1. Spojrzenie na problematykę metodologiczną, 2. Podejścia metodologiczne w badaniach społecznych, 3. Indukcyjne versus dedukcyjne myślenie w naukach społecznych, 4. Zagadnienia zależności w naukach społecznych, 5. Przygotowanie danych socjologicznych do analizy, 6. Przykładowe analizy problematyk badawczych
1. Metodologia nauk jako nauka o nauce, 2. Elementy logiki, 3. Przedmiot badań, Języki nauki, 5. Wiedza, 6. Pytania, 7. Dobór badanych obiektów i zmiennych, 8. Organizacja i jej zapis, rodzaje badań, macierz danych, kodowanie, 9. Kondensacja danych i wnioskowanie, 10. Badania strukturalne, 11. Badania porównawcze, 12. Badania diachroniczne, 13. Badania eksperymentalne, 14. Nauka i wartości, 15. Szkoły w nauce, 16. Schematy metodologiczne,
1. Podstawowe zagadnienia ogólnej metodologii nauk: Uwagi o metodologii nauk; Metody badań naukowych; Rodzaje problemów naukowych; Hipotezy w badaniach naukowych; Falsyfikacja teorii naukowych. 2. Metodologiczna charakterystyka ekonomii jako nauki: Geneza ekonomii jako nauki i jej podstawowe założenia metodologiczne; Przedmiot badań ekonomicznych w perspektywie historycznej; Metody empiryczne w ekonomii. 3. Podstawowe problemy metodologiczne nauk ekonomicznych: Teoria i model ekonomiczny: Ujęcie statystyczne i dynamiczne w ekonomii; poziomy analizy ekonomicznej; Pozytywne i normatywne podejście w ekonomii; Problem rzadkości i pojęcie kosztu alternatywnego; Analiza ekonomiczna z wykorzystaniem funkcji możliwości produkcyjnych; Optimum w sensie Pareto; Model homo oeconomicus i jego zastosowania we współczesnych teoriach ekonomicznych. 4. Fundamenty ekonomicznego sposobu myślenia: Znaczenie własności w procesie gospodarowania; Konkurencja jako podstawy regulator zachowań rynkowych; Społeczne uwarunkowanie potrzeb ludzkich; Związki występujące w gospodarce - prosty i złożony okrężny obieg dochodów. 5. Metodologiczne podejście do systemów społeczno-ekonomicznych: Istota i rodzaje systemów społeczno-gospodarczych; Europejska gospodarka oparta na wiedzy; Gospodarka globalna - dylematy współczesnego świata. 6. Metodologiczne aspekty gospodarowania środowiskiem przyrodniczym: ekologiczne uwarunkowania nauk ekonomicznych; Zasoby środowiska przyrodniczego; Ocena i wycena środowiska przyrodniczego - wybrane metody; Koncepcja rozwoju trwałego i zrównoważonego; Mierniki i wskaźniki rozwoju trwałego i zrównoważonego
1. Wybrane aspekty metodologii nauk o zarządzaniu: Metodologia nauk o zarządzaniu; Podstawy filozoficzne nauk o zarządzaniu; Przesłanki kształtowania nowych paradygmatów w naukach o zarządzaniu; Znaczenie etyki w zarządzaniu. 2. Granice zarządzania: Geneza i filary przywództwa i władzy; Klasyczne rozumienie zarządzania i jego ograniczenia; Interdyscyplinarność zarządzania i nowe rubieże; Wszystko jest zarządzaniem? 3. Koncepcja przedsiębiorstwa i kierunki jej zmian: Początki tworzenia koncepcji przedsiębiorstwa; Kryzys korporacyjny; Arogancja korporacyjna; Kierunki zmian. 4. Strategiczne wymiary doskonałości w zarządzaniu: Druga rewolucja menedżerska wkroczyła do przedsiębiorstw; Poszukiwanie doskonałości w zarządzaniu trwa; Kulturowy wymiar doskonałości w zarządzaniu; W XXI wieku trwać będzie walka o jakość, doskonałość i przenikliwość; wiedza fundamentem i źródłem doskonałości zarządzania. 5. Jakość zarządzania: Paradygmat jakości w zarządzaniu; Pojęcia i determinanty jakości zarządzania; Jakość zarządzania a Model Znakomitości EFQM i ENJ; Jakość zarządzania a zasady zarządzania jakością w rodzinie norm ISO 9000:2000; Efekty rynkowe jakości zarządzania; Spojrzenie w przyszłość. 6. Integracja marketingu i logistyki w procesach zarządzania: Co to znaczy - zarządzanie marketingowe? Zarządzanie logistyczne; Marketing i logistyka - sprzężenie zwrotne; Zarządzanie marketingowo-logistyczne; Rozwiązania organizacyjne w przedsiębiorstwach; Marketing i logistyka na studiach wyższych. 7. Partycypacyjny system zarządzania wynagrodzeniem: Udział pracowników w zysku polskich przedsiębiorstw; Udział w zysku w krajach UE i Japonii; Refleksje końcowe: trzy główne powody konieczności rozszerzenia udziału pracowników w zysku w polskich przedsiębiorstwach. 8. Wirtualizacja procesów edukacyjnych w kreowaniu społeczeństwa wiedzy: System kształcenia jako czynnik rozwoju społeczeństwa; Wymagania nowoczesnych systemów edukacyjnych; Kierunki rozwoju edukacji e-learningowej; Czynniki decydujące o powodzeniu wdrażania zdalnego nauczania. 9. Paradygmaty nauki o zarządzaniu środowiskiem: Podstawowe pojęcia nauki o zarządzaniu środowiskiem; Społeczno-ekonomiczne paradygmaty nauki o zarządzaniu środowiskiem; Problemowe paradygmaty nauki o zarządzaniu środowiskiem; Problemowe paradygmaty nauki o zarządzaniu środowiskiem; 10. Zarządzanie międzykulturowe; od przystosowania do rozwoju: Kultura jako adaptacja, przetrwanie czy rozwój?; Dwie orientacje w rozumieniu komunikacji; Wielopoziomowość komunikacji; Poza rodowodem menedżera
I. Nauka, jej cele i zadania, II. Politologia, III. Politologia a inne dyscypliny naukowe, IV. Warsztat politologa, V. Bibliografia, VI. Techniki zbierania materiałów źródłowych, VII. Wiedza źródłowa, VIII. Metody badawcze, IX. Techniki badań empirycznych, X. Rodzaje prac naukowych, XI. Postępowanie badawcze, XII. Opracowanie materiałów badawczych, XIII. Przypisy, załączniki, materiały ilustracyjne, indeksy, XIV. Wybrane zagadnienia edytorskie, XV. Studia politologiczne.
Cz.I.- ZAGADNIENIA OGÓLNE: Metodologiczne problemy badań społecznych (Specyfika nauk społ.; Przedmiot i cel badań społ.; typy badań,; Hipotezy,; Metody i techniki badań) Cz.II. - PROCES BADAWCZY: Eksperyment w naukach społecznych. Badania terenowe. Badania całościowe i reprezentacyjne. Obserwacja. Wywiad. Badania ankietowe. Badania oparte na dokumentach. Socjometria. Opracowanie zebranych materiałów badawczych. Wyjaśnianie zjawisk społecznych. Metodologiczne aspekty zaufania i podejrzliwości.
R.1 Ch-ka nauk ekonomicznych: Pojecie nauki i metodologii nauk; Gł. procesy tworzenia wiedzy; Istotne cechy wiedzy naukowej; Twórczy aspekt nauk ekonomicznych; Cechy potocznej wiedzy ekonomicznej; Geneza i rozwój nauk ekonomicznych; Nauki ekonomiczne wśród innych nauk; Typy utworów naukowych i pokrewnych; Funkcje społeczne wiedzy ekonomicznej. R.2 Przedmiot i treść badań ekonomicznych: Przedmiot badań ekonomicznych; Aspektywność badań ekonomicznych; Relacje w badaniach ekonomicznych; Relacje między przyczynami a skutkami; Zasady klasyfikowania rzeczy i zjawisk; Podstawowe pojęcia i zasady metrologii; Skale pomiarowe w naukach ekonomicznych. R.3 Wstępne czynności badań ekonomicznych: Przygotowanie badań naukowych; Studium literatury tematu badań; Opracowanie literatury tematu badań; Pytania w badaniach naukowych; Problemy badań ekonomicznych; Kwalifikowanie problemów ekonomicznych; Założenia problemów ekonomicznych; Hipotezy w badaniach ekonomicznych. R.4 Metody gromadzenia wiedzy faktualnej: Pojecie metod badawczych; Statystyczne metody badań; Metody doboru prób do badań; Metody obserwacji faktów; Metody eksperymentów; Metody dokumentacyjne; Metody kwestionariuszowe; Prowadzenie wywiadów; Metody testowania. R.5 Metody przetwarzania wiedzy faktualnej: Metody rozumowań dedukcyjnych; Metody rozumowań niepewnych; Metody logiki eliminacyjnej; Błędy w rozumowaniach naukowych; Strategie badań ekonomicznych; Metody analiz i porównań; Metody projektowania; Metody twórczego myślenia. R.6 Składniki tekstów ekonomicznych: Tworzenie terminów ekonomicznych; Definicje terminów ekonomicznych; Metody i błędy definiowania; Zdania jako składniki tekstów; Rodzaje twierdzeń ekonomicznych; Prawa i generalizacje ekonomiczne; Modele w naukach ekonomicznych; Metodyczne wyjaśnianie faktów; Wyjaśnianie faktów ekonomicznych. R.7 Formowanie i sprawdzanie tekstów: Metody systematyzowania tekstów; Grupowanie tekstów ekonomicznych; Styl pisarstwa naukowego; Recenzowanie utworów naukowych; Dyskutowanie zagadnień naukowych. R.8 Błędne wypowiedzi w tekstach ekonomicznych: Typy i źródła błędów redakcyjnych; Nieadekwatne wypowiedzi ekonomiczne; Wieloznaczne wypowiedzi ekonomiczne; Pleonazmy w tekstach ekonomicznych; Niepełne wypowiedzi ekonomiczne.
Cześć I: Geneza i tożsamość nauk pedagogicznych. 1. Geneza nauk pedagogicznych. 2. Etapy rozwoju refleksji pedagogicznej. 3. W poszukiwaniu tożsamości nauk pedagogicznych. 4. Funkcje zadań edukacyjnych na tle nowożytnych nurtów pedagogiki. 5. Ambiwalencja jako kategoria współczesnej pedagogiki. Część II: Orientacje metodologiczne i ogólne założenia nauk pedagogicznych. 1. Antropologiczne, ontologiczne, aksjologiczne, epistemologiczne i metodologiczne podstawy współczesnej pedagogiki. 2. Empiryczne, prakseologiczne i hermeneutyczne orientacje badawcze we współczesnej pedagogice. Część III: Struktura nauk pedagogicznych i ich miejsce w systemie współczesnych nauk. 1. Rzeczywistość edukacyjna. 2. Struktura nauk pedagogicznych. 3. Miejsce nauk pedagogicznych w systemie współczesnych nauk. Część IV: Perspektywy i kierunki rozwoju nauk pedagogicznych. 1. Pojęcie warunków, perspektyw i kierunków rozwoju nauk pedagogicznych. 2. Warunki i możliwości uprawiania i rozwoju nauk pedagogicznych. 3. Perspektywy i kierunki rozwoju nauk pedagogicznych w aspekcie zmieniającej się reprezentacji wiedzy o edukacji.
1. Założenia konstruowania teorii w naukach pedagogicznych, 2. Obrazowanie językowe w badaniach naukowych w pedagogice, 3. Podstawowe kategorie badawcze w naukach pedagogicznych, 4. Struktura procesu badawczego w naukach pedagogicznych
I. Wprowadzenie; II. Psychologia jako nauka; III. Rys historyczny: Starożytność; Wczesne chrześcijaństwo; Średniowiecze; Renesans; Oświecenia; Psychologia XIX wieku; Psychologia w Polsce. IV. Nowe szkoły psychologiczne: Psychoanaliza; Psychologia postaci (gestalt) i teoria pola psychologicznego Psychologia w byłym Związku Radzieckim. V. Niektóre tendencje aktualne: Nauka o poznawaniu (co gnitive science). VI. Struktura zachowania człowieka: Człowiek w swojej niszy ekologicznej; Podstawowe paradygmaty uczenia się - warunkowanie klasyczne, instrumentalne i sprawcze; Struktura i organizacja czynności ludzkich. VII. metodologiczne i etyczne problemy badań oraz praktyki psychologicznej: Naukowe i pozanaukowe metody badań psychologicznych; Struktura teorii psychologicznych; Etyka badań i praktyki psychologicznej- zamiast zakończenia.
Publikacja przybliża jedną z najpopularniejszych technik stosowanych w badaniach sondażowych – wywiad telefoniczny ze wspomaganiem komputerowym (CATI – Computer Assisted Telephone lnterviewing). Autor zapoznaje czytelnika z możliwościami i ograniczeniami techniki CATI oraz charakteryzuje obszary głównych zastosowań wywiadu telefonicznego. Przedstawia również wyniki własnych badań metodologicznych, zrealizowanych w kilkunastu firmach z Polski, Norwegii i Islandii stosujących technikę CATI. Książka może zainteresować badaczy – zarówno akademickich, jak i komercyjnych – korzystających z techniki CATI. Przydatna będzie również osobom odpowiedzialnym za aspekty organizacyjno-logistyczne procesu zbierania danych: managerom działów realizacji, kierownikom badawczych call centers czy superwizorom nadzorującym pracę ankieterów telefonicznych. Publikacja – poza walorami czysto naukowymi – zawiera wiele treści o charakterze aplikacyjnym. Autor zamieszcza w niej rekomendacje związane z przygotowaniem i realizowaniem badań sondażowych z zastosowaniem techniki wywiadu telefonicznego.
1. Ogólne podstawy pedagogiki specjalnej, 2. Metodologia pedagogiki specjalnej, 3. Teoria komunikacji upośledzonych, 4. Rehabilitacja wychowawcza, 5. Szkoły specjalne i instytucje wychowawcze (organizacja, zarządzanie), 6. Pedagogika specjalna porównawcza (komparatystyczna), 7. Pedagogika specjalna, 8. Z zagadnień dziedzin szczegółowych pedagogiki specjalnej, 9. Pedagogika resocjalizacyjna - osób z zaburzeniami psychospołecznymi
1. Charakterystyka pojęć: koncepcja, metoda, technika, narzedzie; 2. Zarządzanie jakością; 3. Koncepcje w zarządzaniu jakością; 4. Metody badania dokumentów w zarządzaniu jakością; 5. Metody analizy i konstrukcji logicznej w zarządzaniu jakością; 6. Metody sondażu diagnostycznego w zarządzaniu jakością; 7. Metody statystyczne w zarządzaniu jakością; 8. Metoda eksperymentalna w zarządzaniu jakością; 9. Metoda heurystyczna w zarządzaniu jakością; 10. Techniki badania dokumentów w zarządzaniu jakością; 11. Narzędzia badawcze w zarządzaniu jakością.
1. Postrzeganie i ocena jakości, 2. Koncepcje i zasady zarządzania jakością, 3. Systemy zarządzania jakością, bezpieczeństwem i środowiskiem, 4. Zarządzanie jakścią w cyklu życia produktu, 5. Narzędzia wspomagające zarządzanie jakością, 6. Metody wspomagające zarządzanie jakością, 7. Koszty jakości
Niniejsza monografia wpisuje się w nurt badań nad praktycznym wykorzystaniem metodologii zarządzania projektami do usprawniania działań organizacyjnych i składa się z dwóch części, z których pierwsza ma charakter teoretyczny, a druga ma charakter empiryczny.
Cz. I Filozoficzne i pragmatyczne pojęcie badań empirycznych: 1. Elementy wiedzy o nauce i poznaniu naukowym, 2. Terminy i pojęcia badań pedagogicznych. Cz. II Strategie ilościowe w badaniach pedagogicznych; 3. Metody badań pedagogicznych, 4. Techniki badań pedagogicznych, 5. Pomiar w badaniach pedagogicznych, 6. Skuteczność metod statystycznych i warunki ich stosowania, 7. Narzędzia badawcze. Konstrukcja i zastosowanie, 8. Organizacja i etapy badań naukowych, 9. Zasady opracowania materiałów badawczych, 10. Formalne i pozaformalne warunki poprawności badań. Cz. III Strategie jakościowe w badaniach pedagogicznych: 11. Podstawowe założenia badań jakościowych, 12. Rodzaje badań jakościowych, 13. Metody zbierania materiałów badawczych, 14. Opracowywanie danych jakościowych
Cz. I Filozoficzne i pragmatyczne pojęcie badań empirycznych: 1. Elementy wiedzy o nauce i poznaniu naukowym, 2. Terminy i pojęcia badań pedagogicznych. Cz. II Strategie ilościowe w badaniach pedagogicznych; 3. Metody badań pedagogicznych, 4. Techniki badań pedagogicznych, 5. Pomiar w badaniach pedagogicznych, 6. Skuteczność metod statystycznych i warunki ich stosowania, 7. Narzędzia badawcze. Konstrukcja i zastosowanie, 8. Organizacja i etapy badań naukowych, 9. Zasady opracowania materiałów badawczych, 10. Formalne i pozaformalne warunki poprawności badań. Cz. III Strategie jakościowe w badaniach pedagogicznych: 11. Podstawowe założenia badań jakościowych, 12. Rodzaje badań jakościowych, 13. Metody zbierania materiałów badawczych, 14. Opracowywanie danych jakościowych
1. Podstawowe pojęcia: Nauka; Pisarstwo naukowe; Zasada; 2. Stare zasady pisarstwa naukowego: Pojęcia w badaniach i pisarstwie naukowym; Rodzaje pisarstwa naukowego; Języki pisarstwa naukowego; Zasady pisarstwa naukowego i ich charakterystyka; Proces pisarstwa naukowego; Hipotetyczny model pisarstwa naukowego; 3. Nowe zasady pisarstwa naukowego: Pisarstwo naukowe: bez skrótowych form językowych, bez zbędnych zwrotów językowych, bez wieloznacznych terminów językowych, bez modnych terminów językowych, bez banalnych twierdzeń, zrozumiałe i jasne językowo; Pisarstwo naukowe a ciągłość rozwoju "wiedzy narodowej"; Inne zasady pisarstwa naukowego; 4. Refleksje ogólne o pisarstwie naukowym: Wybrane twierdzenia i ich charakterystyka