OD REDAKCJI "Zaczęła się wprawdzie przed 30 laty, ale wiek XXI przynosi jej wyraźną intensyfikację i konkretyzację. Chodzi o debatę na temat znaczenia wiedzy dla gospodarki i życia społecznego. Debata jest tym bardziej potrzebna, że problem nie jest jednoznaczny, a rozmaite perspektywy badawcze i praktyczne, niekiedy bardzo różniące się między sobą, wzbogacają argumentację. Niniejszy zeszyt „Przeglądu Socjologicznego” poświęcamy zagadnieniu „społeczeństwa wiedzy” (knowledge-based society) w zróżnicowanym interdyscyplinarnie i analitycznie ujęciu".(fragment)
Coraz bardziej widoczna obecność pojęcia i problemu modernizacji w polskim dyskursie publicznym świadczy o tym, że jednym z istotnych czynników kształtujących społeczny proces modernizacji Polski stają się dyskursy modernizacyjne. Niniejszy tom „Przeglądu Socjologicznego” stanowi próbę przyjrzenia się temu fenomenowi, a zwłaszcza wielorodności dyskursów modernizacyjnych, ich przemianom i mechanizmom lokowania w rzeczywistości społecznej, a także ich odniesieniom ideologicznym. W prezentowanych artykułach zastosowane zostały różnorodne (i komplementarne wobec siebie) ujęcia i perspektywy badawcze. Na problematyce ekonomicznej, czy raczej ekonomiczno-społecznej (zawierającej również akcenty nauk o polityce i polityce publicznej/społecznej) koncentrują się teksty Włodzimierza Anioła oraz Agnieszki Dziedziczak-Foltyn i Kazimierza Musiała. Dwa inne artykuły dotyczą aspektów kulturowych (Karol Franczak) i kulturowo- -psychologicznych (Tomasz Zarycki). Z kolei Maciej Kassner omawia kwestię modernizacji w kontekście integracji europejskiej i w odniesieniu do doniosłych koncepcji socjologicznych. Nieco inny charakter mają dwa ostatnie artykuły, które na podstawie materiałów prasowych analizują rocznicowe echa Okrągłego Stołu (Konrad Kubala) oraz schematy interpretacji (tzw. ramy) transformacji gospodarczej (Wojciech Rylukowski). Uzupełnienie tomu stanowi esej recenzyjny autorstwa Lucyny Prorok, poświęcony książce Włodzimierza Anioła Szlak Norden, traktującej o możliwościach adaptowania w Polsce skandynawskich rozwiązań w dziedzinie polityki społecznej, a także recenzje dwóch książek: Adama Leszczyńskiego Skok w nowoczesność (podejmującej zagadnienie modeli modernizacji w krajach peryferyjnych) oraz Wojciecha Musiała Modernizacja Polski (oferującej rekonstrukcję rządowych strategii modernizacyjnych w Polsce).
Dlaczego czerpiemy przyjemność ze sztuki? Co skłania nas do tworzenia dzieł artystycznych? Czy nauka o mózgu może być przydatna w zrozumieniu naszego zamiłowania do sztuki? Psychologia sztuki zapewnia eklektyczny wstęp do niezliczonych metod, dzięki którym psychologia może pomóc w pojmowaniu i docenieniu działalności twórczej. Odkrywając, w jaki sposób postrzegamy wszystko, co nas otacza, od koloru po ruch, prezentowana książka umożliwia przyjrzenie się tworzeniu sztuki jako formie ludzkiego zachowania, które czerpie z historii jako nieustannego źródła inspiracji, konfliktu i dyskusji. Ukazuje też, jak oszustwo, technologia reprodukcji i seksizm wpływają na naszą ocenę sztuki.
Pojęcia i kryteria twórczości, Struktura procesu twórczego, Poznawcze składniki procesu twórczego, Emocje i motywacje w twórczości, Wgląd, Indywidualne cechy twórców, Społeczny kontekst twórczości, Systemowe koncepcje twórczości, Stosowana psychologia twórczości, Próba syntezy.
Streszczenie, Summary, Nota o autorze, Wprowadzenie.
Idea harmonijnego rozwoju człowieka w teorii kultury fizycznej. Trudności w realizacji idei kalokagatii. Idea scjentyzmu a rozwój człowieka. Postępowanie twórcze - horyzonty. Żródła twórczości i ośrodki badawcze. Refleksja nad aktywnością twórczą. Twórczość a umyślna twórczość. System pojęć ujmujących kategorię działania i kategirię twórczści. Rozwój człowieka
Wstęp; Introduction; I. Twórczość – natura zjawiska i płaszczyzny jego rozpatrywania II. Badania empiryczne nad osobowością ludzi twórczych we współczesnej psychologii III. Modele psychiki a podstawowe pytania psychologii twórczości IV. Zdolności i uzdolnienia – ujęcie systemowe problemu V. Zdolności i uzdolnienia a skuteczność procesu nauczania młodzieży w świetle ocen szkolnych VI. Wpływ modeli psychiki na ewolucję systemów dydaktycznych VII. Intuicja jako podstawowy problem współczesnej psychologii VIII. Konformizm–nonkonformizm jako osobowościowy mechanizm kształtujący przemienność stosunków społeczno-ustrojowych IX. O istocie i mechanizmach pasji ludzkiej X. Męka tworzenia – reguła czy wyjątek? XI. Psychofizjologiczny wpływ barw na zachowanie się człowieka. Podstawy teoretyczne XII. Ekspresja plastyczna i jej wartości jako metody projekcyjnej w badaniach psychologicznych XIII. Testy rysunkowe a wartości projekcyjne wytworów plastycznych XIV. Kreacyjne pierwiastki w plastyce dzieci i młodzieży XV. Twórczość poetycka młodzieży i jej osobowościowe uwarunkowania.
"Wyobraźnia | zbiór reguł jest nieograniczony" to publikacja edukacyjna Fundacji Loesje Polska, która zbiera artykuły poświęcone językowi i twórczemu myśleniu.
W książce znalazły się artykuły omawiające relatywizm językowy, metaforę, aforyzm, dowcip językowy, proces redagowania tekstów, tłumaczenie krótkich form – także na polski język migowy (PJM), improwizację teatralną i jej związki z twórczym myśleniem oraz burzę mózgów jako kreatywną formę pracy z tekstem.
Wspólnie stanowią one zbiór podpowiedzi, o czym warto pamiętać podczas pisania i tłumaczenia tekstów krótkich. Poszczególne rozdziały można czytać w dowolnej kolejności, zaś każdy z nich mógłby funkcjonować jako niezależny tekst.
Przedmowa. Lepsze zarządzanie dla każdego; Wprowadzenie. Czym jest Zarządzanie 3.0? 1. Pudełko na kudo i karty kudo. Motywuj ludzi lepszymi sposobami 2. Osobiste mapy. Popraw komunikację i zrozumienie 3. Tablice delegowania i gra delegation poker. Daj ludziom władzę w ramach jasnych granic 4. Historie o wartościach i culture booki. Opisz swoją kulturę, opowiadając historie 5. Dni na eksplorację i wewnętrzny crowdfunding. Wygospodaruj czas na eksplorację i własną edukację 6. Gildie i narady taktyczne. Dzielcie się wiedzą, narzędziami i praktykami 7. "Feedbackowe wrapy" i nieograniczone wakacje. Naucz się udzielać konstruktywnej informacji zwrotnej 8. Ekosystem mierników i tablica wyników. Mierz efektywność właściwymi sposobami 9. "Merit money", czyli inne podejście do wynagradzania. Płać ludziom zgodnie z ich zaangażowaniem 10. Moving motivators, czyli zmienna motywacja. Odkryj, co naprawdę angażuje pracowników 11. Drzwi szczęścia. Dąż do większego poczucia szczęścia w organizacji 12. Ważne pytania i celebration grids, czyli okazje do świętowania. Ucz się dzięki sukcesom i porażkom; Podsumowanie. Nigdy nie przestawaj eksperymentować.
Publikacja doskonale wpisuje się w klimat „protwórczości i prozdolności” dzisiejszych czasów. Powstała jako projekt teoretyczno-badawczy, który w swoich założeniach integruje dwa zespoły pracowników naukowych, przedstawicieli pedagogiki twórczości oraz edukacji artystycznej. Autorzy postawili sobie nader ambitne zadanie, związane z przedstawieniem podstaw pedagogiki pozytywnej, w oparciu o zgromadzoną wiedzę teoretyczną jak i wyniki badań własnych. Istotnym walorem poznawczym książki jest sposób narracji, jakim posługują się Autorzy. Z jednej strony mamy do czynienia z naukowym i rzetelnym wykładem, z drugiej strony autorzy w żywy i lekki sposób omawiają problematykę, która skłania czytelnika do własnych refleksji i przemyśleń, zachęca do projektowania własnych działań pedagogicznych. Wydaje się zatem, że Autorom doskonale znana jest koncepcja refleksyjnego praktyka, skoro prezentując swoje wywody sprawiają, iż odbiorca staje się refleksyjnym czytelnikiem.