Wstęp; Podstawowe kategorie zarządzania strategicznego; Proces zarządzania strategicznego; Analiza strategiczna otoczenia przedsiębiorstwa; Analiza potencjału wewnętrznego przedsiębiorstwa; Metody zintegrowanej analizy strategicznej; Strategie produktoworynkowe; Strategie konkurencji; Strategie przedsiębiorstw w warunkach globalizacji.
Cz. I Uwarunkowania oraz podstawy zarządzania strategicznego w biznesie międzynarodowym: 1. Zarządzanie w warunkach globalnego otoczenia, 2. Przedsiębiorstwo w o toczeniu globalnym, 3. Podstawy zarządzania strategicznego w biznesie międzynarodowym. Cz. II Budowanie przewagi konkurencyjnej w biznesie międzynarodowym: 4. Przewaga konkurencyjna i metody jej budowy w zarządzaniu strategicznym, 5. Rola kluczowych kompetencji w tworzeniu przewagi konkurencyjnej, 6. Konfiguracje strategiczne, 7. Budowanie wartości ekonomicznej przedsiębiorstwa, 8. Koncepcja łańcucha wartości
w budowaniu przewagi konkurencyjnej, 9.Rozwijanie po tencjału społecznego i innowacyjnego przesiębiorstwa. CZ.III Strategie w biznesie międzynarodowym : 10.Pod stawy strategii przedsiębiorstw w biznesie międzynaro dowym, 11.Wybrane strategie stosowane w biznesie mię dzynarodowym, 12.System kontroli i oceny realizacji strategii
1. Zmiany w otoczeniu i ich wpływ na funkcjonowanie przedsiębiorstwa, 2.Zarządzanie przedsiębiorstwem w burzliwym otoczeniu, 3. Zarządzanie oparte na wiedzy, 4.Problemy etyczne w zarządzaniu, 5. Problemy ekologiczne w zarządzaniu, 6. Procesy globalizacji i ich wpływ na działalność przedsiębiorstwa, 7. Zarządzanie w warunkach globalizacji, 8. Tworzenie globalnego przedsiębiorstwa, 9. Globalne zarządzanie strategiczne, 10. Menedżer w międzynarodowym biznesie
1. Wpływ gospodarki opartej na wiedzy na rozwój przedsiębiorstw: Organizacja wirtualna jako nowoczesna forma modelu biznesowego w warunkach gospodarki opartej na wiedzy i globalizacji; Zarządzanie wiedzą w małych i średnich przedsiębiorstwach; Czy wiedza jest elementem kapitału przedsiębiorstwa i wyznacznikiem jego wartości?; Wiedza jako zasób strategiczny w zarządzaniu przedsiębiorstwem; The diffusion of knowledge management practises in turkish private sector (tps): a literature review; Knowledge and management wn Enterprise; Reengineering źródłem innowacji w przedsiębiorstwie; 2.Zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwach. Problematyka oceny zasobów niematerialnych małych i średnich przedsiębiorstw - badania własne; Wykorzystanie elementów zarządzanie wiedzą w hotelarstwie; Zarządzanie wiedzą w firmach branży motoryzacyjnej - badania własne; Systemy informacyjne w zarządzaniu przedsiębiorstwem przemysłowym na przykładzie odlewni żeliwa; Zarządzanie wiedzą a jakość procesów w budowie konkurencyjności przedsiębiorstw branży odlewniczej; Zarządzanie wiedzą a doskonalenie jakości; Competitive inteligence - part of knowledge management or new marketing; cooperative management of Small and Medium Enterprises; Zarządzanie wiedzą - kluczowe zagadnienia dla rozwoju organizacji; 3. Edukacja, wiedza, zmiany postaw ludzi w organizacjach; Wiedza - strategiczny zasób organizacji a rozwój kadr menedżerskich; W trosce o edukację. Polityka lokalnego rynku pracy wobec zagrożenia wykluczeniem społecznym na przykładzie Bielska-Białej; Przemiany systemu szkolnictwa wyższego w dobie zarządzanie wiedzą; System edukacji i szkoleń wobec zarządzania wiedzą w organizacji; Znaczenie internal relations w zarządzaniu przedsiębiorstwem opartym na wiedzy (zarys problematyki); Integracja emocjonalna warunkiem funkcjonowania biblioteki jako organizacji opartej na wiedzy; Zasoby i wiedza w organizacji w perspektywie zagrożeń korupcyjnych
Część I Zarzadzanie wiedzą i kapitałem intelektualnym: 1. Zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwie - istota, zakres i korzyście, 2. Czas i przedsiebiorczość organizacyjna w gospodarce opartej na wiedzy, 3. Stan zarządzania wiedzą w polskich przedsiębiorstwach - próba oceny, 4. Stan zasobów wiedzy w polskich przedsiębiorstwach w świetle badań empirycznych, 5. Rola klastra w procesie zarządzania wiedzą w przedsiębiorstwie, 6. Zarzadzanie wiedzą a innowacyjność w systemach zarządzania jakością współczesnego przedsiębiorstwa, 7. Wiedza a rozwój małych przedsiębiorstw, 8. Koncepcja pomiaru zdolności do uczenia się szkól wyższych, 9. Problemy zarządzania wiedzą na publicznej uczelni ekonomicznej. Częśc II Innowacje a współpraca przedsiębiorstw: 10. Powiązania przedsiębiorstw z innymi podmiotami w procesie innowacyjnym, 11. Innowacyjność przedsiębiorstwa a sieciowe zarządzanie organizacjami w regionie, 12. Bezpośrednie inwestycje zagraniczne i alianse strategiczne jako źródła innowacyjności przedsiębiorstw w warunkach gospodarki globalnej, 13. Kooperacja i jej wpływ na innowacyjność dostawców na rynku przemysłowym, 14. Innowacyjność małych i średnich przedsiębiorstw kooperujących z przemysłem okrętowym, 15. Architektura łańcucha dostaw sterowanego innowacjami, 16. Przykłady usprawnień w zakresie logistyki w przedsiębiorstwach, 17. Procesy innowacyjne w systemach zarządzania jako czynnik rozwoju przedsiębiorstw usług logistycznych, 18. Wspólpraca uczelni i sektora przedsiębiorstw na przykładzie firmy Schenker i Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Część III Transfer wiedzy i technologii: 19. Luka e-technologiczna i luka e-organizacyjna w polskiej gospodarce, 20. Bezpośrednie inwestycje zagraniczne jako forma transferu technologii, 21. Znaczenie bezpośrednich inwestycji zagranicznych dla transferu technologii do Polski na tle najnowszego rozszerzenia Unii Europejskiej - próba oceny, 22. Korporacje transnarodowe w procesie dyfuzji wiedzy i umiejętności - przypadek zlokalizowanych w Polsce filii największych TNCs świata, 23. Determinanty procesów absorpcji technologii w bankach omercyjnych w Polsce, 24. Kierunki eliminacji dysfunkcji transferu wiedzy, 25. Źródła transferu technologii w regionie peryferyjnym. Przykład Polski północno-wschodniej, 26. Dyfuzja technologii a innowacyjność przedsiębiorstw na przykładzie Podlasia, 27. Zarządzanie rozwojem technologii w przedsiębiorstwach telekomunikacji stacjonarnej.
1. 10 lat po Rio - oceny rządowe, 2.10 lat po Rio - oceny społeczne, 3.Zrównoważony rozwój na poziomie lokalnym, 4.Globalizacja a zrównoważony rozwój, 5.Ekonomiczne i rynkowe instrumenty zrównoważonego rozwoju, 6.Zrównoważony rozwój w gospodarce przestrzennej, 7.Technika i technologie w zrównoważonym rozwoju, 8.Ochrona przyrody w zrównoważonym rozwoju, 9.Partnerstwo i partycypacja społeczna w zrównoważonym rozwoju, 10.System zarządzania zrównoważonym rozwojem
1. Orientacja na klienta czynnikiem zapobiegania kryzysowi w przedsiębiorstwie; 2. Rozwój i stan polskiej agroturystyki; 3. Wybrane aspekty doboru personelu w administracji publicznej; 4. Powody prowadzenia własnej działalności gospodarczej małych firm; 5. Wykorzystanie outsourcingu w wybranych obszarach funkcjonowania przedsiębiorstwa; 6. Problemy związane z zastosowaniem outsourcingu w sektorze MSP; 7. Problematyka zarządzania logistycznego strumieniami powrotnymi; 8. Wykorzystanie Internetu w sprzedaży i promocji usług turystycznych; 9. Wypalenie zawodowe- pojęcie, przyczyny i objawy; 10. Globalizacja- szansa czy zagrożenie dla współczesnego świata; 11. Teoretyczne i praktyczne aspekty komunikacji społecznej na przykładzie wybranych zagadnień socjologicznych; 12. Kontrola zarządcza instrumentem zarządzania jednostką finansów publicznych; 13. Kalkulacja kosztu jednostkowego elementem zarządzania spółką X; 14. Zasady opodatkowania osób prawnych w Polsce i Niemczech- analiza porównawcza; Recenzja książki S. Kassay "Przedsiębiorstwo i przedsiębiorczość, tom I, Środowisko biznesowe. Zmiany struktur własnościowych w okresie transformacji ekonomicznej.
Wprowadzenie; R.1 System ekonomiczny jako podstawa porządku gospodarczego; R.2 Istota i potrzeba porządku w gospsodarce rynkowej; R.3 Przegląd wybranych teorii porządku gospodarczego; R.4 Rola państwa w gospodarce rynkowej; R.5 Globalizacja versus porządek gospodarczy Podsumowanie.
1. Źle się dzieje, ale nie w Państwie Duńskim. Kilka uwag o sytuacji w naszej gospodarce; 2. Konkurencyjny i zrównoważony rozwój gospodarki Polski w dobie integracji i globalizacji; 3. Unia Europejska przed zamierzonym rozszerzeniem; 4. Polskie przedsiębiorstwa usługowe w otoczeniu międzynarodowym; 5. Bezrobocie rejestrowane na obszarach gmin górniczych województwa śląskiego; 6. Wpływ Japonii na przemiany regionalne w Azji; 7. Czynniki wytwórcze w dobie globalizacji; 8. Gospodarka wiedzy jako segment Nowej Gospodarki; 9. Wpływ transportu na koszty przedsiębiorstwa produkcyjnego i handlowego.
1. Powstanie i upadek pracy, 2. Lokalne porządki, globalny chaos, 3. Wolność i bezpieczeństwo: niedokończona historia burzliwego związku, 4. Nowoczesność i klarowność: historia nieudanego romansu, 5. Czyż jestem stróżem brata mego?, 6. Zjednoczeni w odmienności, 7. krytyka - sprywatyzowana i rozbrojona, 8. Postęp: podobienstwo i różnica, 9. Pożytki płynace z ubóstwa, 10. Edukacja: wobec, wbrew i na rzecz ponowoczesnosci, 11. Tożsamość w świecie podlegającym globalizacji, 12. Wiara i natychmiastowa gratyfikacja, 13. Czy miłość potrzebuje rozumu, 14. Prywatne moralność, niemoralny świat, 15. Demokracja nadwóch frontach, 16. Przemoc kiedyś i dziś, 17. O ponowoczesnych sposobach wykorzystania seksu, 18. Czy istnieje życie po nieśmiertelności
1. Radykalne przemiany świata społecznego edukacyjnym wyzwaniem. 2. Integracyjne działania edukacyjne Unii Europejskiej a zmiany w polskiej oświacie. 3. Zmiany systemu edukacyjnego w Polsce na tle przemian społeczno-ustrojowych. 4. Edukacyjne konteksty globalizacji, integracji europejskiej oraz polskiej zmiany systemowej w opiniach studentów studiów pedagogicznych.
Środki masowego komunikowania jako element ludzkiego środowiska; 1. Polska nowoczesność "socjalistyczna": Polskie badania czytelnictwa pracy; O polskiej prasie lokalnej; Cienie w jaskini- Okrągły Stół przez ekran telewizora; Informacja czy komunikacja; 2. Światowe procesy zmian: Wobec ekspansji mediów wizualnych; Wejście wideo na rynek globalny; Komunikowanie a rozwój społeczny; Cele społeczne nowego międzynarodowego porządku informacyjnego; Prawo do komunikowania się: czy dawne dylematy są jeszcze aktualne?; Człowieka a nowe media; 3. Media czasu globalizacji: Procesy fragmentaryzacji w mediach; Ewolucja roli prasy codziennej w Europie; Telewizja w warunkach współczesnej globalizacji; Kultura wobec społeczeństwa sieci; Czytelnik posługuje partnera- jak utrzymać wiernego czytelnika; Rola mediów w procesie komunikacji
1.Współpraca gospodarcza pomiędzy krajami słabo rozwiniętymi, 2.Neokolonializm - aspekty ekonomiczne, 3.Aspekty międzynarodowego naśladownictwa gospodarczego, 4.Gospodarka narodowa i gospodarka międzynarodowa, 5.ekonomiczna rola państwa w rozwoju gospodarczym krajów "trzeciego świata", 6.Preferencje w handlu międzynarodowym, 7.Konsekwencje zróżnicowanego wzrostu krajów rozwiniętych i rozwijających się, 8.Polityka zagraniczna Polski i stosunki gospodarcze, 9.KBWE a międzynarodowe stosunki gospodarcze, 10.Wpływ naśladownictwa na międzynarodowe stosunki gospodarcze, 11.Międzynarodowa współpraca gospodarcza a procesy odprężeniowe, 12.Jedność i zróżnicowanie gospodarki europejskiej, 13.Kierunki polityki stosunków gospodarczych Wschód-Zachód, 14.Mechanizm stosunków gospodarczych Wschód-Zachód, 15.Stosunki Wschód-Zachód a interesy gospodarki narodowej, 16.Przesłanki optymalizacji międzysystemowego podizłu pracy (stosunki gospodarcze wschód-Zachód), 17.Kraje średnio rozwinięte w gospodarce światowej, 18.Ekonomiczne uwarunkowania światowych sił politycznych, 19.Układ sił w gospodarce światowej, 20.Mechanizm światowych powiązań gospodarki z polityką, 21.O potrzebie globalnej współpracy międzysystemowej, 22.Możliwość zbliżenia narodów Europy
1. Innowacje jako czynnik dynamiczności w zarządzaniu przedsiębiorstwem, 2. Rola menedżera w rozwiązywaniu sytuacji konfliktowych w organizacji, 3. Efektywna komunikacja interpersonalna - czynnik determinujący skuteczne zarządzanie współczesną organizacją, 4. Znaczenie rynku pieniężno-kapitałowego dla rozwoju polskich przedsiębiorstw, 5.Mechanizmy przepływu wybranych instrumentów rynku finansowego w warunkach globalizacji, 6. Zmiany w polsko-rosyjskich kontaktach handlowych w warunkach członkostwa Polski w UE, 7. Konsekwencje dla turystyki przyjazdowej do Polski w związku z wprowadzeniem wiz dla Rosjan po akcesji Polski do Unii Europejskiej, 8. Transformacja systemowa a upadłość przedsiębiorstw na Ukrainie, 9. Oczekiwania i motywacje ludzi w organizacji, 10. Mierniki oceny efektywności w bibliotekach szkół akademickich a marketing biblioteczny
Książka zawiera rozważania na temat terytorium i terytorialnego wymiaru rozwoju. Opisano czynniki, które decydują o dynamice tego rozwoju oraz warunków włączania się lokalnych gospodarek w szybki i skomplikowany proces globalizacji. Myślą przewodnią jest analiza relacji społeczeństwo – gospodarka, co w praktyce przekłada się na relacje terytorium lokalne – przedsiębiorstwo. Pokazano, w jaki sposób przestrzeń określa własną autonomię i logikę procesów rozwoju. Następuje odejście od interpretacji przestrzeni pojmowanej w kategoriach statycznego miejsca lokalizacji zasobów i podmiotów gospodarczych w stronę ujęcia dynamicznego, w którym terytorium definiowane jest przez pryzmat relacji i aktywność lokalnych aktorów oraz kapitał społeczny i instytucjonalny. Terytorium tworzy przestrzeń instytucjonalną – oferuje bliskość instytucjonalną wyrosłą ze zbioru wspólnych procedur, ustalonych zasad i interakcji zachodzących między podmiotami. Wspólne reguły gry tworzone przez wspólne zwyczaje i zasady (instytucje nieformalne) tworzą ramy funkcjonowania gospodarki, są bazą dla koordynacji działań gospodarczych, sprzyjają wymianie informacji, procesom kooperacji, interaktywnego i kolektywnego działania. Instytucje nieformalne są zlokalizowane i powiązane z terytorium (np. normy kulturowe, przyzwyczajenia), a poziom bliskości instytucjonalnej warunkuje zakres i sposób, w jaki podmioty czy organizacje koordynują swoje zachowania rynkowe.
Wstęp. 1. Filozoficzno-prawne aspekty zrównoważonego rozwoju; Człowiek jako podmiot zrównoważonego rozwoju; konsekwencje filozoficzno-społeczne; Zrównoważony rozwój a współczesny problem ekologiczny: ontologia polityki ochrony środowiska; Filozofia zrównoważonego rozwoju; Wąskie i szerokie interpretacje zrównoważonego rozwoju oraz konsekwencje wyboru; Prawo a koncepcja zrównoważonego rozwoju; Konstytucyjne ujęcie zasady zrównoważonego rozwoju; Pojęcie zrównoważonego rozwoju w prawie polskim; Bezpieczeństwo ekologiczne jako kryterium koniecznych działań na rzecz zrównoważonego rozwoju; Rozwój samopodtrzymujący się: orientacje racjonalnościowe. 2. Społeczno-ekonomiczne aspekty zrównoważonego rozwoju. Dylematy zrównoważonego rozwoju w warunkach globalizacji gospodarki; Zrównoważony rozwój w praktyce gospodarek przejściowych; Czy strategie rozwoju lokalnego są strategiami zrównoważonego rozwoju?; Konsultacja i dialog społeczny na poziomie lokalnym: udział społeczeństwa w kształtowaniu i wdrażaniu strategii trwałego i zrównoważonego rozwoju; Zrównoważony rozwój w służbie rozwiązywania konfliktów społecznych na tle konserwatorskiej polityki ochrony środowiska; Polityka społeczna wobec zrównoważonego rozwoju. 3. Polityczne aspekty zrównoważonego rozwoju. Zrównoważony rozwój i susydiarność jako podstawowe zasady polityki ochrony środowiska Unii Europejskiej; Zasada zrównoważonego rozwoju w polityce państwa; Strategie zrównoważonego rozwoju: gospodarki wodą, gospodarki przestrzennej i naukowa; Monitorowanie zrównoważonego rozwoju; Zrównoważony rozwój w edukacji ekologicznej; Znaczenia nauk ekologicznych w kształtowaniu idei zrównoważonego rozwoju. Nota o autorach.
1. Na początku był projekt, albo o odpadach przy zaprowadzaniu ładu, 2. Czy jest ich zbyt wielu? albo o odpadach przy zaprowadzaniu postępu gospodarczego, 3. Każdemu jego śmietnik, albo o odpadach globalizacji, 4. Kultura odpadów