1. Dylematy kreatywności w rozwoju współczesnej innowacyjnej organizacji; 2. Wiedza w rozwoju kreatywnej i innowacyjnej organizacji; 3. Nowy wymiar innowacji we współczesnej gospodarce; 4. Strategie innowacyjne organizacji; 5. Ryzyko innowacyjne w strategii funkcjonowania organizacji; 6. Technologia jako strategiczny czynnik innowacyjności organizacji; 7. Procesy transferu technologii w modelu otwartej innowacji; 8. Standardy zarządzania jakością w procesach innowacyjnych w organizacji; 9. Kooperacja w działalności innowacyjnej przedsiębiorstw w Polsce; 10. Innowacyjność sektora MSP.
Publikacja przybliża aktualne wyzwania i perspektywy dla polityki ekonomicznej, zarówno w wymiarze krajowym, jak i międzynarodowym. Związane są z one otwartą i wolnorynkową gospodarką, z pozytywnymi i negatywnymi konsekwencjami globalizacji i liberalizacji stosunków ekonomicznych. Z jednej strony, wiąże się to z dynamicznym rozwojem innowacji, nowoczesnych technologii, budową gospodarki opartej na wiedzy, zmianami strategii funkcjonowania podmiotów gospodarczych dla uzyskania wyraźnej przewagi konkurencyjnej na światowych rynkach. Z drugiej natomiast, to relatywnie dużo większa łatwość w przenoszeniu zagrożeń o charakterze społeczno-gospodarczym pomiędzy gospodarkami, regionami i państwami, wynikającymi z nierównomiernym ich rozwojem, dysproporcją poziomu zamożności społeczeństw, ich struktury demograficznej oraz wyczerpywaniem się podstawowych zasobów naturalnych określających ich podstawy egzystencji.
Publikacja przybliża aktualne wyzwania i perspektywy dla polityki ekonomicznej, zarówno w wymiarze krajowym, jak i międzynarodowym. Związane są z one otwartą i wolnorynkową gospodarką, z pozytywnymi i negatywnymi konsekwencjami globalizacji i liberalizacji stosunków ekonomicznych. Z jednej strony, wiąże się to z dynamicznym rozwojem innowacji, nowoczesnych technologii, budową gospodarki opartej na wiedzy, zmianami strategii funkcjonowania podmiotów gospodarczych dla uzyskania wyraźnej przewagi konkurencyjnej na światowych rynkach. Z drugiej natomiast, to relatywnie dużo większa łatwość w przenoszeniu zagrożeń o charakterze społeczno-gospodarczym pomiędzy gospodarkami, regionami i państwami, wynikającymi z nierównomiernym ich rozwojem, dysproporcją poziomu zamożności społeczeństw, ich struktury demograficznej oraz wyczerpywaniem się podstawowych zasobów naturalnych określających ich podstawy egzystencji.
1. Modele biznesowe w gospodarce cyfrowej – wirtualizacja życia gospodarczego w warunkach Industry 4.0; 2. Wskaźnik Super Bowl – prognostyk zachowania światowych indeksów giełdowych? 3. Wpływ regulacji europejskich na niewypłacalność przedsiębiorstw; 4. Weryfikacja przeznaczenia firmowych nieruchomości w postępowaniu egzekucyjnym – istota i zagrożenia; 5. Znaczenie otwartych danych rządowych w kreowaniu innowacyjnych przedsiębiorstw; 6. Uwarunkowania kontroli celnej a konkurencyjność przedsiębiorstw uczestniczących w obrocie międzynarodowym; 7. Wpływ wprowadzenia obowiązku wysyłki Jednolitego Pliku Kontrolnego do organów podatkowych na funkcjonowanie przedsiębiorstw MŚP w Polsce; 8. Zwolnienie w drodze wypowiedzenia przez pracownika w Polsce w latach 2009-2018; 9. Mechanizm podzielonej płatności (split payment), jako forma e-obowiązku przedsiębiorcy w świetle ustawy o podatku od towarów i usług; 10. Bezpieczeństwo informacji w chmurze obliczeniowej; 11. Analityka Big data jako źródło przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw; 12. SAP S/4 HANA – innowacyjne podejście do zarządzania sprawdzonymi modelami biznesowymi; 13. Znajdowanie maksymalnych klik w sieci społecznościowej opartej na komunikacji e-mail z wykorzystaniem pakietu R; 14. Wpływ elektronicznych kampanii reklamowych na efektywność w pozyskiwaniu nowych klientów i na zajmowanie powierzchni w skrzynkach elektronicznych; 15. Rola elektronicznych kanałów dystrybucji w podnoszeniu obłożenia hotelu w niskim sezonie; 16. Komunikacja międzykulturowa. Analiza współpracy agencji tłumaczeniowych z lingwistami; 17. Era cyfryzacji na uczelni. Czy jesteśmy przygotowani do zarządzania uczelnią wspomaganego narzędziami cyfrowymi? 18. Świadomość studentów w zakresie konsekwencji Czwartej Rewolucji Przemysłowej w sektorze finansów.
1. Istota i specyfika inwestowania w kapitał ludzki organizacji: Formy, znaczenie i cechy inwestycji w kapitał ludzki; Ekonomiczne uwarunkowania procesu inwestowania w kapitał ludzki. 2. Przebieg procesu inwestowania w kapitał ludzki organizacji: Wartościowanie kapitału ludzkiego jako podstawa decyzji inwestycyjnych; Nakłady na inwestycje w kapitał ludzki. 3. Efekty procesu inwestowania w kapitał ludzki: Skuteczność i efektywność inwestycji w kapitał ludzki; Skuteczność i efektywność inwestycji w kapitał ludzki a ryzyko; Jakość procesu inwestowania w kapitał ludzki i jej koszty
Cz.I Strategia budowy regionu wiedzy i innowacji: 1. Synergia programów badań i polityki spójności, 2. Europejskie programy badań, rozwoju technologii i innowacji, 3. Innowacyjność w Polsce, 4. Scenariusz budowy Regionu Wiedzy i Innowacji, 5. Przykłady inicjatyw zmierzających do tworzenia Regionów Wiedzy i Innowacji, 6. Technologie przyczyniające się do integracji i profilowania Regionów Wiedzy i Innowacji, Cz.II Informacje szczegółowe: 1. Europejskie inicjatywy budowy Regionów Wiedzy i Innowacji, 2. Elementy systemu innowacji: Parki Naukowo-Technologiczne, Klastry, Inkubatory Technologiczne, Polskie Platformy Technologiczne, Centra Zaawansowanych Technologii i Centra Doskonałości, 3. Programy szczegółowe Programów Badawczych, 4. Pozawspólnotowe programy badawcze, 5. Instrumenty finansowe Programów Ramowych
1. Społeczno-ekonomiczne przesłanki tworzenia kapitału ludzkiego 1.1 Proces tworzenia kapitału ludzkiego ekonomicznym podejściem do kreatywnego działania 1.2 Kapitał ludzki a kapital społeczny 1.3 Wybrane metody pomiaru kapitału ludzkiego 1.4 Zasoby wiedzy jako dobro ekonomiczne i społeczne 2. Komponenty metodologii prognostyczno-planistycznej w relacji edukacja a gospodarka 2.1 Aspekty współzależności społeczno-ekonomicznego rozwoju 2.2 Kwantyfikacja kategorii społecznych 2.3 Strumienie współzależności między czynnikam społecznymi a gospodarczymi 3. Współczesna gospodarka rynkowa wobec wyzwań nowej ekonomii 3.1 Sektor wiedzy a poziom rozwoju gospodarczego 3.2 Kapitał ludzki jako stymulator tempa wzrstu polskiej gospodarki 3.3 Prognostyczne ujęcie rozwoju sektora wiedzy w Polsce w relacji z Unią Europejską 3.4 Możliwosci i bariery wdrażania w Polsce gospodarki opartej na wiedzy 4. Transformacja polskiego rynku edukacyjnego 4.1 Przemiany edukacyjne w Polsce na tle zmian ustrojowych 4.3 Scenariusze reform oświatowych w realizacji idei ustawicznego kształcenia 4.3 Podmiotowość edukacji w systemie transformacji gospodarczej 4.4 Czynniki determinujace proces przemian edukacyjnych 4.5 Edukacja wobec gospodarki opartej na wiedzy 4.6 Przewidywane koszty ksztalcenia jako składnik kapitału ludzkiego - ujecie modelowe 5. Przedsiębiorstwa wobec wyzwań gospodarki opartej na wiedzy 5.1 Kapitał ludzki jako czynnik konkurencyjnosci przedsiebiorstw 5.2 Kształtowanie innowcyjnosci polskich przedsiębiorstw w procesie transformacji gospodarki 5.3 Edukacja jako czyynnik konkurencyjności podmiotów gospodarczych 6. Regionalny wymiar innowacyjnosci w gospodarce Warmii I Mazur 6.1 Przedsiębiorstwa w strukturze gospodarki regionu warmińsko-mazurskiego 6.2 Przesłanki innowacyjności w gospodarce regionu 6.3 Problematyka badań innowacyjności w obszarze regionu 6.4 Źródła innowacyjności w badanych przedsiębiorstwach 7. Specyfika współczesnego rynku pracy w powiązaniu z edukacją 7.1 Własciwości społeczno-ekonomiczne współczesnego rynku pracy 7.2 Aktualne kierunki zmian w podejściu do rynku pracy 7.3 Elastyczność polskiego rynku pracy 7.4 Kierunki kształcenia dla potrzeb krajowego rynku pracy na tle rozwiązań europejskich 8. Społeczeństwo informacyjne szansą i wyzwaniem dla współczesności 8.1 Podstawy naukowego myślenia w kategoriach postępu informacyjnego 8.2 Globalne procesy tworzenia społeczeństwa informacyjnego 8.3 Obywatele globalnego społeczeństwa informacyjnego 8.4 Strategia kształtowania społeczeństwa informacyjnego w procesie europeizacji
1. Wieczna radość czy przymus kreatywności - próba spojrzenia na retorykę kreatywności z punktu widzenia kulturowej ekonomii politycznej; 2. Jak mierzyć kreatywność? Przegląd podejść i prób metodologicznych; 3. Innowacje i komercjalizacja wiedzy w naukach społecznych; 4. „Nowe nowe media” według Paula Levinsona - kreatywna nazwa czy innowacyjna koncepcja?; 5. Ekonomia doznań - ewolucja czy destrukcja przemysłu kreatywnego w dobie gospodarki cyfrowej? ; 6. Spór o dostęp do dóbr kultury - cza na innowacyjne modele biznesowe; 7. Ewolucja postaw konsumentów w Polsce wobec sposobów korzystania z rozrywki filmowej; 8. Twórcza destrukcja w gospodarce cyfrowej na przykładzie powstania i rozwoju internetowych serwisów aukcyjnych na świecie i w Polsce; 9. Przenoszenie usług biznesowych opartych na wiedzy i tworzenie się ich skupisk - przypadek Polski; 10. Innowacyjność w gospodarce Chin - przykład „odwróconej” triady Schumpetera?
1.Charakterystyka organizacji przyszłosći i jej wymogi w stosunku do pracownika przyszłości, 2. Pracownik przyszłości, 3. Absolwent przyszłości, 4. Współczesny absolwent w świetle badań
Część I: Lokalizacja działalności gospodarczej - zagadnienia wprowadzające. 1. Przestrzeń - jej właściwości, ograniczenia, struktura. 2. Wybór funkcji i zagospodarowania przestrzeni. 3. Lokalizacja - czynność i rezultat. 4. Czynniki lokalizacji produkcji. 5. Bariery lokalizacji produkcji. 6. Reguła koherencji lokalizacyjnej. 7. Zmieniająca się rola czynników lokalizacji. 8. Klimat inwestycyjny, atrakcyjność inwestycyjna, ryzyko inwestycyjne. 9. Konkurencyjność miejsc i obszarów. Część II: Wyjaśnianie procesów zmian w przestrzeni gospodarczej. 10. Teorie lokalizacji - koncepcje podstawowe. 11. Inne podejścia do problemu lokalizacji działalności gospodarczej. 12. Lokalizacja przemysłu, usług i agrofirm. Część III: Ekonomiczne i ekologiczne problemy lokalizacji. 13. Ekonomiczne aspekty rozmieszczenia funkcji w mieście. 14. Ekologiczne aspekty lokalizacji przedsiębiorstw. Część IV: Globalne, regionalne i lokalne aspekty lokalizacji. 15. Wiedza i technologia w procesie globalizacji działalności gospodarczej. 16. Klimat inwestycyjny w Polsce. 17. Rola samorządu terytorialnego w ustalaniu lokalizacji inwestycji i rozwoju ekonomicznym gminy.
3. Handel i dystrybucja w globalizującym sie świecie; 4. Konsument w gloobalnym społeczeństwie informacyjnym; 5. Marketing w edukacji menedżerskiej - w świetle wyzwań gospodarki opartej na wiedzy.
I. Ch-ka usług: Pojęcie i klasyfikacja usług; Cechy usług; Czynniki rozwoju sektora usług; Otoczenie firmy usługowej; Misja firmy usługowej; Projektowanie usługi II. Ch-ka marketingu organizacji niedochodowych: Cel i zakres działania organizacji niedochodowych; Czynni ki wpływające na sukces organizacji non profit; Identyfikacja cech marketingu organizacji non profit; Poz skiwanie wolontariuszy i zasobów przez organizacje non profit; Strategia marketingowa organizacji usługowej niedochodowej; Marketing-mix. III. Marketing w działalności bibliotek: Biblioteka w otoczeniu społeczno-gospodarczym; Ch-ka marketingu bibliotecznego; Marketing-mix w bibliotece; Promotion- mix w bibliotece. IV. Marketing usług edukacyjnych: Zarządzanie strategi czne szkołą wyższą; Strefa szkolnictwa wyższego jako system marketingowy. V. Marketing w kulturze (na przykładzie ośrodków kultu ry). VI. Promocja organizacji non profit na przykładzie fundacji. VII. Literatura.
Przesłanki wdrażania koncepcji marketingu opartego na wiedzy w zarządzaniu jednostką samorządu terytorialnego; Relacyjne przesłanki tworzenia megaproduktu terytorialnego; Metody badań marketingowych dotyczących interesariuszy w marketingu terytorialnym; Możliwości wykorzystania Internetu w promocji jednostek terytorialnych; Instytucje regionalnego systemu innowacji a marketing terytorialny; Orkiestracja innowacyjnych sieci przedsiębiorstw; Rozwiązania teleinformatyczne służące do komunikacji i współpracy wielko¸ polskich podmiotów ekonomii społecznej.
1. Interpretacja i zakres metodologii projektowania; 2. Wybrane obszary projektowania; 3. Zasady projektowania; 4. Klasyczne i współczesne metodyki projektowania; 5. Projektowanie usprawniające i projektowanie bazowe; 6. Uniwersalne ujęcie procesu projektowo-realizacyjnego; 7. Dyspozycje projektów; 8. Procedura operacjonizacji; 9. Makiety badawcze i listy kontrolne; 10. Ryzyko i wykonalność projektu; 11. Podejście systemowe w projektowaniu organizacji; 12. Projektowanie struktur organizacyjnych w perspektywie gospodarki opartej na wiedzy; 13. Projektowanie zintegrowane systemu zadaniowego; 14. Projektowanie systemów zarządzania procesowego; 15. Projektowanie systemów zarządzania strategicznego; 16. Projektowanie łańcucha wartości; 17. Projektowanie systemów zarządzania jakością; 18. Projektowanie systemów logistycznych i operacyjnych; 19. Projektowanie struktur sieciowych; 20. Projektowanie struktur algorytmicznych; 21. Projektowanie systemów wczesnego ostrzegania; 22. Projektowanie systemów zarządzania kryzysowego; 23. Projektowanie systemów zarządzania ryzykiem; 24. Projektowanie systemów motywacyjnych; 25. Projektowanie systemu oceny kompetencji kadry menedżerskiej.
1. Kreatywność; 2. Kreatywność organizacji; 3. Kreatywność organizacji a innowacje; 4. Metafora organizacji kreatywnej; 5. Model organizacji kreatywnej; 6. Zarządzanie organizację kreatywną
Część I: Organizacje w warunkach gospodarki opartej na wiedzy. 1. Wprowadzenie do gospodarki opartej na wiedzy. 2. Organizacja ucząca się jako system oparty na wiedzy. 3. Inne wybrane modele organizacji opartej na wiedzy. Część II: Zarządzanie wiedzą w organizacji. 4. Podstawy zarządzania wiedzą. 5. Strategiczne zarządzanie wiedzą. 6. Generowanie wiedzy przez organizację. Część III: Kapitał intelektualny i ludzie organizacji opartych na wiedzy. 7. Istota, rozwój i pomiar kapitału intelektualnego organizacji. 8. Ludzie pracujący dla organizacji opartych na wiedzy.
Zawiera: Wstęp. 1. Pozyskiwanie informacji w kontekście procesów gospodarowania: Wprowadzenie do pozyskiwania informacji; 1.1. Pojęcie, cechy i źródła informacji; 1.2. Wiedza i informacja; 1.3. Liczba i pomiar informacji a jej użyteczność dla odbiorcy; 1.4. Informacja a komunikacja; 1.5. Etapy realizacji funkcji informacyjnej; 1.6. Informacje jako produkt rynkowy i rynki informacji; 1.7. Sposoby gromadzenia i zapisu informacji; 1.8. Zasady komunikowania się; 1.9. Niesprawność informacyjna i bariery komunikowania się. 2. Wykorzystanie informacji w procesach gospodarowania: Wprowadzenie do wykorzystania informacji; 2.1. Sposoby porządkowania i przechowywania informacji; 2.2. Informacyjne problemy procesów podejmowania decyzji; 2.3. Gospodarowanie informacją; 2.4. Asymetria informacji i jej konsekwencje; 2.5. Wybrane przykłady wykorzystania informacji; 2.5.1. Zastosowanie informacji i wiedzy w rozwoju myśli zarządczo-decyzyjnej; 2.5.2. Systemy informacyjno-informatyczne biznesu; 2.5.3. Informacje w systemach ochrony środowiska przyrodniczego na poziomie gminy; 2.6. Dyfuzja informacji i inne formy jej upowszechniania (rozpraszania). 3. Ochrona informacji w procesach gospodarowania: Wprowadzenie do ochrony informacji; 3.1. Zagrożenia dla systemów gromadzenia i przetwarzania informacji oraz komunikacji; 3.2. Prawne i instytucjonalne formy ochrony informacji w Polsce i Unii Europejskiej; 3.3. Tworzenie systemów bezpieczeństwa i ochrony informacji w przedsiębiorstwie; 3.4. Szyfrowanie informacji jako forma jej ochrony; 3.5. Różne zagrożenia dla zbiorów informacji; 3.5.1. Charakterystyka różnych zbiorów informacji; 3.5.2. Zagrożenia dla zbiorów bibliotecznych i archiwalnych; 3.5.3. Zagrożenia dla zbiorów zawartych na płytach CD i DVD oraz innych dyskach optycznych; 3.5.4. Zagrożenia dla zbiorów zawartych na dyskach twardych; 3.5.5. Zagrożenia elektronicznych baz danych wirusami komputerowymi i innymi programami destrukcyjnymi; 3.5.6. Luki w systemach komputerowych; 3.6. Pojęcie i wybrane formy przestępczości komputerowej; 3.7. Hakerzy i działania hakerskie; 3.8. Przeciwdziałanie zagrożeniom; 3.9. Wywiad gospodarczy i szpiegostwo gospodarcze. 4. Sektor informacyjny w gospodarce opartej na wiedzy: Wprowadzenie do roli sektora informacyjnego w gospodarce opartej na wiedzy; 4.1. Rola sektora informacyjnego w gospodarce w świetle teorii ekonomii; 4.2. Społeczeństwo informacyjne i gospodarka oparta na wiedzy a informacja; 4.3. Internet jako źródło informacji i różnych form aktywności – możliwości i zagrożenia; 4.4. Przestrzeń informacyjna człowieka i zagrożenia jej ekologii. Zakończenie. Literatura. Spis rysunków. Spis tabel.
1.Metody i założenia: Pytania badawcze, Pojęcia i definicje, Metoda badań i źródła danych, Kraje uznane za wzorce GOW, Dziedziny które można uznać za nośniki GOW. 2. Kraje GOW: Aktualna makrostruktura krajów najbardziej zaawansowanych w rozwoju GOW, Perspektywy zmian makrostruktury krajów wzorcowych dla GOW w okresie 10-20 lat. 3. Polska: Ocena punktu startu Polski w świetle kryteriów GOW, Przechodzenie Polski do GOW - prawdopodobne fazy; Perspektywy zmian makrostruktury Polski w okresie 2020-2025 w świetle kryteriów GOW. 4. Konsekwencje dla rynku pracy: GOW a ogólne zapotrzebowanie na pracę; Zapotrzebowanie na pracę w dziedzinach uznanych za nośniki GOW do roku 2020. 5. Synteza i wnioski: Odpowiedzi na pytania badawcze; Wnioski i propozycje
Rozdział 1. Wybór technologii wytwarzania a akumulacja kapitału. Wprowadzenie. 1.1. Impulsy usprawnień technologicznych. 1.2. Istota wyboru technologii wytwarzania. 1.3. Oddziaływanie akumulacji kapitału. 1.4. Szybkość wdrażania zmian technologicznych. Podsumowanie. Rozdział 2. Przedsiębiorczość technologiczna w Polsce i w Unii Europejskiej. Wprowadzenie. 2.1. Przedsiębiorczość technologiczna. 2.2. Sektory wysokotechnologiczne w Polsce i w Unii Europejskiej. Podsumowanie. Rozdział 3. Dyfuzja i dyseminacja innowacji nowoczesnych technologii. Wprowadzenie. 3.1. Dyseminacja innowacji. 3.2. Dyfuzja innowacji. Podsumowanie. Rozdział 4. Sektory wysokich technologii a rozwój gospodarczy regionu. Wprowadzenie. 4.1. Rozwój gospodarczy i technologiczny. 4.2. Przedsiębiorstwa sektorów wysokotechnologicznych a rozwój gospodarczy. Podsumowanie. Rozdział 5. Wpływ technologii informacyjno-telekomunikacyjnych na zrównoważony rozwój przedsiębiorstw. Wprowadzenie. 5.1. Rola technologii informacyjno-telekomunikacyjnych a zrównoważony rozwój. 5.2. Środowiskowe efekty nowych technologii informacyjno-komunikacyjnych. 5.3. Wpływ technologii informacyjno-telekomunikacyjnych na środowisko na przykładzie polskich przedsiębiorstw. Podsumowanie. Rozdział 6. Firmy technologiczne w poszukiwaniu zasobów na rozwój. Analiza sytuacji wybranych spółek debiutujących na alternatywnym rynku NewConnect w Warszawie. Wprowadzenie. 6.1. Firmy technologiczne. 6.2. Finansowanie. 6.3. Rynki giełdowe dla firm technologicznych. 6.4. Badanie. Podsumowanie. Rozdział 7. Kierunki wpływu zmian technologicznych na funkcjonowanie sektora fonograficznego. Wprowadzenie. 7.1. Identyfikacja narzędzi analizy strategicznej uwzględniających aspekt technologii. 7.2. Zmiany technologiczne wpływające na funkcjonowanie sektora fonograficznego. 7.3. Wpływ rewolucji cyfrowej na sektor fonograficzny. 7.4. Reakcja sektora fonograficznego na rewolucję cyfrową w świetle narzędzi analizy strategicznej. Podsumowanie.
1. Akcesja jako przesłanka budowy przewagi konkurencyjnej, 2. Zmiana warunków konkurowania polskich przedsiębiorstw w związku z integracją z Unia Europejską, 3. Skutki zmian warunków konkurencji dla przedsiębiorstw po integracji z Unią Europejską, 4. Dokonane i pożądane zmiany w przedsiębiorstwach sektora budownictwa po wejściu Polski do Unii Europejskiej, 5. Sprawozdania finansowe przedsiębiorstw po wstąpieniu Polski do Unii Europejskiej, 6. regulowany rynek papierów wartościowych po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej, 7. Finansowe uwarunkowania konkurencyjności przedsiębiorstw w nowych krajach członkowskich Unii Europejskiej, 8. Wpływ akcesji na politykę rynku pracy w Polsce, 9. Potrzeby edukacyjne przedsiębiorstw w Polsce w kontekście integracji z Unią Europejską, 10.Edukacyjne i doradcze aspekty ekologicznych wymagań Unii Europejskiej wobec przedsiębiorstw, 11. Integracja europejska a gospodarka oparta na wiedzy w Polsce, 12. Społeczny model gospodarki opartej na wiedzy, 13. Prawne regulacje rozwoju i funkcjonowania energetyki.