Komisji Historycznej; Postawy młodzieży polskiej wobec Holokaustu. Badania z lat 1997-2000.; Problematyka Holokaustu w Internecie
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 37 (1 egz.)
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 37 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1. Uwagi krytyczne 2. Rys historyczny 3. Metoda Case Dei Bambini 4. Jak nauczycielka powinna odbywać lekcję?5. Tryb życia w Case dei Bambini 6. Ćwiczenie mięśni 7. Przyroda w wychowaniu 8. Roboty ręczne 9. Kształcenie zmysłów. 10. Przyrządy do kształcenia zmysłów 9. Wykształcenie umysłowe 12. Nauka czytania i pisania 13. Początki arytmetyki 14. Wnioski i wrażenia
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 37 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1. Ciąża i narodziny, 2. Pierwsze dni w rodzinie i społeczeństwie, 3. Okres niemowlęcy, 4. Codzienność małego dziecka, 5. Początki edukacji - edukacja domowa, 6. Niebezpieczeństwa wieku dziecięcego, 7. Dzieci niechciane
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 37 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
(Nauczyciele - Nauczycielom ; t. 17)
Zawiera: Część I Zabawa, radość i szczęście w literaturze i życiu dzieci, młodzieży, dorosłych: Rozdział I. Poszukiwanie nowych znaczeń, kontekstów i przestrzeni zabawy: 1. Zabawa, radość i szczęście jako cel sam w sobie - stan istnienia; 2. Zabawa a cechy dziecięcości; 2.1. Przejawianie i wyrażanie uczuć; 2.2. Specyficzne cechy umysłowości dziecka; 2.3. Kontakt z rzeczami; 2.4. Specyfika społecznych kontaktów dziecka; 2.5. Dziecięce spotkania ze światem przyrody i sztuki; 2.6. Kod dziecięcego języka jako istotna cecha dziecięcości; 3. Humor, komizm, śmiech, radość bawienia się i zabawy; 4. Przestrzenie życia i przestrzenie zabawy; 5. O dwóch ważnych niedopowiedzeniach w literaturze przedmiotu o zabawie. Rozdział II. Teksty literackie źródłem wiedzy o egzystencjalnych, społeczno-moralnych, estetycznych i poznawczych cechach zabawy: 1. Czytaj i baw się z nami, czyli różne barwy zabawy w literaturze; 2. Zabawa jako stan istnienia i źródło radości dla niezbyt dużych dzieci - śladami książek Marii Kownackiej i Wandy Chotomskiej; 3. Fikcja, fantazja i rzeczywistość w zabawach inspirowanych książkami Juliana Tuwima i Kornela Makuszyńskiego; 4. Społeczno-moralne, witalne i hedonistyczne cechy zabaw bohaterów książek Astrid Lindgren; 5. Żywioł zabawy. Rozdział III. Radość zabawy w życiu dzieci i młodzieży: 1. Lekcje, których za mało w naszych szkołach - uczenie się kompleksowe z bliska; 1.1. Dziecko jako osoba. Uczeń jako człowiek; 1.2. „Omne trinum perfektum” - co potrójne, to doskonałe - trójdzielna budowa kompleksów; 1.3. Żywioł radości i zabawy w uczeniu się - nauczaniu kompleksowym; 1.4. Przestrzenie - obszary współdziałania. Bliżej integracji rzeczywistej; 1.5. Dominanty działań kompleksowych, czyli sztuka wybierania i odrzucania; 2. Zabawa i taniec na zajęciach kompleksowych w szkole podstawowej; 2.1. Rozmyślania nauczyciela; 2.2. Atmosfera i sztuka projektowania - lekcja projektująca; 2.3. Bierzemy udział w realizacji kompleksu (3 lekcje); 2.4. Bawimy się w teatr; 2.5. Zakończenie zajęć. Refleksja i samoocena; 3. Zabawa i taniec na zajęciach kompleksowych w gimnazjum; 3.1. Rozmyślania nauczyciela i jego asystentów; 3.2. Projektowanie - stwarzanie sytuacji do swobodnych wypowiedzi; 3.3. Lekcje ćwiczeniowo-badawcze na temat; 3.4. Spójrzmy na siebie, oceńmy wyniki naszej pracy; 3.5. Rozmyślania końcowe, czyli poza dane informacje; 4. Zabawa i taniec na zajęciach kompleksowych w liceum; 4.1. Myśl o sławie, nie zawsze służy sprawie; 4.2. Znów o sztuce projektowania; 4.3. Reportaż z bliska, czyli bogactwo działań realizacyjnych; 4.4. Wyniki końcowe, nie zawsze typowe; 4.5. Nagroda wierszem dla wytrwałych w poszukiwaniu radości i szczęścia; 5. Radość i optymizm jako dar i nadzieja Problemy - Poszukiwania - Inspiracje; Streszczenie; Streszczenie angielskie. Część II Zabawa, taniec, radość i szczęście w poezji oraz w twórczości dzieci i młodzieży: Rozdział I. Wokół zabawy, tańca, radości i szczęścia; 1. W poszukiwaniu szczęścia i radości; 2. Manifestacja radości i szczęścia - zabawa i taniec w życiu człowieka; 3. Sposoby wyrażania szczęścia i radości w twórczości - czyli słów kilka o sztuce poetyckiej. Rozdział II. Poezja o zabawie i tańcu: 1. Zabawa w poezji dla dorosłych - tytułem wprowadzenia; 2. Zabawa w poezji dla dzieci; 3. Wiersze dzieci i młodzieży o zabawie; 4. Taniec w poezji dla dorosłych i dzieci oraz w wierszach przez dzieci i młodzież tworzonych; 5. Zabawa i taniec w poezji a droga do radości, szczęścia - uwagi końcowe. Rozdział III. Uczymy się kompleksowo: 1. Wstępne spojrzenie na kompleks; 2. Struktura kompleksu; 3. Lekcje ćwiczeniowo-badawcze; 3.1. Wielopostaciowość szczęścia w twórczości poetyckiej; 3.2. „Kontrast”: radość - cierpienie podstawą ludzkiej egzystencji; 3.3. Zabawa i taniec w literaturze jako stan istnienia, żywioł, forma przejawiania kultury i dialog ze światem; 3.4. Humor a gra o ludzkie szczęście; 4. Lekcje podsumowujące; Problemy - Poszukiwania - Inspiracje; Streszczenie; Streszczenie angielskie. Część III Zabawa w muzyce pieśni i tańcu: Rozdział I. Śpiewaj i baw się z nami: 1. Zabawa w muzycznych działaniach dziecka; 1.1. Ja, ty, my... czyli o zabawie muzycznej więcej; 1.2. Rozwój zdolności ogólnych i muzycznych w procesie zabawy; 1.3. Czynniki wyzwalające i hamujące potrzebę zabawy; 1.4. Zabawa naturalną potrzebą i cechą dziecięcości; 1.5. Intersemiotyczny i autokreacyjny charakter zabawy; 2. Radość muzykowania a sytuacja ucznia i nauczyciela w szkole; 2.1 Formy muzyczne i rodzaje aktywności wyrażone zabawą; 2.2. Swobodna i kierowana działalność dziecka zainspirowana zabawą, czyli o nową jakość nauczania muzyki w szkole; 2.3. Co każdy nauczyciel o zabawie wiedzieć powinien; 2.4. Gdzie szukać inspiracji do zabawy muzycznej; 2.5. Zainteresowania czynnikiem wzmagającym potrzebę zabawy; 3. Systemy nauczania muzyki uwzględniające treści zabawowe; 3.1. Ruch i zabawa w systemie nauczania Emila Jaquesa-Dalcroze’a oraz Rudolfa Labana; 3.2 . Zabawa wyrażona śpiewem w systemie Zoltana Kodaly’a; 3.3. Gra na instrumentach ulubionym zajęciem dziecka wg. Shinichi Suzuki. i Carla Orffa; 3.4. Zabawa w systemie Edwina Eliasa Gordona przybliżająca dziecko do muzyki; 3.5. Zintegrowana pedagogika muzyczna specyficznym rodzajem aktywności twórczej dzieci i młodzieży; 4. Zabawa i zabawowe działania dziecka w rodzinie; 4.1. Więzi rodzinne i uczuciowe kształtowane przez zabawę; 4.2. Małe dziecko i dziecięce działania zabawowe (śpiewanki, przytulanki, melobajki, dobranocki, kołysanki); 4.3. Zabawy muzyczne w rodzinie; 4.4. Zabawy przekazywane w rodzinie przez dziadków znakiem tradycji i przeszłości; 4.5. Zabawy domowe kształtujące więzi rówieśnicze; 5. Katalog dobrej zabawy w domu, szkole, oraz w grupie rówieśniczej. Rozdział II. Piosenki, pląsy i tańce dzieci w różnym wieku: 2.1. Bogactwo motywów i wątków ludycznych w treściach piosenek dziecięcych i pieśni; 2.2. Muzykujemy i bawimy się dźwiękami; 2.3. Ruch pląsy i tańce na zajęciach muzycznych dzieci różnych grup wiekowych; 2.4. Zabawa czynnikiem wzmagającym potrzebę ekspresji muzyczno-ruchowej i poczucie własnej wartości; 2.5. Uspołeczniająca i wychowawcza rola zabaw muzycznych i tańców. Rozdział III. Zabawa muzyczna w działaniach twórczych uczniów i studentów - przykładowe kompleksy zajęć: 3.1. Kompleks zajęć dla młodzieży szkolnej nt. Fryderyk Chopin to wielki ale jeszcze mało znany Polak i muzyk; 3.2. Kompleks zajęć dla studentów nt. Pieśni, muzyka i tańce różnych epok. Problemy - Poszukiwania - Inspiracje; Streszczenie; Streszczenie angielskie. Antologia Bliżej zabawy, radości i szczęścia Część pierwsza: Jak dawniej bawiono się, radowano, zabawiano? - od Renesansu do przełomu XIX i XX wieku Część druga: Bliżej naszych czasów - zabawa radość i szczęście w poezji dla wszystkich Część trzecia: Dar poetów dla dzieci i młodzieży - wiersze o zabawie, zabawkach, tańcu i radości Część czwarta: Być dzieckiem, uczniem, poetą - wiersze współczesnych dzieci i młodzieży o radości, zabawie, tańcu i szczęściu Część piąta: Studenci pedagogiki bawią się, rymują - radości, szczęścia poszukują... 15 wierszy dla Ciebie Czytelniku! i Ty bądź artystą
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 37 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Cz.I Literaturoznawstwo i translatoryka: 1. I ty zostaniesz Frankensteinem: Frankenstein Mary Shelley w interpretacji psychoanalitycznej, feministycznej i marksistowskiej, 2. Współczesne tłumaczenia białoruskiego "Tristana" jako środek edukacji międzykulturowej, 3. Dokumentacja Unii Europejskiej - wyzwanie dla tłumaczy, 4. Kilka uwag o kształceniu tłumaczy języków obcych w Polsce, 5. Problemy nieprzekładalności tekstów urzędowych. Cz.II Językoznawstwo: 1. Zapożyczenia niderlandzkie w rosyjskich żargonach i złodziejskim argot, 2. Zapożyczenia w grupach leksykalno-semantycznych i gniazdach derywacyjnych, 3. Rola terminu w referencjalnej i tematycznej organizacji dyskursu akademickiego, 4. Język rosyjski we współczesnej Europie. Cz.III Glotodydaktyka: 1. Językowy obszar świata w glottodydaktyce, 2. Kształcenie języków obcych w kontekście przemian społecznych i kulturowych w Europie, CZ.IV Edukacja ustawiczna wirtualnych nauczycieli logopedów
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 37 (1 egz.)
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 37 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Zawiera: Cz. I Edukacja historyczna: 1. Dlaczego warto uczyć historii?; 2. Od historii naukowej do historii szkolnej; 3. Nauczyciel historii. Cz. II Nauczyciel historii w procesie dydaktycznym: 1. Cele edukacji historycznej; 2. Formy organizacyjne edukacji historycznej; 3. Metody nauczania historii; 4. Środki dydaktyczne w edukacji historycznej; 5. Źródła historyczne; 6. Lekcja historii; 7. Pozalekcyjne i pozaszkolne formy edukacji historycznej; 8. Ocenianie. Cz. III Nauczyciel historii w działaniu: 1. Programy nauczania historii; 2. Planowanie pracy dydaktycznej nauczyciela historii; 3. Indywidualizacja nauczania; 4. Nauczyciel w zespole; 5. Rozwój zawodowy nauczyciela historii.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 37 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Gatunek
Wstęp. Część I. Obraz i wyzwania współczesnej edukacji. Rozdział 1. Zmiana społeczna a edukacja. Rozdział 2. Cele i zadania edukacji jutra – dyskurs interdyscyplinarny. Rozdział 3. Metody i formy aktywizacji edukacyjnej osób dorosłych. Część II. Kultura u podstaw edukacji. Rozdział 1. Wpływ edukacji kulturowej z pogranicza dziedzin na profilaktykę stresu i kierunki rozwoju edukacji jutra. Rozdział 2. „Piękno uspołecznione”. Poglądy Johna Ruskina na społeczeństwo i wychowanie. Rozdział 3. Nauczyciel kształcenia zintegrowanego jako przewodnik po kulturze – raport z badania. Rozdział 4. Założenia organizacyjno-metodyczne edukacji muzycznej dzieci młodszych a praktyka szkolna. Rozdział 5. Możliwości wykorzystania technik muzykoterapii w edukacji. Część III. Edukacja moralna i etyczna w rozwoju jednostki i instytucji. Rozdział 1. Wychowanie moralne i jego konsekwencje w poglądach i zachowaniach młodzieży. Rozdział 2. Wyobraźnia moralna dzieci w kontekście rozważań nad wychowaniem moralnym. Część IV. Patriotyzm i edukacja obronna w rozwiązywaniu problemów współczesnego świata. Rozdział 1. Wychowawca i działanie wychowawcze w wychowaniu patriotycznym. Rozdział 2. Tożsamość narodowa i patriotyzm uczniów klas wojskowych w Polsce i studentów wojskowej uczelni wyższej jako istotne elementy bezpieczeństwa narodowego. Rozdział 3. Treści szkolenia w Siłach Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej. Rozdział 4. Edukacja wojskowa w opinii uczniów pierwszej edycji programu certyfikowanych wojskowych klas mundurowych – porównanie. Rozdział 5. Selected problems of defence training in Poland. Część V. Przyszłość i przeszłość w edukacji zdrowotnej. Rozdział 1. Medycyna cyfrowa – nowe wyzwania społeczne. Rozdział 2. Czy edukacja zmienia świadomość żywieniową chorych na cukrzycę? Rozdział 3. Wiedza kobiet w wieku prokreacyjnym na temat zdrowego odżywania w ciąży. Rozdział 4. „Dach czy fundamenta?” – problematyka zdrowotna na łamach „Wychowania Fizycznego” z lat 1920-1939 w perspektywie przełomu dwoistości w pedagogice. Część VI. Rola wsparcia edukacyjnego w eliminowaniu zagrożeń społecznych. Rozdział 1. Społeczne uwarunkowania świadomości młodzieży Ochotniczych Hufców Pracy. Rozdział 2. Postawy rodzicielskie jako czynnik ryzyka wystąpienia depresji wśród młodzieży. Rozdział 3. Obraz nastoletniego samobójcy. Rozdział 4. Wsparcie rodzin z dzieckiem ze spektrum autyzmu we wczesnym wspomaganiu w teorii i praktyce. Rozdział 5. Znaczenie opieki wytchnieniowej dla rodziców osób o niepełnej sprawności jako formy wsparcia – rozważania wstępne. Rozdział 6. Przygotowanie uczniów z umiarkowana i znaczną niepełnosprawnością intelektualną do samodzielności.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 37 (1 egz.)
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 37 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Gatunek
Wstęp. Część I. Organizacja pracy w szkole. Rozdział 1. Szkoła równych szans? (raport z badań wśród nauczycieli). Rozdział 2. Mediacje w szkole jako forma wsparcia w środowisku oświatowym – w opiniach młodzieży akademickiej. Rozdział 3. Siła czy wytrwałość? – Pytania o czynniki warunkujące poczucie sprawstwa. Rozważania w świetle wyników badań własnych. Rozdział 4. Tworzenie projektu edukacyjnego – współdziałanie czy zakamuflowana praca indywidualna? Rozważania w kontekście wyników badań własnych. Rozdział 5. Problemy kierowania szkołą na łamach „Nowej Szkoły” (1945-2017). Część II. Kompetencje i obszary pracy nauczyciela we współczesnej szkole. Rozdział 1. Znane i nieznane wymiary innowacji nauczycielskiej. Kontekst badawczy. Rozdział 2. Wspierające wymiary komunikacji językowej w praktyce edukacyjnej szkoły i w pracy dydaktyczno-wychowawczej nauczyciela. Rozdział 3. Pedagogiczne uwarunkowania relacji interpersonalnych rodziców i nauczycieli wybranych szkół podstawowych. Rozdział 4. Znaczenie dotyku w edukacji. Model węgierski. Część III. Potencjał edukacji przedszkolnej i zintegrowanej. Rozdział 1. Prawo dziecka do nauki w edukacji wczesnoszkolnej. Rozdział 2. „What we will learn in our youth…” – that it to say, to reasonably support the development of a child’s creative potential. Rozdział 3. Dyscyplina w przedszkolu – wspólne ustalanie zasad czy narzędzie do kierowania grupą? Rozdział 4. Wartości estetyczne przyrody w wytworach plastycznych uczniów kończących edukację wczesnoszkolną. Część IV. Edukacja medialna w instytucjach edukacyjnych. Rozdział 1. Edukacja w społeczeństwie technokratycznym i informacyjnym. Spojrzenie krytyczne i horyzontalne. Rozdział 2. Edukacja cyfrowa, czyli jaka? Rozdział 3. Emocjonalne funkcjonowanie „cyfrowych” uczniów we wczesnym wieku szkolnym. Rozdział 4. Profilaktyka i terapia fonoholizmu wśród uczniów szkół podstawowych. Rozdział 5. Poszukiwanie informacji przez studentów – raport z badań pilotażowych. Rozdział 6. Uczenie się nie musi być monochromatyczne. Kolor jako czynnik mogący wspomagać uczenie się. Część V. Młodzi dorośli jako podmiot oddziaływań edukacyjnych. Rozdział 1. Przeżycie – przebudzenie – przemiana. Inicjacyjne dynamizmy egzystencji ludzkiej w motywowaniu studentów pedagogiki i pracy socjalnej do (samo)doskonalenia kompetencji hermeneutycznych. Rozdział 2. Pojęcie wdzięczności w opinii osób u progu dorosłości. Rozdział 3. Inteligencja emocjonalna studentów – przyszłych nauczycieli. Rozdział 4. Wybrane problemy aktywności fizycznej studentów Uniwersytetu Mikołaja Kopernika – kontekst doświadczeń sportowych i wychowania rodzinnego. Rozdział 5. About the need of preparation of candidates for teachers for cooping with stress at school and supporting students in this range.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 37 (1 egz.)
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 37 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Słowo o Jubilacie. Bibliografia prac prof. dr hab. Mariana Śnieżyńskiego za lata 1968-2000. Kilka słów wprowadzenia do konferencji. Część I: Edukacja prorodzinna w okresie transformacji. Ewolucyjne przemiany współczesnej rodziny polskiej; Kultura pedagogiczna rodziców: wyzwanie i czynnik stymulacji rozwoju młodego pokolenia Polaków; Osobowościowe determinanty konfliktu międzypokoleniowego w rodzinie; Edukacja pedagogiczna rodziców - ważny element systemu polityki prorodzinnej; O potrzebie przygotowania młodzieży do małżeństwa i rodzicielstwa; Edukacja do życia w rodzinie - stan i potrzeby; Wyzwania przyszłości a wychowanie prorodzinne. Część II: Polska rodzina w dobie przeobrażeń społeczno-kulturowych. Korczak i rodzina; Kościół - rodzina i wychowanie; Katolicki wzór małżeństwa w wychowaniu prorodzinnym; Rola Kościoła katolickiego w przygotowaniu ludzi młodych do świadomego podejmowania ról małżeńskich i rodzicielskich; Rodzina wiejska w dobie zmian społeczno-ustrojowych; Tradycje i obyczaje w wychowaniu rodzinnym; Pomoc państwa rodzinom bezrobotnym; Rodzinne uwarunkowania bezdomności; Aksjologiczne podobieństwa i różnice rodziców i dzieci; Edukacyjne zadania szkoły rodzenia. Część III: Zadania rodziny w realizacji edukacji prorodzinnej. Oddziaływanie wychowawcze rodziny a pola wpływów "pedagogiki prorodzinnej" w warunkach demokracji; Wpływ rodziny na system wartości współczesnej młodzieży; Wychowanie rodzinne do roli matki; Postawy maturzystów wobec dziecka nienarodzonego; Rozwijanie podmiotowości dziecka w rodzinie przygotowaniem do pełnienia odpowiedzialnych ról życiowych; Sąd młodzieży o małżeństwie; Zapomniane dziecko; Znaczenie ciągłej pedagogizacji rodziców dla wychowania prorodzinnego dziecka; Rodzina - skarbnica wzorów spędzania czasu wolnego dzieci klas młodszych; Miejsce rodziny w realizacji zadań współczesnej szkoły z zakresu edukacji zdrowotnej; Rodzina w wypowiedziach werbalnych i plastycznych dzieci; Rola środowiska rodzinnego w wychowaniu dzieci przebywających w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Krakowie. Część IV: Wychowanie psychospołeczne i seksualne w rodzinie. Natura i cel wychowania seksualnego w świetle nauki Kościoła; Wychowanie psychoseksualne w rodzinie; Społeczne funkcjonowanie osób upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim w rolach rodzinnych; Psychospołeczne aspekty funkcjonowania rodzin z problemem bezrobocia; Powinności państwa względem rodziny w zakresie wychowania seksualnego dzieci i młodzieży. Część V: Zadania szkoły w realizacji edukacji prorodzinnej. Oczekiwania oraz potrzeby uczniów w zakresie przygotowania do życia rodzinnego i seksualnego; Wychowanie prorodzinne w szkole - opinie rodziców i uczniów, oczekiwania młodzieży wobec nowego przedmiotu; Oczekiwania młodzieży w stosunku do przedmiotu "Wychowanie do życia w rodzinie"; Umiejętności komunikacyjne nauczyciela - podejmowanie dyskusji o rodzinie w edukacji wczesnoszkolnej; Edukacja prorodzinna w klasach początkowych realizowana poprzez współpracę nauczycieli i rodziców. Część VI: Kształcenie nauczycieli-wychowawców do realizacji edukacji prorodzinnej. Nauczyciel a współuczestnictwo rodziców w procesie edukacji dzieci; Modelowanie w procesie przygotowania nauczycieli do dialogu wychowawczego; Introspekcja psychodydaktyczna nauczyciela wychowania prorodzinnego - propozycja badawcza; Kultura pedagogiczna wychowawców a edukacja prorodzinna; Metody aktywizujące w kształceniu nauczycieli-wychowawców prowadzących zajęcia z zakresu wychowania prorodzinnego.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 37 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Wstęp, 1. Etniczność i obywatelskość- konteksty teoretyczne, Prognozy nowej Europy w kontekście realizowania zadań edukacji międzykulturowej, Etniczność i obywatelskość trudnym problemem edukacyjnym nie tylko "Nowej Europy", Obywatelstwo i tożsamość społeczna na pograniczach w warunkach Unii Europejskiej, Tożsamość Europejczyka-fakt czy artefakt?, Etniczności a obywatelskość, Europejska obywatelskość- strefa elit, czy worek bez dna?, Tożsamośc społeczna w "innej nowoczesności", 2. Etniczność i obywatelskość w warunkach Drugiej Rzeczpospolitej, Świadomość narodowa mniejszości na Kresach Wschodnich Drugiej Rzeczpospolitej, Absolwent prywatenj świeckiej szkoły żydowskiej jako obywatel Drugiej Rzeczpospolitej, Bikulturowość a wychowanie obywatelskie w działalności Żydowskiego Klubu Myśli Państwowej w Wilnie 1929-1939, Źródła wychowania państwowego Tatarów polskich w latach 1918-1939, Idea obywatelska w Drugiej Rzeczpospolitej w kontekście rodziny chłopskiej, 3. Etniczność i obywatelskość jako kategorie w kształceniu i wychowaniu, Wychowanie obywatelskie współczesnego dziecka-w perspektywie edukacji szkolnej oraz globalizacji mediów elektronicznych, Służebna rola pedagogiki ponowoczesnej, Stałość i zmienność. Poczucie tożsamości narodowej młodzieży i nowy wymiar edukacji obywatelskiej, Wychowanie obywatelskie-konteksty dydaktyczne, Działalność stowarzyszeń młodzieżowych,a wychowanie obywatelskie młodego pokolenia Polaków na przykładzie "Parlamentu Młodzieży" z Przemyśla, Obywatelskość jako wartość ceniona przez studentów kierunków nauczycielskich Uniwersytetu w Białymstoku w ich systemie wartości oraz w procesie wychowania, Strategia kształcenia a szacunek wobec zróżnicowania etnicznego, Sztuka w kontekstach kreowania wspólnot społecznych, obywatelskich, etnicznych i narodowych, 4. Etniczność i obywatelskość na pograniczu kultur, Obywatelskie zasady postrzegania mniejszości narodowych, Miejsce polskiej mniejszości narodowej w społeczeństwie obywatelskim Republiki Litewskiej, Potomkowie wypędzonych, Obywatel Europy?, Proces socjalizacji do grupy mniejszościowej a wartości kultury na przykładzie tożsamości kulturowej Białorusinów w Polsce, Edukacja Międzynarodowa w Niemczech na przykładzie współpracy polsko-niemiejciej, Tożsamość młodzieży zaolziańskiej-konsekwencja konformizmu czy buntu, Tożsamość etniczna jednostki w kontekście pogranicza, Prawa mniejszości narodowych i etnicznych w Polsce, Mniejszości w szkolnictwie krajów skandynawskich-studium z pedagogiki porównawczej.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 316 (1 egz.)
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 316 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1. Cesarstwo karolińskie - pierwsza próba zjednoczenia Zachodu, 2. Przełom, 3. Wspólnoty, 4. Humanizm chrześcijański, 5. Edukacja dla wszystkich, 6. Państwa, 7. Polska i Rzeczpospolita Obojga Narodów w Rzeczypospolitej chrześcijańskiej, 8. Od Rzeczypospolitej chrześcijańskiej do Europy, 9. Miejsce chrześcijaństwa i chrześcijańskiego dziedzictwa w Europie w stuleciach XVIII-XXI, Epilo : dzisiaj i jutro Europy. Refleksje historyków
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 930.85 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej