1. Przestrzenie konfliktu i porozumienia w społecznościach wielokulturowych: Struktura narodowościowa i wyznaniowa społeczeństwa II Rzeczypospolitej. Konflikt czy porozumienie?; Mniejszość żydowska w II Rzeczypospolitej: obszary porozumienia i napięć; Konflikt a proces adaptacji społecznej i kulturowej na Dolnym Śląsku po II wojnie światowej w narracjach przesiedleńców z Kresów Południowo-Wschodnich; Konflikt a dialog na przykładzie kultury Wileńszczyzny; Łemkowie w zachodniej Polsce jako przykład międzykulturowego uczenia się społeczności; Dwujęzyczność a zagrożenia dla tożsamości. Raport z badań dotyczących dwujęzyczności rodzin pochodzenia białoruskiego ze wschodniej Polski; Polscy imigranci w przestrzeni New York City; Serbski nacjonalizm jako mechanizm dekonstrukcji dialogu międzykulturowego w Jugosławii przełomu lat 80. I 90. XX w.; 2. Na rzecz międzykulturowego dialogu: Konfliktorodność przestrzeni wielokulturowych wieku globalizmu; Młode pokolenie "międzyepoki" na przykładzie litewskiego pogranicza kulturowego; Akulturacja, asymilacja czy edukacja? Drogi do porozumienia w społeczeństwach wielokulturowych; Spotkanie z Innym, czyli o edukacyjnej wartości podróży; Uczenie się międzykulturowe jako szansa na przełamywanie stereotypów narodowych; Działalność regionalna jako przestrzeń przełamywania stereotypów narodowych; Działalność regionalna jako przestrzeń przełamywania stereotypów i budowania dialogu międzykulturowego; Przygotowanie nauczycieli do rozwiązywania konfliktów międzykulturowych; Problematyka wychowania wielokulturowego w kontekście nauczania historii w Republice Czeskiej; Szkolnictwo dla mniejszości narodowych w czeskim systemie oświaty; Edukacyjne implikacje konfliktu życia i śmierci w przestrzeniach międzykulturowych.
1. Wstęp, 2. Wstęp do drugiego wydania, 3. Sprawowanie władzy w perspektywie konfliktów lokalnych, 3. Czynniki wpływające na przebieg konfliktów w samorządach terytorialnych, 4. Między mitem społeczeństwa obywatelskiego a codziennością demokracji lokalnej, 5. Lokalne protest y na tle ochrony środowiska, 6. Protesty lokalizacyjne jako egzemplifikacja zmiany systemowej połowy lat dziewięćdziesiątych, 7. Rola, przyczyny i skutki dominacji interesów indywidualnych nad ogólnospołecznymi w konfliktach środowiskowych, 8. Wspólnoty mieszkaniowe; strony i ich strategie w sytuacjach konfliktu. Studium przypadku, 9. Śląski neotrybalizm, czyli ład i konflikty społeczne wywołane jego pojawieniem się, 10. Protesty w Polsce w latach 1998-2000.Próba systematyzacji, 11. Prowadzenie dialogu społecznego na szczeblu lokalnym, 12. Mechanizm partycypacji i jego wykorzystanie w procesie budowania strategii rozwoju gmin
Cz.I Konflikt społeczny: 1. Konflikt społeczny - pierwsze przyblizenie, 2. Warunmki powstania konfliktu, 3. Dynamika konfliktu społecznego, 4. Funkcje konfliktu, 5. zakończenie konfliktu. Cz.II Negocjacje: 6. Sztuka rozwiązywania sporów, 7. Proces przednegocjacyjny, 8. Rokowania, 9. Elementy teorii negocjacji
Wstęp I. Socjologiczny aspekt konfliktu społecznego 1. Konflikty tożsamości w społeczeństwie współczesnym: w niewoli władzy i wolności? 2. Konflikt językowy. Studium porównawcze obszarów Arktyki II. Pedagogiczny aspekt konfliktu społecznego 3. Konflikty interpersonalne - sens, przebieg i przezwyciężanie 4. Spostrzeganie interpersonalne w sytuacjach konfliktu 5. Konflikt jako sytuacja wychowawcza 6. Konflikty w szkole w ujęciu interakcjonizmu symbolicznego. Perspektywa postrzegania szkoły jako organizacji 7. Źródła konfliktów szkolnych i ich znaczenie dla procesu edukacji młodzieży 8. Lęk komunikacyjny u uczniów a ich sposoby reagowania w sytuacji konfliktu w klasie szkolnej III. Psychologiczny aspekt konfliktu społecznego 9. „Przetrwać razem” – małżeństwo z perspektywy psychologii analitycznej 10. Konflikty interpersonalne w związkach kohabitacyjnych 11. Co oznacza skuteczność i satysfakcja stron z udziału w mediacjach rodzinnych? 12. Style i efekty rozwiązywania konfliktów w relacji rodziców z adolescentami a przekonanie adolescentów o skuteczności rodziny 13. Zadowolenie vs. rozczarowanie z komunikacji z matką z perspektywy adolescsenta 14. Konflikt jako czynnik kompozytowy relacji między rodzeństwem w okresie dorosłości a kompetencje społeczne 15. Rola reakcji emocjonalnych w regulacji strategii radzenia sobie młodzieży w wieku dorastania w sytuacji konfliktu społecznego 16. Agresywność w konfliktach społecznych a style radzenia sobie ze stresem 17. Potencjalne przyczyny konfliktów zawodowych w dobie globalizacji; Noty o autorach; Streszczenie; Abstract.
Cz.I Konflikty polityczne: mechanizmy powstawania i reagowania: 1. Strach i nadzieja w konfliktach międzynarodowych, zwanych nierozwiązywalnymi, 2. Wybór działań w konflikcie politycznym: rola przekonań społecznych i indywidualnej motywacji poznawczej, 3. Orientacja na dominację i autorytaryzm w spostrzeganiu konfliktów międzygrupowych. Doniesienia z badań, 4. Wpływ orientacji społecznych i orientacji kontroli na percepcję świata społecznego, 5. Społeczno-psychologiczne podstawy nierozwiązywalnych konfliktów. Cz.II Uprzedzenia i konflikty etniczne: 6. Ambiwalentna rola kultury wobec stereotypów i uprzedzeń jako podstawy konfliktów etnicznych, 7. Emocje a uprzedzenia, czyli jakie emocje wzmacniają, a jakie osłabiają silę uprzedzeń u osób autorytarnych, 8. O psychologicznej specyfice polskiego antysemityzmu, 9. Ujawnianie egoizmu i utajonych postaw za pomocą procedury "ukrytej myszki", 10. Stosunki polsko-rosyjskie z perspektywy obu nacji: rozbieżność miedzy rzeczywistością propagandową i doświadczalną a cynizm społeczny, 11. Konflikt społeczny czy konflikt kultur? Rozmowie we współczesnej Polsce, 12. Nieskuteczność redukcji uprzedzeń poprzez personalizację grupy obcej: przypadek Rosjanina. Cz.III Tożsamość i percepcja społeczna a konflikt: 13. Co to znaczy "my" we współczesnej Polsce?, 14. Kim jest "inny" współczesnej europy?, 15. Mechanizmy wykluczenia społecznego, 16. Preferencje polityczne i mity komplementarne a legitymizacja status-quo. Cz.IV Deliberacje i dialog jako metody rozwiązywania konfliktów: 17. Demokracja deliberatywna: stanowiska i nadzieje, 18. Deliberatywna debata jako metoda demokratycznego rozwiązywania problemów - podejście empiryczne, 19. Deliberatywne mechanizmy zmian w nastawieniu do konfliktów, 20. Dialog społeczny, mediacje w dużych grupach między osobami o różnej tożsamości grupowej, 21. Przełom komunikacyjny w filozofii języka a psychologia społeczna
Równie przystępne, co kompleksowe wprowadzenie do tematu wojny, zarysowujące dzieje konfliktów od antyku po współczesność. W czterdziestu krótkich rozdziałach Jeremy Black rozpatruje wojnę jako zjawisko globalne, nie ograniczając swojego spojrzenia jedynie do Europy i Stanów Zjednoczonych, lecz także przyglądając się konfliktom, które rozgrywały się w Azji czy Afryce. Obok zmieniających oblicze wojen innowacji militarnych, autor zwraca uwagę na społeczne i kulturowe aspekty konfliktów, podkreślając jak duże znaczenie ma choćby ich różne postrzeganie przez poszczególne kultury. Wykorzystując zebraną wiedzę, Black podejmuję także próbę zarysowania możliwego kształtu przyszłych konfliktów zbrojnych.
Jeremy Black, professor emeritus historii na University of Exeter. Autor licznych prac z zakresu historii wojskowości.
W numerze [Contents] Mikołaj Lewicki, Mirosław Filiciak: Wynalezienie poszerzonego pola kultury [The Invention of the Enlarged Field of Culture], doi 10.7366/KIR.2017.1.2.01, s. 7–32; Bartłomiej Biga: Alternatywy dla patentu [Alternatives to Patent], doi 10.7366/KIR.2017.1.2.02, s. 33–44; Joanna Sanetra-Szeliga: Kultura jako element składowy jakości życia w mieście [Culture: Quality of Life Component], doi 10.7366/KIR.2017.1.2.03, s. 45–60; Anna Świętochowska: Wartość kultury w perspektywie polityki publicznej [Cultural Value in Public Policy Perspective], doi 10.7366/KIR.2017.1.2.04, s. 61–72; Juliusz Gardawski: Klasy społeczno-ekonomiczne a normatywne wizje gospodarki [Socio-Economic Classes and Normative Visions of the Economy], doi 10.7366/KIR.2017.1.2.05, s. 73–119. Omówienia Krzysztof Dudek: Ekonomiczne wątki polskiej awangardy w stulecie jej powstania. Wybrane zagadnienia, doi 10.7366/KIR.2017.1.2.06, s. 123–128.
Cz. I.: Koncepcja kultury: 1. Zasady gry społecznej; 2. Badanie różnic kulturowych; Cz. II.: Wymiary kultur narodowych: 3. Równi i równiejsi; 4. Ja, my i oni; 5. On, ona, on(a); 6. Inne znaczy niebezpieczne; 7. Kiedyś, teraz czy potem?; 8. Droga do szczęśliwości; Cz. III.: Kultury organizacyjne: 9. Piramidy, maszyny, targowiska i rodziny, czyli o tym, jak się ludzie organizują w różnych kulturach; 10. Kultury organizacyjne, czyli słoń i bocian; Cz. IV.: Wnioski: 11. Kontakty międzykulturowe; 12. Ewolucja kultur.
1. Chwile pewności; 2. Sposób radzenia sobie z niepewnością; 3. Ustalanie schematów; 4. Dramatyzacja wydarzeń; 5. Wzajemna orientacja i konsensus; 6. Okres burzenia; 7. Nieprawidłowości i skandale; 8. Traktowanie nonkonformistów; 9. Sprawcy i ofiary; 10. Sprzeciw i panika; 11. Zwycięzcy i przegrani; 12. Skandale i konflikty publicystyczne; 13. Iluzja prawdy; 14. Korzyści ze szkód
1. Istota procesu rozwiązywania sporów i mediacji: Sposoby zarządzania konfliktami i ich rozwiązania; Jak działa mediacja; 2. Budowanie zrębów efektywnej mediacji: Nawiązanie kontaktu ze stronami w sporze; Wybór strategii prowadzenia mediacji; Zbieranie i analizowanie podstawowych informacji; Projektowanie szczegółowego planu mediacji; Budowanie zaufania i współpracy; 3. Prowadzenie efektywnych mediacji: Rozpoczęcie sesji mediacyjnej; Wskazanie kwestii i ustalenie porządku działań; Ujawnienie ukrytych interesów stron uczestniczących w sporze; Generowanie opcji porozumienia; 4. Dochodzenie do porozumienia: Analiza opcji porozumienia; Negocjacje końcowe i zamkniecie sprawy; Osiągnięcie formalnej ugody lub porozumienia; Strategie radzenia sobie z sytuacjami szczególnymi; Strategie postępowania w mediacji wielostronnej; Stosowanie dobrych praktyk w mediacji.
1. Wprowadzenie; 2. Historyczna i międzynarodowa perspektywa mediacji; 3. Historia polubownego rozwiązywania sporów na ziemiach polskich. Zarys problematyki; 4. Konflikt; 5. Konflikty w organizacjach- organizacje w konfliktach; 6. Komunikacja interpersonalna; 7. Negocjacje; 8. Zasady mediacji; 9. Rodzaje mediacji; 10. Przygotowanie do mediacji w pięciu krokach; 11. Etapy mediacji; 12. Kwestie etyczne w mediacji; 13. Kwestie kulturowe w mediacji; 14. Mediator: role, umiejętności, osobowość; 15. Mediacja w sprawach cywilnych; 16. Mediacja w sprawach rodzinnych; 17. Mediacja w sprawach karnych; 18. Mediacja w sprawach nieletnich; 19. Mediacja jako metoda rozwiązywania indywidualnych i zbiorowych sporów pracy; 20. Mediacja w konfliktach społecznych; 21. Mediacja w prawie administracyjnym; 22. Mediacja w sprawach akademickich; 23. Mediacja a prawnicy; 24. Przyszłość alternatywnych metod rozwiązywania konfliktów: Online Dispute Resolution; 25. Omówienie filmu Kraken v. Kraken.
R.I O mediacji; 1. Konflikty, 2. Mediacja, 3. Mediator. R.II O przekonywaniu; 1. Wstęp do części drugiej, 2. O retoryce-sztuce przekonywania, 3. Rodzaje wypowiedzi perswazyjnych, 4. Strategie perswazji, 5. Czynniki skupienia uwagi w wystąpieniach perswazyjnych, 6. Techniki przekonywania, 7. Metaprogramy-jak ludzie podejmują decyzje. Załącznik 1 Projekt zmian w KC i KPC dotyczący mediacji gospodarczej wraz z uzasadnieniem (stan prawny na 3.12.2003 r.). Załącznik 2 Zielona Księga Komisji Europejskiej o alternatywnych metodach rozwiązywania sporów cywilno-i handlowoprawnych
Część I. OBLIGATORYJNOŚĆ MEDIACJI. PERSPEKTYWA INTERDYSCYPLINARNA: Rozdział 1. Komunikowanie i manifestowanie jako dwie strategie - mediacja i wojna kulturowa; Rozdział 2. Mediacje rodzinne obligatoryjne z perspektywy stron konfliktu - oczekiwania i kontrowersje; Rozdział 3. Obowiązkowe mediacje w przestrzennych procedurach planistycznych i w konfliktach przestrzennych; Rozdział 4. Mediacje obligatoryjne a gotowość stron do współdziałania w mediacji. Perspektywa psychologiczna. Część II. OBLIGATORYJNE MEDIACJE W POLSCE. PERSPEKTYWA PRAWNA: Rozdział 1. Wyzwania stawiane pełnomocnikom w reprezentowaniu klientów w mediacji obligatoryjnej; Rozdział 2. Obligatoryjność działań sądu w zakresie upowszechniania mediacji w sprawach cywilnych; Rozdział 3. Mediacja jako obligatoryjny etap procedury ogłoszenia strajku; Rozdział 4. Mediacje w odpowiedzialności zawodowej lekarzy. Analiza i propozycje zmian w kierunku obligatoryjności; Rozdział 5. Obligatoryjne postępowanie mediacyjne przed sądem rodzinnym i nieletnich. CzęŚĆ III. OBLIGATORYJNE MEDIACJE NA PRZYKłADZIE WYBRANYCH KRAJÓW: Rozdział 1. Mediacje obowiązkowe a prawo do sądu w Stanach Zjednoczonych: standardy wprowadzania ograniczeń co do postępowań mediacyjnych i implikacje dla Unii Europejskiej; Rozdział 2. Aktualny stan prawny w zakresie mediacji obowiązkowych we Włoszech; Rozdział 3. System rokowań zbiorowych w Finlandii i rola mediacji obowiązkowych; Rozdział 4. Obligatoryjne mediacje w Rumunii; Mediacje obligatoryjne - wnioski z analiz prawnych, interdyscyplinarnych oraz międzynarodowych.
1. Zasady komunikacji interpersonalnej, 2. Reguły wywierania wpływu społecznego oraz zasady autoprezentacji, 3. Konflikty interpersonalne, 4. Negocjacje, 5. Mediacje
Zawiera: Раздел I. МИКРОПОДХОД К ОРГАНИЗАЦИОННОМУ ПОВЕДЕНИЮ. ЛИЧНОСТЬ И КОЛЛЕКТИВ: Глава 1. Человеческие отношения на работе как основа организационного поведения; Глава 2. Индивидуальное поведение в организации; Глава 3. Коммуникативное поведение в организации; Глава 4. Групповое поведение в организации; Глава 5. Лидерство в организации; Глава 6. Мотивация персонала. Раздел II. СТРУКТУРНЫЕ КОМПОНЕНТЫ ОРГАНИЗАЦИОННОГО ПОВЕДЕНИЯ: Глава 7. Организационный дизайн и проектирование организаций; Глава 8. Организационная культура и корпоративный патриотизм; Глава 9. Власть и властные отношения; Глава 10. Конфликты и их влияние на поведение человека в организации; Глава 11. Управление изменениями и нововведениями в организации. Раздел III. МАКРОПОДХОД К ОРГАНИЗАЦИОННОМУ ПОВЕДЕНИЮ. ОРГАНИЗАЦИЯ И ВНЕШНЕЕ ОКРУЖЕНИЕ: Глава 12. Поведение организации как целостной системы; Глава 13. Современные аспекты организационного поведения; Глава 14. Особенности организационного поведения в России; Глава 15. Организационное поведение в международном бизнесе
Teoria i praktyka zarządzania; Kierowanie ludźmi; Konflikty w organizacji; Zarządzanie zasobami ludzkimi; Kultura organizacji; Podejmowanie decyzji w organizacji; Struktury działalności gospodarczej; Zarządzanie projektami; Techniki organizatorskie.
Teoria i praktyka zarządzania; Kierowanie ludźmi; Konflikty w organizacji; Zarządzanie zasobami ludzkimi; Kultura organizacji; Podejmowanie decyzji w organizacji; Struktury działalności gospodarczej; Zarządzanie projektami; Techniki organizatorskie.
Cz.I Społeczno-polityczne aspekty konfliktów społecznych : 1. Konflikt społeczny i strategie działań publicznych, 2. Podejmowanie decyzji politycznych w warunkach napięć społecznych, 3. Strajk jako przypadek konfliktu społecznego, 4. Procesy negocjacji. Cz.II Napięcia społeczne, porządek publiczny i rozwiązywanie sporów zbiorowych w polskim prawodawstwie : 1. Podmioty sporów zbiorowych, 2. Rozwiązywanie sporów zbiorowych i prawo do strajku, 3. Wolność zgromadzeń, 4. Odpowiedzialność cywilnoprawna za powstałe szkody, 5. Odpowiedzialność karna